Geloof, Politiek & Racisme II

Het forum waarin men naar hartelust kan discussieren op een hoogstaand niveau.

Provinciale Statenverkiezingen in maart 2019:

Peiling eindigde op 02 jul 2019, 18:21

CDA
1
4%
PvdA
0
Geen stemmen
VVD
6
21%
SP
2
7%
PVV
4
14%
FvD
8
29%
Groen Links
4
14%
ChristenUnie
0
Geen stemmen
D66
3
11%
DENK
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 28
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

FugAZi schreef: 23 dec 2022, 09:59 Aan de maatschappij in geheel die nog steeds last heeft van de negatieve doorwerking van het slavernijverleden.
Daar heeft ‘de maatschappij’ helemaal geen last van hoor. Alleen een kleine groep. En dat is ‘toevallig’ dezelfde groep die onze volledige geschiedenis wil uitwissen terwijl ze hier wel profiteren van gratis geld en alle voorzieningen. Lever die uitkeringen dan ook in of hoepel lekker op. Want als een werkgever een blanke sollicitant verkiest boven een zwarte dan heeft dat niets met het slavernijverleden te maken hoor. Dan heeft dat te maken met gedrag, criminaliteitscijfers, arbeidsmoraal en (in)tolerantie.
FugAZi schreef: 23 dec 2022, 09:59 De laatste zin vind ik een typische Langedijk opmerking. Vol oordeel en alleen een negatief stukje van het geheel er uitgelicht. Ik hecht er maar geen waarde aan.
Een negatief stukje? Dat is de hele kern van het verhaal juist. Herstelbetalingen, fondsen, een ‘voorschot’ van 40 ruggen de neus. Laat die werkschuwe figuren zelf eens wat doen. Zoals hierboven al ergens gezegd: zonder slavernij hadden de nazaten nu in lemen hutjes gewoond en hadden ze bij 40 graden 20 kilometer moeten lopen naar een waterput. De slaven destijds waren de slachtoffers, niet de profiterende nazaten 4 generaties later.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3133
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

FugAZi schreef: 23 dec 2022, 16:34 Nog nooit zo domme vergelijking gelezen. Dik bord voor je kop.
Haha, de standaard opmerkingen komt direct door. "Domme vergelijking". Precies zoals ik verwacht had. Top. :lol:
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

dirkjan schreef: 27 dec 2022, 05:25 Haha, de standaard opmerkingen komt direct door. "Domme vergelijking". Precies zoals ik verwacht had. Top. :lol:
Ja hoor je hebt gelijk het js een kut kort door de bocht antwoord. Ik had er al spijt van dat ik in dit topic inging op de reacties op het plaatje dat ik gepost had. Ik heb geen zin om er verder tijd aan te besteden.
Ik hoop je/jullie in de voetbal discussie weer tegen te komen. Maar hier ben ik klaar.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 25 dec 2022, 00:30 Waarom kun je die vergelijking niet maken dan? Omdat de slavernij vandaag de dag nog doorwerkt en de oorlog niet?
Omdat de naweën van de slavernij nog altijd zichtbaar zijn als je kijkt naar de sociale ladder van de nazaten. Dat is bij WO II niet of nauwelijks het geval als je kijkt naar de positie van de getroffen bevolkingsgroep, daarbij doelende op de bezette autochtone Nederlander.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Forza AZ schreef: 19 dec 2022, 22:05 Andere landen hebben al eerder excuses gemaakt voor slavernij en die hebben nooit herstelbetalingen gedaan. Zou ook belachelijk zijn, want alle slachtoffers en daders van de slavernij zijn al lang overleden. Als de nazaten na 150 jaar nog steeds niet hersteld zijn ervan, dan hebben ze zelf gefaald.
Veel te simpele redenatie. Iemand die in armoede opgroeit ontwikkelt zich over het algemeen anders dan iemand die ouders heeft die vermogend zijn en goed opgeleid. Dat werkt vaak door van generatie op generatie en dat duurt een tijd voordat dat is rechtgetrokken. Je ziet daar uiteraard wel een positieve ontwikkeling in, maar het is niet zo dat op het moment van de afschaffing van de slavernij de bevolkingsgroepen ineens dezelfde positie hadden in de maatschappij. Men was vaak ongeschoold, had geen vermogen etc. Dat werkt vervolgens door op de kinderen die vaak ook vroeg van school gingen, om verschillende redenen. Dat kan zijn door op jonge leeftijd te gaan werken om geld in het laadje te brengen, of omdat scholing vanuit huis niet werd gestimuleerd. Ook dat laatste kan weer verschillende oorzaken hebben, enerzijds omdat de ouders daar de tijd niet voor hadden, anderzijds omdat de kennis simpelweg ontbrak. Dat gaat vaak van generatie op generatie en dat duurt wel een tijdje voor de balans op de sociale ladder is hersteld. Komt ook nog eens bij dat je te maken hebt met beeldvorming die niet altijd in het voordeel is van de nazaten. Krijgt iedereen gelijke kansen? Op papier wellicht wel, in de praktijk blijkt het andere.

Wat betreft de betalingen, eens. Bovendien heeft Suriname, wereldwijd, als één van de weinige voormalige koloniën al geld gehad in de jaren na de onafhankelijkheid. Om het nog maar niet te hebben over de financiele steun op latere momenten. Ik zou ook niet weten hoe je dat vorm zou moeten geven. Iederere nazaat van de slaven een x-bedrag geven? Dat zou onzinnig zijn. Excuses hoef ik ook niet. Dat komt van iemand die er niks mee te maken heeft, naar iemand die niet direct is getroffen. Dat zegt mij persoonlijk niks. Erkenning is een veel belangrijker punt. Want de onwetendheid is vaak nog groot, alsmede ook de kennis van hoe zoiets doorwerk van generatie op generatie. Dat blijkt ook weer in dit topic.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZ 4 Life schreef: 30 dec 2022, 13:31 Veel te simpele redenatie. Iemand die in armoede opgroeit ontwikkelt zich over het algemeen anders dan iemand die ouders heeft die vermogend zijn en goed opgeleid. Dat werkt vaak door van generatie op generatie en dat duurt een tijd voordat dat is rechtgetrokken.
Maar dan suggereer je dat die armoede is ontstaan door de slavernij. Terwijl die slaven in Afrika al geen cent te makken hadden. Hier hebben de nazaten in ieder geval nog kunnen profiteren van voorzieningen, goede zorg en gratis geld.

Daarbij ken ik genoeg mensen die het niet breed hebben, maar wiens kinderen een goede opleiding volgen. Je kunt je niet eeuwen achter hetzelfde excuus blijven verschuilen. En intelligentie is daarbij niet eens van belang: zie de voetbalwereld. Met elk talent kun je iets bereiken.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZ 4 Life schreef: 30 dec 2022, 13:21 Omdat de naweën van de slavernij nog altijd zichtbaar zijn als je kijkt naar de sociale ladder van de nazaten. Dat is bij WO II niet of nauwelijks het geval als je kijkt naar de positie van de getroffen bevolkingsgroep, daarbij doelende op de bezette autochtone Nederlander.
Volgens mij hebben we het over maximaal 1.000 ‘marons’ in Nederland. Hoeveel mensen zijn zonder vader en/of moeder opgegroeid na de oorlog? Een veelvoud. En er zijn wel meer redenen waarom die nazaten van de slavernij onderaan de sociale ladder staan. Daar spelen ze zelf ook een (grote) rol in.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 01 jan 2023, 02:06 Maar dan suggereer je dat die armoede is ontstaan door de slavernij. Terwijl die slaven in Afrika al geen cent te makken hadden. Hier hebben de nazaten in ieder geval nog kunnen profiteren van voorzieningen, goede zorg en gratis geld.

Daarbij ken ik genoeg mensen die het niet breed hebben, maar wiens kinderen een goede opleiding volgen. Je kunt je niet eeuwen achter hetzelfde excuus blijven verschuilen. En intelligentie is daarbij niet eens van belang: zie de voetbalwereld. Met elk talent kun je iets bereiken.
Daarom moet je ook niet één klein stukje uit een betoog halen. Lees het hele betoog nog even terug en dan wijs ik niet op één oorzaak, maar op een proces. Althans, de beknopte versie. Als je eenmaal in een bepaald milieu opgroeit dan kom je daar niet zo snel uit. Een kind wordt bijvoorbeeld al gevormd door zijn omgeving. Dat wil niet per se zeggen dat iemand die opgroeit in een omgeving waar men in het algemeen laag geschoold is en het niet al te breed heeft, geen goede opleiding kan volgen of dat hij/zij niet rijk kan worden. Alleen de kans is wel vele malen groter.

Als je dat terugvoert op de slavernij dan zie je dat de slaven op het moment dat de slavernij werd afgeschaft niet geschoold waren. Sterker nog, ze konden niet eens lezen. Dan zit je dus al met een achterstand op de sociaal economische ladder. Dat wordt doorgegeven van generatie op generatie. Waarbij er natuurlijk een kentering inzit. Natuurlijk gaan al meer nazaten van slaven studeren. Ik ben er zelf één van. Maar dat is een proces dat wel generaties duurt. Het is ook niet zo dat de slavernij werd afgeschaft en de voormalig slaven direct een universiteit binnen liepen en op dezelfde plek stonden op de maatschappelijke ladder.

En het 'profiteren van gratis geld', is ook al zo'n heerlijk kortzichtige opmerking. Dus omdat iemand ooit recht heeft gehad op een uitkering dan moet hij maar niet meer zeuren, dan is er geen sprake meer van oorzaak en gevolg? Wat een gelul zeg. Als ik even kijk naar mijn ooms en tantes dan zijn dat allemaal hardwerkende mensen, maar over het algemeen wel laag betaalde banen. Puur omdat de scholing ontbrak. Die ooms en tantes zijn opgegroeid in Suriname, waar men al vroeg moest gaan werken en men weinig scholing had. In de jaren zeventig zijn ze hierheen gekomen en zijn ze hier gaan werken. In de schoonmaak, in de bouw, als elektricien en in de zorg. Die mensen hebben voor een groot deel ook gezorgd dat die goede voorzieningen als zorg er zijn. Dus die stigmatisering is alweer tekenend.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 01 jan 2023, 02:12 Volgens mij hebben we het over maximaal 1.000 ‘marons’ in Nederland. Hoeveel mensen zijn zonder vader en/of moeder opgegroeid na de oorlog? Een veelvoud. En er zijn wel meer redenen waarom die nazaten van de slavernij onderaan de sociale ladder staan. Daar spelen ze zelf ook een (grote) rol in.
Niet alleen marons stammen af van de slaven. Dat is dus wat ik bedoelde met die laatste zin in een eerder betoog: 'Erkenning is een veel belangrijker punt. Want de onwetendheid is vaak nog groot, alsmede ook de kennis van hoe zoiets doorwerk van generatie op generatie. Dat blijkt ook weer in dit topic'. Jij bent daar met je opmerking(en) een voorbeeld van. Neem ik je verder niet kwalijk, maar wat meer kennis verspreiden is wel nodig, want een groot gedeelte heeft geen idee.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZ 4 Life schreef: 11 jan 2023, 12:01 Als je eenmaal in een bepaald milieu opgroeit dan kom je daar niet zo snel uit. Een kind wordt bijvoorbeeld al gevormd door zijn omgeving.
Maar dat geldt toch niet alleen voor Surinamers? Dat geldt ook voor Molukkers, oorlogsvluchtelingen en autochtone huishoudens die onder de armoedegrens leven. Maar sommige groeperingen hoor je nooit en andere groeperingen profiteren vooral en geven anderen de schuld. En dat bedoel ik in algemene zin, niet specifiek voor de nazaten.
AZ 4 Life schreef: 11 jan 2023, 12:01 En het 'profiteren van gratis geld', is ook al zo'n heerlijk kortzichtige opmerking.
Daar bedoel ik alleen mee dat Nederland nog niet zo slecht voor ze was. Waren ze in Spanje of Frankrijk ook zo gefaciliteerd denk je? En waar blijven de Portugezen en Britten met hun excuses? Of de Arabieren, de grootste slavenhandelaren?
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZ 4 Life schreef: 11 jan 2023, 12:03 Dat is dus wat ik bedoelde met die laatste zin in een eerder betoog: 'Erkenning is een veel belangrijker punt. Want de onwetendheid is vaak nog groot, alsmede ook de kennis van hoe zoiets doorwerk van generatie op generatie. Dat blijkt ook weer in dit topic'.
Prima, erkenning. Maar waarom laten die mensen zich dan in de media vertegenwoordigen door idioten die excuses meteen aan herstelbetalingen willen koppelen?
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 12 jan 2023, 15:45 Prima, erkenning. Maar waarom laten die mensen zich dan in de media vertegenwoordigen door idioten die excuses meteen aan herstelbetalingen willen koppelen?
Dat zijn niet ‘mijn’ mensen en van herstelbetalingen of excuses hoef ik ook niks te weten.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZ 4 Life schreef: 13 jan 2023, 00:29 Dat zijn niet ‘mijn’ mensen en van herstelbetalingen of excuses hoef ik ook niks te weten.
Prima. Maar die achterlijke brief van enkele ministers en een premier heeft wel de toon gezet. Als ze om erkenning hadden gevraagd had bijna iedereen daar wel begrip voor gehad. Maar door herstelbetalingen te eisen hebben ze zich als parasieten gepresenteerd, de discussie verhard en de nazaten absoluut geen dienst bewezen. Want die worden nu ook aangekeken op de inhoud en vooral de mensen in Suriname zelf vinden nu eigenlijk ook wel dat ze recht hebben op geld.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 13 jan 2023, 08:13 Prima. Maar die achterlijke brief van enkele ministers en een premier heeft wel de toon gezet. Als ze om erkenning hadden gevraagd had bijna iedereen daar wel begrip voor gehad. Maar door herstelbetalingen te eisen hebben ze zich als parasieten gepresenteerd, de discussie verhard en de nazaten absoluut geen dienst bewezen. Want die worden nu ook aangekeken op de inhoud en vooral de mensen in Suriname zelf vinden nu eigenlijk ook wel dat ze recht hebben op geld.
Die brief was prima, daar was helemaal niks mis mee met die boodschap an sich. Het woord 'excuus' had daar van mij niet per se in gehoeven, maar inhoudelijk was dat prima. Dat er dan een paar groeperingen zijn die dat aangrijpen om zichzelf te profileren en er een sla'tje uit proberen te slaan is een tweede.

En de mensen in Suriname vinden dat helemaal niet. Althans, lang niet allemaal. Het grootste gedeelte van mijn familie interesseert het bijvoorbeeld geen reet dat er excuses zijn gemaakt. Die gaan gewoon lekker door met hun leven.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZ 4 Life schreef: 13 jan 2023, 10:37 Die brief was prima, daar was helemaal niks mis mee met die boodschap an sich. Het woord 'excuus' had daar van mij niet per se in gehoeven, maar inhoudelijk was dat prima. Dat er dan een paar groeperingen zijn die dat aangrijpen om zichzelf te profileren en er een sla'tje uit proberen te slaan is een tweede.
Heb je die brief wel gelezen? Een tenenkrommend velletje papier waarop in bijna elke alinea compensatie wordt geëist. Dat ze überhaupt iets durven te eisen is al lachwekkend.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 13 jan 2023, 12:04 Heb je die brief wel gelezen? Een tenenkrommend velletje papier waarop in bijna elke alinea compensatie wordt geëist. Dat ze überhaupt iets durven te eisen is al lachwekkend.
Ik doelde op de brief van Rutte.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZ 4 Life schreef: 18 jan 2023, 11:10 Ik doelde op de brief van Rutte.
Ik dus niet 8)
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Kan iemand de poll misschien updaten?
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

072 schreef: 24 mei 2023, 07:55 Je vinger in je oren stoppen en zeggen "Alles is slecht, ik keur alles af, ik snap er niks van" is lekker makkelijk. Het is een stuk moeilijker omdat te kijken waar dit gedrag vandaan komt (mensen zijn nou eenmaal een stop complexer dan goed of slecht) en daar wat aan proberen te veranderen. Zelfde met BBB, er is een rede waarom dit gebeurd (en elke keer weer, eerst met FvD en nu met BBB, de proteststem). Ik ben het totaal niet eens met mensen die BBB stemmen, maar er zit wel een rede achter waarom dit gebeurd. Dit heeft niet met het "logisch" vinden te maken, maar je kan pas echt wat aan een probleem veranderen als je probeert te snappen waar het probleem vandaan komt.

Dingen roepen zoals "Allemaal de doodstraf!!11!" en "Allemaal boeven zet het leger in!11!!!" klinken leuk, maar zijn 1. onrealistisch en 2. lossen niks op.
=D>
Nu nog ervoor zorgen dat onze vorm van democratie (uit de 19e eeuw) eindelijk eens wordt geupgrade voor de 21e eeuw (met haar filterbubbels, polarisatie etc.) en niet continu wordt gegijzeld door de FvD's en BBB's, maar vooruit kan
we can come an end
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

https://twitter.com/geertwilderspvv/sta ... 8889668609

Dit loopt echt spaak. Dit is in Frankrijk maar ook dit soort taferelen vinden in ons land plaats.
Ze staan gewoon te masturberen voor je raam, te zeiken in je tuin en slaan je hersens in voor een paar euro.
Politieke partijen draaien hun gezicht hiervoor af. Wonen (nog) in een prettige omgeving en hebben er geen last van. Maar een echte leider moet op durven staan, ook al krijg je onterecht de stempel een racist te zijn gezien we worden overspoeld met massa immigranten en het eigenlijk nu al niet meer bol te werken is.
Plaats reactie