Dani de Wit (2024)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

Hij was duidelijk erg gemotiveerd. Speelde een fantastische wedstrijd. Irriteer me meestal mateloos aan deze jongen, maar gisteren alles behalve dat. Heerlijke overwinning. Geeft de burger weer wat moed.
Praat geen Poep, doos.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10193
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Witzer schreef: 13 dec 2021, 07:51 Hij was duidelijk erg gemotiveerd. Speelde een fantastische wedstrijd. Irriteer me meestal mateloos aan deze jongen, maar gisteren alles behalve dat. Heerlijke overwinning. Geeft de burger weer wat moed.
Helemaal mee eens.

Ik vond het zijn beste wedstrijd tot nu toe.
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

Antti Opdam schreef: 13 dec 2021, 07:56 Helemaal mee eens.

Ik vond het zijn beste wedstrijd tot nu toe.
Dat is dan ook weer niet zo moeilijk :wink:
Praat geen Poep, doos.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10193
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Witzer schreef: 13 dec 2021, 08:00 Dat is dan ook weer niet zo moeilijk :wink:
Hahahahaha.

Daar zit wat in.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 13 dec 2021, 07:56 Helemaal mee eens.

Ik vond het zijn beste wedstrijd tot nu toe.
Wat meteen bewijst dat een nummer 10 niet alleen waarde heeft als hij strooit met lepe balletjes of twee man voorbij dribbelt.

Ik heb toch wel een zwak voor deze jongen (ik herken ook mijn eigen voetbalkwaliteiten in hem :wink: ). Vrij beperkt in de technische kant van het voetbal, maar wel de inzet en tactisch inzicht om van grote waarde te zijn voor een team. Hij legt de meeste meters al van de hele eredivisie en kan goed koppen, en gaat alle duels aan.

Probleem is wel dat zijn kwaliteiten in 75% van de wedstrijden wat minder aan bod komen omdat we dan doorgaans op de helft van de tegenstander spelen in de kleine ruimte, het zogeheten Boadu-effect.
Hup AZ.
elmo
Seizoenkaarthouder
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 jun 2007, 18:33

IJzersterke wedstrijd.

Zou inderdaad misschien eens gewisseld kunnen worden tegen een tegenstander die zich erg ingraaft. Dan komen zijn beste kwaliteiten niet tot zijn recht.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

elmo schreef: 13 dec 2021, 19:15 IJzersterke wedstrijd.

Zou inderdaad misschien eens gewisseld kunnen worden tegen een tegenstander die zich erg ingraaft. Dan komen zijn beste kwaliteiten niet tot zijn recht.
Maar goed, misschien ook juist weer wel. Want hij loopt vaak er bij als tweede spits, hierdoor kan hij inkoppen op voorzetten of één verdediger met zich meetrekken en ruimte creëren voor Pavlidis.
Ook is hij relatief kopsterk (voor de eredivisie), als we er niet doorheen komen en we hebben voorzetten nodig, kan hij van waarde zijn.

Daarnaast denk ik dat hij beter rendeerde omdat hij meer op '8' stond dan op '10', dit heeft er natuurlijk mee te maken met dat AZ een lage verdedigende lijn aanhield. Hierdoor was hij ook meer betrokken met bij de opbouw en het algehele spel én het zorgde er voor dat hij meer ballen kon afpakken lager op het veld.

Dat gezegd hebbende, hij was écht overal. Wat mij betreft samen met Yuki MOTM.
De Wit heeft tegen ajax maar liefst 14(!) kilometer gelopen. Dat is een ongelooflijke prestatie.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Ik zet hem nog steeds als 1 van de eerste in de opstelling.
Maar een liedje voor hem schrijven gaat ook voor mij te ver :lol: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 2_13033217
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 916
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

Wat betreft de wedstrijd tegen Twente... Dani de Wit was voor mij Man of the Match. Zat echt overal tussen en met zijn kleine overtredingen bracht hij sommige jongens van Twente helemaal uit hun spel. Verloor de bal ook maar weinig. Ik zie mensen vaak zeggen dat ze liever een creatieve speler hebben op de positie van De Wit.. dat zal aanvallend meer brengen, maar dan loopt AZ ook het risico om de wedstrijd op het middenveld te verliezen.
"One swallow does not make a summer"
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Shota-Arveladze schreef: 20 jan 2022, 09:26 Wat betreft de wedstrijd tegen Twente... Dani de Wit was voor mij Man of the Match. Zat echt overal tussen en met zijn kleine overtredingen bracht hij sommige jongens van Twente helemaal uit hun spel. Verloor de bal ook maar weinig. Ik zie mensen vaak zeggen dat ze liever een creatieve speler hebben op de positie van De Wit.. dat zal aanvallend meer brengen, maar dan loopt AZ ook het risico om de wedstrijd op het middenveld te verliezen.
Ik heb ook weer van hem genoten. Wat een strijder! Zoals hij die Sadilek na 5 seconden in de tweede helft omver beukt vind ik echt prachtig. Kijk, als het gele kaarten of penalty's oplevert is het dom, maar dit is prima. Maher, Seuntjens en Linssen staan overigens net als hem ook in de top 5 van de meeste overtredingen in de eredivisie dus die statistiek zegt precies heel weinig. En gister als nummer 10 46 van de 53 ballen naar de goede kleur gespeeld (81%). Prima. Ook op 10 kan een teamspeler staan.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Ergens begin ik hem ook steedsn meer te waarderen en zijn storende en verdedigende taken voert hij goed uit. Maar het is gewoon geen nummer 10, het is gewoon een extra verdedigende middenvelder.

Zijn accurate passes is al veel over gezegd en als je op hem let dan zie je ook dat hij altijd de bal direct terug kaatst naar degene van wie hij hem krijgt of de oplossing achteruit zoekt. In balbezit heb je niet zo heel veel aan hem om die reden.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Wildcat schreef: 20 jan 2022, 19:00 Ergens begin ik hem ook steedsn meer te waarderen en zijn storende en verdedigende taken voert hij goed uit. Maar het is gewoon geen nummer 10, het is gewoon een extra verdedigende middenvelder.

Zijn accurate passes is al veel over gezegd en als je op hem let dan zie je ook dat hij altijd de bal direct terug kaatst naar degene van wie hij hem krijgt of de oplossing achteruit zoekt. In balbezit heb je niet zo heel veel aan hem om die reden.
Ik wou er niet weer over beginnen inderdaad. deWit is 100% erg belangrijk de laatste weken met zijn energie en drukzetten. En opzich is het verder goed als een speler zn eigen kwaliteiten kent en daar naar handelt. Maar als Bob dan wel kritisch is op Midtsjo dat ie wat vaak balverlies/in de problemen komt en tegelijkertijd DeWit prijst om 80% passing heb ik daar wel n beetje moeite mee.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11146
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Bob Ross schreef: 20 jan 2022, 16:41
En gister als nummer 10 46 van de 53 ballen naar de goede kleur gespeeld (81%). Prima. Ook op 10 kan een teamspeler staan.
Nee, op 10 moet een goede voetballer staan die zijn medespelers vrij voor het doel zet. Hoeveel van die goede passes gingen vooruit of waren geen kaats naar dezelfde speler? Twente zette bovendien bijna geen druk.

De Wit mag van mij best in het elftal staan hoor maar dat kan natuurlijk ook op andere posities. En wat hij doet kan Midtsjo ook (en beter).
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Speelde een goede wedstrijd. Niet MOTM (imo was dat Midtsjø, daarna denk ik Beukema, Yuki en daarna De Wit), maar speelt laatste 5/10 wedstrijden echt heel aardig.
Ik ben toch één van de forummers die Dani de basis uit praatte, maar hij heeft mijn ongelijk bewezen.

Dus fugi en bob, pas op de plaats in dit geval. Jullie hadden gelijk.
Al moet ik wel zeggen dat zijn werkelijke positie ook van invloed is op zijn prestaties.
En daarbij @bob, 80% pass completion is niet zo indrukwekkend voor iemand die nooit een steekpas geeft. Laten we wel reëel blijven :wink:
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

SchoorlAZ schreef: 20 jan 2022, 20:50 Speelde een goede wedstrijd. Niet MOTM in mijn ogen (voor mij was dat Midtsjø, daarna denk ik Beukema, Yuki en daarna De Wit), maar speelt laatste 5/10 wedstrijden echt heel aardig.
Ik ben toch één van de forummers die Dani de basis uit praatte, maar hij heeft mijn ongelijk bewezen.

Dus fugi en bob, pas op de plaats in dit geval. Jullie hadden gelijk.
Al moet ik wel zeggen dat zijn werkelijke positie ook van invloed is op zijn prestaties.
En daarbij @bob, 80% pass completion is niet zo indrukwekkend voor iemand die nooit een steekpas geeft. Laten we wel reëel blijven :wink:
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Mooie woorden SchoorlAZ =D> Het was toch 1 van vreemdste dingen die je had gelezen toen ik het voor Dani opnam.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

De ouderwetse nummer 10 bestaat ook niet meer. Tegenwoordig word je daarmee overlopen.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Langedijk schreef: 20 jan 2022, 20:05 Nee, op 10 moet een goede voetballer staan die zijn medespelers vrij voor het doel zet. Hoeveel van die goede passes gingen vooruit of waren geen kaats naar dezelfde speler? Twente zette bovendien bijna geen druk.

De Wit mag van mij best in het elftal staan hoor maar dat kan natuurlijk ook op andere posities. En wat hij doet kan Midtsjo ook (en beter).
Hier zeg je trouwens iets... Ik denk dat als je Midtsjo en De Wit van positie wisselt dat we gewoon beter zijn. Of in ieder geval tegen de wat kleinere ploegen, Midtsjo heeft het vermorgen om vanuit die 10 positie gaten in de verdediging van de tegenstander te spelen en kan die laatste pass op een voorhoede speler wel geven. Daarbij is hij eerder geneigd van buiten/rand 16 op doel te schieten, alhoewel hij dit ook niet vaak doet. En op deze positie is het balverlies door zijn gedurfde acties iets wat bij de positie geaccepteerd wordt.

Ik denk serieus dat dit een gat in de markt kan zijn. Alleen moet de Wit dan wel passes naar voren gaan leren geven om uberhaupt bij Midtsjo te komen.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Wildcat schreef: 21 jan 2022, 11:37 Hier zeg je trouwens iets... Ik denk dat als je Midtsjo en De Wit van positie wisselt dat we gewoon beter zijn. Of in ieder geval tegen de wat kleinere ploegen, Midtsjo heeft het vermorgen om vanuit die 10 positie gaten in de verdediging van de tegenstander te spelen en kan die laatste pass op een voorhoede speler wel geven. Daarbij is hij eerder geneigd van buiten/rand 16 op doel te schieten, alhoewel hij dit ook niet vaak doet. En op deze positie is het balverlies door zijn gedurfde acties iets wat bij de positie geaccepteerd wordt.

Ik denk serieus dat dit een gat in de markt kan zijn. Alleen moet de Wit dan wel passes naar voren gaan leren geven om uberhaupt bij Midtsjo te komen.
Niet mee eens dan haal je hem juist uit zijn kracht. Midtsjö moet juist vanuit de tweede linie spelen op ons middenveld. Van achteruit opstomen als ie de bal in bezit heeft of veroverd. Je ziet dat als ie voorin komt te vaak zich dood loopt en het overzicht mist in de kleine ruimte. Nee laat hem samen met Clasie maar lekker stofzuigeren en om beurten met hem gaan penetreren door de linies van de tegenstander.
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2250
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

De Wit is volgens mij al een keer geprobeerd op de positie van Midtsjø/Clasie en dat was toen niet zo'n succes. Tweede nadeel van De Wit als verdedigende middenvelder lijkt me het aantal vrije trappen dat je rond de eigen 16 meter weg gaat geven.
Plaats reactie