Jordy Clasie (2024)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2292
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

SjaakTrekhaak schreef: 10 apr 2024, 05:47 Een bron meldde mij dat AZ interesse heeft in de Keersmeacker.
Dat lijkt me een goede optie. Heeft aanvallend alleen nog povere statistieken, maar verdedigend ziet het er wel goed uit.
Gebruikersavatar
SjaakTrekhaak
Seizoenkaarthouder
Berichten: 441
Lid geworden op: 24 mei 2022, 18:39

SchoorlAZ schreef: 10 apr 2024, 06:05 Dat lijkt me een goede optie. Heeft aanvallend alleen nog povere statistieken, maar verdedigend ziet het er wel goed uit.
Waar duikel jij de statistieken op? En zou je me een plezier willen doen en ze hier delen met jouw visie erop?
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12697
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

SjaakTrekhaak schreef: 10 apr 2024, 05:47 Een bron meldde mij dat AZ interesse heeft in de Keersmeacker.
Gebeurt wel eens vaker, dat je geluiden hoort van interesse van AZ in spelers tegen wie men onlangs nog heeft gespeeld. Dat geeft je de indruk dat men gemakzuchtig scout. Hoop dat dat niet zo is.
we can come an end
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10262
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

SchoorlAZ schreef: 10 apr 2024, 04:42 Ik denk dat Clasie volgend jaar uitgefaseerd moet worden. Ik vind hem de laatste maanden helaas echt minder dan de maanden/jaren hiervoor (ik verzoek Anti sterk geen reactie te geven op deze post. We weten het nu wel),
:lol: !!!

(Sorry.)
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2292
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

SjaakTrekhaak schreef: 10 apr 2024, 06:09 Waar duikel jij de statistieken op? En zou je me een plezier willen doen en ze hier delen met jouw visie erop?
Alstu: https://www.fotmob.com/nl/players/10395 ... ersmaecker

Als je kijkt naar zijn passnauwkeurigheid (en die vergelijkt met Clasie), dan zie je dat die nog wel wat lager is. Clasie verstuurt zo'n 3,65 nauwkeurige dieptepasses per 90 min, BDK (Brian de Keersmaecker.) 2,77. Zijn nauwkeurige passes per 90 min zijn ook lager: Clasie heeft er 57,2 (!) per 90 min, BDK 32,6. Groot verschil, maar daarin kan nog wel een argument gemaakt worden op dat Clasie zich meer laat terugzakken (in ieder geval onder Jansen) en veelal veilige balletjes verstuurde naar de andere verdedigers. Hoe BDK dit doet, weet ik niet.

Clasie creëert veel meer kansen dan BDK, 26 tegenover 15. Je zou kunnen uitleggen dat het in een bovenliggend elftal makkelijker is om kansen te creëren, maar daar ben ik het niet per se mee eens. Voor Clasie is het namelijk moeilijker om ruimte te vinden als een elftal de bus parkeert, terwijl BDK meer ruimte krijgt, en zijn ploeggenoten ook. Hiermee kan je als diepe middenvelder ook meer kansen creëren.

Verdedigend gezien scoort Clasie uitstekend, maar BDK (misschien) nog wel beter. 1,69 succesvolle tackles per 90 min van BDK, tegenover 1,20 van Clasie. Daarin kan je ook beargumenteren dat BDK meer verdedigend werk moet doen dan Clasie, omdat hij bij Heracles speelt. Ook wint hij meer kopduels en verdedigt hij vaker uit dan Clasie. Iets dat niet per se een gegeven is, maar wel enigszins verklaard kan worden doordat hij bij Heracles speelt. Qua onderscheppingen zijn ze ongeveer gelijk aan elkaar, wat dus aangeeft dat (qua verdedigend werk) we er zeker niet op achteruit gaan met BDK. Zijn lengte zal hierbij ook aan bijdragen.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10262
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

SchoorlAZ schreef: 10 apr 2024, 16:03 Clasie creëert veel meer kansen dan BDK, 26 tegenover 15. Je zou kunnen uitleggen dat het in een bovenliggend elftal makkelijker is om kansen te creëren, maar daar ben ik het niet per se mee eens.
Een team met meer balbezit, hoger op het veld en die hoger op de ranglijst staat zal als geheel toch wel meer kansen creëren?

Althans, ik vermoed een correlatie.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16330
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Antti Opdam schreef: 10 apr 2024, 16:39 Een team met meer balbezit, hoger op het veld en die hoger op de ranglijst staat zal als geheel toch wel meer kansen creëren?

Althans, ik vermoed een correlatie.
Maar dan nog: hij creëert ze wel.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
SjaakTrekhaak
Seizoenkaarthouder
Berichten: 441
Lid geworden op: 24 mei 2022, 18:39

SchoorlAZ schreef: 10 apr 2024, 16:03 [...]
Afbeelding
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10262
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

salmonyappi schreef: 10 apr 2024, 16:50 Maar dan nog: hij creëert ze wel.
Ja. Ok. Maar het is op een seizoenstotaal als je bij footmob op per 90 minuten drukt komt kom je op

0,98 kans per wedstrijd

Dat is bij een

Joey Veerman 4,87
Michal Sadilek 1,68
Mats Wieffer 1,37
Mees Hoedemakers 1,06
Tahirovic 0,89
De Keersmaecker 0,54

Om maar eens wat dwarsstraten te noemen.

Dus laten we daar aub niet al te interessant over doen. Hoe graag sommigen dat hier ook willen ...

De Keersmaecker is gewoon aan het onderpresteren. Maar dat kan (dus) ook wel eens aan zijn elftal liggen.

(Die statistieken van Veerman zijn trouwens wel echt bijzonder; hadden we die - conform de oude filosofie van AZ - nu maar gehaald ...)
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6655
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

salmonyappi schreef: 10 apr 2024, 16:50 Maar dan nog: hij creëert ze wel.
Dat is altijd lastig te zeggen. Een passje waar toevallig iemand een kansloos schot van 30 m lost telt ook als een kans creëren. Daarom moet je vooral geen absolute getallen gaan vergelijken tussen spelers van verschillende teams. Dus statistieken zoals aantal tackles, aantal kansen of aantal passes zijn vanzelfsprekend afhankelijk van balbezit en hoe hoog je aan de bal bent als team.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6655
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Antti Opdam schreef: 11 apr 2024, 08:52 Ja. Ok. Maar het is op een seizoenstotaal als je bij footmob op per 90 minuten drukt komt kom je op

0,98 kans per wedstrijd

Dat is bij een

Joey Veerman 4,87
Michal Sadilek 1,68
Mats Wieffer 1,37
Mees Hoedemakers 1,06
Tahirovic 0,89
De Keersmaecker 0,54

Om maar eens wat dwarsstraten te noemen.

Dus laten we daar aub niet al te interessant over doen. Hoe graag sommigen dat hier ook willen ...

De Keersmaecker is gewoon aan het onderpresteren. Maar dat kan (dus) ook wel eens aan zijn elftal liggen.

(Die statistieken van Veerman zijn trouwens wel echt bijzonder; hadden we die - conform de oude filosofie van AZ - nu maar gehaald ...)


Als je per wedstrijd 30 corners en vrije trappen mag nemen gaat het wel hard. Zeker als je een luuk voor de goal hebt staan die overal tegen aan loopt.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10262
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

SimonPoulsen schreef: 11 apr 2024, 09:52 Als je per wedstrijd 30 corners en vrije trappen mag nemen gaat het wel hard. Zeker als je een luuk voor de goal hebt staan die overal tegen aan loopt.
Exact: dus je medespelers en taken zijn dus wel relevant voor de vergelijking.

Desalniettemin heeft Veerman wel bizar hoge cijfers wat dit betreft.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6655
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Antti Opdam schreef: 11 apr 2024, 10:44 Exact: dus je medespelers en taken zijn dus wel relevant voor de vergelijking.

Desalniettemin heeft Veerman wel bizar hoge cijfers wat dit betreft.
Vanzelfsprekend, Veerman heeft een fantastische trap. Maar het versterkt elkaar wel allemaal flink. Als je en de standaardsituaties mag trappen en bij een enorm dominant team speelt.

Een Sugawara z'n statistieken krijgen een gigantische boost omdat hij regelmatig corners trapt, en dat gaat hem 100% helpen om een serieuze transfer af te dwingen deze zomer.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12697
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

SimonPoulsen schreef: 11 apr 2024, 10:50 Een Sugawara z'n statistieken krijgen een gigantische boost omdat hij regelmatig corners trapt, en dat gaat hem 100% helpen om een serieuze transfer af te dwingen deze zomer.
Er wordt hier al lange tijd erop gewezen dat AZ nooit scoort uit corners.
Laatst gewijzigd door differentcook op 11 apr 2024, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
we can come an end
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6655
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

differentcook schreef: 11 apr 2024, 11:09 Er wordt hier al lange tijd erop gewezen dat AZ nooist scoort uit corners.
Maakt toch geen zak uit. Je krikt wel je hoeveelheid voorzetten, kansen gecreëerd, final third passes en weet ik het wat allemaal flink op. En als er dan toevallig een keer wel uit een corner wordt gescoord tikt dat ook lekker aan.

Op dezelfde manier is Witry hier ooit binnengekomen. Die nam ook corners in zweden waardoor het de beste aanvallende back van Scandinavië leek op papier.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16330
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

differentcook schreef: 11 apr 2024, 11:09 Er wordt hier al lange tijd erop gewezen dat AZ nooit scoort uit corners.
Niet helemaal waar: we scoren ongeveer 1 op 30 uit een corner.

Achter mij zit Jesse (niet Klaver) en die houdt al het hele seizoen alle resultaten uit corners bij.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12697
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

salmonyappi schreef: 11 apr 2024, 13:46 Niet helemaal waar: we scoren ongeveer 1 op 30 uit een corner.

Achter mij zit Jesse (niet Klaver) en die houdt al het hele seizoen alle resultaten uit corners bij.
Ja, er is uit een corner van Bazoer gescoord geloof ik
we can come an end
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16330
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

differentcook schreef: 11 apr 2024, 13:54 Ja, er is uit een corner van Bazoer gescoord geloof ik
Nee, er is vijf keer uit een corner gescoord.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Plaats reactie