Vangelis Pavlidis (2025)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Kilkenny schreef: 05 nov 2021, 00:40 Je bedoelt dat ze op het verkeerde forum zitten. Gewoon lekker naar voetbalprimeur gaan. Doei.
=D>

Paffie gister mooi spitsendoelpuntje en ik vond hem actief spelen tegen een hele stugge tegenstander natuurlijk. Hij staat toch vaak op de goede plek en kan zowel koppen als schieten. Lang niet gek voor een spits van AZ.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

PRO Artikel uit de VI over onze (steeds minder) omstreden Griekse spits.
Steeds meer is Pavlidis de spits die AZ nodig heeft
PLUSSEN EN MINNEN
Bij AZ worden andere dingen van een spits verwacht dan bij zijn vorige club Willem II. Na een moeizame start in Alkmaar begint de transformatie van Vangelis Pavlidis steeds vaker vruchten af te werpen.

Even leek hij de man van de gemiste eerste doelkans te worden. Het overkwam Vangelis Pavlidis regelmatig, tijdens zijn wittebroodsweken bij AZ, dat hij verzuimde een wedstrijd van zijn nieuwe club open te breken. Tijdens de eerste basisbeurt van Pavlidis, op bezoek bij SC Heerenveen (3-1), was het nog goed gegaan. Toen poetste de Griekse spits na een kwartier de vroege achterstand weg. Ook in het uitduel met Randers FC, in de Conference League, was hij trefzeker. Daarna brak een periode van doelpuntendroogte aan.

Zoals dat gaat bij een spits, zeker bij een aanvallend ingestelde club als AZ, barst dan al snel de kritiek los. Pavlidis liet het onverstoorbaar langs zich heen gaan. Trainde tactisch inhoudelijk, werkte aan de onderlinge afstemming op het veld en praatte met vertrouwelingen. Intussen sprak trainer Pascal Jansen meermaals zijn vertrouwen in hem uit, bij de steeds frequentere vragen over de spitspositie.

En toen, in september, ging het langzaamaan draaien. Pavlidis begon assists te leveren, vier stuks in zes competitiewedstrijden. In oktober begon hij daar doelpunten aan toe te voegen. Eerst tegen FC Utrecht, daarna in het thuisduel met PEC Zwolle en donderdagavond tegen CFR Cluj in de Conference League. ‘Voor een spits is het altijd lastig als je een tijdje niet scoort’, geeft Pavlidis toe. ‘Maar het is belangrijk dat je niet blijft hangen in teleurstelling na een gemiste kans. Je focus moet meteen naar de eerstvolgende mogelijkheid. Dat is het mentale deel van het verhaal. Over dat soort dingen praat ik met mijn familie, de trainer, mijn landgenoot Pantelis Hatzidiakos en de mental coach bij de club. En op het trainingsveld werken we natuurlijk dagelijks aan ons positiespel.’

Ik ben geen spits die voorin blijft staan, wachtend op een kans.

Pavlidis is geen spits bij wie het doelpuntentotaal het hele verhaal vertelt. ‘Ik ben een aanvaller die op verschillende manieren bijdraagt aan het team’, weet hij van zichzelf. ‘Dat kun je terugzien in mijn statistieken: ik lever ook assists en draag bij aan het combinatiespel. Ik ben geen spits die voorin blijft staan, wachtend op een kans. Ik wil goals maken en assists leveren en goed voetballen.’

‘Bij AZ spelen we op een heel andere manier dan ik bij Willem II gewend was. We voetballen vaker op de helft van de tegenstander en hier moet ik met loopacties ruimtes creëren voor ploeggenoten, om een paar voorbeelden te noemen. Bij Willem II speelde ik meer als een soort nummer 10, die ook regelmatig uitweek naar de linkerkant. Hier moet ik vaker in de diepte sprinten, richting het doel.’

‘Omdat ik een ander type spits ben dan Myron Boadu, heeft dat ook weer effect op de manier van spelen van de hele ploeg. We werken eraan dat we veel spelers in het strafschopgebied van de tegenstander hebben. Onze resultaten zijn de laatste wedstrijden weer goed en ook in ons veldspel kun je progressie zien.’

Ook Dani de Wit spint dit seizoen garen bij de veranderde manier van aanvallen. Tot voor kort was het aanvalsspel ingericht naar de specifieke kwaliteiten van vooral Boadu en Calvin Stengs. Boadu is een spits met snelheid en diepgang en daarmee het tegenovergestelde van Pavlidis. Stengs zocht vanaf rechts vaak de ruimtes tussen de linies op, vanwaar hij zijn kompaan in de spits kon lanceren met dieptepasses. Nu speelt Albert Gudmundsson op die plek. Ook hij duikt vaak op in de as, maar zoekt daar vooral korte combinaties en schietmogelijkheden.

De huidige speelwijze biedt De Wit de mogelijkheid dieper te spelen dan voorheen en vaker in het strafschopgebied op te duiken. Het is geen toeval dat de aanvallende middenvelder nu al meer competitiegoals achter zijn naam heeft staan (6) dan in het gehele vorige seizoen (5). Waarbij De Wit bij voorzetten vanaf de flanken kan profiteren van de loopacties van bliksemafleider Pavlidis. Afgelopen weekend, tegen PEC Zwolle (3-2), nam het koppel de hele Alkmaarse productie voor zijn rekening.

Na zijn twee goals in dat duel staat Pavlidis gedeeld vijfde in het MVP-klassement van de Eredivisie, met vier doelpunten en vier assists. Ter vergelijking: Boadu had vorig seizoen na tien competitieduels drie goals en geen assists op zijn conto. Ook in Europees verband heeft Pavlidis betere cijfers dan zijn voorganger had vorig seizoen, met twee goals versus nul.

Donderdagavond tegen CFR Cluj (2-0) liet Pavlidis zijn beide gezichten zien. Als inzakkende en meevoetballende spits stond de Griekse international meerdere keren aan de basis van een Alkmaarse aanval. In zijn hoedanigheid van diepe spits was hij halverwege de eerste helft bijna trefzeker, waarna Albert Gudmundsson de rebound in het zijnet schoot. Vlak voor tijd was het alsnog raak, toen Pavlidis een lage voorzet van Jesper Karlsson van dichtbij binnen tikte. Dat slotakkoord was zijn vierde treffer in de laatste vier officiële wedstrijden. Waarmee de spits onderstreepte dat zijn dubbelrol bij AZ hem steeds beter past.
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Waarbij De Wit bij voorzetten vanaf de flanken kan profiteren van de loopacties van bliksemafleider Pavlidis.
Leuk om terug te lezen.
Na zijn twee goals in dat duel staat Pavlidis gedeeld vijfde in het MVP-klassement van de Eredivisie, met vier doelpunten en vier assists.
Prima!
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Werkelijk het enige positieve is dat uit zijn lichaamshouding wel was af te lezen hoe hij zelf vond dat het ging.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Barry van Galen, clubicoon en voormalig scout van AZ, begrijpt niet hoe Vangelis Pavlidis in Alkmaar terecht is gekomen. Van Galen mist iets bij de Griekse spits en haalt een aantal voorbeelden aan.

"Pavlidis is niet iemand die met zijn doen en laten opvalt tijdens de wedstrijd. Dat hoeft niet, als je er dan maar wel als eindstation staat. Dat zie ik óók niet", zo begint Van Galen in gesprek met De Telegraaf. "Hij is geen echte AZ-spits. Dat was Myron Boadu ook niet, maar die had andere kwaliteiten. Een echte AZ-spits moet een bepaald stukje bereidwilligheid hebben, oorlog willen maken. Denk aan Vincent Janssen, Wout Weghorst, Aron Johannsson, Ali El Khattabi en niet te vergeten Kees Kist. Die Kees ging tekeer, niet normaal. Daar gingen anderen in mee."

Het aantrekken van Pavlidis is een van de voorbeelden van mislukte AZ-aanvallers de afgelopen jaren. "Ik heb het gevoel dat AZ steeds vaker spelers op basis van statistieken haalt en dat de kennis en mening van scouts er minder vaak toe doet. Hoe hebben ze anders Fred Friday en Björn Johnsen kunnen aantrekken? Friday was de meest luie spits die ik ooit heb gezien. Cyriel Dessers stond wel op mijn lijst destijds, maar die werd niet gehaald. Dat gold ook voor Arnaut Danjuma", zo sluit Van Galen af.
Dat Pavlidis niet past kunnen we nu onderhand wel concluderen, daarin heeft Barry gelijk.
Als je dan ook nog rechtsbuitens hebt ; eentje die de traagheid van deze Griek enigszins nog zou kunnen compenseren maar niet veel meer aan spelen toekomt omdat deze simpelweg het niveau ontbeerd en twee andere, die meer op het middenveld te vinden zijn dan dat je ze rechtsbuitens kunt noemen waardoor op die positie veelal altijd een leegte te vinden is. Een echte balans is er in de aanval niet te vinden en dat verklaart wellicht ook waarom AZ voorin veelal tandeloos overkomt, zeker als dan ook nog de linksbuiten, die de kwaliteiten wel heeft, weigert simpel te spelen en circustrucjes blijft doen. Max is toch, lijkt mij, de eindverantwoordelijke die dit stelletje bij elkaar heeft gebracht en zal in de winterstop zo krijgen we toch de signalen, de aanval weer versterken met een 'echte' rechtsbuiten en nu dus wellicht ook een nieuwe centrumspits.
Kijken of dat dan iets wordt want de paniek is nu toch wel echt binnen AZ aan het toeslaan.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Ben het er niet mee eens.

Uit deze uithaal van Jansen richting Pavlidis blijkt eens te meer dat hij ongeschikt is als trainer en voel ik weer bevestiging in het beeld dat Pavlidis verkeerd gebruikt wordt.

Dan kan hij uiteraard zelf nog wel compenseren, maar hij staat nu op achterstand voor hij begint.

Van Galen probeert overigens iets te makkelijk te scoren.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

DeZuivelDuivel schreef: 02 dec 2021, 10:33 Ben het er niet mee eens.

Uit deze uithaal van Jansen richting Pavlidis blijkt eens te meer dat hij ongeschikt is als trainer en voel ik weer bevestiging in het beeld dat Pavlidis verkeerd gebruikt wordt.

Dan kan hij uiteraard zelf nog wel compenseren, maar hij staat nu op achterstand voor hij begint.

Van Galen probeert overigens iets te makkelijk te scoren.
Het was toch zo dat Pavlidis bij WII ook niet als diepste spits fungeerde?

Wellicht dat hij in een andere rol waardevoller gaat zijn. Zou een rol als tien niet wat kunnen zijn?
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

kuifje schreef: 02 dec 2021, 10:43 Het was toch zo dat Pavlidis bij WII ook niet als diepste spits fungeerde?

Wellicht dat hij in een andere rol waardevoller gaat zijn. Zou een rol als tien niet wat kunnen zijn?
Alweer eentje voor de '10'? Alle spelers die niet goed functioneren blijken allemaal beter uit de voeten te kunnen op 10; van Gudmundsson tot Evjen.
En ja, je kunt gelijk hebben dat Pavlidis vaak achter Wriedt bij Willem II speelde.
Maar Huiberts heeft ze toch echt niet gehaald voor die positie, maar voor de posities waar ze onder Jansen spelen.
Lijstje voor de 10 wordt inmiddels wel groot: De Wit, Gudmundsson, Taabouni, Pavlidis, Evjen en wie weet dat de volgende miskoop ook wel weer beter uit de voeten kan op de 10.
Maar ondertussen hebben we nog steeds geen geschikte, veel scorende centrumspits en een rechtsbuiten die voor de nodige assist en doelpunten kan zorgen.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Dan nog moet Pavlidis vaker in de 16 in stelling gebracht worden. Hij heeft een aantal keer laten zien daar rustig te blijven en ook in de drukte kansen te kunnen creëren. We hadden juist vorig seizoen het idee dat hij beter bij het AZ spel zou passen dan Boadu, vanwege groot overwicht, hoog spelen en vroeg storen. Daar is nou net niets meer van over. Het is overigens heel typisch dat deze trainer met voorkeur voor 5-3-2 nu op zoek is naar een counterspits. Ik vraag me af of ze bij AZ nou nog wel goed weten hoe ze willen voetballen. Het lijkt er in ieder geval op dat meerder spelers van die onduidelijkheid het slachtoffer zijn. Pavlidis zou ik in ieder geval nog lang niet willen slachtofferen.
_________________
"I don't know that!"
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

kuifje schreef: 02 dec 2021, 10:43 Het was toch zo dat Pavlidis bij WII ook niet als diepste spits fungeerde?

Wellicht dat hij in een andere rol waardevoller gaat zijn. Zou een rol als tien niet wat kunnen zijn?
Het wisselde, maar hij had als spits met Mike Trésor een totaal ander type 10 achter zich dan dat een Dani de Wit is. Ik heb het laatst een keertje uitgelicht met een voorbeeld: hoe kun je nou in een situatie belanden dat Pavlidis de bal heeft vlak voorbij de middencirkel en die dan af moet geven aan een verongelijkte De Wit die op rechtsbuiten staat? Puur in tactische bezetting klopt er niets van ons elftal. Er mist zowel synergie tussen bepaalde posities als afstemming op persoonlijk vlak tussen de spelers.

Dat alles wordt niet geholpen door een trainer die klaarblijkelijk niet goed is in het gebruiken van spelers in hun element, maar ze eerder gebruikt bij zijn eenzijdige mentale idee van hun positie.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

DeZuivelDuivel schreef: 02 dec 2021, 12:00 Dat alles wordt niet geholpen door een trainer die klaarblijkelijk niet goed is in het gebruiken van spelers in hun element, maar ze eerder gebruikt bij zijn eenzijdige mentale idee van hun positie.
Ga jij er vanuit dat de leiding bij AZ geheel zwakbegaafd is en hun oor beter te luister kan leggen bij dit forum?
Dat ze blind varen op de adviezen van Jansen en daardoor dus versterkingen halen op posities waarvan hier volgens sommige helemaal geen vervangers voor gehaald hoeven te worden omdat hij de spelers totaal verkeerd gebruikt? Ik denk toch wel dat er zich wel wat meer personen binnen AZ zich buigen op wat er nu precies aan de hand is met dit AZ dan enkel Jansen en Huiberts, het is tenslotte een miljoenenbedrijf.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Kilkenny schreef: 02 dec 2021, 11:47 Dan nog moet Pavlidis vaker in de 16 in stelling gebracht worden. Hij heeft een aantal keer laten zien daar rustig te blijven en ook in de drukte kansen te kunnen creëren. We hadden juist vorig seizoen het idee dat hij beter bij het AZ spel zou passen dan Boadu, vanwege groot overwicht, hoog spelen en vroeg storen. Daar is nou net niets meer van over. Het is overigens heel typisch dat deze trainer met voorkeur voor 5-3-2 nu op zoek is naar een counterspits. Ik vraag me af of ze bij AZ nou nog wel goed weten hoe ze willen voetballen. Het lijkt er in ieder geval op dat meerder spelers van die onduidelijkheid het slachtoffer zijn. Pavlidis zou ik in ieder geval nog lang niet willen slachtofferen.
De cijfers zeggen anders dat Pavlidis voldoende kansen krijgt, alleen deze niet benut. Hij krijgt ze veelal niet eens op doel. En waaruit concludeer je dat onze trainer een voorkeur heeft voor 5-3-2? Hij heeft dat volgens mij twee keer gespeeld, beide keren tegen Vitesse uit.

Wat betreft de discussie over de positie van Pavlidis, dat is geen tien. Hij speelde bij Willem II ook niet op tien, althans, niet in een 4-3-3 systeem. Hij speelde op een gegeven moment een beetje om Wriedt heen in een 4-4-2 systeem, of vanaf links om diezelfde Wriedt heen in een 4-3-3 systeem. Voordat Wriedt kwam speelde hij ook wel eens als diepe spits.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

De Rode Baron schreef: 02 dec 2021, 12:23 Ga jij er vanuit dat de leiding bij AZ geheel zwakbegaafd is en hun oor beter te luister kan leggen bij dit forum?
Dat ze blind varen op de adviezen van Jansen en daardoor dus versterkingen halen op posities waarvan hier volgens sommige helemaal geen vervangers voor gehaald hoeven te worden omdat hij de spelers totaal verkeerd gebruikt? Ik denk toch wel dat er zich wel wat meer personen binnen AZ zich buigen op wat er nu precies aan de hand is met dit AZ dan enkel Jansen en Huiberts, het is tenslotte een miljoenenbedrijf.
Hier ga ik niet eens op in, het is sowieso offtopic.

OT:

Hoewel hij een oudere uitstraling heeft is Pavlidis pas een paar dagen 23.
Dat geeft hem geen hele lange leerperiode, maar er zijn echt nog wel zaken te proberen met deze speler die hoe dan ook in de eredivisie al 3 seizoenen redelijk presteerde en waarbij het ook niet zo is dat hij op 0 doelpunten staat.

Pavlidis heeft de laatste tijd niet gescoord, maar o.a. Karlsson ook niet.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

DeZuivelDuivel schreef: 02 dec 2021, 10:33 Ben het er niet mee eens.

Uit deze uithaal van Jansen richting Pavlidis blijkt eens te meer dat hij ongeschikt is als trainer en voel ik weer bevestiging in het beeld dat Pavlidis verkeerd gebruikt wordt.

Dan kan hij uiteraard zelf nog wel compenseren, maar hij staat nu op achterstand voor hij begint.

Van Galen probeert overigens iets te makkelijk te scoren.
Van Galen kon inderdaad altijd al wat makkelijker scoren dan Pavlidis :twisted:

Met jou eens dat Jansen zijn falen wat probeert af te schuiven op Pavlidis. Dat is wederom een zwaktebod van Jansen.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

De Rode Baron schreef: 02 dec 2021, 11:03 Alweer eentje voor de '10'? Alle spelers die niet goed functioneren blijken allemaal beter uit de voeten te kunnen op 10; van Gudmundsson tot Evjen.
En ja, je kunt gelijk hebben dat Pavlidis vaak achter Wriedt bij Willem II speelde.
Maar Huiberts heeft ze toch echt niet gehaald voor die positie, maar voor de posities waar ze onder Jansen spelen.
Lijstje voor de 10 wordt inmiddels wel groot: De Wit, Gudmundsson, Taabouni, Pavlidis, Evjen en wie weet dat de volgende miskoop ook wel weer beter uit de voeten kan op de 10.
Maar ondertussen hebben we nog steeds geen geschikte, veel scorende centrumspits en een rechtsbuiten die voor de nodige assist en doelpunten kan zorgen.
Degene die het slechtst presteert staat al op 10 namelijk De Wit. In ieder geval heeft Gudmundsson vorig seizoen al bewezen wel goed te kunnen spelen op 10. Van jouw lijstje kun je je De Wit dus wel doorstrepen en Oosting daarvoor in de plaats zetten, want ook hij is een speler die goed op 10 kan spelen.

Nu weer ontopic over Pavlidis. was vooraf al te verwachten dat het een net niet aankoop zou worden en helaas lijkt dat steeds meer uit te komen. Aan de andere kant als onze "tob"coach Jansen nou een goede trainer zou zijn geweest, zou Pavlidis waarschijnlijk beduidend beter hebben gepresteerd. Dat er een 2e spits komt met een iets ander profiel lijkt mij prima, maar zolang deze trainer er zit wordt het ook geen succes.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

AZ 4 Life schreef: 02 dec 2021, 13:09 De cijfers zeggen anders dat Pavlidis voldoende kansen krijgt, alleen deze niet benut. Hij krijgt ze veelal niet eens op doel. En waaruit concludeer je dat onze trainer een voorkeur heeft voor 5-3-2? Hij heeft dat volgens mij twee keer gespeeld, beide keren tegen Vitesse uit.
Maar hij heeft ook drie keer binnenkant paal geraakt, dus er is ook sprake van pech. Die statistieken zeggen mij niet alles, het is niet dat AZ heel vaak met hoge druk in de 16 van de tegenstander te vinden is.

Off topic over Jansen:
En in de oefenwedstrijden tussendoor heeft hij ook 2 keer 5-3-2 gespeeld.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Vangelis Pavlidis miskoop of slachtoffer van verkeerde scouting en tactiek?

Iemand wellicht het volledige premium artikel van de Telegraaf:
https://www.telegraaf.nl/sport/13843971 ... en-tactiek
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1790
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

Zijn zinnenprikkelende doelpunt tegen Fortuna Sittard in dienst van Willem II ging deze week opnieuw de wereld over. Als spits van AZ kan Vangelis Pavlidis echter zelden de hooggespannen verwachtingen waarmaken. Is de 23-jarige Griek een faliekante miskoop of het slachtoffer van verkeerde scouting en falende tactiek? De trainer zondag na Vitesse-uit: „Boadu had er vanavond wel twee of drie gemaakt.”

Het rendement

Zo op het oog lijkt het rendement van Pavlidis zo slecht nog niet. In dertien competitieduels was de Griek bij acht doelpunten betrokken: viermaal scoorde hij zelf, vier keer gaf hij een assist. Zijn doelpuntentotaal steekt echter schril af bij het aantal doelpogingen: 35. Daarvan gingen er slechts tien op doel. Pavlidis heeft dus ruim acht kansen nodig heeft om tot scoren te komen en dat is een spits van de club die zo graag top wil zijn onwaardig.

Tussen die kansen zaten een paar gedenkwaardige missers, zoals afgelopen zondag tegen Vitesse. In de eerste helft had Pavlidis in de Arnhemse zestien een vrije schotkans, mits hij snel had gehandeld. Zijn reactie was te traag, waardoor een Arnhems voetje een goal kon voorkomen.

Aan het aantal kansen ligt het sowieso niet bij AZ, wel aan de afronding. Een statistiek (de club die statistiekengoeroe Billy Bean als aandeelhouder heeft, zweert bij statistieken): gezien het expected goals-klassement, zeg maar kansen die er wel in zouden mogen, zou AZ niet op de twaalfde maar de tweede plaats moeten staan. Het rendement is veel te laag. Pavlidis mist met afstand de meeste dotjes van kansen.

De scouting

Waarom is Pavlidis door de scouting gekomen? „Dat vraag ik mij ook af”, zegt Barry van Galen, clubicoon en voormalig lid van de Alkmaarse scouting. „Pavlidis is niet iemand die met zijn doen en laten opvalt tijdens de wedstrijd. Dat hoeft niet, als je er dan maar wel als eindstation staat. Dat zie ik óók niet. Hij is geen echte AZ-spits. Dat was Myron Boadu ook niet, maar die had andere kwaliteiten.”

„Een echte AZ-spits moet een bepaald stukje bereidwilligheid hebben, oorlog willen maken”, vervolgt Van Galen. „Denk aan Vincent Janssen, Wout Weghorst, Aron Johannsson, Ali El Khattabi en niet te vergeten Kees Kist. Die Kees ging tekeer, niet normaal. Daar gingen anderen in mee.”

„Ik heb het gevoel dat AZ steeds vaker spelers op basis van statistieken haalt en dat de kennis en mening van scouts er minder vaak toe doet. Hoe hebben ze anders Fred Friday en Bjørn Johnsen kunnen aantrekken? Friday was de meest luie spits die ik ooit heb gezien. Cyriel Dessers stond wel op mijn lijst destijds, maar die werd niet gehaald. Dat gold ook voor Arnaut Danjuma.”

De tactiek

Het was een dodelijke opmerking van Pascal Jansen afgelopen zondag na Vitesse-uit (0-0), terloops gemaakt toen de (geringe) snelheid van Pavlidis ter sprake kwam. Die keren dat de Griek een vrije doortocht leek te hebben, werd hij ingehaald. „Boadu had er vanavond waarschijnlijk twee of drie ingeschoten”, zei de geplaagde AZ-trainer, doelend op de razendsnelle counterspits die AZ afgelopen zomer verruilde voor AS Monaco.

Pavlidis lijkt simpelweg niet te passen bij het voetbal dat AZ graag speelt. Het AZ-voetbal valt en staat met een snelle spits, niet bepaald het handelsmerk van de Griek. Met Pavlidis in de ploeg zal AZ voorin alles moeten vastzetten, want dan staat de spits op de plek waar je hem hebben wil. In de huidige speelwijze, waarin Jansen zijn ploeg tot de middenlijn laat inzakken om in de omschakeling toe te slaan, verzuipt Pavlidis.

Weggegooid geld

Van Galen vraagt zich af waarom er sowieso een nieuwe spits moest worden gehaald, terwijl de club een echte AZ-spits in huis had: Ferdy Druijf. „Die was er helemaal klaar voor. Dat heeft hij laten zien tijdens zijn invalbeurten en bij NEC, toen hij topscorer werd van de Eerste Divisie. Druijf kent de club door en door, komt uit de buurt en heeft de hele jeugdopleiding doorlopen. Hij heeft een bloedband met AZ. Dan wil je juist slagen.”

De transfersom (2,5 miljoen euro) van KV Mechelen voor Druijf had beter kunnen worden besteed aan een ’gouden linkerpoot’, aldus Van Galen. „Die hebben ze nu niet, maar wel altijd gehad. Het geeft je elftal iets extra’s als je een speler met een goed linkerbeen hebt rondlopen, zoals Teun Koopmeiners, Stijn Schaars of Steven Berghuis. Daar werd in het verleden bewust naar gekeken. Iemand met een vaste trap kan de bal neerleggen waar hij wil, dat is lekker voor een spits en is bij spelhervattingen en vrije trappen goed voor variatie. Nu heeft alleen de rechtsbenige Jesper Karlsson een exceptioneel goede trap.”
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Voor Boadu had AZ ook geen snelle spitsen, vind dat maar een vreemd argument. Hard werkende spitsen lijkt meer een AZ ding te zijn.
En ik bedoel het echt niet wijsneuserig, maar een spits die telkens blijkbaar een stapje te laat komt voor de perfecte kans, maar op andere plekken gewoon scoort. Kan dus ook gewoon verkeerd in stelling zijn gebracht c.q. uit positie staan.



Ik vind het vooralsnog bedenkelijk dat een spits die met een andere tactiek met een andere soort 10 achter zich genomineerd kan worden voor een Puskas award, doelpunten maakt bij zijn nationale elftale en 2 seizoenen op rij dubbele cijfers schrijft tegen veelal dezelfde spelers als hij nu tegenkomt... opeens totaal waardeloos zou zijn zodra hij van club wisselt.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2308
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Veel spitsen die het heel goed bij ons gedaan hebben draaide een slecht eerste seizoen op Vincent Janssen na.

Eigenlijk zijn we veel te voorbarig met oordelen. Weghorst, Altidore, Johansson.

Deze gingen allemaal pas vanaf seizoen 2 goed spelen, dus Vangelis verdient ook zeker het voordeel van de twijfel.
Plaats reactie