Dani de Wit (2024)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Grifo schreef: 16 mar 2022, 09:17 Ik ben het grotendeels met je eens, helaas heb je in de selectie niet veel spelers die oorlog kunnen maken. De Wit kan het wel.

Verbeek was geen groot tacticus, maar wat hij wel goed deed was Wernbloom op 10. In het begin vervloekte ik hem erom, later begreep ik dat het een ideale keuze was. Want geen tegenstander kon rustig opbouwen met zo'n draver en balafpakker voorin bij ons. Toen Wernbloom in de winter van 2011/12 verkocht werd stortte het hele elftal in elkaar en werden we van voornaamste kampioenskandidaat bijna de schlemiel die overal naast greep. De Wit is de mindere versie van Wernbloom. Maar als ie niet speelt, dan ga je pas merken wat je mist. Toch heb ik liever een voetballer op zijn positie ipv een rugbyspeler.
Mee eens. Je hebt één of twee van die gasten nodig die de beuk er in gooien. Naast De Wit hebben we Clasie nog die zich nog wel eens laat gelden. Verder op de bank Beukema!
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

ForzAZ schreef: 16 mar 2022, 10:18 Mee eens. Je hebt één of twee van die gasten nodig die de beuk er in gooien. Naast De Wit hebben we Clasie nog die zich nog wel eens laat gelden. Verder op de bank Beukema!
Wijndal kan en doet dat ook en zelfs Karlsson ontwikkelt zich daarin. Maar ze zijn (misschien op Beukema na) allemaal niet van hetzelfde hout gesneden als De Wit als het daarom gaat. Bij jong zie ik zulke spelers trouwens ook niet. Bij onder 18 hebben we Mexx erbij die dat ook kan.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Deze man had gewoon lekker op rugby moeten gaan.

Kan geen bal op doel schieten, alleen maar rennen en beuken. Typerend voor dit AZ is dat hij zelfs met deze kwaliteiten nog 5 basisspelers om zich heen heeft die nog slechter dan hij zijn.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6541
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Tja besef even dat Aboukhlal als invaller zo goed als even veel goals heeft gemaakt als DeWit. Terwijl deWit alles speelt, alleen maar in de spits staat en voetballend nog minder toevoegt dan Zaka.

Eigenlijk speel je iedere wedstrijd zo. Wat gek zeg dat je geen vrije man kunt vinden of snel kunt omschakelingen bij een balverovering.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11139
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Uitgerekend de slechtste voetballer komt bij AZ het vaakst in scoringspositie. Terwijl iemand op die positie juist de steekpasses moet geven en een afstandsschot moet hebben. Gisteren ook weer een 100% kans op de paal vanwege een slechte aanname.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9117
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SimonPoulsen schreef: 21 mar 2022, 14:58 Tja besef even dat Aboukhlal als invaller zo goed als even veel goals heeft gemaakt als DeWit. Terwijl deWit alles speelt, alleen maar in de spits staat en voetballend nog minder toevoegt dan Zaka.

Eigenlijk speel je iedere wedstrijd zo. Wat gek zeg dat je geen vrije man kunt vinden of snel kunt omschakelingen bij een balverovering.
Afbeelding
Ik zie ook liever een voetballer op 10, maar de Wit doet wel degelijk veel werk op dit moment met storen, ballen veroveren en ruimte maken. Als hij nou ook nog eens wat vaker tegen een bal zou aanlopen was dat mooi, maar inmiddels hebben we daar ook Beukema voor en zelfs Pavlidis kan nog wel wat in de lucht.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6541
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

DeZuivelDuivel schreef: 21 mar 2022, 19:49 Ik zie ook liever een voetballer op 10, maar de Wit doet wel degelijk veel werk op dit moment met storen, ballen veroveren en ruimte maken. Als hij nou ook nog eens wat vaker tegen een bal zou aanlopen was dat mooi, maar inmiddels hebben we daar ook Beukema voor en zelfs Pavlidis kan nog wel wat in de lucht.
Dat is precies t probleem. AZ heeft heel veel spelers die goed kunnen tijdrekken, drukzetten, ingooien, ballen veroveren, rennen, warmlopen, koffie zetten, 24 uur rouwen en schreeuwen. Alleen heel weinig spelers die een aanval kunnen opzetten of kunnen scoren.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11139
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

SimonPoulsen schreef: 21 mar 2022, 21:01 Dat is precies t probleem. AZ heeft heel veel spelers die goed kunnen tijdrekken, drukzetten, ingooien, ballen veroveren, rennen, warmlopen, koffie zetten, 24 uur rouwen en schreeuwen. Alleen heel weinig spelers die een aanval kunnen opzetten of kunnen scoren.
Het is ook onzin om goede voetballers te verwachten bij een professionele voetbalclub. Bij rugby zie ik soms gasten die zelfs een ovale bal loepzuiver tussen de palen schieten. Misschien daar eens scouten.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1357
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Bij die bal op de paal van De Wit zag ik een zeldzaam mooie aanvalsopzet uit het boekje. A past naar B terwijl speler C al onderweg is en hem met één tikje meekrijgt.
Dat soort patronen zou tot vervelens aan toe geoefend moeten worden op de training. Dit zien we gewoon veel te weinig. Blijkbaar kan het dus wel, maar was dit een toevalligheid.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9117
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SimonPoulsen schreef: 21 mar 2022, 21:01 Dat is precies t probleem. AZ heeft heel veel spelers die goed kunnen tijdrekken, drukzetten, ingooien, ballen veroveren, rennen, warmlopen, koffie zetten, 24 uur rouwen en schreeuwen. Alleen heel weinig spelers die een aanval kunnen opzetten of kunnen scoren.
Dat is een beetje het in het flauwe trekken.
Als je nou gezegd had dat we in Midtsjö al een middenvelder hebben die de ruimtes maakt, veel rent, veel duels wint en de bal in de ploeg weet te houden dan had ik je wel begrepen, maar dit vind ik dan weer kleinzerig.
Ik ben zelf ook geen fan van de Wit, maar dat hij nuttig werk verzet staat gewoon buiten kijf.
Dat hij vaak onnodig kaarten pakt en dat hij meer kan scoren staat ook buiten kijf.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6541
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

DeZuivelDuivel schreef: 21 mar 2022, 22:24 Als je nou gezegd had dat we in Midtsjö al een middenvelder hebben die de ruimtes maakt, veel rent, veel duels wint en de bal in de ploeg weet te houden dan had ik je wel begrepen, maar dit vind ik dan weer kleinzerig.
Dat bedoel ik eigenlijk ook (beetje cynisch omschreven). Met Clasie en Midtsjo heb je al genoeg bal afpakkers. Die balafpakkers kunnen nog eens beter voetballen ook. Pavlidis en Beukema kunnen volgend jaar prima een balletje binnenkoppen.

Wat deWit volstrekt overbodig maakt. Dat gedraaf van de Wit wordt schromelijk overschat als je het afweegt tegen het geen hij doet met de ballen die hij verovert. Het is een acteur. Alleen tegen fysieke tegenstanders als de beuk erin moet is het nuttig. Zoals tegen die zuid amerikaanse slagers van ajax.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11139
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Metalingus schreef: 21 mar 2022, 22:13 Bij die bal op de paal van De Wit zag ik een zeldzaam mooie aanvalsopzet uit het boekje. A past naar B terwijl speler C al onderweg is en hem met één tikje meekrijgt.
Probleem is alleen dat speler C hier weer De Wit is die hem slecht meeneemt en de kans verprutst.

Als ik dan Til zie bij ajax-Feyenoord. Dat is ook een slechte voetballer maar die is positioneel veel sterker en maakt dit soort kansen gewoon af. En hij loopt Dessers niet voortdurend in de weg, maakt geen domme overtredingen en gedraagt zich niet als de wannabe aanvoerder.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

SimonPoulsen schreef: 21 mar 2022, 22:46 Dat bedoel ik eigenlijk ook (beetje cynisch omschreven). Met Clasie en Midtsjo heb je al genoeg bal afpakkers. Die balafpakkers kunnen nog eens beter voetballen ook. Pavlidis en Beukema kunnen volgend jaar prima een balletje binnenkoppen.

Wat deWit volstrekt overbodig maakt. Dat gedraaf van de Wit wordt schromelijk overschat als je het afweegt tegen het geen hij doet met de ballen die hij verovert. Het is een acteur. Alleen tegen fysieke tegenstanders als de beuk erin moet is het nuttig. Zoals tegen die zuid amerikaanse slagers van ajax.
Sorry, maar totaal niet mee eens. We zouden een veel hogere druk kunnen uitoefenen door de eindeloze inzet van de Wit. Vergeten hoe hij als één van de weinige een zeker doelpunt voorkwam tegen Bodo? Dat we niet hoger druk zetten, is een keuze van de trainer. Maar we hebben het middenveld er voor om onze tegenstander fysiek helemaal kapot te spelen. Karlsson, Evjen, Sugawara, De Wit, Midtsjø en Clasie hebben allemaal een zeer grote motor.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11139
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

SchoorlAZ schreef: 26 mar 2022, 20:17 Sorry, maar totaal niet mee eens. We zouden een veel hogere druk kunnen uitoefenen door de eindeloze inzet van de Wit. Vergeten hoe hij als één van de weinige een zeker doelpunt voorkwam tegen Bodo?
Je prijs zijn inzet, inhoud, druk zetten, verdedigende bijdrages en loopvermogen. Allemaal defensieve ‘kwaliteiten’. Waarom staat ie dan in godsnaam op 10? Daar moet iemand staan die iets met een bal kan. De Wit is de voornaamste oorzaak dat AZ zelden makkelijk wint van de kleintjes. Door hem is het aanvalsspel stroperig en doorzichtig.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Langedijk schreef: 26 mar 2022, 22:28 Je prijs zijn inzet, inhoud, druk zetten, verdedigende bijdrages en loopvermogen. Allemaal defensieve ‘kwaliteiten’. Waarom staat ie dan in godsnaam op 10? Daar moet iemand staan die iets met een bal kan. De Wit is de voornaamste oorzaak dat AZ zelden makkelijk wint van de kleintjes. Door hem is het aanvalsspel stroperig en doorzichtig.
Druk zetten begint wat mij betreft voorin. Door de Wit kunnen veel teams tegen ons niet opbouwen. Hij stoort vroeg, in een aanvallende positie. Ook lijkt me loopvermogen geen defensieve kwaliteit.

Daarbuiten vind ik niet dat veel aanvallen stoppen bij De Wit. Hij heeft een 'redelijke' first touch en houdt het spel niet onnodig veel op. Ik ben van mening dat het spel stroperig is om veel andere redenen, maar dat is iets om te bespreken in het tactiek forum, wat ik overigens vaak doe.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11139
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

SchoorlAZ schreef: 26 mar 2022, 22:34
Hij stoort vroeg, in een aanvallende positie. Ook lijkt me loopvermogen geen defensieve kwaliteit.
Vroeg storen moet het hele team doen, anders heeft het geen zin. Dat vind ik ook geen (voetballende) kwaliteit en loopvermogen is dat ook niet. Past neer bij een verdedigende middenvelder.

Daarnaast heb ik gewoon niks met zijn persoontje. Dat blinde rennen, die domme overtredingen, dat wijzen en schreeuwen, zijn gedrag toen hij vorig jaar op de bank zat (meteen de media zoeken), de tenenkrommende interviews.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6541
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

SchoorlAZ schreef: 26 mar 2022, 20:17 Sorry, maar totaal niet mee eens. We zouden een veel hogere druk kunnen uitoefenen door de eindeloze inzet van de Wit. Vergeten hoe hij als één van de weinige een zeker doelpunt voorkwam tegen Bodo? Dat we niet hoger druk zetten, is een keuze van de trainer. Maar we hebben het middenveld er voor om onze tegenstander fysiek helemaal kapot te spelen. Karlsson, Evjen, Sugawara, De Wit, Midtsjø en Clasie hebben allemaal een zeer grote motor.
Dat mag natuurlijk.

Ik blijf erbij dat zijn kwaliteiten zeker nuttig zijn, maar dat dat voor de positie waar hij speel niet voldoende is. (mede) Dankzij de invulling van deWit(en Jansen) is het aanvalsspel van AZ ongelofelijk voorspelbaar en eenzijdig.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Ondanks de bovenstaande kritiek vond ik Dani een hele goede wedstrijd spelen en zich dit seizoen echt zien ontwikkelen.
Had gewoon goede one-touches, aannames en één-tweetjes.
Aanvallend positie kiezen kan nog wel beter.
Wat mij betreft was Dani of Yuki MOTM.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6541
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

In nog geen derde van de speeltijd heeft Veerman als controleur bij PSV de productie (goals/assist) van onze vriend deWit, die als 10/spits speelt, al zo goed als geëvenaard. Een zak geld kan niet scoren, maar deWit scoort ook al weken niet.
AZ fanatic 4-life
Fanatic
Berichten: 631
Lid geworden op: 28 feb 2004, 12:12
Locatie: alkmaar

SimonPoulsen schreef: 11 apr 2022, 11:36 In nog geen derde van de speeltijd heeft Veerman als controleur bij PSV de productie (goals/assist) van onze vriend deWit, die als 10/spits speelt, al zo goed als geëvenaard. Een zak geld kan niet scoren, maar deWit scoort ook al weken niet.
Is en blijft beperkte voetballer. Met een beetje mazzel komt Celtic o.i.d. deze zomer met een leuke aanbieding voor hem.
Plaats reactie