Max Huiberts / Technisch Beleid III

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Grifo schreef: 06 dec 2021, 11:17 Dat kan, maar Huiberts is en blijft ook dan verantwoordelijk voor het technisch beleid, ongeacht wie er gevolmacht directeur is of wat hij zelf van dat beleid vindt. Als je het zelf niet eens bent met hetgeen waarvoor jij verantwoordelijkheid draagt, dan moet je opstappen.
Als de stem van Eenhoorn of Nelissen in het technische beleid net zo groot is als die van Huiberts, dan is het goed mis binnen de organisatie. Dat ze vervolgens samen het beleid (uit)dragen en uitvoeren is volkomen logisch.
Sommige zaken zijn inderdaad zowat volledig op het conto van de TD te schrijven. Dat betreft de uitvoering van het beleid hiervan. Dat wil zeggen als hij een speler van 2 mio haalt en die vervolgens niet voldoet, hem dat deels valt aan te rekenen. En andersom ook als hij wel blijkt te voldoen en sportief als financieel een grote waarde heeft. Puur op gevoel denk ik dat die balans nog steeds in zijn voordeel is, al zijn er natuurlijk ook de nodige missers gemaakt.

Gaat het om het optrekken van de transferbedragen naar 5 mio dan is dat iets van de hele directie. Gaat het om ontslaan en aanstellen van trainers, dan is dit ook van de hele directie.

Heel gechargeerd en kort door de bocht gezegd. De doelstelling is jaarlijks top vier. Daar is hij de afgelopen jaren altijd in geslaagd met ook nog behoorlijke financiële winst. En nu staat AZ achtste, niet goed, maar het gat met nummer vier bedraagt amper drie punten. Is dat dan reden om hem eruit te gooien?
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

kuifje schreef: 06 dec 2021, 11:32 En nu staat AZ achtste, niet goed, maar het gat met nummer vier bedraagt amper drie punten. Is dat dan reden om hem eruit te gooien?
Nee hoor, wat mij betreft niet. Maar er mag van mij wel wat kritischer gekeken naar zijn rol erin. Ongeveer elk jaar is hij rijkelijk laat met het completeren van de selectie. Dit seizoen ís de selectie niet eens compleet, want de directie had nog een middenvelder willen halen. Huiberts heeft wel de nodige krediet opgebouwd met zijn transferbalans én drie goede klasseringen achtereen.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Grifo schreef: 06 dec 2021, 11:42 Ongeveer elk jaar is hij rijkelijk laat met het completeren van de selectie. Dit seizoen ís de selectie niet eens compleet, want de directie had nog een middenvelder willen halen. Huiberts heeft wel de nodige krediet opgebouwd met zijn transferbalans én drie goede klasseringen achtereen.
Ik denk dat dit toch wel te maken heeft met wat er uitgegeven mag worden. En dat doen ze dan wel met zijn drieën. Het is een bewuste keuze om lang te wachten. Maar dat gedoe met Veerman was wel een klucht, nu ineens was er wel 4 of 5 mio beschikbaar. Misschien hadden ze erop gerekend dat Heerenveen toch overstag zou gaan.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

kuifje schreef: 06 dec 2021, 11:32 Heel gechargeerd en kort door de bocht gezegd. De doelstelling is jaarlijks top vier. Daar is hij de afgelopen jaren altijd in geslaagd met ook nog behoorlijke financiële winst. En nu staat AZ achtste, niet goed, maar het gat met nummer vier bedraagt amper drie punten. Is dat dan reden om hem eruit te gooien?
Dit is wel lekker je moment afgewacht en dan zonder nuance/context aangehaald.
AZ staat 8e na het met moeite winnen van een zwakke broeder en een aantal zachtst gezegd wisselvallige gelijke spelen. Daarnaast staat er een partij tegen ajax voor de deur. De prestaties van anderen zullen dus blijven bepalen waar AZ terecht komt de komende tijd alvorens de club daar zelf uit komt.

'Amper drie punten' kan met het grootste gemak zo weer 6 zijn, dit keer zonder inhaal wedstrijd. Een goed lopend AZ had gewoon al op grote afstand van de rest hogerin kunnen en moeten staan.

Niet dat ik van Max af wil, maar vind dit toch te makkelijk.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

DeZuivelDuivel schreef: 06 dec 2021, 12:40 Dit is wel lekker je moment afgewacht en dan zonder nuance/context aangehaald.
AZ staat 8e na het met moeite winnen van een zwakke broeder en een aantal zachtst gezegd wisselvallige gelijke spelen. Daarnaast staat er een partij tegen ajax voor de deur. De prestaties van anderen zullen dus blijven bepalen waar AZ terecht komt de komende tijd alvorens de club daar zelf uit komt.

'Amper drie punten' kan met het grootste gemak zo weer 6 zijn, dit keer zonder inhaal wedstrijd. Een goed lopend AZ had gewoon al op grote afstand van de rest hogerin kunnen en moeten staan.

Niet dat ik van Max af wil, maar vind dit toch te makkelijk.
Natuurlijk zijn we ver van tevreden, heb ik volgens mij ook al herhaaldelijk gezegd.
De uitvoering is erbarmelijk.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

DeZuivelDuivel schreef: 06 dec 2021, 12:40 Dit is wel lekker je moment afgewacht en dan zonder nuance/context aangehaald.
AZ staat 8e na het met moeite winnen van een zwakke broeder en een aantal zachtst gezegd wisselvallige gelijke spelen. Daarnaast staat er een partij tegen ajax voor de deur. De prestaties van anderen zullen dus blijven bepalen waar AZ terecht komt de komende tijd alvorens de club daar zelf uit komt.

'Amper drie punten' kan met het grootste gemak zo weer 6 zijn, dit keer zonder inhaal wedstrijd. Een goed lopend AZ had gewoon al op grote afstand van de rest hogerin kunnen en moeten staan.

Niet dat ik van Max af wil, maar vind dit toch te makkelijk.
Gaat een onmachtig AZ een paar kilometer verderop er troosteloos af zonder enig spelconcept te ontdekken zal de kritiek wederom oplaaien en wellicht net dat stootje geven voor Huiberts om in de winterstop een nieuwe trainer te presenteren, maar bij een resultaat of een partij zoals het ook in Eindhoven speelde met nog alles in handen voor plek 4 (de doelstelling) gaat Huiberts nooit en te nimmer een beginnende trainer die ze voor de groep hebben gezet waarvan bijna de helft is vertrokken en beduidend mindere vervangers voor in de plaats zijn gekomen, de laan uit sturen. Ik verwacht dat de focus meer bij versterking in de spelersselectie gaat leggen als plek 4 binnen handbereik blijft liggen.

Wel vraag ik me af, nu Jansen tegen Fortuna Barasi inbracht en tegen Sparta zelfs Barasi, Taabouni en Buurmeester, of dit van boven is opgelegd, gezien we hem dit niet vaak hebben zien doen.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

De Rode Baron schreef: 06 dec 2021, 13:38 Gaat een onmachtig AZ een paar kilometer verderop er troosteloos af zonder enig spelconcept te ontdekken zal de kritiek wederom oplaaien
Daar kunnen we toch wel genoegzaam vanuit gaan?
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Antti Opdam schreef: 06 dec 2021, 14:14 Daar kunnen we toch wel genoegzaam vanuit gaan?
Je weet het niet, het probleem ligt meer bij de kleintjes. Tegen de huidige top 5 kwam het niet heel slecht uit de verf:
- In Eindhoven was men veruit de betere (en kreeg het ook overal de complimenten), maar verloor het louter door wonderfraaie treffers die men niet snel meer maakt.
- FC Utrecht had niet veel in te brengen tegen een oppermachtig AZ
- Feyenoord was een gelijkwaardige partij qua kansen, waar het geluk helemaal in de laatste secondes bij de Rotterdammers lag
- tegen Vitesse had Vindahl aan de koffie met belegde botterhammen kunnen zitten en had de goal van Pavlidis naar het schijnt nooit afgekeurd mogen worden.

Maar eens, ajax is dit seizoen een klasse apart, maar je zult net zien..
Laatst gewijzigd door De Rode Baron op 06 dec 2021, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 06 dec 2021, 14:14 Daar kunnen we toch wel genoegzaam vanuit gaan?
(Edit: ik heb je quote verkeerd gelezen, ik dacht dat je ook zeker wist dat Jansen was gecorrigeerd door het bestuur.)

Op basis van wat dan? Voorlopig alleen op basis van aannames gekoppeld aan het beeld dat Jansen geen wereldtrainer is. Voor het gemak gaan we dan iedere goede beslissing toeschrijven aan iemand anders dan Jansen terwijl slechte aankopen dan weer wel in zijn schoenen worden geschoven (terwijl het Max zijn verantwoordelijkheid is).

Ik ben er erg voor om pas conclusies te trekken als er feiten op tafel liggen. Als blijkt dat Jansen bij een bepaalde miskoop persoonlijk zijn voorkeur had uitgesproken, dan pas mag je hem daar deels verantwoordelijk voor houden. Pas als uitkomt dat Max en Eenhoorn ontevreden waren over het aantal gebrachte jeugdspelers kan je hem die 'fout' in zijn schoenen schuiven. Tot die tijd is het puur geroddel.

Mijn idee is, en dat heb ik al eerder uitgelegd, dat dit voor het eerst een wedstrijd was sinds hele lange tijd waarin het scoreverloop het inbrengen van meerdere jeugdspelers rechtvaardigde. En niet dat Jansen orders van hogerhand al maanden negeert en nu is gecorrigeerd. Want laatst las ik in een interview dat ze heel intensief samenwerken, dus zou het raar zijn als ze Jansen wekenlang iets laten doen zonder dat even te benoemen.

Ik vind ajax uit trouwens geen maatstaf. Daar moet je gewoon de bus parkeren en hopen op een counter. Als ajax zijn niveau haalt ben je kansloos en dat is geen schande.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Bob Ross schreef: 06 dec 2021, 17:05 Ik vind ajax uit trouwens geen maatstaf. Daar moet je gewoon de bus parkeren en hopen op een counter. Als ajax zijn niveau haalt ben je kansloos en dat is geen schande.
Net zo goed als de overwinningen tegen Fortuna en Sparta ook geen maatstaf zijn. We zijn er wel aardig uit met zijn allen dat de selectie zo onevenwichtig is samengesteld en dat je dat Max kan aanrekenen. Daar zal de uitslag van de wedstrijd tegen ajax niets aan veranderen. Er moet worden bijgestuurd in de winterstop, nu is het aan hem om te laten zien dat hij dit kan managen.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Kilkenny schreef: 06 dec 2021, 19:29 Net zo goed als de overwinningen tegen Fortuna en Sparta ook geen maatstaf zijn. We zijn er wel aardig uit met zijn allen dat de selectie zo onevenwichtig is samengesteld en dat je dat Max kan aanrekenen. Daar zal de uitslag van de wedstrijd tegen ajax niets aan veranderen. Er moet worden bijgestuurd in de winterstop, nu is het aan hem om te laten zien dat hij dit kan managen.
Wat vind jij? Moet het bijsturen in de samenstelling van de selectie zijn of in de leiding? Ik heb toch nog steeds het idee dat er veel meer uit deze groep te halen is.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

salmonyappi schreef: 06 dec 2021, 22:42 Wat vind jij? Moet het bijsturen in de samenstelling van de selectie zijn of in de leiding? Ik heb toch nog steeds het idee dat er veel meer uit deze groep te halen is.
Het bijsturen moet in de samenstelling van de selectie zijn, door de leiding. Er zit ook meer in deze groep dan dat er nu uitkomt, maar ook zeker niet het niveau wat we wensen, daar is de selectie te onevenwichtig voor. Jansen lijkt mij daarbij niet de meest geschikte trainer, daar is hij te behouden voor, maar we hebben ook gezien dat hij met een evenwichtige selectie op een behoorlijk niveau redelijk uit de voeten kan. Dan nog lijkt hij mij niet in staat een spelersgroep boven zichzelf uit te laten stijgen.

Dus een aantal gerichte versterkingen, nieuwe trainer en een TD die de kans krijgt dit herstel uit te voeren. Reëel gezien verwacht ik echter niet dat er een nieuwe trainer komt omdat die ook benadeeld wordt door een onevenwichtige selectie. Daarbij is het voor AZ van belang niet ineens als een trainerskerkhof bekend te worden. Toch, als er bepaalde trainers vrij komen die een club als AZ echt vooruit zouden kunnen helpen, zou ik zeker informeren.
_________________
"I don't know that!"
elmo
Seizoenkaarthouder
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 jun 2007, 18:33

Bob Ross schreef: 06 dec 2021, 17:05 ... Daar moet je gewoon de bus parkeren ...
Hadden we maar een bus om te parkeren :?
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Bob Ross schreef: 06 dec 2021, 17:05 (Edit: ik heb je quote verkeerd gelezen, ik dacht dat je ook zeker wist dat Jansen was gecorrigeerd door het bestuur.)
Ja.

Nu is het een onduidelijke discussie geworden waar ik niet weet hoe ik moet beginnen.

Dus doe ik het ook niet.

;-)
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

salmonyappi schreef: 06 dec 2021, 22:42 Wat vind jij? Moet het bijsturen in de samenstelling van de selectie zijn of in de leiding? Ik heb toch nog steeds het idee dat er veel meer uit deze groep te halen is.
Ik mis de derde optie, het meer tijd geven.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

FugAZi schreef: 07 dec 2021, 16:28 Ik mis de derde optie, het meer tijd geven.
Het ging om de term “bijsturen”, tijd kan je niet bijsturen 😉.

Maar het meer tijd geven gaat niet meer werken ben ik bang. Ik zie zowel spelers individueel als het team in z’n geheel totaal geen vooruitgang boeken.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

FugAZi schreef: 07 dec 2021, 16:28 Ik mis de derde optie, het meer tijd geven.
Neh, daar ben ik geen voorstander van.

Er moet op beide fronten worden ingegrepen. Huiberts moet kwaliteit toevoegen in de as. En duidelijkheid scheppen m.b.t. contracten.

Jansen moet Beukema, Evjen en Barasi meer kansen geven en Aboukhlal passeren. Als er toevallig een toptrainer beschikbaar komt kan je die vastleggen. Maar met een van Wonderen of Jonk neem je volgens mij precies dezelfde gok als met Jansen en schiet je niet veel op. En zoals Kilkenny aangeeft moet je als club niet telkens maar weer trainers ontslaan, dat is Zuid-Europees wanbeleid.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Bob Ross schreef: 07 dec 2021, 18:02 Neh, daar ben ik geen voorstander van.

Er moet op beide fronten worden ingegrepen. Huiberts moet kwaliteit toevoegen in de as. En duidelijkheid scheppen m.b.t. contracten.

Jansen moet Beukema, Evjen en Barasi meer kansen geven en Aboukhlal passeren. Als er toevallig een toptrainer beschikbaar komt kan je die vastleggen. Maar met een van Wonderen of Jonk neem je volgens mij precies dezelfde gok als met Jansen en schiet je niet veel op. En zoals Kilkenny aangeeft moet je als club niet telkens maar weer trainers ontslaan, dat is Zuid-Europees wanbeleid.
Spelers die al bij de selectie zitten kansen geven valt toch onder optie tijd of zie dat verkeerd? Ik hoop vooral op doorstroming, ik zou graag Gudmundsson, Aboukhlal in de winterstop zien vertrekken om ruimte te maken voor Evjen, Barasi, Taabouni. Een aankoop twijfel ik over want ik kan nog niet inschatten of die jonge jongens niet complimentair (lees snelheid) kunnen zijn aan Pavlidis. Er wordt wel een hele grote deur dichtgesmeten voor de jeugd als er gekocht wordt.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

salmonyappi schreef: 07 dec 2021, 17:49 Het ging om de term “bijsturen”, tijd kan je niet bijsturen 😉.

Maar het meer tijd geven gaat niet meer werken ben ik bang. Ik zie zowel spelers individueel als het team in z’n geheel totaal geen vooruitgang boeken.
Moeilijk in te schatten of er geen vooruitgang is geboekt, ik zie vooral een team dat klappen heeft gehad en dat onder druk staat. Zo periode is ook een leerschool en dat is niet meteen zichtbaar. Ik zie wel al wat meedere variaties in de opstelling dus het proces is wel degelijk gaande.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

FugAZi schreef: 07 dec 2021, 18:23 Er wordt wel een hele grote deur dichtgesmeten voor de jeugd als er gekocht wordt.
Kom op zeg, meen je dat nou echt? In de ideale wereld spelen er vanaf de winterstop of volgend seizoen 5 jeugdspelers in het basisteam waar we de komende jaren op kunnen voortbouwen. Realistisch gezien gaat dit natuurlijk gewoon niet gebeuren en zal je, als je de komende een/anderhalf jaar wilt presteren, toch echt kwaliteit in huis moeten halen om die talenten de tijd en ruimte te geven. Europees voetbal halen is bijvoorbeeld echt een must dit seizoen als je de lijn die AZ is ingeslagen wilt doorzetten. Als je Gudmundsson en Aboukhlal doorselecteert zoals je voorstelt, blijft er toch nauwelijks iets over qua opties.

Daarbij heeft wat mij betreft juist de jeugd baat bij een paar sterke aankopen. Daardoor krijgen zij veel vaker de tijd en ruimte om aan het niveau te wennen, zonder dat ze zelf gelijk moeten presteren. Ook moet er gewoon ingespeeld worden op de zwakke bank + aankomend vertrek van Wijndal, Midtsjo en/of Karlsson.

Juist Barasi, Evjen of Taabouni zou baat hebben als er een sterke middenvelder/rechtsbuiten om hem heen loopt. Dan pas je jezelf als jeugdspeler veel eerder/makkelijker in als je de kans krijgt. In dit stroeflopende brei-elftal is dat veel moeilijker en bieden de tussenstanden daar ook nauwelijks ruimte voor. En ook gezonde concurrentie kan helemaal geen kwaad binnen een selectie. Gebrek aan concurrentie was voor Boadu zelfs een reden om te vertrekken.
Plaats reactie