AZ-SK Brann (do 24 aug, 20.45u)

Alles over het Europees voetbal van onze trots!
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9160
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Sander73 schreef: 24 aug 2023, 22:37 Wat een dramatisch slechte wedstrijd van AZ. Volledig door de ondergrens en er gewoon in eigen huis een groot deel van de wedstrijd niet aan te pas gekomen tegen de nummer vijf van Noorwegen.
Maar goed, niet onverwacht helaas. Je ziet het aankomen na de afgelopen drie/vier wedstrijden die ook ronduit slecht tot matig waren maar waar het kwartje net wel goed valt of de tegenstander er echt geen kloot van kon.

Het is nieuwe normaal dit jaar. Jeugdspelers die anderhalve bal goed raken worden als een soort van massias op een voetstuk gezet en zullen moeiteloos een half elftal aan sterkhouders vervangen. “We gaan geen vervanger halen voor Karlsson, ik hoor het Huiberts nog stoer zeggen. Het resultaat van deze arrogantie werd vanavond pijnlijk duidelijk;

Namelijk een totaal uitgeholde selectie bestaande uit B garnituur en jeugdspelers. Uit balans en een top club met een ongekende gevulde kas onwaardig. Deze zuinigheid gaat bij uitschakeling de club tientallen miljoenen kosten aan mislopen prijzengeld, marketingopbrengsten, waardevermeerdering spelers etc. Tevens ga je keihard onderuit op de club ranking en kan je je als dit nog een keer gebeurd komende jaren opmaken voor voorrondes en vroegen uitschakeling tegen clubs als Fenerbahçe. Kan je met je spaarpot de onvermijdelijke begrotingsgaten gaan dichten en is dat jarenlang opgepotte geld toch nog ergens goed voor…
Het vreemde aan de indianenverhalen van Huiberts is hoe inherent strijdig ze vaak zijn.

Eerst ben je drie maanden op zoek naar een rechtsbuiten en ga je niemand verkopen.
Vervolgens verkoop je o.a. je beste flankspeler en heb je geen vervangers meer nodig?
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Sander73
Seizoenkaarthouder
Berichten: 363
Lid geworden op: 21 mei 2022, 09:32

FugAZi schreef: 24 aug 2023, 23:30 Wel een leuk ploegje hoor dat Brann, ik dacht echt dat ik naar het AZ van Co zat te kijken met het 1-1 op spelen over het hele veld. Spelers op leeftijd met ervaring (zoals in het elftak van Co) die voor hun laatste kans op voetbalglorie aan het strijden zijn. Al lijken ze mij zo oud dat ze het kampioenschap van 2007 nog meegemaakt kunnen hebben. In ieder geval de grootste ploeg van Noorwegen qua fan base of zoiets (de presentator zei iets in die trant, maar misschien heb ik dat verkeerd verstaan?)

Je analyse kan zomaar waarheid zijn, verlies je deze en zak je teveel weg dan kan je zomaar die pot nodig hebben om het op te vangen. Laten we dat nooit vergeten want het is al met al heel dun, er zijn immers genoeg voorbeelden in de voetbalwereld die hun hand hebben overspeeld. Al weet ik niet of er voorbeelden zij van voetbalclubs die te zuinig waren :wink:

Ik deel je kijk voor het grootste gedeelte niet als ik naar de huidige stand van zaken kijk, dus feitelijk alleen Karlsson en Hatzidiakos weg. Dan valt het toch allemaal best wel mee?, Karlsson raakte toch veel te vaak helemaal geen bal en zag veel te vaak spelers over het hoofd door zijn egoïsme. Eerlijk is eerlijk zijn mee verdedigen is beter geworden 2 seizoenen terug toch echt verantwoordelijk voor een verliespartij of 5. Maar gaan we nu echt zoveel missen? Van Brederode haalde in zijn basisplaatsen haast de zelfde aantal winstpartijen en had veel minder verliespartijen. Ja van Brederode maakt te weinig zelf, maar blijkbaar speelt het team beter want anders kan je die cijfers niet verantwoorden? Nu heb je daar bovenop Poku en van Bommel die van Brederode aanvullen en wel al meer doelpunten en assist hebben, daar is toch geen misplaatste arrogantie aan?

Maar toen ik vanavond keek en zag dat bv Yuki helemaal niet zichzelf was en Pavlidis wederom geen pepernoot raakte, allebei door geen 100% focus door dingen op de achtergrond begon ik wel te twijfelen. Zelf geloof ik dat het dan wel goed komt met vervangers maar het voelt dan wel een beetje broos nu.

In ieder geval vind ik het te vroeg om echt te oordelen maar spannend is het allemaal wel.
Kerkez weg
Reijnders weg
Karlsson weg
Beukema weg
Hatzidiakos weg (in ieder geval met z’n hoofd)
Pavlidis weg (zit zo te zien ook al in Sevilla met z’n kop)
Clasie geblesseerd

Iedereen die knap tegen een bal kon trappen of de mouwen op kon stropen is vertrokken of met z’n gedachten al ergens anders. Wat over is gebleven is een uitzondering als Bazoer daargelaten niet goed genoeg of komt net kijken. Dit is een bewuste gok geweest waarvan gisteren het pijnlijke resultaat te zien was. Die twee Portugezen, wat doen die hier? Ook niet goed genoeg? Waarom zitten die nog steeds op de bank? Huiberts is na de resultaten tegen de amateurs van Andorra, Eagles en RKC gaan geloven in zijn eigen onzinnige beleid. Die heeft waarschijnlijk een hele slechte nacht gehad en is sinds gisteren ineens hard terug op aarde gevallen maar te laat om de schade op korte termijn te repareren.

Ongetwijfeld gaan er nu in een paniekreactie nog een stuk of twee spelers komen, maar voor volgende week ben je gewoon te laat. Een kopie van het seizoen 2018/19 tegen Kairat. Toen werd er ook nog ff snel een flut spits in paniek gekocht om de boel te sussen. Hopelijk herpakt deze groep zich om kwalificatie af te dwingen (Persoonlijk denk ik dat het lastig wordt omdat de kwaliteit simpelweg ontbreekt maar hoop doet leven). Zo niet dan is het seizoen drie weken oud en nu al mislukt. Echt, hoe kan je het laten gebeuren.
Gebruikersavatar
Joostess
Oude garde
Berichten: 1122
Lid geworden op: 11 jul 2007, 05:17
Locatie: Oud Beijerland

Voor een paniekreactie van Max hoeven we niet bang te zijn. Want wat is er vanmorgen anders dan gisterenochtend? Jansen speelt precies hetzelfde als de vorige wedstrijden, en dit levert precies dezelfde bedenkingen op. Daarnaast is er niet verloren en speelt AZ nog een tweede helft. Dus achter de schermen zal men zeer tevreden zijn.
Jansen die zal gisteren net steeds achterover op zijn stoel hebben gezeten toen Lahdo die kansen creëerde. Die heeft er niets van gezien en dus zal Odgaard wel weer spelen komend weekend.

Wat ik vooral opmerkelijk vond is wat er bij de wissels gebeurde. Vanaf minuut 52 stonden Lahdo en Poku al klaar maar konden twee keer niet gewisseld worden omdat eerst een assistent (zag niet wie) en daarna Jansen een heel verhaal stond op te steken tegen die jongens. Dat duurde zeker vijf minuten. Waarom zijn die niet in de rust of direct erna bijgepraat?

Het lijkt bij AZ ook niet door te dringen dat je met 0-1 achter haast moet maken. Alles gaat ook dan nog tergend traag. In de tweede helft was een moment dat Panta een vrije trap mocht nemen maar moest wachten vanwege het tijdrekken van de tegenstander. Toen dat eindelijk klaar was moest Panta de bal nog even op de goede plek neerleggen. Dan ben je m.i. echt niet scherp genoeg.

Enige pluspunten waren voor mij Bazoer (MOTM) en Ryan. Vooral die laatste is een held wat mij betreft aan het worden. Pakt punten voor AZ en als je dan na afloop een paar voetbalschoenen onder je shirt stopt om die weg te geven aan iig 1 jongen, die in vol Ryan tenue langs de kant stond, dan heb je het wat mij betreft echt begrepen! En ik heb genoten van het uitvak! Nog nooit zoveel dronken noren gezien die zich stonden te douchen onder hun eigen bier :lol:

Ik heb er een hard hoofd in volgende week. Zeker als Jansen weer met dezelfde 11 start. Ondanks dat spelers gisteren niet eens in staat waren om een bal knap van A naar B te spelen vind ik het toch niet helemaal terecht om de schuld bij de kwaliteit van de selectie te leggen. Ik ben bang dat het behoudende angsthazen voetbal van Jansen voor een veel groter deel bijdraagt aan het niveau op het veld.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Deze is ook in de weer met een flesje champagne:
we can come an end
Drommedaris
Seizoenkaarthouder
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 aug 2023, 10:13

DiepeMast schreef: 24 aug 2023, 20:49 Korte conclusietjes:

- Odgaard niet meer op rechtsbuiten.
- Yuki en Ryan zijn toppers
- Mihailovic is geen controlerende middenvelder.
- Pavlidis is een harde werker, maar heeft het nog niet op scherp staan. Komt goed. Iets met een ketchupfles.
- Clasie is misschien toch wel een belangrijke speler (kom op Antti... stap even over je eigen schaduw heen).
- Goudmijn is een goede back-up, maar moet positioneel nog even wat verbeteren.
- Bazoer is een prima optie achterin.
- Möller Wolfe is nog niet dwingend aanwezig, maar maakt stapjes.
- Dani kan lekker lopen

Roept u maar!

Odgaard niet op rechtsbuiten: dat ziet iedereen al maanden behalve Pascal Jansen.
Mihailovic geen controlerende middenvelder: dat had iedereen die AZ een beetje volgt je vantevoren kunnen vertellen.
Pavlidis: die moet van Jansen zo hard werken en zoveel verdedigende arbeid verrichten dat hij vaker niet dan wel op scherp zal staan.
Dani: blijven opstellen voor het lopen, dan weten we zeker dat we niets creeren vanuit de 10-positie.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Drommedaris schreef: 25 aug 2023, 07:12 Odgaard niet op rechtsbuiten: dat ziet iedereen al maanden behalve Pascal Jansen.
Mihailovic geen controlerende middenvelder: dat had iedereen die AZ een beetje volgt je vantevoren kunnen vertellen.
Pavlidis: die moet van Jansen zo hard werken en zoveel verdedigende arbeid verrichten dat hij vaker niet dan wel op scherp zal staan.
Dani: blijven opstellen voor het lopen, dan weten we zeker dat we niets creeren vanuit de 10-positie.
Dit is mooi kort opgesomd wat de grootste problemen zijn. Ik zou alleen nog Hatzidiakos toevoegen, maar die gaat gelukkig toch al weg.
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

Ik vond Bazoer sterk spelen gisteren.
"One swallow does not make a summer"
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10213
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Sander73 schreef: 25 aug 2023, 06:28 Kerkez weg
Reijnders weg
Karlsson weg
Beukema weg
Hatzidiakos weg (in ieder geval met z’n hoofd)
Pavlidis weg (zit zo te zien ook al in Sevilla met z’n kop)
Clasie geblesseerd

Iedereen die knap tegen een bal kon trappen of de mouwen op kon stropen is vertrokken of met z’n gedachten al ergens anders. Wat over is gebleven is een uitzondering als Bazoer daargelaten niet goed genoeg of komt net kijken. Dit is een bewuste gok geweest waarvan gisteren het pijnlijke resultaat te zien was. Die twee Portugezen, wat doen die hier? Ook niet goed genoeg? Waarom zitten die nog steeds op de bank? Huiberts is na de resultaten tegen de amateurs van Andorra, Eagles en RKC gaan geloven in zijn eigen onzinnige beleid. Die heeft waarschijnlijk een hele slechte nacht gehad en is sinds gisteren ineens hard terug op aarde gevallen maar te laat om de schade op korte termijn te repareren.

Ongetwijfeld gaan er nu in een paniekreactie nog een stuk of twee spelers komen, maar voor volgende week ben je gewoon te laat. Een kopie van het seizoen 2018/19 tegen Kairat. Toen werd er ook nog ff snel een flut spits in paniek gekocht om de boel te sussen. Hopelijk herpakt deze groep zich om kwalificatie af te dwingen (Persoonlijk denk ik dat het lastig wordt omdat de kwaliteit simpelweg ontbreekt maar hoop doet leven). Zo niet dan is het seizoen drie weken oud en nu al mislukt. Echt, hoe kan je het laten gebeuren.
=D> =D> =D>

Precies het verhaal dat ik wilde schrijven.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10213
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

DiepeMast schreef: 24 aug 2023, 20:49 - Clasie is misschien toch wel een belangrijke speler (kom op Antti... stap even over je eigen schaduw heen).
Hij is zeker belangrijk omdat hij de enige is die op die positie kan spelen. Niet omdat hij dat nu zo goed doet.

Nou ja, Bazoer zou er ook kunnen spelen. Maar Jansen lijkt er een hobby van te maken om spelers uit hun kracht te halen.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Een belangrijk probleem is dat het middenveld met louter aanvallende, redelijk fragiele middenvelders moest aantreden tegen de fysiek spelende Noren.
Clasie, ondanks zijn kleine gestalte, werd gemist en ja, daar had logischerwijze dan Bazoer kunnen spelen, ipv Mihailovic. Een overweging daarbij wel is dat Bazoer eindelijk goed is gaan spelen in zijn huidige rol en het maar de vraag is wat er gbeurt als je nu weer met hem gaat schuiven. Misschien komt het allemaal wel erg kritisch met hem en verkloot je zo twee linies?

Meer structureel ontbreekt het AZ aan een kwalitatief goede verdedigende middenvelder met body.
we can come an end
Elmpie.
Fanatic
Berichten: 634
Lid geworden op: 04 jun 2022, 09:25

fcvictorie schreef: 24 aug 2023, 21:02 In het eerste uur waren die Noren toch de bovenliggende partij. AZ kwam amper tot uitgespeelde aanvallen. Met Lahdo kwam er in ieder geval wat doel gevaar. Maar ik vond het niveau van AZ schrikbarend slecht. Er zijn amper spelers die een bal naar de juiste kleur kunnen spelen. Ballen worden blind naar voren geroeid en zoek het maar uit. Vooral het middenveld ontbreekt elke vorm van verfijndheid.
Haal bij ieder team maar is de halve basis weg in AZ geval Kerkez, Karlsson, Reijnders opgeteld met de blessures van Dantas, Clasie, Mees de Wit en in mindere mate Van Brederode, Meerdink, Martins Indi en je houdt weinig smaken over.
Buiten dat vind ik het geen excuus maar je kan zien er weinig idee achter zit of automatismen.
Vooral slecht beleid zowel Technisch als Tactisch dat je het nu nog niet op orde hebt.
Het kan gebeuren dat je een keer slecht speelt maar niet op zo`n belangrijk moment.

Een goed voorbeeld vind ik wel dat Bazoer(volgens mij rond minuut 75) een keer met lef naar voren verdedigde dit succesvol deed en toen ging zoeken wie er op het middenveld vrij liep.
antwoord is niemand omdat ze voornamelijk bij de dik bezette flanken stonden en De Wit bijna naast Bazoer stond op de Middenlijn waar hij niet hoort op zo`n moment.
dus de bal gaat dan opzij weg snelle aanval.
Elmpie.
Fanatic
Berichten: 634
Lid geworden op: 04 jun 2022, 09:25

Antti Opdam schreef: 25 aug 2023, 08:59 Hij is zeker belangrijk omdat hij de enige is die op die positie kan spelen. Niet omdat hij dat nu zo goed doet.

Nou ja, Bazoer zou er ook kunnen spelen. Maar Jansen lijkt er een hobby van te maken om spelers uit hun kracht te halen.
Een manier dat ik dat kan zien werken is als Clasie er is en Bazoer stoomt op dat Clasie dan terugzakt naar Cv in wissel werking met elkaar.
Gebruikersavatar
Joostess
Oude garde
Berichten: 1122
Lid geworden op: 11 jul 2007, 05:17
Locatie: Oud Beijerland

Elmpie. schreef: 25 aug 2023, 10:04 Haal bij ieder team maar is de halve basis weg in AZ geval Kerkez, Karlsson, Reijnders opgeteld met de blessures van Dantas, Clasie, Mees de Wit en in mindere mate Van Brederode, Meerdink, Martins Indi en je houdt weinig smaken over.


... en De Wit bijna naast Bazoer stond op de Middenlijn waar hij niet hoort op zo`n moment.
dus de bal gaat dan opzij weg snelle aanval.
Dit botst wat mij betreft met elkaar. Van De Wit mag je de automatisme verwachten want hij is van de 'oude basis' En die zakt juist door het ijs. Elke profvoetballer moet toch een bal van A naar B kunnen passen ongeacht het ontbreken van een halve basis.
Elmpie.
Fanatic
Berichten: 634
Lid geworden op: 04 jun 2022, 09:25

Joostess schreef: 25 aug 2023, 10:14 Dit botst wat mij betreft met elkaar. Van De Wit mag je de automatisme verwachten want hij is van de 'oude basis' En die zakt juist door het ijs. Elke profvoetballer moet toch een bal van A naar B kunnen passen ongeacht het ontbreken van een halve basis.
Je kan van een 10 tien verwachten dat hij op die positie of in de buurt daarvan staat bij een counteraanval en niet op de middenlijn.
De Wit loopt daar alleen maar als die weer eens een druk wil zetten/bal wil afpakken met een overtreding, als ze een aanval aan het opbouwen zijn(net buiten de 16 zijn) of als hij bij dicht bij Pavlidis staat bij een voorzet van de zijkant.

Met de inleveren van kwaliteit komen zijn zwakheden(voor hoever die nog niet duidelijk zijn) nog verder bloot te liggen omdat de andere spelers het niet meer kunnen compenseren.
De wit was van de 11 in de basis in mijn ogen misschien wel de minste die er stond, die gaat echt niet zomaar beter spelen omdat hij nu zogenaamd moet opstaan dat kan die namelijk niet.

Ik heb verder niks tegen hem maar vind niet dat hij de kwaliteiten heeft om de kar te trekken op 10.

Buiten dit punt mag van mij Mihailovic daar wel een keer starten ik denk namelijk dat je er in de opbouw veel meer aan hebt, ondanks dat hij nog niet het aller beste spel heeft laten zien.
En ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe Odgaard het op 10 zou doen als Lahdo hem flankeert, wel voor de laaste 20 minuten(Lahdo wel basis) anders is het wel heel aanvallend.
John Cecker
Teletext-supporter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2023, 10:56

Hello and thanks for the game yesterday. It was difficult to know what the level difference between AZ and Brann was, but I don't think it was as big as I feared.

But I understand that AZ didn't play their best game, so I'm afraid you have more to offer. Fortunately, Brann is a much better home team than away team, so you will probably have to step up a few notches for the return game to win.

I see that many here believe that you bought our best player in David Wolfe. You didn't. Wolfe has never been close to Brann's best player, but a young player with perhaps the greatest potential we had. He will become brilliant in time for you!

Otherwise, I have to praise the beautiful stadium you have and nice supporters. We are looking forward to the match in Bergen, which is sold out and will be rocking long before the match (Brann has by far the best supporters in Norway). I hope it can tip the game in our favor ;)

Kind regards from Bergen
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Elmpie. schreef: 25 aug 2023, 10:04
[...]
Een goed voorbeeld vind ik wel dat Bazoer(volgens mij rond minuut 75) een keer met lef naar voren verdedigde dit succesvol deed en toen ging zoeken wie er op het middenveld vrij liep.
antwoord is niemand omdat ze voornamelijk bij de dik bezette flanken stonden en De Wit bijna naast Bazoer stond op de Middenlijn waar hij niet hoort op zo`n moment.
dus de bal gaat dan opzij weg snelle aanval.
Ja, ik weet welk moment je bedoelt. Doordat er veel te weinig beweging was en er in een te laag tempo werd gespeeld waren er veel vaker momenten dat niemand aanspeelbaar was. Wat je graag wilt zien is dat er persoonlijkheden op het veld staan die de bal willen hebben, 'm als het ware opeisen. Dat aanvallende spelers voortdurend in beweging zijn en zo de organisatie van Brann verstoren. Maar helaas, niemand neemt het voortouw, niemand neemt de ploeg op sleeptouw. En dan lijken ze Brann aanvankelijk ook nog flink onderschat te hebben waardoor er in de eerste helft tamelijk slap wordt begonnen.
Hopelijk is Clasie er donderdag weer bij.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

John Cecker schreef: 25 aug 2023, 10:58 Hello and thanks for the game yesterday. It was difficult to know what the level difference between AZ and Brann was, but I don't think it was as big as I feared.

But I understand that AZ didn't play their best game, so I'm afraid you have more to offer. Fortunately, Brann is a much better home team than away team, so you will probably have to step up a few notches for the return game to win.

I see that many here believe that you bought our best player in David Wolfe. You didn't. Wolfe has never been close to Brann's best player, but a young player with perhaps the greatest potential we had. He will become brilliant in time for you!

Otherwise, I have to praise the beautiful stadium you have and nice supporters. We are looking forward to the match in Bergen, which is sold out and will be rocking long before the match (Brann has by far the best supporters in Norway). I hope it can tip the game in our favor ;)

Kind regards from Bergen
Hello, welcome on the forum.

After visiting your city several times, I love Bergen. Too bad I never had the chance to visit the stadium.
Because I am a fan of AZ and Bodo Glimt, I knew before the game it would be a difficult game.
Brann has a good quality team and only nitwits like our trainer thought that David Wolfe was your best player :D

Our trainer also thought it was a good idea to field 3 attacking midfielders, therefore giving the complete control over the midfield to Brann. Because of your strong midfield your team took advantage over it, especially in the first half. At the end 1-1 was a deserved result for both teams I think.

For our sake I hope Jordy Clasie (defending midfielder) can play in Bergen and then it can be an exciting game again.
I only disagree on your statement that Brann has the best supporters in Norway, because all Norway (and Europe) knows the best supporters are the ones with the yellow toothbrushes :wink: Heia Glimt 8)

Greetings from Alkmaar
Elmpie.
Fanatic
Berichten: 634
Lid geworden op: 04 jun 2022, 09:25

differentcook schreef: 25 aug 2023, 07:06 Deze is ook in de weer met een flesje champagne:
:lol:
Plaats reactie