AZ-Feyenoord (zo 22 apr, 18.00u, KNVB-beker)

Alle gespeelde wedstrijden van de hoofdmacht van AZ
Josje
Oude garde
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:06
Locatie: Zdam

ForzAZ schreef: 22 apr 2018, 21:53 Terug thuis uit De Kuip. Weer een zeer teleurstellende finale.

Voor de wedstrijd lees ik via twitter dat Van Rhijn speelt. Eerste tegenvaller.

De wedstrijd begint en dan wordt vanuit de ene kant naast het doel van het ´sfeervak´ zeker tien minuten fakkels e.d. op het veld gegooid. Hoe dupeer je je eigen club!? Tweede tegenvaller.

Na een half uur of zo opeens 'tis stil aan de overkant'. De stand is 0-0 en AZ is niet superieur in het veld tegen Feyenoord. Welke dombo's gaan dit zingen? Twee minuten later 0-1 en even later klinkt dit liedje van de feestvierende overkant. Eigen schuld! Derde tegenvaller.

Verder de hele wedstrijd bleef er gegooid worden. Geen vuurwerk meer, maar bier en glazen. Wat bezielt deze gasten? Onze eigen supporters. Vierde tegenvaller.

De wedstrijd viel net als vorig jaar weer zwaar tegen. Feyenoord zakte in en AZ liep chaotisch door elkaar. Achterin niet kort dekkend. Het middenveld veel te veel balverlies. Voorin te zwak. Vijfde tegenvaller.

AZ heeft vandaag op alle fronten verloren. Hopelijk worden hier door iedereen lessen uitgetrokken! Laat het verstand zegevieren!!
We weten weer waar we staan, en inderdaad ‘Laat het verstand zegevieren’.
Ook dit seizoen weer niet kunnen winnen van de top 3:
2 x verlies tegen PSV
3 x verlies tegen Feyenoord
1 x verlies tegen ajax (nog 1x te gaan)
Doelsaldo: 6 voor, 17 tegen.
We eindigen als 3e in de competitie. Daar moeten we heel erg tevreden mee zijn. Is eigenlijk boven onze stand.
Kwalitatief komt onze selectie gewoon te kort in wedstrijden tegen de top 3. Het is echt niet steeds toeval, pech, een slechte scheidschrechter, etc.
En het is ook geen schande voor een club als de onze om 3e te eindigen. Maar een structurele plek tussen de top 3, nee dat is gewoon te hoog gegrepen.
Laat het verstand zegevieren!
1keerraken
Seizoenkaarthouder
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 jul 2017, 18:59

Een dag verder en ik ben er eigenlijk nog steeds behoorlijk ziek van ! De 5-3-2 die tegen PSV bijna goed uitpakte, was iets teveel respect voor dit Feyenoord. Robin van Persie heeft bijna niet om hoeven schakelen, Kevin Diks is een hele matig back die onder druk al vrij snel bezwijkt. En dat bleek had 4 minuten na de invalbeurt van Idrissi al geel te pakken, dat weet iedereen toch waarom maken we daar geen gebruik van? Weghorst is geen spits voor een 2 spitsen systeem die jongen moet bediend worden, nu liep hij net als Alireza constant uit positie. Met andere woorden we hebben Feyenoord in het zadel geholpen en ons zelf in de voet geschoten, dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Tel daarbij op dat een ieder iets onder zijn gebruikelijke niveau speelde en dan verlies je dus van een matig Feyenoord.
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

differentcook schreef: 22 apr 2018, 21:18 Haha, Bromfanbril. Ik ben helemaal geen Brom fan, maar een waarheidszoeker. En om die reden heb ik bezwaar tegen je statements en pispaaltjeszoeken.
Ik zoek geen pispaaltje.
Ik maak een analyse.
Als je vechtmachine opeens een pruttelende fluitketel is geworden dan zit het probleem ergens logistiek of bij de aanjagers en leidinggevers.


Zo ben ik ook van mening dat al die mensen die na deze finale opeens doen alsof Bizot flut was omdat hij er 3 om de oren heeft gekregen ook gewoon hun mening mogen komen inleveren.

Die bal van Vilhena die hij pakt en ook zijn uitworpen en een aantal andere momenten tonen gewoon aan dat hij een goeie doelman is.
Bij Alkmaar begint de victorie!
Gebruikersavatar
AZ Twello
Invaller
Berichten: 2152
Lid geworden op: 22 dec 2004, 10:01
Locatie: Twello
Contacteer:

Topmiddag gehad, helaas met niet het gewenste resultaat. Feyenoord stond gewoon beter, was verdedigend een hecht blok. Alireza continu met 2 / 3 man op zijn nek, Weghorst stond hierdoor en mede door de speelstijl op een eiland. Dat de aanval van Feyenoord dan toch relatief zeer gemakkelijk door onze verdediging heen snijdt met 5 verdedigers vind ik merkwaardig. Bij aanvallen stonden de backs teveel naar binnen; werd de pass niet op de lopende Til gegeven. Daarnaast ontbrak gewoon de vorm van de dag. Strijd werd er wel gestreden, een zeer zwakke Kuipers. Toch genoten van de zeker 80 minuten durende support van AZ kant. Het Weghorst on fire kwam goed door. Benieuwd naar de foto's van de opkomst. Mooi doekie weer. Overigens ook een mooi doek aan de kant van Feyenoord. Achteraf had AZ gewoon 4-3-3 moeten spelen; je hebt dan 2 handenbindertjes met Idrissi en Alireza, de looplijnen zijn vertrouwd en bekend..ach ja dat is makkelijk zeggen achteraf. Tegen 020 komende week in ieder geval 4-3-3 met Idrissi die uitstekend inviel.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Last Scout schreef: 23 apr 2018, 08:07 Ik zoek geen pispaaltje.
Ik maak een analyse.
Als je vechtmachine opeens een pruttelende fluitketel is geworden dan zit het probleem ergens logistiek of bij de aanjagers en leidinggevers.


Zo ben ik ook van mening dat al die mensen die na deze finale opeens doen alsof Bizot flut was omdat hij er 3 om de oren heeft gekregen ook gewoon hun mening mogen komen inleveren.

Die bal van Vilhena die hij pakt en ook zijn uitworpen en een aantal andere momenten tonen gewoon aan dat hij een goeie doelman is.
Sorry, maar jouw post voldoet niet aan wat ik een degelijke analyse zou noemen, waar men wat mee kan. Wel zie ik, net als bij sommige anderen, dat bij tegenspoed gezocht wordt naar een enkele persoon waarop het ongenoegen kan worden geprojecteerd. Meer onderbuik dus dan analyse.
Laatst gewijzigd door differentcook op 23 apr 2018, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
we can come an end
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

AZ kan fantastisch voetballen. Dat is, met het beperkte budget, het resultaat van goede keuzes maken en met gedreven, maar niet top, spelers keihard werken. Met deze maximalisatie (de reden waarom AZ voor mij een aantrekkelijke club is) kun je een eind komen en pak je in een competitie mogelijk ook een team met meer intrinsieke kwaliteiten, die niet maximaliseert. Winnen van teams met extra kwaliteiten blijft echter een harde dobber, vooral als het gaat om een prijs en die tegenstander ook voldoende prikkels heeft om voor deze wedstrijd te maximaliseren.

Daarnaast ben je mentaal ook kwetsbaar als je zelf al op de toppen van je kunnen bezig bent. Dit kan dus opspelen bij topwedstrijden.
Laatst gewijzigd door differentcook op 23 apr 2018, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
we can come an end
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

differentcook schreef: 23 apr 2018, 08:18 Sorry, maar jouw post voldoet niet aan wat ik een degelijke analyse zou noemen, waar men wat mee kan. Wel zie ik, net als bij sommige anderen, dat bij tegenspoed gezocht wordt naar een enkele persoon waarop het ongenoegen kan worden geprojecteerd.
Dat is omdat je een bepaalde vooringenomenheid er in leest die er niet is.

Het is volkomen onzinnig om te doen alsof het alweer aan de scheidsrechter lag of dat het allemaal maar toeval is.
Er zijn samenhangende factoren, alle factoren die vooraf aan dit seizoen nog aangewezen konden worden of zelfs vooraf aan deze wedstrijd zijn uitgeschakeld.

Geen mattias johansson, geen ben rienstra, geen dabney dos santos, geen fred friday, geen levi garcia, geen jop v.d linden en nee ook geen pantelis hatzidiakos op het veld.
Geen gekke penalties of onterecht afgekeurde goals, geen rode kaarten of spontane blessures.
Geen vormdip en al helemaal geen individuele vormdip bij onze topspelers. (Hattrick Alireza, zelfs Weghorst heeft recent gescoord).
Geen overleden (oud)spelers of ernstig zieke vrienden.
Geen bestuurlijke onrust of een trainer die actief vocaal weggewenst wordt.

We speelden op Van Rhijn na met onze beste 11 (tactische keuze).
We speelden een andere tactiek (tactische keuze).
Er werd achteruitgevoetbald (tactische keuze).
We speelden zonder vuur (mentale issue).
We speelden uit terwijl wij in theorie de thuisploeg waren (mentale issue).
Er werd laat gewisseld (tactische keuze)
Falende tactiek werd 65 minuten lang gehandhaaft (tactische keuze).


Wie is er eindverantwoordelijk voor onze tactiek en mentale coaching?

Als het toch verdomme de trainer niet is dan mag hij gelijk naar huis want dan heeft deze geen enkele meerwaarde.

Je doet alsof mijn redenatie oppervlakkig is terwijl je zelf helemaal niet hebt nagedacht.
Zijn we omgekocht? Mocht het van de voetbalgoden niet zo zijn? Wat is jouw antwoord.

En voor zover je antwoord zou zijn 'kwaliteitsverschil' : we hebben twee van de beste vleugelflitsers van de eredivisie, elk team in de eredivisie zou Midtsjo, Bizot en Svensson over nemen en beter worden en het gros zou Koopmeiners,Ouwejan,Til en Vlaar direct in de basiself overnemen.

Dan blijven Van Rhijn en Wuytens over, het 'toeval' wil dat ik al sinds het vertrek van Gouweleeuw roep dat daar een oplossing voor moet komen en dat deze niet in onze jeugd te halen is.

Dus roept u maar.

Voetbalgoden,omkoping,Wuytens,Vlaar,Van Rhijn of v.d Brom.

Wie is het?
Bij Alkmaar begint de victorie!
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

differentcook schreef: 23 apr 2018, 08:24 AZ kan fantastisch voetballen. Dat is, met het beperkte budget, het resultaat van goede keuzes maken en met gedreven, maar niet top, spelers keihard werken. Met deze maximalisatie (de reden waarom AZ voor mij een aantrekkelijke club is) kun je een eind komen en pak je in een competitie mogelijk ook een team met meer intrinsieke kwaliteiten, die niet maximaliseert. Winnen van teams met extra kwaliteiten blijft echter een harde dobber, vooral als het gaat om een prijs en die tegenstander ook voldoende prikkels heeft om voor deze wedstrijd te maximaliseren.

Daarnaast ben je mentaal ook kwetsbaar als je zelf al op je toppen loopt. Dit kan dus opspelen bij topwedstrijden.
Ik kom al meer dan veertig jaar naar AZ. Al zo vaak heb ik teleurstellingen als gisteren ervaren. Wanneer het er op aan komt en het ècht ergens om gaat geeft AZ te vaak niet thuis. Blijkbaar hoort dat bij onze club. En dan gaat het echt niet alleen om wedstrijden tegen de zgn. top3. Zou Robert Eenhoorn met zijn winnaarsmentaliteit deze 'cultuur' kunnen ombuigen?
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Last Scout schreef: 23 apr 2018, 08:39 Dat is omdat je een bepaalde vooringenomenheid er in leest die er niet is.

Het is volkomen onzinnig om te doen alsof het alweer aan de scheidsrechter lag of dat het allemaal maar toeval is.
Er zijn samenhangende factoren, alle factoren die vooraf aan dit seizoen nog aangewezen konden worden of zelfs vooraf aan deze wedstrijd zijn uitgeschakeld.

Geen mattias johansson, geen ben rienstra, geen dabney dos santos, geen fred friday, geen levi garcia, geen jop v.d linden en nee ook geen pantelis hatzidiakos op het veld.
Geen gekke penalties of onterecht afgekeurde goals, geen rode kaarten of spontane blessures.
Geen vormdip en al helemaal geen individuele vormdip bij onze topspelers. (Hattrick Alireza, zelfs Weghorst heeft recent gescoord).
Geen overleden (oud)spelers of ernstig zieke vrienden.
Geen bestuurlijke onrust of een trainer die actief vocaal weggewenst wordt.

We speelden op Van Rhijn na met onze beste 11 (tactische keuze).
We speelden een andere tactiek (tactische keuze).
Er werd achteruitgevoetbald (tactische keuze).
We speelden zonder vuur (mentale issue).
We speelden uit terwijl wij in theorie de thuisploeg waren (mentale issue).
Er werd laat gewisseld (tactische keuze)
Falende tactiek werd 65 minuten lang gehandhaaft (tactische keuze).


Wie is er eindverantwoordelijk voor onze tactiek en mentale coaching?

Als het toch verdomme de trainer niet is dan mag hij gelijk naar huis want dan heeft deze geen enkele meerwaarde.

Je doet alsof mijn redenatie oppervlakkig is terwijl je zelf helemaal niet hebt nagedacht.
Zijn we omgekocht? Mocht het van de voetbalgoden niet zo zijn? Wat is jouw antwoord.

En voor zover je antwoord zou zijn 'kwaliteitsverschil' : we hebben twee van de beste vleugelflitsers van de eredivisie, elk team in de eredivisie zou Midtsjo, Bizot en Svensson over nemen en beter worden en het gros zou Koopmeiners,Ouwejan,Til en Vlaar direct in de basiself overnemen.

Dan blijven Van Rhijn en Wuytens over, het 'toeval' wil dat ik al sinds het vertrek van Gouweleeuw roep dat daar een oplossing voor moet komen en dat deze niet in onze jeugd te halen is.

Dus roept u maar.

Voetbalgoden,omkoping,Wuytens,Vlaar,Van Rhijn of v.d Brom.

Wie is het?
Mijn idee, een analyse zou ik het niet willen noemen, staat hierboven beschreven. Ik denk dat jouw beeld over de relatieve sterkte van spelers vertekend is. AZ haalt gewoon het maximale uit de spelers en het team, waardoor het beter lijkt dan het is. Dit lijkt ook verband te houden met het beperkte slagingspercentage van AZ-ers die hogerop gaan (na het Scheringa tijdperk). Dezelfde strategie waar jij zo tegen ageert is succesvol gebruikt tegen PSV en AZ's eigen spel heeft keer op keer gefaald tegen 'top'teams. Je moet vaak een wat bredere blik hebben om oorzaak-gevolg relaties te kunnen leggen.
we can come an end
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

In theorie valt er wel wat te zeggen voor de 5-3-2 natuurlijk. Het idee is dat je, als het goed gaat, met 3-5-2 komt te staan en je het middenveld stevig in handen krijgt. Helaas waren Til, Koopmeiners en Midtsjö degenen die het het meest lieten afweten. De opkomende Haps zou op die manier door Svensson opgevangen worden zodat Alireza daar niet achteraan zou hoeven. Het middenveld van Feyenoord is ook hun sterkste linie dus het viel te verwachten dat daar de strijd beslist zou gaan worden. En als we terug denken aan de thuiswedstrijd (0-4) dan is het inbouwen van extra verdedigende zekerheid helemaal zo dom nog niet. Ook was gebleken dat we met een 5-3-2 systeem tegen PSV thuis in staat waren een topwedstrijd neer te zetten waarin we een kwartier voor tijd nog voor stonden. Als je als team in staat bent meerdere systemen te spelen is het kiezen voor één van die systemen ook een vorm van 'van eigen kracht uit gaan'. Zou me niets verbazen als er volgende week weer 5-3-2 gespeeld wordt.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

AZA'dam schreef: 23 apr 2018, 08:48 In theorie valt er wel wat te zeggen voor de 5-3-2 natuurlijk. Het idee is dat je, als het goed gaat, met 3-5-2 komt te staan en je het middenveld stevig in handen krijgt. Helaas waren Til, Koopmeiners en Midtsjö degenen die het het meest lieten afweten. De opkomende Haps zou op die manier door Svensson opgevangen worden zodat Alireza daar niet achteraan zou hoeven. Het middenveld van Feyenoord is ook hun sterkste linie dus het viel te verwachten dat daar de strijd beslist zou gaan worden. En als we terug denken aan de thuiswedstrijd (0-4) dan is het inbouwen van extra verdedigende zekerheid helemaal zo dom nog niet. Ook was gebleken dat we met een 5-3-2 systeem tegen PSV thuis in staat waren een topwedstrijd neer te zetten waarin we een kwartier voor tijd nog voor stonden. Als je als team in staat bent meerdere systemen te spelen is het kiezen voor één van die systemen ook een vorm van 'van eigen kracht uit gaan'. Zou me niets verbazen als er volgende week weer 5-3-2 gespeeld wordt.
Ik zou dat graag zien tegen ajax, maar dan beter uitgevoerd (en hopelijk ook een minder goed voorbereide en felle tegenstander).
we can come an end
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Nu weer eens gebleken is dat AZ ook met (zelfs maar liefst) drie -ervaren- centrale verdedigers net zo kwetsbaar is tegen de top 3 zie ik geen enkele reden om vanaf nu gewoon met Hatzidiakos en Idrissi in de basis te beginnen. Met Pantelis speelde AZ ook veel wedstrijden met nauwelijks tegendoelpunten en Iddrissi heeft een uitstekend rendement gehaald en AZ heeft echt goede wedstrijden gespeeld met hem in de basis. Spelen ze slecht dan wissel je ze in de wedstrijd.

Over gisteren, pijnlijk en teleurstellend. De tijd is denk ik wel in ons voordeel en AZ kan en moet kwalitatief nog stappen maken om echt aan te haken. De derde plaats (met minieme kans op plek 2) is gewoon zelf afgedwongen en zeer verdiend. Niks boven ons stand geleefd wat dat betreft.

Die supporters achter het doel en degenen die "het is stil aan de overkant" zongen [-X
...... and that's what we mean by honey \:D/
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

differentcook schreef: 23 apr 2018, 08:46 Mijn idee, een analyse zou ik het niet willen noemen, staat hierboven beschreven. Ik denk dat jouw beeld over de relatieve sterkte van spelers vertekend is. AZ haalt gewoon het maximale uit de spelers en het team, waardoor het beter lijkt dan het is. Dit lijkt ook verband te houden met het beperkte slagingspercentage van AZ-ers die hogerop gaan (na het Scheringa tijdperk). Dezelfde strategie waar jij zo tegen ageert is succesvol gebruikt tegen PSV en AZ's eigen spel heeft keer op keer gefaald tegen 'top'teams. Je moet vaak een wat bredere blik hebben om oorzaak-gevolg relaties te kunnen leggen.
Als je niet de moeite doet om te lezen, dan discussieer niet.

Ik schrijf juist dat je breder moet kijken de tactiek is enkel een van de factoren die anders is dan anderen.

En 'for the record' Feyenoord speelde met Berghuis en Haps in het team, die jongens komen mij verdacht bekend voor, ik zou toch zweren dat ik ze ooit in een AZ truitje heb zien spelen.

Ik kijk juist naar het grotere plaatje, we zijn juist 2x als niet 3x zo sterk als vorig seizoen en toch kakken we compleet in tegen een Feyenoord dat juist ondermaats presteert.
Bij Alkmaar begint de victorie!
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Last Scout schreef: 23 apr 2018, 08:55 Als je niet de moeite doet om te lezen, dan discussieer niet.

Ik schrijf juist dat je breder moet kijken de tactiek is enkel een van de factoren die anders is dan anderen.

En 'for the record' Feyenoord speelde met Berghuis en Haps in het team, die jongens komen mij verdacht bekend voor, ik zou toch zweren dat ik ze ooit in een AZ truitje heb zien spelen.

Ik kijk juist naar het grotere plaatje, we zijn juist 2x als niet 3x zo sterk als vorig seizoen en toch kakken we compleet in tegen een Feyenoord dat juist ondermaats presteert.
Het gaat erom hoe ze spelen als AZ tegenover ze staat en wat AZ dan kan brengen.
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Last Scout schreef: 23 apr 2018, 08:55 Als je niet de moeite doet om te lezen, dan discussieer niet.

Ik schrijf juist dat je breder moet kijken de tactiek is enkel een van de factoren die anders is dan anderen.

En 'for the record' Feyenoord speelde met Berghuis en Haps in het team, die jongens komen mij verdacht bekend voor, ik zou toch zweren dat ik ze ooit in een AZ truitje heb zien spelen.

Ik kijk juist naar het grotere plaatje, we zijn juist 2x als niet 3x zo sterk als vorig seizoen en toch kakken we compleet in tegen een Feyenoord dat juist ondermaats presteert.
OK, je doet een poging allerlei factoren te beschouwen, maar ik vind dat nog steeds met een te smalle blik.
Berghuis en Haps waren zelfs bij de betere spelers van Feyenoord. Feyenoord is dan ook niet veel hogerop (en kun je je ook afvragen of 3-5-2 nodig was). Van Persie is echter een serieus gevaar en dat is gebleken.

En aub doe geen wilde uitspraken als 2x of 3x zo sterk, dat haalt alles onderuit.
we can come an end
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

AZA'dam schreef: 23 apr 2018, 08:48 In theorie valt er wel wat te zeggen voor de 5-3-2 natuurlijk. Het idee is dat je, als het goed gaat, met 3-5-2 komt te staan en je het middenveld stevig in handen krijgt. Helaas waren Til, Koopmeiners en Midtsjö degenen die het het meest lieten afweten. De opkomende Haps zou op die manier door Svensson opgevangen worden zodat Alireza daar niet achteraan zou hoeven. Het middenveld van Feyenoord is ook hun sterkste linie dus het viel te verwachten dat daar de strijd beslist zou gaan worden. En als we terug denken aan de thuiswedstrijd (0-4) dan is het inbouwen van extra verdedigende zekerheid helemaal zo dom nog niet. Ook was gebleken dat we met een 5-3-2 systeem tegen PSV thuis in staat waren een topwedstrijd neer te zetten waarin we een kwartier voor tijd nog voor stonden. Als je als team in staat bent meerdere systemen te spelen is het kiezen voor één van die systemen ook een vorm van 'van eigen kracht uit gaan'. Zou me niets verbazen als er volgende week weer 5-3-2 gespeeld wordt.
Ik verwachtte ook een 5-3-2. Wat jij zegt over Svensson en Haps dacht ik ook aan. Ik had Alireza iets naar binnen gehaald naar Weghorst toe. Niet Alireza naar links of Weghorst naar links. Maar de keuze voor Van Rhijn snap ik niet. Ik heb hem bij Jong AZ en enkele keren in AZ heel slap zien acteren. Terwijl Panta misschien af en toe een foute pass geeft maar wel alles geeft en de boel achterin ook nog eens coacht.

Van Rhijn startte de wedstrijd slap en onzeker. Toen kwam op een mooie positie een vrije trap, die ik Van Rhijn in de muur zie schieten en anders had ie meters naast gegaan. Waarom niet zijn wreeftrap die opeens onder de lat zakt? Daarna geeft ie een ontstellend zwakke crosspass. De inleiding tot de 0-1. Bij de voorzet laat ie zijn man op dat moment Berghuis los en gaat onder de bal door. Berghuis die nooit kopt kan hem in knikken en Bizot kan net keren. Jörgensen tikt de bal in.

Een cruciale goal deze 0-1, omdat wij het vanaf dat moment helemaal kwijt raken en Feyenoord op een beslissende voorsprong komt. Van Rhijn speelt hierin dus een kwalijke rol met twee fouten. Nogmaals ik wilde Panta in de opstelling en niet Van Rhijn. Voor mij is Van Rhijn dit seizoen de grootste teleurstelling. Ik had veel meer van hem verwacht.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

differentcook schreef: 23 apr 2018, 08:24 AZ kan fantastisch voetballen. Dat is, met het beperkte budget, het resultaat van goede keuzes maken en met gedreven, maar niet top, spelers keihard werken. Met deze maximalisatie (de reden waarom AZ voor mij een aantrekkelijke club is) kun je een eind komen en pak je in een competitie mogelijk ook een team met meer intrinsieke kwaliteiten, die niet maximaliseert. Winnen van teams met extra kwaliteiten blijft echter een harde dobber, vooral als het gaat om een prijs en die tegenstander ook voldoende prikkels heeft om voor deze wedstrijd te maximaliseren.

Daarnaast ben je mentaal ook kwetsbaar als je zelf al op je toppen loopt. Dit kan dus opspelen bij topwedstrijden.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Als je kijkt naar de voorwaarden waardoor een andere club in de laatste 50 jaar kampioen is geworden buiten de traditionele top 3, dan is grootste voorwaarde €€€€€. Het kopen van kwaliteit en voornamelijk ervaring geven het team net de doorslag om die extra stap te maken.

AZ doet het fantastisch, vorig jaar speelden meerdere spelers nog in de tweede divisie en nu spelen ze al 3 kwart van de ploegen in de competitie naar huis.
Feyenoord heeft het gisteren goed gedaan, ze hebben zich aangepast aan AZ en duidelijk gebruik gemaakt van de individuele kwaliteiten van onder andere spelers die AZ voor miljoenen heeft verkocht.

Het enige wat AZ dus niet heeft is ervaring en daardoor een plus aan kwaliteit. Maar het verliezen van finales (hoe zuur ook) verteld ook het verhaal dat het AZ lukt mee te doen. Dat AZ een fundament heeft staan qua organisatie en visie. Dat spelers die vorig nog tweede divisie speelden nu al hebben mee gedaan en nog 5 jaar een contract hebben. Dat het misschien het lukt een jaar langer van gegroeide spelers te kunnen genieten en in te lopen op de eeuwige cyclus van je beste spelers en ervaring te verkopen. Het is de enige weg zonder de financiële middelen en naar mijn inzien de mooiste weg.
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Volledig mee eens.
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Pantelis was persoonlijk verantwoordelijk voor het vorige verlies tegen Feyenoord. Dat is ook een drama. Grootste probleem gisteren was het systeem. Alireza is geen 10 en moet het hebben van zijn samenwerking met Jonas, enzovoort. Als je die automatismen allemaal weghaalt dan zie je wat er gebeurt. Hoeveel echte kansen hebben we nou gecreëerd? Twee en halve?
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

Geest van Dirk schreef: 23 apr 2018, 09:02 Het gaat erom hoe ze spelen als AZ tegenover ze staat en wat AZ dan kan brengen.
Juistem.
En wie heeft daar meer invloed op dan de trainer?
Bij Alkmaar begint de victorie!
Plaats reactie