Pascal Jansen (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.

Hoe blij ben je met Pascal Jansen? (Gezien alle prestaties van AZ onder zijn trainerschap)

1
29
31%
2
2
2%
3
10
11%
4
7
8%
5
6
6%
6
11
12%
7
10
11%
8
10
11%
9
2
2%
10
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 93
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SchoorlAZ schreef: 12 jan 2022, 21:34 Als jij kan opnoemen wanneer het goed was dat Wijndal in het midden stond vind ik dat heel knap.
Probeer je nu zeggen dat AZ moet stoppen met positie wisselingen en iedereen statisch op zijn eigen plek moet blijven zoals in de opstelling staat beschreven?
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

FugAZi schreef: 12 jan 2022, 22:26 Probeer je nu zeggen dat AZ moet stoppen met positie wisselingen en iedereen statisch op zijn eigen plek moet blijven zoals in de opstelling staat beschreven?
Volgens mij schrijf ik een heel duidelijk stuk.
Hoe jij vervolgens dit er uit haalt als conclusie is mij onduidelijk.
Ik denk dat je de essentie van mijn verhaal mist. Ik zeg nergens dat AZ moet ophouden met positiewisselingen.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

SchoorlAZ schreef: 12 jan 2022, 23:17 Volgens mij schrijf ik een heel duidelijk stuk.
Hoe jij vervolgens dit er uit haalt als conclusie is mij onduidelijk.
Ik denk dat je de essentie van mijn verhaal mist. Ik zeg nergens dat AZ moet ophouden met positiewisselingen.
Dat is een beetje een trend de laatste tijd bij sommigen om hun argument kracht bij te zetten, lijkt me niet nodig. Zelfde als je oppert voor een gerichte versterking wordt dat soms ineens vertaald naar paniekaankopen doen/geld over de balk gooien.

Kon me wel vinden in je stuk, onderdelen daarvan zijn al wel vaker langsgekomen. Teveel spelers spelen niet echt in hun kracht. De hele tombola begint voor mn gevoel altijd bij deWit die op een positie staat die hij niet beheerst, vervolgens gaan andere spelers het ene gat met het andere vullen zoals je mooi verbeeld in je opstelling. Ik blijf erbij dat Clasie, Midtsjo, DeWit én Pavlidis niet complementair zijn aan elkaar. Daar moet minstens een iemand bij zitten met een beetje voetbal, dan is die tombola niet meer nodig. En dan gaan die andere drie 100% beter renderen. Natuurlijk kunnen spelers dan nog steeds wel loopacties maken of van positie wisselen.
Love AZ Til I Die!
Fanatic
Berichten: 545
Lid geworden op: 23 aug 2021, 14:09

SimonPoulsen schreef: 12 jan 2022, 23:48 Dat is een beetje een trend de laatste tijd bij sommigen om hun argument kracht bij te zetten, lijkt me niet nodig. Zelfde als je oppert voor een gerichte versterking wordt dat soms ineens vertaald naar paniekaankopen doen/geld over de balk gooien.

Kon me wel vinden in je stuk, onderdelen daarvan zijn al wel vaker langsgekomen. Teveel spelers spelen niet echt in hun kracht. De hele tombola begint voor mn gevoel altijd bij deWit die op een positie staat die hij niet beheerst, vervolgens gaan andere spelers het ene gat met het andere vullen zoals je mooi verbeeld in je opstelling. Ik blijf erbij dat Clasie, Midtsjo, DeWit én Pavlidis niet complementair zijn aan elkaar. Daar moet minstens een iemand bij zitten met een beetje voetbal, dan is die tombola niet meer nodig. En dan gaan die andere drie 100% beter renderen. Natuurlijk kunnen spelers dan nog steeds wel loopacties maken of van positie wisselen.
Ik kan me heel erg vinden in jouw mening. Ondanks dat de Wit aardig is begonnen aan dit seizoen en best belangrijk is. Zie ik liever een meer balvaardige 10. Gudmundsson wordt zwaar misbruikt op rechtsbuiten, speelt zijn beste wedstrijden op de nummer 10 positie. Dani is goed in druk zetten, geeft alles, trekt en sleurt en pikt wel eens een goaltje mee. Toch zie ik liever een Evjen of Gudmundsson, voetballers met een steekpass die iemand vrij zet voor de keeper of zelf iets creëert. Dani doet geen van beide en is in de aanval ook vaak genoeg stoorzender waardoor het voetbal stroopt. We missen echt creativiteit op het moment.

Midtsjø die kwakkelt met zijn vorm, laten we hopen dat hij zichzelf weer wordt 2e seizoenshelft. Clasie is degelijk maar i.m.o. een goede om erbij te hebben voor de jeugd voor zijn ervaring maar niet als basisspeler. Reijnders maakt ook zijn fouten maar daar zit veel meer voetbal in. Mag van mij i.p.v. Clasie spelen naast Midtsjø. Ik blijf erbij dat we eigenlijk wel een spelverdeler missen in ons elftal. Wat jij ook aan geeft, het is niet complementair, niet in balans het middenveld. Een type Teun wordt zwaar gemist in het elftal. Naar mijn mening had een Veerman, Berg echt wel impulsen aan dit elftal kunnen geven. Helaas beide opties niet meer mogelijk. Ik zelf zou een Bazoer wel aan durven voor extra kracht die we missen op ons middenveld, afin.

Verder hoop ik dat Barasi zijn contract verlengd. Dat geldt ook voor Poku en Taabouni. Al denk ik dat het beste is om Taabouni te verhuren. Barasi vaste stand-in van Pavlidis maken. Poku lekker laten ballen in Jong en zo nu en dan laten invallen. Oosting heb ik me twijfels of we die moeten verhuren, ik zie namelijk net als Taabouni geen plek in het elftal voor hem. Alleen sporadisch inval beurten, maar ook hij moet minuten maken voor zijn ontwikkeling. De jeugd in zijn algemeen vaker minuten geven denk aan een Peer en Thijs Velthuis. Verdediging staat beter maar hoop dat Beukema een vaste waarde kan worden 2e seizoenshelft. Hatzi is niet meer wat het geweest is ook.

Deze transferwindow gaat er hopelijk nog wat gebeuren. Iedereen is het er wel mee eens dat Aboukhlal gewogen en te licht moet worden bevonden. Hopelijk speelt hij zich in de kijker op de Afrika Cup. Dat is een must om daar deze window een directe versterking te vinden. Hopelijk tovert Dagobert Huiberts wat uit zijn hoge hoed, het is heel stil voor AZ zijnde. Met verschillende opmerkingen links en rechts in de media over de "moeilijke markt" krijg ik het idee dat de Chinees al bijna besteld is. Dat hij zich al weer aan het indekken is. Ik laat me echter graag verrassen.

Het was deel 1 van het seizoen geen rozengeur en maneschijn maar gelukkig is daar een 2e seizoenshelft om daar verandering in te brengen. Ik kan iig niet wachten op de start van deel 2 van het voetbalseizoen! 😁
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SchoorlAZ schreef: 12 jan 2022, 23:17 Volgens mij schrijf ik een heel duidelijk stuk.
Hoe jij vervolgens dit er uit haalt als conclusie is mij onduidelijk.
Ik denk dat je de essentie van mijn verhaal mist. Ik zeg nergens dat AZ moet ophouden met positiewisselingen.
Ja ik mis de essentie, (al snap ik wel dat je er lol in hebt). Als ik jou duiding van het spelletje lees dan herken ik best wel spelmomenten die je probeert te vast te leggen op schrift. Maar in mijn ogen lukt het niet wat je probeert vast te leggen of kom je niet in de buurt (maar 10%) van het aantal variaties die op het veld voorkomen. Ik zou er zelf niet aan beginnen (gewoon te veel om op te schrijven, petje af voor de poging). Dat je er zelfs conclusies uittrekt zoals de overlap die je miste, snap ik niet (op welke informatie). Dat je met die informatie Jansen dan ook nog is in de hoek van onbenul probeert de duwen slaat vervolgens helemaal nergens op. Ik mis de beschrijvingen van het wisselen van kant, wie wisselt het eerst van kant waar is het kruispunt van de wisseling recht/midden/links waar ontstaat dan ruimte, waar heb je op dat moment een overtal, wie verzorgd de rugdekking op de lege kant welke kant is het elftal dan doorgedraaid, staan er op dat moment 3, 4 of 5 achter op lijn, wie heeft de vrije rol, wie speelt draaischijf, wie is de vrije man. Als Wijndal naar binnen trekt staat Karlsson af en toe rechts. Als Karlsson wel links staat, en Wijndal naar binnen trekt en kruist met de middenvelders komt hij op meerdere plekken rond de 16 uit (heb hem wel is rechtsbuiten zien uitkomen om daar overtal te creëren). Karlsson zijn rol is dan jou ogen misschien geïsoleerd, maar juist als hij 2 tegenstanders aan zich weet te binden dan komt het kruismoment (overtalmoment van Wijndal) verder op het veld nog meer tot zijn recht. Als Karlsson er maar 1 bij hem heeft staan is de lange bal weer een optie. Zo bouw je de variaties op.

Dat het er nog niet zo sprankelend uitziet zijn we wel met zijn allen eens. Maar qua variaties en aantal gecreëerde kansen (we zitten bovenin de statestiek) gebeurt er wel heel veel. Nu hopen dat het wat beter gaat lopen de tweede seizoen helft en het iets herkenbaarder wordt.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

FugAZi schreef: 13 jan 2022, 03:19 Ja ik mis de essentie, (al snap ik wel dat je er lol in hebt). Als ik jou duiding van het spelletje lees dan herken ik best wel spelmomenten die je probeert te vast te leggen op schrift. Maar in mijn ogen lukt het niet wat je probeert vast te leggen of kom je niet in de buurt (maar 10%) van het aantal variaties die op het veld voorkomen. Ik zou er zelf niet aan beginnen (gewoon te veel om op te schrijven, petje af voor de poging). Dat je er zelfs conclusies uittrekt zoals de overlap die je miste, snap ik niet (op welke informatie). Dat je met die informatie Jansen dan ook nog is in de hoek van onbenul probeert de duwen slaat vervolgens helemaal nergens op. Ik mis de beschrijvingen van het wisselen van kant, wie wisselt het eerst van kant waar is het kruispunt van de wisseling recht/midden/links waar ontstaat dan ruimte, waar heb je op dat moment een overtal, wie verzorgd de rugdekking op de lege kant welke kant is het elftal dan doorgedraaid, staan er op dat moment 3, 4 of 5 achter op lijn, wie heeft de vrije rol, wie speelt draaischijf, wie is de vrije man. Als Wijndal naar binnen trekt staat Karlsson af en toe rechts. Als Karlsson wel links staat, en Wijndal naar binnen trekt en kruist met de middenvelders komt hij op meerdere plekken rond de 16 uit (heb hem wel is rechtsbuiten zien uitkomen om daar overtal te creëren). Karlsson zijn rol is dan jou ogen misschien geïsoleerd, maar juist als hij 2 tegenstanders aan zich weet te binden dan komt het kruismoment (overtalmoment van Wijndal) verder op het veld nog meer tot zijn recht. Als Karlsson er maar 1 bij hem heeft staan is de lange bal weer een optie. Zo bouw je de variaties op.

Dat het er nog niet zo sprankelend uitziet zijn we wel met zijn allen eens. Maar qua variaties en aantal gecreëerde kansen (we zitten bovenin de statestiek) gebeurt er wel heel veel. Nu hopen dat het wat beter gaat lopen de tweede seizoen helft en het iets herkenbaarder wordt.
Volgens mij geef ik heel duidelijk aan waarom het spel statisch is en waarom Wijndal en Karlsson nu beter renderen in plaats van eerst. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Ik beschrijf daarnaast niet spelvarianten, maar een algehele positie van het team in de eerste seizoenshelft. Een spelsysteem dus.

Ik denk trouwens dat een constructieve discussie waarvan één (of beide) iets van opsteekt beter werkt als er geen conclusies of meningen bij de ander in de mond wordt gelegd. Ik moest me net verdedigen dat ik niet vind dat AZ nooit meer van positie moest wisselen, nu moet ik zeggen dat ik nooit heb gezegd dat Jansen een onbenul is. Zo komen we niet echt op een punt dat één van ons iets inziet.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Love AZ Til I Die! schreef: 13 jan 2022, 00:37 ...voetballers met een steekpass die iemand vrij zet voor de keeper...
Prima stuk hoor. Maar één opmerking verwijzend naar de klassieke voetbalwet: "de lopende spelers bepalen het spel". Laat dat nou juist met dit AZ een probleem zijn, want vrijwel alle spelers willen de bal in de voeten in plaats van dat zij diep gaan. En laat nou degene die wel diepgaande loopacties maakt de op 10 spelende Dani de Wit zijn, die door velen uit het team moet.

Maar goed stel dat wij op 10 dan een speler zetten met een steekpass, die ik in dit elftal trouwens niet zie, aan wie moet deze passer dan zijn steekballen kwijt als er geen spelers loopacties in de diepte maken?

Daarom de zoektocht naar een snelle en diepgaande aanvaller. Is die er straks wel en Jansen stelt hem op wie gaat deze aanvaller dan voeden met geraffineerde steekpasses?
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

SchoorlAZ schreef: 13 jan 2022, 03:58 ...waarom het spel statisch is...
Er zijn meerdere redenen voor. Een makkelijk waar te nemen reden is dat het speelveld tegenwoordig door beide partijen klein gemaakt wordt en vooral dat bij AZ in het elftal diepgang wordt gemist.

De bal wordt in de ploeg gehouden en tot in treurnis rond gespeeld. Risico op balverlies beperken.

Vrijwel alle spelers willen de bal in de voeten. Wanneer ze aan gespeeld worden eerst controleren, dan kijken en dan pas een voortzetting. Oftewel elke handeling kost tijd en geeft de tegenstander tijd om de boel dicht te zetten. Het ontbreekt aan diepgang en daarmee verrassing in het spel. Dus dan lijkt het vrij statisch ja.

Uiteraard heeft het ook te maken met de kwaliteit van de spelers. Een hoge handelingssnelheid en (voetbal)gogme zijn essentiële eigenschappen voor een topvoetballer. Teveel spelers zijn ondermaats hierin.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

ForzAZ schreef: 13 jan 2022, 07:16 Er zijn meerdere redenen voor. Een makkelijk waar te nemen reden is dat het speelveld tegenwoordig door beide partijen klein gemaakt wordt en vooral dat bij AZ in het elftal diepgang wordt gemist.

De bal wordt in de ploeg gehouden en tot in treurnis rond gespeeld. Risico op balverlies beperken.

Vrijwel alle spelers willen de bal in de voeten. Wanneer ze aan gespeeld worden eerst controleren, dan kijken en dan pas een voortzetting. Oftewel elke handeling kost tijd en geeft de tegenstander tijd om de boel dicht te zetten. Het ontbreekt aan diepgang en daarmee verrassing in het spel. Dus dan lijkt het vrij statisch ja.

Uiteraard heeft het ook te maken met de kwaliteit van de spelers. Een hoge handelingssnelheid en (voetbal)gogme zijn essentiële eigenschappen voor een topvoetballer. Teveel spelers zijn ondermaats hierin.

Het spel is statisch omdat er ook weinig breedte is. Dat is dan makkelijk verdedigen. Zelfs een Jablonec of Cluj kan hierdoor de schade beperken. Enige spelers op de flanken zijn Yuki en Karlsson.

80% van de tegenstanders in de Eredivisie staan met hun kont tegen de 16 aan. Dus snap niet zo goed waarom diepte dan hét verlossende antwoord is.
Je zal ongetwijfeld wat counters scoren, maar is het niet beter om een spelsysteem te ontwikkelen waarin we tegenstanders kapot kunnen spelen?
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Om diepte goed te gebruiken moet er ook ruimte zijn.
Nu houden tegenstanders van AZ al meestal wat extra spelers achter de bal, maar AZ onder Jansen schakelt ook stroperig om. Dan helpt diepte pas als je ook iemand hebt die het spel sneller verlegt, anders heb je meer aan goed combinatiespel.

Dat is wat mij ook wel heeft gestoord aan Jansen: we winnen wedstrijden omdat het basisniveau van AZ toch gemiddeld hoger ligt dan dat van de tegenstander. Niet omdat het slim uitgespeeld wordt. Dit is ook waarom juist tegenstanders die zelf hoger in het veld staan, toch tegen AZ in het mes kunnen lopen. Want dan maken zij zelf de ruimte die AZ niet pakt.


Los van het 'goed' of 'slecht' van Jansen, mag daar iets aan gedaan worden.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

https://twitter.com/NHSport_/status/148 ... 24301?s=20
Opmerkelijk of toch weer niet, dat Pascal deze naam niet kent?
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

De Rode Baron schreef: 17 jan 2022, 16:56 https://twitter.com/NHSport_/status/148 ... 24301?s=20
Verrassend of toch weer niet, dat Pascal deze naam niet kent?
Het past niet bij zijn eerste woorden dat ze 'als eenheid werken binnen de club' om van zoiets niet af te weten. Aan de andere kant, dat is ook helemaal de taak niet van een coach vind ik. Die moet, als ie dat heeft, zijn netwerk benutten, maar niet op de stoel van scout of td gaan zitten.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

De Rode Baron schreef: 17 jan 2022, 16:56 https://twitter.com/NHSport_/status/148 ... 24301?s=20
Opmerkelijk of toch weer niet, dat Pascal deze naam niet kent?
Hij gaat wel erg ver in zijn omerta.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

De Rode Baron schreef: 17 jan 2022, 16:56 https://twitter.com/NHSport_/status/148 ... 24301?s=20
Opmerkelijk of toch weer niet, dat Pascal deze naam niet kent?
Dat acteert ie gewoon.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

SimonPoulsen schreef: 17 jan 2022, 17:58 Dat acteert ie gewoon.
Ik denk het ook. Maar hij doet het wel knap. Ervan uitgaande dat het geacteerd is, moeten mensen eigenlijk ook niet al te veel waarde hechten aan de uitspraken van Huiberts.
we can come an end
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

differentcook schreef: 17 jan 2022, 19:38 Ik denk het ook. Maar hij doet het wel knap. Ervan uitgaande dat het geacteerd is, moeten mensen eigenlijk ook niet al te veel waarde hechten aan de uitspraken van Huiberts.
Ja leuk, daarom doen andere TD's dat ook allemaal

Lees: dat doen ze niet, tenminste niet als ze zelf al bepaalde uitspraken hebben gedaan.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Jansen in de voorbeschouwing over Beukema:

"Hij heeft het naar behoren gedaan. Hij traint nu al een half jaar mee en weet wat er gevraagd wordt en kent zijn plek. Hij weet dat als Panta of Bruno uitvalt hij de eerste is die hun moet vervangen."

Met andere woorden, geen haar op zijn hoofd (woordgrapje hé) die er over nadenkt om Beukema de kans tegen ipv BMI of Panta zodra BMI weer terug is.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SchoorlAZ schreef: 18 jan 2022, 16:28 Jansen in de voorbeschouwing over Beukema:

"Hij heeft het naar behoren gedaan. Hij traint nu al een half jaar mee en weet wat er gevraagd wordt en kent zijn plek. Hij weet dat als Panta of Bruno uitvalt hij de eerste is die hun moet vervangen."

Met andere woorden, geen haar op zijn hoofd (woordgrapje hé) die er over nadenkt om Beukema de kans tegen ipv BMI of Panta zodra BMI weer terug is.
Vreemd ook gezien Sam toch iets ambitieuzere uitspraken heeft gedaan.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Sam heeft uiteraard ambities en Hans Kraay kreeg die eruit door hem wat op te stoken.
Pascal moet Bruno, Pantelis en Sam heel dit seizoen managen en zat niet te wachten op het gestook van Kraay.
we can come an end
Love AZ Til I Die!
Fanatic
Berichten: 545
Lid geworden op: 23 aug 2021, 14:09

DeZuivelDuivel schreef: 18 jan 2022, 18:07 Vreemd ook gezien Sam toch iets ambitieuzere uitspraken heeft gedaan.
Laten we maar hopen dat BMI lang doet over zijn revalidatie. Krijgt Sam tenminste zijn kans om te laten zien dat Pascal niet meer om hem heen kan.
Gesloten