Pascal Jansen (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.

Hoe blij ben je met Pascal Jansen? (Gezien alle prestaties van AZ onder zijn trainerschap)

1
29
31%
2
2
2%
3
10
11%
4
7
8%
5
6
6%
6
11
12%
7
10
11%
8
10
11%
9
2
2%
10
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 93
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8331
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Samengevat van wat ik hier zo lees en waar ik het helemaal mee eens ben:
Jansen krijgt deze ploeg gewoon niet aan het voetballen met nul aanknopingspunten dat het snel beter zal gaan, want:
Hij kan onze talenten en het team niet boven zichzelf uit laten stijgen,
Jeugd krijgt te weinig kansen,
Blijft daarbij volharden in structurele dissonanten.
Onze goede spelers gaan mee in de malaise, halen hun niveau ook niet.
Tactische ingrepen sorteren te vaak te weinig effect.
Tactiek werkt vaak helemaal niet.
Het straalt allemaal zo weinig plezier uit.
Heeft ook geen uitstraling want drukt zich vooral uit in clichés en lijkt te lief voor zijn baan.
Dat hij niet voor vooruitgang zal zorgen blijkt wat mij betreft in de praktijk uit 2 zaken:
Er werd gisteren weer niet volledig, door het hele team druk gezet, van achteruit schuift men niet goed door. Daardoor kan een tegenstander in de ruimte die achter onze 4 meest voorwaarts lopende spelers ontstaat, makkelijk in de omschakeling counters opzetten, die veel grotere kansen voor de tegenstander opleveren, dan dat we zelf door veel te traag om te schakelen kunnen creëren. Dit was ook al een manco in de eerste wedstrijd tegen RKC! De vooruitgang is dus nul.
Ten tweede, we hebben ook een opleving gehad, nadat de spelers, zonder de trainers, bij elkaar zijn gaan zitten. Dat effect is inmiddels al weer volledig verdwenen. De trainer slaagt er dus niet in de boel scherp te houden en zijn we weer terug bij af. De vooruitgang is dus nul.

Tijd om als AZ zijnde je verlies te pakken en door te selecteren.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16353
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Kilkenny schreef: 21 nov 2021, 09:13 Samengevat van wat ik hier zo lees en waar ik het helemaal mee eens ben:


Dat hij niet voor vooruitgang zal zorgen blijkt wat mij betreft in de praktijk uit 2 zaken:
Er werd gisteren weer niet volledig, door het hele team druk gezet, van achteruit schuift men niet goed door. Daardoor kan een tegenstander in de ruimte die achter onze 4 meest voorwaarts lopende spelers ontstaat, makkelijk in de omschakeling counters opzetten, die veel grotere kansen voor de tegenstander opleveren, dan dat we zelf door veel te traag om te schakelen kunnen creëren. Dit was ook al een manco in de eerste wedstrijd tegen RKC! De vooruitgang is dus nul.
Ten tweede, we hebben ook een opleving gehad, nadat de spelers, zonder de trainers, bij elkaar zijn gaan zitten. Dat effect is inmiddels al weer volledig verdwenen. De trainer slaagt er dus niet in de boel scherp te houden en zijn we weer terug bij af. De vooruitgang is dus nul.

Tijd om als AZ zijnde je verlies te pakken en door te selecteren.
Precies!
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Kilkenny schreef: 21 nov 2021, 09:13 Samengevat van wat ik hier zo lees en waar ik het helemaal mee eens ben:


Dat hij niet voor vooruitgang zal zorgen blijkt wat mij betreft in de praktijk uit 2 zaken:
Er werd gisteren weer niet volledig, door het hele team druk gezet, van achteruit schuift men niet goed door. Daardoor kan een tegenstander in de ruimte die achter onze 4 meest voorwaarts lopende spelers ontstaat, makkelijk in de omschakeling counters opzetten, die veel grotere kansen voor de tegenstander opleveren, dan dat we zelf door veel te traag om te schakelen kunnen creëren. Dit was ook al een manco in de eerste wedstrijd tegen RKC! De vooruitgang is dus nul.
Ten tweede, we hebben ook een opleving gehad, nadat de spelers, zonder de trainers, bij elkaar zijn gaan zitten. Dat effect is inmiddels al weer volledig verdwenen. De trainer slaagt er dus niet in de boel scherp te houden en zijn we weer terug bij af. De vooruitgang is dus nul.

Tijd om als AZ zijnde je verlies te pakken en door te selecteren.
Ik ben het zowaar helemaal met je eens. Ondanks dat er een paar nieuwe spelers nodig zijn, denk ik dat een goede trainer met dit team gewoon 3e of 4e had gestaan.
En dat wij dan ook veel leuker voetbal hadden gezien.

Op zich vind ik het wel jammer dat Jansen het zo slecht doet, want verder lijkt hij mij wel een aardige vent waar het prettig mee samenwerken is voor het team. Maar helaas gaat het aan alle kanten zo slecht dat ik geen andere oplossing meer zie dan een andere trainer.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Manchester United heeft het goede voorbeeld gegeven en Ole Solskjaer ontslagen. Who's next?
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3320
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Maar is een Jansen niet slechts een deel van het verhaal, kan me namelijk niet voorstellen dat met een andere trainer we ineens wel bovenin mee zouden spelen?
Tuurlijk zouden we met een meer ervaren trainer een hechtere organisatie op het veld terugzien, maar volgens mij had Slot al heel goed gezien dat met het mogelijke vertrek van de sterkhouders het hier wel eens een moeilijk verhaal zou kunnen worden. Hadden we wel genoegen genomen om te spelen voor een positie als plek 6?

Blijft toch vreemd dat spelers die hier al een behoorlijke poos rondliepen en grote twijfels bij waren of ze wel aan het vereiste niveau konden halen, met het vertrek van de kernspelers ineens naar voren werden geschoven als basisspelers. Dat is min of meer het zelfde als we na dit seizoen ineens met Taabouni, Barasi, Evjen, Oosting, etc. gaan spelen waarvan we totaal niet kunnen inschatten of die er wel kunnen staan zoals we voor aanvang van dit seizoen met twijfelgevallen als Clasie, Gudmundsson, Aboukhlal en dergelijke hadden.
Laat Huiberts met het oog op volgend seizoen dan maar Jansen de opdracht geven meer gebruikt te maken van dit soort spelers die nu toch al zitten te klagen geen kansen te krijgen, zodat we niet voor een soort gelijke scenario ons dit seizoen komen te staan, maar ook weten waar het de geldbuidel daadwerkelijk voor opengetrokken moet worden.
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

Jansen is klaar. Hij staart als een konijn in een koplamp, alsof hij naar een wiskundige formule kijkt waar hij nooit uit komt. AZ heeft een team met slecht middelmatige spelers op Midsjo, Wijndal en Carlsson na. Nu zie je pas dat ze creativiteit hebben verkocht en niets daarvoor hebben teruggehaald. Toch is dit team nog steeds goed genoeg voor plaats 5,6. Helaas kan deze coach er weinig van. Tactisch volledig doorzichtig. Je kan het wedstrijdbeeld inmiddels uittekenen. Geen speler die zich onder hem ontwikkeld. Ze voetballen inspiratie en creatief loos. Blunder om deze jongen voor de groep te zetten en om geen creatieve spelers te halen. Verloren seizoen.
Praat geen Poep, doos.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3320
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Witzer schreef: 21 nov 2021, 11:16 Verloren seizoen.
Tenzij je nu al door selecteert . Je kunt dan volgend seizoen gerichter aankopen, weet welke spelers er eventueel voor volgend seizoen ook kunnen staan, en dan met een nieuwe trainer komen want je zou zo iemand mogelijk alweer snel kunnen beschadigen door hem spelers te laten inpassen waarvan je niet weet of ze daadwerkelijk het vereiste niveau wel aankunnen. Gewoon dit seizoen ook echt beschouwen als een tussenseizoen. Laat het maar zien met veel speelminuten voor Taabouni, Barasi, Beukema, Oosting, Evjen, etc. waar iedereen dan zo omroept anders krijgt zo'n nieuwe trainer er volgend seizoen met die verhalen er weer mee te maken
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6685
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

20 verliespunten uit 12 wedstrijden geloof ik en uit de Europa league geknikkerd. Toch vangt AZ elke week zowel de eerste als tweede helft met dezelfde tactiek en poppetjes aan.

Is toch ongelofelijk eigenlijk.
Aan de ene kant een teken dat de selectie voor geen meter deugd, maar aan de andere kant ook een duidelijk signaal dat onze trainer geen enkele tactische ideeën of visie heeft. Hij ziet het gewoon echt niet. Om het na afloop weer allemaal jammer te vinden.

Ook iedere week binnen 10 minuten ligt de bal al in het netje. Dan hoor ik hem zeggen dat ze daar specifiek op getraind hadden. Hoe werkt dat? Gaat ie dan tegen Bruno zeggen van Foei, ik had nog zo gezegd geen tegengoal.


Maar inderdaad dit seizoen 100% gebruiken om het team voor volgend jaar klaar te stomen. Weg met die ''ervaring'' en ''nuttige'' spelers. Aankopen inpassen, zwakke broeders doorselecteren en kijken wie zich wel en niet staande kunnen houden qua jeugd. En nieuwe trainer laten kennis maken met de groep :roll:
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

De Rode Baron schreef: 21 nov 2021, 11:52 Tenzij je nu al door selecteert . Je kunt dan volgend seizoen gerichter aankopen, weet welke spelers er eventueel voor volgend seizoen ook kunnen staan, en dan met een nieuwe trainer komen want je zou zo iemand mogelijk alweer snel kunnen beschadigen door hem spelers te laten inpassen waarvan je niet weet of ze daadwerkelijk het vereiste niveau wel aankunnen. Gewoon dit seizoen ook echt beschouwen als een tussenseizoen. Laat het maar zien met veel speelminuten voor Taabouni, Barasi, Beukema, Oosting, Evjen, etc. waar iedereen dan zo omroept anders krijgt zo'n nieuwe trainer er volgend seizoen met die verhalen er weer mee te maken
Daarom zeg ik ook verloren seizoen, omdat deze trainer niets ontwikkeld. Dat gaat ie ook niet doen lijkt het wel. Het loopt, op de wedstrijd tegen Utrecht na, stroef of minder. Beukema kan niet minder zijn dan BMI, Oosting is beter(wie niet) dan De Wit, Barasi is beter dan Pavlidis, Evjen is niet minder dan Gudmundsson (iig sneller) en Taabouni lijkt niet alleen op Vanenburg, maar is net zo technisch. Vind ik persoonlijk heerlijk om naar te kijken. Mogelijkheden genoeg met onze jeugd. Maar Jansen wisselt zoals ze voetballen , ieder keer hetzelfde. Deze trainer gaat niet voor doorselecteren zorgen, of er moet vanuit de directie worden ingegrepen. Hij mag blijven zitten, maar wel doorselecteren. Daarbij mogen ze van mij Veerman halen en op de plaats van De Wit zetten, dan worden we nog 5e, ook met deze coach.
Praat geen Poep, doos.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

SimonPoulsen schreef: 21 nov 2021, 12:02 Maar inderdaad dit seizoen 100% gebruiken om het team voor volgend jaar klaar te stomen. Weg met die ''ervaring'' en ''nuttige'' spelers. Aankopen inpassen, zwakke broeders doorselecteren en kijken wie zich wel en niet staande kunnen houden qua jeugd. En nieuwe trainer laten kennis maken met de groep :roll:
Ja dit is de enige juiste optie maar dit zeiden wij halverwege vorig seizoen ook al. Toen had dit al moeten gebeuren. Dan waren Evjen en co dit seizoen al nuttige basisspelers of verhuurd/verkocht geweest. Door de onkunde is een heel seizoen onnodig weg gegooid en zitten we nu in een crisis situatie. Laag op de ranglijst eindigen betekent geen Europees voetbal volgend seizoen, minder aantrekkingskracht op sponsors en potentiele nieuwe spelers e.d. Alles wat afgelopen jaren zorgvuldig is opgebouwd is nu in 1x verpest.

Het is te hopen dat Pascal Jansen deze week nog vertrekt, want elke week dat hij er langer zit, wordt deze crisis erger ipv opgelost. Zet een interim voor de groep die wel graag met de jeugd werkt en ga op zoek naar een echt goede trainer.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9247
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

multatuli schreef: 21 nov 2021, 12:13 Ja dit is de enige juiste optie maar dit zeiden wij halverwege vorig seizoen ook al. Toen had dit al moeten gebeuren. Dan waren Evjen en co dit seizoen al nuttige basisspelers of verhuurd/verkocht geweest. Door de onkunde is een heel seizoen onnodig weg gegooid en zitten we nu in een crisis situatie. Laag op de ranglijst eindigen betekent geen Europees voetbal volgend seizoen, minder aantrekkingskracht op sponsors en potentiele nieuwe spelers e.d. Alles wat afgelopen jaren zorgvuldig is opgebouwd is nu in 1x verpest.

Het is te hopen dat Pascal Jansen deze week nog vertrekt, want elke week dat hij er langer zit, wordt deze crisis erger ipv opgelost. Zet een interim voor de groep die wel graag met de jeugd werkt en ga op zoek naar een echt goede trainer.
En laat het nou net het seizoen zijn waarin je een nieuwe hoofdsponsor moet aantrekken......
Bidden dat er nog iets bestaat van de Red Bull/Red Ball/whatever verhalen.

OT:
Al zou Pascal Jansen niet een flut trainer zijn, dan is hij gewoon niet de geschikte trainer voor AZ op dit moment.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3320
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Een nieuwe trainer gaat er echt niet komen. Is ook niet verstandig om die meteen op de hakblok te leggen gezien er veranderingen moeten plaats vinden binnen deze selectie en nu al moet gaan door selecteren om te kijken wie er volgend seizoen dan kan staan of wat er gekocht moet gaan worden.
Lijkt mij veel beter dat er dan van bovenuit Jansen de opdracht wordt gegeven om talenten door te selecteren en echte speelminuten laten maken.
Niet meer kijken naar een mogelijke 4e,5e, 6e plaats. Puur voor een tussenseizoen gaan, louter met het oog op volgend seizoen waar dan weer een echt presterend elftal moet komen te staan met een andere trainer.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

De Rode Baron schreef: 21 nov 2021, 12:46 Een nieuwe trainer gaat er echt niet komen. Is ook niet verstandig om die meteen op de hakblok te leggen gezien er veranderingen moeten plaats vinden binnen deze selectie en nu al moet gaan door selecteren om te kijken wie er volgend seizoen dan kan staan of wat er gekocht moet gaan worden.
Lijkt mij veel beter dat er dan van bovenuit Jansen de opdracht wordt gegeven om talenten door te selecteren en echte speelminuten laten maken.
Niet meer kijken naar een mogelijke 4e,5e, 6e plaats. Puur voor een tussenseizoen gaan, louter met het oog op volgend seizoen waar dan weer een echt presterend elftal moet komen te staan met een andere trainer.
Jansen maakt het aantoonbaar niet beter. Uiteraard is er niet binnen een week een nieuwe hoofdtrainer, maar zelfs als het maanden duurt is het altijd beter een interim aan te stellen dan met deze trainer door te gaan. Zie ook de seizoenen dat Koeman vervangen werd door interim Advocaat en Verbeek werd vervangen door interim Advocaat. Er moet nu wat gebeuren, want Jansen is ook niet de man om jeugdspelers e.d. een kans te geven.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6665
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

De Rode Baron schreef: 21 nov 2021, 12:46 Een nieuwe trainer gaat er echt niet komen. Is ook niet verstandig om die meteen op de hakblok te leggen gezien er veranderingen moeten plaats vinden binnen deze selectie en nu al moet gaan door selecteren om te kijken wie er volgend seizoen dan kan staan of wat er gekocht moet gaan worden.
Lijkt mij veel beter dat er dan van bovenuit Jansen de opdracht wordt gegeven om talenten door te selecteren en echte speelminuten laten maken.
Niet meer kijken naar een mogelijke 4e,5e, 6e plaats. Puur voor een tussenseizoen gaan, louter met het oog op volgend seizoen waar dan weer een echt presterend elftal moet komen te staan met een andere trainer.
En van waar het vertrouwen in Jansen dat hij dat doorselecteren kan? En waarom akkoord gaan met een 'tussenseizoen'?
Dit is topsport - geen hobby.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9247
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Ferry schreef: 21 nov 2021, 13:01 En van waar het vertrouwen in Jansen dat hij dat doorselecteren kan? En waarom akkoord gaan met een 'tussenseizoen'?
Dit is topsport - geen hobby.
Blijkbaar zijn wij geen topclub, vraag het maar aan Hugo Borst.
Was geen speld tussen te krijgen in zijn cynische betoog.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6665
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

DeZuivelDuivel schreef: 21 nov 2021, 18:40 Blijkbaar zijn wij geen topclub, vraag het maar aan Hugo Borst.
Dat is AZ ook niet. Zoals ik ook al eens zei: je moet elk jaar beter proberen te worden. En AZ is in drie jaar tijd alleen maar zwakker geworden...
Natuurlijk met aanwijsbare redenen (dak, gouden lichting in de jeugd), maar er is beleidsmatig echt weinig positiefs te melden de afgelopen twee jaar.

Vorig jaar mis je knullig de tweede plaats; dit jaar mis je knullig de Europa League. En eigenlijk kraait er geen haan naar. De lat ligt veel te laag.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9247
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Ferry schreef: 21 nov 2021, 19:31 Dat is AZ ook niet. Zoals ik ook al eens zei: je moet elk jaar beter proberen te worden. En AZ is in drie jaar tijd alleen maar zwakker geworden...
Natuurlijk met aanwijsbare redenen (dak, gouden lichting in de jeugd), maar er is beleidsmatig echt weinig positiefs te melden de afgelopen twee jaar.

Vorig jaar mis je knullig de tweede plaats; dit jaar mis je knullig de Europa League. En eigenlijk kraait er geen haan naar. De lat ligt veel te laag.
We staan inmiddels 12e en zijn deze speelronde dus 1 plek gezakt(Heerenveen heeft ons ingehaald) als we de inhaalwedstrijd winnen... gedeeld 9e.

Nu ga ik het hele reken verhaal niet over doen, maar reken er op dat we in de problemen zitten.

Maar er is niet eens een vuiltje aan de lucht.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

DeZuivelDuivel schreef: 21 nov 2021, 21:22 We staan inmiddels 12e en zijn deze speelronde dus 1 plek gezakt(Heerenveen heeft ons ingehaald) als we de inhaalwedstrijd winnen... gedeeld 9e.

Nu ga ik het hele reken verhaal niet over doen, maar reken er op dat we in de problemen zitten.

Maar er is niet eens een vuiltje aan de lucht.
Het is ook zonde dat we niet met 0 - 6 verloren hebben. Dan had men misschien wel actie ondernomen.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2325
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

De Rode Baron schreef: 21 nov 2021, 12:46 Een nieuwe trainer gaat er echt niet komen. Is ook niet verstandig om die meteen op de hakblok te leggen gezien er veranderingen moeten plaats vinden binnen deze selectie en nu al moet gaan door selecteren om te kijken wie er volgend seizoen dan kan staan of wat er gekocht moet gaan worden.
Lijkt mij veel beter dat er dan van bovenuit Jansen de opdracht wordt gegeven om talenten door te selecteren en echte speelminuten laten maken.
Niet meer kijken naar een mogelijke 4e,5e, 6e plaats. Puur voor een tussenseizoen gaan, louter met het oog op volgend seizoen waar dan weer een echt presterend elftal moet komen te staan met een andere trainer.
Volgens mij praat je een beetje langs de rest van het forum heen.
Wij geloven (denk ik) voornamelijk niet meer in Jansen vanwege zijn zwakke tactische keuzes. Niet voornamelijk vanwege dat hij de jeugd niet de kans geeft, al is dat natuurlijk ook één van de storende en meewegende factoren.

Tactisch is het veel te slap. Ik heb het vorig jaar al gezegd, we liften toen mee op de ingeslepen automatismes van Slot. Het spel zag er toen al niet goed uit. Nu heeft Jansen eigenhandig de linkerkant van AZ onschadelijk gemaakt, terwijl dit jarenlang (sinds de doorbraak van Wijndal) veruit ons grootste wapen was. Ik zie zelden nog Wijndal een overlap maken en zo een man-meer situatie creëeren waardoor Karlsson de vrije ruimte krijgt die leidt tot een schot óf de bal meegeeft aan Wijndal, die een strakke lage teruggetrokken voorzet geeft.
Dit was onder Slot vaste prik, iedereen wist het, niemand kon het verdedigen. Dit deden we omdat uit de statistieken bleek dat deze voorzetten veruit het hoogste conversie percentage hadden. Keurig uitgelegd en beredeneerd leek mij.

Nu zie ik Wijndal elke wedstrijd naar binnen komen op het middenveld waardoor de opbouw moeilijker verloopt omdat BMI en Panta de bal bij minder personen kwijt kunnen (wat sowieso nog extra geaccentueerd wordt omdat Clasie de bal komt ophalen en De Wit staat naast Pavlidis, waardoor je maar met één middenvelder speelt. BIZAR!) en Karlsson kan hierdoor minder gevaarlijk zijn, omdat hij minder support krijgt van een opstomende Wijndal. Alleen komt Wijndal nu soms met een underlap naar binnen, maar ik heb liever dat Karlsson naar bijnen snijdt dan Wijndal met zijn slechte voet en minder kwaliteit in de afwerking.

Daarnaast staat nu, zoals ik al vaak heb aangegeven, deze mensen in de 'as van het veld': bmi,panta, Wijndal, midstjø,Clasie, de wit, Pavlidis en Gudmundsson. Gek hè, dat het spel dan stroperig is?
Niemand kan tussen de linies komen of het veld breed trekken waardoor gaten ontstaan. Het spel berust zich compleet op een ingeving van Karlsson of één of andere voorzet van de flank naar de Wit of Pavlidis.

Dit zijn allemaal zaken die al maanden gaande zijn. Jansen lijkt dit niet op te merken of niet te willen zien of wat de reden ook is, het wordt niet opgelost.
Het is ZIJN tactiek, hij is daar verantwoordelijk voor. Ik heb al zo lang geen vloeiende goedlopende aanval gezien, dat heeft allemaal te maken met bovengenoemde aspecten en nog enkele andere tactische keuzes die Jansen maakt.

Dat is de reden dat ik in ieder geval, Jansen wil zien vertrekken, omdat het tactisch al onwijs onbeholpen is voor maanden en er geen enkele verbetering in zit. Sterker nog, Jansen zegt vaak dat we goed spelen en de bovenliggende partij zijn en goede kansen creëren, terwijl ik gewoon zit te kijken naar hoe 60 van de 90 minuten Panta en BMI elkaar de bal toespelen! Dat kan toch niet man, als je het daar mee eens bent en dat ziet als goed voetbal, dan heb je wat mij betreft niks te zoeken bij een club met de ambities van AZ.
Gebruikersavatar
Bombaman
Oude garde
Berichten: 1304
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:57

SchoorlAZ schreef: 22 nov 2021, 03:30 Volgens mij praat je een beetje langs de rest van het forum heen.
Wij geloven (denk ik) voornamelijk niet meer in Jansen vanwege zijn zwakke tactische keuzes. Niet voornamelijk vanwege dat hij de jeugd niet de kans geeft, al is dat natuurlijk ook één van de storende en meewegende factoren.

Tactisch is het veel te slap. Ik heb het vorig jaar al gezegd, we liften toen mee op de ingeslepen automatismes van Slot. Het spel zag er toen al niet goed uit. Nu heeft Jansen eigenhandig de linkerkant van AZ onschadelijk gemaakt, terwijl dit jarenlang (sinds de doorbraak van Wijndal) veruit ons grootste wapen was. Ik zie zelden nog Wijndal een overlap maken en zo een man-meer situatie creëeren waardoor Karlsson de vrije ruimte krijgt die leidt tot een schot óf de bal meegeeft aan Wijndal, die een strakke lage teruggetrokken voorzet geeft.
Dit was onder Slot vaste prik, iedereen wist het, niemand kon het verdedigen. Dit deden we omdat uit de statistieken bleek dat deze voorzetten veruit het hoogste conversie percentage hadden. Keurig uitgelegd en beredeneerd leek mij.

Nu zie ik Wijndal elke wedstrijd naar binnen komen op het middenveld waardoor de opbouw moeilijker verloopt omdat BMI en Panta de bal bij minder personen kwijt kunnen (wat sowieso nog extra geaccentueerd wordt omdat Clasie de bal komt ophalen en De Wit staat naast Pavlidis, waardoor je maar met één middenvelder speelt. BIZAR!) en Karlsson kan hierdoor minder gevaarlijk zijn, omdat hij minder support krijgt van een opstomende Wijndal. Alleen komt Wijndal nu soms met een underlap naar binnen, maar ik heb liever dat Karlsson naar bijnen snijdt dan Wijndal met zijn slechte voet en minder kwaliteit in de afwerking.

Daarnaast staat nu, zoals ik al vaak heb aangegeven, deze mensen in de 'as van het veld': bmi,panta, Wijndal, midstjø,Clasie, de wit, Pavlidis en Gudmundsson. Gek hè, dat het spel dan stroperig is?
Niemand kan tussen de linies komen of het veld breed trekken waardoor gaten ontstaan. Het spel berust zich compleet op een ingeving van Karlsson of één of andere voorzet van de flank naar de Wit of Pavlidis.

Dit zijn allemaal zaken die al maanden gaande zijn. Jansen lijkt dit niet op te merken of niet te willen zien of wat de reden ook is, het wordt niet opgelost.
Het is ZIJN tactiek, hij is daar verantwoordelijk voor. Ik heb al zo lang geen vloeiende goedlopende aanval gezien, dat heeft allemaal te maken met bovengenoemde aspecten en nog enkele andere tactische keuzes die Jansen maakt.

Dat is de reden dat ik in ieder geval, Jansen wil zien vertrekken, omdat het tactisch al onwijs onbeholpen is voor maanden en er geen enkele verbetering in zit. Sterker nog, Jansen zegt vaak dat we goed spelen en de bovenliggende partij zijn en goede kansen creëren, terwijl ik gewoon zit te kijken naar hoe 60 van de 90 minuten Panta en BMI elkaar de bal toespelen! Dat kan toch niet man, als je het daar mee eens bent en dat ziet als goed voetbal, dan heb je wat mij betreft niks te zoeken bij een club met de ambities van AZ.
=D>

Bovenstaand betoog strookt echter weer moeilijk met wat je zegt in het Schaduwtrainertopic:
SchoorlAZ schreef: 22 nov 2021, 03:40 Rijd alvast maar naar het Brandwondencentrum in Beverwijk dan. Ik heb Jansen liever dan een Schreuder, Johhny Jansen, Henk de Jong of Danny Buijs.
Deze 4 kunnen toch ook een heel elftal in de as opstellen, ze geen opdracht meegeven en na iedere wedstrijd zeggen dat ze een prima voetballend elftal hebben gezien?
Cetero censeo birrum bibendum esse
Gesloten