Stadion(omgeving) ontwikkelingen

De AZ-onderwerpen die hierboven niet thuishoren
Gebruikersavatar
AZRickGrimesAZ
Oude garde
Berichten: 1271
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:24

Perry schreef: 10 aug 2019, 19:19 Het is (gelukkig) maar een gebouw hoor.
Niet zo maar een gebouw, het is ons stadion. Het kan zo maar zijn dat de daken verkeerd gebouwd zijn en het risico bestaat dat dit ook bij de andere delen gaat gebeuren. In het ergste geval moet het gehele dak afgebroken worden.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

bertjed schreef: 10 aug 2019, 20:25 Voor de competitiewedstrijd misschien Volendam....
Daar dacht ik eerst ook aan, maar daar kunnen niet alle seizoenkaarthouders in.
Gebruikersavatar
Perry
Invaller
Berichten: 2026
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

AZRickGrimesAZ schreef: 10 aug 2019, 20:26 Niet zo maar een gebouw, het is ons stadion. Het kan zo maar zijn dat de daken verkeerd gebouwd zijn en het risico bestaat dat dit ook bij de andere delen gaat gebeuren. In het ergste geval moet het gehele dak afgebroken worden.
Heel vervelend inderdaad, maar ik denk dat ze er bij Twente toentertijd voor hadden getekend als je begrijpt waar ik op doel.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6532
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

multatuli schreef: 10 aug 2019, 20:39 Daar dacht ik eerst ook aan, maar daar kunnen niet alle seizoenkaarthouders in.
Je moet inderdaad wel alle seizoenkaarthouders de mogelijkheid bieden om de wedstrijd(en) te bezoeken, dus dan valt Volendam en Telstar af. ADO Den Haag ligt kunstgras, dus dat valt ook af.
Blijven Utrecht en Olympisch Stadion (qua Europa League alleen als dat aan de UEFA-eisen voldoet?) over als meest goed bereikbare stadions.
ArenA is natuurlijk nog beter bereikbaar, maar dat is natuurlijk geen alternatief vanwege de sentimenten.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6532
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

AZRickGrimesAZ schreef: 10 aug 2019, 20:26 In het ergste geval moet het gehele dak afgebroken worden.
Dat zou redelijk snel moeten kunnen, zodat je in de Eredivisie misschien alleen AZ-Groningen moet uitstellen of verplaatsen. De volgende thuiswedstrijd in de Eredivisie is pas 14 september.
Een nieuw dak kan je dan later plaatsen als het stadion een tijd niet gebruikt wordt (winterstop of volgend jaar zomer). Zitten de supporters wel een tijd nat bij slecht weer, maar dat is beter als een half jaar thuiswedstrijden ergens anders spelen.
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

In 2010 is het Olympisch Stadion onderzocht door de FIFA ivm met het WK-bid:

Afbeelding

Afbeelding
Voor het EK atletiek in 2016 hebben ze de lichtinstallatie tijdelijk uitgebreid naar 1.600 lux. Dat zou voldoende zijn voor de UEFA.

Maar er is meer nodig. Zie hieronder. Categorie 3 en 4 zijn een must voor AZ.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/UEFA_stadium_categories

Pagina 29:
27.01 Unless stipulated otherwise in these regulations, matches in the competition must be played in a stadium which meets the structural criteria of the following categories as defined in the UEFA Stadium Infrastructure Regulations:
a. category 2 for the preliminary round, first and second qualifying rounds;
b. category 3 for the third qualifying round and play-offs;
c. category 4 from the group stage to the semi-finals.
https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Do ... WNLOAD.pdf

Er komen heel wat eisen kijken. Misschien zijn er i.v.m.het EK atletiek van 2016 de nodige aanpassingen gedaan, maar of dat voldoende is voor de UEFA is maar de vraag. Maar misschien speelt overmacht een rol. Antwerp speelde vorige week op de Heizel, maar die wisten dat al veel eerder.

De Arena huren kost tonnen.
NAC
Dagjesmens
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 aug 2004, 02:33

Waar is Gertjan Verbeek als je hem nodig hebt?
Mijn nick is NAC :lol:
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6532
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

palaver schreef: 10 aug 2019, 22:47 Antwerp speelde vorige week op de Heizel, maar die wisten dat al veel eerder.
Dat stadion wordt ook in gespeeld door het Belgische nationale elftal, dus voldoet dat zo ie zo aan alle UEFA-eisen.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Gelukkig geen 2,5 vak aan mensen geplet en over de paniek die het had veroorzaakt moet je maar helemaal niet nadenken, ik heb daar vaak gezeten en het gaat normaal erg langzaam leeg omdat de paden maar weinig capaciteit hebben ten opzichte van de hoeveelheid mensen.

Het dak zou berekend moeten zijn voor een dikke sneeuwlaag van 20 á 30 cm in combinatie met een storm, dus gewicht van zonnepanelen zou in principe geen probleem moeten zijn. Ook de extra opwaardse druk die de zonnepanelen kunnen genereren doordat de wind er onder kan komen lijkt mij bij een constructie dat zelf al een enorme windvanger is niet de hoofdoorzaak, het zou hier voor berekend moeten zijn.

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken en niets kan/mag uitgesloten worden in de zoektocht naar de oorzaak maar ik zoek het in de richting van:

1) Ontwerpfout (te veel vrij spel van de wind).

2)Bezuiniging op materiaalkeuze(de prijzen van één klasse hoger/sterker staal stijgen in het kwadraat, kijk maar naar Hoorn waar schouwburg ingestort is).

3)Achterstallig onderhoud, je zag de roestplekken al zitten op de balken. (maar dat is eigenlijk een fout in de keuze van het materiaal)
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6682
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

De snelste oplossing om weer te kunnen spelen is de hele molenaar tribune afsluiten en de mensen verplaatsen en/of compenseren. De hoeken zijn immers het sterkst, het zwakste gedeelte is nu in gestort maar je weet nooit wat voor krachten er op de andere delen is gekomen toen het in beweging begon te komen. Dus die beslissing is niet zomaar gemaakt.

Daarna gaat het lang duren, bouwbedrijven zitten bomvol, ik denk dat de hulp van fans die onder begeleiding van professionals komen helpen voor het opruimen misschien de snelste oplossing is om de boel begaanbaar te maken (ik kom graag helpen). Maar een nieuw dak gaat echt heel lang duren.
Gebruikersavatar
bk wcm
Fanatic
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 apr 2005, 09:27
Locatie: west coast

Nu ik aan de dood ontsnapt ben.
En vooruitlopend op wat er straks allemaal geconstateerd gaat worden, vraag ik me toch af?
Het dak valt 12jaar na de bouw, bij windkracht 7/8 naar beneden!!
Heeft de bouwkundige inspectie voorafgaand aan dit drama zitten slapen?
Was er goedkeuring voor het gebruik van niet verzinkt metaal, omdat het dak binnen een paar jaar plaats zou maken voor een tweede ring?
De roest was enkele maanden na ingebruikneming van het stadion al zichtbaar, wie besluit dan, daar maar overheen te schilderen?
Iedereen is voor AZ en AZ is voor iedereen.
En ik hef het glas op jouw gezondheid, want jij staat niet alleen.
Gebruikersavatar
bk wcm
Fanatic
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 apr 2005, 09:27
Locatie: west coast

FugAZi schreef: 11 aug 2019, 07:47 De snelste oplossing om weer te kunnen spelen is de hele molenaar tribune afsluiten en de mensen verplaatsen en/of compenseren. De hoeken zijn immers het sterkst, het zwakste gedeelte is nu in gestort maar je weet nooit wat voor krachten er op de andere delen is gekomen toen het in beweging begon te komen. Dus die beslissing is niet zomaar gemaakt.

Daarna gaat het lang duren, bouwbedrijven zitten bomvol, ik denk dat de hulp van fans die onder begeleiding van professionals komen helpen voor het opruimen misschien de snelste oplossing is om de boel begaanbaar te maken (ik kom graag helpen). Maar een nieuw dak gaat echt heel lang duren.
Er gaat helemaal niet meer gespeeld worden, zolang er ergens nog een stuk dak hangt.
Alle alarmbellen zijn af gegaan, er gaat toch niemand meer onder dit dak zitten.
Iedereen is voor AZ en AZ is voor iedereen.
En ik hef het glas op jouw gezondheid, want jij staat niet alleen.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

bk wcm schreef: 11 aug 2019, 07:56 Er gaat helemaal niet meer gespeeld worden, zolang er ergens nog een stuk dak hangt.
Alle alarmbellen zijn af gegaan, er gaat toch niemand meer onder dit dak zitten.
Zou je nog wel is gelijk in kunnen krijgen, daarom schrijf ik ook dat die beslissing niet zomaar gemaakt is. Het hele verband is eruit.
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

Hopelijk komt er geen ‘oplossing’ zoals bij Twente waardoor er alsnog palen op de tribune worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6682
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Als ik een beetje gericht google kom ik achter de firma Kamplacon als leverancier van wand en/of dakconstructies bij de bouw van het stadion. Lijkt een hele gerenommeerde partij.

Ik kan alleen niet echt achterhalen of ze alleen wand of ook dak hebben gedaan/geleverd.

https://www.kamplacon.com/wp-content/up ... NL_NEW.pdf

Hoogovens heeft het staal voor de dakconstructie geleverd:
https://docplayer.nl/18129245-Dsb-stadi ... an-AZ.html
vriend
Basisspeler
Berichten: 2638
Lid geworden op: 15 sep 2006, 23:38
Locatie: Alkmaar

Als het een zaak is van achterstallig onderhoud of gebrekkige inspectie dan zal de verzekeraar moeilijk gaan doen. In dat licht bezien kan je je twijfels hebben over de koop van het stadion. Die twijfels had ik toen al. Een voetbalclub moet voetballen. Een stadion beheren is echt wat anders. Bakstenen en beton maken geen goals.
Morele winnaars zijn slechte verliezers.
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

vriend schreef: 11 aug 2019, 08:49 Als het een zaak is van achterstallig onderhoud of gebrekkige inspectie dan zal de verzekeraar moeilijk gaan doen. In dat licht bezien kan je je twijfels hebben over de koop van het stadion. Die twijfels had ik toen al. Een voetbalclub moet voetballen. Een stadion beheren is echt wat anders. Bakstenen en beton maken geen goals.
Wat veel kennis van uiteenlopende zaken hebben we hier opeens zitten zeg. Hoe was dat geregeld toen die stichting nog eigenaar was van het stadion dan, waren zij zelf de kozijnen aan het verven?
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Zouden ze bij ADO nu ook onrustig worden? Dat is een slechte kopie van ons stadion.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9261
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Net nu je het gekocht hebt... dramatisch dit.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Plaats reactie