Mexicaanse Griep: hel en verdoemenis, of hype?

Op zoek naar interessant leesvoer? Hier zijn nostalgische topics van niveau terug te vinden.
Gesloten

Varkensgriep?

Hel en verdoemenis!
12
29%
Don't believe the hype!
30
71%
 
Totaal aantal stemmen: 42
bart van der velden
Supporter
Berichten: 228
Lid geworden op: 11 jan 2008, 10:42

Er bestaat ook vrij veel wetenschappelijk onderzoek waarin zelfs wordt gesproken over negatieve effecten van hulp. Beroemd voorbeeld is Tanzania. Bij zijn onafhankelijkheid begin jaren 60 was het één van de meest welvarende landen van Zuidelijk Afrika. (ik geloof zelfs meest welvarend). Het westen heeft er de laatste 40 jaar ongeveer 45 miljard dollar ontwikkelingshulp in gestopt. Het resultaat is dat het nu zo'n beetje het armste land ter wereld is, met een BNP van ongeveer 4 miljard dollar.

Veel deskundigen wijten dat aan de ontwikkelingssamenwerking, waarmee de lokale economie werd weggeconcurreerd en de inflatie bevorderd. Ander recent voorbeeld is Oeganda, waar het (oa met Nederlands geld) gefinancierde ziekenhuizenproject er toe geleid heeft dat vrijwel alle ziekenhuizen in het lang leegstaan, geen stroom hebben of in elkaar zijn gestort. Redenen zijn ongeveer hetzelfde. NRC had daar laatst een boeiende reeks artikelen over.
Gebruikersavatar
Cruz Azul
Beheerder
Berichten: 1490
Lid geworden op: 14 jan 2005, 12:47

schoorl
Fanatic
Berichten: 523
Lid geworden op: 26 jul 2004, 17:39

Ja en wat bedoel je hiermee?
ALKMAAR CITY OF DREAMS
Gebruikersavatar
Cruz Azul
Beheerder
Berichten: 1490
Lid geworden op: 14 jan 2005, 12:47

schoorl schreef:Ja en wat bedoel je hiermee?
Dat één van de grootste paniekzaaiers een financieel belang heeft bij onrust.
Gebruikersavatar
sander26
Seizoenkaarthouder
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 jan 2005, 16:02
Locatie: Winkel

Opnieuw vier doden door Mexicaanse griep

AMSTERDAM - Deze week zijn opnieuw vier mensen overleden door de Mexicaanse griep. Het gaat om twee kinderen en twee volwassenen, aldus het RIVM.


Het is onduidelijk welke van deze vier gevallen al eerder in de pers zijn verschenen.

Zo overleed een driejarig meisje uit Boxmeer donderdag nadat het sinds begin deze week griepverschijnselen had. Onbekend is dus of zij een van de nu genoemde vier slachtoffers is.
alkmaar75
Dagjesmens
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 apr 2009, 08:32

Als je er maar niet over gaat zingen , anders krijgt jouw vak een stadion verbod. :D
De wortel uit 81 is 09.
tAZ
Fanatic
Berichten: 600
Lid geworden op: 25 nov 2008, 11:19

AZ laat spelers inenten tegen griep
Van onze Telesportredactie
ALKMAAR - Voetbalclub AZ laat zijn spelers morgen na het duel tegen Feyenoord of maandag inenten tegen de Mexicaanse griep.

Bij Dinamo Kiev-Inter namen veel supporters onlangs al voorzorgmaatregelen tegen de Mexicaanse griep. Foto: REUTERS

Eerder werd al bekend dat in verband met de Mexicaanse griep een wedstrijd in de hoofdklasse B tussen SDC Putten en LRC Leerdam niet doorgaat. De Puttense ploeg had om uitstel gevraagd omdat zeven amateurvoetballers besmet zijn.

Ook in België raakt de griep het voetbal. Het duel in de 3e nationale klasse B tussen URS Centre en Bleid van zaterdagvanavond is afgelast. Bij URS Centre hebben vier spelers de Mexicaanse griep en zijn er mogelijk nog acht andere gevallen.
DefJK
Seizoenkaarthouder
Berichten: 313
Lid geworden op: 22 mei 2007, 16:15
Locatie: Alkmaar

Ik was er voor mezelf al uit, maar nu blijkt dus dat mijn kind (1,2 jaar) op zeer korte termijn een oproep gaat krijgen voor een inenting voor de Mexicaanse griep (zoals gisteren breed uitgemeten in de media).

Ik zou wel eens willen weten wie er nog meer met het dillema zit intenting/of niet voor je kind. Ik heb zeer verdeelde meningen gehoord tot nu toe, en ben er nu niet meer zo zeker van. Grootste discussie is tot nu toe met mijn vrouw. 1 van ons wil wel laten inenten de ander niet.......wat te doen?? :(
Gebruikersavatar
Plien
Reservespeler
Berichten: 1685
Lid geworden op: 27 apr 2007, 11:14
Locatie: Nieuw-Vennep

DefJK schreef:Ik was er voor mezelf al uit, maar nu blijkt dus dat mijn kind (1,2 jaar) op zeer korte termijn een oproep gaat krijgen voor een inenting voor de Mexicaanse griep (zoals gisteren breed uitgemeten in de media).

Ik zou wel eens willen weten wie er nog meer met het dillema zit intenting/of niet voor je kind. Ik heb zeer verdeelde meningen gehoord tot nu toe, en ben er nu niet meer zo zeker van. Grootste discussie is tot nu toe met mijn vrouw. 1 van ons wil wel laten inenten de ander niet.......wat te doen?? :(
Volg je gevoel, als je alles leest wat in de media verschijnt wordt je gek. Is je kind gezond kan je het risico nemen, is mijn persoonlijke mening. Gisteren een nichtje van mijn collega ziek geworden met deze griep terwijl ze 8 dagen geleden was ingeent omdat ze in een risicogroep zit. Toeval??
Zit zelf ook in een risicogroep maar weiger ook al 10 jaar de gewone griepprik.
Volgens de deskundigen duurt het enige jaren voordat je weerstand groot genoeg is en dan zou een prik nu meteen beschermen? Moeilijk hoor.
Succes met de discussie.
Dreaming and doing are different things.
Eerste wedstrijd: 14 januari 1973 AZ '67 - FC Twente (2-2)
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3133
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

tAZ schreef:AZ laat spelers inenten tegen griep
Van onze Telesportredactie
ALKMAAR - Voetbalclub AZ laat zijn spelers morgen na het duel tegen Feyenoord of maandag inenten tegen de Mexicaanse griep.

Bij Dinamo Kiev-Inter namen veel supporters onlangs al voorzorgmaatregelen tegen de Mexicaanse griep. Foto: REUTERS

Eerder werd al bekend dat in verband met de Mexicaanse griep een wedstrijd in de hoofdklasse B tussen SDC Putten en LRC Leerdam niet doorgaat. De Puttense ploeg had om uitstel gevraagd omdat zeven amateurvoetballers besmet zijn.

Ook in België raakt de griep het voetbal. Het duel in de 3e nationale klasse B tussen URS Centre en Bleid van zaterdagvanavond is afgelast. Bij URS Centre hebben vier spelers de Mexicaanse griep en zijn er mogelijk nog acht andere gevallen.
We zijn in Nederland niet de enige:
[color=#0000FF][u]RTL[/u][/color] schreef:Vijf voetbalcubs 'illegaal' ingeënt

Van AZ was dat al bekend, van de andere clubs nog niet. De clubs zijn waarschijnlijk aan de vaccinaties gekomen via hun clubartsen, die in veel gevallen ook werken als huisarts. Alleen huisartsen krijgen namelijk de inentingen om risicogroepen in te enten.

Wie niet tot een risicogroep behoort, heeft geen recht op een inenting. Toch zijn de inentingen strikt genomen niet illegaal, omdat er geen wet is die het verbiedt.

RIVM-directeur Coutinho: "Hiertegen kun je niet optreden we zijn geen politieagent." Maar het is duideljik dat de clubs hun boekje te buiten zijn gegaan: "De huisartsen die dat doen hebben straks minder vaccins voor mensen die echt risico lopen. Dat is niet juist."

Collega clubartsen spreken schande van hun collega’s. Bij FC Utrecht noemen ze het ‘verwerpelijk’, Roda JC vindt het niet uit te leggen. "Nu kinderen ook worden ingeënt heb je straks misschien wel een tekort aan vaccins. En dan ga je gezonde sporters inenten?", aldus de clubarts.

Alle vijf clubs bevestigen de conclusies van Editie NL wel, maar verder wil alleen Vitesse reageren. Volgens een woordvoerder van de club hadden de meeste spelers toch al recht op een vaccinatie, omdat ze jonge kinderen hebben. De club vergeet gemakshalve even dat dat beleid pas een dag na de vaccinatie van de spelersgroep is vastgesteld.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
radiohoofd
Supporter
Berichten: 131
Lid geworden op: 18 apr 2006, 22:44
Locatie: Laren (NH)
Contacteer:

DefJK schreef:Ik was er voor mezelf al uit, maar nu blijkt dus dat mijn kind (1,2 jaar) op zeer korte termijn een oproep gaat krijgen voor een inenting voor de Mexicaanse griep (zoals gisteren breed uitgemeten in de media).

Ik zou wel eens willen weten wie er nog meer met het dillema zit intenting/of niet voor je kind. Ik heb zeer verdeelde meningen gehoord tot nu toe, en ben er nu niet meer zo zeker van. Grootste discussie is tot nu toe met mijn vrouw. 1 van ons wil wel laten inenten de ander niet.......wat te doen?? :(

Zit er zelf ook mee, mijn vrouw en ik hebben zelf nog nooit griep gehad. Weten dus alleen van de verhalen hoe het kan zijn. Is dan je anderhalf jaar oude zoon wel of niet bestand tegen griep? Hij heeft tot nu toe wel eens een licht verkoudheidje gehad maar is verders in blakende gezondheid. GA je hem dan die rommel geven. :?:
Ok computer
Gebruikersavatar
VAK K
Glory-hunter
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 sep 2005, 14:58

radiohoofd schreef:[..]



Zit er zelf ook mee, mijn vrouw en ik hebben zelf nog nooit griep gehad. Weten dus alleen van de verhalen hoe het kan zijn. Is dan je anderhalf jaar oude zoon wel of niet bestand tegen griep? Hij heeft tot nu toe wel eens een licht verkoudheidje gehad maar is verders in blakende gezondheid. GA je hem dan die rommel geven. :?:
Zit met het zelfde probleem de een wil wel de ander niet wat moet je nu als ouder!!!!!!!!!!!!!!!!!!
If I cant win I wont play.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Je hebt ook nooit DKT of P gehad. Toen heb je je dat ook nooit afgevraagd, dus hup, halen die spuit. Aanstelgedrag.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

MO7 schreef:Je hebt ook nooit DKT of P gehad. Toen heb je je dat ook nooit afgevraagd, dus hup, halen die spuit. Aanstelgedrag.
Voorlopig vind ik het maar hel en verdoemenis. Dat half werkschuw en bemoederend tuig op mijn kosten doordeweeks naar de dokter gaat vind ik nog tot daar aan toe. Maar dat mijn anderhalfuurtje BNR in de auto nu constant wordt verneukt door 'nieuwtjes' over die griep vind ik echt idioot. BNR is toch voor mensen die wel actief iets bijdragen aan de maatschappij?
DefJK
Seizoenkaarthouder
Berichten: 313
Lid geworden op: 22 mei 2007, 16:15
Locatie: Alkmaar

Ik heb voor mijn vrouw en mezelf een aantal afwegingen gemaakt waarom wel of juist niet de griepprik voor mijn kind te gaan halen.


Allereerst de pro’s dan maar
- Je zou je kind kunnen inenten om een gevaar voor deze virus te voorkomen.
- De overheid zegt dat het veilig is en dat vooral alle risicogroepen waaronder kinderen tussen de 0,5 jaar en 6 ingeënt dienen te worden.
- Het is een pandemie dus waarom niet het risico vermijden?
- Ik heb ook alle andere vaccinaties voor mijn kind gehaald of ga deze nog halen, waarom niet nog een vaccinatie voor dit virus?

De contra’s zijn een stuk groter in mijn beleving
- Er is niet genoeg onderzoek gedaan naar of het vaccin überhaupt werkt, deze resultaten schijnen pas half december echt kenbaar gemaakt te worden. Vooral de effecten op de lange termijn zijn niet getest.
- De overheid, minister Klink, heeft 34 miljoen vaccins besteld, deze moeten toch uitgegven worden anders gaat hij op zijn bek en zou hij moeten verklaren waarom hij dit heeft gedaan. (lijfsbehoud)
- De officieele adviseur van minister Klink, Ab Osterhaus, is voorzitter van de ESWI (European Scientific Working Group on Influenza. Deze groep is volledig gefinancieerd door de farmaceutische industrie waaronder Novartis en GSK. Precies de bedrijven waar het vaccin is aangekocht.
- De vaccin fabrikanten eisen een zeer beperkte aansprakelijkheid omdat het vaccin in zo’n korte periode is ontwikkeld.
- De stoffen in het vaccin zijn zeer omstreden. Er wordt kwikderivaat alsmede Squaleen gebruikt. Deze hulpstoffen worden over het algemeen afgeraden bij zwangere vrouwen en kinderen, het is bewezen dat deze middelen blijvend letsel kunnen veroorzaken.
- Het griepvirus is een milde variant die met een paar dagen uitzieken genezen kan worden, waarom hier een vaccin tegen halen. Er zijn in Nederland in totaal +-650 mensen opgenomen in het ziekenhuis met het virus. Hiervan zijn er in totaal 17 overleden. Het is niet bekend hoeveel mensen daarbuiten ook het virus hebben opgelopen. Dit is voor mij een zo’n gering aantal dat ik het een te verwaarlozen risico vindt.
- Er zijn momenteel wereldwijd al een aantal variaties op het virus waar het vaccin zeker niet tegen zou werken. Wat is de kans dat als mijn kind het zou krijgen, het geen gemuteerde variant is?
- Wil ik met mijn kind een 2-tal keren een prik gaan halen, die uiteindelijk toch niet blijkt te werken. Ik heb het al zwaar genoeg met de andere vaccinaties die mijn kind krijgt.

Nu heb ik in mijn verhaal niet eens alle complot theorieën die op internet rond zwerven meegenomen en redelijk tot de feiten gebleven. Mijn conclusie was en is dat ik mijn kind niet laat inenten en ik ben blij dat ik mijn vrouw hiervan ook heb weten te overtuigen. Ik ben benieuwd naar mensen die het wel hebben laten doen wat voor afwegingen die hebben genomen om het wel te laten doen. Ik heb nog even de tijd voordat de oproep op mijn deurmat valt, dus genoeg tijd om mijn beslissing eventueel bij te stellen, daar ik nog steeds niet zeker ben van mijn zaak.

@anti......dus mensen met kinderen zijn werkschuw en bemoederend tuig en leveren geen bijdrage aan deze maatschappij?? Volgens mij vormen wij juist een groot deel van de maatschappij, en word een land gebouwd op mensen met kinderen. Maar goed das een andere discussie voor in een andere thread op het forum. Wat je ook kan doen ipv BNR te luisteren is gezellig een vrolijk muziekje opzetten! 8)
Gebruikersavatar
sander26
Seizoenkaarthouder
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 jan 2005, 16:02
Locatie: Winkel

Ik vindt het zeker een moeilijke beslissing voor die kleine, al denken wij het toch maar te doen.
Mijn dochtertje wordt op de dag van de start-inentingen voor kinderen precies 6 maanden en zal dus een oproep krijgen. Zo'n klein mormel en nu al zo'n vacinatie... #-o
Jacq
Seizoenkaarthouder
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 nov 2006, 09:02
Locatie: Langedijk

Kan natuurlijk niets met zekerheid zeggen... Maar op mijn werk heerst nu de mexicaanse. Twee van mijn cliënten (zeer ernstig meervoudig gehandicapten).
Één van de twee heeft zwakke longen en slechte weerstand. Hij had twee weken geleden een longonsteking. Nu mexicaanse (is met test vast gesteld, dus 100% zeker).
En hij is nu gewoon aan beterende hand. En geloof me, dit jongetje is echt heel zwak. Ik denk dat wanneer je het niet verwaarloosd en goed zorgt het allemaal wel meevalt.
Wij als personeel hebben alleen wat vage klachten allemaal; Keelpijn, hoofdpijn en spierpijn en beetje kuchelen... Valt denk ik allemaal ontzettend mee.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

DefJK schreef:Ik heb voor mijn vrouw en mezelf een aantal afwegingen gemaakt waarom wel of juist niet de griepprik voor mijn kind te gaan halen.


Allereerst de pro’s dan maar
- Je zou je kind kunnen inenten om een gevaar voor deze virus te voorkomen.
- De overheid zegt dat het veilig is en dat vooral alle risicogroepen waaronder kinderen tussen de 0,5 jaar en 6 ingeënt dienen te worden.
- Het is een pandemie dus waarom niet het risico vermijden?
- Ik heb ook alle andere vaccinaties voor mijn kind gehaald of ga deze nog halen, waarom niet nog een vaccinatie voor dit virus?

De contra’s zijn een stuk groter in mijn beleving
- Er is niet genoeg onderzoek gedaan naar of het vaccin überhaupt werkt, deze resultaten schijnen pas half december echt kenbaar gemaakt te worden. Vooral de effecten op de lange termijn zijn niet getest.
- De overheid, minister Klink, heeft 34 miljoen vaccins besteld, deze moeten toch uitgegven worden anders gaat hij op zijn bek en zou hij moeten verklaren waarom hij dit heeft gedaan. (lijfsbehoud)
- De officieele adviseur van minister Klink, Ab Osterhaus, is voorzitter van de ESWI (European Scientific Working Group on Influenza. Deze groep is volledig gefinancieerd door de farmaceutische industrie waaronder Novartis en GSK. Precies de bedrijven waar het vaccin is aangekocht.
- De vaccin fabrikanten eisen een zeer beperkte aansprakelijkheid omdat het vaccin in zo’n korte periode is ontwikkeld.
- De stoffen in het vaccin zijn zeer omstreden. Er wordt kwikderivaat alsmede Squaleen gebruikt. Deze hulpstoffen worden over het algemeen afgeraden bij zwangere vrouwen en kinderen, het is bewezen dat deze middelen blijvend letsel kunnen veroorzaken.
- Het griepvirus is een milde variant die met een paar dagen uitzieken genezen kan worden, waarom hier een vaccin tegen halen. Er zijn in Nederland in totaal +-650 mensen opgenomen in het ziekenhuis met het virus. Hiervan zijn er in totaal 17 overleden. Het is niet bekend hoeveel mensen daarbuiten ook het virus hebben opgelopen. Dit is voor mij een zo’n gering aantal dat ik het een te verwaarlozen risico vindt.
- Er zijn momenteel wereldwijd al een aantal variaties op het virus waar het vaccin zeker niet tegen zou werken. Wat is de kans dat als mijn kind het zou krijgen, het geen gemuteerde variant is?
- Wil ik met mijn kind een 2-tal keren een prik gaan halen, die uiteindelijk toch niet blijkt te werken. Ik heb het al zwaar genoeg met de andere vaccinaties die mijn kind krijgt.

Nu heb ik in mijn verhaal niet eens alle complot theorieën die op internet rond zwerven meegenomen en redelijk tot de feiten gebleven. Mijn conclusie was en is dat ik mijn kind niet laat inenten en ik ben blij dat ik mijn vrouw hiervan ook heb weten te overtuigen. Ik ben benieuwd naar mensen die het wel hebben laten doen wat voor afwegingen die hebben genomen om het wel te laten doen. Ik heb nog even de tijd voordat de oproep op mijn deurmat valt, dus genoeg tijd om mijn beslissing eventueel bij te stellen, daar ik nog steeds niet zeker ben van mijn zaak.

@anti......dus mensen met kinderen zijn werkschuw en bemoederend tuig en leveren geen bijdrage aan deze maatschappij?? Volgens mij vormen wij juist een groot deel van de maatschappij, en word een land gebouwd op mensen met kinderen. Maar goed das een andere discussie voor in een andere thread op het forum. Wat je ook kan doen ipv BNR te luisteren is gezellig een vrolijk muziekje opzetten! 8)
Ze zouden ze je uit de ouderlijke macht moeten ontzetten. Ik zou een smiley achter deze opmerking kunnen zetten, maar eigenlijk meen ik het. Niet dat ik verwacht dat je kind(eren) meteen dood neer zullen vallen, maar waarom zou je het risico nemen als er een middel tegen bestaat? Je zult namelijk waarschijnlijk niet zo consequent zijn om ook geen anti-malariapillen te nemen als je naar malariagebied op vakantie zou gaan en als je een vent was geweest had je die echo en testen tijdens de zwangerschap ook geweigerd. Daar was namelijk ook een (eveneens verwaarloosbaar) risico aan verbonden.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Jacq
Seizoenkaarthouder
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 nov 2006, 09:02
Locatie: Langedijk

Overigens hebben cliënten van mijn werk gewoon de mexicaanse gekregen ondanks de enting! Hij beschermt namelijk niet volledig!

Verder misschien nog wel iets om te vermelden... Deze enting werkt één jaar, daarna kun je gewoon deze griep weer krijgen en ik geloof er niets van dat iedereen ieder jaar deze enting krijgt! Wanneer je deze griep doormaakt ben je je leven lang beschermt tegen dit virus!
DefJK
Seizoenkaarthouder
Berichten: 313
Lid geworden op: 22 mei 2007, 16:15
Locatie: Alkmaar

MO7 schreef:[..]


Ze zouden ze je uit de ouderlijke macht moeten ontzetten. Ik zou een smiley achter deze opmerking kunnen zetten, maar eigenlijk meen ik het. Niet dat ik verwacht dat je kind(eren) meteen dood neer zullen vallen, maar waarom zou je het risico nemen als er een middel tegen bestaat? Je zult namelijk waarschijnlijk niet zo consequent zijn om ook geen anti-malariapillen te nemen als je naar malariagebied op vakantie zou gaan en als je een vent was geweest had je die echo en testen tijdens de zwangerschap ook geweigerd. Daar was namelijk ook een (eveneens verwaarloosbaar) risico aan verbonden.
Nu vraag ik mij serieus af of jij mijn post wel hebt gelezen als jij zo'n belachelijk antwoord hierop geeft! De risico's verbonden met een echo tijdens de zwangerschap zijn in geen geval te vergelijken met een intenting tegen mexicaanse griep. Dit is appels met peren vergelijken. Hoe kan jij uberhaupt weten of ik die echo niet geweigerd heb, en eventuele andere testen hier ga je dan maar blind vanuit. Dit heb ik nl. wel gedaan, maar nogmaals heeft dat hier totaal niks mee te maken. Ik begin me zo langzaamerhand af te vragen of het nou een doel van jou is om tegengestelde antwoorden/meningen te geven op wat 1 ieder hier op het forum te vertellen heeft en of je uberhaupt respect kan opbrengen voor iemand anders zijn mening.
Gesloten