Terugblik Wijnker (II): Het jaar 2015
Gepubliceerd op 23 december 2015 , 12:02
ZAANSTAD- Aloys Wijnker sluit deze maand een tijdperk af bij AZ om aan de slag te gaan voor de
Amerikaanse voetbalbond. In een drieluik spreekt het voormalig Hoofd Jeugdopleiding over zijn transfer, het
afgelopen jaar en over het winnen van de Rinus Michels Award. In deel II: het jaaroverzicht.
''Natuurlijk springt het winnen van de Rinus Michels Award eruit wanneer je mij vraagt naar bijzondere
momenten van het afgelopen jaar’’, steekt Wijnker van wal. ''Het is een prachtige erkenning voor ons werk, al
moet ik wel zeggen dat ik het traject naar de uiteindelijke beloning veel mooier vind dan het ontvangen van de
trofee zelf. Misschien ben ik gewoon een te nuchtere Noord-Hollander, maar zo voelt het nu eenmaal. Ik zoek
erkenning niet van buitenaf, maar in de mensen om mij heen. Het draait bij de AZ Jeugdopleiding allemaal om
ontwikkeling en groei. Als ik zie dat iedereen alles geeft om aan die missie te voldoen, stemt mij dat tevreden.’’
Eerste paal
De eerste paal van het AFAS Trainingscompex die begin juni werd geslagen, is volgens de voormalig Hoofd
Jeugdopleiding een ander hoogtepunt. ''Dit was een mijlpaal. Een bijzonder moment omdat we vanaf toen niet
meer terug konden. Na veel overleg en onderhandelen betekende deze paal de officiële start van een heel
mooie toekomst. We zijn nu een aantal maanden verder en het is mooi om te zien dat het gebouw steeds
meer vorm begint te krijgen.’’
'Ons stekkie'
Wanneer Wijnker het heeft over het nieuw te bouwen complex, is de stap naar de verhuizing van begin
september snel gezet. De jeugdopleiding verlaat Sportcomplex 't Lood en doet haar intrede in Wijdewormer.
Daar waar het AFAS Trainingscomplex uit de grond wordt gestampt. ''Ik heb daar in Alkmaar ontzettend veel
jaren gewerkt en dat was echt ons stekkie. Doordeweeks was het mooi en op zaterdag nog mooier. Lekker bij
de wedstrijden kijken en daaromheen aanschuiven in die bestuurskamer… Wellicht hecht ik teveel waarde
aan gewoontes, maar dat was top. Toen ik mijn kantoor aan het leeghalen was voor die verhuizing kwam ik
ook van alles tegen. Komen er toch allemaal herinneringen naar boven. Ik verlaat AZ straks vanaf het AFAS
Trainingscomplex en dat maakt het toch wat makkelijker dan wanneer ik dat vanaf ’t Lood zou moeten doen.
Begrijp mij niet verkeerd, maar we zitten simpelweg nog te kort in Wijdewormer om er al veel herinneringen
aan te hebben.’’
Noord-Holland loopt warm
''De verloren bekerfinale van Onder 19 tegen sc Heerenveen is misschien niet zo’n mooi moment, maar wel
een belangrijke’’, vervolgt de aanstaand Youth Advisor van de Amerikaanse voetbalbond. ''Deze nederlaag na
strafschoppen ontstond omdat wij onder ons niveau speelden. In het jaar daarvoor, toen wij in de finale tegen
Feyenoord speelden en ook onderuit gingen, gebeurde dat ook. Tot twee keer aan toe konden wij beter dan
wij op dat moment lieten zien. Hoe kan dat als het gros van de spelers al zes of zeven jaar bij de opleiding zit?
Als zoiets namelijk twee keer gebeurt, is het geen toeval meer. Wij moeten de teleurstelling omzetten in winst
door kritisch te kijken naar het proces om het een volgende keer beter te doen. Dat er tijdens de finale tegen
sc Heerenveen duizenden mensen naar het stadion kwamen om ons te zien spelen, is natuurlijk wel iets heel
speciaals. Alkmaar, en eigenlijk heel Noord-Holland loopt warm voor onze jeugd en dat is een goed teken.’’
Volgepakt
In de categorie ‘aandacht voor jeugdwedstrijden van AZ’ noemt Wijnker ook de thuiswedstrijd tegen ajax A1.
Eind maart verslaan de Alkmaarders op een volgepakt Sportcomplex ’t Lood de Amsterdamse rivaal. ''Ik zie
het nog zo voor me hoe Guus Til halverwege de eerste helft de 1-0 maakte. Zijn manier van juichen was ook
prachtig. Ik denk dat er wel tweeduizend mensen op die wedstrijd af waren gekomen en Guus ging helemaal
uit zijn dak. Veel publiek, vuurwerk en winnen van ajax; dat was mooi.’’
'Trots achterom kijken'
Wijnker vertelt het allemaal met een grijns van voldoening op zijn gezicht. Hij verzekert dat er nog veel meer
momenten zijn die 2015 tot een mooi jaar hebben gemaakt. De samenstelling van het nieuwe AZ Onder 12,
bepaalde doelpunten, overwinningen, gesprekken met ouders en kinderen en hun bevestiging dat zij voor de
AZ Jeugdopleiding kiezen terwijl er soms ook andere partijen in de markt zijn. Het bekoorde Wijnker
logischerwijs allemaal.
''Het vertrek van trainers als Reinier Robbemond, Michael Buskermolen en Serge van den Ban hoort er ook
bij. De 6-2 zege van Onder 16 op ajax in oktober was prachtig, maar ook het Torneo del Futuro bij sv RAP
was geweldig. In mei speelden wij dat toernooi met Onder 16 en het ging geweldig. Liverpool, Paris Saint
Germain, Anderlecht en Club Brugge, ze deden allemaal mee. Wij verloren in de finale van Anderlecht na
strafschoppen, maar we waren geweldig tegen die grote ploegen. Jasper Schendelaar werd verkozen tot
doelman van het toernooi en ook Jelle Duin scoorde veel. Hij is ook weer zo’n voorbeeld van iets moois.
Maakt een prachtige ontwikkeling door en met hem nog een aantal anderen. Wij kunnen met trots achterom
kijken!’’
Tekst: Robbert Daalder / AZ Media