Geloof, Politiek & Racisme II

Het forum waarin men naar hartelust kan discussieren op een hoogstaand niveau.

Provinciale Statenverkiezingen in maart 2019:

Peiling eindigde op 02 jul 2019, 18:21

CDA
1
4%
PvdA
0
Geen stemmen
VVD
6
21%
SP
2
7%
PVV
4
14%
FvD
8
29%
Groen Links
4
14%
ChristenUnie
0
Geen stemmen
D66
3
11%
DENK
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 28
Ferry
Co

salmonyappi schreef: 23 nov 2023, 08:20 Wat me zorgen baart is dat de zwevende kiezer slechts stemt omdat men een ander geluid wil zonder naar de gevolgen op lange termijn te kijken.
Maar dat is toch ook het idee van 'anders' stemmen? Omdat je een ander geluid wil?
Men kijkt niet naar het partijprogramma maar stemt op een persoon. [..] Hele basale one-issue redenen.
Dat ben ik met je eens, maar is dat perse slecht? En heeft iemand daar specifiek voordeel/nadeel van?
Het is onmogelijk om alle partijprogramma's inhoudelijk te doorgronden. Het is meer strategisch stemmen geworden.
dirkjan
Goalscorer
Contacteer:

salmonyappi schreef: 23 nov 2023, 08:20 Het is prachtig dat we mogen en kunnen stemmen, en iedereen mag stemmen op wie hij of zij wil. Wat me zorgen baart is dat de zwevende kiezer slechts stemt omdat men een ander geluid wil zonder naar de gevolgen op lange termijn te kijken. Men hopt van BBB naar Omtzigt, naar Wilders. Zolang het maar “anders” is. Men kijkt niet naar het partijprogramma maar stemt op een persoon. Even los van of dat Omtzigt, Wilders, Van der Plas of Timmermans is. Als je kijkt (zoals gisteren in alle interviews van de gemiddelde stemmer) naar de redenen waarom mensen op bepaalde partijen (lees personen) stemmen…….Hele basale one-issue redenen.
Wat is een partij/verkiezingsprogramma waard als je in het coalitieakkoord ongeveer alles (joe, VVD!) moet weggeven en je nagenoeg niks kan nakomen? Dat hebben mensen gezien, en ze weten wat Wilders al 20 jaar verkondigd. Met de huidige groene golf (dat 0.00000036 graden of zoiets gedoe van €25 met 9 nullen), het woningtekort en de woke waanzin gaat men anders stemmen. Op Iemand die verkondigt daar wat aan te doen. 1+1=2.
En als je iets verder kijkt, zie je zelfs dat redelijk wat ingeburgerde (!) allochtonen op Wilders stemmen. Die zijn het vaak ook beu.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
salmonyappi
Harde Kern

dirkjan schreef: 23 nov 2023, 09:21 Wat is een partij/verkiezingsprogramma waard als je in het coalitieakkoord ongeveer alles (joe, VVD!) moet weggeven en je nagenoeg niks kan nakomen? Dat hebben mensen gezien, en ze weten wat Wilders al 20 jaar verkondigd. Met de huidige groene golf (dat 0.00000036 graden of zoiets gedoe van €25 met 9 nullen), het woningtekort en de woke waanzin gaat men anders stemmen. Op Iemand die verkondigt daar wat aan te doen. 1+1=2.
En als je iets verder kijkt, zie je zelfs dat redelijk wat ingeburgerde (!) allochtonen op Wilders stemmen. Die zijn het vaak ook beu.
Wat is precies je punt? Want wil Wilders regeren zal ook hij zijn verkiezingsprogramma deels los moeten laten. (Doet ie nú al als je de interviews beluistert).
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Langedijk
Gewoon Dirk

salmonyappi schreef: 23 nov 2023, 08:20 Men kijkt niet naar het partijprogramma maar stemt op een persoon.
Tja, ik kijk ook vanwege het 'partijprogramma' naar AZ

- Leuk en aanvallend voetballen
- Overwinteren in de EL
- Beker winnen
- Top 3 uitdagen
- Eigen jeugd inpassen

Komt ook bijna niets van terecht. Ik had liever op Peter Bosz gestemd dan op Pascal Jansen.

De partijprogramma's bevatten slechts uitgesproken meningen. Daar wordt in een coalitie toch aan geschaafd. Dan kun je dus beter stemmen op de personen waarin je vertrouwen hebt.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Langedijk
Gewoon Dirk

salmonyappi schreef: 23 nov 2023, 09:41 Wat is precies je punt? Want wil Wilders regeren zal ook hij zijn verkiezingsprogramma deels los moeten laten. (Doet ie nú al als je de interviews beluistert).
Dat is toch prima? Niemand die op de PVV heeft gestemd verwacht dat de Koran daadwerkelijk wordt verboden. Het is gewoon een signaal dat ze op moeten passen. En wat dirkjan ook al zegt: er zijn nu ook veel goed geïntegreerde migranten die het zat zijn om verantwoordelijk gehouden te worden voor hun werkschuwe en/of extremistische landgenoten.

Daarnaast vraag ik me serieus af of Wilders wel premier wil worden. Zwaar beveiligd de hele wereld overvliegen met dagelijks kans op aanslagen? Ik betwijfel het.
dirkjan
Goalscorer
Contacteer:

salmonyappi schreef: 23 nov 2023, 09:41 Wat is precies je punt? Want wil Wilders regeren zal ook hij zijn verkiezingsprogramma deels los moeten laten. (Doet ie nú al als je de interviews beluistert).
Dat je volgens jou alleen op een partij mag stemmen omdat je het programma gelezen hebt. Wat daarna net zo hard losgelaten wordt. Daarom stemt men op een persoon (die al 20 jaar hetzelfde doet).

Overigens denk ik dat het gaat verbazen hoeveel voorkeursstemmen er aan een Agema of Bosma gegeven zijn.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
salmonyappi
Harde Kern

dirkjan schreef: 23 nov 2023, 10:39 Dat je volgens jou alleen op een partij mag stemmen omdat je het programma gelezen hebt. Wat daarna net zo hard losgelaten wordt. Daarom stemt men op een persoon (die al 20 jaar hetzelfde doet).
Ik bedoel natuurlijk niet dat je alleen “mag” stemmen als je een partijprogramma kent, maar dat je niet alleen stemt op “geen co2 uitstoot” of “geen moslims” etc. maar ook een beetje weet wat er nog onder hangt. Ik vind het best kortzichtig als je op één onderwerp stemt terwijl er nog zoveel meer gaande is in de wereld. Dat is wat ik bedoel.
Ferry
Co

salmonyappi schreef: 23 nov 2023, 11:25 Ik vind het best kortzichtig als je op één onderwerp stemt terwijl er nog zoveel meer gaande is in de wereld. Dat is wat ik bedoel.
Maar dat is ook de tijdsgeest. Als je als politieke partij stemmen wilt behalen moet je een beperkt aantal boodschappen communiceren. In hapklare brokken.
Nederland is daarbij geen verzuild land meer; dus je bent niet 'verzekerd' van een vast electoraat. Dus kiezers stemmen op 'boodschap'-niveau met behulp van een stemwijzer of 2.
dirkjan
Goalscorer
Contacteer:

Oke. Ik denk dat je de mensen wat onderschat. De interviews met de "gemiddelde kiezer" is niet met een "gemiddelde kiezer" omdat dat geen leuke tv oplevert. En omdat het niet in het straatje van de (onder andere) NPO past om een echt gemiddelde kiezer aan het woord te laten/uit te zenden. Die zou nog wel eens iets verstandigs kunnen zeggen.

Maar goed, op naar Wilders 1, met VVD, NSC en BBB. Dat is toch de meest logische combinatie, ondank dat VVD en NSC hebben verkondigd dit niet te willen.
Ferry
Co

dirkjan schreef: 23 nov 2023, 11:33 Maar goed, op naar Wilders 1, met VVD, NSC en BBB. Dat is toch de meest logische combinatie, ondank dat VVD en NSC hebben verkondigd dit niet te willen.
Omtzigt gaat in ieder geval praten. Hij (en BBB) kijken naar de uitslag en zien dat dit is wat de kiezers willen.
Een ander geluid komt van links die bij voorbaat praten uitsluit.En daarmee 2,5 miljoen kiezers.
salmonyappi
Harde Kern

Ferry schreef: 23 nov 2023, 11:58 Omtzigt gaat in ieder geval praten. Hij (en BBB) kijken naar de uitslag en zien dat dit is wat de kiezers willen.
Een ander geluid komt van links die bij voorbaat praten uitsluit.En daarmee 2,5 miljoen kiezers.
Als bepaalde punten echt totaal tegen je principes ingaan is het beter niet mee te praten. Consequentie is dat je dan niet meedoet.
Voltreffer Vick
Reservespeler

Ferry schreef: 23 nov 2023, 07:59 Idem bij D66. Vooral roepen dat Wilders/PVV mensen 'uitsluit'. Maar vooral vergeten in de spiegel te kijken.
Ik zal nooit maar dan ook nooit op Wilders stemmen maar met bovenstaande ben ik het helemaal eens. De partijen links van het midden geven eensluidend de VVD de schuld van de verkiezingswinst van Wilders maar weigeren de hand in eigen boezem te steken of in de speigel te kijken. Niet alleen van D'66, maar ook van Volt en PVDA/GroenLinks hoor ik de retoriek dat zij 'geen groepen uitsluiten in de samenleving'. Ze hebben niet door dat juist heel veel groepen in de samenleving zich uitgesloten zijn gaan voelen onder de laatste kabinetten en daarom op Wilders hebben gestemd.
Op de zolder van zijn grootmoeder vindt Sjakie Meulemans op een goede dag een paar enorm oude voetbalschoenen, die van een vroegere topvoetballer zijn geweest: Voltreffer Vick, sinds die tijd kan ie voetballen als de beste
Langedijk
Gewoon Dirk

salmonyappi schreef: 23 nov 2023, 13:04 Als bepaalde punten echt totaal tegen je principes ingaan is het beter niet mee te praten. Consequentie is dat je dan niet meedoet.
Maar wiens principes zijn dat? Er hebben ook mensen PvdA gestemd die wel degelijk een asielstop willen. Het is alleen geen speerpunt voor ze, anders hadden ze wel op een andere partij gestemd. En PVV-kiezers hebben echt geen maling aan het milieu hoor.

Ik word een beetje moe van al die overspannen reacties uit linkse hoek. Zelfs Amnesty, BNN/Vara (opdoeken die NPO) en de FNV laten hun extreemlinkse kant zien.

"Nu gaat het milieu naar de klote"
"Nu zijn we niet veilig meer in Nederland"
"Nu worden migranten als tweederangs burgers beschouwd"
"Nu moeten we uit de EU"

Alsof de wereld vergaat.
salmonyappi
Harde Kern

Langedijk schreef: 23 nov 2023, 13:14 Alsof de wereld vergaat.
Nou, dat gaat op termijn sowieso wel gebeuren. Dat is een onomkeerbaar proces :wink:
Ferry
Co

salmonyappi schreef: 23 nov 2023, 13:04 Als bepaalde punten echt totaal tegen je principes ingaan is het beter niet mee te praten. Consequentie is dat je dan niet meedoet.
Dat ben ik dan weer niet met je eens. Je bent volksvertegenwoordiger van Nederland. Het is ook je taak om Nederland te helpen. Dus: altijd gaan praten.
Wie weet is die opening er voldoende. En dan moet je (vind ik) die handschoen oppakken.

Op voorhand uitsluiten is hetzelfde als een soort cordon sanitaire. En dan maar om het hardst roepen dat Wilders/PVV mensen uitsluit...
Laatst gewijzigd door Ferry op 23 nov 2023, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Voltreffer Vick
Reservespeler

salmonyappi schreef: 23 nov 2023, 13:17 Nou, dat gaat op termijn sowieso wel gebeuren. Dat is een onomkeerbaar proces :wink:
En als het aan Wilders ligt gaat de NPO daar geen verslag van doen :D
Op de zolder van zijn grootmoeder vindt Sjakie Meulemans op een goede dag een paar enorm oude voetbalschoenen, die van een vroegere topvoetballer zijn geweest: Voltreffer Vick, sinds die tijd kan ie voetballen als de beste
salmonyappi
Harde Kern

Ferry schreef: 23 nov 2023, 13:25 Dat ben ik dan weer niet met je eens. Je bent volksvertegenwoordiger van Nederland. Het is ook je taak om Nederland te helpen. Dus: altijd gaan praten.
Wie weet is die opening er voldoende. En dan moet je (vind ik) die handschoen oppakken.

Op voorhand uitsluiten is hetzelfde als een soort cordon sanitaire. En dan maar om het hardst roepen dat Wilders/PVV mensen uitsluit...
Voorbeeld: ik heb persoonlijk euthanasie hoog op mijn lijstje staan. Ik ben dan ook principieel tegen samenwerken met de SGP en zou daar geen compromis over kunnen sluiten. Dat soort principes.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur

Wat wonen we toch in een gááf land.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Ferry
Co

salmonyappi schreef: 23 nov 2023, 14:10 Voorbeeld: ik heb persoonlijk euthanasie hoog op mijn lijstje staan. Ik ben dan ook principieel tegen samenwerken met de SGP en zou daar geen compromis over kunnen sluiten. Dat soort principes.
Maar zou je dan ook niet gaan praten? 'Goh SGP - zullen we de status quo rondom euthanasie vier jaar kunnen behouden? En het niet als breekpunt voor mogelijke samenwerking zien?'
Als je niet bereid bent om daarover de discussie aan te gaan kom je nergens. En daar heeft NL ook niks aan.
Langedijk
Gewoon Dirk

salmonyappi schreef: 23 nov 2023, 14:10 ik heb persoonlijk euthanasie hoog op mijn lijstje staan
Kan ik ergens bij helpen? :wink:

Religieuze partijen zijn slechte voorbeelden. Die zijn per definitie tegen dingen omdat hun idiote geloof dat voorschrijft. CDA, SGP, CU, Denk, Bij1, ze zouden allemaal verboden moeten worden.

Timmermans wil de deur wagenwijd open zetten voor asielzoekers en migranten. Kom er maar in, plek zat. Dat is gewoon een achterlijk standpunt en geen principiële kwestie. Hij kan ook Wilders die instroombeperking geven en er milieu voor terug vragen. Zo werkt dat in een democratie. Behalve voor megalomane narcisten.

Het zou de broer van Van Praag kunnen zijn.
Plaats reactie