Ibrahim Sadiq (2028)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6549
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

differentcook schreef: 15 dec 2023, 10:04 Was dat met Sowah ook niet zo?
Ik ben tegen gemakshandelen; handelen naar wat wat gemak/comfort geeft ipv wat gericht is op wat het beste is. Dus ben argwanend bij transfers via de bekende lijntjes.
Ik durf niet te zeggen dat dit uit gemak kwam. Maar het contact met Huiberts was er dus al langer.
Bij Sowah zie ik niet direct een link. Maar herinner me dat het wel via de zaakwaarnemer van de vertrekkende Gudmundsson tot stand kwam....
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9160
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Ferry schreef: 15 dec 2023, 10:09 Ik durf niet te zeggen dat dit uit gemak kwam. Maar het contact met Huiberts was er dus al langer.
Bij Sowah zie ik niet direct een link. Maar herinner me dat het wel via de zaakwaarnemer van de vertrekkende Gudmundsson tot stand kwam....
Het was in ieder geval statistisch gemak, ik heb indertijd de context al geschetst bij sadiq, sadiq is weggestuurd bij Nordsjaelland met dezelfde achtergrond waarmee sulemana en kudus een topontwikkeling hebben gehad. Bij Nordsjaelland zijn ze niet gek en in Nederland (ajax) en Frankrijk(diverse clubs) zouden ze écht hebben moeten liggen slapen op dat moment.
Bij Häcken pakt hij het op, maar zoals bij een aantal van Max zijn recente transfers was er veel te weinig contextuele aanknoping om er van uit te gaan dat dit zomaar een succes kon worden. Het is net zo'n transfer als die van Mees de Wit of Koen Kostons zou zijn.
In plaats van een speler die een gestage groeicurve doormaakt hebben we wederom een 'laatbloeiende' one season wonder gehaald op de hoop dat deze de lijn door zou trekken.

Gemakzuchtige elementen:
- Hoog op de topscoorderslijst in een zwakke competitie waar veel gescoord wordt.
- Gelinked aan eerdere clubs waar AZ transfers mee gedaan heeft
- Gelinked aan zaakwaarnemer die bekend is bij AZ
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6549
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

DeZuivelDuivel schreef: 15 dec 2023, 11:57 Bij Häcken pakt hij het op, maar zoals bij een aantal van Max zijn recente transfers was er veel te weinig contextuele aanknoping om er van uit te gaan dat dit zomaar een succes kon worden.
Hohoho, en data gedreven scouting dan?
:wink:
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9160
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Ferry schreef: 15 dec 2023, 12:00 Hohoho, en data gedreven scouting dan?
:wink:
Ik zeg al een hele tijd dat er scherpe nuances zijn aan data gedreven scouting. Waarbij transfers als deze juist óók tegenspreken. Een voetballer is niet alleen zijn statistieken in doelpogingen/doelpunten.
Dat AZ de mond er van vol heeft gehad, wil niet zeggen dat iedere buitenlandse speler een uitting zou zijn van deze scoutingsmethode, laat staan dat deze op basis daarvan gehaald zijn.

Ook bij een Penetra en Dantas valt er nog wel wat context te bespeuren : zelfde zaakwaarnemer, zelfde jong portugal team, beschreven als vrienden van elkaar etc. Dantas valt dan zeker in dezelfde beschrijving als de spelers in bovenstaande post.
Het verschil is dat Penetra wél in de juiste groeicurve gekocht is.

Ik kom met dezelfde statistieken en een beetje oog voor groeicurve en speelstijl dan ook op hele andere namen uit de laatste jaren. En andere clubs op conference league/europa league niveau ook overigens.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Goede posten @DeZuivelDuivel. =D> Ik hou er wel van als er verbanden aangetoond worden die dingen kunnen verklaren.

Al jaren heb ik mij af gevraagd en hier ook gepost wat die (buitenlandse) scouting nou oplevert. Temeer daar ik bij AZ spelers zie komen die niet direct voldoen aan het gevraagde. Sommige zijn niet wedstrijdfit en niet direct inzetbaar. Maar er komen ook spelers voorbij waar ik dan van denk wat moeten we er mee bij AZ en passen die met hun specifieke kwaliteiten wel in ons systeem?

Zo'n Sadiq bijvoorbeeld is geen specifieke buitenspeler zoals wij die in Nederland kennen. Geen speler aan de zijlijn die daar ballen aan neemt, combinaties zoekt en met individuele acties zijn tegenstander gek maakt. Volgens mij moet je hem gebruiken in een 4-4-2 waarbij hij één van de twee vooraan is en zelf zijn ruimte mag zoeken en de kortste weg mag gaan naar de goal. Oftewel wat moet hij bij AZ? Is ie nog te kneden en om te scholen naar een bruikbare speler in ons systeem?

Hetzelfde met bijvoorbeeld Odgaard. Geen buitenspeler, maar ook geen echte centrumspits die altijd aanspeelbaar is, ballen kaats, oog heeft voor opkomende spelers, etc. Odgaard moet om een spits spelen dan is ie op zijn best in een min of meer vrije rol ruimte zoekend voor een schot met zijn sterke linkerbeen.

Zo lopen er meer spelers bij AZ waarvan ik mij afvraag met hun specifieke kwaliteiten op welke plek in ons team moeten zij dan spelen?
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

ForzAZ schreef: 15 dec 2023, 14:45 Goede posten @DeZuivelDuivel. =D> Ik hou er wel van als er verbanden aangetoond worden die dingen kunnen verklaren.

Al jaren heb ik mij af gevraagd en hier ook gepost wat die (buitenlandse) scouting nou oplevert. Temeer daar ik bij AZ spelers zie komen die niet direct voldoen aan het gevraagde. Sommige zijn niet wedstrijdfit en niet direct inzetbaar. Maar er komen ook spelers voorbij waar ik dan van denk wat moeten we er mee bij AZ en passen die met hun specifieke kwaliteiten wel in ons systeem?

Zo'n Sadiq bijvoorbeeld is geen specifieke buitenspeler zoals wij die in Nederland kennen. Geen speler aan de zijlijn die daar ballen aan neemt, combinaties zoekt en met individuele acties zijn tegenstander gek maakt. Volgens mij moet je hem gebruiken in een 4-4-2 waarbij hij één van de twee vooraan is en zelf zijn ruimte mag zoeken en de kortste weg mag gaan naar de goal. Oftewel wat moet hij bij AZ? Is ie nog te kneden en om te scholen naar een bruikbare speler in ons systeem?

Hetzelfde met bijvoorbeeld Odgaard. Geen buitenspeler, maar ook geen echte centrumspits die altijd aanspeelbaar is, ballen kaats, oog heeft voor opkomende spelers, etc. Odgaard moet om een spits spelen dan is ie op zijn best in een min of meer vrije rol ruimte zoekend voor een schot met zijn sterke linkerbeen.

Zo lopen er meer spelers bij AZ waarvan ik mij afvraag met hun specifieke kwaliteiten op welke plek in ons team moeten zij dan spelen?
Wat is dit voor een 'spookspeler'? Je hoort haast nooit over hem, hij speelt amper, maar is hier wel al een half jaar, na een transfer van (naar verluid) 4 miljoen euro
we can come an end
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6571
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

differentcook schreef: 13 jan 2024, 22:32 Wat is dit voor een 'spookspeler'? Je hoort haast nooit over hem, hij speelt amper, maar is hier wel al een half jaar, na een transfer van (naar verluid) 4 miljoen euro
Bizarre aanwinst. Jansen vind hem blijkbaar zó slecht dat hij alleen als counterspeler wordt gebruikt. Hij speelt letterlijk nooit tegen de NECs, heerenveens of volendams. Alleen tegen Aston Villa of PSV om lange ballen op te peren. En dat terwijl vanBrederode op links helemaal niets klaarspeelt. Ongekende treurnis over de hele linie bij AZ op het moment.
Sander73
Seizoenkaarthouder
Berichten: 363
Lid geworden op: 21 mei 2022, 09:32

Ik weet nog goed dat ik in het stadion zat en deze knul voor het eerst zag aanmodderen. Hij is nieuw en moet wennen denk je dan nog tegen beter weten in. Terwijl je toch eigenlijk nieuwe spelers juist gelijk horen te vlammen.

Ik was toen bij lange na niet overtuigd van hetgeen ik zag. Wederom een voetbal dwerg maar belangrijker, hij mist explosiviteit en power. Kwam toen al op mij over als een soort van Brederode 2.0. Had een aardige goal tegen Villa maar verder niets van deze knul gezien. Ik hoop dat het nog gaat komen maar ik vrees met grote vrees van niet. Was niet goedkoop ook. Bizar inderdaad dat je zo’n speler binnenhaalt voor 4 miljoen.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2254
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Sander73 schreef: 13 jan 2024, 23:28 Ik weet nog goed dat ik in het stadion zat en deze knul voor het eerst zag aanmodderen. Hij is nieuw en moet wennen denk je dan nog tegen beter weten in. Terwijl je toch eigenlijk nieuwe spelers juist gelijk horen te vlammen.

Ik was toen bij lange na niet overtuigd van hetgeen ik zag. Wederom een voetbal dwerg maar belangrijker, hij mist explosiviteit en power. Kwam toen al op mij over als een soort van Brederode 2.0. Had een aardige goal tegen Villa maar verder niets van deze knul gezien. Ik hoop dat het nog gaat komen maar ik vrees met grote vrees van niet. Was niet goedkoop ook. Bizar inderdaad dat je zo’n speler binnenhaalt voor 4 miljoen.
Hacken supporters waren echt lyrisch over hem online. Hij had meen ik ook net Hacken hoogstpersoonlijk naar de Europa League geschoten voor hij naar AZ toe kwam. Hij lijkt echter wel veel (basis)techniek te missen.
Sander73
Seizoenkaarthouder
Berichten: 363
Lid geworden op: 21 mei 2022, 09:32

SchoorlAZ schreef: 14 jan 2024, 04:27 Hacken supporters waren echt lyrisch over hem online. Hij had meen ik ook net Hacken hoogstpersoonlijk naar de Europa League geschoten voor hij naar AZ toe kwam. Hij lijkt echter wel veel (basis)techniek te missen.
Ja die hype heb ik ook meegekregen. Lijkt mij vooralsnog een speler die 1 goed seizoen heeft gedraaid waarin àlles lukte en zo op de radar is gekomen. Ik zie het in ieder geval nog niet terug.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Sander73 schreef: 14 jan 2024, 08:56 Ja die hype heb ik ook meegekregen. Lijkt mij vooralsnog een speler die 1 goed seizoen heeft gedraaid waarin àlles lukte en zo op de radar is gekomen. Ik zie het in ieder geval nog niet terug.
Gevaar van datascouting.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2337
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Die goal tegen Villa zorgt er voor dat ik hem nog niet afschrijf. Heeft daardoor in die korte tijd al net zo veel klaargespeeld als van Brederode en zou altijd boven hem verkozen moeten worden met zijn bizarre scoring statistieken.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9160
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Wildcat schreef: 14 jan 2024, 10:26 Die goal tegen Villa zorgt er voor dat ik hem nog niet afschrijf. Heeft daardoor in die korte tijd al net zo veel klaargespeeld als van Brederode en zou altijd boven hem verkozen moeten worden met zijn bizarre scoring statistieken.
Iedereen zou verkozen moeten worden boven Dabney 2.0
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

Toch wel bijzonder dat Sadiq zelfs niet meer mag invallen. Is dit dan echt zo'n grote blunder geweest van de scouting? Verhuur hem dan op zijn minst een seizoen aan een Eredivisie team...
"One swallow does not make a summer"
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11179
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Shota-Arveladze schreef: 21 jan 2024, 10:29 Verhuur hem dan op zijn minst een seizoen aan een Eredivisie team...
We blijven verhuren. Allemaal kneuzen met langlopende contracten. Verlies nemen en terug naar Scandinavië lijkt me beter.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Sander73
Seizoenkaarthouder
Berichten: 363
Lid geworden op: 21 mei 2022, 09:32

Afgaande op wat ik tot nu toe van hem heb gezien, en niet heb gezien ook weer een miskoop. Pure middelmaat die bij een club als Pec Zwolle hoort te voetballen. Werkelijk waar een raadsel wat je bezielt heeft om deze speler voor een klap geld in huis te halen. Al bijna 24 jaar dus gaat ook niet veel beter meer worden. Slechte scouting wederom.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9160
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Sander73 schreef: 21 jan 2024, 11:37 Afgaande op wat ik tot nu toe van hem heb gezien, en niet heb gezien ook weer een miskoop. Pure middelmaat die bij een club als Pec Zwolle hoort te voetballen. Werkelijk waar een raadsel wat je bezielt heeft om deze speler voor een klap geld in huis te halen. Al bijna 24 jaar dus gaat ook niet veel beter meer worden. Slechte scouting wederom.
Ik denk vooral dat het géén scouting was, heeft alles weg van met het bord op schoot de topscoorderslijst nalopen.
één ding moge duidelijk zijn: spelers uit de Zweedse competitie halen het momenteel blijkbaar niet bij AZ.
Langedijk schreef: 21 jan 2024, 11:04 We blijven verhuren. Allemaal kneuzen met langlopende contracten. Verlies nemen en terug naar Scandinavië lijkt me beter.
Beetje een domme opmerking dit, zoveel verhuren we nog helemaal niet. En een club uit scandinavië gaat nooit het geld neerleggen wat wij er voor betaald hebben.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
MB80
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

Deed blijkbaar mee bij jong AZ. Was deze jongen geblesseerd maandenlang en deed men er geen uitspraken over?

Of is deze miljoenen aankoop slechter dan Brederode, bommel, lahdo, Poku, Addai en Odgaard op de vleugels. Diep trieste scouting.
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Ja, vreemd, had hier ook wel wat meer van verwacht. Was zelf wel positief, toen alle Schotse fans van Rangers en Celtic hem wilden halen nav de pot tegen Aberdeen. Zal wel weer niet genoeg meeverdedigen ofzo.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Krijg er haast Alex Kroes vibes bij :lol:
we can come an end
Plaats reactie