Zinho Vanheusden (2023, gehuurd)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Vanheusden versterkt AZ
Gepubliceerd op 25 juli 22, 16:59
ALKMAAR- AZ heeft Zinho Vanheusden vastgelegd. De 22-jarige centrumverdediger wordt voor één seizoen gehuurd van Internazionale, waarbij tevens een optie tot koop is afgesproken.

De Belg begon zijn loopbaan in 2008 bij Standard Luik. Na zeven seizoenen bij de Rouches maakte hij in 2015 de overstap naar de jeugdopleiding van Internazionale. In Milaan werkte hij zich op tot selectiespeler van het eerste team en zat meermaals op de bank bij Serie A-wedstrijden.

Genoa CFC
In 2018 werd Vanheusden verhuurd aan Standard Luik, dat hem het daaropvolgende seizoen definitief overnam. Over twee periodes kwam hij tot 76 wedstrijden voor de Belgische club. Internazionale kocht Vanheusden vervolgens weer terug en verhuurde hem aan Genoa CFC. In de Italiaanse havenstad speelde hij de afgelopen jaargang veertien keer in de Serie A en twee keer in de Coppa Italia.

De Rode Duivels
Vanheusden maakte op 8 oktober 2020 zijn debuut als Belgisch international. Met De Rode Duivels speelde hij een oefeninterland tegen Ivoorkust. Vooralsnog bleef het bij die ene interland.

Vanheusden: ‘AZ is de juiste ploeg voor mij’
Vanheusden kan zelf niet wachten totdat hij eindelijk kan beginnen. ‘Ik ben super blij. Het heeft een paar weken geduurd, maar dat ik hier nu sta met mijn familie, dat maakt mij super opgelucht. Ik kan niet wachten totdat ik kan beginnen’, aldus de centrale verdediger. Voor de Belg voelde AZ heel snel als de goede keuze. ‘Het contact met Max is enkele maanden geleden begonnen en daar sprak veel vertrouwen van uit. AZ is de juiste ploeg voor mij.’

Huiberts: ‘Heeft alle eigenschappen van een centrale verdediger’
Ook directeur voetbalzaken Max Huiberts is erg blij met de komst van de Belgische verdediger. “We kennen Zinho al van de periode dat hij vanuit België op jonge leeftijd naar Italië vertrok. Toen was hij voor ons niet haalbaar, maar nu gelukkig wel. Wij zijn heel blij dat het rond is”, zo legt Huiberts uit. Met Bruno Martins Indi, Pantelis Hatzidiakos, Sam Beukema en Maxim Dekker beschikt AZ al over meerdere sterke centrale verdedigers. Daar komt Vanheusden nu dus bij. ‘Zinho is heel erg gewend om vanuit de opbouw het spel te verleggen met zijn passing en zijn indribbelen. Daarnaast is hij wendbaar en snel. Hij kan ook goed koppen. Eigenlijk heeft hij alle eigenschappen die je van een centrale verdediger wil zien’, aldus Huiberts.

Vanheusden is na Mees de Wit, Jens Odgaard en Mayckel Lahdo de vierde nieuweling. Bovendien maakten Sem Westerveld, Maxim Dekker en Zico Buurmeester de overstap van AZ Jeugd naar AZ 1.
https://www.AZ.nl/nl/nieuws/vanheusden-versterkt-AZ
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Jeej, weer een Belg erbij! Welkom Zinho.
Blijf heel en ga vlammen

(oh, en negeer dit forum met haar AZijnzeikers, dat houdt het allemaal wel zo leuk)
Laatst gewijzigd door differentcook op 25 jul 2022, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
we can come an end
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Een CV die sterk is in de opbouw, dat hebben we sinds Stijn Wuytens niet meer gehad. Bovendien wendbaar en snel, dat is na jaren Ron Vlaar en BMI ook wel weer eens leuk. Betekent wel het einde van Panta als basisspeler, mogen we aannemen. Dus die gaat vast een transfer maken, na al die jaren trouwe dienst. Zou me niets verbazen als Vanheusden snel en makkelijk in te passen is, zodra hij voldoende hersteld is.
Gebruikersavatar
RoycosoepieAZ
Oude garde
Berichten: 1079
Lid geworden op: 14 mei 2021, 09:41

Ben benieuwd maar eerst maar eens 100 % fit worden. :wink:
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

RoycosoepieAZ schreef: 25 jul 2022, 17:22 Ben benieuwd maar eerst maar eens 100 % fit worden. :wink:
Spelen in augustus zou mogelijk moeten zijn, volgens het Fanpage artikel.
we can come an end
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Welkom Zinho! Kwaliteit er bij is altijd fijn.

Met zoveel wedstrijden en Corona op de achtergrond is het wel zo prettig om ook genoeg kwaliteit op de bank te hebben. Wat dat betreft vraag ik me af of Max Hatzidiakos eigenlijk wel wilt verkopen.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

AZA'dam schreef: 25 jul 2022, 17:20 Een CV die sterk is in de opbouw, dat hebben we sinds Stijn Wuytens niet meer gehad. Bovendien wendbaar en snel, dat is na jaren Ron Vlaar en BMI ook wel weer eens leuk.
Als hij het niveau weer kan halen van onderstaand, zou met zijn opbouw het spel ook weer een stukje sneller gaan in plaats van dat eindeloos breed getik wat we doorgaans van onze verdedigers gewend zijn.
Laatst gewijzigd door De Rode Baron op 25 jul 2022, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Mousa Sidi
Seizoenkaarthouder
Berichten: 476
Lid geworden op: 13 mar 2022, 11:15

Een analyse van VP over Vanheusden:

Speelstijl
Vanheusden is een 'dominante' centrale verdediger, een natuurlijke leider van het team. Hij is een voetballende verdediger, gezien zijn passeertechniek en zijn goede (aanvallend gerichte) passing. Hij gaat voorop in de strijd, maar met een gezonde agressiviteit in de duels. Hij kan zowel in een driemans- als in een viermansverdediging spelen (veelal centraal in de verdediging aan de rechter zijde). Hij is verdedigend goed, maar omdat hij vaak indribbelt met de bal aan de voet, kan zijn positiespel nog wel eens de wensen overlaten bij balverlies. Hij is uitstekend in de luchtduels, met een zeer goede timing en uitstekende sprongkracht. Wanneer een tegenstander één-op-één op hem afkomt, scant hij goed de zone en leest hij zeer goed wat de tegenstander zal doen.
vriend
Basisspeler
Berichten: 2525
Lid geworden op: 15 sep 2006, 23:38
Locatie: Alkmaar

Familie van Jaap?
Morele winnaars zijn slechte verliezers.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

De Rode Baron schreef: 25 jul 2022, 18:14 Als hij het niveau weer kan halen van onderstaand, zou met zijn opbouw het spel ook weer een stukje sneller gaan in plaats van dat eindeloos breed getik wat we doorgaans van onze verdedigers gewend zijn.
Lijkt veel vertrouwen te hebben, voldoende om in te grijpen ipv achteruit lopen en voldoende voor passes in de diepte.
we can come an end
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

AZ heeft een optie tot koop bedwongen maar Inter heeft wel een clausule ingebouwd die hen dan weer in staat stelt de speler weer na een x tijd (waarschijnlijk 2 seizoenen)terug te kunnen kopen voor een bepaald bedrag. Een contract zoals het destijds ook met Standaard is aangegaan.
Guy
Supporter
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jan 2021, 17:12

Wordt in België al jaren gezien als het grootste verdedigende talent van zijn generatie. Inter had dan ook al langer een akkoord met Standard om hem te kopen, maar hij zou daar wel nog een seizoen blijven. In dat seizoen raakte hij echter zwaar geblesseerd waardoor Inter eigenlijk van de transfer wilde afzien. Maar Standard had het geld nodig van die transfer of ze zouden failliet gaan. Inter ging dan toch akkoord met de transfer maar verhuurde hem aan Genoa, de club van de mensen die nu ook eigenaar zijn van Standard….
Niettemin goede speler. Voor zijn zware blessure althans.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Mits hij fit kan worden durf ik mijn hand er wel voor in het vuur te steken dat dit een grote versterking moet kunnen zijn.
Anderzijds zal Inter hem niet zomaar hebben laten gaan en Genoa/Standard hem niet zomaar niet meer hebben opgepikt.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Mousa Sidi schreef: 25 jul 2022, 18:21 Een analyse van VP over Vanheusden:
De complete analyse (voor de liefhebbers van lange teksten)

Analyse: België-oproep lonkt als 'dominante' Vanheusden fit blijft bij AZ

Spelersprofiel

Naam: Zinho Vanheusden
Nationaliteit: Belg
Geboortedatum: 29/07/1999
Lichaamsbouw: 1.87m – 80kg
Positie: Centrale verdediger (Rechtsback)
Voorkeursvoet: Rechts
Vorige club(s): Hades, Sint Truiden, Standard Luik
Blessure(s): Neusbeenbreuk, kruisband gescheurd (2x), knieblessure, spierproblemen

Zinho Vanheusden, geboren in Hasselt, werd op jonge leeftijd opgenomen in de jeugdopleiding van Standard Luik, waarna hij op zestienjarige leeftijd naar Internazionale vertrok. Begin 2018 keerde hij, op achttienjarige leeftijd, op huurbasis terug bij Standard. Vanaf dat moment veroverde hij de Belgische voetbalharten met zijn inzet, leiderschap, passie en voetbalkwaliteiten. In een mum van tijd werd hij een vaste basisspeler: een echte steunpilaar centraal in de verdediging van de Rouches. Na die verhuurperiode keerde hij echter weer terug naar Inter, dat hem in het seizoen 2021/2022 nog bij Genoa stalde.

Speelstijl

Vanheusden is een 'dominante' centrale verdediger, een natuurlijke leider van het team. Hij is een voetballende verdediger, gezien zijn passeertechniek en zijn goede (aanvallend gerichte) passing. Hij gaat voorop in de strijd, maar met een gezonde agressiviteit in de duels. Hij kan zowel in een driemans- als in een viermansverdediging spelen (veelal centraal in de verdediging aan de rechter zijde). Hij is verdedigend goed, maar omdat hij vaak indribbelt met de bal aan de voet, kan zijn positiespel nog wel eens de wensen overlaten bij balverlies. Hij is uitstekend in de luchtduels, met een zeer goede timing en uitstekende sprongkracht. Wanneer een tegenstander één-op-één op hem afkomt, scant hij goed de zone en leest hij zeer goed wat de tegenstander zal doen (zie afbeeldingen).

Je kunt hem een beetje vergelijken met de speelstijl van Thiago Silva.

In balbezit

Wanneer zijn team in balbezit is, dan is Vanheusden het meest effectief. Hij wil altijd vooruit voetballen. Dit valt op wanneer hij met de bal aan de voet opkomt en een overtal op het middenveld wil creëren. Wanneer de Belg aan de bal is, scant hij de vrije zones en kan hij een goede lange bal/passing vooruit geven.

Spel na balverlies

Hier komen zijn goede en minder goede kwaliteiten tot uiting. Hij is zeer goed wanneer hij vooruit moet verdedigen op een directe tegenstander. Hij weet precies wanneer zijn directe tegenstander ingespeeld gaat worden en kan hier direct op anticiperen: hij komt geregeld voor zijn tegenstander om de bal te onderscheppen. Hij is een uitstekende mandekker, sterk met het hoofd en heeft een uitstekende tackle. Dit laatste doet hij wellicht net iets te vaak. Er zijn momenten in een wedstrijd dat hij beter op zijn benen kan blijven staan om een snelle aanval op te starten. Hij kiest dan toch voor een tackle, maar de tegenstander kan hierop anticiperen.

Verbeterpunten

Er zijn enkele andere verbeterpunten voor Vanheusden: de defensieve omschakelingen, het scannen van de vrije ruimtes in zijn rug, wendbaarheid en positie kiezen.

Vanheusden toont een gebrek aan positionering tijdens de tegenaanval: op het moment dat zijn team de bal verliest en de tegenstander een snelle counter wil opzetten, mist hij het overzicht en inzicht om de juiste posities in te nemen.
Een gebrekkige wendbaarheid helpt hem dan niet. Hij kan goed anticiperen op een actie van de tegenstander wanneer deze in zijn zicht staat. Wanneer hij snel moet anticiperen op een actie in zijn rug, of buiten zijn gezichtsveld, dan heeft hij het moeilijk.

Ook concentratieverlies is een punt van aandacht. Hij speelt met veel passie, overgave en inzet, maar je kan hem soms wel betrappen op concentratieverlies door een verkeerde pass of door te laat in het duel te zijn bijvoorbeeld.
Verder is zijn afwerking gebrekkig. Hij verliest het overzicht wanneer hij oog-in-oog komt met de doelman van de tegenstander. Dit is geen hoge prioriteit voor een centrale verdediger, maar door zijn aanvallende infiltraties kan het voorkomen dat hij opduikt in de laatste lijn van de tegenstander.

Het grootste nadeel van Vanheusden is echter zijn blessuregevoeligheid. De mandekker scheurde al twee keer zijn kruisband en kampte met knieproblemen.

Conclusie

Zinho Vanheusden kan voor AZ zeker een vaste waarde worden. Hij heeft zijn mentaliteit, defensieve kwaliteiten en voetballend vermogen mee. De belangrijkste uitdaging wordt om eindelijk eens blessurevrij te blijven, dan is de kans groot dat hij zich snel weer in de kijker speelt bij de Rode Duivels.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
072
Fanatic
Berichten: 692
Lid geworden op: 23 apr 2022, 20:00
Locatie: Lille

Mooi dit, hoop dat het goed gaat uitpakken. Kijk er naar uit om een verdediger te zien die naar voren kan kijken.
Van Alkmaar begint de victorie
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6363
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Volgens Vlaamse media een koopoptie van 12 miljoen euro - meldt Voetbalprimeur.
Dat lijkt me onhaalbaar voor AZ - dus ik snap niet zo goed dat je dit afspreekt...
Gebruikersavatar
G-Vak
Invaller
Berichten: 2333
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:55
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ferry schreef: 26 jul 2022, 07:12 Volgens Vlaamse media een koopoptie van 12 miljoen euro - meldt Voetbalprimeur.
Dat lijkt me onhaalbaar voor AZ - dus ik snap niet zo goed dat je dit afspreekt...
Erg veel geld voor een blessuregevoelige speler
die zich nog moet bewijzen.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Ferry schreef: 26 jul 2022, 07:12 Volgens Vlaamse media een koopoptie van 12 miljoen euro - meldt Voetbalprimeur.
Dat lijkt me onhaalbaar voor AZ - dus ik snap niet zo goed dat je dit afspreekt...
Nou daar worden we niet vrolijk van (mits waar). Voor iemand met zon blessuregeschiedenis moet je nooit zon bedrag neerleggen. Hoe goed hij ook zou spelen.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

G-Vak schreef: 26 jul 2022, 07:22 Erg veel geld voor een blessuregevoelige speler
die zich nog moet bewijzen.
Dat lijkt me ook wel aan de hoge kant voor een speler die er lang uit is geweest en mogelijk nooit meer op zijn oude niveau gaat komen na die kruisbandblessures. Misschien 12 miljoen inclusief bonussen en doorverkoopbedrag? Toch vermoed ik dat er bij Voetbalprimeur iemand zijn gelikte vinger in de lucht heeft gestoken en vervolgens nog wat uit deze duim zoog om interessant te doen. Ze staan niet echt bekend om hun uitmuntende onderzoeksjournalisten.
____________
Hoc est nihil
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

Wellicht kan iemand die wat dichter op het vuur zit óf snappen hoe zulke constructies kunnen werken wat nuance aanbrengen op dit bedrag? Ik moet wel zeggen dat AZ echt een uitstekende reputatie heeft op het fit houden van spelers van het eerste elftal, maar toch 12 miljoen.. hoe zou zoiets kunnen werken?
Plaats reactie