Mexicaanse Griep: hel en verdoemenis, of hype?

Op zoek naar interessant leesvoer? Hier zijn nostalgische topics van niveau terug te vinden.
Gesloten

Varkensgriep?

Hel en verdoemenis!
12
29%
Don't believe the hype!
30
71%
 
Totaal aantal stemmen: 42
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3170
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

azlover schreef:Ik vind dat ze toch zo overdrijven over die varkensgriep.
In mexico zijn 150 mensen overleden, terwijl 1300 zijn genezen.
Ook de 100 besmette mensen in andere werelddelen zijn genezen.
Dat betekend dus dat van de 1450 mensen die besmet zijn geraakt 150 dood zijn gegaan.
Dus grof geschat gaat 1 op de 11 van de besmette mensen eraan dood. 91% kans op overleven als je het krijgt, iets dodelijker dan een normale griep. Dus de varkensgriep is echt geen 'hels virus'.
Verklaar je nader. Geloof er namelijk niks van wat je hier beweert. Iets dodelijker? Dus aan de reguliere griep overlijden 1 op de 20 of zo? :roll:
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
azlover
Dagjesmens
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2007, 15:50

Ja daar heb je een goed punt :P.
Ik bedoel eigenlijk dat het iets dodelijker is dan een zware griep.
Een zware griep overleven we in Nederland bijna altijd, maar in mexico waar ze op medisch vlak wat armer zijn gaan er heus wel mensen dood aan zware griep. En in Mexico zijn ook de enige doden gevallen van de varkensgriep. In het westen overlijdt echt bijna niemand aan griep, maar ook niet aan de varkensgriep tot nu toe. Ik had het meer over Mexico ;).
Barra
Fanatic
Berichten: 711
Lid geworden op: 03 jan 2004, 14:05
Locatie: Vak S

azlover schreef:Dus grof geschat gaat 1 op de 11 van de besmette mensen eraan dood.
Bij een volle pandemie wordt naar schatting 1 op de 3 of 4 Nederlanders ziek, zei het RIVM.
Ongeveer 5 miljoen mensen dus.
Als je de sterftecijfers uit Mexico doorrekent (1 op de 11 zieken sterft) levert dat 450.000 dode Nederlanders op.

Da's toch echt iets anders dan een zware griep...
Gebruikersavatar
Dick
Beheerder
Berichten: 466
Lid geworden op: 01 jan 2004, 17:01
Locatie: Derp
Contacteer:

Barra schreef:[..]


Bij een volle pandemie wordt naar schatting 1 op de 3 of 4 Nederlanders ziek, zei het RIVM.
Ongeveer 5 miljoen mensen dus.
Als je de sterftecijfers uit Mexico doorrekent (1 op de 11 zieken sterft) levert dat 450.000 dode Nederlanders op.

Da's toch echt iets anders dan een zware griep...
Ik meen te hebben gelezen in de krant (Metro of het NHD, 29-04-09), dat Nederland rekening houdt met diverse 'doem-scenario's'. In het ergste geval gaan ze uit van ruim 80.000 doden.

Ben benieuwd hoe deze 'ziekte' zich gaat ontwikkelen. Inmiddels zijn er al drie gevallen bekend in Duitsland, één in Oostenrijk, Spanje en nog wat in andere 'Westerse-landen'. Dit lijkt toch iets zwaarder over te komen dan Sars, dat bleef de eerste maanden vooral in Azië hangen, deze ziekte lijkt zich redelijk snel te verspreiden.

Even afwachten nog maar.. De Media kan het ook zo heerlijk hypen. Komende week weten we waarschijnlijk wel iets meer.
Alle mensen zijn gelijk:
zij vergaan van angst bij de gedachte aan de dood en zij zijn geobsedeerd door seks
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

Dick schreef:[..]


Inmiddels zijn er al drie gevallen bekend in Duitsland,
Ook zoiets, er zijn 3 gevallen bekend in Duitsland. Weet je wel hoeveel duitsers er zijn? Ik meen iets van 80 miljoen. Oftewel 0,000003% heeft de griep. Help, de wereld vergaat. :?
...-
pAuluZ
Invaller
Berichten: 2381
Lid geworden op: 19 jan 2005, 10:57
Locatie: Winkel

Bovendien kwamen die Duitsers terug van een reis uit Mexico en hebben het dus niet in Duitsland opgelopen.
mAgNaVoX oDySsEy
bart van der velden
Supporter
Berichten: 228
Lid geworden op: 11 jan 2008, 10:42

Ik las in NRC Next dat de deskundigen vraagtekens zetten bij het getal van 150 doden in Mexico. Het schijnt ingewikkeld te zijn om dat vast te stellen, omdat formele doodsoorzaak meestal iets anders is (vaak longonsteking). De meeste dachten dat het werkelijke getal veel lager ligt.

Coutinho noemde dat bij de Spaanse Griep in 1918 1 op de 100 patiënten stierf. Maar dat dergelijke getallen in Nederland nu niet waarschijnlijk zijn, vanwege de betere weerstand van mensen, de hygiëne en beschikbare medicijnen.

Het vervelende is natuurlijk dat er elk jaar in Nederland sowieso 2000 mensen aan gevolgen van griep overlijden, zonder dat de media daar heel opgewonden over doen. Ik weet zeker dat als er komende maand in Nederland laten we zeggen 10 mensen overlijden aan varkensgriep, er wél paniek zal ontstaan. Terwijl dat goedbeschouwd eigenlijk niet anders dan 'normaal' is.
Gebruikersavatar
Dick
Beheerder
Berichten: 466
Lid geworden op: 01 jan 2004, 17:01
Locatie: Derp
Contacteer:

Kees Vooijs schreef:[..]


Ook zoiets, er zijn 3 gevallen bekend in Duitsland. Weet je wel hoeveel duitsers er zijn? Ik meen iets van 80 miljoen. Oftewel 0,000003% heeft de griep. Help, de wereld vergaat. :?
Klopt, dat is percentueel gezien niet hoog. Maar hoeveel Duitsers zijn de afgelopen maand naar Mexico geweest? In dat geval zal het misschien al op 0,01% liggen. En ze weten nog niet of het hierbij blijft.
Alle mensen zijn gelijk:
zij vergaan van angst bij de gedachte aan de dood en zij zijn geobsedeerd door seks
Barra
Fanatic
Berichten: 711
Lid geworden op: 03 jan 2004, 14:05
Locatie: Vak S

Huub Schellekens, hoogleraar innovatie en medische biotechnologie aan de Universiteit Utrecht, stelt vandaag in het FD: 'Die reisbeperkingen maken niets uit. Dat virus heeft zich allang over de wereld verspreid. Dit is een CNN-infectie, niet de big boy die vijftig tot honderd miljoen slachtoffers gaat eisen.'
Gebruikersavatar
Cruz Azul
Beheerder
Berichten: 1490
Lid geworden op: 14 jan 2005, 12:47

Gebruikersavatar
LION
Supporter
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 aug 2008, 16:37

De varkensgriep heeft Nederland bereikt....
Dat er nog steeds zoveel mensen naar Mexico gaan...
Gebruikersavatar
AZraamklA
Reservespeler
Berichten: 1877
Lid geworden op: 12 jun 2007, 15:42
Locatie: Alkmaar

LION schreef:De varkensgriep heeft Nederland bereikt....
Dat er nog steeds zoveel mensen naar Mexico gaan...
Ja, hoorde het ook net op het NOS Journaal. Het geval betreft een kind van 3. Jongen of meisje is niet bekend gemaakt uit privacy redenen. Kwamen van een familiefeest in Mexico. Voorlopige maatregelen: virus remmende middelen onmiddellijk beschikbaar. Apothekers hebben de remmers vanaf volgende week in de schappen. Fabrikanten gaan veel vaccins produceren zodat er genoeg wordt gemaakt om ons allen in te enten.

Spannend, maar ik vind dat de regering, tot zo ver, goed handelt.
Geen gelul, drink een pul!!
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

AZraamklA schreef:[..]


Ja, hoorde het ook net op het NOS Journaal. Het geval betreft een kind van 3. Jongen of meisje is niet bekend gemaakt uit privacy redenen. Kwamen van een familiefeest in Mexico. Voorlopige maatregelen: virus remmende middelen onmiddellijk beschikbaar. Apothekers hebben de remmers vanaf volgende week in de schappen. Fabrikanten gaan veel vaccins produceren zodat er genoeg wordt gemaakt om ons allen in te enten.

Spannend, maar ik vind dat de regering, tot zo ver, goed handelt.
Ook hier weer: het kind maakt het goed en de ouders zijn niet besmet.
Dus: waar gaat het over?
...-
Gebruikersavatar
LION
Supporter
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 aug 2008, 16:37

Kees Vooijs schreef:[..]


Ook hier weer: het kind maakt het goed en de ouders zijn niet besmet.
Dus: waar gaat het over?
Over 1 virus dat alarmfase 5 bereikt.
Dus is het misschien wel heel erg!!
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3170
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

AZraamklA schreef:Apothekers hebben de remmers vanaf volgende week in de schappen.
Dat hebben ze al.
Bang dat er tekort is? Klik. Al denk ik dat het overdreven is om te bestellen, er is ruim voldoende van op voorraad in Nederland
AZraamklA schreef:Fabrikanten gaan veel vaccins produceren zodat er genoeg wordt gemaakt om ons allen in te enten.
Het duurt alleen minimaal 3 maanden voordat dat af is. En dan is het nog niet beschikbaar.

Verder ga ik vooralsnog met Kees Vooijs mee.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
LION
Supporter
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 aug 2008, 16:37

dirkjan schreef:[..]
Het duurt alleen minimaal 3 maanden voordat dat af is. En dan is het nog niet beschikbaar.

Verder ga ik vooralsnog met Kees Vooijs mee.
Ja ok ik koop die dingen ook niet maar toch zou ik redelijk bang zijn als ik besmet zou raken
Jim Beam
Seizoenkaarthouder
Berichten: 463
Lid geworden op: 30 dec 2003, 13:05
Locatie: Niedorp

Kew zou zeggen: Dit heeft god zo gewild.
We don't care.
Barra
Fanatic
Berichten: 711
Lid geworden op: 03 jan 2004, 14:05
Locatie: Vak S

Volgens Michael O'Leary, voorzitter van luchtvaartmaatschappij Ryanair, gebruiken politici de varkensgriep als excuus om niet meer over de economische crisis te hoeven praten.

O'Leary zei dat op een persconferentie in Madrid, als reactie op het voorstel van Frankrijk om vluchten naar Mexico tijdelijk te schrappen. "Er sterven vandaag veel meer mensen in het verkeer dan door de varkensgriep", beweert O'Leary. "De ziekte is alleen gevaarlijk voor armoezaaiers in krottenwijken."

Bron: Spits
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8331
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Barra schreef:Dit is een CNN-infectie, niet de big boy die vijftig tot honderd miljoen slachtoffers gaat eisen.'
En dan nog blijven er miljarden mensen over.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Dick
Beheerder
Berichten: 466
Lid geworden op: 01 jan 2004, 17:01
Locatie: Derp
Contacteer:

Voor het eerst is in Duitsland de varkensgriep geconstateerd bij iemand die niet in Mexico is geweest. Dat hebben de Duitse autoriteiten vrijdag laten weten. (Bron: Spits).

De eerste verspreiding op het vaste land in Europa.
Alle mensen zijn gelijk:
zij vergaan van angst bij de gedachte aan de dood en zij zijn geobsedeerd door seks
Gesloten