Jesper Karlsson (2026)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9119
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Wildcat schreef: 26 feb 2023, 17:16 Zo werkt een club als AZ nou eenmaal voor wie 20 miljoen enorm veel is. Het is ook de hoop dat hij zijn vorm nog gaat vinden
Je helpt de ontwikkeling van een speler niet door hem nooit te leren wat consequenties zijn. Geen wonder dat zoveel spelers het niet halen als ze door AZ verkocht zijn.

Stel je voor je nieuwe trainer wisselt je wel opeens. Heftig man.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Wildcat schreef: 26 feb 2023, 17:12 En denk je werkelijk dat deze Karlsson bij Jong AZ het veel beter zou doen? Lahdo bracht gelijk snelheid in zijn acties en een veel actievere houding.

2/3 gevaarlijke voorzetten, enorm leuk joh! Het zijn er amper 2 per wedstrijd, Sugawara produceert gegarandeerd meer bruikbare voorzetten dan Karlsson iedere wedstrijd. Wat een argument, daar heb je toch geen linksbuiten voor, van Brederode creert vast ook twee voorzetten per wedstrijd als je hem daar laat staan. Geen van de andere opties richt verdedigend zo veel schade aan als Karlsson daarentegen. Ik durf zelfs Mees de Wit op links buiten te zetten en geloof dat je daar momenteel zowel aanvallend, verdedigend en in totaal arbeid meer aan hebt.
Tuurlijk, Lahdo mag Karlsson zn veters niet eens strikken. "gelijk snelheid en acties". Gozer heeft 3x de bal geraakt en verprutst een mega kans. Zie Lahdo nog in de basis tegen de semi-profs van Dundee. Zelden iemand zo slecht zien spelen in een AZ-shirt. Prima verder, gozer is jong en gehaald voor de toekomst. Maar doe nou niet alsof dat zon wonderspeler is, zeker niet basiswaardig.

Maar vandaar mijn oprechte vraag, wat verwacht je dat hij doet als hij aan de bal is op de flank en er 2/3 spelers voor hem staan. Odgaard is net zon slapjanus maar heeft meer een vrije rol en voetbalt heel opportunistisch. Karlsson moet vooral het veld breed houden en die ballen voorgeven, dat is precies wat Jansen verwacht van zijn linksbuiten. Van positiespel hoef je het sowieso niet te hebben met Jansen, en rond de 16 staat nooit iemand vrij. Zat op aan te merken verder, heb ik al 100x herhaald. Maar hij wordt ook wel beperkt door de totale lamlendigheid en voorspelbaarheid van het Jansen voetbal. Waar voorzetten en lange ballen de norm zijn.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

SimonPoulsen schreef: 26 feb 2023, 18:32 Tuurlijk, Lahdo mag Karlsson zn veters niet eens strikken. "gelijk snelheid en acties". Gozer heeft 3x de bal geraakt en verprutst een mega kans. Zie Lahdo nog in de basis tegen de semi-profs van Dundee. Zelden iemand zo slecht zien spelen in een AZ-shirt. Prima verder, gozer is jong en gehaald voor de toekomst. Maar doe nou niet alsof dat zon wonderspeler is, zeker niet basiswaardig.

Maar vandaar mijn oprechte vraag, wat verwacht je dat hij doet als hij aan de bal is op de flank en er 2/3 spelers voor hem staan. Odgaard is net zon slapjanus maar heeft meer een vrije rol en voetbalt heel opportunistisch. Karlsson moet vooral het veld breed houden en die ballen voorgeven, dat is precies wat Jansen verwacht van zijn linksbuiten. Van positiespel hoef je het sowieso niet te hebben met Jansen, en rond de 16 staat nooit iemand vrij. Zat op aan te merken verder, heb ik al 100x herhaald. Maar hij wordt ook wel beperkt door de totale lamlendigheid en voorspelbaarheid van het Jansen voetbal. Waar voorzetten en lange ballen de norm zijn.
Waarom mag hij zijn veters niet strikken als hij gewoon laat zien niet minder te zijn dan Karlsson als hij er in komt? Rare opmerking. Leuk dat hij slecht was tegen Dundee, die jongen komt net bij AZ aan op dat moment, mag even wennen. Karlsson is na 3 jaar tegen ploegen als Cambuur (minstens zo slecht als Dundee) nog steeds dramatisch, dus waar hebben we het over? Lahdo die is vele malen gretiger, dat straalt van al zijn acties af, liever dat dan meneer de vedette. Daarnaast vergelijk je een speler met heel veel wedstrijdritme met iemand die eens per 2 weken 10 minuten speelt qua ritme.

Kans verprutsen? Dat is een kans die hij zelf opzet door explosief te zijn, iets wat Karlsson aan alle kanten mist. Hij speelt die bal in en gebruikt zijn snelheid om door te bewegen in in kansrijke positie te komen. Ja de bal gaat er niet in maar het is niet alsof iedere AZ aanvaller deze meer dan 8/10 keer maakt. Die hele vooractie is precies wat je ook bij een Karlsson zou willen zien, maar dat doet hij nooit omdat hij keer op keer staat te treuzelen a la van Brederode en net zo min slagvaardig is.

Ja er staan soms 2 man voor hem maar dat is alleen maar omdat hij 2 keer te veel kapt in plaats waarna de tegenstander weer helemaal defensief goed staat. Dit is precies één van mijn grootste ergenissen aan hem momenteel, goed dat je dit punt zelf aanhaalt ook al dacht je dat dit een goed argument was waarom dingen niet lukken bij hem. Dit is gewoon letterlijk omdat hij zelf niet slagvaardig genoeg is en te graag eerst wil kijken of hij zelf iets leuks kan doen met de bal.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Wildcat schreef: 27 feb 2023, 15:22 Waarom mag hij zijn veters niet strikken als hij gewoon laat zien niet minder te zijn dan Karlsson als hij er in komt? Rare opmerking. Leuk dat hij slecht was tegen Dundee, die jongen komt net bij AZ aan op dat moment, mag even wennen. Karlsson is na 3 jaar tegen ploegen als Cambuur (minstens zo slecht als Dundee) nog steeds dramatisch, dus waar hebben we het over? Lahdo die is vele malen gretiger, dat straalt van al zijn acties af, liever dat dan meneer de vedette. Daarnaast vergelijk je een speler met heel veel wedstrijdritme met iemand die eens per 2 weken 10 minuten speelt qua ritme.

Kans verprutsen? Dat is een kans die hij zelf opzet door explosief te zijn, iets wat Karlsson aan alle kanten mist. Hij speelt die bal in en gebruikt zijn snelheid om door te bewegen in in kansrijke positie te komen. Ja de bal gaat er niet in maar het is niet alsof iedere AZ aanvaller deze meer dan 8/10 keer maakt. Die hele vooractie is precies wat je ook bij een Karlsson zou willen zien, maar dat doet hij nooit omdat hij keer op keer staat te treuzelen a la van Brederode en net zo min slagvaardig is.

Ja er staan soms 2 man voor hem maar dat is alleen maar omdat hij 2 keer te veel kapt in plaats waarna de tegenstander weer helemaal defensief goed staat. Dit is precies één van mijn grootste ergenissen aan hem momenteel, goed dat je dit punt zelf aanhaalt ook al dacht je dat dit een goed argument was waarom dingen niet lukken bij hem. Dit is gewoon letterlijk omdat hij zelf niet slagvaardig genoeg is en te graag eerst wil kijken of hij zelf iets leuks kan doen met de bal.

Man man wat een overdrijving. Lahdo komt erin tegen 10 man van de slechtste ploeg van de eredivisie. "explosief zijn". Cambuur lijdt dom balverlies waardoor AZ in een 5 tegen 3 situatie komt en Lahdo met een hele simpele een-twee 1 op 1 komt, en hem slecht inschiet. Lahdo is bij lange na niet basiswaardig, en zeker niet beter dan Karlsson. De beste knul heeft nauwelijks minuten gemaakt in de matige Zweedse competitie. Leuk dat je allemaal dingen aandikt om je punt te maken, maar het snijdt weinig hout. Basisspeler is iets heel anders dan 5 minuten invallen. Dat zien we als Lahdo in jong AZ speelt.
Gebruikersavatar
WatIsHetTochFijn
Herry en/of Berry
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 jan 2023, 15:54

https://www.footballtransfers.com/nl/tr ... l-afhouden

Hoewel de kop natuurlijk nergens op slaat (clickbait), zijn de statistieken in het artikel mogelijk wel interessant.
Dat Jesper een ietwat teleurstellend seizoen speelt is duidelijk; hij verkeert absoluut niet in de vorm van vorig seizoen.
Maar volgens dit artikel is zijn potentieel ook niet heel bijzonder...
Hij zal hier zelf heel anders over denken, gok ik zo.

Zou hij na dit seizoen vertrekken?
En zo ja, naar wat voor soort club (want de 'grotere clubs' zullen dit teleurstellende seizoen van hem ook meenemen in hun overwegingen).
MB80
Invaller
Berichten: 2239
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

WatIsHetTochFijn schreef: 13 mar 2023, 08:51 https://www.footballtransfers.com/nl/tr ... l-afhouden

Hoewel de kop natuurlijk nergens op slaat (clickbait), zijn de statistieken in het artikel mogelijk wel interessant.
Dat Jesper een ietwat teleurstellend seizoen speelt is duidelijk; hij verkeert absoluut niet in de vorm van vorig seizoen.
Maar volgens dit artikel is zijn potentieel ook niet heel bijzonder...
Hij zal hier zelf heel anders over denken, gok ik zo.

Zou hij na dit seizoen vertrekken?
En zo ja, naar wat voor soort club (want de 'grotere clubs' zullen dit teleurstellende seizoen van hem ook meenemen in hun overwegingen).
Met nog een paar van zulke goals of potjes als tegen Napoli er komt vast wel een buitenlandse subtopper voor hem.

Dan pas kunnen we hem echt vergelijken want sommige van zijn linksbuiten concurrenten zijn of reeds geflopt in het buitenland, ouder en/of spelen bij een top club. Jesper afvallen obv “potential” is ook bijzonder in het artikel. Zelf denk ik eerder dat die andere ratings veel te hoog zijn en voor Jesper iets te laag - wat niet zegt dat ik overigens jesper de beste vind.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

SimonPoulsen schreef: 27 feb 2023, 15:37 Man man wat een overdrijving. Lahdo komt erin tegen 10 man van de slechtste ploeg van de eredivisie. "explosief zijn". Cambuur lijdt dom balverlies waardoor AZ in een 5 tegen 3 situatie komt en Lahdo met een hele simpele een-twee 1 op 1 komt, en hem slecht inschiet. Lahdo is bij lange na niet basiswaardig, en zeker niet beter dan Karlsson. De beste knul heeft nauwelijks minuten gemaakt in de matige Zweedse competitie. Leuk dat je allemaal dingen aandikt om je punt te maken, maar het snijdt weinig hout. Basisspeler is iets heel anders dan 5 minuten invallen. Dat zien we als Lahdo in jong AZ speelt.
Vergeet je even dat die kerel 19 is.. hoeveel minuten maken de meeste nou op die leeftijd? Karlsson kwam 3 a 4 jaar later pas naar AZ toe. Die simpele een-twee heb ik Karlsson al een jaar niet meer zien doen omdat hij de "explosiviteit" niet heeft. Bij Jong AZ spelen is heel anders dan bij het eerste, ik heb vaak genoeg prima eerste spelers anoniem zien mee hobbelen bij Jong AZ waarbij je nooit zou zeggen dat het spelers van het eerste waren. Je maakt totaal geen punt, Karlsson verkloot gewoon zo veel meer dan dat hij goed doet, afgelopen zaterdag bij ESPN ook een analyse op hem laten zien met hoeveel potentiele kansen hij weer slecht uit speelt. Maar hey er is een bal ingevlogen dus nu moeten we een tijdje stil zijn en hebben we het niet over die 4 grote kansen waar hij niks mee doet. 5 minuten invallen is uiteraard moeilijker om een positieve indruk te maken, maar ik mag hopen dat je dat nog net aan wel snapt..
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Wildcat schreef: 13 mar 2023, 09:54 Vergeet je even dat die kerel 19 is.. hoeveel minuten maken de meeste nou op die leeftijd? Karlsson kwam 3 a 4 jaar later pas naar AZ toe. Die simpele een-twee heb ik Karlsson al een jaar niet meer zien doen omdat hij de "explosiviteit" niet heeft. Bij Jong AZ spelen is heel anders dan bij het eerste, ik heb vaak genoeg prima eerste spelers anoniem zien mee hobbelen bij Jong AZ waarbij je nooit zou zeggen dat het spelers van het eerste waren. Je maakt totaal geen punt, Karlsson verkloot gewoon zo veel meer dan dat hij goed doet, afgelopen zaterdag bij ESPN ook een analyse op hem laten zien met hoeveel potentiele kansen hij weer slecht uit speelt. Maar hey er is een bal ingevlogen dus nu moeten we een tijdje stil zijn en hebben we het niet over die 4 grote kansen waar hij niks mee doet. 5 minuten invallen is uiteraard moeilijker om een positieve indruk te maken, maar ik mag hopen dat je dat nog net aan wel snapt..
Zelfs dat laatste mag hij tegenwoordig niet meer. Terwijl er een totaal gebrek is aan aanvallende opties. Zegt toch wel veel over hoe ze bij AZ op dit moment Lahdo kwalificeren. Maar jij mag hem natuurlijk beter vinden dan Karlsson (die toch de laatste 3 overwinningen weer een hoofdrol heeft), ondanks dat hij echt niet op zn best is.

Waar kan ik die analyse vinden trouwens. Was dat in zon praatshow van ESPN of na de wedstrijd?
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10194
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Die goal was natuurlijk wel helemaal fantastisch weer ...

Wat een genot.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10194
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Antti Opdam schreef: 27 aug 2021, 07:50 Wat. Een. Juweel.
UP!

Als deze speler het op zijn heupen krijgt is het toch écht een sensatie.

Zijn transferwaarde is gisteren weer met 3 miljoen gestegen.

Zou hij te behouden zijn als we Champions League halen?
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9119
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Antti Opdam schreef: 17 mar 2023, 09:45 UP!

Als deze speler het op zijn heupen krijgt is het toch écht een sensatie.

Zijn transferwaarde is gisteren weer met 3 miljoen gestegen.

Zou hij te behouden zijn als we Champions League halen?
Karlsson heeft zelf al aangegeven afgelopen zomer een knauw te hebben gevoeld van het uitblijven van een transfer in combinatie met zijn blessure. Die zal dus weg willen.

Hij is de laatste wedstrijden doorslaggevend met zijn bijdragen, maar hij was gisteren ook her en der weer aan de wandel :wink:
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Rjansen17
Oude garde
Berichten: 1240
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:41

AZA'dam schreef: 23 feb 2023, 22:03 Wie voor Karlsson naar het stadion komt, komt dit jaar bedrogen uit.
Gallery play s.v.p. alléén als we winnen.
Ik hoor je al een tijdje niet meer
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12465
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Rjansen17 schreef: 17 mar 2023, 20:29 Ik hoor je al een tijdje niet meer
Dat is goedkoop grasduinen in posts uit het verleden. :D
Destijds was het ook zo. Je kunt hooguit kritisch zijn op de term 'dit jaar', maar dat kan ook best gelden voor dit jaar tot nu toe ipv heel het seizoen.
we can come an end
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2251
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Rjansen17 schreef: 17 mar 2023, 20:29 Ik hoor je al een tijdje niet meer
Dan heb je niet goed opgelet. In wedstrijdtopics heb ik me in verschillende posts over de langzaam gestegen vorm van Karlsson positief uitgelaten de afgelopen maand.
Gebruikersavatar
Voltreffer Vick
Reservespeler
Berichten: 1646
Lid geworden op: 14 jan 2006, 10:05
Locatie: kaasmarkt

Wildcat schreef: 27 feb 2023, 15:22 Waarom mag hij zijn veters niet strikken als hij gewoon laat zien niet minder te zijn dan Karlsson als hij er in komt? Rare opmerking. Leuk dat hij slecht was tegen Dundee, die jongen komt net bij AZ aan op dat moment, mag even wennen. Karlsson is na 3 jaar tegen ploegen als Cambuur (minstens zo slecht als Dundee) nog steeds dramatisch, dus waar hebben we het over? Lahdo die is vele malen gretiger, dat straalt van al zijn acties af, liever dat dan meneer de vedette. Daarnaast vergelijk je een speler met heel veel wedstrijdritme met iemand die eens per 2 weken 10 minuten speelt qua ritme.

Kans verprutsen? Dat is een kans die hij zelf opzet door explosief te zijn, iets wat Karlsson aan alle kanten mist. Hij speelt die bal in en gebruikt zijn snelheid om door te bewegen in in kansrijke positie te komen. Ja de bal gaat er niet in maar het is niet alsof iedere AZ aanvaller deze meer dan 8/10 keer maakt. Die hele vooractie is precies wat je ook bij een Karlsson zou willen zien, maar dat doet hij nooit omdat hij keer op keer staat te treuzelen a la van Brederode en net zo min slagvaardig is.

Ja er staan soms 2 man voor hem maar dat is alleen maar omdat hij 2 keer te veel kapt in plaats waarna de tegenstander weer helemaal defensief goed staat. Dit is precies één van mijn grootste ergenissen aan hem momenteel, goed dat je dit punt zelf aanhaalt ook al dacht je dat dit een goed argument was waarom dingen niet lukken bij hem. Dit is gewoon letterlijk omdat hij zelf niet slagvaardig genoeg is en te graag eerst wil kijken of hij zelf iets leuks kan doen met de bal.

Ik lees zojuist dit topic terug. Er wordt serieus een discussie gevoerd waarin wordt opgemerkt dat Lahdo beter is dan Karlsson. Dit forum kent vele hoogtepunten maar dit is echt top :D
Op de zolder van zijn grootmoeder vindt Sjakie Meulemans op een goede dag een paar enorm oude voetbalschoenen, die van een vroegere topvoetballer zijn geweest: Voltreffer Vick, sinds die tijd kan ie voetballen als de beste
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Voltreffer Vick schreef: 19 mar 2023, 12:08 Ik lees zojuist dit topic terug. Er wordt serieus een discussie gevoerd waarin wordt opgemerkt dat Lahdo beter is dan Karlsson. Dit forum kent vele hoogtepunten maar dit is echt top :D
Op dat moment ja.

Wat een zwaktebod om nadat hij twee goals heeft gescoord je gram te gaan halen. Hij speelt nu beter inderdaad maar die eerste 20 wedstrijden had een andere het op zijn plek echt wel beter gedaan dan hij. Daar veranderd de huidige gang van zaken 0,0 aan.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Wildcat schreef: 19 mar 2023, 16:02 Op dat moment ja.

Wat een zwaktebod om nadat hij twee goals heeft gescoord je gram te gaan halen. Hij speelt nu beter inderdaad maar die eerste 20 wedstrijden had een andere het op zijn plek echt wel beter gedaan dan hij. Daar veranderd de huidige gang van zaken 0,0 aan.
Je bedoelt 5 goals en 6 assists in de laatste 8 wedstrijden?
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

SimonPoulsen schreef: 19 mar 2023, 19:06 Je bedoelt 5 goals en 6 assists in de laatste 8 wedstrijden?
Ja hij is lekker bezig, zo zien we hem graag. Neemt niks weg ovef hoe flut hij was de eerste 18-20 wedstrijden
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Wildcat schreef: 19 mar 2023, 21:36 Ja hij is lekker bezig, zo zien we hem graag. Neemt niks weg ovef hoe flut hij was de eerste 18-20 wedstrijden
nou jij telt wel erg veel wedstrijden op. Hij heeft er ook aardig wat gemist. Gaf laatst ook aan nog een hele tijd last gehad te hebben van die blessure.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

27 wedstrijden in alle competities, dus klopt wel ongeveer.
Plaats reactie