Derrick Luckassen

Topics over alle oud-spelers, trainers en begeleiders van het eerste team.
Gesloten
Gebruikersavatar
Perry
Reservespeler
Berichten: 1999
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

handelaar schreef: 10 jul 2017, 11:50
Zijn optredens achterin kun je op een hand tellen
Aangezien je dit nu al een paar keer hebt geroepen, heb ik het even voor je nagekeken.

Luckassen in zijn gehele AZ-periode:

Rechtsachter: 22 wedstrijden
Defensieve middenvelder: 36 wedstrijden
Centraal achterin: 34 wedstrijden

Ja, hij heeft meer wedstrijden als defensieve middenvelder gespeeld, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Als je z'n jeugdinterlands er bij op tel niet meer, die waren namelijk op één keer rechtsback na, allemaal als centrale verdediger. In de jeugd (althans bij jong AZ) speelde hij ook altijd achterin.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Ik vind ze de ideale combinatie, iets dat het einde van vorig seizoen ook wel aangetoond heeft denk ik. Ik hoopte eigenlijk dat Van den Brom zijn ogen ook geopend waren na de wedstrijden tegen Groningen en Utrecht-thuis. Dat handvol valt trouwens wel mee. Hij heeft bijna 20 officiele wedstrijden vorig seizoen in het centrum van de verdediging gestaan, tegenover ongeveer 30 op het middenveld. Dat geeft een percentage van 40% centraal achterin.

Ander punt dat ik trouwens nog even vergeten was is dat je ook nog een zekerheidje op rechtsback kwijt bent. Daar speelde hij afgelopen seizoen nauwelijks, maar toen liepen Johansson, Lewis en Schouten hier nog rond. Die zijn alle twee vertrokken en nu Luckassen op nog vertrekt blijven echt enkel Svensson en Opdam over. Ik vind dat een heel groot risico.
Gebruikersavatar
handelaar
Goalscorer
Berichten: 3607
Lid geworden op: 21 sep 2008, 19:42

Perry schreef: 10 jul 2017, 12:10 Aangezien je dit nu al een paar keer hebt geroepen, heb ik het even voor je nagekeken.
Hoeveel wedstrijden heeft Luckassen vorig seizoen bij AZ in de centrale verdediging gestaan.
Want in mijn beleving was dat maar zeer sporadisch.
Maakt trouwens ook niet uit, feit blijft dat in hem niet een vaste centrale verdediger werd gezien onder van de Brom en we dus bijna met zekerheid kunnen stellen dat hij ook dit seizoen hoofdzakelijk als middenvelder zou worden gebruikt.
Op die positie moeten we hem dus beoordelen.
Laatst gewijzigd door handelaar op 10 jul 2017, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?
UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker, Europese Supercup.
Nederlands, Duits, Spaans kampioen en bekerhouder.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16059
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

We vallen een beetje in herhaling.......
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
handelaar
Goalscorer
Berichten: 3607
Lid geworden op: 21 sep 2008, 19:42

salmonyappi schreef: 10 jul 2017, 12:23 We vallen een beetje in herhaling.......
Klopt, moeten we niet meer doen.
Topic kan bijna gesloten worden ook al ontkend PSV vooralsnog akkoord.
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?
UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker, Europese Supercup.
Nederlands, Duits, Spaans kampioen en bekerhouder.
Gebruikersavatar
Perry
Reservespeler
Berichten: 1999
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

handelaar schreef: 10 jul 2017, 12:21 Hoeveel wedstrijden heeft Luckassen vorig seizoen bij AZ in de centrale verdediging gestaan.
Want in mijn beleving was dat maar zeer sporadisch.
Maakt trouwens ook niet uit, feit blijft dat in hem niet een vaste centrale verdediger werd gezien onder van de Brom en we dus bijna met zekerheid kunnen stellen dat hij ook dit seizoen hoofdzakelijk als middenvelder zou worden gebruikt.
Op die positie moeten we hem dus beoordelen.
Zoals AZ 4 Life zei, inderdaad 20 keer.

In mijn ogen ligt het volledig aan vd Brom dat dat cijfer niet veel hoger is.
Gebruikersavatar
Alkmaar/Zaanstreek
Invaller
Berichten: 2360
Lid geworden op: 26 dec 2011, 09:38

AZ 4 Life schreef: 10 jul 2017, 10:21 Vergeet ook niet dat je voor Jong AZ gewoon een representatief centrum nodig hebt. Sommige stellen nu wel dat we Van der Linden, Hatzidiakos, Vlaar en Van Eijden hebben voor het centrum, maar vergeten dan even dat dat alle opties zijn voor twee teams. Je hebt Bakker er inderdaad nog naast, daar zie ik het echt in zitten. Zeker voor de lange termijn. Of hij er echter nu al aan toe is dat is de vraag. Het mooie is dat je daar nu Jong AZ voor hebt om dat soort jongens lekker ervaring op te laten doen. Mijn ideale optie is dat je gewoon met Hatzidiakos, Bakker en Van der Linden aan gaat treden bij Jong AZ en dat je met Vlaar, Van Eijden en een nieuwe jongen aan gaat treden bij AZ 1. Door blessures en schorsingen zullen die jongen van Jong zeker nog wel kansen krijgen. Het is namelijk een utopie dat Vlaar en Van Eijden een heel seizoen fit zijn.
Voor Jong AZ heb je ook nog de beschikking over Regeling en Kramer (het centrale duo tegen Jong PSV afgelopen zaterdag) en Church en Groot. Genoeg centrale verdedigers dus voor twee teams.

Hatzidiakos, Van der Linden, Vlaar en Van Eijden zijn op dit moment Eredivisiewaardig waarvan de laatste twee naar mijn mening ook goed genoeg zijn om in de basis te spelen. Probleem is alleen dat een duo Van Eijden-Vlaar niet complementair aan elkaar is en er dus een duo gevormd moeten worden met Hatzidiakos of Van der Linden. Een andere optie is Wuytens terughalen als linkercentrale verdediger. Deze optie geniet mijn voorkeur omdat Wuytens zijn beste wedstrijden voor ons achterin heeft gespeeld en op het middenveld afgelopen seizoen erg tegenviel. Op deze manier komt er ook voor Ouwejan een plekje vrij op het middenveld en kan hij minuten maken als Haps niet vertrekt. Al ben ik bang dat het voor Van de Brom een aanleiding is om Rienstra daar neer te zetten.

AZ 1
--Svensson------Vlaar-----------Wuytens--------Haps--
--Opdam--Van Eijden--Van der Linden--Ouwejan---

Jong AZ
--Groot---Hatzidiakos---Bakker---Wijndal--
--Church---Regeling------Kramer----Muhl---
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

handelaar schreef: 10 jul 2017, 12:29 Klopt, moeten we niet meer doen.
Topic kan bijna gesloten worden ook al ontkend PSV vooralsnog akkoord.
deden ze bij Guardado ook.

Als het echt 6-7 miljoen is ben ik dik tevreden, zelfs als er geen nieuwe speler gehaald wordt, voor 6-7 miljoen heb je het onderkomen van de jeugd volgens mij volledig afbetaald en kun je nog wat investeren in iets anders.
Ik klaag er over dat we geen nieuwe versterkingen halen maar ik sta anderzijds wel volledig achter de investeringen in stadion en faciliteiten, zolang de markt opgeblazen is en wij miljoenen vangen kan AZ die inderdaad het beste grotendeels steken in het ontwikkelen van faciliteiten die ons geld op gaan leveren structureel en de club en opleiding robuuster maken, als AZ een jeugdacademie krijgt op het niveau van Sparta en dan bedoel ik qua doorverkoop en doorstroom maar dan op ons niveau (dit klinkt heel dom voor sommigen maar echt 'groot' Nederlands talent heeft vaak ergens wel een Sparta verleden in de afgelopen jaren.)
Dan doen we het heel goed en kunnen we jaren vooruit.
Bij Alkmaar begint de victorie!
Gebruikersavatar
rudeboyaz
Supporter
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 mei 2007, 09:02
Locatie: Alkmaar

Ik lees net op vi dat het (incl bonussen) max 5 mln is, dat is toch een stuk minder dan de bedragen die hier worden genoemd..
Gebruikersavatar
handelaar
Goalscorer
Berichten: 3607
Lid geworden op: 21 sep 2008, 19:42

rudeboyaz schreef: 10 jul 2017, 13:54 Ik lees net op vi dat het (incl bonussen) max 5 mln is, dat is toch een stuk minder dan de bedragen die hier worden genoemd..
luckassen ziet af voor een deel van de transfersom om de psv-transfer mogelijk te maken maar kan me niet voorstellen dat het dat verschil is met het Feijenoord bod waarvan overal een bedrag van 6 miljoen wordt genoemd. Daarentegen laat AZ ook geen dikke miljoen lopen om het Lucassen naar de zin te maken.
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?
UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker, Europese Supercup.
Nederlands, Duits, Spaans kampioen en bekerhouder.
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

rudeboyaz schreef: 10 jul 2017, 13:54 Ik lees net op vi dat het (incl bonussen) max 5 mln is, dat is toch een stuk minder dan de bedragen die hier worden genoemd..
Bij VI mogen ze ons niet zo, dus wat je daar van moet geloven...
Bij Alkmaar begint de victorie!
Gebruikersavatar
AZDC
Supporter
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 mei 2006, 18:04
Locatie: Vak S

Ik verwacht niet dat AZ met (veel) minder genoegen neemt. Luckassen heeft afgezien van zijn deel van de transfersom duss dat scheelt al. Verder zou het op kunnen lopen tot ong 6mln met nog bonussen.
Soms heb je pech en soms zit het tegen... :lol:
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

AZRickGrimesAZ schreef: 09 jul 2017, 21:22 Waar ik mij het meeste zorgen om maak.. is het gebrek aan kopkracht bij AZ. Luckassen was eigenlijk de enige speler die nog eens een vanuit een corner scoorde.
Ik vind dit wel een scherp inzicht, dit laat ons inderdaad een stuk kwetsbaarder achter dan we waren op dit vlak. Verdedigend is het allemaal wel te behappen met Vlaar en van Eijden, maar voorin ben je onaardig gezegd wel onthoofd zo. Hopelijk brengt Slot en de door Kuifje genoemde integratie bij de jeugdopleiding ook een nieuw elan v.w.b. dode spelmomenten met zich mee, daar valt met wat intelligente ideeën best veel winst te behalen.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

handelaar schreef: 10 jul 2017, 11:50 Je ziet Luckassen nog steeds als de ideale snelle centrumverdediger naast Vlaar maar de technische staf had hier toch andere ideeën over.
Zijn optredens achterin kun je op een hand tellen en daar zal men neem ik aan wel gegronde redenen voor hebben gehad. Wellicht teveel fouten in zijn spel die achterin cruciaal zouden zijn geweest, iets wat op het middenveld nog niet noodlottig hoeft te zijn of direct tot rode kaarten hoeft te leiden.
Afijn, de redenen zullen we ook nooit weten en of Lucassen de ideale centrumverdediger blijkt te zijn zullen we wellicht komend seizoen zien want ik neem aan dat hij gehaald is als de beoogde opvolger van Moreno. Dan kunnen we beoordelen of Brom en co het gelijk aan hun kant hadden of dat men het helemaal fout hebben gezien.
Voor Luckassen bij AZ (dus het middenveld) zal waarschijnlijk wel Seuntjes de positie innemen, fysiek en defensief minder maar de betere voetballer en opbouwend beter.
Een reden om Luckassen op het middenveld te zetten was dat AZ zoveel goals tegen kreeg. Met Wuytens en Luckassen zou dat minder moeten worden. Niet dus, maar goed. Met zijn duelkracht zorgde ie wel voor veel 'balrecuperatie'.

Met de nieuwe speelstijl is zo'n type niet nodig of zelfs niet gewenst. Het voetballende aspect prevaleert boven het fysieke. De overtal op het middenveld en collectief druk op de bal moeten leiden tot voldoende balheroveringen. AZ moet de baas zijn op het veld.

Onze backs Svensson en Haps (als ie blijft, wat ik betwijfel) hebben voldoende snelheid. Ons centrum met Vlaar, Van Eijden, Van der Linden, Hatzidiakos en Bakker zijn niet echt snel. Een centrumverdediger met voetballende capaciteiten met snelheid zou wenselijk zijn. Dan gaat het niet om de vervanging van Luckassen, maar om een specifieke aanvulling op wat over blijft.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

~AZ~ schreef: 10 jul 2017, 17:00 Hopelijk brengt Slot en de door Kuifje genoemde integratie bij de jeugdopleiding ook een nieuw elan v.w.b. dode spelmomenten met zich mee, daar valt met wat intelligente ideeën best veel winst te behalen.
Heel simpel als wij geen 'koppers' hebben moet je de bal niet door de lucht, maar over de grond (blijven) spelen. Ook corners en vrije trappen niet meer blind en doelloos hoog voor de goal gooien, maar via combinatie en slimme varianten over de grond uit spelen. Goede afspraken en trainbaar!
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Lecompte schreef: 10 jul 2017, 04:57 Waarom zou Justin Bakker niet de potentie hebben om het eerste te halen. Hij heeft het spelinzicht en de traptechniek om een echte topper te worden. Niet voor niets mocht hij de eerste weken meetrainen met het eerste.
Zijn trap met zijn linkerbeen is heel goed inderdaad. Spelinzicht prima. Maar het mentale en fysieke aspect moet sterk verbeteren. Meer overtuiging in de duels wordt gevraagd. Nu oogt ie veel te lief en zelfs zo nu en dan afwezig/laconiek. In AZ onder 19 breekt hem dat al op. Dan praten we nog niet over Jong AZ en Zeker nog niet over het hoogste podium bij AZ.

Kwaliteiten heeft ie, maar er moet een knop om bij hem. Vanaf AZ onder 15 heb ik hem elk seizoen wel gezien, maar zie nauwelijks dat ie grote stappen vooruit maakt. Zo'n Bogarde (assistent Jong ajax) die bij de zuiderburen loopt zou hem in zijn ontwikkeling goed kunnen helpen. Bij ons zou Vlaar zich over hem moeten ontfermen, maar die heeft het al druk genoeg met zichzelf om een acceptabele prestatie te leveren.

Ik mis eigenlijk een specifieke trainer die de verdediging en zo'n jongen als Bakker beter kan maken. Brom, Echteld en Slot zijn vooruit denkende trainers en hebben ook geen eigen ervaring met het verdedigende werk. De trainer van AZ onder 19 en oud verdediger Koen Stam houdt zich nog weleens met de verdedigers bezig heb ik gehoord. Maar dat is met alle respect toch een ander niveau als zo'n Bogarde kan brengen.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Luckassen naar PSV
Gepubliceerd op 10 juli 2017 , 19:29
ALKMAAR- AZ heeft maandag overeenstemming bereikt met PSV over de transfer van Derrick Luckassen. De 22-jarige verdediger is inmiddels met succes medisch gekeurd door zijn nieuwe werkgever, waar hij een contract voor vijf jaar tekent.

Luckassen naar PSV
Luckassen speelde sinds het seizoen 2014-2015 drie seizoenen in de hoofdmacht van AZ, waarin hij tot 60 Eredivisie-duels kwam. De speler uit eigen jeugdopleiding scoorde daarin vijf keer.

Voorwaarden
“We waren op de hoogte van de ambities van Derrick om dit jaar de volgende stap in zijn carrière te maken”, reageert Directeur Voetbalzaken Max Huiberts. “Met PSV is er een club gekomen die ook aan de voorwaarden van AZ wil voldoen.”

Ontwikkeling
Huiberts vervolgt: “Derrick heeft sinds hij in onze jeugdopleiding kwam, ieder jaar goede stappen gemaakt in zijn ontwikkeling. Wij wensen hem succes in zijn verdere carrière.”

Transfersom
Over transferbedragen doet AZ zoals gebruikelijk geen uitlatingen.
Vanuit de AZ-opleiding naar PSV. Goed gedaan Derrick. Je hebt je opleidingskosten dubbel en dwars opgeleverd. Jammer dat je ons verlaat, want wij konden je goed gebruiken achterin. Succes verder in je carrière.
Gesloten