Dundalk FC-AZ (do 24 nov, 20.05u (Ier) / 21.05u (Ned))

Alle Europese voetbalwedstrijden en het randgebeuren eromheen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

~AZ~ schreef: Ik vraag me af of Jahanbakhsh niet beter tot zijn recht komt vanaf het middenveld. Hij is sterk in meeverdedigen, heeft een goede pass, diepgang en een goed schot. Aan de zijkant heeft hij vecht hij steeds duels uit in de marge aan de zijlijn en het mist de snelheid om echt gevaarlijk te worden zoals Berghuis dat kon. Daar zou je toch wat meer dynamiek willen hebben dan Jahanbakhsh brengt.
Hoe kom je er bij dat hij - in de as - een goede pass heeft?

Hij heeft vooral aan goede voorzet. En hij begint tijdig met lopen. Hij is inderdaad niet de snelste, maar er gaat altijd voldoende dreiging van uit en ik vind zijn rendement ook niet matig. Al ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als je de exacte statistieken naast die van Beerens legt. Misschien lijd ik wel aan tunnelvisie.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

~AZ~ schreef: Dit is echt een gecreëerde hype geweest. Na de wedstrijd tegen Utrecht was Jahanbakhsh volgens Brom opeens in vorm omdat hij via een afgeketst schot de winnende goal had gemaakt. Zijn spel gaf geen enkele aanleiding om te zeggen dat hij in vorm was. Daarna heeft hij één goede pot gespeeld en is vervolgens na zijn blessure weer tot een anonieme buitenspeler weggezakt.
Een gecreëerde hype... okay. Ongetwijfeld zal hij enigszins opgehemeld zijn in de media, maar uiteindelijk moet je gewoon naar feiten kijken. Enkele statistieken vóor en ná zijn blessure:

08-08 "Alireza Jahanbakhsh gaf tegen Heerenveen 10 passes in de zestien. Alleen Joachim Andersen (13) deed dat vaker dan de Iraniër tijdens de seizoen ouverture."
22-08 "Alireza Jahanbakhsh deed in het uitduel met FC Utrecht 5 doelpogingen. Alleen Luuk de Jong (6) en Enes Ünal (8) deden van alle Eredivisie-spelers meer doelpogingen tijdens de jongste competitieronde."
17-10 "Alireza Jahanbakhsh maakte tegen Vitesse zijn rentree en was direct op dreef. De rechtsbuiten gaf tegen Vitesse 33 passes in de final third, dat zijn passes in of rond het strafschopgebied van de tegenstander. Geen enkele Eredivisie-speler deed dat de afgelopen speelronde vaker dan de Iraniër."
24-10 "Daarnaast gaf Jahanbakhsh 25 passes in de final third. Van alle spelers die op speeldag 10 van de Eredivisie in actie kwamen, gaf alleen Sam Larsson (26) er meer op dat gedeelte van het veld."
31-10 "Alireza Jahanbakhsh gaf tegen ADO Den Haag de winnende voorzet op doelpuntenmaker Robert Mühren. In totaal gaf de Iraniër 8 voorzetten in het Kyocera Stadion. Geen enkele speler die in Eredivisie-speelronde 11 in actie kwam had er meer in huis. Daarnaast had Jahanbakhsh 5 key acties in zijn mars. Alleen Hakim Ziyech (6) had er afgelopen weekend meer."

Eén goede pot gespeeld?? Dat is dus gewoon niet waar [-X . Op zijn positie behoort hij gewoon bij de top van Nederland. Kan het beter? Natuurlijk. Maar afschrijven op basis van... ehm... ja, op basis van wat eigenlijk?
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

Ik heb het woord afschrijven niet in de mond genomen.

Maar dat is een behoorlijke rij statistieken die op zichzelf waardeloos zijn zonder context. Dat zijn natuurlijk ook de statistieken die AZ zelf naar buiten brengt. Afgelopen weekend had Rienstra bijvoorbeeld 80 passes verstuurd. Who cares, als al die passes risicoloos naar achteren of foutief zijn zoals dat het geval was zegt het helemaal niets.

En dan je lijst van Jahanbakhsh. Hij had 10 passes in het strafschopgebied? Dus? Hij deed 5 doelpogingen? Nou en, wat als dat allemaal kansloze afzwaaiers waren? De meeste passes in de final third? Kwamen die een beetje aan dan? En had hij niet beter kunnen schieten of dribbelen? En dan 8 voorzetten... Je weet maar een ding en dat is dat er 1 in ging en dus goed was. 5 key acties zegt nog het meest, alleen weet je niet wat de kwaliteit van de gecreëerde kansen was. Als hij 4 breedtepasses gaf op Rienstra die 4 afzwaaiers van 30 meter produceerden waren dat ook key acties. Geen context = geen informatie.

Jahanbakhsh heeft redelijk gevoetbald en tegen Willem II (misschien wel òmdat hij gehyped werd) een goede pot gespeeld. De rest voor zijn blessure was OK maar zeker geen hype waard. Na zijn blessure rommelt hij wat in de marge. Hij geeft ongeveer 1 assist in 4x 90 minuten voor AZ en scoort ongeveer 1 doelpunt in 8x 90 minuten voor AZ. Redelijke voetballer, geen hoogvlieger in zijn huidige rol.

Ik vind overigens dat hij beter kan voetballen dan zijn huidige prestaties doen vermoeden en stel daarom hierboven een denk ik passendere rol voor hem voor.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

~AZ~ schreef:Ik heb het woord afschrijven niet in de mond genomen.
Vlieg d'r maar in Salmonyappi :lol:

Bovenstaande rij statistieken waren voornamelijk een antwoord op je opmerking dat de prestaties van Jahanbakhsh zijn gehyped en dat hij eigenlijk slechts één goede wedstrijd had gespeeld en vervolgens anoniem mee voetbalde.
~AZ~ schreef:... Daarna heeft hij één goede pot gespeeld en is vervolgens na zijn blessure weer tot een anonieme buitenspeler weggezakt.
Een statistiek van goede passes is natuurlijk minder interessant als blijkt dat allen breedtepasses van 5 meter zijn. Het is echter wel erg kort door de bocht door al deze statistieken opzij te schuiven met de mededeling dat niet elke statistiek volledig onderbouwd en uitgewerkt is en daardoor nietszeggend is. Gezien het grote aantal positieve statistieken lijkt het me voor de hand liggend dat hij in ieder geval over het geheel gezien goed bezig is en verre van een anonieme buitenspeler is zoals jij stelt. Tel daarbij de goals en assists op (3 om 3 in eredivisie in 10 wedstrijden) en dan is ook de mededeling dat Beerens véle malen beter was onterecht, zoals door AZ Twello wordt gesteld.

Voor AZ is Jahanbakhsh een prima rechtsbuiten, die zelfs nog de potentie heeft om te groeien. Als hij echter op 3 om 3 blijft staan voor dit seizoen, dán zal het wellicht bij een belofte blijven die kort in vorm is geweest. Voor verdere reacties wellicht even verder onder de thread van Alireza... ;)
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

"Gezien het grote aantal positieve statistieken lijkt het me voor de hand liggend dat hij in ieder geval over het geheel gezien goed bezig is en verre van een anonieme buitenspeler is zoals jij stelt." ...

Oké; AZ, die baat heeft bij het positief neerzetten van de prestaties van haar spelers, plaatst wekelijks een paar in het oog springende statistieken op haar website. Alleen de statistieken die positief klinken (maar dat niet per de hoeven te zijn) worden geplaatst. Negatieve statistieken worden categorisch genegeerd. Uit die selectie van statistieken haal jij weer een selectie, met als doel om te laten zien dat de speler goed speelde. En de statistieken in kwestie zeggen zelf heel weinig over de prestatie van de speler. Kwaliteit van de statistiek = laag, mate van subjectiviteit = hoog. Informatie = waardeloos.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

~AZ~ schreef:Dit is echt een gecreëerde hype geweest. Na de wedstrijd tegen Utrecht was Jahanbakhsh volgens Brom opeens in vorm omdat hij via een afgeketst schot de winnende goal had gemaakt. Zijn spel gaf geen enkele aanleiding om te zeggen dat hij in vorm was. Daarna heeft hij één goede pot gespeeld en is vervolgens na zijn blessure weer tot een anonieme buitenspeler weggezakt.

Ik vraag me af of Jahanbakhsh niet beter tot zijn recht komt vanaf het middenveld. Hij is sterk in meeverdedigen, heeft een goede pass, diepgang en een goed schot. Aan de zijkant heeft hij vecht hij steeds duels uit in de marge aan de zijlijn en het mist de snelheid om echt gevaarlijk te worden zoals Berghuis dat kon. Daar zou je toch wat meer dynamiek willen hebben dan Jahanbakhsh brengt.
Dat was geen hype maar een feit. Hij was in de voorbereiding elke wedstrijd goed voor een goal of assists en trok die lijn aardig door voor zijn blessure. De laatste weken gaf puntgave assists tegen ajax en ADO waardoor we respectievelijk 1 en 2 punten wonnen. Die voorzetten waren zeer knap en accuraat, precies tussen de verdediger en keeper in. Een halve meter naar voren of achteren en de bal was niet aangekomen.

Verder had hij tegen Heerenveen een belangrijke assists op de 1-0, scoorde hij de winnende tegen FC Utrecht en maakte hij belangrijke goals tegen NEC en Willem II. Al met al heeft hij ons aardig wat punten opgeleverd.

Wat kan Garcia overleggen? Een van richting verandere assists tegen ajax en nog een goal die volgens mij niet heel belangrijk was. Alleen kan ik me in dat laatste vergissen want ik heb die goal niet helemaal meer op mijn netvlies staan.
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

Antti Opdam schreef:Hoe kom je er bij dat hij - in de as - een goede pass heeft?

Hij heeft vooral aan goede voorzet. En hij begint tijdig met lopen. Hij is inderdaad niet de snelste, maar er gaat altijd voldoende dreiging van uit en ik vind zijn rendement ook niet matig. Al ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als je de exacte statistieken naast die van Beerens legt. Misschien lijd ik wel aan tunnelvisie.
Puur gebaseerd op hoe hij voetbalt en passed. Een educated guess. Kan ook helemaal verkeerd uitpakken. Als buitenspeler voldoet hij ook, maar ik zou het graag willen weten of er meer in zit dan we er nu uithalen door met zijn positie en taken te schuiven.
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

AZ 4 Life schreef:Dat was geen hype maar een feit. Hij was in de voorbereiding elke wedstrijd goed voor een goal of assists en trok die lijn aardig door voor zijn blessure. De laatste weken gaf puntgave assists tegen ajax en ADO waardoor we respectievelijk 1 en 2 punten wonnen. Die voorzetten waren zeer knap en accuraat, precies tussen de verdediger en keeper in. Een halve meter naar voren of achteren en de bal was niet aangekomen.

Verder had hij tegen Heerenveen een belangrijke assists op de 1-0, scoorde hij de winnende tegen FC Utrecht en maakte hij belangrijke goals tegen NEC en Willem II. Al met al heeft hij ons aardig wat punten opgeleverd.

Wat kan Garcia overleggen? Een van richting verandere assists tegen ajax en nog een goal die volgens mij niet heel belangrijk was. Alleen kan ik me in dat laatste vergissen want ik heb die goal niet helemaal meer op mijn netvlies staan.
Dit is een uitstekend voorbeeld van een reactie van jou waardoor ik vind dat er met jou niet te discussiëren valt. Als je met zo'n discussiesluiter begint ga ik de rest van je post niet meer lezen.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Wat een gezwets. Maak jullie liever druk over de woorden vandaag van onze onnozele trainer en de slechtste rechtsback uit onze geschiedenis (zelfs Urvin Lee was beter). Dundalk is kampioen van Ierland en dus zijn we blijkbaar geen favoriet. Deze moet je verdomme met 0-3 winnen!
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

~AZ~ schreef: Puur gebaseerd op hoe hij voetbalt en passed. Een educated guess. Kan ook helemaal verkeerd uitpakken. Als buitenspeler voldoet hij ook, maar ik zou het graag willen weten of er meer in zit dan we er nu uithalen door met zijn positie en taken te schuiven.
OK, prima. Laten we inderdaad vooral geen cijfers en statistieken gebruiken, maar op basis van gevoel (aan wie doet dit me nou herinneren??? :lol: ) iemand op een positie zetten.

Maar goed, laten we het even op Dundalk houden. Voordat de poule begon gingen de meesten er volgens mij vanuit dat we hier gewoon punten tegen moeten pakken. Dundalk heeft Europees gezien echter een paar goede resultaten weten te behalen (tweemaal nipt verloren tegen Zenit en winst op Maccabi... daar kunnen wij toch weinig tegenover zetten). Ik moet echter nog zien dat we er vanavond overheen walsen (zou fijn zijn overigens).
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Er is geen enkele reden om niet aan te nemen dat dit gewoon weer een klote wedstrijd wordt.

Tegen ajax thuis was er inzet. De rest van de wedstrijden niet. Beschamend maar waar.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

DiepeMast schreef:OK, prima. Laten we inderdaad vooral geen cijfers en statistieken gebruiken, maar op basis van gevoel (aan wie doet dit me nou herinneren??? :lol: ) iemand op een positie zetten.
Welke data ga ik gebruiken om dit te onderbouwen dan? Data verzamelen en interpreteren op een manier die wat betekent is een werkintensief proces. Dat doen een aantal mensen op twitter op redelijk basaal niveau in het publieke domein, en dat kan AZ met veel diepgang doen omdat ze daar dedicated mensen voor kunnen inhuren.

Wat jij doet is data gebruiken om het data gebruiken. Zonder na te denken over wat die data eigenlijk betekent.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Ok, prima... wat jij wilt. Het ging mij om de indicaties (steevast bij de top van Nederland), maar dat mag blijkbaar niet gezegd/onderbouwd worden. Kunnen we het er op houden dat Jahanbakhsh een prima speler is voor AZ, waar nog potentie in zit? Hopelijk laat ie het vanavond zien =D>
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
Sanctify
Supporter
Berichten: 239
Lid geworden op: 26 feb 2007, 22:14
Locatie: Koog aan de Zaan

Wat is de reden dat Nick Olij niet mee is?
Vakkie P
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

Olij is wel mee, alleen Koen Bucker is ook mee omdat Coutinho geblesseerd is.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Zo. Nog even een lekker nummertje opzoeken voor als AZ onverhoopt toch mocht winnen. Het blijft natuurlijk wel AZ. Het onvoorstelbare gebeurt. Een quatrick van Fred ofzo. Alles kan. Craaazy.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
AZRickGrimesAZ
Oude garde
Berichten: 1271
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:24

Zenit wint van Macabbi... 2-0... er is dus hoop!
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

groep d.png
groep d.png (7.58 KiB) 10007 keer bekeken
Ja, het ziet er goed uit. En AZ in vorm natuurlijk.
Glory Hunter
pAuluZ
Invaller
Berichten: 2381
Lid geworden op: 19 jan 2005, 10:57
Locatie: Winkel

De laatste wedstrijden afgezien van die tegen ajax speelt AZ gewoon louter belabberd en zielloos. Er staat nog steeds geen vast elftal en dat straalt op de een of andere manier uit in het spel.
Dundalk wil zeker vlammen voor eigen publiek. Iets wat ik ook bij AZ vaak mis, de overtuiging en killers mentaliteit.
mAgNaVoX oDySsEy
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Van den Brom gearresteerd ?
Glory Hunter
Plaats reactie