Kees Smit (20) heeft zich uitgesproken over zijn toekomst. De middenvelder zou het niet erg vinden om bij AZ te blijven en een heel seizoen op de tien te spelen, zo zei hij in gesprek met Voetbal International. Een buitenlandse stap houdt hij net zo goed open.
De tien is zijn plek
“Ik zou het niet erg vinden om bij AZ te blijven en op 10 een heel seizoen lang alles te gaan spelen”, aldus Smit tegenover VI. “Dat heb ik wel duidelijk zo uitgesproken, ja.” Vorig jaar wilde hij die rol ook al, maar toen stond Sven Mijnans op die positie. “Eigenlijk wilde ik daar vorig jaar al spelen, maar Sven bleef.”
Die ruimte komt er nu wel. Mijnans vertrekt naar verwachting deze zomer en maakte met de clubleiding afspraken over een transfer. Smit gaat ervan uit dat het rond is. “Volgens mij staat dat al bijna voor honderd procent vast.”
Open voor een stap hogerop
Toch houdt Smit een vertrek nadrukkelijk open. “Of ik blijf hier, of ik ga weg. Daar valt nu nog niet veel over te zeggen”, zei hij tegenover VI. Een nieuwe uitdaging schrikt hem niet af. “Ik zou het ook niet erg vinden om ergens een nieuwe uitdaging aan te gaan. Op een hoger niveau trainen, op een hoger niveau spelen: daar word je natuurlijk ook een betere voetballer van.”
De interesse is er, maar concreet is het nog niet. “Er zijn wel veel clubs met interesse, maar het is nog niet zo dat clubs al helemaal zijn doorgekomen”, aldus Smit. Rustig blijft hij eronder. “Mijn hoofd wordt niet op hol gebracht, nee.”
Aan de kant van AZ is de wil groot. Technisch directeur Niels van Duinen liet eerder weten dat de club met Smit in gesprek is over een langer verblijf. Smit, die al eenmaal uitkwam voor Oranje, ligt nog tot medio 2028 vast in Alkmaar. Volgens Voetbal International wil AZ dat contract het liefst openbreken en opwaarderen om buitenlandse clubs voor te zijn. Smit zelf staat daar minder om te springen: zijn voorwaarde voor langer blijven is dat het voor beide partijen een win-win is.









