Geloof, Politiek & Racisme II

Het forum waarin men naar hartelust kan discussieren op een hoogstaand niveau.

Provinciale Statenverkiezingen in maart 2019:

Peiling eindigde op 02 jul 2019, 18:21

CDA
1
4%
PvdA
0
Geen stemmen
VVD
6
21%
SP
2
7%
PVV
4
14%
FvD
8
29%
Groen Links
4
14%
ChristenUnie
0
Geen stemmen
D66
3
11%
DENK
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 28
De Rode Baron
Goalscorer

differentcook schreef: 16 jun 2024, 18:12 Lijkt de Fabeltjeskrant wel :lol:
Ach. Het houd ons van de straat zullen we maar zeggen. :wink:
Maar Nederland wil veranderingen, nou die gaan ze wel krijgen met deze vrouw.
Rita (opzij geschoven door de VVD voor Markje) werd populair door haar directheid en eenvoudig taalgebruik, dus waarom deze vrouw niet?
'At your service '
differentcook
Harde Kern

De Rode Baron schreef: 16 jun 2024, 18:15 Ach. Het houd ons van de straat zullen we maar zeggen. :wink:
Maar Nederland wil veranderingen, nou die gaan ze wel krijgen met deze vrouw.
Rita (opzij geschoven door de VVD voor Markje) werd populair door haar directheid en eenvoudig taalgebruik, dus waarom deze vrouw niet?
Ik vind het persoonlijk eerder een pré als iemand niet populair is (op deze manier). Ik wil iemand die gewoon erg goed is.
Ik denk overigens dat wel meevalt, of tegenvalt, die populariteit
Laatst gewijzigd door differentcook op 16 jun 2024, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
we can come an end
De Rode Baron
Goalscorer

differentcook schreef: 16 jun 2024, 18:35 Ik vind het persoonlijk eerder een pré als iemand niet populair is (op deze manier). Ik wil iemand die gewoon erg goed is.
We kunnen nog niet zeggen of ze goed of slecht is.. ze moet nog beginnen hè
Dus van tevoren oordelen lijkt me niet zinvol.
En ja, ze heeft een andere aanpak zoals reeds aangeven, alla de Rita Verdonk aanpak; meteen to the point, er niet ergens omheen draaien met niet al te ingewikkeld taalgebruik of het nu in goede aarde valt of niet.
Dat valt bij de meeste niet altijd goed, maar kan op deze post toch wel eens goed uitpakken wil je echt veranderingen krijgen.
Laatst gewijzigd door De Rode Baron op 16 jun 2024, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
'At your service '
differentcook
Harde Kern

De Rode Baron schreef: 16 jun 2024, 18:41 We kunnen nog niet zeggen of ze goed of slecht is.. ze moet nog beginnen hè
Dus van tevoren oordelen lijkt me niet zinvol
Nou, ik laat ook niet iedere grapjas aan me opereren, zo van 'we oordelen na de operatie wel'. Iedereen heeft vooraf al wel een ruw idee van hun competenties (bijvoorbeeld net zoals bij de mensen op dit forum ;-) )
we can come an end
De Rode Baron
Goalscorer

differentcook schreef: 16 jun 2024, 18:42 Nou, ik laat ook niet iedere grapjas aan me opereren, zo van 'we oordelen na de operatie wel'. Iedereen heeft vooraf al wel een ruw idee van hun competenties
opereren is een directe ingreep... dus de vergelijking gaat mank.
Daarbij heeft deze vrouw wel degelijk competenties. Het is de stijl waar je van houdt of niet.
Laatst gewijzigd door De Rode Baron op 16 jun 2024, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
'At your service '
differentcook
Harde Kern

De Rode Baron schreef: 16 jun 2024, 18:48 opereren is een directe ingreep... dus de vergelijking gaat mank.
huh? regeren en een ministerie van grote hoeveelheden ambtenaren leiden vereist net als opereren kwaliteiten; de één is een koekenbakker en de ander kan een kei erin zijn
we can come an end
De Rode Baron
Goalscorer

differentcook schreef: 16 jun 2024, 18:49 huh? regeren vereist net als opereren kwaliteiten; de één is een koekenbakker en de ander kan een kei erin zijn
nee, je vergelijking gaat mank. Direct opereren geeft blijvend letsel.
Maar nogmaals jij hebt al een mening dat deze vrouw alle kwaliteiten ontbeerd, ik wil het nog wel eens zien.
Jij vond Rita Verdonk schijnbaar ook incompetent
Laatst gewijzigd door De Rode Baron op 16 jun 2024, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
'At your service '
differentcook
Harde Kern

De Rode Baron schreef: 16 jun 2024, 18:50 nee, je vergelijking gaat mank. Direct opereren geeft blijvend letsel.
een slechte minister veroorzaakt ook blijvend letsel
iedere handeling heeft consequenties en zal een blijvend andere toekomst opleveren
we can come an end
De Rode Baron
Goalscorer

differentcook schreef: 16 jun 2024, 18:51 een slechte minister veroorzaakt ook blijvend letsel
Nogmaals jij hebt al een mening voordat ze begonnen is.
Het moet allemaal nog blijken. Je kunt discussiëren over de stijl die ongetwijfeld tot weerstand zal leiden,
maar dat kan ook snel gaan kantelen. Dat zag je ook met Rita Verdonk.
'At your service '
differentcook
Harde Kern

De Rode Baron schreef: 16 jun 2024, 18:57 Nogmaals jij hebt al een mening voordat ze begonnen is.
Het moet allemaal nog blijken. Je kunt discussiëren over de stijl die ongetwijfeld tot weerstand zal leiden,
maar dat kan ook snel gaan kantelen. Dat zag je ook met Rita Verdonk.
Jij hebt ook een mening, iedereen heeft dat.
Ik denk niet dat je bijvoorbeeld Timmermans graag zou zien als minister of premier (verkeerd voorbeeld, hij is al eens minister geweest, maar Verdonk ook)
Stijl en zeker populariteit interesseert me niet. Gaat me om kwaliteit.
Als Wilders Faber niet goed zou hebben gekend, dan had ze niet minister geworden. Ik vind dat geen goed uitgangspunt voor een beste keuze.
we can come an end
De Rode Baron
Goalscorer

differentcook schreef: 16 jun 2024, 18:58 Gaat me om kwaliteit.
We gaan het zien of de emotionele aanpak van van der Burg op deze post meer zoden aan de dijk heeft gezet
dan wat we onder Faber zullen gaan krijgen.
Het blijven aanmodderen van van der Burg heeft in ieder geval geleid tot een ware trekpleister voor asielzoekers en of Faber de nodige kwaliteiten heeft om het tij te keren met haar typerende aanpak weten we nog niet. Ik vind het in ieder geval wel verfrissend nu eens niet dat Haags jargon, tijden van Rita Verdonk mogen terugkomen en daar doet ze me toch wel erg aandenken.

Ook in het hol van de leeuw (het linkse Op1) liet ze een uitstekende indruk op me achter, waarin ze de tafelgasten meekreeg en de presentatoren dan maar op het eind uit de oude doos gaan grijpen, maar Fabertje heel verstandig, niet op toe hapte.
https://www.youtube.com/watch?v=GneGd1DB_Lw
'At your service '
Ferry
Georg

differentcook schreef: 16 jun 2024, 18:58 Stijl en zeker populariteit interesseert me niet. Gaat me om kwaliteit.
Tja, ik vind de kwaliteit van een minister wel moeilijker te meten. Wanneer definieer je iemand als een 'goed' minister?
Is dat als ie zijn departement goed runt? Of is dat meer de taak voor de staatssecretaris?
Of is het als hij veel dingen gedaan krijgt in het kabinet/Tweede Kamer? Dus nieuwe plannen heeft?
Of als hij in Europa dingen klaart?
Of als hij het ook nog eens goed verkoopt aan de kiezer?
Of een mix van alles?
differentcook
Harde Kern

Ferry schreef: 17 jun 2024, 16:41 Tja, ik vind de kwaliteit van een minister wel moeilijker te meten. Wanneer definieer je iemand als een 'goed' minister?
Is dat als ie zijn departement goed runt? Of is dat meer de taak voor de staatssecretaris?
Of is het als hij veel dingen gedaan krijgt in het kabinet/Tweede Kamer? Dus nieuwe plannen heeft?
Of als hij in Europa dingen klaart?
Of als hij het ook nog eens goed verkoopt aan de kiezer?
Of een mix van alles?
Als een minister met zijn/haar invloedssfeer het maximale van het potentieel aan waarde realiseert.
Moeilijk te meten
we can come an end
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur

De Rode Baron schreef: 16 jun 2024, 19:31 We gaan het zien of de emotionele aanpak van van der Burg op deze post meer zoden aan de dijk heeft gezet
dan wat we onder Faber zullen gaan krijgen.
Het blijven aanmodderen van van der Burg heeft in ieder geval geleid tot een ware trekpleister voor asielzoekers en of Faber de nodige kwaliteiten heeft om het tij te keren met haar typerende aanpak weten we nog niet. Ik vind het in ieder geval wel verfrissend nu eens niet dat Haags jargon, tijden van Rita Verdonk mogen terugkomen en daar doet ze me toch wel erg aandenken.

Ook in het hol van de leeuw (het linkse Op1) liet ze een uitstekende indruk op me achter, waarin ze de tafelgasten meekreeg en de presentatoren dan maar op het eind uit de oude doos gaan grijpen, maar Fabertje heel verstandig, niet op toe hapte.
https://www.youtube.com/watch?v=GneGd1DB_Lw
De oude doos van Faber is denk ik toch een stukje ouder. Maar misschien vond je dat ook mooie tijden.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
differentcook
Harde Kern

oh wat erg, gezeur over blackface
we can come an end
De Rode Baron
Goalscorer

DeZuivelDuivel schreef: 17 jun 2024, 20:18 De oude doos van Faber is denk ik toch een stukje ouder. Maar misschien vond je dat ook mooie tijden.
Je doelt daarbij neem ik aan op de term 'omvolking', wat door haar eens gebruikt is en je koppelt dat aan Nazi Duitsland?
De argumenten tegen de term omvolking hebben voornamelijk te maken met het feit dat omvolking een naziterm zou zijn, en met de verdenking dat deze term aanleiding zou kunnen zijn voor racistisch geweld. Het klopt dat de nazi’s in veroverde gebieden etnische zuiveringen wilden doorvoeren. Ze wilden de plaatselijke bevolking vervangen door Duitsers, en dit noemden zij Umvolkung. Dit is natuurlijk precies het omgekeerde van wat Nederlanders bedoelen die de term gebruiken. Zij willen niet anderen verdringen, ze zijn juist bang om zelf verdrongen te worden. Bestaat er werkelijk een link tussen de Nederlandse term omvolking en racistische moordpartijen in andere landen?
Zou het niet goed zijn om eens een inhoudelijk naar de strekking te kijken in plaats van hier steeds de mensen om de oren te slaan met naziverwijten en censuurpogingen?
Mag ook niet over omvolking gepraat worden als mensen reden hebben om er bang voor te zijn? Als het zelfs op sommige plekken al gebeurd is? Denk aan de Schilderswijk. De oorspronkelijke bewoners van de wijk zijn letterlijk vervangen door nieuwkomers, en dat is niet gebeurd omdat alle bewoners dit wilden. Velen hebben geprotesteerd, ze hebben gevochten voor hun wijk en ze zijn toch vervangen. Mogen Schilderswijkers dit omvolking noemen? Mag iedereen dit omvolking noemen?”

Laten we ons realiseren wat hier gebeurt. Een invloedrijke groep Nederlanders – die op veel terreinen aan de touwtjes trekt – is al jaren bezig om een woord besmet te verklaren waarmee machteloze Nederlanders proberen te verwoorden wat zij hebben meegemaakt of vrezen (weer) mee te maken.

Misschien zouden partijen als D66 eens wat minder hoog van de toren moeten blazen over ‘extreemrechtse omvolkingstheorieën’, en hun geliefde EU-collega’s eens moeten aanspreken. Want als de EU met lichtzinnige plannen komt om weer gastarbeiders uit Noord-Afrika te halen, of als een EU-vertegenwoordiger weer eens roept dat Europa ‘migratie nodig heeft’, geeft de Europese elite zelf voedsel aan de gedachte dat er een plan achter omvolking zit.

Degenen die zo graag woorden willen verbieden, kennen deze werkelijkheid niet. Ze lijken totaal niet geïnteresseerd in wat er gebeurd is – en nog steeds gebeurt! – in veel wijken in Nederland. Het zijn niet hun wijken, het is ver van hun bed. En ze voelden toch al geen enkele verwantschap met de bewoners van die wijken. Zij zien de ‘exotische’ winkeltjes en vinden het allemaal schattig multicultureel. Ze zien zichzelf als ruimdenkend en die anderen als bekrompen en xenofoob.

Maar laat Faber vooral af zien om dit woord te gebruiken om zo ‘in gesprek’ te blijven. De problemen zijn tenslotte enorm en het is zo belangrijk dat hier eindelijk eens echt beleid op wordt gevoerd. Dus laat haar dan in vredesnaam maar haar taalgebruik aanpassen.
'At your service '
salmonyappi
Harde Kern

Je kan pogen de term een andere lading te geven, maar het is en blijft een rotwoord. Wikipedia, toch redelijk objectief, zegt het volgende:
Omvolking is een begrip dat vanaf de jaren 1930 in Nazi-Duitsland werd gebruikt (Umvolkung) voor een politieke strategie om grote groepen mensen uit Duitsland naar andere aangrenzende landen te laten emigreren met als redenering dat die gebieden tot het Duitse Rijk hoorden.[1] In daaraan voorafgaande decennia stond deze migratie bekend als Drang nach Osten. De plaatselijke bevolking zou zo kunnen worden verdrongen of ondergeschikt gemaakt. De manier van doen is echter ouder en is op verschillende manieren en door meerdere machthebbers gebruikt.
Vanaf de jaren 1980 wordt het begrip in toenemende mate binnen extreemrechtse kringen gebruikt in het kader van een complottheorie met betrekking tot de vermeende vervanging van de westerse inheemse bevolking door immigranten met een niet-westerse cultuur.[2][3] Volgens diverse extreemrechtse theorieën wordt in westerse landen de oorspronkelijke bevolking via (massa-)immigratie geleidelijk geheel of voor het grootste gedeelte vervangen door vreemdelingen, met name moslims.[4] De oorspronkelijke bevolking zou op termijn 'een minderheid in eigen land' worden en de westerse cultuur vervangen door die van de immigranten. Een boek dat meer recent over deze omvolkingstheorie gaat is "De grote vervanging" uit 2010 van de Fransman Renaud Camus.
Ik zou ook niet weten hoe je het woord anders uit zou moeten leggen.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
De Rode Baron
Goalscorer

salmonyappi schreef: 18 jun 2024, 07:18 Je kan pogen de term een andere lading te geven, maar het is en blijft een rotwoord. Wikipedia, toch redelijk objectief, zegt het volgende:
Ik geef er geen andere lading aan, het is precies zoals ik hierboven uitvoerig heb beschreven.
Volgens mij is er niet veel tegen in te brengen. Ook de Dikke vandale geeft tweevoudige betekenis:
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... /omvolking
* 1(historisch; ongunstig; in verband met het nazisme) vervanging van de oorspronkelijke bevolking van een land of gebied, m.n. door etnische zuivering
2(voornamelijk ongunstig; m.n. bij tegenstanders van het multiculturalisme) verandering van de samenstelling van de bevolking van een land of gebied, m.n. planmatige vervanging van de autochtone bevolking door nieuwe bewoners, bv. door stimulering van volksverhuizing of massa-immigratie

En natuurlijk koppelen partijen als D66 dit meteen aan * ‘extreemrechtse omvolkingstheorieën’, om bepaalde partijen in een hoek te drukken.
'At your service '
differentcook
Harde Kern

De Rode Baron schreef: 18 jun 2024, 14:10 Ik geef er geen andere lading aan, het is precies zoals ik hierboven uitvoerig heb beschreven.
Volgens mij is er niet veel tegen in te brengen. Ook de Dikke vandale geeft tweevoudige betekenis:
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... /omvolking
* 1(historisch; ongunstig; in verband met het nazisme) vervanging van de oorspronkelijke bevolking van een land of gebied, m.n. door etnische zuivering
2(voornamelijk ongunstig; m.n. bij tegenstanders van het multiculturalisme) verandering van de samenstelling van de bevolking van een land of gebied, m.n. planmatige vervanging van de autochtone bevolking door nieuwe bewoners, bv. door stimulering van volksverhuizing of massa-immigratie

En natuurlijk koppelen partijen als D66 dit meteen aan * ‘extreemrechtse omvolkingstheorieën’, om bepaalde partijen in een hoek te drukken.
Maar er is helemaal geen plan voor vervanging van bevolking of stimulering van immigratie (betekenis 2)
Gebruik dus niet een term om het effect dat deze heeft ivm de eerste betekenis, om vervolgens te sputteren als dit dan het effect is.
we can come an end
De Rode Baron
Goalscorer

differentcook schreef: 18 jun 2024, 14:22 Maar er is helemaal geen plan voor vervanging van bevolking of stimulering van immigratie (betekenis 2)
Gebruik dus niet een term om het effect dat deze heeft ivm de eerste betekenis, om vervolgens te sputteren als dit dan het effect is.
Daar blijf ik buiten. Dit is wat er in de Dikke van Dale vermeld staat.
Maar nogmaals, het gaat over wat ik hier boven uitvoerig heb beschreven, dat sommige wijken compleet zijn veranderd door massa immigratie; bewoners, winkels, etc. Hier wordt de Nederlandse term van het woord voor gebruikt. Niet met racistische gedachte maar dat er wijken ontstaan waar je je onderhand in het buitenland waant.
Dat partijen als D66 dat graag in het hoekje 'extreemrechtse omvolkingstheorieën’ wil stoppen is spijtig, dus men moet hiervoor een ander woord in de politiek bedenken om strekking aan bovenstaande te geven.
Laatst gewijzigd door De Rode Baron op 18 jun 2024, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
'At your service '
Plaats reactie