Jordy Clasie (2024)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
AZSander
Seizoenkaarthouder
Berichten: 482
Lid geworden op: 23 sep 2012, 12:18
Locatie: Alkmaar

Antti Opdam schreef: 02 aug 2023, 15:39

Sportief en financieel van zeer beperkte waarde, maar we ze houden erbij voor de sfeer.
"Zeer beperkte waarde". Ik kan je nu toch niet meer serieus nemen Antti, spijtig.
Compete to complete
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12616
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

AZSander schreef: 02 aug 2023, 16:30 "Zeer beperkte waarde". Ik kan je nu toch niet meer serieus nemen Antti, spijtig.
Lijkt een Jahanbakhshje te worden :D
we can come an end
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3395
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Antti Opdam schreef: 02 aug 2023, 08:30 Ik zeg wel dat Clasie tegen West Ham - voor mij met afstand - de slechtste man van het veld was.

Waar andere spelers wel gewoon op de been bleven. Kerkez zie je bijvoorbeeld een prima wedstrijd spelen. Ook bijvoorbeeld Ryan en Reijnders deden het goed.

Die kunnen het niveau aan waar AZ - hopelijk - naar streeft.
Dit valt me echt tegen van je. Fugazi geeft al flink wat argumenten die je punt onderuit halen, waarbij het neersabelen van Clasie op basis van één wedstrijd echt het dieptepunt vormt.

Reijnders haalde in toppers volgens jou blijkbaar wel het niveau waar AZ naar moet streven. Eerste wedstrijd tegen Lazio gezien? Wedstrijd tegen Feyenoord in de Kuip gezien? Draaide om de koppositie. Toen werd hij er zelfs uit gewisseld. Beste man bij AZ? Clasie.

Zelfde manier van analyseren voor Kerkez: Anderlecht-uit? Lazio-thuis? Feyenoord thuis?

Slaat natuurlijk nergens op. Echt puur cherry picking wat je doet. We zullen het maar de Antti analyse noemen.

Statistisch gezien behoorde Clasie afgelopen seizoen bij de top5 spelers van AZ. Ook een van de beste passers en balveroveraars in het team. Heb ik al ergens uitgebreid gepost. Even je huiswerk doen Antti.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2286
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Clasie is onze beste speler (vorig jaar verkozen tot speler van het seizoen), is een leider in de kleedkamer, werkt zich een ongeluk en heeft duidelijk ervaring die hij ook graag wilt overbrengen. We hebben hem nog transfervrij binnengehaald ook. Vorig seizoen was zijn beste in een AZ-shirt en is zelfs opgeroepen voor het Nederlands elftal. Lijkt me uitzonderlijk voor een club van AZ. Kunnen onze talenten veel van leren en het stukje met 1,5/2 overnemen.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8331
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

AZSander schreef: 02 aug 2023, 16:30 "Zeer beperkte waarde". Ik kan je nu toch niet meer serieus nemen Antti, spijtig.
Dat heeft nog lang geduurd. :lol:
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10241
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

SchoorlAZ schreef: 03 aug 2023, 01:39 Clasie is onze beste speler (vorig jaar verkozen tot speler van het seizoen),
Door wie?

AZFanpage ging voor Reijnders.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10241
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

AZSander schreef: 02 aug 2023, 16:30 "Zeer beperkte waarde". Ik kan je nu toch niet meer serieus nemen Antti, spijtig.
Tja. Het is maar waar naar je kijkt of waar je het tegen afzet.

Ik heb Koopmeiners, Midtsjo en Reijnders als referentiekader. Spelers die in toppers doorslaggevend zijn en transferwaarde kunnen vertegenwoordigen. Nu wordt deze positie bezet gehouden door iemand die in toppers weinig brengt en geen transferwaarde vertegenwoordigt én - het belangrijkst - dat ook nooit meer gaat doen.

Clasie doet het goed met zijn kont tegen de verdediging en speelt daar veilig de balletjes rond. Dat heb ik ook gezegd: in de opbouw is hij wel nuttig en doet hij geen gekke dingen. Vervolgens kan hij door massale druk ballen onderscheppen. Tenzij de tegenstander echt goed is.

Clasie heeft inderdaad wel waarde tegen de Cambuurs en Emmens van deze wereld. Maar ook dat is niet het referentiekader dat ik neem.

Als meehobbelen tegen de kleinetjes je referentiekader is dan heeft elke speler natuurlijk wel toegevoegde waarde.

(PS. De eerder gelezen vergelijking met Davids slaat natuurlijk helemaal nergens op. Die won vrij consequent duels. Waar Clasie dat in mijn beleving nooit doet. Waarbij ik dus een interceptie iets anders vindt dan een gewonnen duel.)
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10241
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

differentcook schreef: 02 aug 2023, 16:32 Lijkt een Jahanbakhshje te worden :D
Laten we het hopen.

Ook daar bleek ik - na een jaar of twee - toch weer een spot on analyse te hebben afgeleverd.

(Dat Engelse degradatie-scouts ergens in trappen vind ik overigens prima.)
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11194
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Ik kan Antti wel grotendeels volgen hoor. Clasie doet weinig fout omdat hij weinig risico neemt. Maar in de topwedstrijden komt hij fysiek tekort op die positie. Geen snelheid en geen restwaarde. Het is een prima speler om erbij te hebben, maar AZ zou hoger moeten mikken.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10241
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

SchoorlAZ schreef: 03 aug 2023, 01:39 Clasie is onze beste speler
Hoe langer ik erover nadenk hoe gekker het hier eigenlijk lijkt te worden ...

Krijg je een dergelijke stelling in een zomer dat Kerkez en Reijnders voor de hoofdprijs vertrekken en Pavlidis en Karlsson de pannen van het dak hebben gespeeld.

We hebben hier over een speler die - achtereenvolgens - (min of meer) mislukte bij Southampton, Brugge en Feyenoord en die vervolgens twee jaar reserve zat achter écht goede middenvelders.

Nu komt hij - ja, ja - eindelijk een beetje bovendrijven en plots wordt hij benaderd als onomstreden pion en roerganger.

Dat zelfs na dit 'geweldige' seizoen geen serieuze club zich heeft gemeld en hij rustig heeft verlengd is dan toch bijzonder ...

Ik wil best in het narratief mee dat het een nuttige pion kan zijn, maar laten we het - alstublieft - wel in het juiste perspectief blijven zien.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10241
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

AZSander schreef: 02 aug 2023, 16:30 "Zeer beperkte waarde".
Overigens refereerde ik met die passage op Indi, Verhulst en Hatzidiakos.

Ook van die spelers die nooit meer dan 3 miljoen gaan opleveren of een topper voor je zullen beslissen.

Maar ze doen het wel goed op sociale media.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2338
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 03 aug 2023, 06:35 Tja. Het is maar waar naar je kijkt of waar je het tegen afzet.

Ik heb Koopmeiners, Midtsjo en Reijnders als referentiekader. Spelers die in toppers doorslaggevend zijn en transferwaarde kunnen vertegenwoordigen. Nu wordt deze positie bezet gehouden door iemand die in toppers weinig brengt en geen transferwaarde vertegenwoordigt én - het belangrijkst - dat ook nooit meer gaat doen.

Clasie doet het goed met zijn kont tegen de verdediging en speelt daar veilig de balletjes rond. Dat heb ik ook gezegd: in de opbouw is hij wel nuttig en doet hij geen gekke dingen. Vervolgens kan hij door massale druk ballen onderscheppen. Tenzij de tegenstander echt goed is.

Clasie heeft inderdaad wel waarde tegen de Cambuurs en Emmens van deze wereld. Maar ook dat is niet het referentiekader dat ik neem.

Als meehobbelen tegen de kleinetjes je referentiekader is dan heeft elke speler natuurlijk wel toegevoegde waarde.

(PS. De eerder gelezen vergelijking met Davids slaat natuurlijk helemaal nergens op. Die won vrij consequent duels. Waar Clasie dat in mijn beleving nooit doet. Waarbij ik dus een interceptie iets anders vindt dan een gewonnen duel.)
Meehobbelen tegen de kleintjes, je loopt weer te chargeren als een gek joh. Wekelijks een van de betere spelers tegen iedere tegenstander volgens het Nederlandse publiek, het AZ publiek, de pers en niet geheel onbelangrijk de BONDSCOACH.

Dat geen club zich gemeld heeft voor Clasie weet jij blijkbaar helemaal niet, er zijn wel degelijk clubs die geinteresseerd waren/zijn in hem die een stap omhoog zijn vanaf AZ.

"Hij doet geen gekke dingen" Wat voor een gekke dingen moet een controleur dan doen van jou? Clownsneus op? Iemand die met een hele goede traptechniek onze aanval instelling brengt door passes achter de laatste lijn neer te leggen waaruit wij vaak direct gevaarlijk worden en regelmatig scoren is niet genoeg? Dit is een van de grote aanvalswapens van dit AZ de laatste jaren.
Speelt veel ballen vooruit en slaat linies over wat voor de meeste controleurs bij de subtop/top al te veel gevraagd is. Hoevaak scoorde Midtsjo trouwens? Die stond in een aanvallendere rol dan Clasie.


Niet perse een voorstander van Youtube highlights maar je ziet hier wel zijn uitmuntende passing, assist en goals die jij blijkbaar voor lief neemt.

Link: http://www.youtube.com/watch?v=watch?v=JMS7bTtcs8U
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10241
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Wildcat schreef: 03 aug 2023, 07:57 Hoevaak scoorde Midtsjo trouwens? Die stond in een aanvallendere rol dan Clasie.
Als gezegd: het mogen van mij ook assists zijn.

Midtsjo:

2021

Assist bij ajax - uit (1-2 winst, onderschepping en voorwaarts).

Assist tegen Feyenoord - thuis (4-2 winst).

Assist tegen Feyenoord - uit (2-3 winst).

2020

Assist tegen ajax -uit (0-2 winst).

2019

Assist tegen ajax - thuis (1-0 winst).

Assist tegen PSV - uit (0-4 winst).

Laten we een Koopmeiners er maar helemaal niet bij pakken ...

Kan dan nu iemand het rendement van al die geweldige splijtende passes van Clasie laten zien?

Nogmaals: Clasie doet best leuk mee en het is ook geen speler die van mij weg moet. Maar er waren en zijn (ook zeer recent nog) veel betere voorbeelden voor handen die ook nog meer geld zouden kunnen opleveren of hebben opgeleverd.

Ik vraag om een kritischere blik.

Maar blijkbaar is dat in een echokamer nogal spannend.

Zeker als een aantal statistieken in zijn nadeel spreken.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10241
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Wildcat schreef: 03 aug 2023, 07:57 Meehobbelen tegen de kleintjes, je loopt weer te chargeren als een gek joh.
Ik chargeer inderdaad wel wat ja.

Maar dat is ook wel nodig omdat er in gelijke mate ten positieve wordt gechargeerd.

Uiteindelijk zoek ik naar een wat gebalanceerder beeld.

Te meer Bazoer prima op zijn plek zou kunnen spelen. Dat is een speler die daadwerkelijk uitgeroepen is tot speler van de eredivisie (al dan niet wel/geen waarde), ook op de radar is gekomen van de BONDSCOACH, maar boven alles potentiële transferwaarde vertegenwoordigt én goals heeft gemaakt en een assist heeft gegeven tegen de klassieke top 3.

- Kijken we mee Jordy? -
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11194
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Antti Opdam schreef: 03 aug 2023, 08:48
Zeker als een aantal statistieken in zijn nadeel spreken.
Dat argument heeft bij sommigen hier geen zin.

"Ik heb geen statistieken nodig, ik zie zelf wel wat er op het veld gebeurt."
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Mousa Sidi
Fanatic
Berichten: 510
Lid geworden op: 13 mar 2022, 11:15

Zoals Karlsson er een paar van afstand in ramt heeft Clasie een aantal passes over ruim dertig meter gegeven die je nooit meer vergeet. Zo hard, zo zuiver, smullen. Toch denk ik dat Clasie tegen vervanging aan zit. Bazoer is in potentie nog veelzijdiger. Sneller, sterker en heeft ook een prachtige lange bal. Hopelijk komt dat er ook een keer uit zonder blessures en vervelend/dom gedrag in het veld. Clasie mag van mij, met die snelle jongens aan de flanken, nog strooien met mooie ballen, maar verwacht een overdracht dit seizoen.
Elmpie.
Fanatic
Berichten: 634
Lid geworden op: 04 jun 2022, 09:25

Mousa Sidi schreef: 03 aug 2023, 09:13 Zoals Karlsson er een paar van afstand in ramt heeft Clasie een aantal passes over ruim dertig meter gegeven die je nooit meer vergeet. Zo hard, zo zuiver, smullen. Toch denk ik dat Clasie tegen vervanging aan zit. Bazoer is in potentie nog veelzijdiger. Sneller, sterker en heeft ook een prachtige lange bal. Hopelijk komt dat er ook een keer uit zonder blessures en vervelend/dom gedrag in het veld. Clasie mag van mij, met die snelle jongens aan de flanken, nog strooien met mooie ballen, maar verwacht een overdracht dit seizoen.
Verwacht niet dat het zo snel in verval komt is pas net 32 is ook een vrij slimme speler waardoor hij niet snel in zijn zwaktes komt.
Ik denk eerder dat Lewis Schouten langzaam gebracht wordt en naar mate volgende seizoen het stokje langzaam wordt doorgegeven.
of hij moet geblesseerd raken wat ik niet hoop en dat je dan snel bij Bazoer uitkomt.
dan kan je hem er altijd nog bij houden als 12e/13e man als hij dat zou willen.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12616
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Langedijk schreef: 03 aug 2023, 08:58 Dat argument heeft bij sommigen hier geen zin.

"Ik heb geen statistieken nodig, ik zie zelf wel wat er op het veld gebeurt."
Statistieken moeten wel kloppen, relevant zijn en goed worden gebruikt. En dat is hier meestal niet het geval :)
we can come an end
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3395
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Antti Opdam schreef: 03 aug 2023, 08:48
Ik vraag om een kritischere blik.

...

Zeker als een aantal statistieken in zijn nadeel spreken.
Dat doe je helemaal niet. Je vergroot minpunten van Clasie, omdat je duidelijk geen fan van hem bent. Aan de andere kant vergroot je de pluspunten bij andere spelers (Reijnders / Kerkez / Koopmeiners), terwijl ze ook genoeg minpunten hebben gehad <hoewel ik hier een kleine lans wil breken voor Teun>. Dan zie ik een zeer beperkte kritische blik.

Maar goed, om je van repliek te dienen: welke AZ-speler gaf de meeste lange nauwkeurige passes bij AZ? Clasie. Per wedstrijd gemiddeld 4,6. Op plek twee en drie komen Beukema en Hatzdiakos met respectievelijk 3,8 en 3,7 nauwkeurige lange passes. Daarmee is Clasie de speler die het meest het spel verlegd. Er zijn maar 4 spelers in de Eredivisie die boven deze lange pass nauwkeurigheid zaten.

Aangezien Clasie de meeste defensieve controlerende middenvelder is, is zijn rol ook meer die van balafpakker i.p.v. assists en goals. En daarin behoort hij tot de top van de Eredivisie.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10241
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

DiepeMast schreef: 03 aug 2023, 12:42 Dat doe je helemaal niet. Je vergroot minpunten van Clasie, omdat je duidelijk geen fan van hem bent. Aan de andere kant vergroot je de pluspunten bij andere spelers (Reijnders / Kerkez / Koopmeiners), terwijl ze ook genoeg minpunten hebben gehad <hoewel ik hier een kleine lans wil breken voor Teun>. Dan zie ik een zeer beperkte kritische blik.
Tja, maar pluspunten en minpunten kwantitatief duiden heeft ook niet zoveel zin.

Een gemiddeld doelpunt heeft - in beginsel - bijvoorbeeld veel meer waarde dan een succesvolle lange pass.

Overigens heb ik ook al zeven keer gezegd dat hij bij intercepties en in de opbouw nuttig is.

Maar er bestaan dus ook spelers die kunnen opbouwen en een bal kunnen afpakken én die ook nog wel eens een duel winnen en een assist geven. Én die transferwaarde hebben.

Als je bij AZ in een vrije vol voor de verdediging staat is het ook wel lekker makkelijk verdelen.

Ik denk dat meer spelers dat kunnen.

(Voor het overige met je analyse eens.)
Plaats reactie