Tiago Dantas (2024, gehuurd)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6514
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

www.AZ.nl schreef:Dantas nieuwste aanwinst AZ
Gepubliceerd op 22 juli 23, 20:14
ALKMAAR- Tiago Dantas is de nieuwste aanwinst van AZ. De 22-jarige veelzijdige middenvelder komt op huurbasis over van SL Benfica. De Alkmaarse formatie heeft bovendien een optie tot koop bedongen.

Dantas doorliep de gehele jeugdopleiding van de Portugese grootmacht Benfica. Hij bereikte in 2020 met die club de finale van de prestigieuze Youth League. Als aanvoerder van het hoogste jeugdteam verloor Dantas nipt van Real Madrid (2-3).

Landskampioen
De veelvuldig Portugees jeugdinternational speelde één duel in de hoofdmacht van Benfica. Na een verhuurperiode bij FC Bayern München, waar hij in 2021 deel uitmaakte van de selectie die landskampioen werd en de FIFA wereldkampioenschappen voor clubs won, speelde hij in seizoen 2021-2022 op het hoogste Portugese niveau voor CD Tondela. Hierna volgde een seizoen bij PAOK Saloniki. Opmerkelijk detail: in de voorbereiding van vorig seizoen troffen AZ en PAOK Saloniki elkaar. Met Dantas binnen de lijnen hielden de ploegen elkaar in evenwicht: 2-2.

EK O21
Na een succesvol seizoen in de Griekse competitie kwam Dantas afgelopen zomer ook nog uit op het EK Onder 21. In Georgië speelde Dantas, wederom als aanvoerder, zelfs tegen Jong Oranje. Die onderlinge ontmoeting eindigde in 1-1. Waar Oranje na de groepsfase uitgeschakeld was, bereikte Portugal O21 – mede dankzij een benutte strafschop van Dantas tegen België O21 – wel de knock-out fase van het toernooi. In de kwartfinale werd Portugal alsnog uitgeschakeld (0-1), door de latere winnaar Engeland.

Dantas: ‘Positieve spelopvatting’
Dantas vertelt over zijn eerste indruk van AZ: “Het voelt als een privilege om hier te zijn. Ik kijk er enorm naar uit om hier te starten. AZ is een heel goede club voor de ontwikkeling van jonge spelers.” Ook kwam het oefenduel van AZ met PAOK Saloniki ter sprake: “Ik herinner mij die wedstrijd nog. AZ was sterk en de positieve spelopvatting viel mij erg op. Dat heeft geholpen bij mijn keuze om naar AZ te gaan. AZ wil graag de bal hebben, domineren en het initiatief in handen hebben.” Tot slot gaat de middenvelder in op zijn goede seizoen in Griekenland: “Het was mijn beste seizoen tot nog toe. Ik kreeg veel vertrouwen van de trainer, speelde veel wedstrijden en pikte mijn doelpunten mee. Ik hoop die stijgende lijn komend seizoen door te zetten.”

Huiberts: ‘Indruk maken’
Max Huiberts, Directeur Voetbalzaken, over de transfer: “Tiago is opgeleid bij Benfica, dat wereldwijd bekend staat als één van de beste jeugdopleidingen. Hij heeft zowel als jeugdinternational als in zijn verhuurperiodes, met name afgelopen jaar in Griekenland, laten zien dat hij indruk kan maken. Hij is vaardig aan de bal, heeft een groot loopvermogen, is inzichtelijk sterk en heeft al de nodige ervaring opgedaan. Dat alles maakt dat we hoge verwachtingen hebben van zijn komst. Na de transfer van Tijjani Reijnders en de verhuurperiodes van Peer Koopmeiners en Zico Buurmeester, wilden we ons middenveld extra body geven. Met de terugkeer van Kenzo Goudmijn en de komst van Tiago hebben we weer volop opties om een sterk en goed bezet middenveld neer te zetten.”

Vierde nieuwkomer
Dantas gaat in Alkmaar spelen met rugnummer 6. Na de komst van David Møller Wolfe, Ruben van Bommel en Denso Kasius, is Dantas de vierde nieuwkomer. Bovendien werden Rome-Jayden Owusu-Oduro, Wouter Goes, Lewis Schouten, Mexx Meerdink en Ernest Poku officieel doorgeschoven naar de A-selectie.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6579
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Ze hadden toch geen kindermaten met Kansino erop?

Dat hij nummer 6 krijgt is misschien toch wel een teken. Laat ze het maar lekker allemaal uitvechten op het middeveld. Hopelijk gaat professor Jansen die concurentie ook toestaan.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16258
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Net youtube gekeken met de presentatie van Tiago Dantas; leuk joch. Wel weer een middenvelder. Nu nog een CV.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12548
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Dantas, Mihailovic, Odgaard, Mijnans, Van Bommel en Pavlidis, daar zit wel voetbal in!
we can come an end
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

Nou ben benieuwd. Benfica fans hebben geen hoge pet van hem op. Maar zal niet voor niets aanvoerder van Jong Portugal zijn.
"One swallow does not make a summer"
Victorie90
Herry en/of Berry
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 jul 2018, 12:23

Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6556
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Dat hij aanvoerder van Jong Portugal is, doet veel beloven. Maar het ziet er wel erg licht/iel uit. Ook op de foto naast Huiberts.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10213
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Ferry schreef: 23 jul 2023, 06:57 Dat hij aanvoerder van Jong Portugal is, doet veel beloven. Maar het ziet er wel erg licht/iel uit. Ook op de foto naast Huiberts.
Dat heeft er ook wel mee te maken dat Huiberts zo'n 15 kilo te zwaar is.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6556
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Antti Opdam schreef: 23 jul 2023, 07:12 Dat heeft er ook wel mee te maken dat Huiberts zo'n 15 kilo te zwaar is.
Dat besef ik me ook. :P
Maar ook gewoon een kop kleiner.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3395
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Bem-vindo à Holanda!
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2255
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Antti Opdam schreef: 23 jul 2023, 07:12 Dat heeft er ook wel mee te maken dat Huiberts zo'n 15 kilo te zwaar is.
:lol: :lol:

On topic: dat hij aanvoerder van Portugal is, zegt niet zo veel.
Dani de Wit is ook altijd aanvoerder geweest van Jong Oranje
DeTorenburch
Oude garde
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2023, 13:55

Ferry schreef: 23 jul 2023, 06:57 Dat hij aanvoerder van Jong Portugal is, doet veel beloven. Maar het ziet er wel erg licht/iel uit. Ook op de foto naast Huiberts.
Alcantra en Bruno Fernandez hebben ook niet het fysiek maar als je zwaartepunt maar goed zit en je bent snel genoeg en wendbaar genoeg kan je perfect uit de voeten op het middenveld. Die punten lijkt Dantas allemaal te hebben. Ik heb er zin in geen de wit meer op het middenveld maar Clasie-Dantas-Mihailovic/Odgaard
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6556
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

DeTorenburch schreef: 23 jul 2023, 11:45 Clasie-Dantas-Mihailovic
Dit is wel het middenveld voor het kaboutervoetbal.
Clasie: 1,69 cm
Dantas: 1,70 cm
Mihailovic: 1,78 cm
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9161
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SchoorlAZ schreef: 23 jul 2023, 11:18 :lol: :lol:

On topic: dat hij aanvoerder van Portugal is, zegt niet zo veel.
Dani de Wit is ook altijd aanvoerder geweest van Jong Oranje
Sterker nog, je ziet best vaak dat de aanvoerdersband gaat naar relatief minder sterke spelers die wel een goede mentaliteit hebben.
Er zaten in dat Jong Portugal team spelers als Fabio Silva, Nuno Tavares, Pedro Neto en André Almeida die allen al op redelijk hoog niveau acteren.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
DeTorenburch
Oude garde
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2023, 13:55

Ferry schreef: 23 jul 2023, 11:51 Dit is wel het middenveld voor het kaboutervoetbal.
Clasie: 1,69 cm
Dantas: 1,70 cm
Mihailovic: 1,78 cm
Als het moet heb je toch lengte op de bank met de wit en Mijnans? Het gaat om voetbal. Daarnaast kan iemand van 1,69 sterker op z’n benen staan dan iemand van 1,90. Clasie kan je er nu niet afhalen, Dantas brengt veel voetbal en Mihailovic ook (en een vrije trap).

Ik verwacht dat we wel met het kansloze middenveld Clasie-de wit-Mijnans gaan beginnen. Daar zit je toch niet op te wachten die houthakker op 10, terwijl je zoveel voetbal in de selectie hebt?
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Welkom Dantas, ik hoop op een middenveld dat elkaar naar een hoger niveau concurreert en elkaar opvangt en aanvult op de momenten dat het nodig is.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12548
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Krijgen tegenstanders nu een vrije doortocht naar de verdediging, of gaat Clasie in zijn eentje alles tegenhouden?
we can come an end
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9161
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

differentcook schreef: 23 jul 2023, 13:34 Krijgen tegenstanders nu een vrije doortocht naar de verdediging, of gaat Clasie in zijn eentje alles tegenhouden?
Hangt er van af hoe hoog ze de bal inspelen :wink:
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 23 jul 2023, 13:59 Hangt er van af hoe hoog ze de bal inspelen :wink:
Bij AZ proberen ze zelfs tijdens het alles of niets alles via de combinatie nog over de grond te spelen dus dat zit wel goed :-k :lol:
Gebruikersavatar
bk wcm
Fanatic
Berichten: 582
Lid geworden op: 06 apr 2005, 09:27
Locatie: west coast

Shota-Arveladze schreef: 23 jul 2023, 06:10 Nou ben benieuwd. Benfica fans hebben geen hoge pet van hem op. Maar zal niet voor niets aanvoerder van Jong Portugal zijn.
Mijn collega is portugees en groot sporting fan. Die vindt Bruno Fernandes helemaal niks, sinds hij bij manchester zit.
Iedereen is voor AZ en AZ is voor iedereen.
En ik hef het glas op jouw gezondheid, want jij staat niet alleen.
Plaats reactie