Pascal Jansen (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.

Hoe blij ben je met Pascal Jansen? (Gezien alle prestaties van AZ onder zijn trainerschap)

1
29
31%
2
2
2%
3
10
11%
4
7
8%
5
6
6%
6
11
12%
7
10
11%
8
10
11%
9
2
2%
10
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 93
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ferry schreef: 27 dec 2021, 12:17 1. Iedereen wil dat er gepresteerd wordt door Jansen. En dat er op zijn minst Europees voetbal behaald wordt. Dat is AZ ook verplicht - aan de hand van de mogelijkheden.
2. En ook met een beetje knap spel. Is dat teveel gevraagd van deze yogaleraar?

3.Overigens vertrokken bij Feijenoord Haps, Berghuis, Jorgensen en Fer.
1. Er wordt dus gepresteerd door Jansen. Dat laat het plaatje zien. Geef hem daar dan ook eens de credits voor.
2. Knap spel komt na de punten. En er zijn echt wel fases in de wedstrijden dat het er aardig uitziet. Het is met deze selectie inderdaad vrij veel gevraagd om fantastisch voetbal te spelen, dan kan je met eigen ogen zien. Aangezien de halve basis hier ook structureel wordt afgemaakt. Wat tijd en wat aankopen zijn nodig.
3. Ja, Haps, Fer en Jorgensen hebben ze echt gemist. Net als Botteghin. Doorselecteren is iets anders dan je beste spelers verkopen he.

Maar voor we weer in de oeverloze discussie komen. Ik vond het vooral een mooi ontnuchterend statistiekje dat heel goed onderbouwd waarom het bestuur Jansen voorlopig laat zitten.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6712
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Bob Ross schreef: 27 dec 2021, 12:53 Maar voor we weer in de oeverloze discussie komen. Ik vond het vooral een mooi ontnuchterend statistiekje dat heel goed onderbouwd waarom het bestuur Jansen voorlopig laat zitten.
Ja, aan het eind van het seizoen 17 punten minder dan ajax. Wat een prestatie.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Bob Ross schreef: 27 dec 2021, 11:47 Ik ga liever Europa in aan het einde van het jaar omdat we genoeg punten hebben gehaald dan dat we 6e worden met lekker naïef aanvalsspel a la Jong AZ. Zoals sommigen hier Europees voetbal willen opofferen omdat ze 'vermaakt' willen worden vind ik een veel te groot offer en ook dodelijk voor de uitstraling van de club. Overigens denk ik dat de mensen die pleiten voor lekker vrijblijvend voetballen ook heel snel spijt krijgen zodra ze merken hoe het is om een seizoen zonder Europacup te spelen.
Ik heb er best een paar k*twedstrijden voor over hoor, om Europees te halen. Gewoon puur op resultaat, punten binnen harken. Maar een heel seizoen gaat mij wat ver. Dán liever 6e en leuk, vermakend, voetbal. Dit seizoen werd ik alleen tegen Utrecht écht vermaakt door AZ. Verder was het vermakelijk om in de Arena te winnen en Go Ahead Eagles op te rollen. Maar echt leuk gespeeld werd er toen niet. 3 wedstrijden vermaak is wat mager voor 450 euro (seizoenskaart, ESPN, Europese wedstrijden).
____________
Hoc est nihil
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Grifo schreef: 27 dec 2021, 14:37 Ik heb er best een paar k*twedstrijden voor over hoor, om Europees te halen. Gewoon puur op resultaat, punten binnen harken. Maar een heel seizoen gaat mij wat ver. Dán liever 6e en leuk, vermakend, voetbal. Dit seizoen werd ik alleen tegen Utrecht écht vermaakt door AZ. Verder was het vermakelijk om in de Arena te winnen en Go Ahead Eagles op te rollen. Maar echt leuk gespeeld werd er toen niet. 3 wedstrijden vermaak is wat mager voor 450 euro (seizoenskaart, ESPN, Europese wedstrijden).
Het is je goed recht om leuke wedstrijden boven resultaat te verkiezen. Maar als ik moet kiezen tussen Sparta dat zich met betonvoetbal handhaaft en het lekker aanvallende FC Zwolle dat hopeloos degradeert met lekker vermakelijk voetbal dan is het voor mij heel makkelijk.

Overigens is het heel vaak zo dat áls een team dan lekker aanvallend speelt maar geen resultaten boekt, iedereen als nog weer boos wordt omdat het voetbal zo leuk is maar we nooit winnen van de topclubs en in bekerfinales. Dat gehuil heb ik hier ook jarenlang moeten lezen. Oftewel: het is bij sommigen nooit goed. Deze groep heeft vorig jaar een PlayStation gehad met Sinterklaas en wil nou ieder jaar minimaal hetzelfde cadeautje van hun ouders, anders zijn ze gepikeerd. Terwijl papa en mama niet opeens meer zijn gaan verdienen.

Met de huidige kwaliteit van de selectie en de huidige fase van opbouwen kan je gewoon nog niet én fantastisch voetbal verwachten én even een topklassering. Misschien gedurende de 2e seizoenshelft of volgend jaar.
Hup AZ.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ferry schreef: 27 dec 2021, 13:43 Ja, aan het eind van het seizoen 17 punten minder dan ajax. Wat een prestatie.
Daar is dat onrealistische weer. Zolang jij AZ ieder jaar met het steenrijke en in alles veel grotere club ajax blijft vergelijken wens ik je de komende 10 jaar veel succes met je hobby. Dan kan je alvast 1 post gaan maken en die hier wekelijks gaan copy-pasten. Eigenlijk zoals je nu al doet dus :D .
Hup AZ.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Bob Ross schreef: 27 dec 2021, 15:53 Het is je goed recht om leuke wedstrijden boven resultaat te verkiezen. Maar als ik moet kiezen tussen Sparta dat zich met betonvoetbal handhaaft en het lekker aanvallende FC Zwolle dat hopeloos degradeert met lekker vermakelijk voetbal dan is het voor mij heel makkelijk.

Overigens is het heel vaak zo dat áls een team dan lekker aanvallend speelt maar geen resultaten boekt, iedereen als nog weer boos wordt omdat het voetbal zo leuk is maar we nooit winnen van de topclubs en in bekerfinales. Dat gehuil heb ik hier ook jarenlang moeten lezen. Oftewel: het is bij sommigen nooit goed. Deze groep heeft vorig jaar een PlayStation gehad met Sinterklaas en wil nou ieder jaar minimaal hetzelfde cadeautje van hun ouders, anders zijn ze gepikeerd. Terwijl papa en mama niet opeens meer zijn gaan verdienen.

Met de huidige kwaliteit van de selectie en de huidige fase van opbouwen kan je gewoon nog niet én fantastisch voetbal verwachten én even een topklassering. Misschien gedurende de 2e seizoenshelft of volgend jaar.
Zoveel verschilt ons inzicht niet hoor. Alleen denk ik dat het een stuk leuker kán met de selectie die we nu hebben, zonder in te hoeven boeten op resultaat. We hebben niet meer een selectie die meestrijdt om plek 1 of 2. Plek 3 is echt het hoogst haalbare, daarvoor moet je inderdaad af en toe gewoon met lelijk voetbal de punten pakken, al ben ik tevreden met een 4e plek en meer vermaak. Deze coach presteerde het echter om t/m november met lelijk voetbal heel weinig punten te pakken, en nu pakt ie met lelijk voetbal wel veel punten.

Je mag van AZ toch wel verwachten dat het meer op de mat kan brengen dan wat we tegen een aantal staartploegen hebben gezien? We waren zo nu en dan niet eens de betere ploeg op het veld, tegen de fortuna's, de rkc's en de heraclessen van deze wereld.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
Bombaman
Oude garde
Berichten: 1308
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:57

Bob Ross schreef: 27 dec 2021, 15:53 Het is je goed recht om leuke wedstrijden boven resultaat te verkiezen. Maar als ik moet kiezen tussen Sparta dat zich met betonvoetbal handhaaft en het lekker aanvallende FC Zwolle dat hopeloos degradeert met lekker vermakelijk voetbal dan is het voor mij heel makkelijk.
Oh, Ferry mag geen vergelijking maken met 020 maar jij mag AZ wel vergelijken met Zwolle en insinueren dat, wanneer AZ attractief en aanvallend voetbal speelt, het hopeloos zou degraderen.

Op zich heb je trouwens wel een punt. Ik denk ook dat AZ hopeloos zou degraderen wanneer we gaan proberen attractief en aanvallend voetbal te spelen. Met een coach die elke vorm van tactisch inzicht ontbeert en star vast blijft houden aan bepaalde spelers in de verdediging, zal het inderdaad een drama worden. Ik zou bijna gaan pleiten voor een nieuwe trainer.

Je hebt overigens nog geen antwoord gegeven op een vraag die ik je enige tijd geleden stelde: vind jij Jansen AZ-waardig?
Cetero censeo birrum bibendum esse
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Grifo schreef: 27 dec 2021, 16:57 Zoveel verschilt ons inzicht niet hoor. Alleen denk ik dat het een stuk leuker kán met de selectie die we nu hebben, zonder in te hoeven boeten op resultaat. We hebben niet meer een selectie die meestrijdt om plek 1 of 2. Plek 3 is echt het hoogst haalbare, daarvoor moet je inderdaad af en toe gewoon met lelijk voetbal de punten pakken, al ben ik tevreden met een 4e plek en meer vermaak. Deze coach presteerde het echter om t/m november met lelijk voetbal heel weinig punten te pakken, en nu pakt ie met lelijk voetbal wel veel punten.

Je mag van AZ toch wel verwachten dat het meer op de mat kan brengen dan wat we tegen een aantal staartploegen hebben gezien? We waren zo nu en dan niet eens de betere ploeg op het veld, tegen de fortuna's, de rkc's en de heraclessen van deze wereld.
Nee eens, we zitten dan niet ver van elkaar af, want ook ik zie uiteraard nog genoeg ruimte voor verbetering. Maar ik zie ook inderdaad wat verbetering in de laatste weken. ajax uit was een huzarenstukje bv. Ik denk dat alleen dat het een stukje (ipv stuk) leuker kan met deze groep. Vooral vanwege de defensieve kwetsbaarheid zit daar echt snel een grens aan.

@Bombaman: daar ben ik nog niet over uit, de 2e seizoenshelft zal daarin cruciaal zijn. Ik vind zijn basiself al het hele jaar heel logisch, op wat dingetjes na die je altijd wel hebt. Iedereen weet het altijd beter maar er is gewoon weinig soeps op de bank. De beste 11 spelen vaak, met als enige discussie misschien Beukema. En dat hij niet wedstrijden riskeert door vroeg jeugd te brengen vind ik ook verstandig. Als het wel enigszins kan dan doet hij het nu ook vaak. Hij vertegenwoordigd AZ prima in de media en heeft in slechte tijden een goed klimaat weten te behouden. Niet onbelangrijk

Ik vind wel dat hij in de wedstrijden zelf tactisch nog beter moet worden. Maarja, het is ook een ervaringsvak. Dat wist AZ. Na dit seizoen de balans opmaken: als hij 3e of 4e wordt en er een stijgende lijn in het voetballende gedeelte zit dan zou hij van mij misschien mogen blijven. Zeker ook omdat er nauwelijks een knap alternatief is. Tactiek is voor mij niet de enige graadmeter.

Dus, we gaan het zien.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8331
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

_________________
"I don't know that!"
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9276
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Leeuwenhart schreef: 24 dec 2021, 15:36 Ik zie een tweespalt op het forum. We zijn het unaniem eens dat we én willen winnen én vermaakt willen worden. Maar als dat er niet inzit dan wil de helft liever vermaakt worden dan winnen en vice versa. Ik hoor bij de groep die liever wint. Want dat is voor mij nou eenmaal waar sport om draait. Ironisch genoeg behoor ik dan volgens sommigen blijkbaar bij de ambitieloze zesjesmentaliteit.

Dat eeuwige geromantiseer van Van Gaal, die rustig 12e stond met een dubbel vermogen. We hebben nu ook een trainer die resultaat boven alles zet. En geef hem eens ongelijk met het materiaal dat hij heeft. We winnen nu 7 keer op een rij inclusief ajax uit. Dan heb je gewoon gelijk en dan mag je door wat mij betreft. Dan ga ik niet zeiken omdat er geen speciale vrije trappen ingestudeerd worden. Ik wil ook mooi voetbal zien maar als dat er (nog) niet is, dan wil ik winnen. Gelukkig doen we dat nu weer.
Van Gaal had wel een iets andere reputatie voor AZ.

En waaruit maak jij op dat Jansen alles op alles zet om resultaat te halen? Dan zou je juist een trainer verwachten die fel is, snel en ingrijpend wisselt, straftrainingen geegt en niet schroomt om niet presterende routiniers buiten de selectie te zetten.

In Jansen zie ik een rustige man die behoorlijk vasthoud aan bepaalde spelers (en juist wanneer hij dit los laat zoals in december, beter begint te presteren), niet snel wisselt en vooral dezelfe wissels gebruikt (en wanneer hij dit los laat beter begint te presteren). Hij komt eerder (soms onterecht) tevreden over dan als een gedreven man die alles op alles zet.

Ik kan echt wel positieve aspecten aan Jansen benoemen, maar die maken hem geen resultaattrainer.

Een people manager, een soort mindere, maar rustigere van den Brom. Als hij dan al kwaliteiten heeft dan zit het meer in die hoek.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Kilkenny schreef: 28 dec 2021, 10:09 Interview op AZ.nl:
https://www.AZ.nl/nl/nieuws/interview-j ... -bewandeld
Mooie woorden over AZ van volgens mij echt wel een fijne kerel. Ook een bijzondere carrière. Maar goed, nu hij op die stoel zit wordt hij net als ieder ander beoordeeld.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8331
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 28 dec 2021, 10:39 om resultaat te halen? Dan zou je juist een trainer verwachten die fel is, snel en ingrijpend wisselt, straftrainingen geeft en niet schroomt om niet presterende routiniers buiten de selectie te zetten.
Dit kan ook het gedrag van een showtrainer die voor de bühne een act opvoert maar in wezen de boel niet onder controle heeft en maar wat wild om zich heen maait. Dat gedrag zegt niks.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Kilkenny schreef: 28 dec 2021, 13:49 Dit kan ook het gedrag van een showtrainer die voor de bühne een act opvoert maar in wezen de boel niet onder controle heeft en maar wat wild om zich heen maait. Dat gedrag zegt niks.
Ik dacht precies hetzelfde.

In mijn ogen is er juist vastgehouden aan het strijdplan en er voor gekozen het tijd te geven op elkaar ingespeeld te raken. Want ondanks de slechte resultaten zijn er heel veel kansen bijelkaar gespeeld (richting top eredivisie qua aantallen). Is AZ haast nergens weggespeeld en hebben ze tegenslag gehad die niet zomaar trainbaar is om te voorkomen (lees wereldgoals tegen). Dat het door de slechte resultaten steeds stroperiger werd is ook niet meer dan logisch, iedereen was aan het overcompenseren en zat wat angst in het team. Volgens mij zijn die overcompensatie en angst verdwenen en zie je tenminste een team dat voor elkaar wil strijden. Petje af dat ze zich daar doorheen hebben geknokt.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9276
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Kilkenny schreef: 28 dec 2021, 13:49 Dit kan ook het gedrag van een showtrainer die voor de bühne een act opvoert maar in wezen de boel niet onder controle heeft en maar wat wild om zich heen maait. Dat gedrag zegt niks.
Oh dat kan zeker, maar het is wel een stijl en dergelijke coaches, echt of nep, bestaan.

Jansen is alleen niet zo'n coach, los van of dat positief of negatief is.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6712
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Bob Ross schreef: 27 dec 2021, 16:10 Daar is dat onrealistische weer. Zolang jij AZ ieder jaar met het steenrijke en in alles veel grotere club ajax blijft vergelijken wens ik je de komende 10 jaar veel succes met je hobby. Dan kan je alvast 1 post gaan maken en die hier wekelijks gaan copy-pasten. Eigenlijk zoals je nu al doet dus :D .
Het zal allemaal wel, Bob. Twee jaar geleden sta je gelijk met die steenrijke club. Voorronde CL. En we presteren het om in twee jaar tijd te roepen dat een vierde plaats een 'goed resultaat' is. Dan gaat er echt iets de verkeerde kant op.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10335
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Ferry schreef: 28 dec 2021, 15:37 Het zal allemaal wel, Bob. Twee jaar geleden sta je gelijk met die steenrijke club. Voorronde CL.
Dat zijn mogelijke uitschieters omhoog als bij jou alles mee zit en bij de concurrentie veel tegen.

Ik zou dit vooral niet als benchmark nemen. De benchmark is normaliter de begroting.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6712
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Antti Opdam schreef: 28 dec 2021, 16:01 Dat zijn mogelijke uitschieters omhoog als bij jou alles mee zit en bij de concurrentie veel tegen.

Ik zou dit vooral niet als benchmark nemen. De benchmark is normaliter de begroting.
Deels eens. Maar gebruik de inkomsten van de verkopen dan om ook een stap voorwaarts te zetten. Nu vinden we een vierde plaats een goede prestatie - met 50 miljoen aan transferinkomsten? Kom op.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16395
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Ferry schreef: 28 dec 2021, 17:39 Deels eens. Maar gebruik de inkomsten van de verkopen dan om ook een stap voorwaarts te zetten. Nu vinden we een vierde plaats een goede prestatie - met 50 miljoen aan transferinkomsten? Kom op.
Dat is naïef. Er moet veel meer worden bekostigd bij een club dan een paar transfers.
Wees reëel: AZ is een club met ambitie, maar hoe je het wendt of keert: een 4e plek is uitstekend gezien de begroting. Nimmer zal je financieel op kunnen boksen tegen de drie grootste steden, die een nog veel grotere ambitie (moeten) hebben. Tenzij je een man met laken als hoofddeksel weet te strikken……(maar moet je dat willen).
Jansen roeit met de riemen die hij krijgt.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9276
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

salmonyappi schreef: 28 dec 2021, 23:16 Jansen roeit met de riemen die hij krijgt.
Dan heb ik toch nog altijd liever een trainer die snapt hoe hij de boot bouwt.

Wel knap hoe we zelfs in deze tijd dit topic volgeluld krjjgen.

Als er versterking komt in de winter, dan moet er toch wel om plek 3 gevoetbald worden lijkt mij? Of wat is nu precies de doelstelling?
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

salmonyappi schreef: 28 dec 2021, 23:16 Tenzij je een man met laken als hoofddeksel weet te strikken……
Moet dat nou weer zo?
____________
Hoc est nihil
Gesloten