AZ-Go Ahead Eagles (zo 13 aug, 14.30u)

Eredivisie, bekerduel of oefenpotje: bespreek hier alle wedstrijden van het vlaggenschip
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

FugAZi schreef: 14 aug 2023, 08:52 Temporiseren gebeurt 100% en overal, het zit ingebakken in het moderne voetbal waar de data van de persoonlijke hart en fitheids meters (gebruikt sinds +- tien jaar) een perfecte blauwdruk geven wat de beste weg is om de 3 of 4 dagen te presenteren. Bij PSV - Utrecht was ik benieuwd hoelang PSV de grote druk zouden blijven toepassen en wanneer ze terug zouden schroeven. Het bleef bij 20 minuten drukken en toen nam Utrecht het zeker voor een minuut of 20 compleet over en hadden echt grote kansen. De 'ouderwetse' overrompelings tactiek die PSV nu toepast heeft dus duidelijk een grens en dan wordt er getemporiseerd. Hoe vaak hebben we niet Nederlandse ploegen de beste eerste 30 minuten zien spelen om vervolgens gedurende wedstrijd het onderspit te delven (Hollandse ziekte). Je ziet heel vaak dat als er geen voorsprong is bedongen in de openingsfase dat ploegen er qua fitheid een long run van maken waardoor de betere ploegen meestal pas na de 65ste minuut + weer een overwicht krijgen. Maar eigenlijk wordt dat steeds minder omdat zelfs de kleinere teams nu ook moderne trainingstechnieken en fitheidscontroles toepassen. Eigenlijk kan je stellen dat de topploegen qua fitheid sprongen hebben gemaakt het laatste decennia maar dat de kleine ploegen mega-sprongen hebben gemaakt.

Terug naar AZ en naar jou punt, ik was heel erg te spreken over de energie van het afjagen (bakken met energie werd er tegenaan gegooid) wat eigenlijk resulteerde in de vroege voorsprong en de uitbouw ervan. Maar ik durf te wedden dat als het doelpunt niet gevallen was AZ ergens in de wedstrijd zijn extra gebruik van de energie zou moeten betalen met een mindere periode. Nu was dat later in de wedstrijd dan ook zichtbaar, maar gelukkig met een voorsprong.
Dus puur uit theorie gekeken denk ik dat het allemaal heel bewust gebeurt en er niet echt heel veel wisselgeld over blijft (ook tegen ploegen die dus minder zijn zoals Go Ahead).

Maar uit gevoel gekeken mis ik de bevlieging van vroeger (al durf ik hier ook hier te wedden dat de energie output van het hedendaagse voetbal hoger ligt dan die van vroeger). De tijden van Co zijn dan ook jammer genoeg ingehaald door de moderne trainingstechnieken, voedsel, rust en professioneliteit en fitheid van met name de mindere ploegen. Dat andere ploegen het wel zouden kunnen is in mijn ogen gabaseerd op mythes bouwen, die 30 geweldige minuten van de Hollandse ziekte stond ook altijd in krant, goh wat was het raar dat we alsnog verloren door 60 minuten labbekakken voetbal door geen energie meer.

Ja het voetbal is er niet leuker op geworden met zoveel strijd op de details. De term professor Jansen is hier niet voor niks geboren want ja ze houden wel degelijk in. De haters zullen er wel weer mee aan de haal gaan, en wijzen op de mythes van anderen en op het lage entertainment niveau. Maar modern voetbal vraagt nu eenmaal om meer details en ik denk nog steeds dat we daarmee een goede staf in huis hebben. De start was in ieder geval wel positief te noemen.
Functioneel temporiseren, daar is niets mis mee. En ja, je hebt gelijk dat je niet 90+ minuten high intensity voetbal kunt spelen. Maar ik doelde meer op de mentale instelling. Als de wedstrijd eenmaal is beslist zie je doorgaans dat de scherpte er af is. Dat gebeurt overigens ook vaak tegen zwakkere tegenstanders, nog voordat de wedstrijd beslist is. Je hoort vaak, na een goede wedstrijd tegen een sterke tegenstander, bijvoorbeeld de laatste thuiswedstrijd tegen ajax, dat als we elke wedstrijd met die instelling zouden spelen dan werden we kampioen. Het zal best waar zijn dat door meten en weten(schap) de ideale formule van inspanning en intensiteit zal zijn vastgesteld. Maar spelen met passie vanuit het hart staat daar wellicht op gespannen voet mee.
Laatst gewijzigd door AZA'dam op 14 aug 2023, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

differentcook schreef: 13 aug 2023, 23:41 Er zijn blessures, uit vorm en er is ook concurrentie nodig (anders heb je zometeen weer klachten over een zwakke bank en voorspelbare wissels)
Ja, Dantas zat niet bij de wedstrijdselectie! Wat is er met hem?
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12535
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

AZA'dam schreef: 14 aug 2023, 10:59 Ja, Dantas zat niet bij de wedstrijdselectie! Wat is er met hem?
Hij had een (niet al te zware) blessure opgelopen in de wedstrijd tegen Bologna
we can come an end
Plaats reactie