Over ons
The early years
Eind januari 2000 kreeg Maikel (de eerste webmaster) het idee om een AZ-site op te zetten. Ondanks dat hij amper ervaring had met het bouwen van een pagina, lukte het hem toch om de site op 5 februari online te zetten. Niet dat er een link werkte en de site het bezoeken waard was, maar er was weer een AZ-site bij en dat was al heel wat aangezien het aantal AZ sites op internet nooit echt groot is geweest in vergelijking met de meeste andere eredivisieclubs.
Naderhand lukte alles toch wat beter en de site kreeg in de zomer van 2000 een heel nieuw, professioneler uiterlijk, mede dankzij Thijs, die nu helaas met pensioen is en niet meer deel uitmaakt van de redactie. Ook het aantal bezoekers steeg aanzienlijk, mede doordat we bereikbaar waren op een nieuw adres: www.az-alkmaar.com. Op dat moment was het aantal AZ-sites nog steeds gering en de AZFanpage werd de populairste website voor AZ-supporters, mede doordat er steeds meer nieuwtjes op de site kwamen en er een forum aanwezig was. Het forum werd slechts door een handjevol mensen gebruikt maar de site was in ieder geval interessant genoeg om dagelijks bekeken te worden door de vaste bezoekers. Met de overige bezoekers hier nog bij opgeteld werd de site dagelijks bezocht door meer dan 100 mensen per dag en dat was toch al heel wat voor onze begrippen toentertijd.
De jaren van groei
Ergens vlak voor de zomer in 2001 leek het erop dat de AZFanpage een serieuze ‘concurrent’ erbij zou krijgen. Dick en Peter waren namelijk ook bezig om een eigen supporterssite te maken (die overigens nooit officieel online is gegaan) maar na enkele gesprekken werd toch besloten om de krachten te bundelen en samen één grote AZ site te maken. Na heel veel uurtjes van ergernis, frustratie, kapotte toetsenborden en gemolesteerde computers was het dan toch zo ver en kwam er wéér een nieuwe versie van de AZFanpage online. Met de nieuwe site kwam meteen een nieuwe sponsor (Rodi Media) die het mogelijk maakte om een nieuw adres op de digitale snelwegen te krijgen, namelijk www.azfanpage.nl. De site werd een groot succes en werd telkens bekender onder de AZ aanhang. Behalve dat er met de nieuwe site een hoop nieuwe items bij waren gekomen was de site ook een stuk interactiever en dit werd erg gewaardeerd door de bezoekers. In de daarop volgende jaren bereikte de AZFanpage meerdere hoogtepunten. Een uitgebreid interview in de Alkmaarse Krant, gemiddeld rond de 2000 bezoekers per dag en zelfs een bezoekersrecord van 5984 pageviews. Op het moment van schrijven (15 mei 2004) zijn er meer dan 350 mensen geregistreerd op ons forum en komen er dagelijks ontzettend veel reacties binnen op de headlines. De AZFanpage leeft onder de supporters en het Fanpage team is inmiddels uitgegroeid tot meer dan 10 medewerkers die allen hun steentje bijdragen aan de site.
De volgende stap
Toch wilden we meer, we wilden groter worden, meer leuke informatie aan de supporters bieden en mede dankzij de komst van Boudewijn, onze site programmeur, werd dit mogelijk. We besloten om een nieuwe site te gaan maken die zich vooral meer op de supporters zou richten, ludieker zou gaan worden, meer beeldmateriaal zou hebben en er mooier uit zou gaan zien. Want eerlijk is eerlijk, de meeste bezoekers bekijken liever foto’s en verhalen van vroeger dan naar een pasfoto van een speler, dit kan immers gewoon op de officiële site. Na heel lang wachten en veel vertraging op te hebben gelopen is het dan toch zo ver, de nieuwe site is af en we kunnen er weer voor een tijdje tegenaan. Behalve het nieuwe uiterlijk zijn er veel nieuwe onderdelen bijgekomen en oude onderdelen weggelaten die waarschijnlijk geeneens gemist zullen gaan worden. We zijn er in ieder geval voor de derde keer op rij op vooruit gegaan en wie weet wat er in de toekomst nog allemaal gaat gebeuren…
De gloriejaren
De gloriejaren van AZFanpage zijn de gloriejaren van AZ. Vanaf het aantreden van Co Adriaanse en de hierop volgende bestorming van Europa en de top van de Eredivisie trekt de site duizenden bezoekers per dag. Rond het kampioensjaar is het gemiddeld aantal bezoekers 8.000, maar op wedstrijddagen of dagen met groot nieuws wordt de 10.000 bezoekers met gemak overschreden. Het forum wordt druk bezocht, er zijn veel reacties onder de nieuwsartikelen en de site maakt tevens naam buiten het internet. Rond de huldiging van AZ worden via de site fakkels en speciale t-shirts verkocht. Alle 1600 supporters die op de voorlaatste speeldag naar Amsterdam reizen voor de wedstrijd tegen ajax krijgen een door AZFanpage beschikbaar gestelde papieren schaal mee om te tonen aan de Amsterdamse supporters.
Een paar jaar hiervoor is het bezoekersprofiel van de site al veranderd. De paar duizend bezoekers en tientallen forummers van het eerste uur voelen zich niet meer altijd thuis door de reacties en forumposts van veel ‘gloryhunters’. Het forum verandert hierdoor van een ons-kent-ons netwerk tot een forum waar vooral over AZ gepraat wordt in plaats van over bier, grappen en randzaken. Toch blijven ook de bezoekers van het eerste uur de site trouw bezoeken. AZFanpage blijft qua bezoekersaantallen en invloed veruit de nummer één onder de AZ-supporterssites, en is ook bij supporters van andere clubs een bekende naam.
De groep valt uit elkaar
De redactieleden van het eerste uur krijgen er na bijna tien jaar langzaam genoeg van, en gooien rond 2010 de handdoek in de ring. Alleen Dick gaat verder als bestuurder, aangevuld met de ook al langer voor de site actieve Tom, Tom en Jeroen. De website begint ondertussen steeds meer kuren te vertonen, waardoor vanaf 2010 wordt gewerkt aan een nieuwe website. Het duurt echter door allerlei omstandigheden nog tot januari 2012 voor er eindelijk een nieuwe site wordt opgeleverd. In de periode hiervoor is de site vaak onbereikbaar geweest, of had het te kampen met technische problemen. Toch blijft de site ook in deze tijd met een zeer kleine redactie inhoudelijk actueel en onderscheidend, wat de site onverminderd populair maakt. Het aantal bezoekers van de glorietijd wordt echter niet gehaald. Gemiddeld trekt de site in 2011 5.000 unieke bezoekers per dag. Een gemiddeld artikel wordt 2500 keer aangeklikt en er worden gemiddeld tien reacties bij geplaatst.
AZFanpage x 072DESIGN
Ondanks dat we blij waren met de nieuwe site hadden we als redactie door omstandigheden wat te weinig controle over de technische aspecten binnen de website. Aan websites moet altijd worden gesleuteld en dat konden wij niet vragen van Roy van Rodi Media. Roy had als niet AZ’er zijn nek al behoorlijk uitgestoken om de site van de ondergang te redden en ons constant bijgestaan door technische zaken op te lossen was onmogelijk gezien zijn drukke baan bij Rodi. Uiteindelijk zat er maar één ding op en dat was de site wederom een make-over geven en dat was met Martijn van 072DESIGN binnen de gelederen van de AZFanpage uiteindelijk snel gerealiseerd. De site waar jullie je nu op bevinden werd op 12 juli 2012 gelanceerd en deze is inmiddels al weer een paar lay-outs verder omdat we met een webdesignbureau achter de hand wel graag voorop blijven lopen.
De website trekt anno 2021 zo’n miljoen bezoekers per jaar en is 1 van de weinige echte overgebleven supporterswebsites op het internet.