Max Huiberts / Technisch Beleid III

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur

MB80 schreef: 11 jun 2024, 10:58 Het verval treed in. Motta en Zierikzee rennen weg.
Zierikzee? :lol:
Autocorrect neem ik aan.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Antti Opdam
Gewoon Dirk

Voor Max deze zomer (Soccernomics):

1. Net wage spend is more important than net transfer spend (pp. 14-21)

2. Don’t needlessly splash out on new players or sell old ones when you take over a club – the New Manager Syndrome (pp. 21-22)

3. Don’t buy players who impressed at international tournaments: they’re likely to be overvalued and past performance is no indication of future performance, especially when they’re playing with a different team (pp. 22-24) – there are different incentives and a different tactical set-up at tournaments, and it’s a super small sample size.

4. Some nationalities are overrated, like Holland, Brazil, and England (pp. 24-25)

5. Sell your players at the right time: when they’re around 30 years old, goalkeepers aside (p. 29)

6. Use the wisdom of crowds: ask all your scouts and a Director of Football if you have one (pp. 43-44)

7. Buy players in their early twenties, which avoids the problems with not developing properly, and means previous statistics have greater value (pp. 45-47)

8. Centre-forwards cost more than they should (p. 47)

9. Sell any player if a club offers more than they are worth and try to replace them before they are sold (pp. 48-49)

10. Don’t buy players if you don’t need to: develop a youth network and try to develop your own players (pp. 49-51)
differentcook
Harde Kern

Antti Opdam schreef: 19 jun 2024, 09:25 Voor Max deze zomer (Soccernomics):

1. Net wage spend is more important than net transfer spend (pp. 14-21)

2. Don’t needlessly splash out on new players or sell old ones when you take over a club – the New Manager Syndrome (pp. 21-22)

3. Don’t buy players who impressed at international tournaments: they’re likely to be overvalued and past performance is no indication of future performance, especially when they’re playing with a different team (pp. 22-24) – there are different incentives and a different tactical set-up at tournaments, and it’s a super small sample size.

4. Some nationalities are overrated, like Holland, Brazil, and England (pp. 24-25)

5. Sell your players at the right time: when they’re around 30 years old, goalkeepers aside (p. 29)

6. Use the wisdom of crowds: ask all your scouts and a Director of Football if you have one (pp. 43-44)

7. Buy players in their early twenties, which avoids the problems with not developing properly, and means previous statistics have greater value (pp. 45-47)

8. Centre-forwards cost more than they should (p. 47)

9. Sell any player if a club offers more than they are worth and try to replace them before they are sold (pp. 48-49)

10. Don’t buy players if you don’t need to: develop a youth network and try to develop your own players (pp. 49-51)
Algemene richtlijnen zijn niet zo praktisch (en verder veel open deuren). AZ (en Nederland) moet het hebben van jongere spelers dan in landen met hogere salarissen.
Grappig om te lezen dat Nederlandse spelers overrated zouden zijn.
we can come an end
Antti Opdam
Gewoon Dirk

differentcook schreef: 19 jun 2024, 09:36 Algemene richtlijnen zijn niet zo praktisch (en verder veel open deuren). AZ (en Nederland) moet het hebben van jongere spelers dan in landen met hogere salarissen.
Dan moet je sowieso je oude 'vedetten' van 10 jaar geleden eruit zetten.

En of je geen goede spelers kan halen van begin twintig is écht de vraag.

Ik zie in het schaduwelftal - topic voldoende zinnige opties voorbij komen: in de geest van Pavlidis.

Tieners (Van Bommel, Van Brederode, Poku, Dekker, Goes, Schouten) ontwikkelen maar elders (ofwel: verhuren. In de geest van Reijnders) ...

Jij vindt het open deuren. Bij AZ staat er een halve selectie die niet aan de eisen en wensen voldoen.
differentcook
Harde Kern

Antti Opdam schreef: 19 jun 2024, 09:50 Dan moet je sowieso je oude 'vedetten' van 10 jaar geleden eruit zetten.

En of je geen goede spelers kan halen van begin twintig is écht de vraag.

Ik zie in het schaduwelftal - topic voldoende zinnige opties voorbij komen: in de geest van Pavlidis.

Tieners (Van Bommel, Van Brederode, Poku, Dekker, Goes, Schouten) ontwikkelen maar elders (ofwel: verhuren. In de geest van Reijnders) ...

Jij vindt het open deuren. Bij AZ staat er een halve selectie die niet aan de eisen en wensen voldoen.
Voor een goed functionerend elftal is het goed een balans te hebben met o.a. ook ervaring (dat staat niet bij die adviezen, net als dat echt goede talenten voor een bescheiden club alleen bereikbaar zijn door ze op te leiden of als tiener binnen te halen)
we can come an end
Antti Opdam
Gewoon Dirk

differentcook schreef: 19 jun 2024, 10:03 Voor een goed functionerend elftal is het goed een balans te hebben met o.a. ook ervaring
De open deur die al drie keer door mij ontkracht is.

PSV - AZ 0-4, 27 oktober 2019 (en de rest van dat hele seizoen).

Alleen Stijn Wuytens (geen grootverdiener met zogenaamde internationale status) is net 30 geworden.

Daarnaast is 'ervaring' ook relatief.
differentcook
Harde Kern

Antti Opdam schreef: 19 jun 2024, 10:14 De open deur die al drie keer door mij ontkracht is.

Alleen Stijn Wuytens (geen grootverdiener met zogenaamde internationale status) is net 30 geworden.

Antti, je hebt je uitgangspunt (en een behoefte aan bevestiging) en daar zoek je allerlei zaken bij om dat proberen te ondersteunen. Helaas is de relevantie van deze zaken niet groot en kun je voor waarheidsvinding beter zonder uitgangspunt aanvangen en vervolgens met een open kritische blik (en zonder koppeling met ego) een beeld van de werkelijkheid proberen op te bouwen. :D

Is toch niet leuk, de hele tijd bezig zijn met je 'gelijk'?
we can come an end
Antti Opdam
Gewoon Dirk

differentcook schreef: 19 jun 2024, 10:19 Antti, je hebt je uitgangspunt (en een behoefte aan bevestiging) en daar zoek je allerlei zaken bij om dat proberen te ondersteunen. Helaas is de relevantie van deze zaken niet groot en kun je voor waarheidsvinding beter zonder uitgangspunt aanvangen en vervolgens met een open kritische blik (en zonder koppeling met ego) een beeld van de werkelijkheid proberen op te bouwen. :D

Is toch niet leuk, de hele tijd bezig zijn met je 'gelijk'?
Ik laat mij graag overtuigen door andermans gelijk.

Misschien kan je uit de abstractie, pseudo-psychoanalyse en meta-communicatie stappen en uitleggen wat je met 'balans' en 'ervaring' bedoelt en waarom dit dan zo noodzakelijk is voor de doelen die AZ nastreeft.

(Gelieve geen anekdotisch 'bewijs' te leveren.)

En misschien kan je het zelfs nog concreter maken en 'man en paard' noemen.
MB80
Invaller

Antti Opdam schreef: 19 jun 2024, 10:14 De open deur die al drie keer door mij ontkracht is.
Ik

Dat team had ook een Svensson, Midtsjo, Wuytens, Bizot, Vlaar etc die al jaren bij AZ speelde wat een solide basis maakt plus wijndal, stengs, Boadu, Hatzidiakos etc liepen ook al lang rond. Daarnaast was idrissi ook geen verkeerde speler als directe aankoop van Max.

Dat speelt ook mee en niet alleen leeftijd of ervaring.

Twente presteert al 2 jaar prima met beperkte middelen door goede coaches… maar ook gewoon door de stabiliteit van de basis 11, de meeste bij Twente dit jaar lopen er al 2-4 jaar rond… de basis bij AZ dit jaar wisselde überhaupt veel en veel nieuwelingen.
differentcook
Harde Kern

Antti Opdam schreef: 19 jun 2024, 10:29 Ik laat mij graag overtuigen door andermans gelijk.

Misschien kan je uit de abstractie, pseudo-psychoanalyse en meta-communicatie stappen en uitleggen wat je met 'balans' en 'ervaring' bedoelt en waarom dit dan zo noodzakelijk is voor de doelen die AZ nastreeft.

(Gelieve geen anekdotisch 'bewijs' te leveren.)

En misschien kan je het zelfs nog concreter maken en 'man en paard' noemen.
Nee, ik hou niet van concrete zaken, meer van de abstractie van mechanismen.

Het is een algemeen bekend gegeven dat een team beter functioneert als deze divers is en een verzameling van kwaliteiten herbergt. Daarnaast zijn sommige van deze kwaliteiten uitsluitend of hoofdzakelijk te verkrijgen door ervaring, dwz situaties meegemaakt hebben en daardoor een intuitie en automatismen opbouwend, ipv nieuwe info steeds heel cognitief dus traag en energievretend te moeten processen. Ervaring maakt het ook makkelijker om informatie te plaatsen in een groter geheel van kennis en zo te filteren en een beter begrip en overzicht te ontwikkelen.

Ik denk verder niet dat je je graag laat overtuigen, of tenminste dat je behoefte aan gelijk hebben of bevestiging sterker is dan dat.
we can come an end
SimonPoulsen
Co

MB80 schreef: 19 jun 2024, 10:31 Dat team had ook een Svensson, Midtsjo, Wuytens, Bizot, Vlaar etc die al jaren bij AZ speelde wat een solide basis maakt plus wijndal, stengs, Boadu, Hatzidiakos etc liepen ook al lang rond. Daarnaast was idrissi ook geen verkeerde speler als directe aankoop van Max.

Twente presteert al 2 jaar prima met beperkte middelen door goede coaches… maar ook gewoon door de stabiliteit van de basis 11, de meeste bij Twente dit jaar lopen er al 2-4 jaar rond… de basis bij AZ dit jaar wisselde überhaupt veel en veel nieuwelingen.
Bij AZ stonden er ook nauwelijks nieuwelingen in, want die vielen allemaal tegen. Dus zoveel ontliep dat elkaar niet hoor. Stuk voor stuk speler die al minstens een jaar bij AZ speelde.
Maar een goede trainer als Oosting/Jans maakt natuurlijk wel een significant verschil.
Antti Opdam
Gewoon Dirk

MB80 schreef: 19 jun 2024, 10:31 Dat team had ook een Svensson, Midtsjo, Wuytens, Bizot, Vlaar etc die al jaren bij AZ speelde wat een solide basis maakt plus wijndal, stengs, Boadu, Hatzidiakos etc liepen ook al lang rond. Daarnaast was idrissi ook geen verkeerde speler als directe aankoop van Max.

Prima. Van mij mogen Bazoer, Sugawara etc. ook langer blijven. Ik heb niets tegen talentvolle spelers die zich langer binden aan AZ; graag zelfs.

Maar laten we aub wegblijven bij het idee dat we dure oude spelers (zonder financiële waarde en met hele bedenkelijke sportieve waarde) nodig hebben voor 'de balans'. Want daar is AZ de afgelopen 5 jaar minder door gaan functioneren.

Terwijl Feyenoord een omgekeerd proces doorlopen heeft. Geen Makaays meer. Wel Hancko's.

Alleen Trauner hebben ze daar misschien - als uitzondering - genomen. Op zijn 29ste. Maar dat was ook 'for the time being' en zijn loopbaan zat nog in een opwaartse spiraal. En die verdwijnt nu (32) ook langzaamaan naar de bank.
Antti Opdam
Gewoon Dirk

differentcook schreef: 19 jun 2024, 10:38 Het is een algemeen bekend gegeven dat een team beter functioneert als deze divers is en een verzameling van kwaliteiten herbergt. Daarnaast zijn sommige van deze kwaliteiten uitsluitend of hoofdzakelijk te verkrijgen door ervaring, dwz situaties meegemaakt hebben en daardoor een intuitie en automatismen opbouwend, ipv nieuwe info steeds heel cognitief dus traag en energievretend te moeten processen. Ervaring maakt het ook makkelijker om informatie te plaatsen in een groter geheel van kennis en zo te filteren en een beter begrip en overzicht te ontwikkelen.

Ik denk verder niet dat je je graag laat overtuigen, of tenminste dat je behoefte aan gelijk hebben of bevestiging sterker is dan dat.
Dat begint als een drogredenering.

Hoewel diversiteit in teams veel voordelen kan bieden, is het niet automatisch een garantie voor betere prestaties. De manier waarop een team wordt beheerd en hoe goed de diverse kwaliteiten worden geïntegreerd, speelt een cruciale rol in het succes van het team. Effectief leiderschap, open communicatie, en een inclusieve cultuur zijn essentieel om de positieve effecten van diversiteit te benutten en de mogelijke nadelen te minimaliseren.

Aldus ChatGPT.

:wink:

En daarnaast heb je heel veel verschillen in diversiteit. Die ook niet altijd nuttig hoeven te zijn voor een goed functionerend elftal. Zeker niet voor de doelen die AZ nastreeft. Of denk je dat AZ ook opeens beter gaat spelen als het een willekeurige Afrikaan, 49-jarige, gehandicapte, iemand uit de LHTBIQ - gemeenschap (voor zover niet aanwezig) en een vrouw opstelt?

Bij voetbal is voetballende kwaliteit doorgaans de primaire factor om naar te kijken.

In het geval van AZ (dat het primair moet hebben van transferinkomsten) is transferwaarde en doorgroeimogelijkheden (vaak gekoppeld aan leeftijd) van levensbelang.

Maar om het weer concreet te maken: waarom is het voor AZ van belang om spelers van boven de 30 jaar te behouden en wanneer neem je dan wel afscheid van ze?

En nogmaals; ervaring heeft ook vele gedaantes. Welke is voor jou noodzakelijk en waarom?
differentcook
Harde Kern

Antti Opdam schreef: 19 jun 2024, 11:10 Dat begint als een drogredenering.

Hoewel diversiteit in teams veel voordelen kan bieden, is het niet automatisch een garantie voor betere prestaties. De manier waarop een team wordt beheerd en hoe goed de diverse kwaliteiten worden geïntegreerd, speelt een cruciale rol in het succes van het team. Effectief leiderschap, open communicatie, en een inclusieve cultuur zijn essentieel om de positieve effecten van diversiteit te benutten en de mogelijke nadelen te minimaliseren.

Aldus ChatGPT.

:wink:

En daarnaast heb je heel veel verschillen in diversiteit. Die ook niet altijd nuttig hoeven te zijn voor een goed functionerend elftal. Zeker niet voor de doelen die AZ nastreeft. Of denk je dat AZ ook opeens beter gaat spelen als het een willekeurige Afrikaan, 49-jarige, gehandicapte, iemand uit de LHTBIQ - gemeenschap (voor zover niet aanwezig) en een vrouw opstelt?

Bij voetbal is voetballende kwaliteit doorgaans de primaire factor om naar te kijken.

In het geval van AZ (dat het primair moet hebben van transferinkomsten) is transferwaarde en doorgroeimogelijkheden (vaak gekoppeld aan leeftijd) van levensbelang.

Maar om het weer concreet te maken: waarom is het voor AZ van belang om spelers van boven de 30 jaar te behouden en wanneer neem je dan wel afscheid van ze?

En nogmaals; ervaring heeft ook vele gedaantes. Welke is voor jou noodzakelijk en waarom?
haha
Ik bepleit niet een willekeur aan diversiteit en spreek niet over garanties. (ik ben ook tegen de rare trend waarbij parlementarieres op irrelevante en willekeurige kenmerken zouden moeten worden gekozen om mensen te vertegenwoordigen)
Ik bespreek wat de waarde van diversiteit en ervaring kan zijn en waarom
(je verweer blijft in de categorie van zoeken naar iets om tegen te kunnen werpen, ipv zoeken naar begrip en waarheid)

Je ziet dat spelers op hun top zijn in de leeftijd half- eind in de twintig en dat kapitaalkrachtige clubs, zoals Real Madrid, die kunnen optimaliseren zonder de beperkingen van AZ selecties hebben van spelers uit deze leeftijd (maar ook nog ouder) die bovendien vele jaren aan de club blijven verbonden.
AZ (en meer algemeen NL clubs) moet het noodgedwongen met jongere spelers doen, niet omdat die leeftijd een optimum geeft

Voor AZ zijn oudere spelers echt een investering in het geheel, ze zorgen niet voor inkomsten. Dus kun je er beter niet teveel van hebben, maar je hebt ze wel nodig om de redenen die ik in de vorige post heb aangegeven. Daar heb ik ook aangegeven welke gedaante.
we can come an end
Antti Opdam
Gewoon Dirk

differentcook schreef: 19 jun 2024, 11:19 AZ (en meer algemeen NL clubs) moet het noodgedwongen met jongere spelers doen, niet omdat die leeftijd een optimum geeft.
Maar dit punt delen we en zo begon de discussie ook:

Neem spelers van begin twintig (voor je basis); toppers van 25 tot 29 zijn inderdaad onhaalbaar.

Heel goed voorbeeld: Belic.

Meer in die lijn aub.

In je argumentatie heb ik geen overtuigende argumenten gevonden om spelers boven de 30 jaar te halen of te houden.

En ook daar begon alles mee.
Drommedaris
Seizoenkaarthouder

differentcook schreef: 19 jun 2024, 10:38 Nee, ik hou niet van concrete zaken, meer van de abstractie van mechanismen.
Concrete zaken zijn de toets van het abstracte (en de basis). Als je het concrete negeert kun je nooit tot goede abstractie komen.
differentcook
Harde Kern

Drommedaris schreef: 19 jun 2024, 12:08 Concrete zaken zijn de toets van het abstracte (en de basis). Als je het concrete negeert kun je nooit tot goede abstractie komen.
Zeker, adhv het concrete kun je abstracties toetsen en bijschaven.
Wat ik weinig zinvol vind echter is om hier allerlei losse selecties van concrete zaken te bespreken, vooral als de selectie is gedaan om te rijmen met een uitgangspunt en de pretentie heeft eenduidig en onbevoordeeld naar een abstractie te leiden, terwijl dat daarvoor totaal niet kan voldoen.
Ik ontwikkel meestal abstracties over een langere tijd adhv heel veel input, maar kan al die concrete input meestal niet in zijn totaliteit reproduceren hier, maar wel makkelijker het beeld van het geheel van mechanismen dat zich aan de hand daarvan heeft gevormd.
Ik vind het dan zinvoller dat mensen dat beeld delen, mogelijk gelardeerd met wat concrete zaken, dan een selectie van concrete zaken met de pretentie dat daar eenduidig een abstractie uit volgt
we can come an end
vriend
Basisspeler

Tsjezus jongens. Dit is een voetbalforum, geen filosofieonderricht voor beginners.

By the way, wat vinden jullie van het aankoopbeleid van Max deze window? Beetje stroef nog.
Morele winnaars zijn slechte verliezers.
De Rode Baron
Goalscorer

vriend schreef: 19 jun 2024, 12:36 By the way, wat vinden jullie van het aankoopbeleid van Max deze window? Beetje stroef nog.
De buitenkansjes moeten ook nog komen :wink:
Hier ben ik het wel mee eens:
https://azalerts.nl/artikelen/azalerts- ... b-driouech
Laatst gewijzigd door De Rode Baron op 19 jun 2024, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
'At your service '
Ferry
Georg

vriend schreef: 19 jun 2024, 12:36 By the way, wat vinden jullie van het aankoopbeleid van Max deze window? Beetje stroef nog.
Ik denk dat AZ het beleid hanteert van: "eerst verkopen, dan pas kopen..."
Plaats reactie