Wout Weghorst

Topics over alle oud-spelers, trainers en begeleiders van het eerste team.
Gesloten
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10335
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Last Scout schreef: 01 mei 2018, 12:36 Hahaha, we mogen vast stellen dat we beiden mogelijk een totaal andere doch valide kijk op voetbal hebben :wink:
Wellicht.

Ik beoordeel spelers met name op statistieken (percentages) en dan met name in topwedstrijden. Dat is voor mij de meest concrete graadmeter of iemand hogerop kan of niet.

Welke criteria hanteer jij?
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

Antti Opdam schreef: 01 mei 2018, 13:34 Wellicht.

Ik beoordeel spelers met name op statistieken (percentages) en dan met name in topwedstrijden. Dat is voor mij de meest concrete graadmeter of iemand hogerop kan of niet.

Welke criteria hanteer jij?
Ik beoordeel spelers op een combinatie van wat ik op het veld zie :soms, zeker als ik aan het hobbyscouten ben noteer ik acties tot op de minuut. Wie stond waar, wat was de actie, hoe verliep die. ik kijk dan ook nog wel eens dingen terug om te zien of wat ik noteer klopt en ik zoek daarin patronen en herkenbaarheden over meerdere wedstrijden.

Gecombineerd met statistiek en data : neem bijvoorbeeld Wout Weghorst, mijn lievelings voorbeeld is Wout 1.97m 'toekomstig international' die kopduels verloor, maar ze dan ook nog eens verloor van bijvoorbeeld een Bart Vriends, die dan weer zo'n 9-10 cm kleiner is.

Zo legt de een bijvoorbeeld de schuld bij een tegendoelpunt bij centrumverdediger of middenvelder X die uiteindelijk het kopduel verliest in het strafschopgebied en dan kijk je het doelpunt terug en dan zie je dat onze doelman de bal recht in de voeten van een tegenstander gooit die zeeën van ruimte heeft omdat de back op de verkeerde plek staat (Esteban en Johansson hadden daar een handje aan) alvorens die andere speler die eigenlijk de schuld krijgt uberhaupt in de buurt is om een vergissing te maken.


En zo relativeer ik statistiek een voorbeeld:
Speler Y en Z geven 10 assists, hoe kwamen die assists tot stand? over de grond, door de lucht, hoe zag het doelpunt uit? wat was het wedstrijdbeeld en wat kan ik hieruit afleiden.
Speler Y geeft nu net altijd het laatste zetje om tot een 'fifa doelpunt' te komen op de counter (Met twee man vrij voor de keeper en deze vervolgens kansloos laten) en de keer erna staat hij ergens in de kluts van een corner en is hij de persoon die het laatste tikje geeft waaruit het doelpunt volgt.
Kan hij dat op een hoger niveau ook? tegen snellere tegenstanders zal zijn snelheid niet meer helpen, is het geluk of is hij ontzettend goed in positie kiezen? Wint hij de kluts omdat hij fysiek sterk is of staat hij echt precies op de juiste plek?

Speler Z heeft ook tien assists, maar het blijkt dat dat bij hem een crosspass is die het spel van flank verwisseld, het is een steekpass tussen verdedigers door die iemand vrij voor de keeper zet, na 3 verdedigers te passeren tikt hij de bal voor en kan de spits hem intikken. Daarnaast zijn er nog een stuk of 5 van dit soort acties per wedstrijd waar zijn spits nu eens helemaal niks mee doet en praktisch voor open doel nog kansen mist.

Dan ga je opeens hele andere conclusies trekken over bepaalde spelers, ook al zijn ze voor de statistiek gewoon gelijk.
Bij Alkmaar begint de victorie!
Gebruikersavatar
handelaar
Goalscorer
Berichten: 3607
Lid geworden op: 21 sep 2008, 19:42

Tegen Pec is Weghorst er weer bij. Zou mooi zijn als dit een lekker doelpuntrijk duel wordt en AZ niet één maar twee eredivisietopscorers kan afleveren.
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?
UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker, Europese Supercup.
Nederlands, Duits, Spaans kampioen en bekerhouder.
Gebruikersavatar
galblazer
Oude garde
Berichten: 1441
Lid geworden op: 15 mei 2007, 18:42

handelaar schreef: 05 mei 2018, 16:56 Tegen Pec is Weghorst er weer bij. Zou mooi zijn als dit een lekker doelpuntrijk duel wordt en AZ niet één maar twee eredivisietopscorers kan afleveren.
Dat zou zeker mooi zijn, maar volgens Theo Brinkman zijn er spelers in de groep die er niet rouwig om zijn als Weghorst verkocht wordt.Dat zijn dus de spelers die geen winnaarsmentaliteit hebben. Daardoor win je dus nooit een topwedstrijd. Het zou beter zijn als AZ deze spelers , die niet tot het gaatje kunnen gaan, zou verkopen. Tevens suggereert dit artikel dat de sfeer toch niethelemaal top is.
Volgend jaar april weten we meer
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5488
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Misschien vinden ze het niet leuk dat Weghorst heel de tijd met zijn blote lul door de kleedkamer loopt als ritueel voor elke wedstrijd. ;)
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

Met wie had ik ook al weer een wedje lopen dat Wout de 20 doelpunten niet zou halen?
Wil die zich even melden?


Overigens geef ik toe dat hij nog goed zijn best gedaan heeft om in de buurt te komen.
Bij Alkmaar begint de victorie!
Gebruikersavatar
AZRickGrimesAZ
Oude garde
Berichten: 1271
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:24

Last Scout schreef: 06 mei 2018, 18:42 Met wie had ik ook al weer een wedje lopen dat Wout de 20 doelpunten niet zou halen?
Wil die zich even melden?
Overigens geef ik toe dat hij nog goed zijn best gedaan heeft om in de buurt te komen.
Dan heeft die persoon toch de weddenschap gewonnen? Hij heeft 18x gescoord dit Eredivisieseizoen..
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

AZRickGrimesAZ schreef: 06 mei 2018, 19:00 Dan heeft die persoon toch de weddenschap gewonnen? Hij heeft 18x gescoord dit Eredivisieseizoen..
Nee, ik wedde van niet, een aantal anderen hier waren er heilig van overtuigd dat hij wel de 20 doelpunten zou halen.
Als dit een 'grammaticale correctie' moet voorstellen dan ben ik echt benieuwd hoe ik die zin fout geschreven heb.
Bij Alkmaar begint de victorie!
Gebruikersavatar
AZRickGrimesAZ
Oude garde
Berichten: 1271
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:24

Ah zo.. snap nu wat je bedoelde. Had er niet aan gedacht dat jij zelf zo'n negatieve weddenschap zou afsluiten.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12791
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Wout, het is je gegund, je doet het goed. :hart:

Hard werken:
https://www.foxsports.nl/video/2874736/ ... ter-laten/
we can come an end
Gebruikersavatar
Alkmaar/Zaanstreek
Invaller
Berichten: 2360
Lid geworden op: 26 dec 2011, 09:38

Mooi dat hij er eerlijk over is. Gewoon duidelijk zijn en geen valse hoop geven.
Gebruikersavatar
AZRickGrimesAZ
Oude garde
Berichten: 1271
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:24

Blijft mooi om te zien hoe een AZ speler in een interview aangeeft liever niet voor Feijenoord te willen spelen. Het zou echt top zijn als Weghorst en Jahanbaksh van AZ naar een middenmoter in een grote competitie gaan. Geef je extra reden aan andere spelers om niet naar de top 3 te gaan.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12791
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

AZRickGrimesAZ schreef: 07 mei 2018, 06:35 Blijft mooi om te zien hoe een AZ speler in een interview aangeeft liever niet voor Feijenoord te willen spelen. Het zou echt top zijn als Weghorst en Jahanbaksh van AZ naar een middenmoter in een grote competitie gaan. Geef je extra reden aan andere spelers om niet naar de top 3 te gaan.
Ik schat in dat hij bedenkt dat dit een erg gevoelig thema is en hij zich een geliefde uitspraak kan permiteren doordat hij al concrete belangstelling uit Duitsland heeft.
we can come an end
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10335
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Last Scout schreef: 06 mei 2018, 20:01 Nee, ik wedde van niet, een aantal anderen hier waren er heilig van overtuigd dat hij wel de 20 doelpunten zou halen.
Als dit een 'grammaticale correctie' moet voorstellen dan ben ik echt benieuwd hoe ik die zin fout geschreven heb.
Dat kan ik me niet herinneren. De teneur rond Weghorst is altijd vrij kritisch geweest.

Ook een geweldig seizoen gehad natuurlijk. Met vijf mooie kopgoals. Ik kan me namelijk wel herinneren dat iemand zei dat hij helemaal niet kan koppen.

:wink:
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

Antti Opdam schreef: 07 mei 2018, 08:25 Dat kan ik me niet herinneren. De teneur rond Weghorst is altijd vrij kritisch geweest.

Ook een geweldig seizoen gehad natuurlijk. Met vijf mooie kopgoals. Ik kan me namelijk wel herinneren dat iemand zei dat hij helemaal niet kan koppen.

:wink:
Hij heeft nog altijd het gros van zijn duels verloren, maar er is zeker verbetering wat dat koppen betreft.
Bij Alkmaar begint de victorie!
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12791
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Last Scout schreef: 07 mei 2018, 08:52 Hij heeft nog altijd het gros van zijn duels verloren, maar er is zeker verbetering wat dat koppen betreft.
Wout heeft heel veel kansen verprutst, maar is richting het einde van de competitie (vanaf zijn Oranje debuut) beter geworden en haalde ook een meer constant goed niveau.
Zijn instelling en werkethos is altijd top geweest.
we can come an end
Gebruikersavatar
handelaar
Goalscorer
Berichten: 3607
Lid geworden op: 21 sep 2008, 19:42

Gisteren werd al in Studio Voetbal geopperd dat een (Duitse) club zowel Weghorst als Alireza moet halen gezien die twee garant staan voor doelpunten en elkaar goed aanvullen. Daar hangt dan wel een stevig prijskaartje aan van op zijn minst 30 miljoen (8 +22) :evil:
Maar goed beide heren gaan AZ in iedergeval een klap geld opleveren, alleen halen ze er daarvoor ook 40 doelpunten voor terug?
Toch benieuwd hoe we het aanvallende geweld van beide heren (niet alleen de doelpunten maar in alles) gaan opvangen want met name die twee maakte toch echt het verschil bij AZ.
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?
UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker, Europese Supercup.
Nederlands, Duits, Spaans kampioen en bekerhouder.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10335
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

handelaar schreef: 07 mei 2018, 09:02 Toch benieuwd hoe we het aanvallende geweld van beide heren (niet alleen de doelpunten maar in alles) gaan opvangen want met name die twee maakte toch echt het verschil bij AZ.
Dat lijkt me praktisch onmogelijk.

Beide spelers hadden ook een aanloopjaar (of twee) nodig om op stoom te komen.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12791
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Antti Opdam schreef: 07 mei 2018, 09:22 Dat lijkt me praktisch onmogelijk.

Beide spelers hadden ook een aanloopjaar (of twee) nodig om op stoom te komen.
Ach, dat is ook aardig gelukt na Janssen.
we can come an end
Gebruikersavatar
handelaar
Goalscorer
Berichten: 3607
Lid geworden op: 21 sep 2008, 19:42

Antti Opdam schreef: 07 mei 2018, 09:22 Beide spelers hadden ook een aanloopjaar (of twee) nodig om op stoom te komen.
Daar was een reden voor: Alireza lag meteen in de lappenmand, kan me nog herinneren dat hij ook geblesseerd aangekocht is
waardoor hij in zijn eerste seizoen nog niet het verschi kon maken en niet voluit kon gaan.
Daarna ging het snel met onze vriendelijke Iranier.
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?
UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker, Europese Supercup.
Nederlands, Duits, Spaans kampioen en bekerhouder.
Gesloten