Pascal Jansen (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.

Hoe blij ben je met Pascal Jansen? (Gezien alle prestaties van AZ onder zijn trainerschap)

1
29
31%
2
2
2%
3
10
11%
4
7
8%
5
6
6%
6
11
12%
7
10
11%
8
10
11%
9
2
2%
10
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 93
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Als Clasie niet ziek was geweest dan had Zico er vandaag niet bijgezeten. Maar ik viel verder wel zo ongeveer van de bank dat er wel heel veel jeugd in mocht vallen vandaag. Het werd wel tijd.
_________________
"I don't know that!"
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ferry schreef: 05 dec 2021, 18:12 Altijd mooi. Reijnders mag geen magere partij voetballen. En daarmee bevestig je de goede keuze van Jansen.

Maar kijk eens naar BMI, De Wit, Karlsson, Pavlidis...waarom mogen zij wel magere partijen voetballen?

Niet alleen 1 kant opkijken, aub...
Wat hebben andere spelers met de casus Reijnders te maken? Jansen heeft aangegeven dat je met Reijnders kwetsbaarder wordt, en veel forummers vonden dit onzin en een schande. Je zag vandaag exact wat Jansen bedoelde en het had meteen grote volgen. Reijnders speelde niet mager maar ronduit slecht en was 100% verantwoordelijk voor de 0-1. Als Hatzidiakos dit doet is de wereld te klein, dan moet dat bij Reijnders ook. Jansen heeft dat dus goed ingeschat, in tegenstelling tot veel romantici hier (hij kan zo lekker dribbelen).

Ik denk dat je vooral zelf wat minder vooringenomen zo'n wedstrijd moet kijken. Volgens mij heb jij nog nooit iets positiefs over Jansen gezegd, en ik al genoeg negatieve dingen, dus de opmerking over naar één kant kijken is zeer bijzonder.
Hup AZ.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9117
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Bob Ross schreef: 05 dec 2021, 16:18 @Zuivelduivel. Dat je iets positiefs kan benoemen waardeer ik en maakt de discussie ook leuker omdat het niet zo'n welles-nietes-ik heb gelijk-nee ik-verhaal wordt.
Ben het overigens niet met je eens dat je jeugdspelers in het heetst van de strijd moet brengen, behalve als de nood aan de man is. Ter vergelijkig: Koopmeiners staat bij Atalanta in de potjes voor het echie ook gewoon wissel.
Koopmeiners is ooit per toeval ontdekt omdat Vejinovic zwaar geblesseerd uitviel en van den Brom geen andere opties had.
Dat overigens tegen het beter weten/vertrouwen dat supporters en jeugdkenners al veel langer in hem hadden. Sommige spelers kunnen dat aan, anderen hebben meer tijd nodig. Wanneer iemand écht verzaakt, moet die gewoon gewisseld kunnen worden, juist wanneer je achter staat.

Ik kan overigens op dit moment geen peil trekken op wat het beleid van Jansen nu gaat zijn op dit punt.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Bob Ross schreef: 05 dec 2021, 18:40 Wat hebben andere spelers met de casus Reijnders te maken? Jansen heeft aangegeven dat je met Reijnders kwetsbaarder wordt, en veel forummers vonden dit onzin en een schande. Je zag vandaag exact wat Jansen bedoelde en het had meteen grote volgen. Reijnders speelde niet mager maar ronduit slecht en was 100% verantwoordelijk voor de 0-1. Als Hatzidiakos dit doet is de wereld te klein, dan moet dat bij Reijnders ook. Jansen heeft dat dus goed ingeschat, in tegenstelling tot veel romantici hier (hij kan zo lekker dribbelen).

Ik denk dat je vooral zelf wat minder vooringenomen zo'n wedstrijd moet kijken. Volgens mij heb jij nog nooit iets positiefs over Jansen gezegd, en ik al genoeg negatieve dingen, dus de opmerking over naar één kant kijken is zeer bijzonder.
Ondanks vandaag, blijf ik een voorstander van Reijnders en Midstjø. Van Reijnders zien we allemaal de potentie toch? Wat is bij Clasie nog de marge om te groeien? Hij is al 30. Zal Clasie beter worden dan Koopmeiners of Maher als controleur? Ik denk in ieder geval van niet.

Reijnders daarentegen kan wel veel brengen, qua dynamiek en heeft nog veel potentie. Zit nu al een ruime tijd in een slechte fase (vind ik), maar zou hem altijd eerder opstellen dan een Clasie.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Kom on topic.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

SchoorlAZ schreef: 05 dec 2021, 21:00 Ondanks vandaag, blijf ik een voorstander van Reijnders en Midstjø. Van Reijnders zien we allemaal de potentie toch? Wat is bij Clasie nog de marge om te groeien? Hij is al 30. Zal Clasie beter worden dan Koopmeiners of Maher als controleur? Ik denk in ieder geval van niet.

Reijnders daarentegen kan wel veel brengen, qua dynamiek en heeft nog veel potentie. Zit nu al een ruime tijd in een slechte fase (vind ik), maar zou hem altijd eerder opstellen dan een Clasie.
Ik denk dat spelers uiteindelijk zelf bepalen of ze spelen. Momenteel zijn ze alledrie min of meer gelijkwaardig, waarbij Midstjo vroeger goed was, Clasie dit seizoen een paar wedstrijden een goede fase had, en Reijnders nog het meest zou kunnen groeien. Het is gewoon kijken wie de concurrentieslag zal winnen. Het is mij eigenlijk om het even wie er spelen, als er maar eens eindelijk twee spelers op het middenveld zijn die 3 wedstrijden op rij de bal naar de goede kleur spelen. Ik denk dat Jansen er ook zo naar kijkt.
Hup AZ.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Bob Ross schreef: 05 dec 2021, 18:40 Reijnders speelde niet mager maar ronduit slecht en was 100% verantwoordelijk voor de 0-1. Als Hatzidiakos dit doet is de wereld te klein, dan moet dat bij Reijnders ook. Jansen heeft dat dus goed ingeschat, in tegenstelling tot veel romantici hier (hij kan zo lekker dribbelen).
Maar de kritiek is toch dat Jansen veel te behoudend laat spelen? Welk voetbal van achteruit komt er met Clasie voor de verdediging? Clasie laat zijn man zelden lopen, dat klopt. Maar ook met Clasie verloren we héél veel punten. Nu winnen we, mede omdat er met Reijnders meer voetbal in de ploeg zit. Tegen Sparta was het niet vervelend om te kijken (overigens, nog niet goed).
Reijnders vind ik niet van voldoende niveau voor AZ, daar moet een vervanger voor gehaald worden, maar je hebt tegen mindere ploegen wel meer te brengen dan met Clasie. Tegen PSV, ajax of in de finale van de Conference League kun je beter met Clasie spelen.
____________
Hoc est nihil
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Grifo schreef: 05 dec 2021, 23:09 Maar de kritiek is toch dat Jansen veel te behoudend laat spelen?
Ja, maar dat heeft dus een reden. Als je Reijnders opstelt komt er nog meer druk op het al zwakke centrale verdedigingsduo. Zelfde principe met Gudmundsson; heel leuk dat hij zo lekker flegmatiek rond loopt te dwarrelen, maar de linksback van de tegenstander heeft standaard een vrijbrief als hij speelt. Daarom was Koopmeiners ook goud waard, hij kan zowel aanvallend creativiteit, goals en assists brengen maar was daarnaast defensief ijzersterk. Bij de huidige 3 middenvelders is het of het één of het ander.

Als het zo makkelijk was hadden we op iedere positie wel een aanvallende creatieveling opgesteld. Bij Jong AZ zie je al jaren precies diezelfde relatie tussen lekker naïef aanvallen en met wat meer zekerheid voor resultaat gaan. Met als gevolg dat we jarenlang eindeloos veel doelpunten tegenkrijgen, en ook af en toe een paar goals extra maken. Nou hoera, weer derde van onderen. Martens heeft dit jaar ook een matige selectie dus ook hij kiest voor een meer behoudende speelstijl, met enig succes. Daar wordt hij gekgenoeg dan weer voor geprezen.

Dat naïeve aanvallen is echt niet meer van deze tijd en past zeker niet bij de fase waarin AZ momenteel zit. We hebben nu eerst resultaten nodig, daarna komt het frivole aanvalsspel wel weer een keer (of als we 2-0 voor staan). Als je 90 minuten vermaakt wil worden zet je maar een dvd op van de tijd onder Adriaanse.

Louis van Gaal werd in zijn jaar voor het kampioenschap met precies dezelfde spelers 9e omdat zijn elftal defensief labiel was (de restwaarde was slecht verzorgd). Vervolgens heeft hij dit aangepast en kregen we veel minder goals tegen, met het kampioenschap tot gevolg. Dat hysterische gepraat dat Jansen per definitie achterlijk is komt me af en toe de neus uit. Half Europa speelt tegenwoordig zakelijker dan vroeger.
Laatst gewijzigd door Bob Ross op 06 dec 2021, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hup AZ.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Eens met je analyse over het probleem, niet met je conclusie.

We hebben gisteren toch gezien dat aanvallender spelen, tegen mindere tegenstanders loont? Dat je dan één tegendoelpunt kan compenseren met meerdere doelpunten vóór? Het heeft niks met vermaakt willen worden (al wil ik dat ook), het heeft te maken met meer doelpunten (willen) scoren dan je tegenstander. Als je zo behoudend speelt als Jansen, met Clasie, met De Wit als 10 en een inzakkende spits kom je niet tot aanvallen en is elk tegendoelpunt potentieel dodelijk. Met Reijnders erin krijg je vast meer tegendoelpunten, maar hebben deze tegendoelpunten veel minder gevolgen. Uit onze n=1 analyse van data bleek dat gisteren.
____________
Hoc est nihil
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Grifo schreef: 06 dec 2021, 09:21 Eens met je analyse over het probleem, niet met je conclusie.

We hebben gisteren toch gezien dat aanvallender spelen, tegen mindere tegenstanders loont? Dat je dan één tegendoelpunt kan compenseren met meerdere doelpunten vóór? Het heeft niks met vermaakt willen worden (al wil ik dat ook), het heeft te maken met meer doelpunten (willen) scoren dan je tegenstander. Als je zo behoudend speelt als Jansen, met Clasie, met De Wit als 10 en een inzakkende spits kom je niet tot aanvallen en is elk tegendoelpunt potentieel dodelijk. Met Reijnders erin krijg je vast meer tegendoelpunten, maar hebben deze tegendoelpunten veel minder gevolgen. Uit onze n=1 analyse van data bleek dat gisteren.
Deze discussie kan je natuurlijk altijd voeren, het gaat mij erom dat mensen doen voorkomen dat aanvallender spelen per definitie leidt tot winst. Dat is natuurlijk gelul.

Overigens is je theorie op gister niet van toepassing: Reijnders voegde aanvallend weinig toe (1 aardige (maar wel hele moeilijke) dieptebal op de Wit en verder veel balletjes breed. Daarnaast vonden sommige gister dat het alsnog veel te verdedigend was, want Sugawara zou een verdediger op rechtsbuiten zijn.

Je ziet het ook bij Barca. Als je volle bak wil aanvallen heb je wel echt een team nodig dat substantieel kwalitatief beter is dan 90% van je concurrenten. Op het moment dat er een matige selectie is dan loop je met blind aanvalsspel volledig in het mes en krijg je de ene na de andere nederlaag te verwerken. Eigenlijk is het best een mooie vergelijking gekgenoeg. Bij Barca is ook kwaliteit vertrokken en is er ook maar mondjesmaat geinvesteerd, met de onvermijdelijke zwakkere selectie ten gevolg. Zij staan nu ook 7e met tierende socio's die als verwende kinderen om het ontslag van Koeman riepen (en dat nog kregen ook), terwijl Xavi doorrommelt op precies dezelfde manier.
Hup AZ.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Bob Ross schreef: 06 dec 2021, 09:40 Overigens is je theorie op gister niet van toepassing: Reijnders voegde aanvallend weinig toe (1 aardige (maar wel hele moeilijke) dieptebal op de Wit en verder veel balletjes breed. Daarnaast vonden sommige gister dat het alsnog veel te verdedigend was, want Sugawara zou een verdediger op rechtsbuiten zijn.
Dat is een subjectieve beoordeling, geen feitelijkheid. De feiten: beter spel én meer doelpunten dan donderdag. Ander feit: donderdag speelde Clasie, gisteren speelde Reijnders.
Nog een feitje: donderdag speelde Clasie heel vaak naar de verkeerde kleur, dat zag ik Reijnders niet zo vaak doen gisteren (kan subjectief zijn). Hij was misschien niet beslissend, maar wel beduidend beter dan Clasie aanvallend. Dit is overigens geen lofzang op Reijnders, ook deze jongen komt mijns inziens te kort op het niveau dat AZ nastreeft. We hebben een completere middenvelder nodig dan, zoals jij al stelt, eentje die maar één trucje beheerst.

Ik denk dat we vooral een instabiel ogend verdedigingsduo hebben omdat er geen druk voorin gelegd wordt en AZ weer vaak na een mislukte aanvalspoging terug moet lopen. Zeker BMI oogt dan heel ongelukkig in zijn acties.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10193
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Kilkenny schreef: 05 dec 2021, 18:39 Maar ik viel verder wel zo ongeveer van de bank dat er wel heel veel jeugd in mocht vallen vandaag. Het werd wel tijd.
Deze marginale invalbeurtjes zijn toch puur voor de (lege) bühne?

Het is Jansen onderhand wel duidelijk gemaakt dat hij op de wip zit en dan laat hij nu nog snel even zien dat hij de jeugd wel degelijk 'een kans' geeft.

Althans, zo interpreteer ik dit.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 06 dec 2021, 09:56 Deze marginale invalbeurtjes zijn toch puur voor de (lege) bühne?

Het is Jansen onderhand wel duidelijk gemaakt dat hij op de wip zit en dan laat hij nu nog snel even zien dat hij de jeugd wel degelijk 'een kans' geeft.

Althans, zo interpreteer ik dit.
Dat denk ik ook. Het ligt er wel heel dik bovenop. Te laat, Jansen. Althans, dat denk en hoop ik.
____________
Hoc est nihil
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Grifo schreef: 06 dec 2021, 09:51 Dat is een subjectieve beoordeling, geen feitelijkheid. De feiten: beter spel én meer doelpunten dan donderdag. Ander feit: donderdag speelde Clasie, gisteren speelde Reijnders.
Nog een feitje: donderdag speelde Clasie heel vaak naar de verkeerde kleur, dat zag ik Reijnders niet zo vaak doen gisteren (kan subjectief zijn). Hij was misschien niet beslissend, maar wel beduidend beter dan Clasie aanvallend. Dit is overigens geen lofzang op Reijnders, ook deze jongen komt mijns inziens te kort op het niveau dat AZ nastreeft. We hebben een completere middenvelder nodig dan, zoals jij al stelt, eentje die maar één trucje beheerst.

Ik denk dat we vooral een instabiel ogend verdedigingsduo hebben omdat er geen druk voorin gelegd wordt en AZ weer vaak na een mislukte aanvalspoging terug moet lopen. Zeker BMI oogt dan heel ongelukkig in zijn acties.
Eigenlijk zijn we het aardig eens dan. De interpretatie van hoe spelers hebben gespeeld hou je altijd. Deze discussie is nu tenminste interessant en inhoudelijk.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Antti Opdam schreef: 06 dec 2021, 09:56 Deze marginale invalbeurtjes zijn toch puur voor de (lege) bühne?

Het is Jansen onderhand wel duidelijk gemaakt dat hij op de wip zit en dan laat hij nu nog snel even zien dat hij de jeugd wel degelijk 'een kans' geeft.

Althans, zo interpreteer ik dit.
Dat idee had ik ook hoor, ook omdat een paar spelers er alleen vanwege blessures bijzaten. Toch waren het er ineens wel veel. Ik tel mijn zegeningen, ook al zijn dat er niet veel.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Grifo schreef: 06 dec 2021, 09:51 Ik denk dat we vooral een instabiel ogend verdedigingsduo hebben omdat er geen druk voorin gelegd wordt en AZ weer vaak na een mislukte aanvalspoging terug moet lopen. Zeker BMI oogt dan heel ongelukkig in zijn acties.
En ik denk dat er voorin niet goed druk gelegd kan worden omdat er geen aansluiting van achteruit is. De tegenstander kan profiteren van de gaten die ontstaan en dan moet de verdediging wel teruglopen. Het komt er beiden op neer dat de ploeg als los zand acteert omdat er geen eenduidig beeld is hoe er gespeeld moet worden. Daarbij heeft Jansen wel pech dat hij niet nog een snelle verdediger heeft om vol op de aanval te spelen en geen spits/aanvaller heeft om op de counter te spelen. Max zou beiden moeten halen als hij AZ op 2 manieren wil laten spelen. Met de daarbij genoemde creatieve middenvelder betekent dat AZ de as van voor tot achter moet versterken als we echt nog een rol van betekenis willen spelen. Misschien dat Jansen daar beter mee uit de voeten kan.
_________________
"I don't know that!"
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Antti Opdam schreef: 06 dec 2021, 09:56 Deze marginale invalbeurtjes zijn toch puur voor de (lege) bühne?

Het is Jansen onderhand wel duidelijk gemaakt dat hij op de wip zit en dan laat hij nu nog snel even zien dat hij de jeugd wel degelijk 'een kans' geeft.

Althans, zo interpreteer ik dit.
Mee eens. Ik vind het gewoon triest om te zien dat jeugdspelers 2 minuten speeltijd krijgen. Dit gaat nergens meer over.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10193
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

multatuli schreef: 06 dec 2021, 19:51 Mee eens. Ik vind het gewoon triest om te zien dat jeugdspelers 2 minuten speeltijd krijgen. Dit gaat nergens meer over.
Klopt.

Feitelijk is het gewoon vernederend.
AZ fanatic 4-life
Fanatic
Berichten: 631
Lid geworden op: 28 feb 2004, 12:12
Locatie: alkmaar

multatuli schreef: 06 dec 2021, 19:51 Mee eens. Ik vind het gewoon triest om te zien dat jeugdspelers 2 minuten speeltijd krijgen. Dit gaat nergens meer over.
Slaat inderdaad nergens op, laat ze gewoon een minuut of 10 meespelen. Anderzijds ben ik blij dat ze uberhaupt even mee mogen doen. Al is het maar voor het gevoel van die jongens.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

In de voorbeschouwing op de wedstrijd van vandaag werd besproken of de jonge mannen die afgelopen weekend speeltijd kregen deze wedstrijd in aanmerking kwamen voor wat langere speeltijd. Pascal gaf aan dat er vandaag ruimte is om de jongens die "op de deur bonken" te laten starten, echter horen de jonge jongens daar nog niet bij. En dan ging dat over Barasi, Taabouni en Buurmeester.

Met jongens die nadrukkelijk op de deur bonken zal hij dan vooral Beukema en Reijnders bedoelen. Maar het lijkt mij met het oog op zondag dat je toch wel meer dan 2/3 spelers rust wil geven. Ik ben benieuwd met welke elf er begonnen gaat worden.
Gesloten