Zuid-Amerikaans voetbal

Over andere (buitenlandse) clubs dan AZ, en Oranje
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Schorpioen wil grenzen verleggen
René Higuita: Excentrieke Colombiaanse doelman op zoek naar een nieuwe club

De Colombiaanse doelman Higuita werd beroemd met zijn schorpioenredding. Hij werd afgeschilderd als een clown en zat in de gevangenis. Dan doet een mislukte rentree er niet toe.

René Higuita laat zich niet zo snel meer van de wijs brengen. De 41-jarige doelman heeft zoveel meegemaakt in zijn turbulente voetballoopbaan dat zijn mislukte rentree bij het Venezolaanse Guaros de Lara Fútbol Club hem koud laat. De Colombiaanse volksheld zette gisteren na een half jaar een punt achter zijn zoveelste voetbalavontuur en werd in zijn vaderland weer door zijn gezin in de armen gesloten.

Het wachten is op een nieuwe club, die gebruik wil maken van de diensten van El Loco. Ik ben teleurgesteld in de clubleiding van Guaros. Ik voel me bedonderd, stelt Higuita in de Venezolaanse stad Barquisimeto, een paar dagen voor zijn vertrek naar Colombia. Afgelopen zomer deed de clubleiding een beroep op mij. Ze beloofden van alles. De club droomde van triomfen. Ze wilden met mij prijzen winnen. We zouden gaan spelen in een gloednieuw stadion. De mooie woorden werden niet waargemaakt. Mijn contract loopt nog een half jaar door, maar voor deze organisatie speel ik niet meer. Ik zal een klacht indienen en kan alleen maar hopen dat ik ooit nog mijn geld krijg.

Higuita verdedigde slechts een tiental keer het doel van Guaros de Lara. Maar de keeper vindt het nog allerminst tijd om zijn loopbaan te beëindigen. Het is voor mij onmogelijk om nu de balans op te maken. Daarvoor waren de omstandigheden in Venezuela simpelweg niet professioneel genoeg. Aan stoppen denk ik niet. Ik ben ervan overtuigd dat ik het allerhoogste niveau nog aan kan. Een club in Nederland? Que bueno! Ja, dat zou ik best willen. Waarom niet? Als doelman ben ik in de bloei van mijn leven. Zoals het er nu voor staat ga ik door tot mijn 45ste, maar wie weet sta ik op mijn vijftigste nog steeds in het doel. Ik wil laten zien dat veertigers nog niet afgeschreven hoeven te worden. Dat dogma wil ik doorbreken. Ik wil grenzen verleggen, zoals ik altijd heb gedaan.

Higuita is wereldberoemd door de eigenzinnige wijze waarop hij zijn doel verdedigt. De langharige sportman uit Medellín laat zijn speelruimte niet beperken tot het strafschopgebied. Als hij de kans krijgt, stoomt hij als een voetballende keeper naar voren. Higuita maakte als prof al vijftig doelpunten. Ik heb laten zien dat doelmannen ook penaltys en vrije trappen kunnen nemen. Samen met andere Latijns-Amerikaanse keepers als Luis Chilavert en Jorge Campos heb ik iets teweeggebracht. Het is aan ons te danken dat de FIFA de regels heeft aangepast waardoor doelmannen verplicht worden mee te spelen. Zelfs een voetballer als Pelé heeft zoiets niet voor elkaar gekregen.

Die risicovolle manier van keepen heeft ook een keerzijde. Zo staat Higuita voor het oog van de hele wereld voor gek als hij tijdens het WK van 1990 op grote afstand van zijn doel de bal verspeelt aan Roger Milla. De spits van Kameroen schuift de bal in het lege doel. Colombia wordt uitgeschakeld.

In 1995 verbaast Higuita vriend en vijand door tijdens een vriendschappelijk duel op Wembley tegen Engeland een bal over zich heen te laten gaan om die vervolgens met zijn hakken vlak voor de doellijn weg te schoppen. De schorpioen is geboren.

Twaalf jaar later haalt Higuita aan de rand van een Venezolaans zwembad herinneringen op aan dat moment. Ik heb daar jaren op geoefend, legt de 69-voudig international van Colombia uit. De schorpioen is ooit ontstaan bij een reclamecampagne voor het drankje frutiño. Een kind gooide de bal plots over me heen en ik kon niets anders meer doen dan mijn voeten omhoog gooien. Dat filmpje werd razend populair. Overal waar ik kwam hadden de mensen het over el escorpion. Na jaren deed zich plots op Wembley het juiste moment voor. De omstandigheden waren perfect. De bal (van Jamie Redknapp, red.) kwam vrij zacht op me af en vanuit een ooghoek zag ik dat de grensrechter vlagde voor buitenspel. Die man voelde echter op briljante wijze mijn actie aan. Na de schorpioen liet hij gewoon doorspelen. Direct daarna voelde ik me een beetje schuldig ten opzichte van de bondscoach Hernan Gomez. Die man had me altijd verdedigd tegen mensen die me afschilderden als een clown. De beelden gingen de hele wereld over. Daarna heb ik de schorpioen alleen nog maar gedaan bij de afscheidswedstrijden van Diego Maradona en Mauricio Serna. In een echte wedstrijd heeft zich nooit meer een uitgelezen moment voorgedaan.

Higuita staat niet alleen binnen de lijnen van het voetbalveld bekend om zijn eigengereide gedrag, maar ook daarbuiten. De doelman is in 1993 wereldnieuws als hij namens de Colombiaanse zakenman Luis Carlos Molina bemiddelt bij de vrijlating van diens dertienjarige ontvoerde dochtertje. Higuita slaagt erin het meisje vrij te krijgen en ontvangt daarvoor naar verluidt circa vijftigduizend dollar. Volgens een Colombiaanse wet is het optreden van Higuita echter strafbaar. De doelman wordt negen maanden vastgezet in een gevangenis in de hoofdstad Bogotá.

Zo zie je dat je in het leven niet altijd je eigen richting kunt bepalen, zegt Higuita. Ik had het leven van iemand gered en dacht daarmee een goede daad te hebben verricht. Maar daar dachten de leiders in Colombia toch anders over. Ze regisseerden een perfecte show. In alle kranten stond met grote letters te lezen dat ik de cel in ging. En toen ik negen maanden daarna onschuldig bleek en vrijkwam, werd dat in een paar regeltjes vermeld. Bij het gewone volk was ik populairder dan ooit. In de gevangenis stonden de mensen bij mijn aankomst en vertrek te huilen. Ik had in tegenstelling tot de meesten het geluk dat ik alleen in een cel zat. Anderen zaten met zijn vijven of zessen bij elkaar. Het was verschrikkelijk wat daar soms gebeurde. Ik heb nog altijd een zaak tegen de staat lopen. Ik wil financiële compensatie voor wat ze me hebben aangedaan.

Higuita is een selfmade man. De Colombiaan groeit bij een alleenstaande moeder op in de achterbuurten van Medellín. Mijn universiteit is het leven zelf, zegt de Zuid-Amerikaan. Ik heb in mijn leven veel van mijn dromen waar weten te maken. Ik heb altijd geleefd en genoten van elk moment. Ook in Venezuela voelde ik me de afgelopen maanden een gelukkig mens. Het leven heeft me vele mooie en vele slechte dingen gebracht. Geen van allen zijn we hier op aarde een blinkende gouden medaille. Mensen die zichzelf wel perfect vinden feliciteer ik, maar ik geloof ze niet. Ik zie het als een roeping dat ik doelman ben geworden. Niet iedereen beschikt over een dergelijk talent. Ik ben blij dat ik mensen kan laten genieten van voetbal. En als ik over een paar jaar stop wil ik die ervaring overbrengen op anderen. Jongeren hebben daar recht op.

Higuita is vader van drie kinderen: Pamela, Andres en Cindy. Twee local en één visitante, zoals hij zelf gekscherend zijn situatie beschrijft. Oftewel; twee kinderen van zijn eigen vrouw en één uit een buitenechtelijk avontuurtje.

Acht jaar geleden wees een vriendin tijdens een nieuwjaarsfeestje opeens naar een meisje en zei: Dat is jouw dochter René. Ik was stomverbaasd. De moeder van Cindy had me nooit iets verteld. Toen we een relatie hadden leefde ze gescheiden van haar man, maar later keerde ze dus met een cadeautje aan boord terug bij haar echtgenoot. Wat ze die man heeft verteld weet ik niet. Maakt me ook niet uit. Mijn vrouw en mijn kinderen hebben mijn dochter geaccepteerd. Ik hou van alle drie mijn kinderen evenveel. De mensen mogen zeggen wat ze willen, maar ik ben altijd een goede vader voor ze geweest. En dat is het allerbelangrijkste in het leven.

Ik had het geluk dat ik alleen in een cel zat Higuita over zijn celstraf René Higuita werd op 28 augustus 1966 geboren in de Colombiaanse stad Medellin. Hij begon zijn loopbaan bij het lokale Altlético Nacional en won met die club de Copa Libertadores in 1991. Hij speelde verder voor onder meer voor het Mexicaanse Veracruz en Real Valladolid in Spanje. Higuita speelde 69 interlands voor Colombia, waarin hij drie keer scoorde. Wegens zijn excentrieke stijl verwierf hij de naam El Loco (de gek) en werd hij een publiekslieveling. In 2005 deed hij mee aan de realityshow La isla de los famosos: una aventura pirata en het vervolg La gran apuesta, beide Colombiaanse versies van Expeditie Robinson.

Bron: NRC Handelsblad

Copyright: Koen Greven
hjkuuhjkk

De Copa libertadores begint weer, vanacht is de wedstrijd Cucuta - Santos
Ik neem het op en morgenochtend ga ik het lekker kijken in bed,
Kijken of er nog wat voor AZ rondloopt :D
mouse
Seizoenkaarthouder
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 okt 2004, 14:10
Locatie: Alkmaar

Bayon Kwaku schreef:De Copa libertadores begint weer, vanacht is de wedstrijd Cucuta - Santos
Ik neem het op en morgenochtend ga ik het lekker kijken in bed,
Kijken of er nog wat voor AZ rondloopt :D
Andere mensen moeten werken en jij gaat lekker voetbal kijken in je bed.
Gebruikersavatar
Frankie
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2007, 14:49
Contacteer:

mouse schreef:[..]


Andere mensen moeten werken en jij gaat lekker voetbal kijken in je bed.

Een jaar of 10 geleden was er een economisch onderzoek en wat bleek... Suriname is de rijkste land ter wereld in theorie (bodemschatten gedeeld door aantal inwoners). Surinamers liggen liever in bed, dus al die metalen, mineralen blijven daar ook gewoon lekker liggen. Voordat Suriname onafhankelijk werd was de Surinaamse gulden evenveel waard als de Amerikaanse dollar en tweemaal zoveel waard als de Hollandse gulden. Tegenwoordig is de Surinaamse Dollar nog maar 0.30 USA $ en 0.25 eurocent waard.
Dirk and Louis, 2 souls, one path!
hjkuuhjkk

Frankie schreef:[..]


Een jaar of 10 geleden was er een economisch onderzoek en wat bleek... Suriname is de rijkste land ter wereld in theorie (bodemschatten gedeeld door aantal inwoners). Surinamers liggen liever in bed, dus al die metalen, mineralen blijven daar ook gewoon lekker liggen. Voordat Suriname onafhankelijk werd was de Surinaamse gulden evenveel waard als de Amerikaanse dollar en tweemaal zoveel waard als de Hollandse gulden. Tegenwoordig is de Surinaamse Dollar nog maar 0.30 USA $ en 0.25 eurocent waard.
:lol: Leuke theorie, maar Surinamers staan vroeger op dan Nederlanders, dat is een feit.
Anyway, ik heb dus avonddienst, waar ik mij nu dus vertoef :wink:
Gebruikersavatar
Barrygoal
Fanatic
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 jan 2004, 17:37
Locatie: Limmen

Bayon Kwaku schreef:[..]

:lol: Leuke theorie, maar Surinamers staan vroeger op dan Nederlanders, dat is een feit.
Anyway, ik heb dus avonddienst, waar ik mij nu dus vertoef :wink:
Dus jij zit vanaf je werk iedereen lekker op te naaien door het forum vol te blaffen met onzinnige berichten. Geef mij ook zo'n baas! :wink:
1954 - 2006 Alkmaarderhout!! :hart:
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Bayon Kwaku schreef:[..]
:lol: Leuke theorie, maar Surinamers staan vroeger op dan Nederlanders, dat is een feit.
Inbreken bij daglicht is inderdaad geen pretje...

:wink:
hjkuuhjkk

Barrygoal schreef:[..]


Dus jij zit vanaf je werk iedereen lekker op te naaien door het forum vol te blaffen met onzinnige berichten. Geef mij ook zo'n baas! :wink:
Die is al blij dat ik niet tegen hem begin: " BEN IK NOU ZO SLIM OF BEN JIJ NOU ZO DOM" :twisted:

:lol:
HHW Schilderswijk
Supporter
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 jan 2004, 21:36
Locatie: Wat denk je zelf
Contacteer:

Bayon Kwaku schreef:[..]

:lol: Leuke theorie, maar Surinamers staan vroeger op dan Nederlanders, dat is een feit.
Anyway, ik heb dus avonddienst, waar ik mij nu dus vertoef :wink:
Ik denk dat het geen feit is want hier in Nederland is het veel eerder ochtend dan in Suriname. Dus ik denk dat we in Nederland veel eerder opstaan.. :wink:
Waar is nou die hel van Alkmaar??? :?

Wannabe Kees Vooijs look-a-like 8)
hjkuuhjkk

HHW Schilderswijk schreef:[..]


Ik denk dat het geen feit is want hier in Nederland is het veel eerder ochtend dan in Suriname. Dus ik denk dat we in Nederland veel eerder opstaan.. :wink:
Dan zijn we ook luier, want we gaan veel eerder slapen :lol:
Gebruikersavatar
Frankie
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2007, 14:49
Contacteer:

Bayon Kwaku schreef:[..]

:lol: Leuke theorie, maar Surinamers staan vroeger op dan Nederlanders, dat is een feit.
Anyway, ik heb dus avonddienst, waar ik mij nu dus vertoef :wink:
Avonddienst in je woonplaats hoofddorp?


Uitgegeven: 14 februari 2008 19:19

HOOFDDORP - Bij een gewapende overval op een kantoor van de Rabobank aan de Hoofdweg in Hoofddorp is donderdagavond een bankmedewerker gewond geraakt. Dat liet de politie weten.

Tijdens de overval waren drie mensen in de bank aanwezig. De overval, uitgevoerd door meerdere daders, vond plaats rond 18.40 uur. De bank was toen al gesloten.

http://www.nu.nl/news/1436549/11/Bankme ... ddorp.html
Dirk and Louis, 2 souls, one path!
Johannes
Ben-Sider
Berichten: 944
Lid geworden op: 27 dec 2003, 14:19
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Graag weer ontopic, Zuid-Amerikaans voetbal dus.
Gebruikersavatar
Angus
Supporter
Berichten: 118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 08:06
Locatie: Oudorp
Contacteer:

Verdediger overleeft blikseminslag op veld
13/03/2008 19:37

Gilvan is aan de dood ontsnapt tijdens het duel tussen zijn club Novo Horizonte en Atlético GO. De verdediger raakte buiten bewustzijn, nadat de bliksem was ingeslagen op het veld.

Na de klap zeeg Gilvan ineen. Pas op weg naar het ziekenhuis kwam hij weer bij. Gilvan herinnerde zware benen te hebben en het zicht te hebben verloren voordat hij instortte.

Het ECG wees uit dat de elektrische schok de oorzaak was geweest, maar dat de schade minimaal was. 'Volgens de arts die ik sprak, heb ik het aan God te danken dat ik nog leef', vertelde de aangeslagen speler aan Globo.

De wedstrijd werd na het incident stilgelegd bij een 2-2 stand. Een dag later volgde het restant, zónder Gilvan. Atlético greep de winst (4-2) door twee keer te scoren.




Dan vraag je je af aan wie hij moet bedanken voor de inslag zelf. :wink:
If it's clear and yella', you've got juice there, fella!
If it's tangy and brown, you're in cider town.
hjkuuhjkk

Gisteren samenvatting gezien van de wedstrijd Universidad Catòlica - River Plate in het Copa Libertadores toernooi
Er liepen een paar bekenden daar; de veteraan Ariel Ortega en ook Mauro Rosales, die de winnende scoorde.
Diego Simeone is daar nu coach, wat ook wel grappig was om te zien.

Als ik naar de individuele daadkracht kijk van de Zuidamerikaanse spelers dan wordt ik wel jaloers, dat zie je in Nederland niet 2 à 3 uitzonderingen daargelaten en bij AZ al helemaal niet, nou ja El hamdaoui een beetje, maar die is nog lang niet op zijn topnivo.
Ik hoop echt dat de scouting zich meer gaat richten op Zuid-Amerika.
Gebruikersavatar
G-Vak
Invaller
Berichten: 2333
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:55
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Angus schreef:Verdediger overleeft blikseminslag op veld
13/03/2008 19:37

Gilvan is aan de dood ontsnapt tijdens het duel tussen zijn club Novo Horizonte en Atlético GO. De verdediger raakte buiten bewustzijn, nadat de bliksem was ingeslagen op het veld.

Na de klap zeeg Gilvan ineen. Pas op weg naar het ziekenhuis kwam hij weer bij. Gilvan herinnerde zware benen te hebben en het zicht te hebben verloren voordat hij instortte.

Het ECG wees uit dat de elektrische schok de oorzaak was geweest, maar dat de schade minimaal was. 'Volgens de arts die ik sprak, heb ik het aan God te danken dat ik nog leef', vertelde de aangeslagen speler aan Globo.

De wedstrijd werd na het incident stilgelegd bij een 2-2 stand. Een dag later volgde het restant, zónder Gilvan. Atlético greep de winst (4-2) door twee keer te scoren.




Dan vraag je je af aan wie hij moet bedanken voor de inslag zelf. :wink:
Tja,als hij het niet had overleeft was het waarschijnlijk
"de wil van God." Zo schiet je wel lekker op.
Net als al die sporters die hele gebeden beginnen bij de start
van een hardloopwedstrijd,race, wedstrijd or what ever.
Bij winst kijken ze omhoog om de Heer te danken,maar bij
verlies zal de Heer er wel weer een bedoeling bij hebben.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

G-Vak schreef:[..]


Tja,als hij het niet had overleeft was het waarschijnlijk
"de wil van God." Zo schiet je wel lekker op.
Net als al die sporters die hele gebeden beginnen bij de start
van een hardloopwedstrijd,race, wedstrijd or what ever.
Bij winst kijken ze omhoog om de Heer te danken,maar bij
verlies zal de Heer er wel weer een bedoeling bij hebben.
Wat loop je nou negatief te doen man, laat een ander lekker in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Frankie
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2007, 14:49
Contacteer:

Bayon Kwaku schreef:Gisteren samenvatting gezien van de wedstrijd Universidad Catòlica - River Plate in het Copa Libertadores toernooi
De sfeer op de tribunes is daar ook altijd fantastisch. Ik denk dat ze bij clubs als River Plate wel een container of 3 aan WC rollen en zo kunnen vullen na een wedstrijd.

Waar en wanneer worden dat soort wedstrijden uitgezonden?
Dirk and Louis, 2 souls, one path!
Laat Maar
Steward
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jan 2008, 23:01

AZ 4 Life schreef:[..]


Wat loop je nou negatief te doen man, laat een ander lekker in zijn waarde.
Precies. Als iemand in onzichtbare wezens of imaginaire vrienden gelooft: R.E.S.P.E.T.C!
hjkuuhjkk

Frankie schreef:[..]


De sfeer op de tribunes is daar ook altijd fantastisch. Ik denk dat ze bij clubs als River Plate wel een container of 3 aan WC rollen en zo kunnen vullen na een wedstrijd.

Waar en wanneer worden dat soort wedstrijden uitgezonden?
Op Sport 1 op woensdag en herhaling soms op Donderdag.
Eigenlijk zou Sport 1 dit toernooi rechtstreeks uitzenden elke woensdagnacht, maar dat heb ik nog maar 1 keer gemerkt dat dit zo was.
Ik denk dat er een probleem is opgetreden want volgens mij laten ze nu slechts alleen de samenvattingen zien.
hjkuuhjkk

Vanacht om 1.45 uur

Copa Libertadores:

Flamengo (Braz) - Nacional (URU)
Bekende spelers: Kleberson en natuurlijk Diego Tardelli, die bij PSV niet zo succesvol was, zij spelen beide voor Flamengo.
Het is te zien op Sport 1, ik ga het opnemen want hoewel ik uit de avonddienst kom vind ik het toch te laat om op te blijven

correctie: was dus niet te zien LIVE :evil:
Plaats reactie