Ingezonden

Sponsoring in het voetbal – steeds meer casino-aanbieders steunen de sport

Of het nu gaat om een regionale competitie of een topclub, als het erom gaat middelen voor sport te verkrijgen, is sponsoring van cruciaal belang. Bijna geen enkele club kan financieel het hoofd boven water houden als er geen geschikte sponsors bijspringen. De laatste jaren zijn het vooral gokaanbieders die geïnteresseerd zijn geraakt in het sponsoren van voetbalclubs, waarmee zij een waardevolle bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van de sport. De alliantie is voor beide partijen winstgevend, omdat casino's zoals de befaamde 777 grotendeels door dezelfde doelgroep worden bezocht als voetbalwedstrijden in het stadion.

Of het nu gaat om een regionale competitie of een topclub, als het erom gaat middelen voor sport te verkrijgen, is sponsoring van cruciaal belang. Bijna geen enkele club kan financieel het hoofd boven water houden als er geen geschikte sponsors bijspringen. De laatste jaren zijn het vooral gokaanbieders die geïnteresseerd zijn geraakt in het sponsoren van voetbalclubs, waarmee zij een waardevolle bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van de sport. De alliantie is voor beide partijen winstgevend, omdat casino’s zoals de befaamde 777 grotendeels door dezelfde doelgroep worden bezocht als voetbalwedstrijden in het stadion.

Wat betekent sponsoring voor de voetbalclub en de sponsor?

Oorspronkelijk komt het woord sponsoring uit het Latijn en betekent het “financier of promotor”. Soortgelijke praktijken worden al eeuwenlang toegepast om culturele vooruitgang te bevorderen. Toen sponsoring ontstond, had het echter altruïstische doeleinden; vandaag profiteren beide partijen ervan.

Prestatie en rendement is het principe, en om het te laten werken moeten beide partijen een goede match zijn. Dit is precies het geval met aanbieders van kansspelen en voetbalclubs, omdat de doelgroep vergelijkbaar is. Mensen die tegenwoordig in het stadion naar voetbal kijken, ook in de Eredivisie, houden van de spanning, de opwinding en het hoge niveau dat hun op het veld wordt geboden. Drie factoren die ook in het casino worden aangeboden. Dus de grote vraag bij gokken en voetbal is altijd: winnen of verliezen.

Het ligt dus voor de hand dat voetbalfans ook geïnteresseerd zijn om zelf plezier te beleven in het casino en daarvoor op zoek zijn naar gerenommeerde aanbieders. Om ervoor te zorgen dat er duidelijke richtlijnen zijn, wordt een sponsoringpartnerschap over het algemeen geregeld in een contract, zodat de doelstellingen, rechten en verplichtingen voor beide partijen worden opgesomd en vastgelegd.

Bewustwording door sponsoring – versterking van uw eigen merk

Natuurlijk handelen sponsors niet (alleen) uit pure liefdadigheid, maar streven zij ook een doel na. In plaats van geld uit te geven aan marketingcampagnes, gebruiken zij hun kapitaal om een sportclub te promoten en zo zichzelf in de kijker te plaatsen. Een win-win situatie voor beide partijen.

Dit werkt alleen als de gesteunde voetbalclub daadwerkelijk relevant is voor de media; in de regionale competitie is sponsoring voor grote sponsors minder aantrekkelijk dan bijvoorbeeld voor Ajax Amsterdam. En toch zijn er altijd bekende sponsors die op hun beurt hun eigen naam gebruiken om regionale clubs te promoten en hen te helpen meer bekendheid te krijgen.

Positieve kenmerken door de nabijheid van de doelgroep

Het tweede grote effect van sponsoring is dat het goede imago van een voetbalclub wordt overgedragen op de sponsor. Fans hebben de neiging om bepaalde atleten of zelfs hele teams te associëren met een positieve dynamiek. Dit effect kan worden overgedragen op de sponsor. Als een juichende fan het spandoek van de sponsor permanent voor zijn ogen heeft tijdens de rush van de overwinning van zijn team, associeert hij er automatisch positieve gevoelens mee.

De truc is dat de potentiële klant niet rechtstreeks wordt aangesproken en daardoor onbewust nog nieuwsgieriger wordt naar de sponsor. Het is de ongedwongenheid die de belangstelling van de voetbaltoeschouwers wekt voor de sponsors.

Voetbal zonder reclame – ondenkbaar en onrendabel

Vooral onder ouderen, maar ook onder ideologische jongeren, circuleert de wens dat voetbal niet verwordt tot een reclame-evenement. In feite is het echter zo standaard geworden dat shirts een logo dragen en stadions sponsornamen krijgen, dat het nauwelijks meer opvalt. Het zou ook niet eerlijk zijn tegenover de atleten om de mogelijkheden van sponsoring te beperken, omdat zij er voordeel bij hebben.

In principe is er natuurlijk het voordeel voor de sponsor zelf; in het beste geval kan hij zijn imago en zijn verkoop versterken. Aan de andere kant mag niet worden vergeten dat sponsoring ook risico’s voor de investeerder met zich brengt. Als de gesponsorde club plotseling snel minder presteert of een schandaal produceert, werkt het negatieve imago ook door op de sponsor. Dit risico wordt bij elk contract genomen, en toch is het belangrijk dat sponsors achter het voetbal staan en de teams financieel een handje helpen.

Reclamevrije sport mag een idealistische wens zijn, het is praktisch, maar het is niet haalbaar. Geen enkele sportclub kan zich multimiljoenen transfers, jeugdontwikkeling en andere uitgaven veroorloven als er niet ergens een geldstroom vandaan komt. Het zijn dus niet de sponsors die om de clubs schreeuwen, maar de clubs die wanhopig op sponsors met een grote naam zitten te wachten. De gokindustrie is zeer begeerd op dit gebied, want het gaat niet alleen om serieuze sponsors, maar vooral ook om gulle sponsors.

Fans – sponsors – clubs – een speciaal soort trio

In het beste geval is er een harmonieuze symbiose tussen een sponsor en de voetbalclub wanneer de belangen van de supporters in beide richtingen duidelijk zijn. Wanneer een casino-aanbieder besluit een voetbalclub te sponsoren, zijn daar goede redenen voor. De gemiddelde voetbalfan is nieuwsgierig, slim en houdt van sensatie. Dit zijn allemaal kwaliteiten die ook vereist zijn bij een bezoek aan een casino.

Indien de doelgroep van de voetbalclub niet overeenkomt met die van de sponsor, is het contract voor geen van beide partijen erg rendabel. De ventilator is dus het kantelpunt en van cruciaal belang voor het succes en de continuïteit van een symbiose.

Om succesvol te zijn in sponsoring, moet de fan goed in de gaten worden gehouden. Fastfoodketens, bierbrouwerijen, aanbieders van kansspelen of automerken hebben altijd een goede kans om een geschikte doelgroep te vinden. Minder geschikt zijn daarentegen producenten van minder relevante of zeer specifieke producten. Indien het stadion van een wereldberoemde voetbalclub plotseling de naam draagt van een fabrikant van kattenvoer, zal het reclame-effect gering zijn en de verbazing groot.

Conclusie: Ze kunnen niet zonder elkaar – de harmonie is er

Het is een magisch liefdesverhaal dat al veel voetbalclubs enorme financiële steun heeft gebracht. Het samengaan van kansspelen en voetbal in de rol van sponsor en ontvanger heeft de markt in beweging gebracht. Aanvankelijk onzeker, hebben de aanbieders moedig besloten steun, liquiditeit en kansen te geven aan sport, een menselijke passie. En terecht, want al snel werd duidelijk dat deze twee als een handschoen bij elkaar pasten.

Fans die van gokken houden, kunnen net zo goed aan de roulettetafel als in het stadion op de tribune worden meegenomen. Bovendien letten zowel de voetbalbonden als de aanbieders van kansspelen op een zuiver imago en hechten zij er belang aan dat de belangen van de fans daadwerkelijk worden behartigd.

AZFanpage
AZFanpage bestaat sinds 2000 en is sinds die tijd uitgegroeid tot de grootste supporterssite van AZ en is ook landelijk een bekende fansite. We brengen al het AZ-nieuws vanuit supportersperspectief. Kritisch, onafhankelijk en betrokken.

    Comments are closed.

    0 %