Prestaties / Tactiek

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6571
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Ik doe hem even hier
differentcook schreef: 01 nov 2023, 13:20 Dat kan inderdaad wel kloppen met die plaatjes die het balbezit per gebied op het veld aangeeft ja. Jij zegt 'AZ heeft gemiddeld de meeste passes nodig in het laagste tempo om tot een kans te komen', maar volgens mij geeft de grafiek/tabel alleen aan hoeveel passes een team gemiddeld heeft in balbezit (horizontaal) en hoeveel voortgang er in balbezit gemiddeld wordt gemaakt richting de goal van de tegenstander (direct speed, vertikaal). 'Nodig' is een toevoeging met een aanname (kan een keuze/voorkeur zijn), zijn deze gegevens gerelateerd aan het komen tot kansen (?) en het tempo hoeft helemaal niet laag te zijn, er kan snel links-rechts en voor-achter gespeeld worden zonder netto veel progressie richting de goal. Dat laatste is sowieso al het geval als je veel in de buurt van de goal van de tegenstander speelt (al geeft die dominantieverdeling aan dat AZ minder dominantie heeft in die ruimte dan de PAF clubs). Zou goed zijn als AZ wat beter kan combineren in de buurt van de goal van de tegenstander of kan zorgen dat er meer ruimtes ontstaan daar.
https://theanalyst.com/eu/2023/08/eredi ... s-2023-24/

Snuffel zelf eens rond op deze pagina. In alle relevante lijstjes is dat toch echt de conclusie.

AZ scoort hoog of laag op bijna elke metric, en dan niet op een positieve manier.
- Setpiece goals.
- Passes per sequence (balbezit tot er een schot of balverovering plaatsvind)
- Direct speed (hoe snel je het veld oversteekt)
- Direct attacks (The number of open play sequences that starts just inside the team's own half and has at least 50% of movement towards the opposition's goal and ends in a shot or a touch in the opposition box.)
Hierin staat AZ laatste van de hele fucking eredivisie met 8. Feyenoord en PSV staan bovenaan.
- Twente PSV en feyenoord domineren veel meer van de as van het veld dan AZ
- PPDA (drukzetten) scoort AZ ook belachelijk laag.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Wanneer hebben we eigenlijk voor het laatst uit een corner gescoord? Vorig jaar was het ook al hopeloos, we moeten echt de slechtste van Nederland zijn op dat gebied
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

SimonPoulsen schreef: 01 nov 2023, 14:02 Ik doe hem even hier



https://theanalyst.com/eu/2023/08/eredi ... s-2023-24/

Snuffel zelf eens rond op deze pagina. In alle relevante lijstjes is dat toch echt de conclusie.

AZ scoort hoog of laag op bijna elke metric, en dan niet op een positieve manier.
- Setpiece goals.
- Passes per sequence (balbezit tot er een schot of balverovering plaatsvind)
- Direct speed (hoe snel je het veld oversteekt)
- Direct attacks (The number of open play sequences that starts just inside the team's own half and has at least 50% of movement towards the opposition's goal and ends in a shot or a touch in the opposition box.)
Hierin staat AZ laatste van de hele fucking eredivisie met 8. Feyenoord en PSV staan bovenaan.
- Twente PSV en feyenoord domineren veel meer van de as van het veld dan AZ
- PPDA (drukzetten) scoort AZ ook belachelijk laag.
Interessant, en bovendien, duidelijke taal.
Ik begin ook steeds meer te hunkeren naar een aantrekkelijke speelstijl. Ik weet/denk alleen niet dat dit met Jansen mogelijk is, en ik zie ook niet zo snel iemand anders die dit kan.
Drommedaris
Seizoenkaarthouder
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 aug 2023, 10:13

SchoorlAZ schreef: 04 nov 2023, 05:32 Interessant, en bovendien, duidelijke taal.
Ik begin ook steeds meer te hunkeren naar een aantrekkelijke speelstijl. Ik weet/denk alleen niet dat dit met Jansen mogelijk is, en ik zie ook niet zo snel iemand anders die dit kan.
Eens dat dit met Jansen niet gaat gebeuren. Ik zie wel genoeg anderen die dit wel kunnen: afgaande op de hierboven geplaatste matrix speelt elke (!) club in de eredivisie aantrekkelijker voetbal dan AZ.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Drommedaris schreef: 04 nov 2023, 06:30 Eens dat dit met Jansen niet gaat gebeuren. Ik zie wel genoeg anderen die dit wel kunnen: afgaande op de hierboven geplaatste matrix speelt elke (!) club in de eredivisie aantrekkelijker voetbal dan AZ.
Nee, dat is natuurlijk ook niet direct zo. Dat zegt die statistiek ook helemaal niet.
Drommedaris
Seizoenkaarthouder
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 aug 2023, 10:13

SchoorlAZ schreef: 04 nov 2023, 07:44 Nee, dat is natuurlijk ook niet direct zo. Dat zegt die statistiek ook helemaal niet.
Matrix staat in het Pascal Jansen topic op pagina 387, geeft wel degelijk aan dat AZ het saaiste voetbal in de eredivisie speelt.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Drommedaris schreef: 04 nov 2023, 08:28 Matrix staat in het Pascal Jansen topic op pagina 387, geeft wel degelijk aan dat AZ het saaiste voetbal in de eredivisie speelt.
Interessant!
Maar daaruit blijkt niet dat AZ het saaiste voetbal speelt.
Volgens die Matrix en jouw logica zou Almere dan namelijk heel erg aantrekkelijk voetbal spelen. Ik zie dat alle topploegen meer aan de kant staan van AZ, dus dat zou ook gezien kunnen worden als een goed teken.

Aan de hand van die matrix kan ik in ieder geval niks opmaken. Aan de hand van mijn eigen ogen kan ik wél zeggen dat ik het graag aantrekkelijker zou willen zien.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9160
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SchoorlAZ schreef: 04 nov 2023, 16:46 Interessant!
Maar daaruit blijkt niet dat AZ het saaiste voetbal speelt.
Volgens die Matrix en jouw logica zou Almere dan namelijk heel erg aantrekkelijk voetbal spelen. Ik zie dat alle topploegen meer aan de kant staan van AZ, dus dat zou ook gezien kunnen worden als een goed teken.

Aan de hand van die matrix kan ik in ieder geval niks opmaken. Aan de hand van mijn eigen ogen kan ik wél zeggen dat ik het graag aantrekkelijker zou willen zien.
Even de x en y as goed lezen.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

DeZuivelDuivel schreef: 04 nov 2023, 17:13 Even de x en y as goed lezen.
Dat heb ik gedaan voordat ik mijn commentaar plaatste
DonnyDelano
Oude garde
Berichten: 1347
Lid geworden op: 16 jul 2018, 20:08

Is er een mod die de topic titel kan aanpassen naar wanprestaties/gebrek aan taktiek?
DeTorenburch
Oude garde
Berichten: 1192
Lid geworden op: 31 jan 2023, 13:55

DonnyDelano schreef: 04 nov 2023, 18:40 Is er een mod die de topic titel kan aanpassen naar wanprestaties/gebrek aan taktiek?
Slechts een echte kans weggegeven het gaat super goed.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9160
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

DeTorenburch schreef: 04 nov 2023, 18:44 Slechts een echte kans weggegeven het gaat super goed.
Mwah tegen een Aston Villa was die bal die Odgaard aan Driouech verliest je fataal geworden.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5436
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

We gaan onder ajax eindigen.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3247
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

pAZcal schreef: 04 nov 2023, 20:09 We gaan onder ajax eindigen.
Onder FC Twente lijkt me reëler of krijgen we morgen drie clubs met 26 punten op een gedeelde tweede plek.
Drommedaris
Seizoenkaarthouder
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 aug 2023, 10:13

SchoorlAZ schreef: 04 nov 2023, 16:46 Interessant!
Maar daaruit blijkt niet dat AZ het saaiste voetbal speelt.
Volgens die Matrix en jouw logica zou Almere dan namelijk heel erg aantrekkelijk voetbal spelen. Ik zie dat alle topploegen meer aan de kant staan van AZ, dus dat zou ook gezien kunnen worden als een goed teken.

Aan de hand van die matrix kan ik in ieder geval niks opmaken. Aan de hand van mijn eigen ogen kan ik wél zeggen dat ik het graag aantrekkelijker zou willen zien.
Het is een matrix, geen normale grafiek. PSV en Feyenoord staan bijvoorbeeld niet aan de kant van AZ. Als het om snel en direct spelen gaat zijn ze juist het tegenovergestelde van AZ. De matrix laat zien dat de beste twee ploegen de bal goed in de ploeg kunnen houden en het spelen van de bal naar een medespeler gebruiken om snel en direct voetbal te spelen. Andere ploegen proberen ook snel en direct te spelen maar verliezen vaker de bal. Logisch, want ze hebben minder kwaliteit. AZ is de ploeg die het meeste de bal rondspeelt voor er iets gebeurt en in een zeer traag tempo naar voren gaat.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Ik denk dat we uit de illusie moeten stappen dat het met enkele spelers erbij opeens wel aantrekkelijk gaat worden. Vorig jaar (en jaren daarvoor) was het namelijk ook niet om aan te zien. Toen Jansen het overnam van Slot, zag je ook direct dat het spel soberder werd. Ondanks dat er nog wat zelfde patronen in het spel zaten als die onder Slot gehanteerd werden natuurlijk (denk aan de overlap, hoog druk zetten). Door de jaren heel is dat er ook meer uitgegaan. Toegegeven, AZ speelt defensief heel solide. Maar het is eigenlijk een hele negatief spelbeeld al enkele jaren.

Goede speler zullen ongetwijfeld punten opbrengen, maar niet per se het spel veel aantrekkelijker maken. We speelden vorig jaar met Clasie en Reijnders op het middenveld. Als Clasie het wilde, was hij opgeroepen voor Oranje (zei Koeman onlangs nog), en Reijnders is basisspeler bij AC Milan. Niet het minste middenveld dus. Kerkez die elke wedstrijd 200% gaf en dat ook combineerde met kwaliteit. Ook onbetwist basisspeler in de PL nu. Toen was het spel óók slecht.

Zijn we vergeten hoe vaak Karlsson ons gered heeft met een zwabberend afstandsschot in een slaapverwekkende wedstrijd?

Ja, natuurlijk missen we gevaarlijk van de flanken. Het is een gok vanuit Max die verkeerd heeft uitgepakt (namelijk; hopen dat Poku, van Brederode of van Bommel zich zouden ontwikkelen), maar dat kan gebeuren. Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof het dé reden is dat we negatief voetbal spelen. Er zijn zoveel accenten aan het spel die ervoor zorgen dat het spel niet aantrekkelijk is. We teren al jaren op enkel de kwaliteiten van onze spelers, niet op het voetbal dat we spelen.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11179
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

SchoorlAZ schreef: 15 nov 2023, 05:20 Toegegeven, AZ speelt defensief heel solide.
Vind je? Ja, elk risico wordt vermeden door die bal 100 keer breed en terug te schuiven. Dan is het logisch dat je weinig tegengoals krijgt. Maar onze backs behoren tot de slechtste van de Eredivisie, centraal is er te weinig lengte en elke corner voor de tegenstander is gevaarlijk.
SchoorlAZ schreef: 15 nov 2023, 05:20 Kerkez die elke wedstrijd 200% gaf en dat ook combineerde met kwaliteit. Ook onbetwist basisspeler in de PL nu.
Kerkez zat 2 van de laatste 3 wedstrijden gewoon op de bank. En die wonnen ze allebei, dus daar blijft hij waarschijnlijk wel even zitten. Karlsson zit trouwens ook op de bank bij een Italiaanse middenmoter, 0 goals en 0 assists.
SchoorlAZ schreef: 15 nov 2023, 05:20 Er zijn zoveel accenten aan het spel die ervoor zorgen dat het spel niet aantrekkelijk is.
Te beginnen met de nummer 10. Bij onze concurrenten produceert de nummer 10 de ene goal of assist na de andere. Bij AZ staat er een schreeuwende bouwvakker zonder zelfreflectie, met de slechtste cijfers uit de historie. Geflankeerd door die slapjanus Mijnans.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Drommedaris
Seizoenkaarthouder
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 aug 2023, 10:13

SchoorlAZ schreef: 15 nov 2023, 05:20 Ik denk dat we uit de illusie moeten stappen dat het met enkele spelers erbij opeens wel aantrekkelijk gaat worden. Vorig jaar (en jaren daarvoor) was het namelijk ook niet om aan te zien. Toen Jansen het overnam van Slot, zag je ook direct dat het spel soberder werd. Ondanks dat er nog wat zelfde patronen in het spel zaten als die onder Slot gehanteerd werden natuurlijk (denk aan de overlap, hoog druk zetten). Door de jaren heel is dat er ook meer uitgegaan. Toegegeven, AZ speelt defensief heel solide. Maar het is eigenlijk een hele negatief spelbeeld al enkele jaren.

Goede speler zullen ongetwijfeld punten opbrengen, maar niet per se het spel veel aantrekkelijker maken. We speelden vorig jaar met Clasie en Reijnders op het middenveld. Als Clasie het wilde, was hij opgeroepen voor Oranje (zei Koeman onlangs nog), en Reijnders is basisspeler bij AC Milan. Niet het minste middenveld dus. Kerkez die elke wedstrijd 200% gaf en dat ook combineerde met kwaliteit. Ook onbetwist basisspeler in de PL nu. Toen was het spel óók slecht.

Zijn we vergeten hoe vaak Karlsson ons gered heeft met een zwabberend afstandsschot in een slaapverwekkende wedstrijd?

Ja, natuurlijk missen we gevaarlijk van de flanken. Het is een gok vanuit Max die verkeerd heeft uitgepakt (namelijk; hopen dat Poku, van Brederode of van Bommel zich zouden ontwikkelen), maar dat kan gebeuren. Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof het dé reden is dat we negatief voetbal spelen. Er zijn zoveel accenten aan het spel die ervoor zorgen dat het spel niet aantrekkelijk is. We teren al jaren op enkel de kwaliteiten van onze spelers, niet op het voetbal dat we spelen.
Ben het hier wel mee eens. Zolang er een trainer zit die zijn spelers vol met defensieve opdrachten stopt, alle risico wil vermijden, voetbal uit de ploeg haalt en een tactiek hanteert gebaseerd op niet verliezen ipv winnen, maken de poppetjes niet uit, het zal saai blijven.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Vangelis zegt het hier (vanaf 1.37) juist en kernachtig (iets gechargeerd); als AZ op 100% speelt kan het van iedereen winnen, als het op 99% speelt kan het van iedereen verliezen; dat is AZ
https://www.AZ.nl/nl/nieuws/AZ-wint-van-almere-city-fc
we can come an end
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6571
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Je kunt de vele blessures toch niet los zien van de ongekende slappe fysieke gesteldheid van de AZ selectie. Jongens tegen de mannen elke week. Tuurlijk krijg je dan blessures. Heeft niets met pech te maken, alleen als je een halter op je muil laten vallen misschien.
Plaats reactie