Thom Haye

Topics over alle oud-spelers, trainers en begeleiders van het eerste team.
Gesloten
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Ik heb gisteren niet gezien dus daar kan ik niet over oordelen. Maar misschien komt het omdat hij geen risico legde in zijn spel? Dat heeft ook met een stuk vertrouwen te maken en zijn gebrek aan speeltijd de laatste periode zal daar zeker in meespelen. En op zich is hij ook geen controlerende middenvelder maar iemand voor achter de spitsen. Vandaar de vergelijking met Kums. Die liep op dezelfde leeftijd ook maar doelloos in het rond op het middenveld van KV Kortrijk.

Het gaat er ook om wat je verwacht? Haye is niet de speler met duelkracht, tackles en lopende meters maar een spelmaker die met passes strooit. En ja, op dit moment brengt hij op dat vlak niet genoeg maar dat zegt niets over wat er kan gebeuren op latere leeftijd.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10987
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZ 4 Life schreef:Daarnaast heeft hij een goede techniek en trap maar is hij vrij traag met een rendement van 0,0.
Die goede trap vind ik dus wel meevallen. De ballen zijn te lang onderweg en zijn schoten op doel missen vaak elke richting. Ik heb werkelijk waar geen idee wat Van Overeem gisteren niet had gekund.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

kuifje schreef:Ik heb gisteren niet gezien dus daar kan ik niet over oordelen. Maar misschien komt het omdat hij geen risico legde in zijn spel? Dat heeft ook met een stuk vertrouwen te maken en zijn gebrek aan speeltijd de laatste periode zal daar zeker in meespelen. En op zich is hij ook geen controlerende middenvelder maar iemand voor achter de spitsen. Vandaar de vergelijking met Kums. Die liep op dezelfde leeftijd ook maar doelloos in het rond op het middenveld van KV Kortrijk.

Het gaat er ook om wat je verwacht? Haye is niet de speler met duelkracht, tackles en lopende meters maar een spelmaker die met passes strooit. En ja, op dit moment brengt hij op dat vlak niet genoeg maar dat zegt niets over wat er kan gebeuren op latere leeftijd.
Wie houden we nou voor de gek? Het enige positieve zijn de verhalen over hem, want op het veld heeft hij nog nooit wat laten zien. En na een paar jaar minuten maken mag je die mooie verhalen wel een keer waar gaan maken. Als hij wel vertrouwen krijgt speelt hij ook als een natte krant.

En een speler die geen duelkracht heeft, heeft niets te zoeken in de Eredivisie tenzij hij aan de lopende band assists en doelpunten maakt. En dat doet hij nou niet bepaald. Ik zou zijn contract niet verlengen.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Ach ja het is altijd hetzelfde hier. Als je als jeugdspeler je niet meteen manifesteert kun je er niks van en beter opzouten [-X [-X
Joris van Overeem heeft een jaar Eredivisie speeltijd kunnen maken en heeft mede daardoor flinke stappen kunnen maken. Zou ook een idee zijn voor Thom?
Persoonlijk zie ik Thom graag spelen, weinig spelers met een beter basistechniek. Heeft een bal met een aanname klaar liggen voor vervolg. Let daar maar eens op, zie je maar heel weinig zoveel gevoel in de aanname
Hoe hier door veel tegen hem aangekeken wordt heeft misschien toch met (zelf) vertrouwen te maken.
Vergeleken met Joris is hij langer en oogt daardoor trager?
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

Haye is ruim twee jaar geleden gedebuteerd en heeft sindsdien een legio aan kansen gekregen om zich in het elftal te spelen en heeft die niet gepakt. Het is nou niet zo dat we hier allemaal "meteen" aan het oordelen zijn. Hij heeft een significant aantal minuten gemaakt over een langere periode heen.
Last Scout

AZ-073 schreef:Ach ja het is altijd hetzelfde hier. Als je als jeugdspeler je niet meteen manifesteert kun je er niks van en beter opzouten [-X [-X
Joris van Overeem heeft een jaar Eredivisie speeltijd kunnen maken en heeft mede daardoor flinke stappen kunnen maken. Zou ook een idee zijn voor Thom?
Persoonlijk zie ik Thom graag spelen, weinig spelers met een beter basistechniek. Heeft een bal met een aanname klaar liggen voor vervolg. Let daar maar eens op, zie je maar heel weinig zoveel gevoel in de aanname
Hoe hier door veel tegen hem aangekeken wordt heeft misschien toch met (zelf) vertrouwen te maken.
Vergeleken met Joris is hij langer en oogt daardoor trager?
Ze zeiden wel eens dat hij het uiterlijk van een schilder had misschien oogt het allemaal wat apart.

Ik kan mij niet voorstellen dat Haye zich a la Pirlo zou gaan ontwikkelen in zijn rol maar je moet niks uitsluiten, verhuur die jongen volgend jaar (had eigenlijk in de winter al gemoeten) en zie hoe hij ergens anders rendeert.

Tot dat we die nieuwe divisie hebben had AZ sowieso meer spelers moeten verhuren.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Ik vond hem niet slecht gisteren. Speelde vanuit zijn taak naar behoren. Controlerend en veel passes. Bleef de gehele wedstrijd zijn best doen en nam op het eind zelfs de leiding in het veld door andere spelers die verzaakten in de omschakeling terecht te wijzen. Prima!

Joris van Overeem oogt wat frivoler. Maar na de winterstop heb ik die een aantal keren betrapt op het laten lopen van zijn man waar een goal of een gevaarlijke situatie van de tegenstander uit ontstond. Niet verkeerd om hem een keer wat rust te gunnen. Oogde de laatste wedstrijden niet altijd super fit. Met Thom Haye heb je dan een redelijke vervanger waardoor de poppetjes hetzelfde kunnen blijven staan.

Een andere optie is Ortiz inbrengen als controleur en Rienstra ietwat naar rechts schuiven. In wedstrijden tegen sterke tegenstanders heb je dan een verstevigd middenveld.
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

Deze jongen wordt vreselijk onderschat hier. Hij heeft geweldig overzicht en een stropdaspass. Hij is een typische nr 10, zoals Maher. Een jongen die werkers om zich heen nodig heeft, dan rendeert hij. In de jeugd met Van Overeem een gouden tandem.
Praat geen Poep, doos.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Ik denk dat jij hem overschat. De beste man heeft nog geen steekpass gegeven. Sowieso heeft hij nog zelden een assist gegeven en nog nooit een goal gemaakt. Maher had daarnaast nog een individuele actie.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10987
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Je kunt iemand pas onderschatten als hij ooit heeft aangetoond een hoog niveau te kunnen halen. Dat heeft Haye niet. Het is geen speler waar je even een team omheen bouwt en dus moet hij het zelf laten zien. En zoals al eerder vermeld heeft hij een rendement van 0 komma 0.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

AZ 4 Life schreef:Ik denk dat jij hem overschat. De beste man heeft nog geen steekpass gegeven. Sowieso heeft hij nog zelden een assist gegeven en nog nooit een goal gemaakt. Maher had daarnaast nog een individuele actie.
Volgens mij valt het met die assists nog mee. Ik ben wel eens een statistiek tegen gekomen waarin het aantal key passes (zeg maar een assist waaruit niet werd gescoord) vrij hoog was. Sowieso zijn assists niet zaligmakend. Bij een speler als Messi kan een matige pass tot doelpunt (en dus assist) worden gepromoveerd en andersom kan een geweldige voorzet niet in de boeken komen als assist omdat de ontvangende speler het ongelooflijk verknoeit.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Izwid
Seizoenkaarthouder
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 jan 2012, 20:44
Locatie: Schoorl

Witzer schreef:Deze jongen wordt vreselijk onderschat hier. Hij heeft geweldig overzicht en een stropdaspass. Hij is een typische nr 10, zoals Maher. Een jongen die werkers om zich heen nodig heeft, dan rendeert hij. In de jeugd met Van Overeem een gouden tandem.

Mee eens hoor. Mooie speler met een gave techniek. Kan zeer goed voetballen, maar heeft een flegmatieke stijl en dat stoort supporters nogal eens als het niet loopt.

Houden en regelmatig laten spelen nmm.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

kuifje schreef:Volgens mij valt het met die assists nog mee. Ik ben wel eens een statistiek tegen gekomen waarin het aantal key passes (zeg maar een assist waaruit niet werd gescoord) vrij hoog was. Sowieso zijn assists niet zaligmakend. Bij een speler als Messi kan een matige pass tot doelpunt (en dus assist) worden gepromoveerd en andersom kan een geweldige voorzet niet in de boeken komen als assist omdat de ontvangende speler het ongelooflijk verknoeit.
Die vlieger gaat op als je misschien tien wedstrijden hebt gespeeld, dan kan je pech hebben. Maar hij heeft in 31 wedstrijden dit seizoen welgeteld 1 assist gegeven. Vind je het heel erg als ik daar niet voor op de banken ga staan? Bij die 31 wedstrijden heb ik de eredivisie wedstrijden, (voorronde) Europa League en beker wedstrijden gerekend. Als we even naar minuten gaan kijken dan hebben we het over 1466 minuten. Voor een aanvallend ingestelde speler vind ik dat eigenlijk een schandalig slechte statistiek.

Even ter vergelijking, Dos Santos heeft één goal en tien assists in 35 wedstrijden (2455 minuten), Tankovic staat in 23 wedstrijden (908 minuten) op vier goals en vier assists, Joris van Overeen staat na 38 wedstrijden (2778 minuten) op zes goals en zes assists. Nu zijn statistieken niet helemaal heilig maar dit zegt wel genoeg.
Laatst gewijzigd door AZ 4 Life op 07 mar 2016, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

In hoeveel van die wedstrijden had hij een aanvallende rol? Bij mijn weten speelde hij vooral als verdedigende/controlerende middenvelder. Het is dan wel een aanvallend ingestelde speler maar wel met een meer verdedigende opdracht. Dan is vergelijken met Dos Santos en Tankovic niet echt fair. Dan is een vergelijking met Ortiz en Rienstra een stuk eerlijker.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Ik heb Van Overeem er even bij gezet. Maar hij heeft zelden tot nooit als defensieve middenvelder gespeeld. Hij speelde meestal hangend op links voor Dos Santos of op het middenveld voor Van Overeem. Hij is door Van den Brom van het weekend ook opgesteld omdat hij meer voetballend vermogen naar voren zou hebben in de kleine ruimte. Ik heb het niet gezien.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Ook links voorin is niet zijn positie. Daar mist hij de snelheid voor. Haye is enkel bruikbaar als tien met twee controleurs in zijn rug. In die rol heeft hij volgens mij weinig minuten gemaakt. Dan begrijp ik ook wel dat je op andere posities zo'n rol zou moeten afdwingen maar daar is hij inderdaad niet in geslaagd, mede omdat zijn kwaliteiten te éénzijdig zijn.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Dat vind ik te makkelijk. Dos Santos is ook geen linksbuiten. Daarnaast hoef je niet per se snel te zijn om rendement te hebben op die positie. Naar binnen kappen en een keer een knappe pass geven is al teveel gevraagd aan Haye. Hij is toch zo goed in de kleine ruimte en heeft toch zoveel voetballend vermogen? Dan mag hij best wat meer laten zien dan één assist in 31 wedstrijden. Het zijn allemaal risicoloze passjes die hij geeft. Kan wel aardig voetballen maar heeft tot op heden totaal niet aangetoond over een bovengemiddeld inzicht te beschikken.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16052
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

AZ 4 Life schreef:Dat vind ik te makkelijk. Dos Santos is ook geen linksbuiten. Daarnaast hoef je niet per se snel te zijn om rendement te hebben op die positie. Naar binnen kappen en een keer een knappe pass geven is al teveel gevraagd aan Haye. Hij is toch zo goed in de kleine ruimte en heeft toch zoveel voetballend vermogen? Dan mag hij best wat meer laten zien dan één assist in 31 wedstrijden. Het zijn allemaal risicoloze passjes die hij geeft. Kan wel aardig voetballen maar heeft tot op heden totaal niet aangetoond over een bovengemiddeld inzicht te beschikken.
Tankovic wel?
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

AZ 4 Life schreef:Dat vind ik te makkelijk. Dos Santos is ook geen linksbuiten. Daarnaast hoef je niet per se snel te zijn om rendement te hebben op die positie. Naar binnen kappen en een keer een knappe pass geven is al teveel gevraagd aan Haye. Hij is toch zo goed in de kleine ruimte en heeft toch zoveel voetballend vermogen? Dan mag hij best wat meer laten zien dan één assist in 31 wedstrijden. Het zijn allemaal risicoloze passjes die hij geeft. Kan wel aardig voetballen maar heeft tot op heden totaal niet aangetoond over een bovengemiddeld inzicht te beschikken.
Die risicoloze passing heeft te maken met positie (als hij op het middenveld speelt) en een stuk vertrouwen. Dos Santos is inderdaad geen linksbuiten maar bloedsnel, dat helft toch een groot deel om daar acties te maken en überhaupt in balbezit te komen. En verder gaat het niet om de assits maar om de passes waar een doelpunt uit kan komen of om de assist op de assist. Ik vind pure assists veel te mager als statistiek. In ieder geval vind ik om hetgeen hij in de Opleiding heeft laten zien dat hij wel degelijk inzichtelijke kwaliteiten heeft, alleen heeft hij dat nog niet weten te vertalen het eerste. Zie daar vooral een mentale oorzaak in.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10987
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

kuifje schreef:Haye is enkel bruikbaar als tien met twee controleurs in zijn rug.
Dan moet je dus 2 spelers op gaan offeren zodat hij zijn Overtoom-houding misschien om kan zetten in fraaie passes, doelpunten en assists. Dat gaat niet gebeuren.

Hopelijk zijn er geen mensen die Haye beter vinden dan Van Overeem. Dat zou lachwekkend zijn. Zoals AZ 4 Life ook al aangeeft: hij kreeg zondag de voorkeur vanwege zijn voetballende kwaliteiten in aanvallend opzicht. Los van de discussie of hij die kwaliteiten uberhaupt wel heeft heb ik daar tijdens de wedstrijd in ieder geval niets van gezien. Zinloze wisseling dus.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gesloten