AZ in de bladen

Praat hier over verschenen stukken in de media over onze glorie
Gebruikersavatar
Danny
Herry en/of Berry
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 dec 2003, 00:22
Locatie: Alkmaar

Ik snap dat ik nu met vuur speel, maar ik vind toch dat jullie voor de grap eens op nhd.nl moeten kijken..
De stemming aldaar vind ik op zijn minst gezegd opmerkelijk, gezien de relatie tussen de twee kampen.
Stuur AZ naar andorra is de stemming, je kunt je mening geven over het feit dat AZ eigenlijk wel in het oranje gehuld naar andorra af kan reizen om de klus te klaren...
Perez en Stein moeten helaas wijken voor van nistelklooi en Robben, maar verder redden we het wel...

Opmerkelijk...
Binnenkort weer op de tribune's??
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Danny schreef:Ik snap dat ik nu met vuur speel, maar ik vind toch dat jullie voor de grap eens op nhd.nl moeten kijken..
De stemming aldaar vind ik op zijn minst gezegd opmerkelijk, gezien de relatie tussen de twee kampen.
Stuur AZ naar andorra is de stemming, je kunt je mening geven over het feit dat AZ eigenlijk wel in het oranje gehuld naar andorra af kan reizen om de klus te klaren...
Perez en Stein moeten helaas wijken voor van nistelklooi en Robben, maar verder redden we het wel...

Opmerkelijk...
Niet zo opmerkelijk. Integraal gejat van de Volkskrant, die dit eerder deze week publiceerde. Geeft maar weer eens aan wat een klassejournalistiek het NHD bedrijft... :roll:
Gebruikersavatar
1.hertha appollo bollo
Supporter
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 jan 2004, 16:49
Locatie: Heerhugohovenkamp

ze balen in wendig enorm dat AZ het zo goed doet ,je moet er niet aan denken dat we nog een paar kloteseizoenen gehad hadden ,ze hadden de hele streek tegen ons opgezet!!!
dicker manner ficken besser!!!
Huiswaard
Oude garde
Berichten: 1107
Lid geworden op: 31 dec 2003, 08:40
Locatie: Sint Pancras
Contacteer:

Ron Delgado schreef:http://soccernet.espn.go.com/index?cc=5739

Al is het meeste al bekend. :)
Local club for non-locals

Although PSV are comfortably ahead in the league and on the verge of their first survival of the group stage in the Champions League, the team of the Dutch season so far is definitely AZ Alkmaar.

With five wins in a row they surged into second place this month, while in between they also convincingly trounced favorites AJ Auxerre in an UEFA Cup group match.

And while PSV gather their wins with the smallest margins, the club of the famous cheesemarket city play some spectacular, attacking football as well.

The city of Alkmaar is not a hotbed of football at all, having produced only a few internationals almost a century ago, yet was the last to cheer a league champion outside Holland's big three. Yes, they may have bought their success, but they don't have any choice. Apparently the local boys can hardly kick a ball.

Before the introduction of professional football Alkmaar, although the biggest city north-west of Amsterdam, had never seen a team compete in one of the top divisions and only occasionally in the second.

That changed in 1954, when some businessmen started to set up a professional league and put up adverts for clubs to join. Three football enthusiasts from Alkmaar saw the opportunity to fill the void of top football in the town and decided to give it a go.

They scraped together money, eleven players and a pitch in time to be ready in August for the start of the first professional season in Holland and even hosted the historical opening match of the league against Venlo, which was won 3-0 in front of a crowd of 15,000.

Still all the players came from the surrounding towns and their first trainer was a swimming coach without any football knowledge. The club performed quite well though, being in third place halfway through November when the Dutch FA finally caved in to the success of the professional game and incorporated the new clubs in their midst.

The competition restarted with Alkmaar as a proper club now at the highest level.

Ten years later they were at the bottom again in the second division. It was the merger with KFC from Koog aan de Zaan, about fifteen miles down the road, that introduced AZ'67, and two wealthy entrepreneurs in the Molenaar-brothers. Both former players of KFC, they hoped to achieve with their money what they never could with their feet - win trophies. And they did.

After promotion in 1972 the club slowly crawled its way up to win the KNVB Cup six years later, guided by the experience of Willem van Hanegem and the goals of Kees Kist.

The arrival of coach Georg Kessler in 1978 gave them the edge they needed. He started with a group of talented players, like Kristen Nygaard, Jan Peters, Pier Tol, Hugo Hovenkamp and Johnny Metgod, who were capable of the odd surprise against the big teams, but inconsistent.

In three years, Kessler constructed a football machine that ruled the league and Cup from start to finish in the 1980-81-season. At that time the Dutch team even started a World Cup qualifier with no less than seven AZ'67 players against Cyprus and none from either ajax or Feyenoord.

Some months later they took the title with still six games to go in an incredible 5-1 away win at Feyenoord, their remaining pursuers.

Unfortunately, three days later the champions already had to play Ipswich in the first leg of the UEFA Cup Final. With several players still feeling shaky from a hangover, the team had their worst game of the season and went down 3-0, a deficit which could not be reversed in the Olympic Stadium in Amsterdam two weeks later.

However, not even ajax at their best had ever dominated a season like AZ'67, nor has a club experienced such a rapid decline in the following years.

When the financial backing of Wastora, a chain of appliance stores, was pulled back in the recession of the eighties, the club could no longer afford to stay in a top position.

Only seven years after leaving Anfield with a late 3-2 defeat and elimination of the European Champions Cup, the team coach took the road to Helmond, Emmen and Leeuwarden in the first division again, filled with regional players and the odd local.

Another ten years went by before AZ, having dropped the '67 in a vain attempt to stop the rot in 1986, established itself again in the Eredivisie.

Again it did not start with young talents or a shrewd coach, but another millionaire whose money bought the succes. Banker Dirk Scheringa put up the cash to buy any Dutch player just below the radar of the big three, yet it took the arrival of a decent manager to really make things happen.

Co Adriaanse had famously turned mediocre Willem II of Tilburg into a participant of the Champions League in 1999, then failed to qualify ajax for the same competition in 2001 as Celtic went through. Out he went.

More than a year later, he showed up in Alkmaar where several others had stumbled in making a winning team out of overly paid individuals.

After another below-par performance Scheringa once said that it was time his players did some rounds as garbagemen to learn about hard work. In his first game Adriaanse saw his team five goals down at half-time at lowly FC Zwolle. Yet by last season AZ were the season's revelation before petering out into fifth spot, just enough to qualify for the UEFA Cup.

Adriaanse has the heart to send his team on the pitch with a mission to attack and score as many goals as possible. That seems normal, but the majority of coaches start their tactics at the back to prevent the opponents to play their game. Adriaanse does not care about what opponents do. He just let his team steamroll them from the kick-off, then sees what happens.

And he does some decent man managing as well. At 32 midfielder Barry van Galen had never fulfilled his promise, letting bad tackles and red mists come between his great touch and vision in midfield. The rate of suspensions equalled his total of sensational goals, a stat which probably put off the bigger clubs.

Adriaanse took van Galen aside in the first weeks after the trainer's arrival in Alkmaar, acknowledging him as the key to succes on the pitch. Van Galen has not seen many cards since, and has scored and assisted at will, while AZ stuns the Dutch football scene. This week, and 34, Van Galen is even included in the Dutch squad for Andorra as a replacement for the injured Rafael Van der Vaart.

At the moment Adriaanse manages to get the best out of his players and boost their confidence. When that backfires, as happened in their visit to PSV at the start of the season, even that is spectacular to watch. The coach later admitted that had he overestimated his own team with an overly offensive strategy. They have not lost since.

And although this AZ squad still does not include a local lad, their supporters could not care less.
Barra
Fanatic
Berichten: 711
Lid geworden op: 03 jan 2004, 14:05
Locatie: Vak S

Huiswaard schreef:And although this AZ squad still does not include a local lad...
What about José Fortes Rodriguez, ya daft cunt?!

Stel je negen Nederlanders op (meer dan ajaks en feyenoord samen), gaan ze hier weer over zeiken...

Straks stel je 9 Alkmaarders op, zeuren ze waarschijnlijk dat niemand uit de wijk rond het stadion komt...
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6514
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

BarryMO9 schreef:[..]


What about José Fortes Rodriguez, ya daft cunt?!

Stel je negen Nederlanders op (meer dan ajaks en feyenoord samen), gaan ze hier weer over zeiken...

Straks stel je 9 Alkmaarders op, zeuren ze waarschijnlijk dat niemand uit de wijk rond het stadion komt...
Ze hebben waarschijnlijk alleen naar de opstellingen van dit jaar gekeken. Fortes heeft natuurlijk nog nauwelijks gespeeld (alleen een paar minuten tegen PAOK).
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

Je kan lullen wat je wilt, de auteur van dit stukje heeft goed zijn huiswerk gedaan, als buitenlander zijnde.
...-
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

En hoeveel Glasgowenians :?: spelen er dan in het blauw?
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6560
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Ik vind het wel een geinig stukje....toch leuk dat espn er aandacht aan besteed.
Barra
Fanatic
Berichten: 711
Lid geworden op: 03 jan 2004, 14:05
Locatie: Vak S

K1120 schreef:Je kan lullen wat je wilt, de auteur van dit stukje heeft goed zijn huiswerk gedaan, als buitenlander zijnde.
De auteur heet Ernst Bouwes, ik denk dat het een Nederlander is. En volgens mij heeft hij gewoon de voetbalencyclopedie overgeschreven.
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

'AZ is vijfsterrendiner in een snackbar'

24/11/2004 0 :14

Uitgaanstip nummer één dezer dagen: een thuiswedstrijd van AZ. Wekelijks een ode aan vijftig jaar betaald voetbal. Moderne kunst in een historische setting. Voetbal International toog naar het duel met RKC Waalwijk en keek ook eens aan de andere kant van de witte lijnen. Een avondje Alkmaar.
In de nieuwe VI een sfeervol portret van de club die op het moment het meest aansprekende voetbal speelt en volgens bondscoach Marco van Basten een voorbeeld is voor PSV, Feyenoord en ajax.

Beschimmelde kleedkamers, wankele tribunes, betonnen en naar urine stinkende, vooroorlogse pisbakken en tafeltjes vol rookworsten vormen de entree tot de snackbar waar Co Adriaanse vijfsterrenmaaltijden serveert.

Het hele verhaal kun je lezen in de nieuwe VI, die vanaf woensdag in de winkel ligt. Klik hier voor de inhoud van nummer 48
...-
Huiswaard
Oude garde
Berichten: 1107
Lid geworden op: 31 dec 2003, 08:40
Locatie: Sint Pancras
Contacteer:

K1120 schreef:Klik hier voor de inhoud van nummer 48
Ik klik me helemaal gek maar er gebeurt niets :wink:

Ik kan niet wachten tot de nieuwe VI op de deurmat ploft!
Jantje Peters
Herry en/of Berry
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 mar 2004, 08:42

K1120 schreef:'AZ is vijfsterrendiner in een snackbar'

24/11/2004 0 :14

Uitgaanstip nummer één dezer dagen: een thuiswedstrijd van AZ. Wekelijks een ode aan vijftig jaar betaald voetbal. Moderne kunst in een historische setting. Voetbal International toog naar het duel met RKC Waalwijk en keek ook eens aan de andere kant van de witte lijnen. Een avondje Alkmaar.
In de nieuwe VI een sfeervol portret van de club die op het moment het meest aansprekende voetbal speelt en volgens bondscoach Marco van Basten een voorbeeld is voor PSV, Feyenoord en ajax.

Beschimmelde kleedkamers, wankele tribunes, betonnen en naar urine stinkende, vooroorlogse pisbakken en tafeltjes vol rookworsten vormen de entree tot de snackbar waar Co Adriaanse vijfsterrenmaaltijden serveert.

Het hele verhaal kun je lezen in de nieuwe VI, die vanaf woensdag in de winkel ligt. Klik hier voor de inhoud van nummer 48
Een fantastisch stuk. Van de eerste tot de laatste letter. Het unieke AZ-gevoel druipt er van af. Wat mij betreft moeten deze pagina's per direct dienen als verplichte kost voor de jeugd in en rond Alkmaar.
Alweer een klassieker.
Huiswaard
Oude garde
Berichten: 1107
Lid geworden op: 31 dec 2003, 08:40
Locatie: Sint Pancras
Contacteer:

Inderdaad een aanrader! Zeker die paar euro waard als je geen abonnee bent.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6560
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Ik vond het ook een prima stuk! Inderdaad: verplichte kost!
martijn S
Glory-hunter
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 feb 2004, 22:22

fantastisch stuk over AZ, zojuist gelezen dit is weer genieten.
Niet alleen de prestaties zijn goed waar ik zeer blij mee ben, maar het is gewoon genieten om AZ supp. te zijn er staat elke week wel iets in de bladen en alles positief.

Nou waren de afgelopen weken zwaar (feyenoord, auxerre, utrecht, ned. elftal wedstrijden voor sommige, nac uit altijd lastig) de aankomende tijd is ook druk bezet wronki uit groningen uit en dit vrij kort na elkaar dan de rangers thuis waar op 3 dagen later den haag weer thuis aanvangt, nu is groningen in de winning mood en zie ik deze wedstrijd als moeilijk te winnen. Groningen is normaal thuis veel sterker dan uit laat ze nou uit van feyenoord hebben gewonnen zoals iedereen wel heeft gezien een lastige pot zo 3 dagen na wronki zou ik zeggen. in ieder geval spelen we 4 wedstrijden in 10 dagen waaronder twee uefacup duels.

Veel succes mannen ik denk dat een sterke reservebank nu wel uit komt
we kunnen al deze wedstrijden winnen. FORZA AZ
Voetbal is een mannensport.
Gebruikersavatar
Ales Majer
Dagjesmens
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 dec 2003, 00:59
Locatie: Heiloo

martijn S schreef:fantastisch stuk over AZ, zojuist gelezen dit is weer genieten.
Niet alleen de prestaties zijn goed waar ik zeer blij mee ben, maar het is gewoon genieten om AZ supp. te zijn er staat elke week wel iets in de bladen en alles positief.

Nou waren de afgelopen weken zwaar (feyenoord, auxerre, utrecht, ned. elftal wedstrijden voor sommige, nac uit altijd lastig) de aankomende tijd is ook druk bezet wronki uit groningen uit en dit vrij kort na elkaar dan de rangers thuis waar op 3 dagen later den haag weer thuis aanvangt, nu is groningen in de winning mood en zie ik deze wedstrijd als moeilijk te winnen. Groningen is normaal thuis veel sterker dan uit laat ze nou uit van feyenoord hebben gewonnen zoals iedereen wel heeft gezien een lastige pot zo 3 dagen na wronki zou ik zeggen. in ieder geval spelen we 4 wedstrijden in 10 dagen waaronder twee uefacup duels.

Veel succes mannen ik denk dat een sterke reservebank nu wel uit komt
we kunnen al deze wedstrijden winnen. FORZA AZ
Interpunctie schopt kont :D
Schemerlamp
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 25 dec 2003, 15:20
Locatie: Overal en nergens
Contacteer:

AZ overdondert Amica Wronki

Blitzkrieg. Dat is de methode waarmee het AZ van Co Adriaanse dit seizoen de ene na de andere tegenstander oprolt. Amica Wronki kan er sinds donderdagavond over meepraten. AZ veroverde het Amica-stadion met drie goals in de eerste 39 minuten. Wronki maakte de eindstand uit een makkelijk gegeven penalty in de tweede helft nog draaglijk: 1-3.

Vooraf vreesde Adriaanse dat AZ het moeilijk zou krijgen met het bevroren veld in Polen, maar dat bleek al snel mee te vallen. De Alkmaarders zetten hun tegenstander vanaf het begin vast op eigen helft en toonden zich op alle fronten de meerdere. De ploeg won bijna alle duels en sneed regelmatig door de als aan de grond genageld staande Poolse linies. Op één snelle maar doodgelopen counter na, kwam de thuisploeg nauwelijks over de middellijn. Barry van Galen, Martijn Meerdink en Stein Huysegems verzilverden het overwicht in de 13de, de 37ste en de 39ste minuut.

Ook in de tweede helft maakte Amica weinig aanspraak op een doelpunt, maar scheidsrechter Romans Lajuks uit Litouwen hielp de Polen een handje. De arbiter legde de bal na een vermeende overtreding van Jan Kromkamp op de stip en Jacek Dembinski liet zich dat buitenkansje niet ontzeggen. In het laatste half uur kon het hard werkende Amica geen vuist meer maken. Ook AZ wervelde niet meer, maar de voorsprong werd met vereende krachten over de eindstreep getrokken.

Dankzij de zege, alweer de achtste op rij, greep AZ met zes punten uit twee duels, in ieder geval voorlopig, de leiding in Groep F. Glasgow Rangers speelt donderdagavond nog thuis tegen Grazer AK en die twee ploegen kunnen AZ op de ranglijst nog voorbij. De zes punten van AZ zijn nog net niet genoeg om al zeker te zijn van de volgende ronde, want ook nummer vier AJ Auxerre kan AZ theoretisch nog passeren.

(c) Voetbal.nl

Haha Blitzkrieg!!
Schemerlamp
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 25 dec 2003, 15:20
Locatie: Overal en nergens
Contacteer:

AZ geeft geen krimp

WRONKI, vrijdag
Kleine wasjes, grote wasjes. Daar draait AZ tegenwoordig de hand niet meer voor om. Ook tegen de elf van witgoedfabrikant Amica draaide de Alkmaarse voetbalmachine weer op volle toeren. Op vakkundige wijze haalde AZ de Polen door de wringer. Door de simpele wasbeurt (1-3), die bij rust reeds voltooid was, moet het wel raar lopen wil de huidige topclub in Alkmaar zich niet plaatsen voor de achtste finales van het UEFA-Cuptoernooi. Volgende week tegen Glasgow Rangers kan daartoe in de eigen Hout het laatste, beslissende zetje gegeven worden.
Onder teamchef Co Adriaanse is dit AZ tot volle wasdom gekomen. Tegen zijn reuze efficiënte équipe lijkt momenteel geen kruid gewassen. En, zelden vertoond: Adriaanse wisselde op het uur liefst drie spelers. Over luxe gesproken.
De succescoach, die bij wijze van spreken zijn ploeg vanuit zijn hotelkamer kon coachen, had voor het EC-duel trouwens geen enkele reden voor doemdenken. „We moeten winnen, zo simpel is dat”, vertelde de goedgemutste coach. „En we gaan ook niet op z’n Europees spelen door in een uitwedstrijd op een punt te mikken. Dat is beslist niet onze stijl; uit en thuis gaan wij voor de winst. Daar heb ik het elftal voor en zo laat ik het ook voetballen.”
En om zo’n boodschap kan je AZ momenteel rustig op pad sturen. In het knusse stadionnetje van Wronki was er amper een kwartier gespeeld, toen Amica een wassen neus bleek te zijn. Ook bij nul graden hielden de Alkmaarders de boel schoon. Sterker, het gaf in Polen vrijwel geen krimp. Het hield flink huis in de openluchtwasserette en liet zien dat donderdag voortaan als wasdag geprogrammeerd staat.
Adriaanse had er overigens geen behoefte aan om de huisstijl te wijzigen. Dus trapte het Alkmaarse dreamteam, dat op weg is te wedijveren met het legendarische kampioensteam van 1981, af in de succesformatie van de laatste weken. Met een vastberadenheid van heb ik jou daar gingen de Noord- Hollanders het doordeweekse klusje aan. Na twee kansen voor Stein Huysegems kregen de 500 Alkmaarse fans reeds het gevoel dat deze avond niet meer stuk kon. Amica maakte zo’n onstellend zwakke indruk, dat AZ reeds bij rust een buitensporig hoge tussenstand op de borden bracht: 0-3.
Het was Barry van Galen die de party opende met een kopbal uit een voorzet van Tim de Cler, die net als Jan Kromkamp alle gelegenheid kreeg om langs de zijkant op te stomen. Nee, Amica had totaal geen kaas gegeten van het soms wervelende spel van de Alkmaarders. Bij de 0-1 slopen er trouwens wel enige slordigheden in het spel. Pas in de laatste tien minuten van de eerste helft zette AZ meer druk. Goals konden vervolgens niet uitblijven. Zo hoefde Martijn Meerdink maar zijn hoofd tegen de bal te zetten na een messcherpe vrije trap van Kenneth Perez. Dat was 0-2, en nog vond AZ het niet genoeg. Dat werd duidelijk onderstreept door Huysegems, die alle tijd kreeg om de slungelachtige doelman Mielcarz voor de derde maal het nakijken te geven, 0-3.
Daarmee was het doel bereikt en kon AZ het balletje verder rustig laten rollen. Het nam ook geen enkel risico meer, wisselde een heel trio en meed de persoonlijke duels in de wetenschap dat zondag alweer FC Groningen in het Oosterpark wacht. Het was Dembinski die daar zowaar nog van wist te profiteren, na een te gemakkelijk gegeven strafschop.
Het deed geen afbreuk aan de demonstratie die AZ reeds voor rust gaf. Na de 2-0 tegen Auxerre zette AZ in Polen (1-3) de Europese campagne nog meer luister bij. Voorzichtig kijkt men al uit naar 18 mei. Dan vindt in Lissabon de finale van de UEFA Cup plaats. Met de formidabele zege in Polen is daar een aanzet toe gegeven.

Afbeelding
• Jan Kromkamp en Stein Huysegems houden van elkaar als AZ de Polen van Amica Wronki op een 3-1 nederlaag trakteert. Volgende week tegen Glasgow Rangers kan de ploeg van Co Adriaanse overwintering in de UEFA Cup veilig stellen.

Afbeelding
• Michael Buskermolen wordt de voet dwarsgezet door twee Polen. Zonder enige negatieve gevolgen overigens voor AZ.
FOTO’S: MATTY VAN WIJNBERGEN

(c) De Telegraaf
Plaats reactie