Robert Eenhoorn / Algemeen Beleid

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
RoycosoepieAZ
Oude garde
Berichten: 1146
Lid geworden op: 14 mei 2021, 09:41

Ik lees nu dat Robert Eenhoorn ook vertrekt bij AZ. Tis toch niet "r..... verlaten het zinkende schip" ??

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/11 ... hoorn.html
DeTorenburch
Oude garde
Berichten: 1232
Lid geworden op: 31 jan 2023, 13:55

Perry schreef: 13 feb 2024, 07:23 Bij deze; dat is gelukt.
Renee Neelissen weg is ook echt wel een aderlating (ook al was hij echt een penningmeester in optima forma). Dit roept bij mij wel vragen op.

Gaan Renee en Robert samen volgend jaar een uitdaging aan (club kopen eerdere gerucht Hudderfield) of en die is misschien nog wel belangrijker gaan wij weer verkocht worden of komt er een dominantere sponsor/investeerder (INEOS/Billy Beane), Kansino moet namelijk van het shirt in 2025? En door verkeerde keuzes hebben we dit jaar gezien dat we aan de top van onze groeicapaciteit zijn gekomen (op eigen kracht).

Het is natuurlijk vreemd dat het belangrijkste RvC lid opstapt net als de Directeur. Wat mij betreft mag Neelissen vervangen worden door Toon Gerbrands (iemand die de gevaren van de ongeremde groei kent, maar wel ambiteus kan denken).
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10262
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Ferry schreef: 12 feb 2024, 18:11 Arno Vermeulen werpt zich bij ESPN op als kandidaat...
:shock:
Bij wijze van grap neem ik aan?
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10262
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

salmonyappi schreef: 12 feb 2024, 17:41 Waarom is het geen fijn moment? Ik denk in dit geval, juist omdat het minder gaat en je als Eenhoorn 10 jaar heb mogen sturen, dat dit hét moment is.
Omdat we nu in sportief zwaar weer zitten en rust geboden is.

Voor wat betreft de timing prima dat hij na 10 jaar vertrekt, maar dan liever een aankondiging aan het einde van het seizoen.

(In hoeverre je zoiets binnenskamers kan houden.)
Gebruikersavatar
Joostess
Oude garde
Berichten: 1122
Lid geworden op: 11 jul 2007, 05:17
Locatie: Oud Beijerland

Antti Opdam schreef: 13 feb 2024, 09:03 Omdat we nu in sportief zwaar weer zitten en rust geboden is.

Voor wat betreft de timing prima dat hij na 10 jaar vertrekt, maar dan liever een aankondiging aan het einde van het seizoen.

(In hoeverre je zoiets binnenskamers kan houden.)
Moeten spelers met een aflopend contract aan het einde van het seizoen niet voor 1 maart horen of ze verlengd worden? Misschien is dit iets vergelijkbaars. Blijft natuurlijk een waardeloze timing en roept veel vragen op of het nog wel klikt tussen de beleidsbepalers van AZ. Anders lopen er toch niet twee tegelijk weg.
Drommedaris
Seizoenkaarthouder
Berichten: 282
Lid geworden op: 24 aug 2023, 10:13

Dat Neelissen weggaat is wel heel slecht nieuws. Het vertrek van Eenhoorn had iets beter getimed kunnen worden, maar prima dat hij er na 10 jaar een punt achter zet als hij zelf ziet dat hij de benodigde energie niet meer op kan brengen. Met de stagnatie van de laatste paar jaar, voornamelijk rond AZ1, was het een ideaal moment geweest om ook afscheid te nemen van Huiberts, een frisse wind is hard nodig en er is ruimte genoeg voor verbetering als het om het technische beleid gaat. Maar nu Neelissen ook weg gaat, gaat er wel heel veel kennis en cultuurbewaking weg. Van het drietal Neelissen, Eenhoorn, Huiberts had ik het liefste Huiberts zien vertrekken, maar nu moet je hem eigenlijk in dienst houden.
DeTorenburch
Oude garde
Berichten: 1232
Lid geworden op: 31 jan 2023, 13:55

Drommedaris schreef: 13 feb 2024, 09:19 Dat Neelissen weggaat is wel heel slecht nieuws. Het vertrek van Eenhoorn had iets beter getimed kunnen worden, maar prima dat hij er na 10 jaar een punt achter zet als hij zelf ziet dat hij de benodigde energie niet meer op kan brengen. Met de stagnatie van de laatste paar jaar, voornamelijk rond AZ1, was het een ideaal moment geweest om ook afscheid te nemen van Huiberts, een frisse wind is hard nodig en er is ruimte genoeg voor verbetering als het om het technische beleid gaat. Maar nu Neelissen ook weg gaat, gaat er wel heel veel kennis en cultuurbewaking weg. Van het drietal Neelissen, Eenhoorn, Huiberts had ik het liefste Huiberts zien vertrekken, maar nu moet je hem eigenlijk in dienst houden.
Daarom verwacht ik dat er meer gaande is en dat de door Eenhoorn gewenste externe financiers, misschien wel gevonden zijn. Een sterke dominante investeerder of sponsor. Stel dat je dus een Ineos zou krijgen als sponsor/investeerder dan lift je mee met hun kennis en kunde over eerste elftallen.

Qua stadion liggen er geen uitdagingen meer alle plannen zijn getekend (kunnen worden ingediend) en we kunnen rustig doorgroeien naar 30000. De jeudgdopleiding is ook bijna voltooid met het hotel en wellness erbij.
Gebruikersavatar
Perry
Invaller
Berichten: 2020
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

DeTorenburch schreef: 13 feb 2024, 09:37 Daarom verwacht ik dat er meer gaande is en dat de door Eenhoorn gewenste externe financiers, misschien wel gevonden zijn. Een sterke dominante investeerder of sponsor. Stel dat je dus een Ineos zou krijgen als sponsor/investeerder dan lift je mee met hun kennis en kunde over eerste elftallen.

Qua stadion liggen er geen uitdagingen meer alle plannen zijn getekend (kunnen worden ingediend) en we kunnen rustig doorgroeien naar 30000. De jeudgdopleiding is ook bijna voltooid met het hotel en wellness erbij.
De fundatie om te kunnen groeien ligt er, inderdaad. Eigenlijk is het enige wat AZ nodig heeft een stuk of 15.000 mensen extra die graag de wedstrijden willen komen bezoeken.
DeTorenburch
Oude garde
Berichten: 1232
Lid geworden op: 31 jan 2023, 13:55

Perry schreef: 13 feb 2024, 10:02 De fundatie om te kunnen groeien ligt er, inderdaad. Eigenlijk is het enige wat AZ nodig heeft een stuk of 15.000 mensen extra die graag de wedstrijden willen komen bezoeken.
Dat kan alleen door betere spelers (in ons geval).
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6655
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Perry schreef: 13 feb 2024, 10:02 De fundatie om te kunnen groeien ligt er, inderdaad. Eigenlijk is het enige wat AZ nodig heeft een stuk of 15.000 mensen extra die graag de wedstrijden willen komen bezoeken.
Daarvoor zal je toch ook naast het veld moeten groeien. Stadionbeleving, openbaar vervoer, (social)media, merchandise, AZ verkopen in het buiteland.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6643
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Drommedaris schreef: 13 feb 2024, 09:19 Dat Neelissen weggaat is wel heel slecht nieuws.
Neelissen had zijn vertrek al aangekondigd, zie ik. Uit het jaarverslag 22/23 - dagtekening 21 september 2023.

Afbeelding
DeTorenburch
Oude garde
Berichten: 1232
Lid geworden op: 31 jan 2023, 13:55

DeTorenburch schreef: 13 feb 2024, 09:37 Daarom verwacht ik dat er meer gaande is en dat de door Eenhoorn gewenste externe financiers, misschien wel gevonden zijn. Een sterke dominante investeerder of sponsor. Stel dat je dus een Ineos zou krijgen als sponsor/investeerder dan lift je mee met hun kennis en kunde over eerste elftallen.

Qua stadion liggen er geen uitdagingen meer alle plannen zijn getekend (kunnen worden ingediend) en we kunnen rustig doorgroeien naar 30000. De jeudgdopleiding is ook bijna voltooid met het hotel en wellness erbij.
Even doorfilosoferen op mijn hypothese. We hebben de laatste jaren nauwe banden opgedaan met Club Brugge. Zij zaten voor hun doorbraak ook in dezelfde positie als wij alleen door vreemd vermogen zijn zij echt doorgegroeid naar de top; wie weet dat RedBall zich meer gaat bemoeien met AZ of dat Orkila Capital ook wel een oogje heeft op AZ. Iets dat Neelissen wilde afhouden maar dan toch gelukt is (onder de juiste voorwaarden). In dat geval is een sterke verkoper als Huiberts wel weer belangijk voor de investeerder.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210702_92847947

Ik heb sterk het gevoel dat er iets moois staat te gebeuren (qua groei en op sportief vlak)
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6655
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Ferry schreef: 13 feb 2024, 10:28 Neelissen had zijn vertrek al aangekondigd, zie ik. Uit het jaarverslag 22/23 - dagtekening 21 september 2023.

Afbeelding
Inderdaad. Het is een slechte zaak dat de media dit nu brengt als een vervolg op het vertrek van Eenhoorn. Het is sowieso een slechte zaak dat ze daar dus nu pas achter komen. Maar nu in de combinatie met vertrek Eenhoorn draagt het bij een een sfeer van chaos en onrust. Zeker van het nhd verwacht ik beter dan een "Metamorfose bij AZ: naast directeur Eenhoorn vertrekt ook invloedrijke RvC-voorzitter". Die kop is direct weer overgenomen door VoetbalPrimeur.
elmo
Seizoenkaarthouder
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 jun 2007, 18:33

Ferry schreef: 13 feb 2024, 10:28 Neelissen had zijn vertrek al aangekondigd, zie ik. Uit het jaarverslag 22/23 - dagtekening 21 september 2023.
Dan had er toch wel 'aftredend en niet herkiesbaar' gestaan?

Lijkt toch wel plotseling. En slecht getimed inderdaad. Gezien alle onrust (sportieve prestaties, trainerswissel en het vertrek van de algemeen directeur...).

Benieuwd naar het artikel in het NHD van vanmorgen.

Als er iemand verantwoordelijk is voor de groei van AZ de laatste jaren, dan is dat naar mijn idee ook vooral René Nelissen. Al sinds Dirk Scheringa betrokken als stille (maar sterke) kracht achter de schermen.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6643
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

elmo schreef: 13 feb 2024, 11:11 Dan had er toch wel 'aftredend en niet herkiesbaar' gestaan?
Je wordt als commissaris bij AZ benoemd voor een periode van vier jaar. Een aftredend commissaris is bij AZ steeds herbenoembaar, zie ik.
Ik kan dat alleen niet zien voor de voorzitter van de RvC. Misschien dat dat wel gemaximeerd is op 4+4 jaar.
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2264
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

elmo schreef: 13 feb 2024, 11:11 Dan had er toch wel 'aftredend en niet herkiesbaar' gestaan?

Lijkt toch wel plotseling. En slecht getimed inderdaad. Gezien alle onrust (sportieve prestaties, trainerswissel en het vertrek van de algemeen directeur...).

Benieuwd naar het artikel in het NHD van vanmorgen.

Als er iemand verantwoordelijk is voor de groei van AZ de laatste jaren, dan is dat naar mijn idee ook vooral René Nelissen. Al sinds Dirk Scheringa betrokken als stille (maar sterke) kracht achter de schermen.
Volgens een stukje van Valentijn Driessen in de Telegraaf van vandaag werden de ambities van Eenhoorn juist geremd door Nelissen die de hand op de knip wilde houden. Citaat uit dat stukje: "De grote ambities zijn losgelaten. Ondanks het kleine stadion en het geringe achterland wilde Eenhoorn nog steeds kampioen van Nederland worden. Als het aan hem had gelegen, zou er vrij baan worden gemaakt voor externe financiers om sportief stappen met AZ te maken en hogere transfersommen en salarissen te betalen. Maar rvc-voorzitter René Neelissen, de man achter het afgewende faillissement in 2003, speelt liever op zeker. Hij staat voor continuering van AZ’s huidige rol in het (inter)nationale voetbal."
Het lijkt er dus meer op dat Nelissen juist niet mee wilde gaan in de groeiplannen van Eenhoorn.
elmo
Seizoenkaarthouder
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 jun 2007, 18:33

AZA'dam schreef: 13 feb 2024, 11:40 Volgens een stukje van Valentijn Driessen in de Telegraaf van vandaag werden de ambities van Eenhoorn juist geremd door Nelissen die de hand op de knip wilde houden. Citaat uit dat stukje: "De grote ambities zijn losgelaten. Ondanks het kleine stadion en het geringe achterland wilde Eenhoorn nog steeds kampioen van Nederland worden. Als het aan hem had gelegen, zou er vrij baan worden gemaakt voor externe financiers om sportief stappen met AZ te maken en hogere transfersommen en salarissen te betalen. Maar rvc-voorzitter René Neelissen, de man achter het afgewende faillissement in 2003, speelt liever op zeker. Hij staat voor continuering van AZ’s huidige rol in het (inter)nationale voetbal."
Het lijkt er dus meer op dat Nelissen juist niet mee wilde gaan in de groeiplannen van Eenhoorn.
Dat zou wel het een en ander verklaren.

Persoonlijk denk ik ook niet dat AZ echt veel hoger kan mikken dan de vierde plek. Dat wordt al een strijd met FC Twente (veel grotere potentie qua publiek/sponsoren).

Je kunt van een slecht jaar van een (of meer) van de PAF's profiteren, maar structureel (als iedereen zijn zaakjes op orde heeft) zit er eenvoudigweg niet meer in voor AZ. Uiteindelijk bepaald het geld (salarissen) de positie op de ranglijst.

Wat er gerealiseerd is (kijk even niet naar het huidige seizoen), is voor een clubs als AZ met haar begroting erg knap.

Maar wel vreemd -en voor AZ niet gunstig- dat beiden zo snel weggaan.

Erg benieuwd welke kopstukken/aanjagers (AD en voorzitter RVC) bij AZ vanaf het nieuwe seizoen voor nieuwe energie gaan zorgen.
Laatst gewijzigd door elmo op 13 feb 2024, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2264
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

elmo schreef: 13 feb 2024, 11:51 Dat zou wel het een en ander verklaren.

Persoonlijk denk ik ook niet dat AZ echt veel hoger kan mikken dan de vierde plek. Dat wordt al een strijd met FC Twente (veel grotere potentie qua publiek/sponsoren).

Je kunt van een slecht jaar van een (of meer) van de PAF's profiteren, maar structureel (als iedereen zijn zaakje sop orde heeft) zit er eenvoudigweg niet meer in voor AZ. Uiteindelijk bepaald het geld (salarissen) de positie op de ranglijst.

Wat er gerealiseerd is (kijk even niet naar het huidige seizoen), is voor een clubs als AZ met haar begroting erg knap.

Maar wel vreemd -en voor AZ niet gunstig- dat beiden zo snel weggaan.

Erg benieuwd welke kopstukken/aanjagers (AD en voorzitter RVC) bij AZ vanaf het nieuwe seizoen voor nieuwe energie gaan zorgen.
Precies, helemaal mee eens.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9234
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

elmo schreef: 13 feb 2024, 11:51
Persoonlijk denk ik ook niet dat AZ echt veel hoger kan mikken dan de vierde plek. Dat wordt al een strijd met FC Twente (veel grotere potentie qua publiek/sponsoren).
AZ kan wel op een andere manier hoog mikken en dat heeft het ook jaren (blijkbaar onbedoeld gedaan).
Die halve finale conference league is niet uniek. Zo heeft AZ sinds Adriaanse wel vaker Europees hoge ogen gegooid, zolang het zich maar op het toernooi van diens kracht richtte.

Binnenlands zou de ambitie moeten zijn om van de top 3 een top 4 te maken. Zoals eerder benoemd is dat ook een periode gelukt, ESPN en NOS hadden het even over een top 4 en benoemde wedstrijden van AZ tegen de andere clubs ook tot topwedstrijden. Daar zal achter de schermen ook aan gewerkt zijn. Maar het blijft bij AZ achterstallig wanneer het gaat over het gebied van het uitbreiden van supporters. Dat merk je ook nog wel eens op dit forum. Kom je in Limburg dan zitten daar ajax, PSV en Feyenoord fans, kom je in Gelderland of Friesland dan kom je ze ook tegen, ook in het buitenland vind je ze. Dat is niet vreemd in het voetbal in de Premier League zie je dat van Manchester City tot Everton, niemand richt zich meer enkel op de traditionele fan uit de regio in het 'echte' Europese voetbal. Zo bleek enige tijd dat AZ wel naam gemaakt had in Noorwegen door de link met spelers uit die landen.

Samenwerkingsverbanden, de jeugdopleiding en verkopen/verhuren, europese toernooien. AZ heeft markten op internationaal gebied waar anders dan Langedijk denkt de naamsbekendheid écht nog geen 100% is en de markt nog verder uitgediept kan worden. Teams als Bodo/Glimt en LASK Linz zijn even over AZ heen gerold maar hadden/kunnen het 'kleinere broertje' in een samenwerking worden. Of in ieder geval teams die daar op lijken.

Overigens is ook binnenlands op het gebied van samenwerking nog wel een wereld te winnen.
Voorbeelden:
ajax heeft dat officieel met Sparta, Almere, Trencin, Sagan Tosu, Sydney FC, Pachuca, Ghuangzhou.
Feyenoord heeft dat officieel met Dordrecht, Orange County FC, Urawa Red Diomands en had dat met Excelsior.
PSV heeft dat altijd onofficieel met clubs als Roda en Lommel gehad en officieel met FC Eindhoven, Cruzeiro, Chivas, Jeonbuk en Austin FC etc.

Bij AZ is het altijd bij een on/off relatie met Telstar gebleven, waar Volendam of toen ze in de eerste divisie speelden NEC eigenlijk een stuk geschiktere kandidaten zouden zijn geweest binnenlands. In het buitenland zit AZ wel in allerlei clubgroepjes, maar échte samenwerkingsverbanden is de club nooit begonnen. Inmiddels zou gezien hun gezakte status een Rosenborg bijvoorbeeld interessant kunnen zijn.

Lang verhaal kort:
- Inzetten op het werven van aanhang buiten de regio
- Inzetten op nieuwe haalbare/tastbare doelen zoals blijvend Europees succes
- Inzetten op nieuwe samenwerkingsverbanden om het netwerk en de talentontwikkeling van AZ te stimuleren
- Inzetten op optimaal gebruik van het stadion, jeugdcomplex en de omgeving.
- Inzetten op plek vier als uitgangspunt en werken om van de top drie een top vier te maken
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6643
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

DeZuivelDuivel schreef: 13 feb 2024, 12:24 Lang verhaal kort:
- Inzetten op het werven van aanhang buiten de regio
- Inzetten op nieuwe haalbare/tastbare doelen zoals blijvend Europees succes
- Inzetten op nieuwe samenwerkingsverbanden om het netwerk en de talentontwikkeling van AZ te stimuleren
- Inzetten op optimaal gebruik van het stadion, jeugdcomplex en de omgeving.
- Inzetten op plek vier als uitgangspunt en werken om van de top drie een top vier te maken
Waar ik zelf nog wel eens aan zit te denken: verbreden van het sportaanbod van AZ.
Je kunt een hoop staf/overhead best inzetten voor een brede sportervaring via AZ.
Zou goed zijn voor de bredere merknaam, nieuwe sponsors, etc.
Trekt nieuwe mensen.
Plaats reactie