De combiregeling

Op zoek naar interessant leesvoer? Hier zijn nostalgische topics van niveau terug te vinden.

Wat vind jij van verplichte combi's?

Ideaal.
2
3%
Met maakt mij niet uit, als ik AZ maar zie.
15
21%
Ik doe maar wat me opgelegd wordt.
0
Geen stemmen
Belachelijk, maar het is niet anders.
32
45%
Belachelijk, ik verzet me er tegen.
22
31%
 
Totaal aantal stemmen: 71
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Fans Sparta laten duel in Amsterdam alsnog schieten

Sparta Rotterdam zal aankomende zondag niet worden gesteund door de eigen supporters wanneer de ploeg in het Amsterdam opneemt tegen ajax. Uit protest tegen de verplichte combi-regeling lieten de fans eerder al weten niet naar de hoofdstad af te willen reizen, maar ajax stelde vervolgens een versoepeling voor. De burgemeester van Amsterdam, Job Cohen, heeft dat plan echter een halt toe geroepen. Zodoende moeten de supporters van Sparta alsnog gebruik maken van een verplichte buscombi, die volgens de gemeente Amsterdam noodzakelijk is om de veiligheid van de fans uit Rotterdam te kunnen waarborgen. Op dat besluit hebben de fans van Sparta in overleg met de club alsnog besloten helemaal niet naar Amsterdam te reizen.

“Sparta Rotterdam en haar supportersvereniging zijn bijzonder teleurgesteld over deze gang van zaken. Eerst een verplichte buscombi, dan een aangekondigde versoepeling, dan weer een verplichte buscombi, kortom men is van mening dat er niet serieus met de belangen van de supporters rekening wordt gehouden”, aldus een statement dat te lezen is op de website van De Kasteelheren.

“De supportersvereniging en de directie van Sparta Rotterdam hebben besloten de reeds eerder aangekondigde boycot voor deze wedstrijd alsnog op basis van deze gewijzigde situatie te handhaven. Sparta Rotterdam zal één van haar representatieve supporters in het uitvak plaats laten nemen. Deze zal – onder protest – gebruik maken van de verplichte buscombi.”

Bron: voetbalzone
Het was ook te mooi om waar te zijn. Amsterdam die een combiregeling versoepelt. :?
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Vanochtend, uit naam van de Supportersvereniging, aanwezig geweest bij het vooroverleg voor de wedstrijd FC Utrecht-AZ in de Galgenwaard. Aanwezig waren, naast Rob Koning, twee vertegenwoordigers van FC Utrecht, waaronder uiteraard de veiligheidscoördinator, en de politiechef van Utrecht.

Vanaf het begin wordt eigenlijk al duidelijk dat (FC) Utrecht geen uitzondering gaat maken op het beleid dat ze eigenlijk bij elke thuiswedstrijd voeren: een autocombi. De redenen hierachter blijken divers te zijn. Ten eerste laat de infrastructuur bij het stadion en met name het uitvak te wensen over. Alleen via een parkeerdek en een looptunnel is het uitvak te bereiken. Bezoekende supporters moeten met de auto het parkeerdek op om in het vak te komen. Lopend het uitvak in kan dus niet. Omdat dit natuurlijk tamelijk belachelijk is voor een club in een grote stad met een redelijk groot stadion en een uitvak dat nota bene net verbouwd is is dit een mooi moment om de Utrechter even te onderbreken. Hoe kan de infrastructuur bij het stadion zo slecht zijn dat deze op zich al reden is voor een combi?

Het terrein rond het stadion blijkt in handen van verschillende eigenaren. Het parkeerterrein bij de hoofdingang is van Q Park, verschillende bedrijven zijn gehuisvest onder de tribunes, en twee woontorens van weer andere eigenaren zijn verrezen op de hoeken van het stadion. Het parkeerdek van het uitvak is eigendom van de eigenaar van de woontoren, en dus niet van de gemeente of FC Utrecht. Vandaar dat al een eerste voorzichtigheid moet worden betracht, omdat men afhankelijk is van de gunsten van deze eigenaar en het dek dus geen problemen mag opleveren. Bij een eventueel nieuw stadion zou dit op te lossen zijn en zou vrij vervoer mogelijk worden, maar in de Galgenwaard blijft het de komende tijd zo. Of ik moest toevallig een paar miljoen hebben, dan kan er iets veranderd worden. Ook vreemd is het dat je om 18:15, een half uur voor aanvang dus, in het vak moet zijn, anders kom je er niet meer in. De dienstdoende stewards bij de ingang hebben namelijk dat half uur nodig om zich via parkeerdek en tunnel naar het uitvak te spoeden, waar ze kennelijk ook alweer van essentieel belang zijn. Ook wordt zo de toestroom wat gespreid, omdat iedereen anders om 18:40 binnenkomt, tegelijk met de thuissupporters. Waarom dit bij andere clubs wel gewoon kan werd niet helemaal duidelijk, maar het kwam weer neer op de infrastructuur.

Verder wordt de wedstrijd deze keer op zaterdagavond gespeeld, op het onzalige tijdstip van 18:45. Dit is voor de politiechef reden uit te gaan van een hoger risico dan op zondagmiddag. Als het vrij vervoer zou worden acht hij de kans groot dat Utrecht-supporters AZ-supporters zouden aanvallen. Bovendien zijn er de afgelopen jaren steeds Utrechters naar Alkmaar gekomen om de confrontatie te zoeken, veelal op de vooravond van AZ-Utrecht. Aan mijn verwering dat het de laatste jaren in Utrecht rond Utrecht-AZ rustig was gebleven werd weinig waarde gehecht.

Kortom, het probleem ligt eigenlijk bij de Utrecht-supporters, die als een bedreiging worden gezien. Men acht de dreiging te groot om tot vrij vervoer over te gaan. Eventuele problemen zouden schade opleveren voor Utrecht, AZ en het voetbal in het algemeen. Daarom wordt besloten tot een omwisselcombi, zodat AZ'ers niet de stad in gaan en veilig per auto of bus het uitvak kunnen bereiken. Al met al heb ik ze nog wel even beziggehouden en wat stellingen voorgelegd, maar die werden toch steeds weer gereduceerd tot 'infrastructuur' 'geen dreiging bestaat niet' en 'het zijn toch Utrecht-supporters'. Waarom mogen wij wel vrij naar Feyenoord, een club met de meest gevaarlijke supporters van Nederland? 'Is Feyenoord de afgelopen jaren naar Alkmaar gekomen om de boel te slopen? Ziet het uitvak er daar zo uit als hier?' En zo is er altijd wel wat. Tegen de mening van de politiechef is weinig te beginnen, hij ziet AZ nog wel als redelijk dreigend, zeker in combinatie met Utrecht. 'We hadden hier laatst een VVV-supporter voor de deur staan die het vak niet meer ik kon, met VVV hebben we nog wel een goede relatie, maar een AZ-supporter wil ik hier niet zien'. Waar dat dan precies op gebaseerd was werd wederom niet helemaal duidelijk, maar de worden 'Alkmaar' 'avond vantevoren' en 'ruiten ingegooid' vielen wel weer. Men wil de verantwoordelijkheid niet nemen, uit angst dat er iets gebeurt. Daar kun je als club (AZ) weinig aan doen, want ook de FC ziet liever een combi. Hoogstens in een verbond van meerdere clubs en supportersverenigingen zou er iets te beginnen zijn.

Lichtpuntjes: Als de wedstrijd volgend jaar op zondag is is er goede kans dat er kan worden omgewisseld bij het uitvak, wat dus wel redelijk vrij vervoer betekent. Dit overigens onder voorbehoud en mits de context hetzelfde is (geen koopzondag, evenement of onrust bij Utrecht door slechte prestaties, om maar wat te noemen). Verder staan ze toe dat er deze keer in het uitvak light bier wordt geschonken. Hieperdepiep.

Toch over het algemeen wel tevreden met hoe het ging. Vrij vervoer had ik niet verwacht, dus dit was wel het hoogst haalbare. Ik heb veel kunnen vragen en ter discussie kunnen stellen, waar gelukkig wel sympathiek op gereageerd werd. De omwissel is niet ideaal, maar misschien dat dat in de toekomst bij het vak kan. En het biertje is misschien beter dan niets.

Kaartverkoop FC Utrecht-AZ, zaterdag 26 september 2009 18:45:
Autocombi. Omwisselen bij Haarrijn aan de A2, waarna je een uurtje hebt om naar het stadion te komen. 1200 kaarten beschikbaar.
gloryhunter
Teletext-supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2009, 23:49

Dat Utrecht vrij vervoer zou worden had denk ook niemand echt verwacht. Heb je nog aangekaart waarom er bij een omwisselcombi de belachelijke regeling van maximaal 80 auto's wordt ingevoerd terwijl er wel genoeg parkeerplekken zijn om meerderde auto's kwijt te kunnen. Of komen ze daar ook met infrastructuur smoesjes op de proppen...
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

gloryhunter schreef:Dat Utrecht vrij vervoer zou worden had denk ook niemand echt verwacht. Heb je nog aangekaart waarom er bij een omwisselcombi de belachelijke regeling van maximaal 80 auto's wordt ingevoerd terwijl er wel genoeg parkeerplekken zijn om meerderde auto's kwijt te kunnen. Of komen ze daar ook met infrastructuur smoesjes op de proppen...
Er zijn inmiddels, door de verbouwing van het parkeerdek, 170 parkeerplaatsen. Voor elke bus gaan er 5 plaatsen af. Dat is dus al wel een verbetering ten opzichte van eerdere jaren. Parkeren buiten dit afgeschermde vak werd levensgevaarlijk geacht.
Gebruikersavatar
Dropkick Murphy
Moderatort
Berichten: 1496
Lid geworden op: 26 dec 2003, 23:19

gloryhunter schreef:Dat Utrecht vrij vervoer zou worden had denk ook niemand echt verwacht.
Waarom niet? In 2004 hadden we vrij vervoer en won AZ met 0-3. Niks aan de hand.

Helder verhaal trouwens NAKZ en complimenten voor je inzet. Wel raar dat jij kennelijk mee moet om zulke argumenten op tafel te leggen en ons te vertegenwoordigen.
Aldus de papegaai van de media
Jim Beam
Seizoenkaarthouder
Berichten: 463
Lid geworden op: 30 dec 2003, 13:05
Locatie: Niedorp

Dropkick Murphy schreef:[..]

Waarom niet? In 2004 hadden we vrij vervoer en won AZ met 0-3. Niks aan de hand.
Niks aan de hand? Er stond 200 man te wachten bij het uitvak. En EV gangers werden eerst lang vastgehouden om vervolgens met een aparte bus naar een in de buurt gelegen treinstationnetje te worden gebracht.
We don't care.
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3134
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

NAKZ schreef:[..]


Er zijn inmiddels, door de verbouwing van het parkeerdek, 170 parkeerplaatsen. Voor elke bus gaan er 5 plaatsen af. Dat is dus al wel een verbetering ten opzichte van eerdere jaren. Parkeren buiten dit afgeschermde vak werd levensgevaarlijk geacht.
Er zijn dus maximaal 660 kaarten beschikbaar voor de autocombi (165 auto's)? Er van uitgaande dat je met zijn vieren in een auto zit en er één bus rijdt?

Verder goed dat je dit gedaan hebt. Zal RK toch ook aan het denken zetten, of het is hem in ieder geval duidelijk dat er nog onvrede is over de combi's. Of ben ik nu wat naïef?
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Dropkick Murphy schreef:[..]
Helder verhaal trouwens NAKZ en complimenten voor je inzet. Wel raar dat jij kennelijk mee moet om zulke argumenten op tafel te leggen en ons te vertegenwoordigen.
Dat is natuurlijk ook het verschil tussen een veiligheidscoördinator en iemand als ik, die alleen maar voor de belangen van supporters opkomt. Rob Koning, en de coördinator van FC Utrecht net zo goed zitten, zoals ze het zelf ook nog zeiden vanochtend, 'in een spagaat' tussen enerzijds de belangen van de eigen supporters en anderzijds de veiligheid. Als de coördinator van Utrecht zegt 'Laat die AZ'ers maar op vrij vervoer komen' en het mocht uit de hand lopen is hij verantwoordelijk. Ik vind het hooguit jammer omdat het er dan volgend jaar wel wat strenger aan toe zal gaan, maar na nog zo'n incident wordt de coördinator ontslagen. Binnen een bepaalde marge is het mogelijk het een en ander te veranderen, maar zodra het enigszins risicovol wordt houdt Rob Koning het natuurlijk ook tegen omdat hij erop afgerekend wordt als er iets gebeurt. Onnodige maatregelen probeert hij naar eigen zeggen ook wel te bestrijden, maar als er inderdaad een mogelijke dreiging is neemt hij geen risico. Ik stel alles ter discussie en ben overal tegen, iets wat Rob Koning niet kan. Daarom is het wel nuttig om eens bij zo'n overleg te gaan zitten. Ik ga er tegenin als ze iets vreemds zeggen, en Koning kan daar dan soms op inhaken met wat meer kennis van binnenuit.

Dat van die kaarten en beschikbare parkeerplaatsen is inderdaad wel apart en zal ik nog even vragen. Dat is dan weer iets waar je op zo'n moment niet bij stilstaat. Vorig jaar hadden we overigens ook 700 man mee met een autocombi, dus dat zal wel loslopen. Ik verwacht niet dat we dit aantal dit jaar gaan overtreffen.
Gebruikersavatar
Assendelft
Seizoenkaarthouder
Berichten: 495
Lid geworden op: 03 mar 2005, 13:35
Locatie: Assendelft Zaanstreek

NAKZ schreef:[..]


.
Duidelijk verhaal. Maar het heeft dus ( nog ) Nakz opgeleverd.
( Uiteraard waardeer ik de tijd en moeite die je neemt )

Al hoor je nu wel wat er een beetje speelt.
Nu al benieuwd naar Feijneoord , Sparta en VVV uit.

En NEC uiteraard.
Ik heb 70 hobby's : Soixante-Neuf en vissen !!!!!
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Assendelft schreef:[..]
Duidelijk verhaal. Maar het heeft dus ( nog ) Nakz opgeleverd.
( Uiteraard waardeer ik de tijd en moeite die je neemt )

Al hoor je nu wel wat er een beetje speelt.
Nu al benieuwd naar Feijneoord , Sparta en VVV uit.

En NEC uiteraard.
Misschien dat het later nog eens wat oplevert. Had ook niet verwacht dat ik bij de eerste keer in Utrecht meteen even vrij vervoer regel door met m'n vuist op tafel te slaan. In ieder geval, zoals gezegd, goed om eens de stem van de supporters te laten horen op zo'n overleg.

Rob Koning had laatst even een lijstje gemaakt met de nog komende wedstrijden en de vervoersregeling die hij daarbij verwacht, voornamelijk gebaseerd op overleggen uit het verleden. Feyenoord, Sparta en VVV verwachtte hij wel vrij, NEC is twijfelachtig (vorig jaar wel vrij). VVV doet meestal niet zo moeilijk, maar legde de laatste keer toch een autocombi op omdat het bij twee eerdere wedstrijden (met dus totaal andere bezoekende supporters) niet helemaal goed was gegaan. Dat soort dingen blijf je houden, dus het blijft afwachten. Qua combi's lijken we in ieder geval het ergste te hebben gehad, er komt waarschijnlijk nog wel wat vrij vervoer aan. Wordt ook wel eens tijd natuurlijk.
Gebruikersavatar
Dropkick Murphy
Moderatort
Berichten: 1496
Lid geworden op: 26 dec 2003, 23:19

Jim Beam schreef:[..]


Niks aan de hand? Er stond 200 man te wachten bij het uitvak. En EV gangers werden eerst lang vastgehouden om vervolgens met een aparte bus naar een in de buurt gelegen treinstationnetje te worden gebracht.
Niks mis mee toch? Ze wilden ons gewoon even feliciteren. Daarnaast vind ik even wachten geen punt, afgezet tegen onzinnige combi's.
Aldus de papegaai van de media
Gebruikersavatar
Dropkick Murphy
Moderatort
Berichten: 1496
Lid geworden op: 26 dec 2003, 23:19

NAKZ schreef:Onnodige maatregelen probeert hij naar eigen zeggen ook wel te bestrijden, maar als er inderdaad een mogelijke dreiging is neemt hij geen risico.
Nogmaals, complimenten voor je werkwijze. Maar hier zit hem dus de crux. Want hoe definieer je onnodig. Zoals elders al gezegd (over Luik) : als iemand wil rellen, gaat'ie toch wel buiten de combi. Dus met zo'n regeling tref je altijd louter goedwillenden. Hoe onnodiger wil je het hebben?
Aldus de papegaai van de media
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Dropkick Murphy schreef:[..]

Nogmaals, complimenten voor je werkwijze. Maar hier zit hem dus de crux. Want hoe definieer je onnodig. Zoals elders al gezegd (over Luik) : als iemand wil rellen, gaat'ie toch wel buiten de combi. Dus met zo'n regeling tref je altijd louter goedwillenden. Hoe onnodiger wil je het hebben?
Dat is inderdaad moeilijk. Zelf vind ik combi's algauw onnodig, maar dat is soms misschien ook niet helemaal terecht. Bij sommige wedstrijden is een combi wél nuttig en er gebeurt rond wedstrijden natuurlijk toch nog zo nu en dan wel het een en ander. Ik ben echter van mening dat als je geen problemen zoekt je deze ook niet krijgt, op een enkele absurde situatie zoals de bestorming van een familievak na. De heren van Utrecht bleken het daar vandaag bijvoorbeeld al niet helemaal mee eens te zijn, en proberen daarom het risico zoveel mogelijk te beperken. Rellen buiten de combi om kan altijd, daar is men zich ook van bewust. Wat ze vooral willen voorkomen met een combi is dat supporters ('gelegenheidshooligans') mengen met de groep die voor de rellen komt. Er is namelijk ook een groep supporters die in eerste instantie voor het voetbal komt, maar mocht er iets gebeuren wel even gaat kijken. Dit was bijvoorbeeld de reden voor de combi tegen Heracles. Dan is de groep niet te beheersen en moeilijk te onderscheiden, terwijl bij een combi volkomen duidelijk is wie voor de rel komt en wie niet. Bij kleine clubs als Heracles, RKC en Heerenveen vind ik dit soort redeneringen theoretisch leuk bedacht maar in de praktijk niet toepasbaar op deze clubs. Utrecht is qua supporters toch van een andere orde, waardoor ik deze combi nog wel enigszins kan begrijpen, maar het er desondanks niet mee eens ben. Als Luik echt een combi wordt zul je daar de situatie krijgen dat er supporters buiten de combi om gaan, waaronder veel mensen die gewoon voor een biertje en de sfeer komen, en dus niet voor de rel. Het wordt afwachten hoe daar mee omgegaan zal worden.
VAKKIE W OLE OLE
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 sep 2008, 10:27
Locatie: Sint-pancras

Grappig sarcastische stukje op n.e.c site... http://www.detrouwehonden.nl/dbid=9285/ ... efore-quot
AZ zal bloeien en nooit vergaan...!!!
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

De combi naar Twente is opgelegd door de plaatselijke politie omdat deze geen supporters van de tegenstander in de stad wil hebben voor de wedstrijd. Deze regeling is tot nu toe aan elke club opgelegd die dit seizoen Enschede bezocht. Treurig.

Lichtpuntje is dat naast Groningen ook Roda weer met vrij vervoer kan worden bezocht.
Gebruikersavatar
Mister M.
Fanatic
Berichten: 588
Lid geworden op: 06 jan 2005, 10:50

NAKZ schreef:
Lichtpuntje is dat naast Groningen ook Roda weer met vrij vervoer kan worden bezocht.
Bron.
Nessuno attaca noi senza essere punito. Capisce?
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Mister M. schreef:[..]
Bron.
Rob Koning.
Gebruikersavatar
Mister M.
Fanatic
Berichten: 588
Lid geworden op: 06 jan 2005, 10:50

NAKZ schreef:[..]


Rob Koning.
Niet betrouwbaar dus.
Nessuno attaca noi senza essere punito. Capisce?
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

Mister M. schreef:[..]


Niet betrouwbaar dus.
Hé niet zo hè, tegen Rob. Hartstikke aardige kerel. :wink:
...-
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3134
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

Kees Vooijs schreef:[..]


Hé niet zo hè, tegen Rob. Hartstikke aardige kerel. :wink:
Hij heeft zelfs een eigen song!
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gesloten