De klappers

Op zoek naar interessant leesvoer? Hier zijn nostalgische topics van niveau terug te vinden.
Gesloten

Moeten de klappers elke wedstrijd worden gebruikt?

Nee, nooit meer die klappers!
82
29%
Alleen bij Europacupwedstrijden.
118
42%
Ja, ze horen bij AZ.
80
29%
 
Totaal aantal stemmen: 280
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Gerbrands heeft het over een 'Eredivisie-onderzoek' en daarmee bedoelt hij waarschijnlijk het jaarlijkse Fanonderzoek dat in de eredivisie en eerste divisie gehouden wordt door de KNVB. Daar staan geen clubspecifieke vragen in, maar de uitkomsten worden wel gerangschikt per club. Volgens mij zat daar een vraag in als: Wat vind je van door de club georganiseerd entertainment? Hierbij is misschien de klapper als voorbeeld genoemd (net als bijv. een optreden van een artiest in de rust) of AZ heeft de antwoorden op deze vraag zo geïnterpreteerd. Er staat in het onderzoek wel iets over 'sfeerartikelen' dus waarschijnlijk was daar wel een vraag over. Waarschijnlijk dus: Wat vind je van sfeerartikelen, zoals de klapper? Daar heeft blijkbaar 90% van de AZ-supporters die het onderzoek hebben ingevuld (zo'n 1000 doorgaans, alle seizoenkaarthouders zijn gemaild) positief op gereageerd.

Hier het onderzoek. Pagina 16-18 gaat over sfeer. https://ebv.knvb.nl/uploads/tN/Vl/tNVl9 ... 012-13.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kermit
Ben-Sider
Berichten: 844
Lid geworden op: 22 nov 2005, 14:49
Locatie: Alkmaar

Als ik om me heen kijk op de tribune zie ik volwassen mannen fanatiek vouwen en klapperen met die dingen. :cry: :help:
En zonder uitgedeelde klapper lijken ze wel 'onthand'.

Als het aan mij ligt schrappen we ze niet maar halveren we het aantal. Het is namelijk wel leuk voor de kids die altijd opzoek zijn naar de ongevouwen vellen. Ze nemen ze mee als souvenir aan de wedstrijd.
Zou de UEFA Europa League óns al missen? :roll: Ben d'r bar bloid mee!
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Neerleggen bij de ingang in plaats van op iedere stoel is dus al een oplossing. Dan hoef je maximaal de helft te drukken en kunnen kinderen meteen een palet van die dingen mee naar huis nemen zonder ze te hoeven verzamelen. Nadeel is dan natuurlijk dat er vanwege de lagere oplage minder te verdienen is aan reclame.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Het scheelt wel een hoop rotzooi op de tribune. Maar ja, daar heeft AZ goedkope krachten voor...
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Alkmaar/Zaanstreek
Invaller
Berichten: 2360
Lid geworden op: 26 dec 2011, 09:38

NAKZ schreef:Neerleggen bij de ingang in plaats van op iedere stoel is dus al een oplossing. Dan hoef je maximaal de helft te drukken en kunnen kinderen meteen een palet van die dingen mee naar huis nemen zonder ze te hoeven verzamelen. Nadeel is dan natuurlijk dat er vanwege de lagere oplage minder te verdienen is aan reclame.
Je kan ook gewoon evenveel maken zoals altijd. Alleen blijven er dan veel over maar blijft de oplage en dus de inkomsten gelijk.

Ik vind het zelf erg irritant die klappers maar als er gewoon mensen zijn die dat leuk vinden dan moet je die in hun waarde laten. Imago is natuurlijk ook belangrijk en zeker voor een club als AZ (althans dat zeggen zelf, lees: de zogenaamde kernwaarden).
Daarom is het het beste om ze niet onder de stoeltjes te leggen maar om ze bij binnenkomst aan te bieden. Dan kunnen mensen zelf kiezen en is de verleiding minder groot. Beter nog zou zijn als ze in stapels in de gracht liggen waardoor ze je niet in je strot gedouwd worden zoals soms bij het uitdelen van de programmaboekjes gebeurd.
Gebruikersavatar
High-T
Seizoenkaarthouder
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 dec 2006, 14:55

Ik vraag mij ook af waarom van de 36 BVO's in Nederland, er 35(!) geen klappers gebruiken. Daar is toch maar 1 reden voor; het ziet er namelijk niet uit. Als ik thuis op de bank een wedstrijd van AZ zie, en er komt een shot van klapperend AZ-publiek voorbij, kruip ik bijna onder de bank van schaamte. :oops:
Vroeger was Heerenveen altijd het lachertje op supportersgebied met hun ''Thialfpubliek'', maar daar zijn wij nu ruimschoots onder beland. Weg met die dingen! Of dan misschien alleen bij Europese wedstrijden.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

High-T schreef:Ik vraag mij ook af waarom van de 36 BVO's in Nederland, er 35(!) geen klappers gebruiken. Daar is toch maar 1 reden voor; het ziet er namelijk niet uit. Als ik thuis op de bank een wedstrijd van AZ zie, en er komt een shot van klapperend AZ-publiek voorbij, kruip ik bijna onder de bank van schaamte. :oops:
Vroeger was Heerenveen altijd het lachertje op supportersgebied met hun ''Thialfpubliek'', maar daar zijn wij nu ruimschoots onder beland. Weg met die dingen! Of dan misschien alleen bij Europese wedstrijden.
=D>

Maar ja. ‘Wisdom of the crowd’ (Gerbrandsiaans voor: meeste stemmen gelden) he... Hele naties (Nederland bijvoorbeeld) zijn gesloopt door dat principe. In die context valt het vernietigen van de sfeer bij AZ en bijbehorende schaamte dan nog mee.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Goh, ga ik me daar een onpopulair standpunt innemen:

Schade en schande hebben mij geleerd dat er veel waarheid zit in de uitspraak "Choose your battles". Ik kan zelf ook prima met mijn eigen handen klappen, maar dit is een gevecht dat je nooit gaat winnen. Als was het alleen maar om de economische rendabiliteit van die dingen. Ik zou me hooguit voor kunnen stellen dat ze straks niet standaard meer verstrekt worden in het nieuwe sta-gedeelte. Dat lijkt me al een aardig compromis. Feit is nou eenmaal dat er minstens 10.000 mensen in het stadion zitten die zonder klapper echt niks anders gaan doen dan apatisch kaaskijken. Laat ze (in mijn optiek) dan maar klapperen en probeer ze met de trommel mee te krijgen in andere tempo's, zoals bij corners, in het hoge tempo van "If you love AZ, clap your hands", enzovoort. Dan wordt het al wat minder gênant.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Alkmaar/Zaanstreek schreef:Imago is natuurlijk ook belangrijk en zeker voor een club als AZ (althans dat zeggen zelf, lees: de zogenaamde kernwaarden).
AZ denkt dat de klappers de club een goed imago geven, in werkelijkheid is het tegenovergestelde het geval. Sowieso onder voetbalsupporters staan AZ-supporters al zo ongeveer gelijk aan de verschrikkelijke fans bij het Nederlands elftal. Maar ook in andere kringen (journalisten, mensen die het voetbal nauwelijks volgen) wordt smalend over de klapper gesproken. AZ staat er nog wel goed op omdat het verder een relaxte club is waar zelden iets aan de hand is in de bestuurskamer of tribune en waar over het algemeen goed voetbal gespeeld wordt, maar de klappers geven AZ-supporters het imago apatische jaknikkers te zijn. Maar dat heeft AZ waarschijnlijk liever dan fanatiek voetbalpubliek.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Ik vind de klapper mooi. En ik baal als ik naar een wedstrijd van AZ ga en er geen klappers zijn. Dat van die loterij vroeger in "de Hout" zou ik een hele mooie aanvulling vinden. Dat op je klapper een code staat en dat er dan in de rust een aantal nummers geloot wordt en de winnaars een prijs krijgen. Woww.. dat zou leuk zijn ! Als je supporters vast wilt houden in het stadion, dan doe je dat na de wedstrijd. Met mooie prijzen. Met je, mogelijk winnende, klapper eerder vertrekken ontmoedig je dan. Een win-win situatie.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

NAKZ schreef:
AZ denkt dat de klappers de club een goed imago geven, in werkelijkheid is het tegenovergestelde het geval. Sowieso onder voetbalsupporters staan AZ-supporters al zo ongeveer gelijk aan de verschrikkelijke fans bij het Nederlands elftal. Maar ook in andere kringen (journalisten, mensen die het voetbal nauwelijks volgen) wordt smalend over de klapper gesproken. AZ staat er nog wel goed op omdat het verder een relaxte club is waar zelden iets aan de hand is in de bestuurskamer of tribune en waar over het algemeen goed voetbal gespeeld wordt, maar de klappers geven AZ-supporters het imago apatische jaknikkers te zijn. Maar dat heeft AZ waarschijnlijk liever dan fanatiek voetbalpubliek.
Als je er echt mee zit moet je er wat aan doen. Dat feit zit 'm echt niet alleen in de klappers.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Huiswaard
Oude garde
Berichten: 1107
Lid geworden op: 31 dec 2003, 08:40
Locatie: Sint Pancras
Contacteer:

salmonyappi schreef:Als je er echt mee zit moet je er wat aan doen. Dat feit zit 'm echt niet alleen in de klappers.
Waar denk je dat we bij Victoria al 4 jaar mee bezig zijn? Toegegeven, het is af en toe alsof je aan een dood paard staat te trekken, maar we proberen het in ieder geval.
Gebruikersavatar
AZraamklA
Reservespeler
Berichten: 1877
Lid geworden op: 12 jun 2007, 15:42
Locatie: Alkmaar

Jack schreef:Ik vind de klapper mooi. En ik baal als ik naar een wedstrijd van AZ ga en er geen klappers zijn. Dat van die loterij vroeger in "de Hout" zou ik een hele mooie aanvulling vinden. Dat op je klapper een code staat en dat er dan in de rust een aantal nummers geloot wordt en de winnaars een prijs krijgen. Woww.. dat zou leuk zijn ! Als je supporters vast wilt houden in het stadion, dan doe je dat na de wedstrijd. Met mooie prijzen. Met je, mogelijk winnende, klapper eerder vertrekken ontmoedig je dan. Een win-win situatie.
Kies dan gewoon op stoelnummer een winnaar uit. En dan vlak na het eindsignaal.

(de eerste weken beginnen met dikke flatscreens en dan natuurlijk een lege stoel als winnaar kiezen, zal ze leren!) ;)
Geen gelul, drink een pul!!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

MO7 schreef:Goh, ga ik me daar een onpopulair standpunt innemen:

Schade en schande hebben mij geleerd dat er veel waarheid zit in de uitspraak "Choose your battles". Ik kan zelf ook prima met mijn eigen handen klappen, maar dit is een gevecht dat je nooit gaat winnen. Als was het alleen maar om de economische rendabiliteit van die dingen. Ik zou me hooguit voor kunnen stellen dat ze straks niet standaard meer verstrekt worden in het nieuwe sta-gedeelte. Dat lijkt me al een aardig compromis. Feit is nou eenmaal dat er minstens 10.000 mensen in het stadion zitten die zonder klapper echt niks anders gaan doen dan apatisch kaaskijken. Laat ze (in mijn optiek) dan maar klapperen en probeer ze met de trommel mee te krijgen in andere tempo's, zoals bij corners, in het hoge tempo van "If you love AZ, clap your hands", enzovoort. Dan wordt het al wat minder gênant.
Ook mee eens.
Bolmi
Reservespeler
Berichten: 1627
Lid geworden op: 11 sep 2004, 19:57
Locatie: In een koolvlet

AZraamklA schreef: Kies dan gewoon op stoelnummer een winnaar uit. En dan vlak na het eindsignaal.

(de eerste weken beginnen met dikke flatscreens en dan natuurlijk een lege stoel als winnaar kiezen, zal ze leren!) ;)

Stuur deze eens gauw in naar AZ, :mrgreen: =D>
Vak S
Gebruikersavatar
Plien
Reservespeler
Berichten: 1685
Lid geworden op: 27 apr 2007, 11:14
Locatie: Nieuw-Vennep

Dat er geen enkele andere club is die de klappers gebruikt is niet waar; bij NEC en VVV worden ze ook gebruikt.
Dreaming and doing are different things.
Eerste wedstrijd: 14 januari 1973 AZ '67 - FC Twente (2-2)
Gebruikersavatar
High-T
Seizoenkaarthouder
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 dec 2006, 14:55

Plien schreef:Dat er geen enkele andere club is die de klappers gebruikt is niet waar; bij NEC en VVV worden ze ook gebruikt.
Okee, dat van VVV klopt wel, vorig jaar tenminste. Maar NEC? Ik heb even gegoogled op 'NEC klappers', en toen kwam ik een interview met een NEC-supporter tegen; http://www.detrouwehonden.nl/?p=2872" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"


Quote uit interview: ''Als dieptepunt van NEC noemt Gijs verrassend genoeg geen wedstrijd, maar het moment dat NEC klappers uitdeelde in het stadion. “Vreselijk om dat te doen tijdens een Europese wedstrijd. Gelukkig is het bij die ene keer gebleven, maar ik was even bang dat NEC richting een AZ-cultuur zou gaan.” ''
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Aan de andere kant, als er naast Heerenveen één club is waar ze het stadion tot stiltegebied kunnen verklaren, dan is het bij NEC.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

MO7 schreef:Goh, ga ik me daar een onpopulair standpunt innemen:

Schade en schande hebben mij geleerd dat er veel waarheid zit in de uitspraak "Choose your battles". Ik kan zelf ook prima met mijn eigen handen klappen, maar dit is een gevecht dat je nooit gaat winnen. Als was het alleen maar om de economische rendabiliteit van die dingen. Ik zou me hooguit voor kunnen stellen dat ze straks niet standaard meer verstrekt worden in het nieuwe sta-gedeelte. Dat lijkt me al een aardig compromis. Feit is nou eenmaal dat er minstens 10.000 mensen in het stadion zitten die zonder klapper echt niks anders gaan doen dan apatisch kaaskijken. Laat ze (in mijn optiek) dan maar klapperen en probeer ze met de trommel mee te krijgen in andere tempo's, zoals bij corners, in het hoge tempo van "If you love AZ, clap your hands", enzovoort. Dan wordt het al wat minder gênant.
Oh ironie... :wink:

If you love AZ clap your nooïzer.... :cry:
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
High-T
Seizoenkaarthouder
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 dec 2006, 14:55

MO7 schreef:Aan de andere kant, als er naast Heerenveen één club is waar ze het stadion tot stiltegebied kunnen verklaren, dan is het bij NEC.
:-$ :-$ :-$
Zoals ik al eerder meldde zijn wij op supportersgebied op de laatste plaats beland. Waarom dan kritiek op de sfeer bij een andere club?
Echt, wij zijn de kneuzen van de Eredivisie. En dat komt 100% door de klappers.
In Leeuwarden liggen ze volgens mij nog dubbel van het lachen.
Gesloten