Max Huiberts / Technisch Beleid III

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6624
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

AZ 4 Life schreef: 08 apr 2024, 11:32 Qua kwaliteit als je het een op een naast elkaar legt. Alleen is die van Twente meer uitgebalanceerd en volwassener. Maar als je de basisploegen naast elkaar legt en je moet er een gecombineerd elftal van maken, dan denk ik dat je van beide ploegen evenveel spelers opstelt, maar dat welke speler je ook kiest, er niet heel veel tussen alle opties zit.

Als ik dan zelf een voorschot mag nemen dan zou ik op dit elftal uitkomen:

------------------------------------------------Unnerstall-------------------------------------------------------
---------Yuki------------------Bazoer-------------------------Goes-------------Smal--------------------
--------------------------------------Clasie------------------------------------Sadilek------------------------
-------------------------------------------------------------Steijn-------------------------------------------------
----------------------Rots-----------------------------Pavlidis--------------------Van Bommel-------

En dan twijfel ik nog over een aantal posities, want is er een groot verschil tussen Steijn of De Wit? En op de vleugels is het ook heel erg om het even. Zo kan ik de bank ook nog wel af gaan.

Waar het verschil wel in zit is dat Twente een duidelijke formatie heeft waar het hele seizoen in gespeeld wordt. Je hebt vier buitenspelers, waar dezelfde twee vaan spelen en die andere twee hun plek kennen. Je hebt daar een goede eerste en tweede spits, wij hebben alleen een goede eerste spits. Wij hebben dan (mits iedereen fit is) weer meer opties in het centrum.
Propper is natuurlijk nog wel een klasse beter dan Goes

Maar inderdaad, onder de streep heeft Twente een veel beter doordachte selectie dan AZ. Bij AZ worden telkens spelers gehaald waar helemaal geen plan mee lijkt te staan. De selectie is totaal niet complementair aan elkaar. En dat effect wordt versterkt doordat er geen trainer voor de groep staat met een duidelijke speelwijze/visie. Bij Twente hebben Oosting en Jans dat beiden veel beter voor elkaar. En stijgt een selectie als collectief uit boven de individuele kwaliteiten. Waar bij AZ een Karlsson of Pavlidis op individuele kwaliteit het team naar punten moet dragen. AZ blinkt uit in het spelers niet in hun kracht te laten spelen. Waardoor ondertussen voor tientallen miljoen aan miskopen is gedaan. Waar een combinatie van gebrek aan kwaliteit en gebrek aan een goed plan ten grondslag liggen.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10241
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

AZ 4 Life schreef: 08 apr 2024, 11:24 Alsjeblieft hoor, Clasie op zijn top was international (zou nog steeds een optie zijn btw) en drager van Feyenoord.
Laten we dat wel/ook in de juiste historische context plaatsen: een Feyenoord dat gewoon 4e (en na playoffs 6e) eindigde. Dat is (hopelijk) niet het niveau dat AZ nastreeft.

En dat hij als selectieopvulling mee heeft gelopen bij het Nederlands elftal (wat (ander)halve potjes in de kwalificatie en oefenwedstrijden) en even op het WK toen werkelijk iedereen geblesseerd was sla ik niet heel oog aan.

Mensen doen nu de hele tijd alsof we hier met een voormalig (10 jaar geleden) gerenommeerd A-international te maken hebben, maar daar valt echt van alles op af te dingen.

De enige (van de Zwakke As) die periodiek het gewenste niveau heeft gehaald is Indi bij Porto.

Voor de rest zijn het voor mij matige voetballers die voornamelijk de vedette spelen / acteren.

Maar goed. Dit is een hele oude discussie.

Ik wil dit alleen in de toekomst niet graag meer zien.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12610
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

SimonPoulsen schreef: 08 apr 2024, 11:52 En dat effect wordt versterkt doordat er geen trainer voor de groep staat met een duidelijke speelwijze/visie.
Speelwijze of visie, speelwijze en visie?
Wat weet je van beide?
we can come an end
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10241
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

AZ 4 Life schreef: 08 apr 2024, 11:43 Maar wat je dus eigenlijk zegt is dat je met de doelstelling plaatsing Champions League in je achterhoofd meer ziet in het halen van spelers als Zeefuik dan in dat van jongens als Clasie? Je vergeet alleen even dat je jongens als Clasie, Martins Indi, Vlaar etc. nodig hebt om ook die jonge talenten zichzelf te laten ontwikkelen. Je moet altijd een juiste mix hebben van ervaring (Clasie, Martins Indi, Vlaar), iets oudere talenten met een redelijke wedstrijdervaring (Midtsjo, Svensson Belic, Mijnans) en de echt jonge honden als Zeefuik, Poku, Van Bommel en Addai.
Nee. Dit is echt een collectieve misvatting.

Je hebt Clasie, Indi en Vlaar juist helemaal niet nodig als je naar de top 3 wilt. Die houden alles en iedereen tegen.

Ze zijn ronduit funest voor je sportieve en financiële ambities.

Laat staan De Wit.

Misschien leuk voor in de kleedkamer, maar zeker niet in het veld.

Er zijn nog wel eens tijden dat je PSV vrolijk van het veld tikte met 0-4.

Of Feyenoord met 0-3.

Kijk die opstellingen eens na.

Dat kwam omdat je echte talenten (Stengs, Boadu, Koopmeiners, Wijndal) combineerde met écht degelijke spelers (Midtsjo, Svensson, Wuytens daaromheen); of de tussenvorm Idrissi.

En Clasie en De Wit lekker op de bank. Wat een tijden. Doorvoetballen op 10 ... Een middenvelder die een goal of een rush naar voren kon maken.

Dat is voor mij de blauwdruk.

Zeefuik past enigszins in dat frame van groot talent (jammer van die blessure en ik hoop dat zijn mindset goed is) en Belic lijkt qua voetbal wel enigszins op Midtsjo (serieus in de duels en veel naar voren).
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10241
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

AZ 4 Life schreef: 08 apr 2024, 11:32 Qua kwaliteit als je het een op een naast elkaar legt. Alleen is die van Twente meer uitgebalanceerd en volwassener.
Dus is de selectie van Twente beter (samengesteld)?
MarkusHenriksen19
Supporter
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2019, 07:00

Waarom kan Twente met Ugalde/Boadu en Van Wolfswinkel (werd zelfs al genoemd in de periode dat hij bij Vitesse speelde) wel 2 topspitsen hebben, maar wij eigenlijk nauwelijks reservespelers hebben die in het linkerrijtje onomstreden basisspeler zouden zijn? Nu is de spitspositie misschien een beetje oneerlijk omdat we met Addai en Zeefuik potentieel 2 spelers voor veel geld kunnen verkopen, maar toch. In het verleden had Feyenoord met bijvoorbeeld Bryan Linssen of Michiel Kramer best leuke spelers die een goaltje konden maken op de bank. Bij AZ zou ik niemand zo'n rol durven toe te schrijven buiten Lahdo

BMI mag hopelijk aankomende zomer lekker een staatsclubje in Saudi-Arabië zoeken, want dat kan niet meer en zeker niet voor een speler die meer verdient dan Pavlidis. Bazoer mag ook weg van mij.

Trouwens, Wesley Hoedt speelt tegenwoordig bij Watford, is zo'n speler misschien interessant voor ons? Is nu 30 jaar, best wel veel ervaring en komt toch uit de jeugd.
Laatst gewijzigd door MarkusHenriksen19 op 08 apr 2024, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Martens is de enige speler van deze eeuw die de beker én landstitel als speler won. Als trainer is het je ook gegund

Eerste wedstrijd: AZ-Aalesunds FK 6-0 (25-8-2011, vEL)

>Huiberts, wijs ook BMI de deur én volg gerust zelf!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6624
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

differentcook schreef: 08 apr 2024, 11:59 Speelwijze of visie, speelwijze en visie?
Wat weet je van beide?
Visie en speelwijze zijn direct aan elkaar verbonden natuurlijk. Dat zie je ook terug op het veld (mits je daar oog voor hebt :wink: ). Organisatie, drukzetten, afstemming op elkaar met aanvallen en verdedigen en duidelijk plan hebben met elkaar.

Doordat dat bij Twente veel beter voor elkaar is, ligt de ondergrens daar velen malen hoger. AZ heeft zeer regelmatig 0 kansen gecreëerd in een wedstrijd, of dat ineens de totale organisatie kwijt is en je er zo 4-5 om de oren krijgt omdat je domme ruimtes weggeeft. (2x PSV, heracles, Zrjinski, Quick boys). Dat zijn gewoon duidelijke tekenen dat het fundament niet goed zit bij AZ. Daarom zeg ik dat een matig transferbeleid wordt versterkt door een trainer zonder duidelijke speelwijze/visie.

AZ haalt Mijnans, maar voor welke positie?
AZ haalt Mihailovic, terwijl de trainer met een type de Wit wilt spelen
AZ haalt Evjen, Gudmundsson en Odgaard, en gaat dan weer zitten goochelen met hun posities
AZ haalt Sadiq en gebruikt hem nooit
En dan besteed je nog 10-15 miljoen aan wisselspelers terwijl je zonder flankspelers speelt.

Het is gewoon los zand allemaal. De befaamde "visie" van AZ is al tijden zoek.
Vergeet niet dat Twente net als AZ alle sterkhouders is kwijtgeraakt, Brenet moet nu de bak in en Boadu is telkens geblesseerd.

Toch weten ze met een kleine portemonnee en goed fundament een beter team te smeden. Net zoals NEC en Eagles het goed doen. En Utrecht had met een vol seizoen onder Jans zeker niet onder gedaan voor AZ.
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

SimonPoulsen schreef: 08 apr 2024, 12:19 Doordat dat bij Twente veel beter voor elkaar is, ligt de ondergrens daar velen malen hoger. AZ heeft zeer regelmatig 0 kansen gecreëerd in een wedstrijd, of dat ineens de totale organisatie kwijt is en je er zo 4-5 om de oren krijgt omdat je domme ruimtes weggeeft. (2x PSV, heracles, Zrjinski, Quick boys). Dat zijn gewoon duidelijke tekenen dat het fundament niet goed zit bij AZ. Daarom zeg ik dat een matig transferbeleid wordt versterkt door een trainer zonder duidelijke speelwijze/visie.

Vergeet niet dat Twente net als AZ alle sterkhouders is kwijtgeraakt, Brenet moet nu de bak in en Boadu is telkens geblesseerd.

Toch weten ze met een kleine portemonnee en goed fundament een beter team te smeden. Net zoals NEC en Eagles het goed doen. En Utrecht had met een vol seizoen onder Jans zeker niet onder gedaan voor AZ.
Laten we dat allemaal ook even in context zien want ik wordt een beetje moe van die Twente/NEC ophemeling die ineens hoogtij viert op dit forum.

Ze doen het 1-2 seizoenen leuk, maar speelden allebei in 2018 nog Eerste Divisie waar AZ al 10 jaar een sterke subtopper is. Daarbij staat er praktisch nul waarde op het veld. Opklimmen is één maar er blijven is vele malen moeilijker. Het kan en moet beter bij AZ maar zelfs met een matige selectie en een coachwisseling staan we nog maar 1 plek onder hun. Het gras is ook weer niet zó groen aan de overkant.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6624
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Leeuwenhart schreef: 08 apr 2024, 12:56 Laten we dat allemaal ook even in context zien want ik wordt een beetje moe van die Twente/NEC ophemeling die ineens hoogtij viert op dit forum.

Ze doen het 1-2 seizoenen leuk, maar speelden allebei in 2018 nog Eerste Divisie waar AZ al 10 jaar een sterke subtopper is. Daarbij staat er praktisch nul waarde op het veld. Opklimmen is één maar er blijven is vele malen moeilijker. Het kan en moet beter bij AZ maar zelfs met een matige selectie en een coachwisseling staan we nog maar 1 plek onder hun. Het gras is ook weer niet zó groen aan de overkant.
Nee we moeten ons wel ernstig zorgen maken. Twente heeft nauwelijks geld te besteden gehad en weet alsnog de laatste jaren AZ flink bij te benen. Nu ze in de cyclus van jaarlijks Europees voetbal terecht gaan komen heeft AZ er een zeer sterke concurrent bij gekregen. Je kunt overigens best zeggen dat Utrecht, NEC en Eagles het aardig op de rit hebben. Dat AZ het niet voor elkaar krijgt om boven dergelijke teams uit te stijgen is gewoon zorgwekkend. Ook omdat er totaal geen fundament is gelegd om op voort te bouwen. Het zijn verloren jaren geweest voor AZ, en stilstand is achteruitgang. AZ zal moeten uitkijken om de 4e plaats niet alsnog kwijt te raken aan deze teams. We krijgen Twente, Utrecht, Eagles en NEC namelijk allemaal nog. Ik vrees het ergste.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12610
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

SimonPoulsen schreef: 08 apr 2024, 12:19 Visie en speelwijze zijn direct aan elkaar verbonden natuurlijk. Dat zie je ook terug op het veld (mits je daar oog voor hebt :wink: ). Organisatie, drukzetten, afstemming op elkaar met aanvallen en verdedigen en duidelijk plan hebben met elkaar.

Doordat dat bij Twente veel beter voor elkaar is, ligt de ondergrens daar velen malen hoger. AZ heeft zeer regelmatig 0 kansen gecreëerd in een wedstrijd, of dat ineens de totale organisatie kwijt is en je er zo 4-5 om de oren krijgt omdat je domme ruimtes weggeeft. (2x PSV, heracles, Zrjinski, Quick boys). Dat zijn gewoon duidelijke tekenen dat het fundament niet goed zit bij AZ. Daarom zeg ik dat een matig transferbeleid wordt versterkt door een trainer zonder duidelijke speelwijze/visie.
Dat er soms weinig kansen worden gecreerd (andere momenten trouwens wel) of dat je soms makkelijk goals tegen krijgt (op andere momenten wordt lange tijd de nul gehouden) kun je toch niet eenduidig linken aan geen speelwijze of visie van de (hoofd)trainer(s)? Zoals aangegeven is dat op andere momenten wel voor elkaar. Daarnaast had Bazoer vorige week aangegeven dat het drukzetten onder Martens-Sierksma beter gebeurde dan onder Jansen en is Sierksma bewierrookt voor zijn speelwijze (sommige forummers stellen zelfs dat het presteren in de youth league niet betekent dat de AZ jeugd goede individuen aflevert, maar alleen het samenspel geoptimaliseerd is); het kan niet beide waar zijn. Dit alles geeft me de indruk dat je argumenten geen goede basis hebben, maar mogelijk een shortcut zijn vanuit een sentiment.
we can come an end
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6624
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

differentcook schreef: 08 apr 2024, 13:10 Dat er soms weinig kansen worden gecreerd (andere momenten trouwens wel) of dat je soms makkelijk goals tegen krijgt (op andere momenten wordt lange tijd de nul gehouden) kun je toch niet eenduidig linken aan geen speelwijze of visie van de (hoofd)trainer(s)? Zoals aangegeven is dat op andere momenten wel voor elkaar. Daarnaast had Bazoer vorige week aangegeven dat het drukzetten onder Martens-Sierksma beter gebeurde dan onder Jansen en is Sierksma bewierrookt voor zijn speelwijze (sommige forummers stellen zelfs dat het presteren in de youth league niet betekent dat de AZ jeugd goede individuen aflevert, maar alleen het samenspel geoptimaliseerd is); het kan niet beide waar zijn. Dit alles geeft me de indruk dat je argumenten geen goede basis hebben, maar mogelijk een shortcut zijn vanuit een sentiment.
Ja AZ concludeerde wat raak na 3 wedstrijden tegen de 3 zwakste ploegen van Nederland. Lekkere graadmeter was dat. Het drukzetten tegen Heracles en PSV was de reden dat we zo in het mes liepen. Voorin zetten ze hoog druk terwijl de achterstelinie terugvalt. Nou dan krijg je dus die gigantische ruimtes op het middenveld die we deze week gezien hebben. Dat neem ik naast de trainer ook types als Clasie en deWit kwalijk. Die er voor staan om dat te corrigeren in het veld.

En zo zijn er tal van voorbeeld waaruit blijkt dat AZ geen collectief is. Naast natuurlijk een gebrek aan kwaliteit (maar dat heeft een Twente ook), is AZ geen machine. i.t.t een twente is AZ (de voorbeelden die ik gaf) al meerdere keren totaal door de ondergrens gegaan. Zowel aanvallend als defensief. En lukt het AZ niet om spelers in hun kracht te laten spelen. De samenwerking tussen de backs en buitenspeler vind ik het beste voorbeeld, dat was dé kwaliteit van AZ onder slot. Net als de teruggetrokken voorzet en de omschakeling. Dat soort elementen zijn onderdeel van een voetbalvisie van een trainer/technisch directeur. Waar je dan, in samenspraak met je TD, aan gaat werken. Zowel op de training als op de transfermarkt. Die visie mis ik volledig de laatste tijd. Het is los zand. Al vind ik Belic en Zeefuik een teken van hoop. Dat zijn wel duidelijk spelers waar AZ behoefte aan heeft.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10241
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

SimonPoulsen schreef: 08 apr 2024, 13:04 Het zijn verloren jaren geweest voor AZ, en stilstand is achteruitgang.
Voor wat betreft de prestaties - sec - van het eerste elftal deel ik je mening en wijzen de feiten ook gewoon die kant op.

Maar besef wel dat de begroting enorm is opgekrikt, er een goede jeugdlichting staat en er de faciliteiten (???) is geïnvesteerd.

Hebben GA Eagles en NEC zoiets?
Gebruikersavatar
Bertje
Reservespeler
Berichten: 1639
Lid geworden op: 15 aug 2009, 16:35
Locatie: Sint Pancras

FC Twente is een sleeping giant.
Qua stadion, begroting en achterban zijn zij AZ al lang voorbij gestreefd.
Dus ja, het wordt steeds lastiger voor AZ om bij de eerste vier te eindigen.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12610
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Bertje schreef: 08 apr 2024, 13:31 FC Twente is een sleeping giant.
Qua stadion, begroting en achterban zijn zij AZ al lang voorbij gestreefd.
Dus ja, het wordt steeds lastiger voor AZ om bij de eerste vier te eindigen.
Qua begroting weet ik niet hoor (en achterban is altijd al groter geweest en ik denk stadion ook)
we can come an end
Gebruikersavatar
Bertje
Reservespeler
Berichten: 1639
Lid geworden op: 15 aug 2009, 16:35
Locatie: Sint Pancras

differentcook schreef: 08 apr 2024, 13:33 Qua begroting weet ik niet hoor (en achterban is altijd al groter geweest en ik denk stadion ook)
Qua begroting ook.
Scheelt niet veel, maar toch.
In het stadion van FC Twente kunnen 30000 mensen.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6624
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Antti Opdam schreef: 08 apr 2024, 13:31 Voor wat betreft de prestaties - sec - van het eerste elftal deel ik je mening en wijzen de feiten ook gewoon die kant op.

Maar besef wel dat de begroting enorm is opgekrikt, er een goede jeugdlichting staat en er de faciliteiten (???) is geïnvesteerd.

Hebben GA Eagles en NEC zoiets?
Dat laatste is zeker waar. Maar dan wordt het ook tijd dat we die faciliteiten gaan benutten toch. AZ met haar huidige financiële mogelijkheden én faciliteiten moet veel beter kunnen dan wat we nu laten zien. Zowel op als naast het veld.

Ik heb al vaker gezegd dat mijn zorgen vooral voortkomen uit het feit dat de huidige periode een unieke kans is voor AZ om echt wat moois neer te zetten. Inderdaad de mix van een mooie financiële buffer, een sterke lichting, een totaal ingestort ajax en de bijkomstigheid van extra Europese tickets. Dat AZ vooralsnog deze gouden kans zo laat versloffen is enorm frustrerend en vooral slecht.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12610
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Bertje schreef: 08 apr 2024, 13:37 In het stadion van FC Twente kunnen 30000 mensen.
Omdat je het had over voorbijgestreefd, ook qua stadioncapaciteit, meende ik dat het stadion ook in de tijd altijd al groter was.
we can come an end
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16279
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

differentcook schreef: 08 apr 2024, 07:27 Ten opzichte van het seizoen ervoor vind ik dat AZ er juist beter in geslaagd is te zorgen voor geloofwaardige wisselopties, dat was eerder juist een groot probleem. Dat is echter ten koste gegaan van de kwaliteit die men kan opstellen.
Verwissel geloofwaardig met voldoende en je hebt gelijk.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10241
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

SimonPoulsen schreef: 08 apr 2024, 13:38 Dat laatste is zeker waar. Maar dan wordt het ook tijd dat we die faciliteiten gaan benutten toch. AZ met haar huidige financiële mogelijkheden én faciliteiten moet veel beter kunnen dan wat we nu laten zien. Zowel op als naast het veld.

Ik heb al vaker gezegd dat mijn zorgen vooral voortkomen uit het feit dat de huidige periode een unieke kans is voor AZ om echt wat moois neer te zetten. Inderdaad de mix van een mooie financiële buffer, een sterke lichting, een totaal ingestort ajax en de bijkomstigheid van extra Europese tickets. Dat AZ vooralsnog deze gouden kans zo laat versloffen is enorm frustrerend en vooral slecht.
Dat ben ik volledig met je eens.

AZ / Max heeft helaas precies op het verkeerde moment last van metaalmoeheid.

Als eerder gezegd: het zou echt goed zijn als iemand van buiten het eens goed op komt schudden. En Huiberts even wakker maakt.

Een soort van Alex Kroes, maar dan helemaal anders.
Gebruikersavatar
Bertje
Reservespeler
Berichten: 1639
Lid geworden op: 15 aug 2009, 16:35
Locatie: Sint Pancras

differentcook schreef: 08 apr 2024, 13:39 Omdat je het had over voorbijgestreefd, ook qua stadioncapaciteit, meende ik dat het stadion ook in de tijd altijd al groter was.
Klopt. Vanaf 2011 is het stadion al geschikt voor 30 000 mensen.
Qua begroting verrast het me dat AZ onder Twente zit.
Plaats reactie