Robert Eenhoorn / Algemeen Beleid

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6562
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

vriend schreef: 04 apr 2024, 17:25 Dit kon wel eens een vervelend staartje voor AZ hebben met als reden dat ze geen toezicht hebben gehouden. Puntenaftrek of zoiets.
Dan zou ik de schade gewoon civiel verhalen op dhr. Kroes. Die willens en wetens aandelen bij kocht en daarmee de regels van de KNVB en AZ overtrad.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10223
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

vriend schreef: 04 apr 2024, 17:25 Dit kon wel eens een vervelend staartje voor AZ hebben met als reden dat ze geen toezicht hebben gehouden. Puntenaftrek of zoiets.
:|

In hoeverre kan je dat als club controleren?
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12561
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Antti Opdam schreef: 04 apr 2024, 19:30 :|

In hoeverre kan je dat als club controleren?
Nadat journalisten erover begonnen heeft ajax deze gegevens bij Kroes opgevraagd en heeft hij ze een Excel bestand gestuurd
we can come an end
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3162
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

DeZuivelDuivel schreef: 04 apr 2024, 17:12Misschien dat Go Ahead ook nog voorbij gaat komen.
Dat is waar de KNVB over valt toch? Aandelen hebben van 2 clubs in de eredivisie op hetzelfde moment. Ook de UEFA zou hier nog iets van kunnen gaan vinden.
https://nos.nl/artikel/2515513-kroes-ha ... -van-niets
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10223
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

differentcook schreef: 04 apr 2024, 19:32 Nadat journalisten erover begonnen heeft ajax deze gegevens bij Kroes opgevraagd en heeft hij ze een Excel bestand gestuurd
Dan zou je het dus om zoveel de tijd moeten navragen?

Is daar een juridische verplichting toe?
vriend
Basisspeler
Berichten: 2619
Lid geworden op: 15 sep 2006, 23:38
Locatie: Alkmaar

Antti Opdam schreef: 05 apr 2024, 07:14 Dan zou je het dus om zoveel de tijd moeten navragen?

Is daar een juridische verplichting toe?
Jij bent toch de juridisch expert hier?

Dus vertel het ons maar.
Morele winnaars zijn slechte verliezers.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6562
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Antti Opdam schreef: 05 apr 2024, 07:14 Is daar een juridische verplichting toe?
Als de KNVB het verbiedt via regels/statuten - en dit ten koste van je licentie kan gaan - dan zul je als BVO een beheersmaatregel moeten treffen. Ook regels/statuten hebben hier natuurlijk wel een bepaalde waarde.

Ik werk zelf in de financiele wereld. En daar word je gedrilled op dit soort dingen. Mijn bezittingen/beleggingen moet ik registreren.
Doe ik dat niet, dan houd ik me niet aan de interne regels. Nog even los wat de AFM of PCAOB (Amerikaanse toezichthouder) ervan vindt.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10223
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

vriend schreef: 05 apr 2024, 09:16 Jij bent toch de juridisch expert hier?

Dus vertel het ons maar.
:lol:

Als ik het ergens kan factureren wil ik het best voor je uitzoeken.

Maar ik ben geen expert in KNVB / sport - reglementen / richtlijnen en/of financiële markten en alles wat daar tussenin of qua overlap tussen zit. Daarnaast ken ik de feiten niet.

Dus sowieso zal het een beetje uit de heup schieten worden.

Mijn (niet op feiten en enige kennis gebaseerde) inschatting is (en waarschijnlijk ook nog de verkeerde juridische terminologie hanterend):

AZ gaat geen sancties krijgen als zij niet van de aanschaf wisten.

Kroes had bepaalde zaken (zoals aanschaffen aandelen andere club) moeten aangeven (grijs gebied) en heeft dit niet gedaan.
AZ heeft hier geen periodieke en actieve navraag naar gedaan. AZ zal verder geen actieve onderzoekplicht hebben (ze hoeven geen recherche / journalistje te spelen).
AZ zou moeten toezien op naleven reglementen en heeft een bepaalde zorgplicht. Gaat deze zorgplicht zo ver dat je periodiek navraag moet doen: dat denk ik niet.

Ik ga hier nu wel de hele tijd van de situatie uit dat AZ niet op de hoogte was én niet hoefde te zijn van de aanschaf van de aandelen.

Was het dat wel en heeft het daar verder niets mee gedaan is dat niet alleen een ogenschijnlijke blunder, maar dan kan het wel bijzondere consequenties hebben.

Maar ik leef nu de hele tijd in de - misschien wat naïeve - veronderstelling dat AZ een wat rammelende organisatie heeft, maar dat het dit soort blunders niet maakt ...
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9167
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

dirkjan schreef: 05 apr 2024, 04:42 Dat is waar de KNVB over valt toch? Aandelen hebben van 2 clubs in de eredivisie op hetzelfde moment. Ook de UEFA zou hier nog iets van kunnen gaan vinden.
https://nos.nl/artikel/2515513-kroes-ha ... -van-niets
Het is natuurlijk niet enkel het hebben van aandelen van twee clubs, maar ook het bestuurlijke invloed hebben op het beleid van club A terwijl je aandelen in concurrent B bezit.

De gedachte dat AZ hiervoor een sanctie zou krijgen als Kroes bewust invloed in ajax gekocht had om de boel dwars te bomen kan ik nog wel begrijpen, maar hier lijkt eerder het omgekeerde potentieel aan de hand. Dat Kroes als bestuurder van AZ zich voorbereid heeft op een stevige positie bij concurrent ajax én daar mogelijk nog gewin uit zou kunnen halen ook in theorie.

Bij Go Ahead speelt dan inderdaad de timing meer een rol: bezat hij tegelijkertijd een belang in Go Ahead én in ajax. Op dit moment is er voor de buitenwereld in ieder geval nog niet bekend of Kroes ook een belang in AZ gekocht heeft (want Kroes claimt dat dit is wat hij overal doet). Het verschil blijft dan wel natuurlijk dat ajax een beursgenoteerd bedrijf is, waar scherpere regels voor gelden.

Maar goed ik heb de exacte artikelen uit wet- en regelgeving hier niet bij de hand (niet mijn expertise in ieder geval).

Disclaimer:
Ik kan het natuurlijk verkeerd zien, maar tot nog toe zat ik voorspellend in het specifieke geval van hoe dit bij Kroes zich ontvouwd redelijk op de goede lijn.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
DonnyDelano
Oude garde
Berichten: 1361
Lid geworden op: 16 jul 2018, 20:08

Misschien kunnen we advies inwinnen bij Michael van Praag, als hij weer eens op zn knietjes naar AZ toe komt

https://www.voetbalzone.nl/nieuws/probl ... iet/433065
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12561
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

DonnyDelano schreef: 05 apr 2024, 13:28 Misschien kunnen we advies inwinnen bij Michael van Praag, als hij weer eens op zn knietjes naar AZ toe komt

https://www.voetbalzone.nl/nieuws/probl ... iet/433065
Afbeelding
we can come an end
vriend
Basisspeler
Berichten: 2619
Lid geworden op: 15 sep 2006, 23:38
Locatie: Alkmaar

Antti Opdam schreef: 05 apr 2024, 10:30 :lol:

Als ik het ergens kan factureren wil ik het best voor je uitzoeken.

Maar ik ben geen expert in KNVB / sport - reglementen / richtlijnen en/of financiële markten en alles wat daar tussenin of qua overlap tussen zit. Daarnaast ken ik de feiten niet.

Dus sowieso zal het een beetje uit de heup schieten worden.

Mijn (niet op feiten en enige kennis gebaseerde) inschatting is (en waarschijnlijk ook nog de verkeerde juridische terminologie hanterend):

AZ gaat geen sancties krijgen als zij niet van de aanschaf wisten.

Kroes had bepaalde zaken (zoals aanschaffen aandelen andere club) moeten aangeven (grijs gebied) en heeft dit niet gedaan.
AZ heeft hier geen periodieke en actieve navraag naar gedaan. AZ zal verder geen actieve onderzoekplicht hebben (ze hoeven geen recherche / journalistje te spelen).
AZ zou moeten toezien op naleven reglementen en heeft een bepaalde zorgplicht. Gaat deze zorgplicht zo ver dat je periodiek navraag moet doen: dat denk ik niet.

Ik ga hier nu wel de hele tijd van de situatie uit dat AZ niet op de hoogte was én niet hoefde te zijn van de aanschaf van de aandelen.

Was het dat wel en heeft het daar verder niets mee gedaan is dat niet alleen een ogenschijnlijke blunder, maar dan kan het wel bijzondere consequenties hebben.

Maar ik leef nu de hele tijd in de - misschien wat naïeve - veronderstelling dat AZ een wat rammelende organisatie heeft, maar dat het dit soort blunders niet maakt ...
Tja. Je kan makkelijk beargumenteren dat in de geest van "elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen" zoiets hier ook van toepassing is. Zowel AZ als Kroes worden geacht de KNVB-regels te kennen en daarnaar te handelen. Dus een gedegen due diligence en dito afspraken. AZ moet dan kunnen aantonen dat het aldus geacteerd heeft en dat Kroes de boel belazerd heeft. En dan nog zou AZ medeschuldig kunnen zijn omdat het toezicht gefaald heeft.
Morele winnaars zijn slechte verliezers.
Gebruikersavatar
SjaakTrekhaak
Seizoenkaarthouder
Berichten: 380
Lid geworden op: 24 mei 2022, 18:39

DeZuivelDuivel schreef: 05 apr 2024, 11:35 De gedachte dat AZ hiervoor een sanctie zou krijgen als Kroes bewust invloed in ajax gekocht had om de boel dwars te bomen kan ik nog wel begrijpen, maar hier lijkt eerder het omgekeerde potentieel aan de hand. Dat Kroes als bestuurder van AZ zich voorbereid heeft op een stevige positie bij concurrent ajax én daar mogelijk nog gewin uit zou kunnen halen ook in theorie.
Precies.

De Snor heeft alweer een lans gebroken voor Alex. De publieke opinie op bijvoorbeeld VZ lijkt hier veelal op aan te sluiten. Dat het meer een kleine verkeersovertreding is waar je een boete voor krijgt dan dat je je rijbewijs moet inleveren. Maar dan ga je wel uit van iemands goede intentie. Bij alleen het kopen van de aandelen voor zijn benoeming zou je nog kunnen zeggen dat het een onhandige actie was. Maar bestuurlijke invloed bij AZ terwijl je 'stiekem' aandelen van de concurrent koopt, is gewoon niet uit te leggen. Dit zegt iets over zijn moreel kompas.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16267
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

SjaakTrekhaak schreef: 06 apr 2024, 05:42 Precies.

De Snor heeft alweer een lans gebroken voor Alex. De publieke opinie op bijvoorbeeld VZ lijkt hier veelal op aan te sluiten. Dat het meer een kleine verkeersovertreding is waar je een boete voor krijgt dan dat je je rijbewijs moet inleveren. Maar dan ga je wel uit van iemands goede intentie. Bij alleen het kopen van de aandelen voor zijn benoeming zou je nog kunnen zeggen dat het een onhandige actie was. Maar bestuurlijke invloed bij AZ terwijl je 'stiekem' aandelen van de concurrent koopt, is gewoon niet uit te leggen. Dit zegt iets over zijn moreel kompas.
Ikke ikke ikke. Niets anders.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12561
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

SjaakTrekhaak schreef: 06 apr 2024, 05:42 Precies.

De Snor heeft alweer een lans gebroken voor Alex. De publieke opinie op bijvoorbeeld VZ lijkt hier veelal op aan te sluiten. Dat het meer een kleine verkeersovertreding is waar je een boete voor krijgt dan dat je je rijbewijs moet inleveren. Maar dan ga je wel uit van iemands goede intentie. Bij alleen het kopen van de aandelen voor zijn benoeming zou je nog kunnen zeggen dat het een onhandige actie was. Maar bestuurlijke invloed bij AZ terwijl je 'stiekem' aandelen van de concurrent koopt, is gewoon niet uit te leggen. Dit zegt iets over zijn moreel kompas.
De 'publieke opinie' is vooral vaak de opportunistische opinie gekleurd door clubvoorkeuren
we can come an end
Sander73
Seizoenkaarthouder
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2022, 09:32

Ik hoop dat Zeeman in ieder geval de huidige grijze shirts voor uitwedstrijden wijzigt. Man man man, wat een gedrocht en wat een slechte uitstraling hebben die zeg. Merk dat ik me er telkens aan irriteer als het elftal het veld op komt.
DeTorenburch
Oude garde
Berichten: 1219
Lid geworden op: 31 jan 2023, 13:55

Sander73 schreef: 07 apr 2024, 11:50 Ik hoop dat Zeeman in ieder geval de huidige grijze shirts voor uitwedstrijden wijzigt. Man man man, wat een gedrocht en wat een slechte uitstraling hebben die zeg. Merk dat ik me er telkens aan irriteer als het elftal het veld op komt.
Ja we krijgen geel zwarte lycra shirtjes daarvoor in de plaats :lol:
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3253
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Sander73 schreef: 07 apr 2024, 11:50 Ik hoop dat Zeeman in ieder geval de huidige grijze shirts voor uitwedstrijden wijzigt. Man man man, wat een gedrocht en wat een slechte uitstraling hebben die zeg. Merk dat ik me er telkens aan irriteer als het elftal het veld op komt.
Al lopen ze in roze gay shirtjes, als de resultaten en het voetbal er maar zijn is dit het laatste waar ik me aan stoor!
Laat Zeeman zich vooral op andere dingen storten.
DeTorenburch
Oude garde
Berichten: 1219
Lid geworden op: 31 jan 2023, 13:55

De Rode Baron schreef: 07 apr 2024, 12:41 Al lopen ze in roze gay shirtjes, als de resultaten en het voetbal er maar zijn is dit het laatste waar ik me aan stoor!
Laat Zeeman zich vooral op andere dingen storten.
Roze shirts zwarte broek niks mis mee. Ook niks gays aan zie Palermo :wink:
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12561
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

DeTorenburch schreef: 07 apr 2024, 13:09 Roze shirts zwarte broek niks mis mee. Ook niks gays aan zie Palermo :wink:
Precies, niet zo'n dinomentaliteit Baron ;-). Vond de paars-grijs-oranje kit fantastisch
Laatst gewijzigd door differentcook op 07 apr 2024, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
we can come an end
Plaats reactie