Mexicaanse Griep: hel en verdoemenis, of hype?

Op zoek naar interessant leesvoer? Hier zijn nostalgische topics van niveau terug te vinden.
Gesloten

Varkensgriep?

Hel en verdoemenis!
12
29%
Don't believe the hype!
30
71%
 
Totaal aantal stemmen: 42
Barra
Fanatic
Berichten: 711
Lid geworden op: 03 jan 2004, 14:05
Locatie: Vak S

Het nieuws wordt beheerst door de uitbraak van Varkensgriep.
Staat ons een dodelijk pandemie te wachten?
Of is het een hype, vergelijkbaar met SARS en de Millennium Bug?

Zijn de media bezig met paniek zaaien en lacht de farmaceutische industrie zich het apelazerus?
Of wordt het schromelijk onderschat en heb je alvast je tas gepakt om de rimboe in te vluchten?

Afijn: graag uw ondeskundig oordeel...
Bolmi
Reservespeler
Berichten: 1627
Lid geworden op: 11 sep 2004, 19:57
Locatie: In een koolvlet

Ik dacht dat die ziekte al jaren geleden gecontateerd was in a'dam?
Vak S
Gebruikersavatar
Cruz Azul
Beheerder
Berichten: 1490
Lid geworden op: 14 jan 2005, 12:47

Ook van belang: hoe kun je als - van feest naar feest wankelende - AZ-supporter het onderscheid maken tussen griepverschijnselen en brakkigheid?

En laat Moreno voor ieder feest zijn familie over komen?
Gebruikersavatar
PANC-CITY
Seizoenkaarthouder
Berichten: 421
Lid geworden op: 27 jul 2007, 11:59

KUCH KUCH....wat?
Gebruikersavatar
WinkelgreetzAZ
Supporter
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2005, 16:10
Locatie: Winkel
Contacteer:

HATSCHIEEUUU
Een mens heeft 2 oren en 1 mond om 2 x zo veel te luisteren als te praten.......
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

Ik begrijp of zie de ernst van de zaak niet. Hier is ook elke winter een griepepidemie. Griep is toch op zich geen dodelijke ziekte? Alleen bejaarden en jonge kinderen zijn toch wat risicogevoeliger? Ik zou zeggen, laat deze bevolkingsgroepen een spuitje halen en voor de rest gaat iedereen tussen 8 en 65 jaar lekker tussen de lakens en ziekt lekker uit.
Ze doen alsof de nieuwe pest is uitgebroken.
...-
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

We hebben toch dierenartsen genoeg in Nederland? Geef Jack van G. meteen maar een spuitje
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

We zijn hier niet in de kantine, zullen we het een beetje serieus houden hier. Dank u.
...-
bart van der velden
Supporter
Berichten: 228
Lid geworden op: 11 jan 2008, 10:42

Er is volgens mij nu nog niet zo veel reden tot paniek. Althans; niet meer dan anders. Dit zegt de WIKI over 'normale' griep (influenza):

Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 1000 tot 2000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood[1]. Slachtoffers vallen vooral in de risicogroepen: ouderen (ca. 90% van de sterfgevallen is 65 jaar of ouder) en personen met een chronische aandoening (bijvoorbeeld diabetes mellitus, hart- en longaandoeningen)[1].

Kortom het is goed mogelijk dat de varkensgriep tot dodelijke slachtoffers zal leiden, maar zelfs als dat er 100-en zijn is dat niet anders dan bij een reguliere griepepidemie (die zowat elke winter voorkomt).
Berry
Fanatic
Berichten: 578
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:01

Kees Vooijs schreef:Ik begrijp of zie de ernst van de zaak niet. Hier is ook elke winter een griepepidemie. Griep is toch op zich geen dodelijke ziekte? Alleen bejaarden en jonge kinderen zijn toch wat risicogevoeliger? Ik zou zeggen, laat deze bevolkingsgroepen een spuitje halen en voor de rest gaat iedereen tussen 8 en 65 jaar lekker tussen de lakens en ziekt lekker uit.
Ze doen alsof de nieuwe pest is uitgebroken.
Normaliter is dat zo, nu heb ik juist gelezen dat het nu in dit geval gaat om de leeftijdsgroep 20-40 jarigen.
In die categorie zijn al de meeste doden gevallen.

Persoonlijk ben ik het verder met je eens. Geef een nieuwe griep een naam en het is meteen een pandemie.
Goed voor je zelf zorgen en dan waait het vast over.
secudre
Seizoenkaarthouder
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 dec 2006, 20:35
Locatie: Zaanstreek

bart van der velden schreef:Er is volgens mij nu nog niet zo veel reden tot paniek. Althans; niet meer dan anders. Dit zegt de WIKI over 'normale' griep (influenza):

Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 1000 tot 2000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood[1]. Slachtoffers vallen vooral in de risicogroepen: ouderen (ca. 90% van de sterfgevallen is 65 jaar of ouder) en personen met een chronische aandoening (bijvoorbeeld diabetes mellitus, hart- en longaandoeningen)[1].

Kortom het is goed mogelijk dat de varkensgriep tot dodelijke slachtoffers zal leiden, maar zelfs als dat er 100-en zijn is dat niet anders dan bij een reguliere griepepidemie (die zowat elke winter voorkomt).
Gelukkig eet ik halal meestal, dus rundergehakt en geen half om half....
Cupfighters!
Gebruikersavatar
SjonnieB
Dagjesmens
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2006, 16:29
Locatie: Bergen NH

Allemaal onzin, die varkensgriep. In Mexico waren ongeveer 1300 mensen besmet, waarvan er 900 zo goed als genezen zijn. In de rest van de wereld zijn er misschien een paar honderd besmet. Aantal doden tot nu toe: 100 en nog wat. In het verkeer komen wereldwijd meer mensen per dag om, geen reden tot paniek en hysterie dus.
Zo gaan die dingen.
pAuluZ
Invaller
Berichten: 2381
Lid geworden op: 19 jan 2005, 10:57
Locatie: Winkel

Ik denk dat we allemaal hartstikke dood gaan. Ik ben al een tijdje bezig met een vliegende schotel aan het maken in mijn schuur, er is plek zat dus als iedereen die mee wil even 1000 euro's wil overmaken, dan kunnen wij het overleven en naar een andere planeet vliegen!
mAgNaVoX oDySsEy
Gebruikersavatar
sjoerd100
Supporter
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 19:14
Locatie: noord-scharwoude
Contacteer:

pAuluZ schreef:Ik denk dat we allemaal hartstikke dood gaan. Ik ben al een tijdje bezig met een vliegende schotel aan het maken in mijn schuur, er is plek zat dus als iedereen die mee wil even 1000 euro's wil overmaken, dan kunnen wij het overleven en naar een andere planeet vliegen!
Dan heb je niks aan dat geld. Want op die andere planeet hebben ze waarschijnlijk geen pinautomaten/banken :wink:
Tenzei je het gaat pinnen maar dan geef je het toch samen uit. :D
AZ ALKMAAR
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

SjonnieB schreef:Allemaal onzin, die varkensgriep. In Mexico waren ongeveer 1300 mensen besmet, waarvan er 900 zo goed als genezen zijn. In de rest van de wereld zijn er misschien een paar honderd besmet. Aantal doden tot nu toe: 100 en nog wat. In het verkeer komen wereldwijd meer mensen per dag om, geen reden tot paniek en hysterie dus.
Precies, wel ff alles in verhouding blijven zien. In Mexico City leven al meer dan 20 miljoen mensen, laat staan in heel Mexico. En dan gaan er ruim 100 mensen dood aan een griepje en de wereld staat op zijn kop. Zucht......
...-
Barra
Fanatic
Berichten: 711
Lid geworden op: 03 jan 2004, 14:05
Locatie: Vak S

De doorgaans verstandige Roel Coutinho van het RIVM zei gisteren dat als een pandemie in Nederland uitbreekt wordt geschat dat 25-30% van de bevolking ziek wordt. Risicogroep is gezonde mensen van 20-40 jaar, hetgeen a-typisch is en voor veel zorgen zorgt in de wereld van virologen en epidemiologen. Er liggen diverse noodscenario's klaar bij de overheid, in het slechtste scenario wordt rekening gehouden met 80.000 doden. En ook al gaat er amper iemand dood, het zal economisch en sociaal toch een aardige impact hebben als 25-30% van de mensen even uitgeschakeld is.

Probleem als burger is dat je eigenlijk moeten varen op de inschattingen van de wetenschappelijke wereld, waar consensus is dat een pandemie op korte of middenlange termijn uiterst waarschijnlijk is. Staat tegenover dat dit soort alarmsituaties de afgelopen jaren steeds een hype bleken te zijn, aangejaagd door een industrie en media die er wel brood in zien. (Lees bijvoorbeeld in het boek 'Flat Earth News' de reconstructie van de hype rond de millennium-bug; landen staken honderden miljoenen in preventie, maar uiteindelijk raakte nog geen eierwekker in de war.)

De aandelen van de farmaceuten knallen inmiddels omhoog en de Telegraaf komt met paniekzaaiende koppen ('Wereld in de ban van hels virus!') want dat verkoopt lekker.

We zouden een tiijdje terug ook allemaal Sars krijgen. Viel geloof ik ook wel mee.

Voorlopig blijf ik maar even sceptisch...
Ted_AZ
Supporter
Berichten: 235
Lid geworden op: 07 jan 2008, 11:13

Dat niemand dit snapt.
Er is een economische recessie aan de gang iedereen doet voorzichtig met geld uitgeven.
Nu met die varkensgriep gaan er mensen denken, ach we gaan eerdaags toch dood laten we alles maar verbrassen.
En ja hoor je snapt het al zeker, DE RECESSIE IS VOORBIJ. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Cruz Azul schreef:Ook van belang: hoe kun je als - van feest naar feest wankelende - AZ-supporter het onderscheid maken tussen griepverschijnselen en brakkigheid?

En laat Moreno voor ieder feest zijn familie over komen?
Ik ben zondagavond wel een Mexicaanse journalist tegengekomen op station Alkmaar. Hij kwam voor Moreno en een verslag van het feest. Hij zag er niet al te ongezond uit dus misschien hebben we geluk.
Pinodekip
Steward
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 apr 2009, 14:05
Locatie: Heerhugowaard

[quote="Berry©"][..]


Normaliter is dat zo, nu heb ik juist gelezen dat het nu in dit geval gaat om de leeftijdsgroep 20-40 jarigen.
In die categorie zijn al de meeste doden gevallen.

Persoonlijk ben ik het verder met je eens. Geef een nieuwe griep een naam en het is meteen een pandemie.
Goed voor je zelf zorgen en dan waait het vast over
[quote]

Wordt allemaal een beetje lastig met al die kampioensfeesten en konininnedag :D Wordt al ziek als ik alleen al aan bier denk :-& :roll:
azlover
Dagjesmens
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2007, 15:50

Ik vind dat ze toch zo overdrijven over die varkensgriep.
In mexico zijn 150 mensen overleden, terwijl 1300 zijn genezen.
Ook de 100 besmette mensen in andere werelddelen zijn genezen.
Dat betekend dus dat van de 1450 mensen die besmet zijn geraakt 150 dood zijn gegaan.
Dus grof geschat gaat 1 op de 11 van de besmette mensen eraan dood. 91% kans op overleven als je het krijgt, iets dodelijker dan een normale griep. Dus de varkensgriep is echt geen 'hels virus'.
Gesloten