Bjørn Johnsen

Topics over alle oud-spelers, trainers en begeleiders van het eerste team.
Gesloten
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10335
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

DeZuivelDuivel schreef: 21 jun 2019, 09:43 Janssen? Alireza?
Janssen ja.

Die deed het redelijk in Europa.

Vooralsnog sla ik onze penalty-killer wat lager aan.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9262
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Antti Opdam schreef: 21 jun 2019, 14:45 Janssen ja.

Die deed het redelijk in Europa.

Vooralsnog sla ik onze penalty-killer wat lager aan.
Nouja dan zijn we het oneens, maar aangezien jij Johnsen specifieke kwaliteiten in de 16 toedicht is dat ook wel logisch, onze meningen lopen dan toch wat uiteen.

Zijn interland doelpunten scoorde Johnsen: 2 tegen de Faroer, 1 tegen IJsland, 1 tegen Zweden en 1 tegen Slovenie.

Dat zijn er een paar, maar gezien de tegenstanders ook niet het je van het. Zeker die doelpunten tegen de faroer toonden dat aan. Johnsen heeft veel te veel tijd en ruimte nodig.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5488
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Antti Opdam schreef: 21 jun 2019, 09:40 Je wilt met de topscorer van de eerste divisie Europa in?

Wanneer is dat ooit goed gegaan?

Johnsen heeft óók dit seizoen bewezen scorend vermogen te hebben. Zijn goals hadden ook een zekere kwaliteit in de zestien en bij een volledig jaar was hij tot 20 goals gekomen. Daarnaast staat hij bij Noorwegen in de spits.

Al met al kan hij heus wel wat.

Je kan je wel blind staren op zijn gebreken (zoals sommigen bij Weghorst ook deden), maar hij heeft ook specifieke bewezen kwaliteiten die anders in je selectie ontbreken.
Van mij hoeft Johnsen ook (nog) niet weg. 3 spitsen hebben, zie ik als een prima uitgangspunt.
Ik ging trouwens ook Janssen zeggen.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Antti Opdam schreef: 21 jun 2019, 09:40 Je wilt met de topscorer van de eerste divisie Europa in?

Wanneer is dat ooit goed gegaan?

Johnsen heeft óók dit seizoen bewezen scorend vermogen te hebben. Zijn goals hadden ook een zekere kwaliteit in de zestien en bij een volledig jaar was hij tot 20 goals gekomen. Daarnaast staat hij bij Noorwegen in de spits.

Al met al kan hij heus wel wat.

Je kan je wel blind staren op zijn gebreken (zoals sommigen bij Weghorst ook deden), maar hij heeft ook specifieke bewezen kwaliteiten die anders in je selectie ontbreken.
Wil jij nou serieus beweren Johnsen te verkiezen boven Druijf?
Wermegrieder
Herry en/of Berry
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 mei 2017, 10:29

Ik begrijp precies wat Antti Opdam bedoelt.
Johnsen is toch wel gevaarlijk in de 16. Een ideale pinchhitter voor komend seizoen. Eerste en tweede spits worden Boadu en Druijf, echter zou ik (stel even dat Druijf eerste spits wordt) Johnsen in wedstrijden dat je achter staat graag zien invallen. Hij is kopsterk en heeft afgelopen seizoen bewezen als invaller van waarde te kunnen zijn. Zeker in Europa is dat een belangrijke kwaliteit.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Een pinchhitter gooit een scherp energie in zijn invalbeurt. Dat heeft Johnsen nou net niet.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Wermegrieder schreef: 21 jun 2019, 22:44 Ik begrijp precies wat Antti Opdam bedoelt.
Johnsen is toch wel gevaarlijk in de 16. Een ideale pinchhitter voor komend seizoen. Eerste en tweede spits worden Boadu en Druijf, echter zou ik (stel even dat Druijf eerste spits wordt) Johnsen in wedstrijden dat je achter staat graag zien invallen. Hij is kopsterk en heeft afgelopen seizoen bewezen als invaller van waarde te kunnen zijn. Zeker in Europa is dat een belangrijke kwaliteit.
Druijf is ook kopsterk en daarnaast heeft hij nog meer nuttige kwaliteiten zoals strijdlust, en een goed aanspeelpunt zijn. Johnsen heeft die kwaliteiten niet en is dus echt niet nodig bij AZ. Zelfs als Boadu en Druijf blessures/schorsingen oplopen zie ik nog liever Gudmundsson of Duin in de spits dan Johnsen. Johnsen past kwalitatief en qua speltype niet bij AZ en is beter af bij een wat mindere club waar ze wel het spel op hem afstemmen.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9262
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

MO7 schreef: 22 jun 2019, 03:42 Een pinchhitter gooit een scherp energie in zijn invalbeurt. Dat heeft Johnsen nou net niet.
Als hij dat wel zou doen zou het hem een stuk beter maken, ik zie hem nog over de middenlijn sloffen brrrr.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10335
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

multatuli schreef: 21 jun 2019, 19:15 Wil jij nou serieus beweren Johnsen te verkiezen boven Druijf?
Op dit moment? 100% zeker.

Of denk je dat Druijf ook (bijna) topscorer van de eredivisie was geworden of dat die een basisplaats bij Noorwegen gehad (als hij Noors was geweest)? En dat die in staat is te scoren tegen IJsland, Zweden en Slovenië?

Misschien dat hij in de toekomst ooit zover komt, maar vooralsnog is het met Druijf natuurlijk speculeren.

En voor speculeren hebben we nu absoluut geen tijd. Häcken komt er aan.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10335
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

DeZuivelDuivel schreef: 21 jun 2019, 15:10 Nouja dan zijn we het oneens, maar aangezien jij Johnsen specifieke kwaliteiten in de 16 toedicht is dat ook wel logisch.
Het is niet zozeer toedichten.

Als je 19 doelpunten bij een zwakke middenmoter in de eredivisie maakt en international bij een redelijk land bent dan héb je specifieke kwaliteiten.
Gebruikersavatar
AZ Twello
Invaller
Berichten: 2152
Lid geworden op: 22 dec 2004, 10:01
Locatie: Twello
Contacteer:

Johnsen kan prima blijven. Ik zie Druijf echter wel de voorkeur krijgen van Slot en Boadu zie ik op linksvoor terecht komen in plaats van Idrissi. Dan is het toch wenselijk als je nog een fatsoenlijke spits achter de hand hebt om de boel scherp te houden en een goede invaller te hebben.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 24 jun 2019, 06:25 Op dit moment? 100% zeker.

Of denk je dat Druijf ook (bijna) topscorer van de eredivisie was geworden of dat die een basisplaats bij Noorwegen gehad (als hij Noors was geweest)? En dat die in staat is te scoren tegen IJsland, Zweden en Slovenië?

Misschien dat hij in de toekomst ooit zover komt, maar vooralsnog is het met Druijf natuurlijk speculeren.

En voor speculeren hebben we nu absoluut geen tijd. Häcken komt er aan.
Ik denk dat op dit moment AZ meer gebaat zal zijn met Druijf dan met Johsson. Druijf is voetballend veel meer aanwezig, doet daardoor een ander ook beter spelen en ik zie hem de doelpunten in de Eredivisie ook wel maken. Al vanaf O14 zie ik hem overal maar doelpunten maken, ik zou niet weten waarom dat nu ineens zou stoppen.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

kuifje schreef: 24 jun 2019, 07:46 Ik denk dat op dit moment AZ meer gebaat zal zijn met Druijf dan met Johsson. Druijf is voetballend veel meer aanwezig, doet daardoor een ander ook beter spelen en ik zie hem de doelpunten in de Eredivisie ook wel maken. Al vanaf O14 zie ik hem overal maar doelpunten maken, ik zou niet weten waarom dat nu ineens zou stoppen.
Heel simpel: omdat hij nog nooit op dit niveau dit heeft gepresteerd. Jahanbaksch scoorde bij ons aan de lopende band en staat nu op 0 in Engeland. Vincent Janssen idem. Dat bedoelt Antti dus met speculeren, je weet het niet. Ik heb wel vertrouwen in hem, maar het is een gok. Het zal niet de eerste keer zijn dat een aanvaller op wonderbaarlijke wijze implodeert op een hoger niveau.

Johnsen heeft aanwijsbaar meer gepresteerd. De conclusie is echter dat ze allebei onzeker zijn als je als doelstelling poulefase EL hebt. Boadu is namelijk precies hetzelfde verhaal. Stengs en Idrissi eigenlijk ook. Das dan ook meteen de kritiek op Max.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Bob Ross schreef: 24 jun 2019, 08:58 Heel simpel: omdat hij nog nooit op dit niveau dit heeft gepresteerd. Jahanbaksch scoorde bij ons aan de lopende band en staat nu op 0 in Engeland. Vincent Janssen idem. Dat bedoelt Antti dus met speculeren, je weet het niet. Ik heb wel vertrouwen in hem, maar het is een gok. Het zal niet de eerste keer zijn dat een aanvaller op wonderbaarlijke wijze implodeert op een hoger niveau.

Johnsen heeft aanwijsbaar meer gepresteerd. De conclusie is echter dat ze allebei onzeker zijn als je als doelstelling poulefase EL hebt. Boadu is namelijk precies hetzelfde verhaal. Stengs en Idrissi eigenlijk ook. Das dan ook meteen de kritiek op Max.
Dat klopt, maar dan zou het ook geen zin hebben om een hoogwaardige jeugdopleiding te hebben. Als een jeugdspeler instroomt is het altijd een min of meer onzekere factor. Wil je op deze manier werken dan moet elke jeugdspeler eerst voor een jaar uitgeleend worden aan FC Groningen of Willem II, daar presteren en dan pas zijn we zeker of hij het hier ook mag laten zien. Intussen blijven we ons wel blauw betalen aan gearriveerde spelers. Ali en Vincent scoorden aan de lopende band in de Eerste Divisie en deden dat hier ook. Koopmeiners had nul ervaring in de Eredivisie en draaide meteen mee, Stengs liet meteen zien een meerwaarde te zijn. Pellè kostte miljoenen en bakte er niets van. Er zijn zullen altijd voorbeelden pro en anti zijn.

Eigenlijk moet je het zo zien. AZ koopt een spits die het kan betalen voor 2 mio die dan ook naargelang zal presteren (laten we zeggen 10 à 15 doelpunten) of AZ gokt op zijn gratis jeugdspeler die potentieel veel meer in huis heeft en naargelang ook presteert naar een spits met een waarde van 6 mio (tussen 15 à 20 doelpunten). Het is dus kwestie om dit heel goed te kunnen inschatten.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

kuifje schreef: 24 jun 2019, 09:35 Eigenlijk moet je het zo zien. AZ koopt een spits die het kan betalen voor 2 mio die dan ook naargelang zal presteren (laten we zeggen 10 à 15 doelpunten) of AZ gokt op zijn gratis jeugdspeler die potentieel veel meer in huis heeft en naargelang ook presteert naar een spits met een waarde van 6 mio (tussen 15 à 20 doelpunten). Het is dus kwestie om dit heel goed te kunnen inschatten.
Klopt. Het is ook ons verdienmodel dus is eigen jeugd de kans geven verplicht, alleen voorin heb je nu 3 van de spelers 4 als vraagteken met Druijf, Boadu en Stengs. Dat vind ik wat aan de gokkerige kant met de EL vroeg in het seizoen. Niet iedere jeugdspeler verandert namelijk in goud. Denk aan Haye, Hatzidiakos, Lewis, dos Santos, Garcia, Tankovic, Spierings, Lam etc.

Ik had afgelopen seizoen Druijf al willen zien in AZ 1, als invaller en sporadisch in de basis. Dan had je daar al wat over kunnen zeggen. Stengs heeft al veel gespeeld maar er weinig van gebakken. Het is allemaal op hoop van zegen.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Bob Ross schreef: 24 jun 2019, 10:38 Klopt. Het is ook ons verdienmodel dus is eigen jeugd de kans geven verplicht, alleen voorin heb je nu 3 van de spelers 4 als vraagteken met Druijf, Boadu en Stengs. Dat vind ik wat aan de gokkerige kant met de EL vroeg in het seizoen. Niet iedere jeugdspeler verandert namelijk in goud. Denk aan Haye, Hatzidiakos, Lewis, dos Santos, Garcia, Tankovic, Spierings, Lam etc.

Ik had afgelopen seizoen Druijf al willen zien in AZ 1, als invaller en sporadisch in de basis. Dan had je daar al wat over kunnen zeggen. Stengs heeft al veel gespeeld maar er weinig van gebakken. Het is allemaal op hoop van zegen.
Tja, dan is dus enkel de inschatting een punt van discussie. Bij AZ menen ze het wel aan te kunnen; jij hebt je twijfels.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Antti Opdam schreef: 24 jun 2019, 06:25 Op dit moment? 100% zeker.

Of denk je dat Druijf ook (bijna) topscorer van de eredivisie was geworden of dat die een basisplaats bij Noorwegen gehad (als hij Noors was geweest)? En dat die in staat is te scoren tegen IJsland, Zweden en Slovenië?

Misschien dat hij in de toekomst ooit zover komt, maar vooralsnog is het met Druijf natuurlijk speculeren.

En voor speculeren hebben we nu absoluut geen tijd. Häcken komt er aan.
Van jou had ik dit antwoord uiteraard wel verwacht :mrgreen:

Ik denk inderdaad dat Druijf in een team waarbij alles op hem was afgesteld (zoals Ado toen bij Johnsen) ook wel bijna of zelfs helemaal topscorer zou kunnen worden. Wat Druijf afgelopen jaar heeft gepresteerd is veel knapper. 29 doelpunten bij 2 zeer zwakke ploegen waarbij hij nauwelijks bruikbare ballen kreeg. Johnsen zou in die situatie bijna geen doelpunt maken.


En dat Johnsen in de spits staat bij Noorwegen zegt meer over het gebrek aan goede spitsen bij Noorwegen.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10335
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

kuifje schreef: 24 jun 2019, 07:46 Ik denk dat op dit moment AZ meer gebaat zal zijn met Druijf dan met Johsson. Druijf is voetballend veel meer aanwezig, doet daardoor een ander ook beter spelen en ik zie hem de doelpunten in de Eredivisie ook wel maken. Al vanaf O14 zie ik hem overal maar doelpunten maken, ik zou niet weten waarom dat nu ineens zou stoppen.
Ik heb Druijf twee wedstrijden op eredivisie niveau zien spelen en toen bracht hij - op heel veel balverlies na - niets.

Misschien pakt het nu wel goed uit. Maar misschien ook niet.

Daar kan je nu toch niet op speculeren?

Misschien thuis tegen Emmen. Laten wennen aan het tempo. Maar straks niet in de wedstrijd van het jaar op een kunstgrasveld in Zweden. Dan is ervaring en bewezen stootkracht gewenst.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10335
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

kuifje schreef: 24 jun 2019, 09:35 Dat klopt, maar dan zou het ook geen zin hebben om een hoogwaardige jeugdopleiding te hebben. Als een jeugdspeler instroomt is het altijd een min of meer onzekere factor. Wil je op deze manier werken dan moet elke jeugdspeler eerst voor een jaar uitgeleend worden aan FC Groningen of Willem II, daar presteren en dan pas zijn we zeker of hij het hier ook mag laten zien.
Nee.

Dit zijn onjuiste gevolgtrekkingen. Uiteraard moeten jeugdspelers de kans krijgen. Maar niet in wedstrijden waar miljoenen - praktisch je bestaansrecht - op het spel staat. In de Europese (sub)top laten ze toch ook geen nieuwkomers in sleutelwedstrijden in de basis starten?

Laat Druijf eerst er maar eens een paar goals inleggen tegen Heracles of Willem II.

Tot nu heeft hij helemaal niets bewezen.

Het is absoluut onverantwoord om hier Europa mee in te gaan.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 25 jun 2019, 08:52 Ik heb Druijf twee wedstrijden op eredivisie niveau zien spelen en toen bracht hij - op heel veel balverlies na - niets.

Misschien pakt het nu wel goed uit. Maar misschien ook niet.

Daar kan je nu toch niet op speculeren?

Misschien thuis tegen Emmen. Laten wennen aan het tempo. Maar straks niet in de wedstrijd van het jaar op een kunstgrasveld in Zweden. Dan is ervaring en bewezen stootkracht gewenst.
Ik vond hem tegen Willem II aardig invallen. Kreeg weinig ballen maar deed er meestal iets goeds mee.

Het beleid van AZ is speculeren omdat het gokt op potentie en vooral nieuwe spelers inpast die zonder bewezen diensten voor de leeuwen worden gegooid in de verwachting dat ze hun potentie waarmaken.

De vroege wedstrijden zullen voor AZ altijd een probleem opleveren omdat je op deze manier te maken krijgt met een ploeg die moet groeien en dus doorgaans later in het seizoen op stoom komt.

Is het dan een optie om je hele manier van werken op de schop te gooien zodat je misschien wel een keer de poulefase haalt met het risico dat door deze omslag niet de weg naar boven wordt ingezet maar de afdaling richting middenmoot?

Nu een nieuwe spits halen is een dikke middelvinger richting Boadu en Druijf. Daarmee jaag je twee grote talenten de deur uit en geef je een signaal aan andere jongens om zeker niet bij te tekenen. Aan iemand als Boadu is enorm getrokken, die jongen heeft heus bepaalde toezeggingen gekregen.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gesloten