www.AZ.nl

Praat hier over verschenen stukken in de media over onze glorie
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Ik vind de stukjes over jeugdwedstrijden op AZ.nl tegenwoordig wel leuk. Leuk geschreven met veel voetbalterminologie. Zo las ik dat er een team was dat voor het eerst had geoefend op pressie spelen en met 3-0 ofzo had gewonnen. Leuk, een team dat daadwerkelijk een interessant voetballend concept gaat uitproberen.

Ook las ik dat een trainer een dag bij het eerste had meegelopen om een idee te krijgen wat voor eindniveau er uiteindelijk door de spelers over een aantal jaar gehaald moet worden. De trainers worden dus betrokken bij het eerste. Dat lijkt me behoorlijk motiverend.

En die stukjes met wedstrijdverslagen zijn leuk geschreven. Veel leuker dan de Feiten en Weetjes van het eerste. Dat komt in vergelijking met de wedstrijdverslagen van de jeugd armoedig over. De Feiten en Weetjes vind ik zelf vooral saai. Geen enkele emotie zit daarin en er zit ook totaal geen voetbal in. Ik denk dat in degene die die Feiten en Weetjes op de site zet ook totaal geen voetbal zit. Een saaie gortdroge piet schat ik zo.

Afbeelding
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Op AZ.nl staan vandaag hele mooie artikelen. Een jeugdspeler van 13 jaar (Montnor) die een mooi interview geeft, en een verhaal over Chris Wobben die voor langs de lijn gaat werken. Een droom die uitkomt.

Dromen die uitkomen. Erg leuk. Als je deze stukjes leest, dan krijg je daar bijna vanzelf een goed gevoel van.
Glory Hunter
Josje
Oude garde
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:06
Locatie: Zdam

Jack schreef:Op AZ.nl staan vandaag hele mooie artikelen. Een jeugdspeler van 13 jaar (Montnor) die een mooi interview geeft, en een verhaal over Chris Wobben die voor langs de lijn gaat werken. Een droom die uitkomt.

Dromen die uitkomen. Erg leuk. Als je deze stukjes leest, dan krijg je daar bijna vanzelf een goed gevoel van.
Ik vind het juist een verschrikkelijk artikel van die jeugdspeler. Dat je als AZ trots bent op "Beste Jeugdopleiding" ok, maar nooit zo afgeven op jeugdopleidingen van andere bvo's. Bedenk ook dat de titel "Beste Jeugdopleiding" niets te maken heeft met de prestaties van de jeugdteams. Afgelopen weekend kreeg onder 19 klop van Feyenoord en verloor onder 17 thuis van PSV. Op de ranglijsten staan wij ook altijd achter de echte top van Nederland. Onder 19 staat nu 5e, en onder 17 4e.
Maar veel storender vind ik dat uit de hoogte doen naar andere bvo's en in dit geval die van FC Utrecht, die dit spelertje de kans hebben gegeven bij een BVO, en nu blijkbaar een stuk lager niveau hebben, in een lager tempo voetballen, niet in teamverband spelen, geen huiswerkbegeleiding hebben, niet op voeding letten etc.
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

Dat is denk ik de lijn van Eenhoorn, die het vooral heeft over zaken goed in de markt zetten en het maximale uit de doelgroep halen. Als je de berichten leest over de jeugdopleiding dan lijkt het net alsof alle teams ruim bovenaan staan, maar de realiteit is inderdaad soms anders. Het is een Amerikaanse benadering; in Nederland zijn we toch vaak geneigd om gewoon de waarheid te spreken.

Desondanks stoor ik me er mbt de jeugdopleiding niet zo aan, daar hoort ook wel een beetje een positief verhaal bij zodat er een sfeer ontstaat waarbinnen jonge voetballers graaf voor AZ kiezen. In tegenstelling tot vroeger.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Jack schreef:Op AZ.nl staan vandaag hele mooie artikelen. Een jeugdspeler van 13 jaar (Montnor) die een mooi interview geeft, en een verhaal over Chris Wobben die voor langs de lijn gaat werken. Een droom die uitkomt.

Dromen die uitkomen. Erg leuk. Als je deze stukjes leest, dan krijg je daar bijna vanzelf een goed gevoel van.
Josje schreef:Ik vind het juist een verschrikkelijk artikel van die jeugdspeler. Dat je als AZ trots bent op "Beste Jeugdopleiding" ok, maar nooit zo afgeven op jeugdopleidingen van andere bvo's. Bedenk ook dat de titel "Beste Jeugdopleiding" niets te maken heeft met de prestaties van de jeugdteams. Afgelopen weekend kreeg onder 19 klop van Feyenoord en verloor onder 17 thuis van PSV. Op de ranglijsten staan wij ook altijd achter de echte top van Nederland. Onder 19 staat nu 5e, en onder 17 4e.
Maar veel storender vind ik dat uit de hoogte doen naar andere bvo's en in dit geval die van FC Utrecht, die dit spelertje de kans hebben gegeven bij een BVO, en nu blijkbaar een stuk lager niveau hebben, in een lager tempo voetballen, niet in teamverband spelen, geen huiswerkbegeleiding hebben, niet op voeding letten etc.
Okay. Zo had ik het niet bekeken. In het algemeen vind ik het leuk om inside informatie te lezen. Omdat dat beter inzicht in het functioneren van de club geeft. En daarnaast zie ik graag dat artikelen emotie en beleving overbrengen. Maar ik vind dat je een goed punt maakt.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Josje schreef:Ik vind het juist een verschrikkelijk artikel van die jeugdspeler. Dat je als AZ trots bent op "Beste Jeugdopleiding" ok, maar nooit zo afgeven op jeugdopleidingen van andere bvo's. Bedenk ook dat de titel "Beste Jeugdopleiding" niets te maken heeft met de prestaties van de jeugdteams. Afgelopen weekend kreeg onder 19 klop van Feyenoord en verloor onder 17 thuis van PSV. Op de ranglijsten staan wij ook altijd achter de echte top van Nederland. Onder 19 staat nu 5e, en onder 17 4e.
Maar veel storender vind ik dat uit de hoogte doen naar andere bvo's en in dit geval die van FC Utrecht, die dit spelertje de kans hebben gegeven bij een BVO, en nu blijkbaar een stuk lager niveau hebben, in een lager tempo voetballen, niet in teamverband spelen, geen huiswerkbegeleiding hebben, niet op voeding letten etc.
Wat een onzin, als die jongen nu het nivo hoger vind dan is dat zijn beleving (kan best zijn dat het komt omdat hij nu weer een leeftijdscategorie hoger speelt, iedereen is beter en dus ook de handelingssnelheid is hoger. Maar het is zijn beleving) Hij spreekt gewoon met respekt over fc Utrecht. De opmerkingen over de voeding en de huiswerkbegeleiding zou als ouder erg belangerijk moeten zijn, dus is het heel logisch en gewoon slimme marketing voor je jeugdopleiding omdat te benadrukken.

Volgens jou criteria zouden de opleidingen van ajax en feyenoord elk jaar winnen, ondanks "Fluwelen Revoluties" en degelijke.

De beste opleiding is de opleiding waar je je het best kunt ontwikkelen, niet waar de meest getalenteerde voetballers rondlopen. Gelukkig niet
Laatst gewijzigd door Geest van Dirk op 29 nov 2015, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
...... and that's what we mean by honey \:D/
Josje
Oude garde
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:06
Locatie: Zdam

Geest van Dirk schreef:Wat een onzin, als die jongen nu het nivo hoger vind dan is dat zijn beleving (kan best zijn dat het komt omdat hij nu weer een leeftijdscategorie hoger speelt, iedereen is beter en dus ook de handelingssnelheid is hoger. Maar het is zijn beleving) Hij spreekt gewoon met respekt over fc Utrecht.

Volgens jou criteria zouden de opleidingen van ajax en feyenoord elk jaar winnen, ondanks "Fluwelen Revoluties" en degelijke.

De beste opleiding is de opleiding waar je je als best kunt ontwikkelen, niet waar de meest getalenteerde voetballers rondlopen. Gelukkig niet
Een soort van de beste school hebben, maar met slechte leerlingen? Het gaat uiteindelijk toch om het resultaat; en dan resultaat wat levert de school/jeugdopleiding op. En dat valt dus eigenlijk best wel tegen.

FC Utrecht staat met haar 3 topteams (het 1e, Jong en onder 19) netjes boven die van ons.
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Nou en. gefeliciteerd en leuk voor ze. Ze zijn echter niet gekozen tot beste jeugdopleiding en dat zal wel terecht zijn. Maar jij denkt misschien dat de jury bestaat uit AZ supporters :roll:

Het is makkelijker om grote talenten te ontdekken in de Randstad, zeker als clubs uit de grote steden Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam en vooral als je al kunt scouten naar jongens van 5/6 jaar. Talent is daar veel meer aanwezig in aantal en ook in potentie. AZ loopt dit gewoon goed in en bouwt een goede naam op. zo goed dat ze vonden dat AZ vorig seizoen het beste te bieden had.
...... and that's what we mean by honey \:D/
Josje
Oude garde
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:06
Locatie: Zdam

Geest van Dirk schreef:Wat een onzin, als die jongen nu het nivo hoger vind dan is dat zijn beleving (kan best zijn dat het komt omdat hij nu weer een leeftijdscategorie hoger speelt, iedereen is beter en dus ook de handelingssnelheid is hoger. Maar het is zijn beleving) Hij spreekt gewoon met respekt over fc Utrecht. De opmerkingen over de voeding en de huiswerkbegeleiding zou als ouder erg belangerijk moeten zijn, dus is het heel logisch en gewoon slimme marketing voor je jeugdopleiding omdat te benadrukken.

Volgens jou criteria zouden de opleidingen van ajax en feyenoord elk jaar winnen, ondanks "Fluwelen Revoluties" en degelijke.

De beste opleiding is de opleiding waar je je het best kunt ontwikkelen, niet waar de meest getalenteerde voetballers rondlopen. Gelukkig niet
Hoe vaker ik het interview lees, hoe erger ik het vind. Als hij in zijn beleving vindt dat het bij AZ een stapje hoger is dan bij FC Utrecht, helemaal leuk voor hem en AZ. Maar aan de schrijver / redactie om er voor te zorgen dat je dit netjes en met respect verwoord. Geen negatieve punten aanhalen van andere bvo's. En natuurlijk mag je aangeven waar je zelf goed in bent!
En ook zeker niet alles zomaar overnemen en opschrijven wat hem in de oren wordt gefluisterd door de staf / trainers etc. van AZ.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Josje schreef:Hoe vaker ik het interview lees, hoe erger ik het vind. Als hij in zijn beleving vindt dat het bij AZ een stapje hoger is dan bij FC Utrecht, helemaal leuk voor hem en AZ. Maar aan de schrijver / redactie om er voor te zorgen dat je dit netjes en met respect verwoord. Geen negatieve punten aanhalen van andere bvo's. En natuurlijk mag je aangeven waar je zelf goed in bent!
En ook zeker niet alles zomaar overnemen en opschrijven wat hem in de oren wordt gefluisterd door de staf / trainers etc. van AZ.
Het afgeven op een ander geeft jezelf geen identiteit. Dat is slechts beeldvorming. De ander is slecht en kijk eens hoe goed wij zijn. Als een artikel wordt geschreven vanuit de eigen organisatie, dan komt dat veel sterker over. Wat zijn de kernpunten waar je zelf mee bezig bent en hoe wordt dat ervaren en beleefd door de jeugdspelers. Op die manier kun je een veel krachtiger boodschap overbrengen.

In die zin vind ik het artikel nu ook zwak.
Glory Hunter
Josje
Oude garde
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:06
Locatie: Zdam

Geest van Dirk schreef:Nou en. gefeliciteerd en leuk voor ze. Ze zijn echter niet gekozen tot beste jeugdopleiding en dat zal wel terecht zijn. Maar jij denkt misschien dat de jury bestaat uit AZ supporters :roll:

Het is makkelijker om grote talenten te ontdekken in de Randstad, zeker als clubs uit de grote steden Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam en vooral als je al kunt scouten naar jongens van 5/6 jaar. Talent is daar veel meer aanwezig in aantal en ook in potentie. AZ loopt dit gewoon goed in en bouwt een goede naam op. zo goed dat ze vonden dat AZ vorig seizoen het beste te bieden had.
Op zich ook niet zo belangrijk of je wel of niet wordt gekozen tot beste jeugdopleiding. De criteria voor deze uitverkiezing weet ik niet precies, maar staan volgens mij wel los van de prestaties van de jeugdteams en het aantal (kwantiteit) jeugdspelers bij de selectie en echt doorgebroken (kwaliteit) jeugdspelers in het 1e.

Maar nogmaals, dat we zijn uitgekozen tot beste jeugdopleiding is leuk en kan ook goed gebruikt worden in een stukje uitstraling en reclame naar buiten toe. Maar niet ten koste van andere bvo's. Altijd uit blijven gaan van je eigen kracht en sterke punten. Dat is ook het voorbeeld dat je moet meegeven aan de jeugd!
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Hij noemt gewoon op wat hij bij AZ beter geregeld vind (om de overstap te verklaren) Nergens zegt hij dat hij het bij Utrecht slecht vind.

Als er trouwens bij Utrecht geen huiswerkbegeleiding is dan vind ik het echt wel het vermelden waard als dat bij AZ goed geregeld is. Dat is een enorm pluspunt en jammer dan voor Fc Utrecht als daar nadelige conclusies t.o.v. hun opleiding uit getrokken kan worden. Die zaken zijn voor ouders natuurlijk enorm belangerijk en als AZ zijnde zou je echt een miskleun slaan als je dat niet vermeld. Evenals voeding, indeling school en aandachtspunten om je persoonlijk te ontwikkelen.

AZ probeert tenminste open te zijn naar de buitenwereld en iedereen kan leren van die werkwijze. ajax en feyenoord proberen interessant te doen door te pochen met grote namen als trainers te promoten ( wat leuk is, maar de meeste clubs hebben niet zulke oudspelers om reclame mee te maken ) Feit is dat hun verzorgingsgebied, de Randstad, 7 miljoen inwoners heeft. Daar loopt gewoon verreweg het meeste eb grootste talent rond.

Het is gewoon een leuk interview met een jonge speler, die zijn ervaringen deelt. Nou dat mag
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Josje schreef: Een soort van de beste school hebben, maar met slechte leerlingen? Het gaat uiteindelijk toch om het resultaat; en dan resultaat wat levert de school/jeugdopleiding op. En dat valt dus eigenlijk best wel tegen.

FC Utrecht staat met haar 3 topteams (het 1e, Jong en onder 19) netjes boven die van ons.
Het eerste en Jong heeft niets te maken met de Jeugdopleiding.

Over de criteria van de beste jeugdopleiding hebben we het al eerder gehad:
http://azfanpage.nl/forum/viewtopic.php?f=3&p=586396" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus ja, in theorie kan je de beste school hebben met de slechtste leerlingen.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Josje
Oude garde
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:06
Locatie: Zdam

kuifje schreef: Het eerste en Jong heeft niets te maken met de Jeugdopleiding.
Mee eens, maar de Jeugdopleiding heeft wel als belangrijkste doelstelling om spelers op te leiden voor het 1e en Jong AZ. Dat is wel een groot verschil met een school. En dan vind ik het resultaat van onze jeugdopleiding nog wel wat tegenvallen. Gewoon even een lijstje van de spelers die onze jeugdopleiding de afgelopen 5 / 6 jaren heeft afgeleverd aan het 1e:

Per lichting "echt" (10 of meer wedstrijden in het 1e) doorgebroken in 1e van AZ:
1997:
1996: Dabney dos Santos (35 wedstrijden)
1995: Thom Haye (42), Derrick Luckassen (22)
1994: Joris van Overeem (14), Wesley Hoedt (26, nu Lazio Roma)
1993: Adam Maher (66, nu PSV), Ridgeciano Haps (31)
1992: Giliano Wijnaldum (20, nu Vfl Bochum)
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Is een beetje oude discussie zo. De Jeugdopleiding an sich is niet verantwoordelijk voor het aantal spelers in AZ1. Zij moeten spelers opleiden die in AZ1 kunnen spelen. Het is verder aan de technische staf om dit ook daadwerkelijk te doen. Het is eerlijker om een lijst te maken van de volwaardige profvoetballers die de opleiding heeft afgeleverd. Door allerlei omstandigheden hebben Ozyakup, Vormer, Medunjanin, Vejinovic, Messaoud, etc. nooit dat criterium van tien wedstrijden gehaald.

Maar waar wil je nu eigenlijk naartoe? Wat is je stelling. Dat de criteria voor het uitverkiezen van de beste opleiding anders moet?
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Josje
Oude garde
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:06
Locatie: Zdam

kuifje schreef:Is een beetje oude discussie zo. De Jeugdopleiding an sich is niet verantwoordelijk voor het aantal spelers in AZ1. Zij moeten spelers opleiden die in AZ1 kunnen spelen. Het is verder aan de technische staf om dit ook daadwerkelijk te doen. Het is eerlijker om een lijst te maken van de volwaardige profvoetballers die de opleiding heeft afgeleverd. Door allerlei omstandigheden hebben Ozyakup, Vormer, Medunjanin, Vejinovic, Messaoud, etc. nooit dat criterium van tien wedstrijden gehaald.

Maar waar wil je nu eigenlijk naartoe? Wat is je stelling. Dat de criteria voor het uitverkiezen van de beste opleiding anders moet?
De titel "Beste Jeugdopleiding" zegt meer iets over de organisatie, het op papier goed voor elkaar hebben, etc. Maar biedt helaas geen enkele garantie voor een goed eindproduct (lees: goede jeugdspelers). Te vaak wordt hier nog een 1-op-1 relatie en direct verband tussen gelegd. Het is wel een van de (rand)voorwaarden voor een goede opleiding, net als goede leerlingen (scouten, aannemen) en goede leerkrachten (technische staf en trainers).
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Terugblik Wijnker (I): Naar Amerika
Gepubliceerd op 22 december 2015 , 12:01
ZAANSTAD- Aloys Wijnker sluit deze maand een tijdperk af bij AZ om aan de slag te gaan voor de
Amerikaanse voetbalbond. In een drieluik spreekt het voormalig Hoofd Jeugdopleiding over zijn transfer, het
afgelopen jaar en over het winnen van de Rinus Michels Award. In deel I: zijn overstap.


Afbeelding

Hij is deze maand zo nu en dan nog wel eens op het AFAS Trainingscomplex om zijn opvolger Paul
Brandenburg links en rechts nog wat aan te sturen, maar het definitieve afscheid van Hoofd Jeugdopleiding
Aloys Wijnker (44) is toch echt aanstaande. Hij gaf recentelijk zijn ja-woord aan de Amerikaanse voetbalbond
waarmee er een eind komt aan ruim vijftien jaar AZ.

Spijt krijgen
''Dit is een stap die ik voor mijn gevoel echt moest maken’’, verklaart Wijnker de keuze voor zijn transfer van
het AFAS Trainingscomplex naar de andere kant van de plas. ''Ik heb het gevoel dat ik later spijt krijg als ik
deze kans laat lopen. Ik zie dit als een avontuur voor mij als mens, maar vooral als professional. Kijk, in kom
uit Anna Paulowna, woonde in Schagen en later in Amsterdam. Ik ken het Noord-Hollandse nu wel en wil zien
wat er nog meer is. Zien wat Amerika te bieden heeft. Op zakelijk gebied trekt het mij omdat ik in een heel
andere sportcultuur ga werken. Eentje waaraan ik zelf iets wil toevoegen. Ik zal veel mensen leren kennen en
met nog meer mensen samenwerken. De faciliteiten zijn daar geweldig en er is een grote markt voor de
sport.’’

Voldaan gevoel
''Ik heb er ontzettend veel zin in, al zijn deze laatste dagen hier op de club natuurlijk wel apart. Sta je toch
even te kijken hoe Paul (Brandenburg, Wijnkers opvolger, red.) nu zijn zaakjes met alle collega’s regelt. Zeer
doet het overigens niet hoor. Dit voelt een beetje alsof het uit is met je meisje, maar dat jij degene bent die er
een einde aan heeft gemaakt. Snap je wat ik bedoel? Ik heb in al die tijd een sfeer op de werkvloer proberen
te creëren waarin iedereen open tegen elkaar is. Praat met elkaar en zeg het als iets je niet aanstaat, of juist
wel. Een goeie discussie? Heerlijk! Ik kon echt genieten van een stevige teambijeenkomst op de
maandagochtend. Het heeft ervoor gezorgd dat ik mij hier altijd ontzettend op mijn plek heb gevoeld. Ook
omdat bijna iedereen daar net zo over dacht. Dat geeft een voldaan gevoel waardoor ik er nu afstand van kan
doen’’, aldus de aanstaand Youth Advisor die voor drie jaar tekende bij de United States Soccer Federation
(USSF).

Volgende stap
Ondanks dat hij tijdens zijn allerlaatste speech bij het afscheid van zijn collega’s in het AFAS Stadion de
tranen in de ogen had staan, zegt hij niet te zwaar te willen tillen aan het vertrek. Wijnker, die Joop Lensen in
2005 opvolgde als Hoofd van Jeugdopleiding, heeft voor zichzelf heeft bewezen dat hij ‘het vak’ beheerst en
het dus tijd is voor een volgende stap. ''Dat besef kwam overigens pas toen ik benaderd werd door de
Amerikanen. Ik was er daarvoor eigenlijk nooit mee bezig, maar besef me nu wat voor prachtige uitdaging er
staat te wachten. Ik ben in al die jaren overtuigd geraakt van mijn eigen kunnen en weet nu dat ik goed
genoeg was om onder zowel Martin van Geel, Marcel Brands als Earnest Stewart te werken. Daar ben ik best
trots op.’’

Kwaliteit leveren
''Net zoals dat ik er trots op ben dat wij zo’n geweldige jeugdopleiding hebben. Ik zal niet ontkennen dat het
winnen van de Rinus Michels Award een heel mooie erkenning is voor het werk dat wij hier doen. Toch zou ik
net zo gelukkig en trots zijn zonder deze prijs. Denk eens aan wat we hier in al die jaren hebben opgebouwd.
Aan wat alle trainers, begeleiders, buschauffeurs en andere mensen allemaal doen om onze spelers optimaal
te kunnen laten presteren. Het proces dat er voor zorgt dat wij kwaliteit leveren, dat is pas mooi.’’

Tekst: Robbert Daalder / AZ Media
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Terugblik Wijnker (II): Het jaar 2015
Gepubliceerd op 23 december 2015 , 12:02
ZAANSTAD- Aloys Wijnker sluit deze maand een tijdperk af bij AZ om aan de slag te gaan voor de
Amerikaanse voetbalbond. In een drieluik spreekt het voormalig Hoofd Jeugdopleiding over zijn transfer, het
afgelopen jaar en over het winnen van de Rinus Michels Award. In deel II: het jaaroverzicht.


Afbeelding

''Natuurlijk springt het winnen van de Rinus Michels Award eruit wanneer je mij vraagt naar bijzondere
momenten van het afgelopen jaar’’, steekt Wijnker van wal. ''Het is een prachtige erkenning voor ons werk, al
moet ik wel zeggen dat ik het traject naar de uiteindelijke beloning veel mooier vind dan het ontvangen van de
trofee zelf. Misschien ben ik gewoon een te nuchtere Noord-Hollander, maar zo voelt het nu eenmaal. Ik zoek
erkenning niet van buitenaf, maar in de mensen om mij heen. Het draait bij de AZ Jeugdopleiding allemaal om
ontwikkeling en groei. Als ik zie dat iedereen alles geeft om aan die missie te voldoen, stemt mij dat tevreden.’’

Eerste paal
De eerste paal van het AFAS Trainingscompex die begin juni werd geslagen, is volgens de voormalig Hoofd
Jeugdopleiding een ander hoogtepunt. ''Dit was een mijlpaal. Een bijzonder moment omdat we vanaf toen niet
meer terug konden. Na veel overleg en onderhandelen betekende deze paal de officiële start van een heel
mooie toekomst. We zijn nu een aantal maanden verder en het is mooi om te zien dat het gebouw steeds
meer vorm begint te krijgen.’’

'Ons stekkie'
Wanneer Wijnker het heeft over het nieuw te bouwen complex, is de stap naar de verhuizing van begin
september snel gezet. De jeugdopleiding verlaat Sportcomplex 't Lood en doet haar intrede in Wijdewormer.
Daar waar het AFAS Trainingscomplex uit de grond wordt gestampt. ''Ik heb daar in Alkmaar ontzettend veel
jaren gewerkt en dat was echt ons stekkie. Doordeweeks was het mooi en op zaterdag nog mooier. Lekker bij
de wedstrijden kijken en daaromheen aanschuiven in die bestuurskamer… Wellicht hecht ik teveel waarde
aan gewoontes, maar dat was top. Toen ik mijn kantoor aan het leeghalen was voor die verhuizing kwam ik
ook van alles tegen. Komen er toch allemaal herinneringen naar boven. Ik verlaat AZ straks vanaf het AFAS
Trainingscomplex en dat maakt het toch wat makkelijker dan wanneer ik dat vanaf ’t Lood zou moeten doen.
Begrijp mij niet verkeerd, maar we zitten simpelweg nog te kort in Wijdewormer om er al veel herinneringen
aan te hebben.’’

Noord-Holland loopt warm
''De verloren bekerfinale van Onder 19 tegen sc Heerenveen is misschien niet zo’n mooi moment, maar wel
een belangrijke’’, vervolgt de aanstaand Youth Advisor van de Amerikaanse voetbalbond. ''Deze nederlaag na
strafschoppen ontstond omdat wij onder ons niveau speelden. In het jaar daarvoor, toen wij in de finale tegen
Feyenoord speelden en ook onderuit gingen, gebeurde dat ook. Tot twee keer aan toe konden wij beter dan
wij op dat moment lieten zien. Hoe kan dat als het gros van de spelers al zes of zeven jaar bij de opleiding zit?
Als zoiets namelijk twee keer gebeurt, is het geen toeval meer. Wij moeten de teleurstelling omzetten in winst
door kritisch te kijken naar het proces om het een volgende keer beter te doen. Dat er tijdens de finale tegen
sc Heerenveen duizenden mensen naar het stadion kwamen om ons te zien spelen, is natuurlijk wel iets heel
speciaals. Alkmaar, en eigenlijk heel Noord-Holland loopt warm voor onze jeugd en dat is een goed teken.’’

Volgepakt
In de categorie ‘aandacht voor jeugdwedstrijden van AZ’ noemt Wijnker ook de thuiswedstrijd tegen ajax A1.
Eind maart verslaan de Alkmaarders op een volgepakt Sportcomplex ’t Lood de Amsterdamse rivaal. ''Ik zie
het nog zo voor me hoe Guus Til halverwege de eerste helft de 1-0 maakte. Zijn manier van juichen was ook
prachtig. Ik denk dat er wel tweeduizend mensen op die wedstrijd af waren gekomen en Guus ging helemaal
uit zijn dak. Veel publiek, vuurwerk en winnen van ajax; dat was mooi.’’

'Trots achterom kijken'
Wijnker vertelt het allemaal met een grijns van voldoening op zijn gezicht. Hij verzekert dat er nog veel meer
momenten zijn die 2015 tot een mooi jaar hebben gemaakt. De samenstelling van het nieuwe AZ Onder 12,
bepaalde doelpunten, overwinningen, gesprekken met ouders en kinderen en hun bevestiging dat zij voor de
AZ Jeugdopleiding kiezen terwijl er soms ook andere partijen in de markt zijn. Het bekoorde Wijnker
logischerwijs allemaal.

''Het vertrek van trainers als Reinier Robbemond, Michael Buskermolen en Serge van den Ban hoort er ook
bij. De 6-2 zege van Onder 16 op ajax in oktober was prachtig, maar ook het Torneo del Futuro bij sv RAP
was geweldig. In mei speelden wij dat toernooi met Onder 16 en het ging geweldig. Liverpool, Paris Saint
Germain, Anderlecht en Club Brugge, ze deden allemaal mee. Wij verloren in de finale van Anderlecht na
strafschoppen, maar we waren geweldig tegen die grote ploegen. Jasper Schendelaar werd verkozen tot
doelman van het toernooi en ook Jelle Duin scoorde veel. Hij is ook weer zo’n voorbeeld van iets moois.
Maakt een prachtige ontwikkeling door en met hem nog een aantal anderen. Wij kunnen met trots achterom
kijken!’’

Tekst: Robbert Daalder / AZ Media
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Terugblik Wijnker (III): In de prijzen
Gepubliceerd op 24 december 2015 , 12:03
ALKMAAR- Aloys Wijnker sluit deze maand een tijdperk af bij AZ om aan de slag te gaan voor de
Amerikaanse voetbalbond. In een drietal interviews spreekt het voormalig Hoofd Jeugdopleiding over zijn
transfer, over het afgelopen jaar en over het winnen van de Rinus Michels Award. In deel (III): De beste
jeugdopleiding van Nederland.

Afbeelding
Op vrijdag 15 mei werd de AZ Jeugdopleiding verkozen tot beste van Nederland. Als toenmalig Hoofd
Jeugdopleiding mocht Wijnker de Rinus Michels Award in ontvangst nemen. Een mooi moment, maar wat
heeft de opleiding zo ver gebracht en, belangrijker nog, wat brengt deze erkenning met zich mee?

Grote stappen
''De prijs heeft intern ontzettend veel trots opgeleverd’’, begint Wijnker vanuit het Grand Café Van Gaal in het
AFAS Stadion. ''Wij hebben die prijs vooral te danken aan het feit dat Wesley Hoedt, Thom Haye, Dabney dos
Santos, Derrick Luckassen en Ridgeciano Haps hun debuut in de hoofdmacht maakten. Ik kan niet voor
anderen spreken, maar als ik naar mezelf kijk dan vind ik de weg naar het succes die wij hebben afgelegd het
mooist. Veel mooier dan het ophalen van die award. Kijk bijvoorbeeld eens naar de stappen die wij in de
afgelopen jaren hebben gemaakt.''

''De trainers waren eerst parttime voor de opleiding aan het werk en zijn nu fulltime bezig'', vervolgt Wijnker.
''Een inspanningsfysioloog? Die was er nog niet en is vandaag de dag non-stop met onze spelers bezig. Met
AZ Onder 16 en Onder 12 zijn er twee extra teams aan de opleiding toegevoegd, de AZ Voetbalschool in de
Regio is enorm gegroeid en er is een fulltime Hoofd Jeugdscout gekomen. Hetzelfde geldt voor een
topsportbegeleider waar onze jongens veel aan hebben. Dat AZ Onder 19 tegenwoordig wordt gevraagd voor
een internationaal toernooi in Japan is natuurlijk ook te gek. Wat het AFAS Trainingscomplex voor AZ
betekent, hoef ik niet eens uit te leggen.’’

Waardevolle schakel
Wijnker noemt ook de rol van Marijn Beuker als het gaat om de ontwikkeling van de AZ Jeugdopleiding.
Volgens hem heeft het Hoofd Prestatie en Ontwikkeling het vermogen om kritisch naar de opleiding te kunnen
kijken. Om verder te kijken dan vandaag en morgen. Omdat Wijnker aangeeft dat hijzelf meer gespitst was op
de dagelijkse gang van zaken ziet hij Beuker als een waardevolle schakel voor iedereen op en rond de
opleiding.

Stijgen in de pikorde
Het heeft allemaal geleid tot die mooie erkenning in de vorm van de Rinus Michels Award. Iets dat ook bij de
buitenwacht niet onopgemerkt voorbij is gegaan. ''Er kwamen in het verleden al eens (buitenlandse) clubs bij
ons kijken, maar ik heb het vermoeden dat de belangstelling voor onze werkwijze sinds de uitreiking van de
award verder is toegenomen. De titel ‘beste jeugdopleiding van Nederland’ is ook interessant voor spelers en
hun ouders. Er wordt over gesproken. Wij stijgen in de pikorde als het gaat om het aantrekken van nieuwe
jongens. Of meerdere van hen onze opleiding verkiezen boven die van bijvoorbeeld ajax, zal in de komende
maanden moeten blijken. Maanden waarin wij met ze om tafel gaan zitten.’’

Kritisch blijven
Wijnker verzekert dat het nu vooral belangrijk is om kritisch naar de eigen opleiding te blijven kijken.
Nieuwsgierig te zijn naar andere clubs en organisaties in de sportwereld. ''Functies zijn nu veel omvangrijker
dan voorheen. Trainers verzorgen niet meer alleen de trainingen, maar houden gesprekken met spelers over
hun ontwikkeling en praten met ouders. In dat opzicht is het ook belangrijk dat je blijft leren van het verleden.
Bevalt een werkwijze van bijvoorbeeld een coach je niet optimaal om wat voor reden dan ook, dan zorg je dat
je in het vervolg iemand aanstelt die hier de juiste invulling aan geeft. Nieuwe mensen bieden nieuwe kansen.
Let er wel op dat de cultuur en mentaliteit van de club bewaard blijft. Oneindig nieuwe mensen aanstellen op
allerlei posten is niet de bedoeling. De bewakers van die cultuur moet je daarom laten zitten.’’

Keihard werken
Terwijl er bergen werk zijn verzet om de jeugdopleiding te krijgen waar het nu is, staat AZ de zwaarste klus
volgens Wijnker nog te wachten. ''Vergelijk het met hardlopen. Als je hiermee begint, snoep je binnen de
kortste keren meerdere minuten van je rondetijd af. Maar zit je eenmaal op topniveau, dan moet je keihard
werken om ook nog maar een seconde van je snelste tijd af te lopen. Bij de opleiding is dat hetzelfde. Er is
keihard gewerkt en we zitten nu op dat topniveau. Het keiharde werken gaat beginnen.’’

Tekst: Robbert Daalder / AZ Media
...... and that's what we mean by honey \:D/
Josje
Oude garde
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:06
Locatie: Zdam

''Wij hebben die prijs vooral te danken aan het feit dat Wesley Hoedt, Thom Haye, Dabney dos
Santos, Derrick Luckassen en Ridgeciano Haps hun debuut in de hoofdmacht maakten.

Laat dit nou net niet een van de criteria zijn [-X . En gelukkig maar.

De criteria zijn:
•het ontwikkelen van een leerplan voor de hele jeugdopleiding
•het ontwikkelen van competentieprofielen voor jeugdspelers en jeugdtrainers
•aandacht voor de individuele begeleiding van jeugdspelers
•regionale samenwerking (met KNVB en andere clubs) in het kader van talententrainingen, ondersteuning van amateurclubs etc.
•toepassing van moderne media, zoals video-analyse, gebruik van Internet etc.
Plaats reactie