Pascal Jansen (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.

Hoe blij ben je met Pascal Jansen? (Gezien alle prestaties van AZ onder zijn trainerschap)

1
29
31%
2
2
2%
3
10
11%
4
7
8%
5
6
6%
6
11
12%
7
10
11%
8
10
11%
9
2
2%
10
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 93
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

Is dit Eredivisie? Of ook KNVB beker en Conference League?

Als Arne Slot, Verbeek of Vd Brom tegen deze europese tegenstanders moest spelen hadden ze dat ook wel gewonnen lijkt me.
"One swallow does not make a summer"
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9121
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Shota-Arveladze schreef: 10 jan 2022, 13:21 Is dit Eredivisie? Of ook KNVB beker en Conference League?

Als Arne Slot, Verbeek of Vd Brom tegen deze europese tegenstanders moest spelen hadden ze dat ook wel gewonnen lijkt me.
Manchester United, Zenit, Real Sociedad, Villareal, Sporting Lissabon om maar eens wat namen te noemen, zijn uiteraard precies hetzelfde als Randers en Jablonec.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

DeZuivelDuivel schreef: 10 jan 2022, 13:54 Manchester United, Zenit, Real Sociedad, Villareal, Sporting Lissabon om maar eens wat namen te noemen, zijn uiteraard precies hetzelfde als Randers en Jablonec.
Dat klopt en zijn belangrijkste 3 Europese wedstrijden tot heden, waar druk op stond, zijn niet bevredigend geëindigd. Maar of het debacle tegen Rijeka Jansen kwalijk valt te nemen, durf ik te betwijfelen. Daar heeft de directie én Slot het grootste debet aan. Tegen Celtic kwam Jansen niet sterk over, tactisch (met een debuut van Witry op zijn verkeerde kant) en qua wissels.

Neemt niet weg dat ondanks deze zeperds hij wel een goed trackrecord heeft in Europa, dankzij de ECL. En die 6 wedstrijden nu in onze Jut en Jul league hebben natuurlijk niet een heel grote invloed op de totaalcijfers als deze gaan over een tienvoud van dat aantal wedstrijden.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3207
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

DeZuivelDuivel schreef: 10 jan 2022, 11:29 Ah ja uiteraard, met deze statistiek in de hand valt immers ook te verdedigen dat Co Adriaanse er niet veel van kon.
Onder Brommie was het dan niet zo leuk, maar hij maakte ons feitelijk wel een top 4 club waar Slot en nu Jansen verder op kunnen koersen.
Co Adriaanse is leuk, maar qua resultaat (10e,10e, 5e, 3e) in de competitie zette het op zijn laatste seizoen na weinig zoden aan de dijk en stelde we als club lang nog niet zoveel voor zoals er nu tegen AZ wordt aangekeken. Zie toch liever prestaties dan tiktak voetbal ergens in de middelmoot a Heracles. Europees even buiten beschouwing gelaten natuurlijk. AZ onder Jansen 3e of 4e met dan maar wat minder spel of 7e, 8e met tikietak voetbal, voor mij geen moeilijke keuze.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2247
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Oké, ik zal mijn mening dan moeten herzien en bijstellen.
Het resultaat onder Jansen is uitstekend te noemen.
Ik ben benieuwd naar de tweede seizoenshelft om te zien of er progressie is in het veldspel en de 'hand van Jansen' naar voren komt.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13941
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Grifo schreef: 10 jan 2022, 15:05 Dat klopt en zijn belangrijkste 3 Europese wedstrijden tot heden, waar druk op stond, zijn niet bevredigend geëindigd. Maar of het debacle tegen Rijeka Jansen kwalijk valt te nemen, durf ik te betwijfelen. Daar heeft de directie én Slot het grootste debet aan. Tegen Celtic kwam Jansen niet sterk over, tactisch (met een debuut van Witry op zijn verkeerde kant) en qua wissels.

Neemt niet weg dat ondanks deze zeperds hij wel een goed trackrecord heeft in Europa, dankzij de ECL. En die 6 wedstrijden nu in onze Jut en Jul league hebben natuurlijk niet een heel grote invloed op de totaalcijfers als deze gaan over een tienvoud van dat aantal wedstrijden.
Tegen Celtic waren we zeker niet minder en verloren we niet door tactische keuzes van Jansen. Witry deed het niet slecht op linksback en was bij afwezigheid van Wijndal ook de enige keuze. Of had jij daar Maxim Gullit liever opgesteld? Dat er nog steeds geen echte backup is voor de linksback positie mag je Huiberts kwalijk nemen.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13941
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

De Rode Baron schreef: 10 jan 2022, 15:34 Onder Brommie was het dan niet zo leuk, maar hij maakte ons feitelijk wel een top 4 club waar Slot en nu Jansen verder op kunnen koersen.
Onder Van den Brom was het wel degelijk leuk en werden wij nationaal geroemd om het leuke voetbal dat we speelden. We verloren aanvankelijk alleen steeds de topwedstrijden, maar eindigden wel steevast in de (sub)top. Enige jaar dat het niet leuk was om naar te kijken was dat jaar dat we zesde werden, dat was inderdaad slecht. Maar Van den Brom heeft hier geloof ik vier of vijf jaar gezeten.

Dit soort statistieken moet je uiteraard altijd in perspectief zien. Als je morgen de selectie van ajax krijgt dan haalt de gemiddelde forummer gemiddeld meer punten dan Adriaanse. Dat maakt hem geen betere trainer. Maar je kan wel stellen dat Jansen nu niet echt beduidend beter materiaal heeft dan Slot of Van Gaal, ook niet als je het afzet te de sterkte van de competitie op dat moment. In dat opzicht doet Jansen het dus cijfermatig gewoon prima. Dat het sprankelender mag is dan weer een tweede. Maar ook dat is dan weer te verklaren door het vertrek van het halve basiselftal.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

AZ 4 Life schreef: 12 jan 2022, 09:49 Tegen Celtic waren we zeker niet minder en verloren we niet door tactische keuzes van Jansen. Witry deed het niet slecht op linksback en was bij afwezigheid van Wijndal ook de enige keuze. Of had jij daar Maxim Gullit liever opgesteld? Dat er nog steeds geen echte backup is voor de linksback positie mag je Huiberts kwalijk nemen.
Het tegendoelpunt thuis kwam toch echt door gestuntel van Witry die aan de verkeerde kant zijn man probeerde af te dekken. De week ervoor speelde Oosting daar. Dat had ook nu gekund.

Maar goed, onder het bericht waarop ik reageer schrijf je dat het onder Vd Brom wél leuk was. Het laatste jaar onder vd Brom was leuk, maar toen bepaalde Slot al veel. De drie jaar ervoor waren vooral erg gezapig en weinig 'leuk'. Ik denk dat we beiden een compleet andere visie hebben over wat 'leuk' voetbal is. Onder vd Brom ging ik niet met plezier naar het stadion.
____________
Hoc est nihil
elmo
Seizoenkaarthouder
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 jun 2007, 18:33

AZ 4 Life schreef: 12 jan 2022, 09:53 Onder Van den Brom was het wel degelijk leuk en werden wij nationaal geroemd om het leuke voetbal dat we speelden. We verloren aanvankelijk alleen steeds de topwedstrijden, maar eindigden wel steevast in de (sub)top. Enige jaar dat het niet leuk was om naar te kijken was dat jaar dat we zesde werden, dat was inderdaad slecht. Maar Van den Brom heeft hier geloof ik vier of vijf jaar gezeten.

Dit soort statistieken moet je uiteraard altijd in perspectief zien. Als je morgen de selectie van ajax krijgt dan haalt de gemiddelde forummer gemiddeld meer punten dan Adriaanse. Dat maakt hem geen betere trainer. Maar je kan wel stellen dat Jansen nu niet echt beduidend beter materiaal heeft dan Slot of Van Gaal, ook niet als je het afzet te de sterkte van de competitie op dat moment. In dat opzicht doet Jansen het dus cijfermatig gewoon prima. Dat het sprankelender mag is dan weer een tweede. Maar ook dat is dan weer te verklaren door het vertrek van het halve basiselftal.
Ik ben van mening dat het onder van den Brom pas leuk werd toen Arne werd binnengehaald als assistent. Het tactisch concept veranderde meteen. Datzelfde zie je nu bij Feyenoord.

John heeft hier overigens 5 jaar gezeten.

Ik zie dus veel overeenkomsten tussen van den Brom en Jansen.

Resultaat is prima, maar het voetbal is niet leuk om naar te kijken (op een enkele wedstrijd na). Ik hoop tevens dat er na de winterstop meer jeugd-minuten gemaakt gaan worden. Dan biedt dit seizoen tenminste nog perspectief op de wederopbouw van een aansprekend spelend team met veel eigen jeugdspelers.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

elmo schreef: 12 jan 2022, 10:12 Ik zie dus veel overeenkomsten tussen van den Brom en Jansen.
Van den Brom kwam hier als ervaren trainer, voor Jansen is het zijn eerste klus als hoofdtrainer in de eredivisie. Dat is nogal een verschil. In combinatie met de resultaten is dat voldoende argumentatie om Jansen (weer) het voordeel van de twijfel te geven. Het trainingskamp is ook rimpelloos verlopen, dus de voorwaarden om het nu beter en aantrekkelijker te doen zijn er. We gaan het zien.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13941
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Grifo schreef: 12 jan 2022, 10:02 Maar goed, onder het bericht waarop ik reageer schrijf je dat het onder Vd Brom wél leuk was. Het laatste jaar onder vd Brom was leuk, maar toen bepaalde Slot al veel. De drie jaar ervoor waren vooral erg gezapig en weinig 'leuk'. Ik denk dat we beiden een compleet andere visie hebben over wat 'leuk' voetbal is. Onder vd Brom ging ik niet met plezier naar het stadion.
Wij hebben geen andere visie, heel Nederland vond dat we leuk speelden. Afgezien van dat ene jaar. Wij werden in de eerste jaren onder Van den Brom ook al geroemd om ons leuke spel. Of dat nu bij Studio Voetbal was of bij VI. Alleen hebben sommige dat blijkbaar verdrongen vanwege hun afgunst richting Van den Brom. Dat zegt ook veel over een deel van onze aanhang. Maar dat zie je terug in meerdere dingen, nu ook weer in de bejegening van Jansen.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12471
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Het is knap dat na het slechte begin van het seizoen AZ zich in december goed heeft ontwikkeld en die credits kunnen ook naar Jansen.
Voor de tweede seizoenshelft moet er echt wat kwaliteit bij, want dat is hard nodig om te kunnen blijven presteren.
Laatst gewijzigd door differentcook op 12 jan 2022, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
we can come an end
elmo
Seizoenkaarthouder
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 jun 2007, 18:33

AZ 4 Life schreef: 12 jan 2022, 11:06 Wij hebben geen andere visie, heel Nederland vond dat we leuk speelden. Afgezien van dat ene jaar. Wij werden in de eerste jaren onder Van den Brom ook al geroemd om ons leuke spel. Of dat nu bij Studio Voetbal was of bij VI. Alleen hebben sommige dat blijkbaar verdrongen vanwege hun afgunst richting Van den Brom. Dat zegt ook veel over een deel van onze aanhang. Maar dat zie je terug in meerdere dingen, nu ook weer in de bejegening van Jansen.
Ik denk dat het niet zozeer aan een bejegening van Jansen ligt.

Hij komt netjes en rustig over. Het lijkt me een heel aardige man.

Maar ik denk dat er veel fans zijn die het voetbal van Slot graag weer willen zien. En dat AZ dus meer naar een dergelijke coach zou moeten zoeken.

Het resultaat is er, wellicht dat Jansen - en het team- mij na de winterstop verrast.

Ik hoop het.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

AZ 4 Life schreef: 12 jan 2022, 11:06 Wij hebben geen andere visie, heel Nederland vond dat we leuk speelden. Afgezien van dat ene jaar. Wij werden in de eerste jaren onder Van den Brom ook al geroemd om ons leuke spel. Of dat nu bij Studio Voetbal was of bij VI. Alleen hebben sommige dat blijkbaar verdrongen vanwege hun afgunst richting Van den Brom. Dat zegt ook veel over een deel van onze aanhang. Maar dat zie je terug in meerdere dingen, nu ook weer in de bejegening van Jansen.
Ik vind Jansen een topkerel, dat vond ik bij Van den Brom minder. Dus mijn bejegening van Jansen is bij voorbaat met een positieve insteek: ik heb liever dat ie het goed doet en blijft, dan dat ie weg zou gaan. Maar ik wel vermaakt worden. Daar betaal ik voor. Dat valt wat tegen. En dat viel onder vd Brom heel erg tegen. Zo erg, dat ik één seizoen mijn seizoenskaart opgezegd had. Voor de 8 wedstrijden die ik het seizoen ervoor zag (ik moet qua wedstrijdplanning mazzel hebben, kan maar de helft van de weekenden), had ik er een of twee leuk gevonden. Dat was niet mijn 250 euro waard.

Onder vd Brom zijn er zeker leuke wedstrijden geweest, maar dat waren veelal uitwedstrijden. Sla de statistieken er maar op na. Vd Brom was vaak beter in uitwedstrijden dan thuiswedstrijden. Het tweede halfjaar met Janssen in de spits liep het zo goed dat het ook leuk was om te kijken en zijn laatste seizoen, met Slot als assistent ook (het jaar dat ik geen szkaart meer had). 4,5 jaar bij AZ, anderhalf leuk seizoen, 2 verloren bekerfinales, 1 verloren PO finale, afslachting tegen Lyon en in menig topper.
____________
Hoc est nihil
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Slot heeft de mazzel gehad dat ie een jaar eerst als assistent mocht werken onder Brom. Dus in de luwte. Met zijn specifieke kijk als trainer op hoe het spelletje gespeeld zou moeten worden kon ie dat jaar al gaan werken op training. Daarbij had ie ook nog de beschikking over overwegend jonge gretige gasten die alles aannemen en zich in zijn systeem lieten passen. Maar het belangrijkste was wel dat elk radertje zijn aandeel had in het systeem en de onderling afstelling meestal klopte. Hier heb ik eerder ook op gewezen met als voorbeeld een voorhoude Idrissi/Karlsson-Boadu-Stengs die alle vereiste ingrediënten bezat.

Dit kun je nu (nog) niet zeggen. Jansen heeft niet zo'n uitgebalanceerde aanval tot zijn beschikking. Het is nog steeds behelpen op de rechterflank en pas de laatste wedstrijden begint Pavlidis zijn tempel op het spel te drukken.

Vergeet ook niet dat de grote dirigent van vorig jaar Teun Koopmeiners weg is en dat helemaal een niet op te lossen probleem blijkt. Hoe je het middenveld ook samen stelt de sturing van Teun is weg.

Jansen verdient dus enig krediet. Huiberts moet zorgen dat er goed materiaal is waarmee Jansen een goed systeem kan bouwen. Dys zonder Boadu en diepgaande spits maar met de in de bal komende Pavlidis moet je zorgen dat er daarnaast een diepgaande speler staat. Karlsson is dat niet. Dus moet dat de nieuwe rechterspits worden. Zo niet gebruik dan vooral Ernst Poku maar en daar achter Alboukhlal. Dan smeed je i.i.g. aan een logische invulling van een systeem en ook naar de toekomst.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2247
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

ForzAZ schreef: 12 jan 2022, 13:27 Slot heeft de mazzel gehad dat ie een jaar eerst als assistent mocht werken onder Brom. Dus in de luwte. Met zijn specifieke kijk als trainer op hoe het spelletje gespeeld zou moeten worden kon ie dat jaar al gaan werken op training. Daarbij had ie ook nog de beschikking over overwegend jonge gretige gasten die alles aannemen en zich in zijn systeem lieten passen. Maar het belangrijkste was wel dat elk radertje zijn aandeel had in het systeem en de onderling afstelling meestal klopte. Hier heb ik eerder ook op gewezen met als voorbeeld een voorhoude Idrissi/Karlsson-Boadu-Stengs die alle vereiste ingrediënten bezat.

Dit kun je nu (nog) niet zeggen. Jansen heeft niet zo'n uitgebalanceerde aanval tot zijn beschikking. Het is nog steeds behelpen op de rechterflank en pas de laatste wedstrijden begint Pavlidis zijn tempel op het spel te drukken.

Vergeet ook niet dat de grote dirigent van vorig jaar Teun Koopmeiners weg is en dat helemaal een niet op te lossen probleem blijkt. Hoe je het middenveld ook samen stelt de sturing van Teun is weg.

Jansen verdient dus enig krediet. Huiberts moet zorgen dat er goed materiaal is waarmee Jansen een goed systeem kan bouwen. Dys zonder Boadu en diepgaande spits maar met de in de bal komende Pavlidis moet je zorgen dat er daarnaast een diepgaande speler staat. Karlsson is dat niet. Dus moet dat de nieuwe rechterspits worden. Zo niet gebruik dan vooral Ernst Poku maar en daar achter Alboukhlal. Dan smeed je i.i.g. aan een logische invulling van een systeem en ook naar de toekomst.
Vorig jaar vond ik het voetbal niet goed en afhankelijk van individuele klasse van Koopmeiners, Karlsson, Wijndal en/of Stengs. Ook nu zijn we vaak overgeleverd aan de klasse van Karlsson.

Verder ben ik het eens met dat er onder Brom geen leuk voetbal gespeeld werd (over het algemeen), behalve het laatste jaar toen Slot assistent was.
Dat analisten zeggen dat AZ leuk voetbal speelschema, heb ik niet zo veel mee. Heb soms het gevoel dat ze het maar zeggen omdat we dat imago nou eenmaal hebben. Heb regelmatig een reeks zaadwedstrijden zitten kijken om vervolgens te horen dat 'we leuk voetbal spelen'.

Vind het nu ook makkelijk om te zeggen dat de afstelling klopte bij Slot, terwijl Jansen zelf een systeem bedacht (lijkt nu stukken minder te zijn) wat zorgde voor een mindere afstemming. Dat is juist de hand van de trainer.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

SchoorlAZ schreef: 12 jan 2022, 15:46 Vorig jaar vond ik het voetbal niet goed en afhankelijk van individuele klasse van Koopmeiners, Karlsson, Wijndal en/of Stengs. Ook nu zijn we vaak overgeleverd aan de klasse van Karlsson.

Verder ben ik het eens met dat er onder Brom geen leuk voetbal gespeeld werd (over het algemeen), behalve het laatste jaar toen Slot assistent was.
Dat analisten zeggen dat AZ leuk voetbal speelschema, heb ik niet zo veel mee. Heb soms het gevoel dat ze het maar zeggen omdat we dat imago nou eenmaal hebben. Heb regelmatig een reeks zaadwedstrijden zitten kijken om vervolgens te horen dat 'we leuk voetbal spelen'.

Vind het nu ook makkelijk om te zeggen dat de afstelling klopte bij Slot, terwijl Jansen zelf een systeem bedacht (lijkt nu stukken minder te zijn) wat zorgde voor een mindere afstemming. Dat is juist de hand van de trainer.
Mee eens dat er al jaren zaadwedstrijden tussen zitten onder welke trainer dan ook. Maar dat heeft elke ploeg in welke competitie dan ook.

Voor een specifiek systeem heb je specifieke kwaliteiten van spelers nodig die je dan wel beschikbaar moet hebben. Onder Slot klopte dat heel redelijk en raakte de ploeg ook met elkaar aan gewend om zo te spelen in meestal een vaste basisopstelling. Met 5 vertrokken spelers valt dat niet mee om dezelfde uitvoering op de mat te leggen. Temeer omdat er nu specifieke kwaliteiten ontbreken. Dus is het voor Jansen zoeken hoe de elf toch in een bepaald concept met elkaar tot goede resultaten komen. Huiberts had het Jansen wat makkelijker kunnen en moeten maken door die specifieke kwaliteiten te halen als je die niet hebt binnen je selectie.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2247
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

ForzAZ schreef: 12 jan 2022, 17:03 Mee eens dat er al jaren zaadwedstrijden tussen zitten onder welke trainer dan ook. Maar dat heeft elke ploeg in welke competitie dan ook.

Voor een specifiek systeem heb je specifieke kwaliteiten van spelers nodig die je dan wel beschikbaar moet hebben. Onder Slot klopte dat heel redelijk en raakte de ploeg ook met elkaar aan gewend om zo te spelen in meestal een vaste basisopstelling. Met 5 vertrokken spelers valt dat niet mee om dezelfde uitvoering op de mat te leggen. Temeer omdat er nu specifieke kwaliteiten ontbreken. Dus is het voor Jansen zoeken hoe de elf toch in een bepaald concept met elkaar tot goede resultaten komen. Huiberts had het Jansen wat makkelijker kunnen en moeten maken door die specifieke kwaliteiten te halen als je die niet hebt binnen je selectie.
Maar het hele punt waarom ik Jansen niet meer wil zien als trainer van AZ is omdat hij rare tactische keuzes maken die er voor zorgen dat het spel minder goed loopt. Ik heb hier halve pagina's over getypt in het tacktiek forum. Sinds Jansen één van die tactische beslissingen heeft losgelaten ( Wijndal die meer breed komt én ondersteuning biedt aan Karlsson) is onze linkerflank gaan floreren.

Ik ben het ermee eens dat het resultaat goed is hoor. Maar zijn tactische beslissingen zijn van een (naar mijn inziens) laag niveau.

Zo heeft hij erg veel tijd nodig gehad om in te zien dat Letschert een drama speler is, Oosting geen LB is, Leeuwin je nooit én te nimmer mag inbrengen, Zakaria heeft hij nog steeds niet ingezien en hij brengt Duin eerder dan Barasi.

Dat zijn slechts wissels, geen tactische beslissingen waardoor er 9 man in de kern staan en we zo nooit tot goed uitspeelde kansen kunnen komen, want niemand duikt tussen de linies.

Bij Slot heb ik geen seconde het gevoel gehad dat hij het niet begreep én bijna alles had ook een positief effect. Ook qua veldspel en systeem was het vindingrijk hoe hij ons liet floreren en Boadu in zijn kracht zette. Jansen probeerd(e) Pavlidis te gebruiken zoals Boadu, terwijl hij 3 keer zo traag is. Dat getuigd niet van dezelfde vindingrijkheid.

Maargoed, de resultaten zijn goed. Dus feitelijk gezien heeft Jansen gelijk. Ik probeer alleen mijn mening te onderbouwen.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

SchoorlAZ schreef: 12 jan 2022, 18:59 Maar het hele punt waarom ik Jansen niet meer wil zien als trainer van AZ is omdat hij rare tactische keuzes maken die er voor zorgen dat het spel minder goed loopt. Ik heb hier halve pagina's over getypt in het tacktiek forum. Sinds Jansen één van die tactische beslissingen heeft losgelaten ( Wijndal die meer breed komt én ondersteuning biedt aan Karlsson) is onze linkerflank gaan floreren.

Ik ben het ermee eens dat het resultaat goed is hoor. Maar zijn tactische beslissingen zijn van een (naar mijn inziens) laag niveau.

Zo heeft hij erg veel tijd nodig gehad om in te zien dat Letschert een drama speler is, Oosting geen LB is, Leeuwin je nooit én te nimmer mag inbrengen, Zakaria heeft hij nog steeds niet ingezien en hij brengt Duin eerder dan Barasi.

Dat zijn slechts wissels, geen tactische beslissingen waardoor er 9 man in de kern staan en we zo nooit tot goed uitspeelde kansen kunnen komen, want niemand duikt tussen de linies.

Bij Slot heb ik geen seconde het gevoel gehad dat hij het niet begreep én bijna alles had ook een positief effect. Ook qua veldspel en systeem was het vindingrijk hoe hij ons liet floreren en Boadu in zijn kracht zette. Jansen probeerd(e) Pavlidis te gebruiken zoals Boadu, terwijl hij 3 keer zo traag is. Dat getuigd niet van dezelfde vindingrijkheid.

Maargoed, de resultaten zijn goed. Dus feitelijk gezien heeft Jansen gelijk. Ik probeer alleen mijn mening te onderbouwen.
Zoals je dit stelt mee eens.

Maar er zijn soms tactische keuzes bijvoorbeeld met Wijndal naar de binnenkant op het linker middenveld om de tegenstander daarmee pijn te doen. In een volgende fase zie je Wijndal juist weer aan de buitenkant blijven. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de tactische keuzes van de tegenstander die weet hoe gevaarlijk Wijndal kan zijn als ie van achteruit door komt op de buitenkant in combinatie met Karlsson die de binnenkant dan neemt en daardoor het gat trekt voor Wijndal. Een tegenstander zet die buitenkantlijn soms dicht en dan komt Wijndal naar de binnenkant om daar een meerderheid te maken. Juist in die variatie biedt dat AZ kansen.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2247
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

ForzAZ schreef: 12 jan 2022, 19:09 Zoals je dit stelt mee eens.

Maar er zijn soms tactische keuzes bijvoorbeeld met Wijndal naar de binnenkant op het linker middenveld om de tegenstander daarmee pijn te doen. In een volgende fase zie je Wijndal juist weer aan de buitenkant blijven. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de tactische keuzes van de tegenstander die weet hoe gevaarlijk Wijndal kan zijn als ie van achteruit door komt op de buitenkant in combinatie met Karlsson die de binnenkant dan neemt en daardoor het gat trekt voor Wijndal. Een tegenstander zet die buitenkantlijn soms dicht en dan komt Wijndal naar de binnenkant om daar een meerderheid te maken. Juist in die variatie biedt dat AZ kansen.
Als jij kan opnoemen (behalve vorig jaar Feyenoord uit) wanneer het goed was dat Wijndal in het midden stond vind ik dat heel knap.

Jansen heeft daarmee een lange tijd ons gevaar op de linkerflank er volledig uitgehaald. Het is geen toeval dat Karlsson het de laatste weken beter doet nu hij ondersteuning krijgt van Wijndal. Hiervoor stond hij telkens tegen 2 man. Kon niks uitrichten en zowel hij als Wijndal speelde hierdoor niet in hun kracht.
Het enige doelpunt wat Wijndal gescoord heeft kwam van de kant. Zijn assists ook (Cambuur, Utrecht en ajax) en ik heb hem in het strafschopgebied vanaf het midden nog niks goeds zien doen.
Daarnaast is het zo'n beetje ons best voetballende verdediger die nu nooit aanspeelbaar staat waardoor Martins Indi de bal nooit kwijt kan.

Uiteindelijk hebben we ruimtes nodig om iets te creëren. Ik heb te veel wedstrijden gezien dat Wijndal naast Midtsjø staat, de Wit helemaal ergens naar voren naast pavlidis en op 10 Gudmundsson terwijl Clasie de laatste man is.

Wat is dit voor een opstelling?

-----------------Pavlidis---De Wit----------
-Karlsson--------------------------------------
-----------------------Gudmundsson-------

----------------Wijndal----Midtsjø---------
-----------------------------------------------Yuki
-------------------BMI---------Panta---------
------------------------Clasie------------------


Het komt zo slecht uitgedacht over.
Clasie kan niet verbinden, want die staat achter de verdediging. Niemand gaat diep (wie kan er ook diep gaan behalve Karlsson?) Dus waarom haal je dan iemand uit je middenveld. Daarom zie je dat eindeloze heen en weer gepass. Midstjø of Wijndal moeten de bal ophalen en er vervolgens iets geniaals mee doen, want er zijn alleen afspeelmogelijkheden terug, Yuki of in het drukke centrum.
Stel Midtsjø of Wijndal krijgt de bal, speelt hem naar Karlsson. Dan staat die op een eiland. Mede ook omdat er 2 mensen kunnen uittrekken van de verdediging van de tegenstander omdat we toch geen rechtsbuiten hebben. Hun LB en LCV kunnen dus gewoon doorschuiven.
Gesloten