Artikelen over AZ (landelijke) dagbladen

Praat hier over verschenen stukken in de media over onze glorie
adrie1979
Oude garde
Berichten: 1134
Lid geworden op: 24 feb 2013, 13:16

Leuk stukkie!
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3135
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

2020-01-10 07_04_57-Noordhollands Dagblad.jpg
2020-01-10 07_04_57-Noordhollands Dagblad.jpg (70.23 KiB) 13200 keer bekeken
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

dirkjan schreef: 10 jan 2020, 06:11 2020-01-10 07_04_57-Noordhollands Dagblad.jpg
Stiekem dus toch ook wel een beetje wat ik dacht.
Dat verhaal over de fitheid en scheve gezichten geloof ik wel, maar het feit dat de opzet faliekant in het gezicht van Max plofte toen die jongens alsnog vertrokken lijkt mij relevanter hier ook al zal hij dat niet direct openlijk toegeven.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Flinke lap tekst; artikel uit VI nav trainingskamp van afgelopen week
AZ vervolgt de jacht op ajax: zo laadde Slot zijn ploeg opnieuw op

Tijdens een trainingskamp in Spanje sleutelde Arne Slot verder aan de ploeg die in de eerste seizoenshelft opzien baarde. Met twee nieuwe gezichten in de selectie, een handvol talenten en brandende ambities. Een week in het kielzog van AZ.

Met Owen Wijndal in de buurt kun je beter op je hoede zijn, ook op een zonnige dag aan de Costa Blanca. Want bij de energieke jongeling is een geintje nooit ver weg. Als hij, bijvoorbeeld, na de training tijdens een potje jongleren met Félix Andrade de bal ineens snoeihard op zijn hak neemt. Langs de zijlijn kan technisch directeur Max Huiberts nog net op tijd wegduiken. Waarna Wijndal zich gierend uit de voeten maakt, om zijn maatjes Calvin Stengs en Myron Boadu te vertellen wat hij zojuist heeft beleefd.

DADENDRANG
Een dag later is het gedaan met de pret. Dan zien we diezelfde spelers een fanatieke rondo afwerken. Vooral het moment en de intensiteit waarmee ze dat doen is opvallend: vlak voor de aftrap van een wedstrijd. Een oefenpotje weliswaar, maar toch. Van een afstandje kijkt de Belgische trainer Wouter Vrancken met open mond toe. Even later zal hij ondubbelzinnig kennismaken met de dadendrang van AZ. KV Mechelen komt weliswaar op voorsprong, maar vanaf dat moment wordt de nummer zes van de Pro Jupiler League stevig bij de strot gegrepen. AZ combineert in hoog tempo, na balverlies zet de ploeg van Arne Slot massaal de jacht op herovering in. ‘Vooral de eerste helft was van een heel hoog niveau’, constateert Slot tevreden na de 5-1 zege. ‘We kennen allemaal de vijf-seconden-regel, waarbinnen je de bal terug wil hebben. Maar vandaag was het alsof we de anderhalve-seconde- regel toepasten.’

Voor de trainer is de fitheid en gretigheid van zijn manschappen een bevestiging. Vlak voor vertrek naar Spanje had Slot zijn groep aan een conditietest onderworpen. Even checken hoe iedereen er fysiek aan toe was, na 31 officiële wedstrijden in de eerste seizoenshelft en twee weken vakantie. De uitkomsten hadden hem vrolijk gestemd. ‘Veel spelers hebben een record gelopen’, vertelt Slot over de vier runs van vier minuten. Die stevige conditionele basis geeft hem de gelegenheid op het Oliva Nova Resort de nadruk te leggen op voetbalinhoudelijke trainingen. Gericht op onderlinge afstemming in het veld en de kwaliteit van uitvoering. ‘In een ritme van twee wedstrijden per week kom je daar minder aan toe’, legt hij uit. ‘Dan kun je spelers tactisch vooral beïnvloeden via videoanalyses. Nu en ook de komende weken in Nederland, kunnen we daar op het trainingsveld meer tijd aan besteden. De grote lijnen staan, die zijn duidelijk. Voordat ik hoofdcoach werd, heb ik als assistent de spelers al twee jaar kunnen beïnvloeden. Op een gegeven moment komt dat in hun systeem terecht. Dat is het moment waarop je de afstemming en de uitvoering steeds verder probeert te verbeteren. Die voorgaande jaren, aan de zijde van John van den Brom, zijn voor mij een groot voordeel nu. Net als de fysieke staat van de selectie. Die heeft ervoor gezorgd dat we in élke wedstrijd arbeid hebben kunnen leveren. Dat is trouwens niet alleen een fysiek, maar ook een mentaal compliment.’

Teun Koopmeiners: 'Onze saamhorigheid is een grote kracht'
De speler die in de eerste seizoenshelft het meest van zijn lichaam heeft gevraagd, is aanvoerder Teun Koopmeiners. De 21- jarige middenvelder miste bij AZ geen seconde, werkte daarnaast vijf interlands af met Jong Oranje en kwam zodoende in 36 officiële wedstrijden tot liefst 3.208 speelminuten. Geen Nederlanders op prof- niveau, in binnen- en buitenland, speelde langer. Tweede op die lijst staat Liverpoolvedette Virgil van Dijk met 3.120 minuten, de nummers drie en vier zijn ploegge- noten van Koopmeiners: Wijndal (3.082) en Stengs (3.009). ‘De eerste dagen van de wintervakantie ben ik helemaal uit de voetbalmodus gestapt’, vertelt Koopmeiners onder de Spaanse zon. ‘Ik had het even nodig om de knop uit te zetten. Ben leuke dingen gaan doen met mijn vriendin, zonder een telefoon in de buurt. En dan gaat het na een paar dagen toch weer kriebelen.’

PRESSIEVOETBAL
In Oliva wordt de captain op zijn wenken bediend. Het trainingsschema is pittig, met twee sessies per dag, behalve de middag waarop de selectie een stadstrip naar het nabij gelegen Valencia maakt. Het gros van de trainingen is ingericht op het pressievoetbal dat AZ wil spelen. Verslappen is geen optie. ‘We vallen aan met z’n allen, we verdedigen met z’n allen. Daarvoor heb je een fitte en scherpe ploeg nodig’, zegt Oussama Idrissi na een ochtendtraining. ‘We trainen hard. Dit seizoen is zwaarder dan het vorige, door het grotere aantal wedstrijden. Dat vergt wat meer van je herstel. Maar we hebben de hogere belastbaarheid bewust opgetraind in de zomer en tijdens het seizoen houden we dat goed bij. Daardoor houden we het vol op dit niveau. En zolang je wint, is het mentaal allemaal een stuk makkelijker. Dan voel je niets. Met hard trainen bedoel ik trouwens niet alleen de fysieke arbeid. Hard trainen is óók bewust je oefeningen doen, bewust met de tactiek bezig zijn, bewust dingen met elkaar bespreken. Je moet kritisch naar elkaar zijn en blijven. We durven elkaar de waarheid te vertellen, dat is heel belangrijk. Zo kom je verder als ploeg. Iedereen gaat daarin mee. Ook de jongere spelers durven zich te uiten én ze willen kritisch aangesproken worden. Dat is een mooi kenmerk van deze ploeg.’

De jongste in Oliva is Mohamed Taabouni. Zeventien jaar pas en toch al voor de derde keer mee op trainingskamp met de A-selectie. Het tekent de belofte die hij met zich meedraagt. Zie Taabouni trainen tussen zijn volwassen clubgenoten en je weet meteen wat de oorsprong is van zijn talent: de straat. In het Haarlemse Schalkwijk, in zijn geval. Daar sloot hij vriendschap met de bal en leerde hij van zich afbijten. Tijdens positiespelletjes valt zijn balbehandeling op, in een grote speelveld zijn actieradius en felheid. Zonder enige schroom. ‘Waar ik ook ben, met wie ik ook samenspeel, ik wil mezelf laten zien’, bevestigt Taabouni tussen twee trainingen door. ‘Het voelt heel lekker om met de grote jongens mee te doen. Dat ik opnieuw mee mag op trainingskamp, zegt wel iets over het vertrouwen dat de club in mij heeft.’

Dan omschrijft hij zichzelf desgevraagd als voetballer. ‘Ik ben een creatieve speler met flair en lef. Veel in beweging altijd en heel fanatiek. Het liefst speel ik als aanvallende middenvelder. In Jong AZ ben ik vaak buitenspeler en als ik op die plek de kans krijg in het eerste elftal, zal ik daar natuurlijk mijn uiterste best doen. Maar op de centrale positie kan ik vrijer bewegen, in een grotere ruimte. Daar kan ik veel in kwijt.’

Tijdens het WK Onder-17 in Brazilië, twee maanden geleden, noemde bondscoach Peter van der Veen het technisch vermogen van Taabouni van de buitencategorie. Verwonderlijk is het dus niet, dat de buitenlandse belangstelling nu al op gang is gekomen. Het laat hem koud. ‘Ik heb maar één doel nu: doorbreken bij AZ. Hier voel ik me lekker en hier kan ik me goed ontwikkelen. Ik laat me niet zo snel gek maken. Ik wil hetzelfde pad bewandelen als Stengs en Boadu. Zij konden op jonge leeftijd al naar andere clubs en kozen ervoor bij AZ te blijven. Dat motiveert mij het op dezelfde manier te doen.’

BOADU & STENGS
De volgende dag blijkt dat Stengs en Boadu nog steeds niet openstaan voor een vertrek op korte termijn. De aanwezigheid van hun zaakwaarnemer José Fortes Rodriguez in Oliva had op de aantocht van transfernieuws kunnen duiden. Maar dat is niet het geval. De voormalige AZ-speler, die samenwerkt met Mino Raiola, komt uit interesse de trainingen van Stengs, Boadu en ook Wijndal bekijken. ‘Voor mij is een vertrek in de winterstop geen optie’, bezweert Stengs in de lobby van het spelershotel. ‘Ik maak hier sowieso het seizoen af.’ Ook Boadu, net als Stengs tot 2023 onder contract in Alkmaar, zegt geen verhuisplannen te hebben: ‘We zijn hier met iets speciaals bezig. Iedereen weet wat hij moet doen, wat we willen en wat we kunnen. Dat willen we doortrekken in de tweede seizoenshelft. Ook ik blijf gewoon bij AZ.’

Eerder had Max Huiberts al aangegeven dat de deur in Alkmaar tijdens de rest van deze transferwindow dicht blijft. En komende zomer? ‘We houden rekening met verschillende scenario’s’, sprak de technisch directeur, die net als algemeen directeur Robert Eenhoorn meereisde naar Spanje. ‘Het zou nier raar zijn als een belangrijke speler vertrekt, want dat gebeurt bij AZ praktisch ieder jaar. Maar we willen ook volgend seizoen een goed team op het veld hebben. Het is dus niet zo dat we een half elftal de deur laten uitlopen. Absoluut niet.’ En hoe staat Huiberts tegenover verkoop aan de traditionele topclubs in Nederland? ‘Als je wilt concurreren met andere topclubs, is het niet handig je beste spelers aan ze te verkopen’, reageert hij. ‘Dat verkleint de kans op winnen.’

Huiberts: 'Als je wilt concurreren met andere topclubs, is het niet handig je beste spelers aan ze te verkopen'

Zelf voegde AZ deze maand twee spelers toe aan de selectie. Vanwege de ernstige knieblessure van Pantelis Hatzidiakos werd centrumverdediger Ramon Leeuwin (32) weggehaald bij Odense BK. ‘Ramon maakt een zeer fitte indruk’, stelt Arne Slot halverwege het trainingskamp vast. was ook de bedoeling: een direct inzetbare speler. En aan zijn manier van verdedigen zie je hoe ervaren hij is. Daar zitten veel slimmigheden in. Zoals bij elke nieuweling gaat het vooral om de afstemming met de spelers om hem heen. Al moeten we niet doen alsof we bij AZ op een totaal andere manier spelen dan andere clubs. Maar: de dingen die wat minder bij Ramon in zijn systeem zitten, proberen we te forceren in trainingsvormen. Door hem bijvoorbeeld in een partijspel heel hoog te laten ver- dedigen, met veel ruimte in zijn rug. Waarbij hij niet te snel naar achteren mag lopen. Bij Odense moest hij na balverlies snel terug, het strafschopgebied verdedigen. Terwijl we bij AZ na balverlies juist druk naar vóren willen geven.’

'Ramon Leeuwin maakt een zeer fitte indruk', aldus trainer Arne Slot.
De andere aanwinst hoopte Huiberts afgelopen zomer al naar Alkmaar te halen. Hakon Evjen tekende toen al wel een contract tot medio 2024, daarna maakte hij het seizoen in Noorwegen af bij FK Bodø/Glimt. ‘Hakon is een heel balvaardige speler, die snel kan wegdraaien en combinaties aangaat’, analyseert Slot de negentienjarige linkspoot. ‘Fysiek heeft hij nog wel wat stapjes te maken. Daarnaast loopt hij zichzelf soms voorbij, in zijn enorme bewijsdrang. Maar het is duidelijk dat Hakon een groot talent is, die op verschillende plekken kan spelen: op de voorste middenveldposities en op beide vleugels. Ik zeg weleens tegen Max Huiberts: Je kunt me niet genoeg goede middenvelders halen. Want die kunnen bijna overal spelen. Meestal doen ze dat het liefst op de nummer 10-positie, want die biedt de meeste bewegingsvrijheid en balcontacten. Maar juist dit soort spelers kan er baat bij hebben vanaf de zijkant te komen. Omdat in het moderne voetbal de ruimtes in het midden steeds kleiner worden. Calvin Stengs is een mooi voorbeeld van een voetballer die waarschijnlijk het liefst op 10 speelt, maar ook vanaf de flank zeer dreigend is. Die rol heb ik in eerste instantie voor Hakon voor ogen. Met Dani de Wit en soms Calvin hebben we centraal al twee geweldige opties. Zijn eerste uitdaging is dat Hakon zich überhaupt in het team gaat spelen. Want over de huidige ploeg zijn we heel tevreden.’

PERSPECTIEF
Mede daarom zijn Slot en Huiberts het eens dat de selectie deze maand geen verdere aanvulling behoeft. Ook niet in de breedte. Vorige maand liet Slot zich ontvallen dat koploper ajax een bredere selectie heeft dan AZ. ‘Dat is ook niet zo gek, als je kijkt naar de financiële verhoudingen’, voegt hij daar nu aan toe. ‘Als ajax een aantal blessures heeft, kunnen ze nog steeds spelers opstellen die zomaar vijftien miljoen euro hebben gekost. Dat wil níét zeggen dat het betere spelers zijn dan die van ons. Los van de financiën heeft het ook te maken met beleidskeuzes. Je kunt zes goede aanvallers hebben en bij een aantal blessures een zevende halen. Wij kiezen ervoor spelers zoveel mogelijk perspectief te bieden. Op speeltijd of op ontwikkeling. Dat lukt niet als je posities driedubbel gaat bezetten.’

Idrissi: 'We spelen voetbal waarvoor mensen naar het stadion komen, maar nu moeten we doorpakken'

In de laatste twee onderlinge duels kwam AZ beide keren als winnaar uit de strijd met ajax. Dit seizoen doen de Alkmaarders het überhaupt goed tegen de financieel grootste clubs van Nederland. De wedstrijden tegen ajax, PSV en Feyenoord leverden drie zeges op, met de totale doelcijfers 8-0. ‘Daarmee hebben we een barrière doorbroken’, stelt Teun Koopmeiners. ‘En dan is het logisch dat mensen steeds vaker vragen naar onze titelkansen. Maar voor deze jonge ploeg is het belangrijk daar niet te veel mee bezig te zijn. We moeten winstpartijen niet groter maken dan ze zijn en verliespartijen niet erger maken dan ze zijn. Kijk, we hebben tot nu toe een goed seizoen, absoluut. Maar als je feitelijk naar de statistieken kijkt, moeten we het in de tweede seizoenshelft beter doen dan in de eerste helft. Er is dus genoeg werk aan de winkel. Iedereen beseft dat we iets bijzonders kunnen gaan doen. Die ambitie moet je hebben, dat hoort bij topsport. We zijn hier niet voor spek en bonen bezig. Bij dat besef hoort óók een visie op hoe je het niveau kunt blijven verhogen. Onderdeel daarvan is volgens mij dat je onverstoorbaar moet blijven. Het heeft dus weinig zin nu al vooruit te lopen op wat er over een paar maanden zou kunnen ge- beuren. De ambitie is een prijs pakken. Welke dat eventueel is, gaan we aan het eind van het seizoen zien.’

VERWACHTINGEN
Het stijgende verwachtingspatroon, de toenemende druk: het zijn interessante onderwerpen om ook eens aan de trainer voor te leggen. Op het terras van het resort in Oliva gaat Slot er dieper op in. ‘Ik praat veel met mijn spelers over de steeds hogere verwachtingen’, vertelt hij. ‘Want die zijn er, van de ploeg en van spelers individueel. Ik probeer constant te benadrukken dat elke speler bij ons zo goed presteert, omdat het team zo goed presteert. Dat zullen veel trainers tegen hun spelers zeggen, dus ik moet daar steeds de goede woorden en beelden bij gebruiken. Zodat ze het ook echt geloven. Kijk, elke voetballer heeft zijn persoonlijke ambities. Dat hoort bij topsporters. Ik wil mijn spelers ervan doordringen dat een hoge eindklassering van het team óók goed is voor de individuele carrières. Een overwinning op de traditionele topdrie heeft nog veel meer aanzien als je eerste of tweede staat. Dat punt bereik je pas, als je ook in de voorgaande wedstrijden hebt gepresteerd, tegen minder aansprekende tegenstanders.’

‘Het besef leeft in deze groep dat ze elkaar nodig hebben. We hebben bijvoorbeeld een veelgeprezen voorhoede, met jongens die mooie dingen laten zien en veel goals maken. Maar het zijn óók spelers die enorm veel arbeid verrichten. Net als alle anderen. Voor een trainer is dat mooi om te zien en voor een team is het essentieel om tot prestaties te komen. Toen Calvin en Myron na hun Oranjedebuut terugkeerden op de club, ben ik gelijk met ze gaan praten. Collectief doe ik dat sowieso altijd, een teambespreking na de interlandperiode. Zodat de focus meteen weer op de club komt te liggen. Evalueren op het vorige blok, goede en verbeterpunten aangeven, dat soort dingen. Terug in de AZ-modus. Het hoort bij de manier waarop ik met spelers werk. Veel mensen denken dat een trainer vooral met magneetjes staat te schuiven op een bord, om de speelwijze uit te leggen. Maar het constant beïnvloeden van spelers, op alle mogelijke manieren, is belangrijker. Daarmee vergroot je de kans het maximale uit je selectie te halen.’

‘Overigens ben ik niet bang dat mijn spelers ander gedrag gaan vertonen, nu er steeds meer aandacht voor ze is. Want we hebben nog niks gewonnen. Je ziet bij elke succesvolle ploeg dat spelers zich na verloop van tijd anders gaan gedragen, nadát ze prijzen hebben gewonnen. Het is Barcelona tien jaar geleden overkomen, we hebben het bij Manchester City na twee landstitels gezien. Liverpool is na de winst van de Champions League doorgegaan, omdat ze nu eindelijk weer eens landskampioen willen worden. Als dat lukt, dan komen ook zij voor die uitdaging te staan. Onze jonge internationals zitten nog in een heel andere fase. Een week bij de nationale ploeg doet ze juist beseffen dat er spelers zijn die verder zijn dan zij. Dat werkt stimulerend. Ook binnen de selectie van AZ. Myron en Calvin zijn ontzettend goede voetballers, maar de andere spelers die bij ons op het veld staan ook. Dus ook voor hén is een stimulans. Zij zien van dichtbij dat de nationale ploeg haalbaar is. Ik maak me dus niet druk om eventuele negatieve effecten, ik kijk juist naar de positieve werking die ervan uitgaat. De ontwikkeling van onze spelers is nog volop bezig. Ook zij beseffen dat we nog niet succesvol zijn geweest. We hebben een mooie seizoenshelft gehad. Verder hebben we nog helemaal niks.’

SNELHEID
De doelstelling bij AZ is onveranderd. ‘Dat was en is een plek bij de eerste vier op de eindranglijst’, benadrukt Max Huiberts. ‘Daar valt de bovenste plek óók onder, toch? Maar zonder gekheid: de laatste wedstrijd voor de winterstop bewees dat, als we een keer niet bij de les zijn, we van Sparta kunnen verliezen. Dus laten we nou eerst zorgen dat ons dát niet meer overkomt. Verder kunnen we tevreden zijn over hoe het tot nu toe gaat. Ik ben niet verbaasd over onze huidige positie. De snelheid waarmee sommige jonge gasten zich ontwikkelen, dat is wél verbazingwekkend. Als je dat optelt bij het niveau van de spelers die hier al wat langer meedraaien, dan kom je tot een goed geheel. Op dit moment is de afstand tussen de clubs om ons heen op de ranglijst niet zo groot. Daarnaast presteren we in Europa. Dat vind ik het knappe van deze ploeg. Vaak gaat het ene ten koste van het andere, zo is het ook bij AZ vaak geweest. Dit seizoen nog niet.’

Slot heeft daarover statistieken paraat. ‘Wij zijn een van de weinige clubs in Europa die niet twee keer achter elkaar hebben verloren in de eerste seizoenshelft’, weet de trainer. ‘Het is de kunst een mindere periode te voorkomen en anders zo kort mogelijk te houden. Dat is onze ambitie. Als het ons lukt deze prestatiereeks vast te houden, dan gaan we iets bijzonders bereiken dit seizoen. Van jonge ploegen wordt vaak gezegd dat ze wisselvallig zijn. Maar bij ons is dat niet nodig geweest. Want het verval is tot nu toe minimaal.’

Binnen de spelersgroep was de stijgende lijn al langer onderwerp van gesprek, vertelt Teun Koopmeiners. ‘Eind vorig seizoen hadden we het er onderling over, dat we naar iets moois zouden kunnen toe groeien. Maar dan moet je het wél nog even laten zien. En een beetje geluk hebben met blessures en dat er geen belangrijke spelers vertrekken. Dit seizoen valt het allemaal mooi samen. De kern van de ploeg is hetzelfde, met jongens die elkaar al een tijd kennen. Met een speelwijze waaraan we ook de voorgaande jaren hebben gewerkt. Daar is de doorbraak van Boadu en Wijndal bij gekomen, de komst van Dani de Wit en Jordy Clasie, we hebben Calvin Stengs die vaker in de centrale zone opduikt. Iedereen ontwikkelt zich gewoon goed. Individueel en in het team. Sommige jongens krijgen in de pers meer aandacht dan anderen, maar op de onderlinge verhoudingen heeft dat geen invloed. Die saamhorigheid is een grote kracht van ons.’

Waartoe de opmars van de Alkmaarders gaat leiden, staat in de sterren geschreven. ‘Voor de eerste seizoenshelft hadden we een aantal doelstellingen’, maakt Oussama Idrissi de tussenbalans op. ‘We wilden bij de top van Nederland horen, overwinteren in de Europa League en in het KNVB-bekertoernooi. Die hebben we alle drie gehaald. Daarbij hebben we veel wedstrijden gespeeld waarin we superieur waren. Dat we het spel op de mat legden zoals we dat in ons hoofd hebben. We spelen voetbal waarvoor mensen naar het stadion komen. Dat is allemaal mooi.

Maar nu moeten we doorpakken. Want de prijzen worden niet in de winterstop verdeeld. Of wij titelkandidaat zijn, met die vraag hou ik mezelf nu niet bezig. Ik wil gewoon elke eerstvolgende wedstrijd winnen. En dan zullen we wel zien wat ons dat uiteindelijk gaat opleveren. We willen in elk geval zo ver mogelijk komen in alle drie competities.’
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
adrie1979
Oude garde
Berichten: 1134
Lid geworden op: 24 feb 2013, 13:16

Lekker hoor! Maar zaterdag winnen is nog lekkerder!
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Artikel in de VI van deze week (ook te lezen achter de PRO betaalmuur):
Weken van de Waarheid voor AZ: De Machine en De Muur op titeljacht

In twee belangrijke individuele klassementen leidt AZ momenteel de dans: spits Myron Boadu is nationaal topscorer en Marco Bizot is de minst gepasseerde doelman van de Eredivisie. De komende weken gaan bepalen in hoeverre de Alkmaarders hun opmars kunnen gaan verzilveren.

Na diverse interviews en een serie selfies met fans maakte Oussama Idrissi zich vrijdagavond op een drafje uit de voeten. Vlak daarvoor had de uitblinker van het thuisduel met RKC Waalwijk gegrapt dat hij diezelfde avond op het vliegtuig zou stappen. Dit naar aanleiding van vragen over de laatste uren van de transferwindow en mogelijke buitenlandse belangstelling.

Maar van een lastminute-transfer was geen sprake. Idrissi haastte zich vanwege sponsorverplichtingen en vanuit zijn ooghoeken zag ploeggenoot Myron Boadu, enkele meters verderop, dat het goed was.

‘Iedereen is binnenboord gebleven’, constateerde de jonge spits tevreden. ‘Precies zoals we dat in gedachten hadden. Met deze groep willen we dit seizoen wat moois bereiken en daar hebben we iedereen hard bij nodig.’ Zelf was Boadu er snel bij geweest om duidelijkheid te scheppen. Al in de tweede week van januari, tijdens het trainingskamp in Spanje, stelde de neo-international dat een winters vertrek voor hem geen optie zou zijn. Dezelfde dag sprak zijn maatje Calvin Stengs woorden van gelijke strekking. Ook Max Huiberts was stellig, ver voordat de marktdeuren sloten. marco bizot: ‘We laten ons niet gek maken door verhalen over de titelstrijd’

TOPSCHUTTERSLIJST
Bij AZ is iedereen ervan doordrongen dat dit een bijzonder seizoen kan worden, zo beaamde de technisch directeur, en daarin zijn tussentijdse transfers van basisspelers uit den boze. De voornaamste blikvangers bewezen tegen RKC Waalwijk andermaal, waarom hun vertrek komende zomer wél te vrezen valt voor AZ. Idrissi (tweemaal), Boadu en Stengs namen de volledige productie voor hun rekening. Zoals ze dat eerder dit seizoen ook al in De Kuip tegen Feyenoord (0-3) hadden gedaan. In internationaal verband scoorde het drietal in dezelfde wedstrijd tegen BK Häcken (3-0) en FC Astana (6-0). Voor Boadu was zijn laatste treffer een bijzondere: daarmee nestelde de net negentienjarige spits zich, met dertien goals, aan kop van de nationale topschutterslijst. ‘Het is mooi dat ik nu topscorer ben, maar ik ben het liever aan het eind van het seizoen’, plaatst Boadu die opmerkelijke prestatie in perspectief.

Tevreden is hij niet gauw. ‘Mijn rendement kan nog verder omhoog. Ik denk dat ik nu op achttien goals had kunnen staan. Het lukt geen enkele spits echt iedere kans te benutten, maar sommige van mijn gemiste kansen dit seizoen hadden er best in gemogen. Het kan altijd beter.’

De Machine wordt Boadu genoemd bij zijn club, vanwege de onverstoorbare manier waarop hij aan zijn productie werkt. En aan die van zijn ploeggenoten. Want naast zijn negentien goals in 32 officiële wedstrijden heeft Boadu inmiddels elf assists in de Eredivisie en de Europa League achter zijn naam staan. Ook de totaalcijfers van zijn collega-aanvallers mogen er zijn: Idrissi staat op vijftien goals en zeven assists, Stengs op tien goals en elf assists.

Myron Boadu: 'Als spelers zijn wij degenen die het uitvoeren, maar ik moet ook de trainer credits geven'

‘We voelen elkaar goed aan’, beaamt Boadu. ‘Ik hoef maar naar Calvin of Oussama te kijken en dan weet ik wat ze gaan doen. We reageren op elkaars bewegingen en loopacties. En dat geldt niet alleen voor ons in de voorhoede. Oussama en Owen Wijndal hebben diezelfde klik in het veld, op rechts hebben Calvin en Jonas Svensson dat, Dani de Wit heeft het met de spelers om hem heen. Dat maakt ons lastig te bespelen. Als Fredrik Midtsjø bijvoorbeeld Calvin of Oussama inspeelt, weet ik wat er daarna gaat gebeuren. Dat is heerlijk voetballen. Als spelers zijn wij degenen die het uitvoeren, maar ik moet ook de trainer credits geven. De dingen waar hij tijdens trainingen op hamert, zie je terug in onze wedstrijden. Het benutten van de ruimtes, het hoog druk zetten, ons positiespel: daar werken we dagelijks aan. Als dat vervolgens leidt tot goed voetbal en mooie resultaten, weet je dat we bij AZ een goede technische staf hebben. En dat wij als spelers de oefenstof goed oppikken.’

TITELRACE
Naast de aanvallende variatie en stootkracht geldt de strakke defensieve organisatie als een van de sterke punten van AZ dit seizoen. Met als sluitpost een doelman die in Alkmaar met recht De Muur wordt genoemd. Marco Bizot staat na twintig competitieduels op negen tegengoals, een gemiddelde van 0,45 per wedstrijd. Liefst vijftien keer hield hij zijn doel schoon. In de Europese topcompetities kan alleen Alisson Becker betere statistieken overleggen. De Liverpool-doelman incasseerde in de Premier League zes goals in zeventien wedstrijden, een gemiddelde van 0,35. Achter Bizot op de lijst staan Thibaut Courtois (Real Madrid: 0,53), Keylor Navas (Paris Saint-Germain: 0,65), Jan Oblak (Atlético Madrid: 0,68) en Predrag Rajkovic (Stade Reims: 0,68).

Marco Bizot: 'We laten ons niet gek maken door verhalen over de titelstrijd'

Tijdens de laatste twee nederlagen van AZ ontbrak Bizot, op vijf minuten na, onder de lat. In het competitieduel bij Sparta Rotterdam (3-0) werd de 28-jarige keeper al snel van het veld gestuurd, de daaropvolgende thuiswedstrijd tegen Willem II (1-3) was hij geschorst. De forse uitglijders kwamen meteen na de 1-0 zege op ajax, die AZ op de ranglijst naast de koploper had gebracht. Inmiddels is de achterstand weer teruggebracht tot drie punten, dankzij de 2-1 nederlaag die ajax anderhalve week geleden leed bij FC Groningen en twee opeenvolgende zeges van AZ.

Marco Bizot: 'Als we op achterstand komen, blijven we doen waar we goed in zijn.'
‘We raken niet snel in paniek’, verklaart Bizot de terugkeer van zijn ploeg in de titelrace. ‘We weten wat we kunnen en er is zelfvertrouwen in het team. Dat merk je ook als we in een wedstrijd op achterstand komen: dan blijven we gewoon doen waar we goed in zijn. En we laten ons niet gek maken door verhalen over de kampioenstrijd. Dat laten we over aan de media. Wijzelf leven gewoon van wedstrijd naar wedstrijd. Een tijd terug was het verhaal dat we nooit van de traditionele topclubs wonnen. Die hebben we nu allemaal verslagen. Nu is het verhaal dat we titelkandidaat zijn. Volgens mij is het simpel: wij moeten gewoon rustig blijven en ons ding doen. We voelen geen druk.’

AZ heeft met 86 procent het hoogste percentage nauwkeurige passes

Dat AZ zich niet snel laat verleiden tot paniekvoetbal, blijkt uit de statistieken dit seizoen. Verzorgd positiespel is en blijft het credo. De ploeg van Arne Slot heeft in de Eredivisie met 86 procent het hoogste percentage nauwkeurige passes, waarbij de opbouwende centrumverdediger Stijn Wuytens degene is met de hoogste score (1.609 geslaagde passes, oftewel 93 procent). Spelverdeler Teun Koopmeiners heeft in Nederland de meeste balcontacten (2.046) van iedereen, Idrissi leidt het Eredivisieklassement van de meeste succesvolle dribbels (78).

ZELFVERTROUWEN
De komende periode zal voor AZ bepalend zijn voor het algehele welslagen van het seizoen. Zondag komt het volledig opgeleefde Feyenoord op bezoek in Alkmaar, drie weken later wacht de uitwedstrijd tegen ajax. In de tussenliggende tijd staan de kwartfinale in het bekertoernooi tegen NAC Breda en de dubbelslag in de Europa League met LASK Linz op het programma. Aan bespiegelingen over de perspectieven van AZ, vooral in de titelstrijd, wagen ze zich liever niet in Alkmaar. ‘Het lijkt me niet slim nu al over onze kansen op het kampioenschap te praten’, zegt Myron Boadu. ‘We concentreren ons op onze eigen resultaten en bij ajax zullen ze hetzelfde doen. Voor ons was het belangrijk te bewijzen dat de nederlagen tegen Sparta en Willem II het zelfvertrouwen niet hebben aangetast. Dat is gelukt. We zijn met zijn allen een pad ingeslagen, met een duidelijke manier van spelen en goede onderlinge afspraken. Op dat pad zitten we nog steeds. En we beseffen heel goed dat de weg nog lang is.’
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Toch een leuk artikel in de Telegraaf.
De titel pakken doe je zo!
ajax is gewaarschuwd: AZ-spelers specialisten in kampioen worden

Door Steven Kooijman
Updated Vandaag, 11:16
Vandaag, 08:25 in VOETBAL


ALKMAAR - Ze kunnen er in Amsterdam (en Rotterdam) maar beter niet al te blind vanuit gaan dat de spelers en trainers van medekoploper AZ onervaren zijn in het winnen van titels. Op de schoorsteenmantel van aanvoerder Teun Koopmeiners en zijn ploeggenoten staat een trits aan schalen en kampioensbokalen.

Owen Wijndal, Calvin Stengs en Myron Boadu (v.l.n.r.) vieren in 2017 de titel van Jong AZ.Ⓒ Ed van de Pol


Dani de Wit: grossierderij in landstitels
De vraag die men in het geval van Dani de Wit beter kan stellen: wanneer werd de nummer 10 van AZ géén kampioen? De West-Friese karaktervoetballer, die op achtjarige leeftijd de overstap van KGB uit Bovenkarspel naar ajax maakte, werd als Ajacied met alle lichtingen landskampioen, behalve met de B-junioren. De Wit was toentertijd al doorgeschoven naar de A2, vandaar. De afgelopen twee seizoenen werd De Wit (22) kampioen van de Eerste Divisie (als basisspeler van Jong ajax) én de Eredivisie (als wisselspeler van de Amsterdamse hoofdmacht). De Wit koestert de titelervaring met de Amsterdamse reserves.

Teun Koopmeiners en Ferdy Druijf: Alkmaarse pioniers
In het seizoen 2012/’13 plukten de C-junioren van AZ als eersten de vruchten van het harde en vakbekwame werk dat sinds de val van de DSB Bank in 2009 (en het vertrek van Dirk Scheringa) in de Alkmaarse jeugdafdeling werd gestopt. Nadat de ploeg van Koen Stam met een voorsprong van veertien punten kampioen van de regio Noord was geworden, werd Feyenoord, de kampioen van regio Zuid, in een beslissingsduel met 4-1 verslagen. Ferdy Duijf mocht na zijn hattrick de bal mee naar huis nemen. Veel spelers uit de lichting zouden het betaald voetbal halen, één van hen schopte het zelfs tot aanvoerder van het huidige AZ: Teun Koopmeiners. Oh ja: Koopmeiners (22) én Druijf (22) werden drie jaar geleden met een straatlengte voorsprong kampioen van de Tweede Divisie.

Jordy Clasie: twee schalen in één seizoen
Ook een speler die ervaring heeft met het omhoog houden van de schaal: Jordy Clasie. Sterker nog: de Haarlemmer werd in het seizoen 2008/’09 tweemaal kampioen, in de jeugd van Feyenoord wel te verstaan. Dat zit zo: de Stadionclub verkeerde in die dagen in zwaar weer, waardoor er een hoop jeugdspelers vervroegd van Varkenoord werden doorgeschoven naar het eerste elftal. Zodoende speelde Jordy Clasie (28), de aanvoerder van Feyenoord B1, ook zijn wedstrijden met de A1. Dat niet alleen: hij kreeg er in het oudste jeugdelftal ook direct de aanvoerdersband aangereikt. Omdat zowel de B1 als de A1 in het bewuste seizoen landskampioen werd, mocht Clasie twee keer een schaal in ontvangst nemen. Overigens werd de 17-voudig international (Clasie heeft meer caps achter zijn naam staan dan Ajacied Donny van de Beek) in 2018 met Club Brugge kampioen van België. Een paar maanden later won hij met Feyenoord de Johan Cruijff Schaal.

Arne Slot viert in 2012 met ouders en broer zijn tweede kampioenschap met FC Zwolle.Ⓒ Hollandse Hoogte


Arne Slot: twee kampioensfeestjes met PEC Zwolle
De eerstejaars hoofdtrainer van AZ lijkt de rust zelve, maar in het lijf van Arne Slot (41) brandt het heilige vuur van een winnaar. Illustratief voor de ambitieuze Slot was de laatste editie van het tafeltennistoernooi van de AZ-selectie, uiteraard gewonnen door de trainer. Allemaal leuk en aardig, zo’n toernooitje, maar aan vrijblijvendheid heeft het voetbaldier uit Bergentheim een broertje dood. Slot mag dan nooit voor een Nederlandse topclub hebben gespeeld, hij geldt als een icoon in Zwolle en omstreken. Tweemaal werd hij met PEC Zwolle kampioen van de Eerste Divisie (in 2002 en 2012), tweemaal schoot de aanvallende middenvelder in de kampioenswedstrijd het winnende doelpunt tegen de touwen. Over de technische staf gesproken: Marino Pusic, de rechterhand van Slot, leidde FC Twente afgelopen seizoen naar promotie naar de Eredivisie.
Midtsjø & Svensson: dubbele Noorse dubbelslag
Fredrik Midtsjø en Jonas Svensson zijn al jarenlang boezemvrienden. Dat werden ze op hun zestiende, toen de twee Noorse jeugdinternationals gelijktijdig in de jeugdopleiding van Rosenborg belandden. Ze woonden met nog zes jeugdspelers in een huis van de club, waar Midtsjø en Svensson samen de zolderetage deelden. De beste kamer, volgens Midtsjø. Van de acht talentjes slaagden alleen Midtsjø en Svensson in Lerkendal. Sterker nog: in 2015 en 2016 veroverde het tweetal de Noorse dubbel om in 2017, zes maanden na elkaar, door AZ te worden overgenomen. Nieuw succes hangt in de lucht.

Myron Boadu loopt juichend weg na zijn openingstreffer tegen ajax.Ⓒ ANP Sport


Stengs, Boadu en Wijndal: de pareltjes van Martin Haar
Nee, we waren het niet vergeten dat Calvin Stengs (21) in 2013 samen met Koopmeiners en Druijf óók landskampioen was geworden met AZ onder 15. Zijn rol was destijds echter iets bescheidener. Hoe anders was zijn bijdrage in het seizoen 2016/’17, toen Stengs één van de smaakmakers was van Jong AZ, dat fluitend promoveerde naar de Eerste Divisie. Ook Myron Boadu (19), slechts vijftien tijdens zijn debuut voor de Alkmaarse reserves, en Owen Wijndal (20) maakten deel uit van het beloftevolle gezelschap van Martin Haar, de ervaren rot onder wiens bezielende leiding veel AZ-talenten de overstap naar het eerste elftal konden maken. Wijndal, destijds spelend in het centrum van de verdediging, werd ook nog kampioen met AZ O16.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Artikel uit VI waarin een 4 tal vragen wordt gesteld aan mensen uit de voetbalwereld (meesten met een AZ achtergrond) over een mogelijk kampioenschap van onze glorie.
Interessant / Leuk stuk om tijd te doden nu onze glorie paar weken niet speelt
Kenners oordelen over AZ: zijn de Alkmaarders goed genoeg om kampioen te worden?
De voor dit verhaal geraadpleegde insiders geven antwoord op vier vragen:

1. Wat is de grootste kracht van AZ?
2. Wie is de belangrijkste speler?
3. Hoeveel invloed heeft trainer Arne Slot?
4. Wordt AZ kampioen?

KENNETH PÉREZ OUD-SPELER VAN AZ (2000-2006)
1 ‘Alles begint met talent en dat heeft AZ volop. Veelbelovende jonge spelers, met daarnaast een paar gasten die al wat ouder zijn en voor wat meer stabiliteit zorgen.’

2 ‘Fredrik Midtsjø, hij is de bindende factor. Niet de man met de meeste goals of opvallende acties, wel degene die alles verbindt en jongens in stelling brengt. Dankzij hem kunnen anderen excelleren. Het is een beetje zoals met Frenkie de Jong bij ajax, vorig jaar. Hem vond ik in die ploeg ook de belangrijkste speler, al scoorde hij bijvoorbeeld zelden. Wat Midtsjø heel goed kan, is het uitstellen van die ene beslissende bal. Wachten, wachten, wachten, zodat Calvin Stengs en Myron Boadu nog net iets meer kunnen vrijkomen, en dan pats, precíes op het juiste moment die pass geven… ik vind dat zoiets moois.’

3 ‘Ik weet dat veel mensen zeggen dat een trainer geen invloed heeft, maar dat is totale onzin. Ik heb zelf meegemaakt wat Co Adriaanse teweegbracht bij AZ. We waren middenmoters, die een beetje freewheelend voetbalden, totdat hij kwam. Negen van de tien trainers zijn inderdaad volledig afhankelijk van hun materiaal. Maar die ene kan van een zesje een acht maken. Arne Slot moet nog een langer track record opbouwen, maar ik heb wel de indruk dat hij een van die uitzonderingen is. Want hoe opvallend is het: eerst negentien topwedstrijden op rij niet kunnen winnen en dan dit seizoen alle vier tot nu toe, ook nog zonder tegengoals.’

'Trainer Arne Slot moet nog een langer track record opbouwen, maar ik heb wel de indruk dat hij een van die uitzonderingen is die van een zesje een acht kan maken'

4 ‘Steve McClaren leerde me bij FC Twente dat een ploeg die tien wedstrijden voor het einde nog meedoet, ook echt een kans heeft om de titel te pakken. Of AZ het net wel of net niet gaat redden, weet ik echt niet. Ze zijn goed genoeg om kampioen te worden, maar als de stand twee of drie wedstrijden voor het einde nog zo is, gaan er andere dingen meespelen. Dan worden die spelers overal alleen nog maar aangesproken met die ene vraag en wordt de druk ineens zo groot. En dan gaat meespelen dat die spelers nog niet veel gewonnen hebben. Bij ajax zijn ze daar veel meer aan gewend. Niet eens zozeer de spelers, wel de club als geheel. Dat kan doorslaggevend zijn.’

JORDENS PETERS PAKTE DIT SEIZOEN MET WILLEM II VIER PUNTEN TEGEN AZ
1 ‘Ik zie hun trainingen niet, maar daar leggen ze volgens mij de basis voor een heel duidelijke manier van voetballen. De wijze waarop Oussama Idrissi naar binnen komt en Owen Wijndal eroverheen gaat, de manier waarop ze opbouwen… Ze spelen herkenbaar voetbal, maar het is heel moeilijk daar iets tegenover te stellen, want ze voeren het zo ontzettend makkelijk uit. Ons is het redelijk gelukt: uit wonnen we met 1-3, thuis werd het 1-1. In Alkmaar zetten wij in de tweede helft hoog druk, maar zij wilden blíjven voetballen. Daar maakten ze een aantal foutjes in, en die straften wij goed af. Die voetballende gedachte is hun kracht, maar kan ook een zwakte zijn, zoals toen. Ze hebben niet echt een plan B. Zo sterk als het ajax van vorig jaar vind ik ze niet. Dat was echt van een ander niveau, ik heb nog nooit tegen een beter elftal gespeeld. Als je compact ging spelen, dan kreeg je toch wel een goal tegen en kwam je er niet meer uit. En als je druk ging zetten, dan voetbalden ze daar onderuit. Dus je kon niks verzinnen. Maar dit AZ is absoluut een heel leuk elftal om naar te kijken.’

2 ‘In de onderlinge duels tussen ons en AZ viel Idrissi me echt op. In Alkmaar ging hij na rust naar de kant, daar was ik toen erg blij mee. Er kwam heel veel gevaar van zijn linkerkant, ook dankzij de samenwerking met Wijndal. Dat hield na zijn wissel op. Maar als ik wedstrijden van AZ kijk, vind ik eigenlijk altijd dat de rol van Fredrik Midtsjø wat onderbelicht is. Hij heeft een dribbel, komt regelmatig in de zestien, echt een ontzettend goede speler. Iedereen heeft het over Teun Koopmeiners, Stengs, Boadu en Wijndal. En die gaan ook allemaal schitterende carrières krijgen. Maar die Midtsjø is zo’n belangrijke factor in hun manier van spelen.’

3 ‘Ik hoor in de voetballerij best veel goede verhalen over Slot. Dat het een duidelijke trainer is die zijn team precies kan laten voetballen zoals hij het in zijn hoofd heeft. Dat zie ik wel echt terugkomen. Achter AZ zit sowieso al jarenlang een heel goed beleid, dus Slot kan door het technische werk en de goede jeugdopleiding ook met kwaliteitsspelers werken. Maar ik denk zeker dat hij een grote invloed heeft. Het is knap: om hoofdtrainer te worden nadat je assistent bent geweest, is niet makkelijk. Maar hij heeft overwicht, ik heb het idee dat de jongens echt voor hem door het vuur gaan.’

4 ‘Dan ben ik toch geneigd om nee te zeggen. Ik denk dat er bij ajax zó’n ontzettende druk gaat ontstaan, aangezien alleen het kampioenschap goed genoeg is voor hen. Dat kan net voor één of twee procentjes extra zorgen. Uiteindelijk zullen de grote jongens als Daley Bind, Hakim Ziyech en Dusan Tadic door die druk opstaan en zeggen: Dit gaan we niet weggeven.’

KHALID BOULAHROUZ VOORMALIG JEUGDSPELER AZ, EX-INTERNATIONAL
1 ‘De kracht ligt in het voetbal. Door de manier waarop ze spelen, aanvallend en heel creatief, maken ze veel goals, maar zijn ze tegelijk in staat tegenstanders ver terug te dringen en zo de druk op hun eigen defensie te ontlasten. Dat is ook de reden dat ze weinig doelpunten tegen krijgen.’

2 ‘Er is niet één speler die erbovenuit steekt, dat is juist de kracht van AZ. Je hebt creativiteit met Idrissi en Stengs, dynamiek met Boadu, controle met Koopmeiners; die hele ploeg steekt goed in elkaar en dan kunnen die jongens ook nog allemaal een goal maken.’

3 ‘Ik leer hem eigenlijk dit seizoen pas kennen en wat ik zie, bevalt zeer. Ik neem dan de wedstrijden tegen ajax als voorbeeld en vooral die in de Johan Cruijff Arena. Daar speelde AZ anders dan normaal, zakten ze in en rekenden ze op de counter. Wanneer je als trainer in staat bent je ploeg aan te passen aan de zwaktes van de tegenstander, doe je iets heel goed. Verder valt me op dat hij rustig blijft, juist in de periode dat het even slecht ging. In AZ herken je de hand van een trainer.’

4 ‘Het kán, de kans is fifty-fifty. Ik moet wel zeggen dat het voor AZ iets makkelijker is. Bij ajax móét je kampioen worden, daar ligt de lat hoger en is de druk. Tegelijkertijd is ajax gewend aan spelen onder druk, bij AZ moeten we afwachten hoe het gaat als straks het aantal wedstrijden afneemt en de marge fouten te maken kleiner wordt.’

DICK ADVOCAAT TRAINER FEYENOORD, EERDER AZ (2009/2010 EN 2013/2014)
1 ‘De individuele klasse van AZ maakt een groot verschil. Ze hebben daar voorin jongens lopen die allemaal een doelpunt kunnen maken en dat is voor een elftal een wapen, dat je niet afhankelijk bent van een of twee spelers. Tegelijk vind ik ze heel stabiel en uitgebalanceerd. Iedereen praat over de aanval, maar achterin staan twee backs van wie de een international is van Noorwegen en de ander Jong Oranje. Koopmeiners speelt centraal en zit ook bij Jong Oranje. Het is heel talentvol allemaal.’

2 ‘Ik ben van mening dat juist het team AZ zo sterk maakt. Er is niet een speler die het verschil maakt, ze doen het allemaal samen. Toch een grote kracht.’

'AZ heeft nu de kans van zijn leven om kampioen te worden'

3 ‘Volgens mij weet iedereen bij AZ precies wat de bedoeling is, dus zorgt deze trainer voor duidelijkheid. Verder vind ik hem goed en rustig overkomen, hij oogt ontspannen. Het is wel een ander verhaal of je bij AZ of PSV werkt, of ajax en Feyenoord. Bij die laatste twee clubs is het moeilijker, doordat de druk veel hoger is en de aandacht groter.’

4 ‘Ja, natuurlijk kan het. Sterker: AZ heeft de kans van zijn leven nu om kampioen te worden.’

STIJN SCHAARS OUD-SPELER VAN AZ (2005-2011), LANDSKAMPIOEN MET DE CLUB IN 2009
1 ‘Dat ze veel spelers hebben met kwaliteit. Daar kan geen tactiek, teamgeest of wedstrijdbespreking tegenop.’

2 ‘AZ heeft geen belangrijkste man. Wel meerdere goeie spelers, die samen een mooie mix vormen. Stengs en Boadu zorgen voor de creativiteit. Idrissi ook; die maakt niet langer acties om de actie, maar is nu ook beslissend met goals en assists. In de goal is Marco Bizot een steunpilaar. Niet alleen omdat hij vaak de nul houdt, maar ook vanwege de manier waarop hij lééft voor het winnen van wedstrijden. Midtsjø vind ik heel goed. Koopmeiners ook, zijn rol komt het meest in de buurt bij die van mij vroeger. Hij bewaakt de organisatie, regelt en organiseert het spel. AZ heeft veel goede spelers in de as, dat is cruciaal.’

3 ‘De invloed van Slot is volgens mij doorslaggevend. Om net het laatste stapje te kunnen maken naar de top. Dat zie ik aan de manier waarop ze voetballen. Daar is een heel duidelijke lijn en visie in te ontdekken.’

4 ‘Ik gun die jongens de titel, omdat ze zo leuk spelen. Maar er ontstaat straks wel een druk waarmee ze nog nooit hebben gedeald. ajax zat in de slechtst denkbare periode, maar staat nog wel steeds bovenaan. Ik denk toch dat zij kampioen worden.’

JOHN VAN DEN BROM TRAINER FC UTRECHT, HIERVOOR AZ (2014-2019)
1 ‘Het team in combinatie met individuele kwaliteiten. De jongens die al heel lang met elkaar samenspelen, die weten wat er van elkaar gevraagd wordt.’

2 ‘Het is vervelend om er maar eentje uit te halen, maar je ontkomt niet aan die drie voorop. Idrissi wordt elke dag beter, ook in zijn rendement. Hij speelt veel meer in het belang van het team. Voorheen was hij een speler die nog weleens iets geks kon doen. Dat is er nu uit. Myron is ontzettend gevaarlijk en dat op die leeftijd. Hij is kwalitatief ontzettend goed. En Calvin is in potentie het grootste talent in alle technische vaardigheden, hij weet wat hij wil én wat hij kan. Wat zijn hoofd ziet, kan hij met zijn voeten tot uitvoering brengen. Hij schuwt ook het verdedigende werk niet.’

'Er is rust én er wordt goed gevoetbald. Meer heb je niet nodig, denk ik'

3 ‘De trainer heeft altijd invloed. Dit seizoen is niet opnieuw het wiel uitgevonden, maar ze zijn doorgegaan op de ingezette weg. Maar de spelers worden elke keer beter en fysiek zijn ze goed. Ik las dat Jordy Clasie zei dat ze bij AZ harder trainen dan bij Feyenoord. Dat zegt genoeg. Het totaalplaatje klopt en daar is Arne verantwoordelijk voor. Dat is echt mooi om te zien.’

4 ‘Ja, waarom niet zou ik zeggen? Ze zullen het nooit hardop uitspreken, misschien over een wedstrijd of vijf als ze er nog zo goed voor staan. Ze hebben de kwaliteit, de spelers, de leiding en de staf. Er is rust én er wordt goed gevoetbald. Meer heb je niet nodig, denk ik.’

JAN KROMKAMP OUD-SPELER VAN AZ (2000-2005)
1 ‘De grootste kracht is dat er duidelijkheid is bij AZ, op alle terreinen. Of het nu de manier van voetballen is of de visie op opleiden, het is helder. Ze willen jeugd inpassen bij het eerste elftal en daar hebben ze een professionele jeugdopleiding voor nodig. De rust in de directie met Max Huiberts als goede technische man, werpt zijn vruchten af voor de gehele club.’

2 ‘Midtsjø is het cement tussen de stenen. Een allrounder ook. Hij kan voetballen, een bal afpakken en hij zorgt voor diepte met zijn loopacties.’

3 ‘Slot is een tacticus die al bij PEC Zwolle in de opleiding bezig was met hoe hij zijn teams het best naar zijn ideeën kan laten voetballen. Verder heeft hij een goede presentatie, komt hij goed over voor de camera. Slot zegt verstandige dingen, rust is hierbij ook het belangrijkst.’

4 ‘Ik hoop het, maar eerlijk gezegd durf ik geen voorspelling te doen. Bij ajax was het in ieder geval tot afgelopen weekend crisis, maar ze hebben natuurlijk wel een geweldige selectie. Feyenoord is ontketend en zelfs PSV is weer op de weg terug. Het is heel spannend en ik verwacht dat dit tot het eind zo blijft.’

RONALD SPELBOS OUD-SPELER VAN AZ (1974-1982), LANDSKAMPIOEN MET DE CLUB IN 1981
1 ‘Drie dingen, in mijn ogen: instelling, collectiviteit en, het klinkt wellicht een beetje tegenstrijdig, de individuele kwaliteit.’

2 ‘Om dat goed te kunnen beoordelen moet je de trainingen en besprekingen eigenlijk ook meemaken. In onze tijd hadden we bijvoorbeeld Kees Kist. Hij scoorde veel, dan ben je al gauw een belangrijke speler. Maar dat wil niet zeggen dat hij dat ook voor het team was. Het staat voor mij buiten kijf dat Midtsjø een zeer belangrijke rol vervult bij dit AZ. Leuk voetballen is één ding, alles valt of staat bij een goede organisatie. Dat zag je vorige week nog bij ajax, in de beker bij FC Utrecht. Midtsjø bewaakt de balans, anticipeert ook goed na balverlies. In het druk zetten is hij ook erg goed.’

'Midtsjø bewaakt de balans, anticipeert ook goed na balverlies. In het druk zetten is hij ook erg goed’

3 ‘Ook de trainer moet ik van buitenaf beoordelen. Maar hij maakt op mij een heel evenwichtige indruk. Slot weet hoe hij zijn ploeg moet neerzetten. Hij zag vorige week waar de kwetsbaarheden van ajax lagen en wist daarvan te profiteren. Ik geloof niet dat die jongen snel in paniek raakt.’

4 ‘AZ kan kampioen worden, zeker. Honderd euro zou ik er nog wel op durven inzetten. Maar meer niet. Het gaat erom hoe het team met de druk kan omgaan. Tot nu toe goed, maar blijft dat zo? Ze zullen een killersmentaliteit moeten tonen. Ik ben niet zo van het vergelijken, 1981 is alweer zo lang geleden. Achteraf besef je pas hoeveel kwaliteit er was. Peters, Hovenkamp, Kist, Nygaard, Jonker, Arntz, Metgod, poeh. Een geweldige ploeg, óók mentaal. Die jongens waren wel wat meer ervaren dan de huidige spelers van AZ.’

GONZALO GARCÍA WON EEN MAAND GELEDEN ALS TRAINER VAN FC TWENTE MET 2-0 VAN AZ
1 ‘De grote kracht van AZ vind ik de veelzijdigheid. De ploeg maakt makkelijk goals vanuit open spel, maar is ook dodelijk in de omschakeling. Voorin lopen met Idrissi, Boadu en Stengs drie amazing strikers die continu de ruimtes induiken en vanuit het niets een wedstrijd kunnen beslissen. Ik zag aan het begin van dit seizoen RKC-AZ en RKC speelde een half uur het betere voetbal. Totdat Idrissi zijn momentje pakte en de bal in de verre hoek lepelde. Achter de hand hebben ze nog een spits als Ferdy Druijf die vorig seizoen 29 goals maakte in de Keuken Kampioen Divisie. De aanwezigheid van zoveel spelers met scorend vermogen geeft rust aan een elftal.’

2 ‘De meest waardevolle is voor mij Midtsjø. Hij is overal te vinden waar het gevaar dreigt en houdt het team bij elkaar. Midtsjø staat de hele wedstrijd in verbinding met zowel de voorste als de laatste lijn.’

3 ‘Het succes van AZ is een optelsom. In de vorige seizoenen zag je de ontwikkeling van de ploeg al vorm krijgen. Wat mij aan het huidige AZ opvalt is de discipline. Er ontstaat zelden chaos op het veld en dat is de verdienste van de coach. Ook zijn de spelers fysiek erg sterk. Boadu liep in de wedstrijd tegen ons wel tweeduizend kilometer. Die inhoud ontstaat op het trainingsveld.’

4 ‘Ik dicht AZ een goede kans op het kampioenschap toe. Als team sla ik ze momenteel hoger aan dan ajax, waar na de wedstrijden tegen Getafe duidelijk iets is geknapt. AZ heeft een beter centraal verdedigingsduo. Een speler als Koopmeiners heeft een goede fysieke presence maar is ook heel comfortabel en vast aan de bal. En een speler als Midtsjø heeft ajax niet op het middenveld rondlopen. Wat mij ook opvalt is dat veel AZ-spelers ondanks hun jeugdige leeftijd een bepaalde maturiteit uitstralen. Je kunt zien dat ze al de nodige wedstrijden in de benen hebben. Daarnaast zijn ze ook nog eens erg hongerig.’

AAD DE MOS OUD-TRAINER, VOETBALORAKEL
1 ‘Makkelijk scoren, fantastisch positiespel, veel voetballend vermogen vanuit de backs en het middenveld.’

2 ‘Ik kijk als trainer, voor mij is het duidelijk: die Midtsjø zou ik elke week als eerste op het formulier zetten. Hij kan een bal afpakken, speelt hem elf van de tien keer naar de goede kleur, heeft een demarrage, kan voor de goal verschijnen en een pass geven waaruit iemand kan scoren. Hij is een moderne middenvelder, die het tempo hoog kan houden. Toch komen zulke spelers vaak niet in beeld bij de Europese topclubs. AZ had eerder Rasmus Elm en Pontus Wernbloom, soortgelijke spelers. Die gingen naar Rusland. Zoiets verwacht ik van Midtsjø ook. Everton misschien. Sheffield United. Maar hij is zo belangrijk voor AZ. Zonder hem wordt het evenwicht broos.’

3 ‘Slot was al een geliefde trainer als assistent, bij John van den Brom. Hij heeft AZ stabieler gemaakt. Van den Brom kon nooit winnen van de topdrie, nu doen ze met hetzelfde materiaal niks anders. Dat is de invloed van Slot. Hij is de grootste trainersbelofte van Nederland.’

'Er zit toch iets in het team dat me niet bevalt. Dat flegmatieke'

4 ‘Na de wedstrijd tegen ajax was ik ervan overtuigd dat AZ kampioen zou worden. Maar er zit toch iets in dat team wat me niet bevalt. Dat flegmatieke. Zaterdag tegen ADO zag ik ook weer van die momenten. Dat je denkt: Hoe is het in godsnaam mogelijk dat je zulke ballen naar elkaar speelt? Ook Slot krijgt het er niet uit. Het zit door die hele ploeg, het zijn te veel spelers om ruzie mee te maken als trainer. Dus ze gaan nog wel een keer voor schut tegen een mindere tegenstander, zoals eerder tegen Sparta en Willem II. Het wordt toch ajax, denk ik. Dat heeft het lek boven en kent de druk.’

ADAM MAHER SPELER FC UTRECHT, EERDER AZ (2010-2013, 2018/2019)
1 ‘Het is een stabiel elftal. Dat komt ook omdat het binnen de club heel geleidelijk gaat. Ik heb dat van dichtbij meegemaakt. Het is niet dat ze nu opeens stappen willen maken, er zit een bepaalde lijn in. Daar is de club al jaren mee bezig. Het is een goed uitgebalanceerd elftal dat precies weet wat er op welk moment wordt gevraagd.’

2 ‘Midtsjø. De jongens voorin zijn uiteindelijk beslissend, zij moeten de doelpunten maken. Maar ik heb vorig seizoen naast hem op het middenveld gestaan en gezien wat hij in een wedstrijd legt. Daar gaat de verdediging en de aanval makkelijker van spelen. Hij is echt ontzettend goed.’

3 ‘Ik speel daar niet meer en kan dus niet precies zeggen hoe groot zijn rol is. Maar vorig seizoen waren er wel veel overlegmomenten met John van den Brom. Arne is elke minuut van de dag met het spelletje bezig en tactisch ontzettend sterk. Daar ligt zijn kwaliteit. Bovendien wil hij altijd hard trainen. AZ heeft een fitte ploeg.’

4 ‘Het vertrouwen bij ajax is dun. Ik gun het ze wel – ik kom uit Amsterdam – maar heb een prachtig verleden bij AZ. Die club zit in mijn hart. Ze kunnen ook kampioen worden. Alleen komt er wel een bepaalde druk bij kijken. Ik heb dat meegemaakt bij AZ in een van mijn eerste seizoenen. We stonden bovenaan en kwamen verder in de Europa League. Vervolgens raakten we geen knikker meer.’

BARRY VAN GALEN OUD-SPELER (1997/2006) EN SCOUT (2006-2019) VAN AZ
1 ‘De mengeling van volwassen spelers en jeugd, in elke linie. Ook daardoor is AZ de meest stabiele ploeg dit seizoen. Ondanks problemen met blessures, vooral achterin. Het elftal staat. Zo’n offday als ajax laatst had in de topper tegen AZ, zie ik andersom niet gebeuren.’

2 ‘Dat zijn er twee: Koopmeiners en Midtsjø. Ik ben gek van dat duo. Koopmeiners heeft het achterin ook goed gedaan, maar ik zie hem toch het liefst op het middenveld, naast Midtsjø. Die twee spelen zo compact, ondersteunen verdediging en aanval, zetten onwijs goed druk. Ik hou van echte profs, jongens die met hun vak bezig zijn. Ben ik zelf nooit geweest. Mij moesten ze meer achter mijn reet aan zitten. Die Koopmeiners leeft voor het voetbal, wil elke dag beter worden. Schaars had dat vroeger ook. Gaat ver komen die jongen, dat zie je gewoon. Voor het aantrekken van Midtsjø kan ik niet met de eer gaan strijken, helaas. Ik was als scout eigenlijk niet zo’n voorstander van zijn komst. Hij was in beeld als linkshalf. Die wordt overlopen, zei ik. Hij kwam toch, maar werd al snel controlerende middenvelder gemaakt. Dat is een gouden greep geweest.’

'Ik was als scout eigenlijk niet zo’n voorstander van de komst van Midsjø. Hij was in beeld als linkshalf. Die wordt overlopen, zei ik'

3 ‘Arne Slot heeft me wel verbaasd. Ik ben nooit zo’n voorstander van trainers zonder ervaring. Normaal heb ik liever iemand die wat heeft meegemaakt. Die kampioenservaring heeft. Maar Slot is heel fanatiek, werkt voor mijn gevoel wel honderd uur per week. Zet de boel tactisch altijd goed neer. Niks verrast hem, hij heeft tijdens een wedstrijd ook overal een antwoord op Bovendien is hij ook nog eens een normale jongen. Praat geen onzin, doet niet populair. Dat bevalt me.’

4 ‘Ik ben toch bang dat het gebrek aan ervaring in het winnen van prijzen, bij zowel spelers als trainer, AZ gaat opbreken. En het is nu allemaal hosanna, maar de ploeg heeft het toch best moeilijk als de ruimtes klein zijn. Ik verwacht wel dat AZ tot de laatste dag gaat meedoen. Maar de concurrentie is groot, ook van een ploeg als Feyenoord. Die zijn er weer helemaal in gaan geloven, zijn mentaal zo fit nu. Die vier ploegen bovenin gaan het nog heel lang spannend houden. Dat is sowieso schitterend.’

MICHIEL JONGSMA SENIOR EDITOR OPTA SPORTS
1 ‘Wat er bij AZ uitspringt is dat de ploeg uitblinkt in de defensieve organisatie. AZ kreeg tot dusver veruit de minste doelpunten tegen en dat dit zeker geen geluk is blijkt ook uit de onderliggende cijfers. De ploeg is aanvallend niet de machine die ajax is – exclusief strafschoppen zijn enkel Stengs, Boadu en Idrissi vaker dan drie keer trefzeker geweest – maar defensief heeft het de zaken zeer goed op orde. AZ is veel minder kwetsbaar in de verdedigende omschakeling, is comfortabel tegen verschillende aanvalsstijlen en geeft daardoor veel minder (goede) kansen weg dan elke andere Eredivisie-ploeg. AZ kan verder bouwen op vastigheid: liefst acht spelers speelden dit Eredivisie-seizoen minstens 85 procent van de minuten, iets dat verder alleen Willem II kan zeggen. Ter contrast, bij ajax zijn dit er vijf en bij PSV en Feyenoord respectievelijk drie en twee.’

2 ‘Voor meerdere spelers valt wat te zeggen: Als Boadu scoort wint AZ (in twaalf duels), Koopmeiners speelde de meeste minuten en biedt Arne Slot tactische flexibiliteit door meerdere posities op topniveau in te vullen, terwijl Midtsjø zich heeft ontpopt tot een balafpakker/spelverdeler van het hoogste kaliber. Toch denk ik dat de onmisbare man de keeper is. Marco Bizot kreeg in 23 volledige duels pas elf goals tegen, op basis van de kwaliteit van de kansen die hij tegen kreeg voorkwam hij ook nog eens de meeste treffers (5,74 Expected Goals tegen voorkomen) en zag in zijn absentie teamgenoot Rody de Boer in 172 minuten zes goals incasseren. Toegegeven, drie daarvan waren na een rode kaart van Bizot met tien man tegen Sparta, maar ook in de wedstrijd daarop tegen Willem II maakte de verdediging van AZ geen stabiele indruk. Bizot heeft de kwaliteit uit te blinken als AZ onder druk staat, maar heeft de rust en focus om ook die ene doelpoging te pakken als hij weinig te doen heeft en dat is voor AZ een prettig platform om op te bouwen.’

3 ‘Het verschil tegen de overige veertien is met eerdere seizoenen niet zo groot. In drie van de laatste vijf seizoenen pakte AZ namelijk gemiddeld twee of meer punten per wedstrijd tegen deze teams en dat is niet veel anders dan de 2,1 punt die Slot dit seizoen noteert. De grootste invloed van Slot lijkt te liggen in de topwedstrijden. AZ was traditioneel een relatief gemakkelijke tegenstander tegen de topdrie, maar dat is inmiddels wel anders. Tegen ajax, PSV en Feyenoord werd dit seizoen geen punt verloren en in deze duels heeft Slot ook gedurfd tactisch te variëren. Tegen ajax werd de Amsterdammers de bal gegund, terwijl tegen PSV de ploeg juist het heft in handen nam. In totaal leverden de vier wedstrijden tot nu toe twaalf punten op, meer dan in de vier voorgaande seizoenen bij elkaar.’

4 ‘Het programma lijkt op papier zwaar, er volgen nog zes duels tegen clubs uit het linkerrijtje en dat is het meeste van de bovenste vier teams. Daarnaast lijkt de verdediging van AZ sinds de winterstop wat kwetsbaarder en is dat nu juist wat van de ploeg een titelkandidaat maakt. Aan de andere kant heeft AZ nu voor het eerst geen last meer van een dubbel programma, is het in de linkerrijtje mini-league momenteel met afstand de sterkste en lijkt er weinig vrees te hoeven zijn voor schorsingen en/of blessures. ajax blijft favoriet, maar AZ heeft zich erg goed gepositioneerd om van elk slippertje van ajax te profiteren.’

‘KNAP ALS JE NU NOG GELIJKE TRED HOUDT MET ajax’
Bondscoach Ronald Koeman geeft een algemene reactie op de prestaties van AZ: ‘De wereld in het voetbal kan snel veranderen. Een tijd geleden werd er anders naar AZ gekeken dan na de wedstrijd tegen ajax. Ik weiger daarin mee te gaan door iedere week weer iets anders te roepen.'
Als ik naar AZ kijk, zie ik een ploeg in ontwikkeling. Mooiste voorbeeld zijn de wedstrijden tegen de topclubs. Vorig jaar schoten ze daarin tekort, nu staan ze bovenaan als je een onderlinge ranglijst maakt en hebben ze nog geen doelpunt tegen gekregen. Dat is heel knap en het zegt veel over de groei, die er onmiskenbaar in zit. Je ziet spelers zich ontwikkelen en beter worden. Dat is ook de hand van een trainer. Wanneer je als club nu nog gelijke tred houdt met ajax, is dat sowieso een zeer knappe prestatie.’
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
Alkmaar/Zaanstreek
Invaller
Berichten: 2360
Lid geworden op: 26 dec 2011, 09:38

Boadu liep tweeduizend kilometer tegen Twente volgen Gonzalo Garcia. Dat is niet verkeerd voor een 19-jarige.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Geen dagbld maar weer een VI PRO artikel. Met een aantal vragen over hoe AZ ervoor staat (best goed), het stadiondak, maar ook dat AZ bereid is om "over zijn eigen schaduw heen te springen" om de gevolgen van de coronacrisis voor het hele NL betaald voetbal te verminderen
Vragen en antwoorden bij een bizar AZ-seizoen

Door Simon Zwartkruis Simon ZwartkruisA CHTERGROND
Met spanning wacht Nederland af wanneer het normale leven enigszins kan worden hervat. Inclusief de voetballerij. Voor AZ staat er, bij de naderende beslissing over het al dan niet afmaken van de competitie, veel op het spel.

Wat staat er op het spel dan?
In sportief opzicht: een zeldzame kans op de landstitel. In Alkmaar is strijden om het kampioenschap geen jaarlijkse gewoonte en juist dit seizoen heeft AZ goede papieren. Lange tijd vermeden spelers, trainers en bestuurders het kampioenswoord. In koor klonk het dat de eerstvolgende wedstrijd de belangrijkste was en dan zouden ze wel zien waar het schip strandt. De doelstelling is ieder jaar een plek bij de eerste vier van de eindrangschikking en plaatsing voor Europees voetbal. Dit seizoen is dat niet anders, benadrukte voetbaldirecteur Max Huiberts tijdens de winterstop. Op dat moment stond AZ slechts drie punten achter op lijstaanvoerder en regerend kampioen ajax.

Op 1 maart veranderde het sentiment. Dat was de dag waarop ajax voor de tweede keer dit seizoen onderuit ging tegen AZ, in de Johan Cruijff Arena. Zoals eerder Feyenoord en PSV met overtuigende cijfers in hun eigen stadions waren verslagen. ‘Vraag het me na de wedstrijd tegen ajax nog een keer’, glimlachte Myron Boadu in de aanloop naar de tweede krachtmeting met de Amsterdammers, op de vraag of AZ een serieuze titelkandidaat is. Het antwoord gaven Boadu en de zijnen al tíjdens dat duel: er viel niets af te dingen op de 2-0 zege van de Alkmaarders. Dus ja, AZ is een serieuze titelkandidaat. Dankzij een onvoorspelbare voorhoede, een uitgebalanceerd middenveld, een achterhoede met routine centraal en dynamiek aan de zijkanten, met ruggensteun van een van de beste keepers van Nederland. Aangestuurd door een trainer met een plan.

Dan ben je als club je eigen doelstellingen voorbij gestreefd. Dan is er zicht op een derde landstitel, na die van 1981 en 2009. En dan zou een voortijdig einde van dit seizoen een sportieve domper zijn voor AZ.

Eredivisie
Stand Eredivisie 2019/2020
Nederland
Team GS W G V DV-DT DS Pt.
1 ajax ajax 25 18 2 5 68-23 +45 56
2 AZ AZ 25 18 2 5 54-17 +37 56
* Actueel tot en met 8 mrt 2020
Bekijk de volledige stand

Waarom hebben ze dan toch gepleit voor het per direct beëindigen van dit seizoen?
Omdat voetbal in tijden van corona minder dan een bijzaak is, ook bij de onverwachte titelkandidaat. Dat bleek al toen we algemeen directeur Robert Eenhoorn belden voor een reactie, nadat de competitie half maart werd stilgelegd. Eenhoorn vond het ongepast om in de pers over voetbal te praten, terwijl de ziekenhuizen begonnen vol te stromen. Diezelfde toon klonk door in de officiële verklaring die de Rotterdammer ruim twee weken later deed uitgaan. Daarin legde Eenhoorn uit waarom AZ de KNVB en de Eredivisie CV had verzocht dit Eredivisie-seizoen als beëindigd te beschouwen. ‘Wij vinden de huidige situatie dusdanig zorgwekkend, dat het uitspelen van het restant van de wedstrijden zonder publiek voor ons van ondergeschikt belang is.’

Vorige week bleek AZ ook op financieel gebied over zijn eigen schaduw heen te kunnen stappen. Tijdens een conference call met alle clubs en belanghebbenden lanceerden de Alkmaarders het plan voor een noodfonds. De pot zou twee seizoenen op rij gespekt moeten worden door de clubs die zich plaatsen voor de groepsfases van het Europees voetbal. En hoogstwaarschijnlijk dus ook door AZ zelf.

Wat wil AZ bereiken met dat solidariteitsfonds?
Een sterke competitie in Nederland en steun aan de gehele bedrijfstak. De financiële gevolgen van de coronacrisis zijn immens en de voetballerij wordt niet gespaard. Om faillissementen van kwetsbare clubs te voorkomen, pleit AZ daarom voor forse bijdrages in het fonds: 25 procent van de Europese inkomsten van clubs in de Champions League en vijftien procent van de Nederlandse deelnemers aan de Europa League. Eenhoorn benadrukt het belang van een competitieve Eredivisie, mede vanwege eerdere plannen van de UEFA. Hun idee voor een gesloten Champions League stuitte de AZ-directeur tegen de borst, vanwege de schadelijke sportieve en financiële gevolgen daarvan voor de nationale competitie.

Het solidariteitsfonds heeft alleen kans van slagen als met name ajax en PSV zich erachter scharen. Maar beide clubs houden hun kaarten nog even tegen de borst. Desgevraagd laat ajax-directeur Edwin van der Sar weten dat zijn club voorlopig niet publiekelijk regeert. Zijn PSV-collega Toon Gerbrands wil eerst duidelijkheid over wat er gaat gebeuren met de huidige competitie en het vervolg in de maanden daarna. ‘Dan is er een duidelijker beeld van de consequenties en hoe groot de problematiek is’, reageert Gerbrands. ‘Zodra we meer weten, overleggen we ook met andere clubs over toekomstige steun.’ Mogelijk geeft premier Rutte die helderheid volgende week, bij zijn eerstvolgende persconferentie.

Hoeveel vet heeft AZ in financieel opzicht op de botten?
De club staat er financieel goed op. AZ is opgenomen in de hoogste categorie van het financiële beoordelingssysteem van de KNVB en naar verwachting blijft dat zo. De club heeft zijn les geleerd na het debacle met de DSB-bank en voert sindsdien een gezond beleid. Over het laatste boekjaar 2018/19 maakten de Alkmaarders acht miljoen euro winst. Daarin was de latere verkoop van Guus Til aan Spartak Moskou, tegen een transfersom van 18 miljoen euro, niet meegerekend. In de jaarcijfers van 2019/20 zal ook de miljoenenopbrengst van overwintering in de Europa League terug te vinden zijn.

Daarnaast vertegenwoordigt de huidige selectie een forse waarde. Van de vijf spelers die eerder dit jaar in de voorselectie van Oranje werden opgenomen, zijn er vier afkomstig uit de eigen opleiding: Myron Boadu, Calvin Stengs, Teun Koopmeiners en Owen Wijndal. Op hen zal AZ stevige winst gaan maken bij toekomstige transfers.

Aan de andere kant kreeg de club dit seizoen te maken met extra kosten, nadat vorige zomer een deel van het stadiondak instortte. Tot half december moesten de thuiswedstrijden worden afgewerkt in het stadion van ADO Den Haag, met extra kosten en minder wedstrijdinkomsten tot gevolg. Op de eindbalans heeft dat echter weinig gevolgen: de clubleiding heeft voor zowel de materiële schade aan het stadion als de gevolgschade een verzekering afgesloten.

Het solidariteitsfonds heeft alleen kans van slagen als met name ajax en PSV zich erachter scharen.
De financiële schade van de coronacrisis zal afhangen van de duur van de voetbalstop en het moment waarop er publiek naar de wedstrijden mag komen. Dat laatste kon weleens lange tijd gaan duren. Steeds meer deskundigen betogen dat grote publieksbijeenkomsten pas weer kunnen plaatsvinden als er een vaccin is gevonden tegen het coronavirus. De voorspellingen daaromtrent lopen uiteen van een half tot anderhalf jaar.

De gevolgen van een lange periode zonder publiek zullen groot zijn. In het laatste boekjaar 2018/19, een seizoen zonder Europees voetbal, bedroegen de wedstrijdbaten 3,9 miljoen euro, op een omzet van 25,5 miljoen. In een jaar mét minimaal groepsfase Europa League zijn de wedstrijdbaten het dubbele.

Welke gevolgen heeft alle onzekerheid voor de bouw van het nieuwe stadiondak?
Het plan was een dag na de laatste thuiswedstrijd van het seizoen te beginnen met de werkzaamheden. Door de stilgelegde competitie is het nu onzeker wanneer dat zal zijn. Voor de nieuwe overkapping is het definitieve ontwerp en de bouwvergunning gereed. Momenteel vinden de laatste onderhandelingen met de uitvoerders plaats. Behalve een nieuw dak wil AZ in de volgende fases van het bouwproject de capaciteit van het AFAS Stadion uitbreiden en de faciliteiten verbeteren.

Vorige week ontving de clubleiding overigens het eindrapport van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV van het technisch onderzoek. De belangrijkste conclusie is dat de lassen te dun zijn uitgevoerd en dat ontwerpfouten bij de verbindingen hebben bijgedragen aan de instorting. Door neerwaartse windbelasting, waarop het dak niet was berekend, is de boel ingestort. Kort na de opening van het stadion in 2006 is de constructie al verzwakt geraakt door een storm.

De kosten van het nieuwe dak worden gespreid. ‘De vorige stadioneigenaren doen daarin mee, onze hoofdpartner AFAS ook en we hebben zelf een potje’, zei Robert Eenhoorn begin dit jaar tegen Voetbal International.

Kunnen er voor AZ ook voordelen kleven aan de huidige voetbalstop?
Ver voor de coronacrisis heeft Max Huiberts meermaals uitgesproken dat hij de selectie zoveel mogelijk intact wil houden. Want de belangstelling voor met name de doorgebroken talenten is groot. Het nadeel is dat de transferwaarde van voetballers door de crisis met circa dertig procent zal dalen, berekende het Zwitserse onderzoeksbureau CIES. Het voordeel kan zijn dat spelers in deze onzekere tijden sneller voor zekerheid kiezen en op het vertrouwde nest blijven. Zeker de jongelingen met nog een hele carrière voor de boeg.

Daar komt bij dat AZ uitzicht heeft op een extra troefkaart: de Champions League. Mocht het seizoen afgemaakt worden, dan gaat de ploeg van Arne Slot de strijd aan met ajax om de landstitel en dus om directe plaatsing voor het grootste clubtoernooi ter wereld. Als de competitie definitief wordt afgeblazen, is de kans groot dat de Europese tickets worden verdeeld naar de huidige stand. AZ zou dan de voorrondes van de Champions Legue ingaan. Voor begeerde spelers als Boadu, Stengs, Wijndal en Idrissi kan dat vooruitzicht doorslaggevend zijn bij beslissingen over hun nabije toekomst. Voor zover die in het huidige tijdsgewricht nu al te maken zijn.
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
adrie1979
Oude garde
Berichten: 1134
Lid geworden op: 24 feb 2013, 13:16

AZ-073 schreef: 17 apr 2020, 11:41 Geen dagbld maar weer een VI PRO artikel. Met een aantal vragen over hoe AZ ervoor staat (best goed), het stadiondak, maar ook dat AZ bereid is om "over zijn eigen schaduw heen te springen" om de gevolgen van de coronacrisis voor het hele NL betaald voetbal te verminderen
Merci voor het artikel!

Kun je toevallig die van van Seumeren ook plaatsen? I know, niet netjes
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Ik vind de financiële analyse wel van een kleuterniveau.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
Tarik
Supporter
Berichten: 139
Lid geworden op: 03 mar 2006, 12:02

Kan iemand een fotootje plaatsen van het AZ-UEFA-KNVB artikel in de Volkskrant van vandaag?
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Tarik schreef: 26 mei 2020, 11:03 Kan iemand een fotootje plaatsen van het AZ-UEFA-KNVB artikel in de Volkskrant van vandaag?
Je kunt het online lezen: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be39a978/
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Forza AZ schreef: 26 mei 2020, 11:11 Je kunt het online lezen: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be39a978/
Zo zonder sensatiezucht een duidelijk en logisch verhaal.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Ikkyu-San
Supporter
Berichten: 229
Lid geworden op: 06 okt 2013, 13:14
Locatie: Pn'Cras

In dit topic maar, al kan hij ook in oud-spelers en oud-trainers....

https://www.ad.nl/home/de-knvb-heeft-AZ ... ~a8c2c733/

Omdat het premium is, ook nog de tekst van de column van de Kromme:

De Duitse bekerfinale tussen Bayer Leverkusen en Bayern München, die was zaterdagavond niet bepaald spannend. Alleen de twee commentatoren van FOX riepen zo’n dertig keer dat Leverkusen een serieuze rol speelde. Maar wat ík zag was een oppermachtig Bayern München dat de tegenstander in de eerste helft helemaal ondersteboven speelde en het later wel welletjes vond.

In Nederland spelen we de finale niet meer, zelfs niet meer als het straks weer kan. Die finale was één van de vijf punten waar AZ al begin april voor aanklopte bij de KNVB. De club had heldere voorstellen, maar vanuit Zeist kwam er nooit een reactie. Dat vind ik, los van het feit of je het nou eens bent met die punten of niet, behoorlijk onbeschoft. AZ, gewoon medekoploper in Nederland, werd totaal genegeerd door Eric Gudde. En toen de club vervolgens naar de UEFA stapte om voor zichzelf op te komen was Gudde verbaasd dat hij niet was ingeseind.

Nogmaals, of AZ nou een punt heeft als het zegt dat inhaalwedstrijden AZ - Feyenoord en FC Utrecht - ajax eerst uitgespeeld dienden te worden en dat onderling resultaat voor doelsaldo hoort te gaan, moet nog blijken. Maar de KNVB bleef stil en dan zoek je het hogerop. Het nadeel voor AZ is dat iedereen het een gepasseerd station lijkt te vinden. Mensen kijken alweer uit naar de nieuwe competitie.


Bij ADO Den Haag krijg ik het idee dat de nieuwe trainer Aleksandar Ranković weer lekker van voetbal uitgaat en dat de ellende van afgelopen seizoen echt verleden tijd kan zijn. Ik ken de nieuwe teammanager Dave Sietaram een beetje, van de dingen die ik hoorde krijg ik in elk geval een goed gevoel. ADO gaat weer omhoog klimmen, let maar op.

Zoals ook technisch directeur Henk van Stee zijn zaakjes snel op orde heeft bij Sparta. Het aantrekken van Reda Kharchouch van Telstar is volgens mij meer dan een uitstekende zet. Die gozer kan voetballen hoor.

Bij Feyenoord hoor ik: Mark Diemers van Fortuna en Bryan Linssen van Vitesse, maken die het elftal nou beter? Diemers vind ik zelf wel een speler die iets kan, dat kan best eens goed uitpakken in de Kuip. Daar geloof ik wel in. Linssen is in de eredivisie een speler die goals maakt. Feyenoord zoekt nou eenmaal in een bepaalde vijver en met dat in het achterhoofd kan ik op voorhand best leven met deze namen.

Oké, het zijn geen publiekstrekkers zoals Arjen Robben bij FC Groningen dat wel is. Die brengt echt wat teweeg Groningen en in de hele eredivisie. Nu al. Ik heb al vaker geroepen dat een voetballer vooral beter wordt door een goede speler bij hem op het veld. Robben gaat dat dus doen. Voor een trainer is het dan zaak dat Robben randzaken aan anderen over kan laten. Trainer Danny Buijs moet ervoor zorgen dat Robben niet over welk soort brood er moet worden gegeten en de kleur van de bus gaat meepraten. Maar daar ben ik niet bang voor bij Robben.

De poging van de aanhang van FC Utrecht om Wesley Sneijder over te halen weer te beginnen is moeten we niet te serieus moeten. Ik ben zelf de laatste die vindt dat Sneijder kilo’s moet afvallen. Hij is gestopt, zo ziet hij er ook uit. Geen probleem. Laat het zo.
Kwaliteit voor minder geld, wie is daar niet op gesteld?
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

AZ moet vrezen voor vertrek smaakmakers: 'Er móét verkocht worden'
Gepubliceerd: Maandag 6 juli 2020 om 07:00
AZ wacht een drukke transferzomer. De club uit Alkmaar had afgelopen seizoen scouts van meerdere Europese clubs op de tribunes en met Teun Koopmeiners, Owen Wijndal, Calvin Stengs en Myron Boadu heeft de club een aantal pareltjes die mogelijk een transfer gaan maken.

Dat stelt De Telegraaf. Naast Koopmeiners, Wijndal, Stengs en Boadu zijn ook Pantelis Hatzidiakos en Oussama Idrissi gewild. 'Hoezeer de achterban en de clubleiding ook snakt naar de landstitel, er moet rekening worden gehouden met een vertrek van één of meerdere van deze smaakmakers. Het komende seizoen zal ook AZ door de verwachte recettedaling geld gaan kosten, dus móét er verkocht worden', stelt de krant.
Er móét verkocht worden? Is dat zo? Kutkrant.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Ja en in een N'eu'S podcast zit Arneus Vermeulen die altijd met de vijand zit te heulen, weer te dagdromen welke spelers 020 het best van AZ kan overnemen. Echt die vermeulen, wat een enorme zak is dat zeg. Ach we kennen natuurlijk de kleurstelling van de N'eu'S dus de 020 gezinde media wordt weer ingezet om te stoken. Ach ja, AZ zal bloeien en nooit vergaan 8)
_________________
"I don't know that!"
Plaats reactie