AZ in de bladen

Praat hier over verschenen stukken in de media over onze glorie
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

kuifje schreef: 07 aug 2019, 12:21 De hele voetballerij, behalve jij en Bob, dichten deze jongens een grote toekomst toe en ziet in hen twee spelers die de AZ-records gaan verpulveren..
Hier haakte ik al af.

Je leest mijn berichten niet goed of je haalt er gewoon veel plezier uit woorden te verdraaien. In beide geval heeft een discussie niet zoveel zin.

In deze is er trouwens ook geen discussie: ook ik dicht Stengs en Boadu een grote toekomst toe en zie in hen spelers die records kunnen verpulveren. Dat is weer een hele andere discussie of ze nú in staat mogen/moeten worden geacht het hele team een seizoen lang op sleeptouw te nemen en ons naar de groepsfase te schieten.
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

Antti Opdam schreef: 07 aug 2019, 12:56 Hier haakte ik al af.

Je leest mijn berichten niet goed of je haalt er gewoon veel plezier uit woorden te verdraaien. In beide geval heeft een discussie niet zoveel zin.

In deze is er trouwens ook geen discussie: ook ik dicht Stengs en Boadu een grote toekomst toe en zie in hen spelers die records kunnen verpulveren. Dat is weer een hele andere discussie of ze nú in staat mogen/moeten worden geacht het hele team een seizoen lang op sleeptouw te nemen en ons naar de groepsfase te schieten.
Hoe kunnen ze het dan ooit leren? Van iedere keer 20 minuten invallen? En ondertussen geld uitgeven aan 25 plussers die ook geen garanties geven? Til levert ons ook 18 miljoen op omdat hij bij ons zichzelf uit een vormcrisis leert spelen. Ze leren bij ons topspelers te worden, omdat ze zichzelf moeten leren oprapen in 90 minuten, met het risico dat je punten verliest. We zijn geen Real Madrid. Dit beleid heeft AZ nou eenmaal ingezet om te kunnen blijven bestaan. Als je dat niet wil accepteren dan wordt het gewoon een heel frustrerend supportersleven vrees ik.

Dit is ook waarom we geroemd worden en die twee gasten nu op de voorpagina staan. 3 miljoen per jaar in een jeugdopleiding en dan niet die jongens een kans geven. Dát zou pas wanbeleid zijn.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 07 aug 2019, 12:56 Hier haakte ik al af.

Je leest mijn berichten niet goed of je haalt er gewoon veel plezier uit woorden te verdraaien. In beide geval heeft een discussie niet zoveel zin.

In deze is er trouwens ook geen discussie: ook ik dicht Stengs en Boadu een grote toekomst toe en zie in hen spelers die records kunnen verpulveren. Dat is weer een hele andere discussie of ze nú in staat mogen/moeten worden geacht het hele team een seizoen lang op sleeptouw te nemen en ons naar de groepsfase te schieten.
Leeuwenhart verwoordt het prima!
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Tim
Ben-Sider
Berichten: 779
Lid geworden op: 08 apr 2015, 13:08

En wat als we a la Feyenoord met een Van Wolfswinkel en een Karsdorp gaan spelen, zijn we dan zoveel beter? Die spelers hebben geen restwaarde voor Feyenoord dus daar schieten ze weer niks mee op.

We moeten gewoon zorgen dat we winnen van Mariupol en als we dan stranden tegen Plzen is dat echt geen schande, maar we zijn zeker niet kansloos, ook niet met de huidige selectie.

Ik heb liever een team met jongens als Wijndal, Boadu, Stengs en Koopmeiners die veel waarde vertegenwoordigen en kunnen verkiezen van een Europese tegenstander dan een team met relatief oude voetballers en huurspelers die net zo goed kunnen verliezen van een Europese tegenstander.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Leeuwenhart schreef: 07 aug 2019, 15:59 Hoe kunnen ze het dan ooit leren? Van iedere keer 20 minuten invallen? En ondertussen geld uitgeven aan 25 plussers die ook geen garanties geven? Til levert ons ook 18 miljoen op omdat hij bij ons zichzelf uit een vormcrisis leert spelen. Ze leren bij ons topspelers te worden, omdat ze zichzelf moeten leren oprapen in 90 minuten, met het risico dat je punten verliest.
Als je dat laatste risico wilt nemen dan staat dat haaks op je korte termijn doelstelling 1, 2 en 3.

In de filosofie van Leeuwenhart kunnen spelers zich alleen maar ontwikkelen als ze 34 wedstrijden 90 minuten lang spelen. En enige ervaren concurrentie mag van Leeuwenhart blijkbaar ook niet aanwezig zijn. Want anders gaan ze weg. Kolderkoek van de bovenste plank. En ik heb het ook nog nooit gezien. Ook Kluivert en Sneijder pendelden op hun 18e vrolijk tussen de bank en basis.

Ofwel: zelfs de absolute topspelers waren geen onomstreden basisspelers op hun 18de. Enkel bij hele hoge uitzondering speelde een speler vanaf 18 alles. Door de bank genomen zijn topspelers geleidelijk gebracht en kregen ze nimmer direct de last van een Europese kwalificatie of finales op hun schouders. En terecht: dat kan je ze ook niet aandoen en ze hebben nog grillige episoden.

Geloof me: er is echt een middenweg tussen alles op de jeugd en alles op ervaring. Ofwel: de middenweg die bijna elk succesvol team bewandelt. En als je dan al een keuze wilt maken dan zijn eerder grotendeels ervaren teams kampioen geworden, dan onervaren.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Antti Opdam schreef: 07 aug 2019, 17:05 Als je dat laatste risico wilt nemen dan staat dat haaks op je korte termijn doelstelling 1, 2 en 3.

In de filosofie van Leeuwenhart kunnen spelers zich alleen maar ontwikkelen als ze 34 wedstrijden 90 minuten lang spelen. En enige ervaren concurrentie mag van Leeuwenhart blijkbaar ook niet aanwezig zijn. Want anders gaan ze weg. Kolderkoek van de bovenste plank. En ik heb het ook nog nooit gezien. Ook Kluivert en Sneijder pendelden op hun 18e vrolijk tussen de bank en basis.

Ofwel: zelfs de absolute topspelers waren geen onomstreden basisspelers op hun 18de. Enkel bij hele hoge uitzondering speelde een speler vanaf 18 alles. Door de bank genomen zijn topspelers geleidelijk gebracht en kregen ze nimmer direct de last van een Europese kwalificatie of finales op hun schouders. En terecht: dat kan je ze ook niet aandoen en ze hebben nog grillige episoden.

Geloof me: er is echt een middenweg tussen alles op de jeugd en alles op ervaring. Ofwel: de middenweg die bijna elk succesvol team bewandelt. En als je dan al een keuze wilt maken dan zijn eerder grotendeels ervaren teams kampioen geworden, dan onervaren.
Noem eens een spits op die jij hier wil zien.
_________________
"I don't know that!"
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

Antti Opdam schreef: 07 aug 2019, 17:05 Als je dat laatste risico wilt nemen dan staat dat haaks op je korte termijn doelstelling 1, 2 en 3.

In de filosofie van Leeuwenhart kunnen spelers zich alleen maar ontwikkelen als ze 34 wedstrijden 90 minuten lang spelen. En enige ervaren concurrentie mag van Leeuwenhart blijkbaar ook niet aanwezig zijn. Want anders gaan ze weg. Kolderkoek van de bovenste plank. En ik heb het ook nog nooit gezien. Ook Kluivert en Sneijder pendelden op hun 18e vrolijk tussen de bank en basis.

Ofwel: zelfs de absolute topspelers waren geen onomstreden basisspelers op hun 18de. Enkel bij hele hoge uitzondering speelde een speler vanaf 18 alles. Door de bank genomen zijn topspelers geleidelijk gebracht en kregen ze nimmer direct de last van een Europese kwalificatie of finales op hun schouders. En terecht: dat kan je ze ook niet aandoen en ze hebben nog grillige episoden.

Geloof me: er is echt een middenweg tussen alles op de jeugd en alles op ervaring. Ofwel: de middenweg die bijna elk succesvol team bewandelt. En als je dan al een keuze wilt maken dan zijn eerder grotendeels ervaren teams kampioen geworden, dan onervaren.
Leg me geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Onze verschil in mening ligt vooral in het feit dat ik AZ niet kwalificeer als topclub. Onze doelstelling is niet kampioen worden. Onze doelstelling is top 4 en groepsfase Europa League. Dat vind ik een realistische doelstelling met deze selectie en het beleid dat daar op afgestemd is. Tot komende donderdag hebben ik en AZ gelijk. Jij wilt dat AZ handelt als de absolute top. Dat gaat niet want we zijn geen absolute top en dat zullen we ook wellicht nooit worden tenzij er een bak geld binnenstroomt van een investeerder.

En die middenweg waar jij het over hebt, bewandelen we al. Alleen niet op de positie waar we een potentieel toptalent hebben. Dat zou kapitaalvernietiging zijn. De ervaring zit hem in de plekken waar er in de jeugd geen beter alternatief is. Jij haalt continu vergelijkingen en voorbeelden aan van topclubs. Dat is een mooi streven, waar AZ zeker ook naar spiekt maar tot die tijd is het realistischer onszelf te spiegelen aan Vitesse en Utrecht. Dan doen we het gewoon uitstekend. Niet leuk voor de supporter die verwacht dat we halve finale EL of kampioen worden maar wel voor de rest die AZ op waarde schat.
klotsen
Supporter
Berichten: 245
Lid geworden op: 17 jun 2019, 20:02

Leeuwenhart verwoordt het weer prima! :wink:

Verder:
Antti Opdam schreef: 07 aug 2019, 17:05 Als je dat laatste risico wilt nemen dan staat dat haaks op je korte termijn doelstelling 1, 2 en 3.
Ik snap de gretigheid om af te rekenen en dat doelstellingen daarbij fijne stokken zijn om mee te slaan, maar '1,2 en 3' symboliseert slechts de hierarchie van Eenhoorns aandacht (tov Feyenoords interesse) , geen doelstellingen van AZ.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Precies dat. Spelers hebben bewust voor AZ gekozen voor het perspectief op speeltijd. Clubs met meer status en geld kunnen daarin wat harder zijn. Bij ajax wordt wel geaccepteerd om op de bank te zitten, bij AZ (nog?) niet. Bij grotere clubs zou Boadu voor meer geld de concurrentie moeten aangaan, bij AZ kiest hij bewust voor speeltijd tegen minder geld. Als je dan zo’n jongen het perspectief op speeltijd gaat onthouden waarom zou hij dan nog willen blijven?
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Leeuwenhart schreef: 07 aug 2019, 20:35 Onze doelstelling is top 4 en groepsfase Europa League. Dat vind ik een realistische doelstelling met deze selectie en het beleid dat daar op afgestemd is.
En hier scheiden onze wegen. Ik vind het ook een realistische doelstelling voor een club als AZ, maar het beleid is daar nu niet op afgestemd.

Dan had je Seuntjens en Johnsen moeten (willen) behouden. De door mij gewenste haalbare alternatieve spitsen. Wie gaat er nu invallen als Boadu weer uitvalt? En geen Johnsen noemen, want die moest van iedereen weg.

En ja, dat waren dus alternatieven voor sommige wedstrijden. Niet als onomstreden basisspelers. Voordat mensen dat weer gaan verdraaien.

En ik deel de mening niet dat als een speler niet alles op zijn 18e speelt hij meteen vertrekt. Net als dat het ook geen garantie is dat als je hem veel laat spelen hij wel blijft. Ook bij subtop clubs pendelen toptalenten tussen basis en bank. Maar ik ken geen club die zijn primaire doelstellingen afstemt op voornamelijk jeugdspelers zonder iets achter de hand te houden. Ik vind dat gokken.

(Voor zover niet duidelijk.)
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

klotsen schreef: 07 aug 2019, 21:24 Ik snap de gretigheid om af te rekenen en dat doelstellingen daarbij fijne stokken zijn om mee te slaan, maar '1,2 en 3' symboliseert slechts de hierarchie van Eenhoorns aandacht (tov Feyenoords interesse) , geen doelstellingen van AZ.
Het is zeker wel één der primaire doelstellingen van AZ. Ik heb Huiberts het afgelopen jaar niets anders horen zeggen.
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

Onderaan de streep gaat de hele discussie over de vraag hoe goed die jonge jongens echt zijn en met hoe veel zekerheid je daar iets over kan zeggen zo lang ze nauwelijks minuten hebben gemaakt in het eerste elftal.
Gebruikersavatar
cAZtricum
Fanatic
Berichten: 670
Lid geworden op: 31 dec 2003, 15:40
Locatie: Castricum

Antti Opdam schreef: 08 aug 2019, 07:23 En hier scheiden onze wegen.
Ik denk, ik log weer eens in op het forum... En wie kom ik als eerste tegen met z'n heerlijke kijk op de voetbalwereld? Antti! Misschien toch maar eens een comeback overwegen... Zeker als ik zie dat Killkenny het geschopt heeft tot moderator ;-)
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

Antti Opdam schreef: 08 aug 2019, 07:23 En hier scheiden onze wegen. Ik vind het ook een realistische doelstelling voor een club als AZ, maar het beleid is daar nu niet op afgestemd.

Dan had je Seuntjens en Johnsen moeten (willen) behouden. De door mij gewenste haalbare alternatieve spitsen. Wie gaat er nu invallen als Boadu weer uitvalt? En geen Johnsen noemen, want die moest van iedereen weg.

En ja, dat waren dus alternatieven voor sommige wedstrijden. Niet als onomstreden basisspelers. Voordat mensen dat weer gaan verdraaien.

En ik deel de mening niet dat als een speler niet alles op zijn 18e speelt hij meteen vertrekt. Net als dat het ook geen garantie is dat als je hem veel laat spelen hij wel blijft. Ook bij subtop clubs pendelen toptalenten tussen basis en bank. Maar ik ken geen club die zijn primaire doelstellingen afstemt op voornamelijk jeugdspelers zonder iets achter de hand te houden. Ik vind dat gokken.

(Voor zover niet duidelijk.)
Duidelijk! Wij hebben dan ook een unieke club;)

Dat het gokken is ben ik met je eens. Dat is inherent aan het spelletje. Het kan gebeuren inderdaad dat Boadu uitvalt. Slot heeft gezegd dat ze niet weg hoeven maar dat de volgorde zou zijn boadu-druijff-johnson-seuntjes waarbij je de laatste 2 kan omdraaien afhankelijk van de wedstrijd. Ze kregen de tijd om dat op hun in te laten werken. En ze wilden dan liever weggaan. Dat is puur en alleen hun verantwoordelijkheid in mijn opinie. Je kunt het Slot en Huiberts kwalijk nemen dat ze die duidelijkheid geven maar dit is exact het beleid waarmee bijvoorbeeld Van Gaal successen heeft behaald en het teamgevoel heeft bevorderd. Duidelijkheid.

Wat betreft alternatieven: Er is geen spits op de wereld met EL kwaliteiten die naar AZ wilt komen met Boadu en Druijff in de selectie. Je krijgt een krat bier van me als je met een goed alternatief komt.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Leeuwenhart schreef: 08 aug 2019, 07:49 Je krijgt een krat bier van me als je met een goed alternatief komt.
Seuntjens en Johnsen.

Het is overigens Druijf met één 'f'.

Van Gaal haalde zijn successen door ook goede spelers met minder speeltijd bij de selectie te behouden. Niet door ze vooraf / bij de het eerste beetje weerstand naar huis te sturen. Zie situaties met Sneijder, Huntelaar, etc.
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

Antti Opdam schreef: 08 aug 2019, 08:13 Seuntjens en Johnsen.

Het is overigens Druijf met één 'f'.

Van Gaal haalde zijn successen door ook goede spelers met minder speeltijd bij de selectie te behouden. Niet door ze vooraf / bij de het eerste beetje weerstand naar huis te sturen. Zie situaties met Sneijder, Huntelaar, etc.
Nee, die willen juist weg. Krat bier blijft in de kast staan. Dat is het hele punt.Ze zijn niet naar huis gestuurd, ze willen niet het ongelijk van hun coach bewijzen. Dat is iets heel anders. Talloze voorbeelden van Van Gaal die zegt: jij bent mijn derde of vierde keus. Sneijder en Huntelaar hebben dan het karakter om te zeggen: dacht het niet. En daarom zijn ze uitgegroeid tot wie ze zijn. Boadu heeft ook zo’n kop want die kon allang al naar het buitenland. Johnson en Druijf hebben die instelling niet. Waarom blijf je maar wijzen naar Slot en Huiberts?

Krat bier nog steeds in aanbieding voor degene die een haalbaar alternatief met EL kwaliteiten aandraagt.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Leeuwenhart schreef: 08 aug 2019, 08:25 Johnson en Druijf hebben die instelling niet. Waarom blijf je maar wijzen naar Slot en Huiberts?

Krat bier nog steeds in aanbieding voor degene die een haalbaar alternatief met EL kwaliteiten aandraagt.
Dit zijn allemaal aannames en zaken die mijns inziens gewoon gemanaged kunnen worden. Door goede managers.

En voor je schaduwlijst:

Van Wolfswinkel, Lens, etc.

Er is altijd wel wat te vinden als je wilt.

Vanaf nu ga ik weer on topic als ik wat nieuws lees.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Die passen geen van allen in het salarishuis.

En je onderschat schromelijk het zicht op speeltijd. Jij leest liever dat ze straks via ajax voor 50 mio vertrekken en dan vertellen dat ze bij AZ geen echte kans kregen? Wijndal heeft ook maar om één reden bijgetekend, namelijk de belofte dat AZ geen vervanger haalt als Ouwejan vertrekt. Als Boadu nu nog Weghorst voor zich had gehad, zou ie dat ook nog hebben geaccepteerd. Maar niet dat er in deze situatie iemand extra wordt gehaald. En de aanwezigheid van Seuntjens maakt niet uit. Dan nog had Boadu gespeeld.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

Antti Opdam schreef: 08 aug 2019, 08:39 Dit zijn allemaal aannames en zaken die mijns inziens gewoon gemanaged kunnen worden. Door goede managers.

En voor je schaduwlijst:

Van Wolfswinkel, Lens, etc.

Er is altijd wel wat te vinden als je wilt.

Vanaf nu ga ik weer on topic als ik wat nieuws lees.
Slechte eigenschap maar ik kan dit gewoon niet laten liggen 8) Als je te horen krijgt dat je niet de eerste keus bent en je wilt weg dan heb je die instelling dus niet. Dat is gewoon een feit. Dus Peter Bosz was een slechte manager omdat Gudelj ‘het niet kon opbrengen om op de bank te zitten’. Kom nou, het is toch topsport.

Maar goed. Om dit topic niet totaal naar de maan te helpen. Antti, bedankt voor een normale discussie.

In het NH dagblad staat vandaag een artikel over Odessa. Heeft iemand Premium dat er nog wat nieuwswaardigs instaat? Evt opstellingen?
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3133
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

Juiste stad na vliegende start

Marco Bizot (links) gisteravond in actie tijdens de afsluitende training in het Tsjornomoretsstadion.

Foto Ed van de Pol

’Avonturier’ Marco Bizot geniet van verre Europese wedstrijden in landen als Oekraïne

AZ gaat vanavond op jacht naar opnieuw een goed resultaat in Europa. Het doet dat in een stad met een sfeertje dat momenteel goed past bij het humeur van de Alkmaarders.

De gedachte aan een Europese uitwedstrijd in Oekraïne zal bij weinig voetballers een zomers en vrolijk gevoel naar boven brengen. Toch wanen de spelers van AZ zich momenteel in een vakantieoord. Sterker nog: ze zíjn er. Odessa, gelegen aan de Zwarte Zee, is een geliefde vakantiebestemming voor veel Oekraïners. Deze stad, zo wordt wel gezegd, is ’de stad van vertier’. Het is zien en gezien worden op de boulevard, de volle terrassen en de fraaie stranden.

Het is een atmosfeer die past bij de huidige gemoedstoestand van de AZ-delegatie. Want in Alkmaar schijnt de zon ook - hetzij vooral in figuurlijke zin. Voetbalminnend Nederland kijkt namelijk met plezier naar de manier waarop de ploeg van trainer Arne Slot zich presenteert. In Zweden werd BK Häcken vorige week met attractief voetbal verslagen (0-3) en ook de tweede helft in de competitie-opening tegen Fortuna Sittard (4-0) sprong in het oog. Zeker afgezet tegen de sputterende startmotoren van ajax, Feyenoord en PSV is AZ als een razende vertrokken in het nieuwe seizoen. Het is de club van vertier.

Spotlichten

Vooral de talentvolle aanvallers Calvin Stengs en Myron Boadu staan in de spotlichten. Weekblad VI plaatste het tweetal deze week groot op de cover. In praatprogramma’s buitelen de analisten over elkaar heen om de buitengewone kwaliteiten van het tweetal te benadrukken. Kortom: AZ is ’hot’. „Ach, we moeten maar even rustig aan doen”, klinkt het vertrouwd nuchter uit de mond van doelman Marco Bizot. „Natuurlijk zijn we goed gestart, maar vergeet niet dat we in de thuiswedstrijd tegen Häcken ook wel wat hebben laten liggen. We hadden onszelf al kunnen helpen aan een betere uitgangspositie voor de return.”

Bizot denkt wel dat de wedstrijden tegen Häcken mede hebben gezorgd voor de soepele competitiestart. „Fortuna-thuis was niet onze eerste serieuze wedstrijd van het seizoen. De kop was er al af voor ons, dan ga je toch iets relaxter zo’n eerste competitiewedstrijd in. Die twee duels tegen Häcken werkten afgelopen weekend zeker in ons voordeel.”

Opluchting

Het overleven van de tweede voorronde van Europa League zorgde bovendien voor grote opluchting binnen de selectie, stelt Bizot. „De druk lag erop, zeker na de vroege uitschakeling vorig seizoen. Dat wil je niet nog een keer meemaken. Ja, er viel wel even een last van onze schouders.”

Naast de prima start van het seizoen heeft Bizot nog meer reden tot vrolijkheid. Het bevalt hem namelijk wel, zo’n Europees avontuur tegen een onbekende tegenstander in een verre, vreemde stad. „Ik ben wel een avonturier ja”, zegt de goalie met een grote grijns. „Dit is het mooie van Europa League spelen. Je kent de tegenstander niet, het stadion niet. Je weet niet wat er gaat gebeuren. Dat vind ik wel mooi.” Er zitten uiteraard wel grenzen aan het avontuurlijke. Want spelen in Marioepol, de door oorlog getergde thuisstad van de tegenstander, dát gaat ook Bizot te ver. „Het moet wel een beetje binnen de perken blijven.” Dat vond de Uefa ook, vandaar dat FC Marioepol de Europese thuiswedstrijden afwerkt in het honderden kilometers verderop gelegen Odessa.

Remmen

Moet de doelman, met zijn ervaring, jonge gasten als Stengs en Boadu nog afremmen in hun enthousiasme? „Afremmen? Laat ze maar lekker losgaan. Het enige waar we voor moeten waken is dat we niet al te veel op de zaken gaan vooruitlopen.” Het wedstrijd voor wedstrijd bekijken, heet dat in voetbaltermen.

Vanavond wacht FC Marioepol. Het is aan AZ om het goede humeur niet te laten verpesten.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Plaats reactie