Jordy Clasie (2024)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16057
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

SchoorlAZ schreef: 22 dec 2021, 01:52 Denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat Clasie de perfecte bankzitter is op één ding na dan, als je namelijk wat moet forceren en je brengt Clasie erin, dan wordt je daar ook niet veel beter van.

Voor de rest vind ik hem redelijk spelen, beter dan verwacht zelfs, maar nog (veel) te weinig voor de plekken die we nastreven.
Hij mist creativiteit maar we kunnen niet ontkennen dat hij enorm veel werk verzet en energie in de wedstrijd gooit en daarom niet geheel onnuttig!
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

salmonyappi schreef: 22 dec 2021, 10:03 niet geheel onnuttig!
Hahahaha.

Mooie samenvatting.

Hij is nog net niet volledig nutteloos.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 22 dec 2021, 10:51 Hahahaha.

Mooie samenvatting.

Hij is nog net niet volledig nutteloos.
Daar doe je hem wel een beetje tekort mee. Het is een verbindinssspeler die het spel moet verplaatsen, soms mensen weg moeten steken en verdedigend zijj mannetje moet staan. Deze dingen voert hij dit seizoen over het algemeen naar behoren uit. Ter indicatie: hij staat 25e in een gewogen klassement van de beste spelers van de Eredivisie, alleen Wijndal staat boven hem.

Geen spectaculaire speler, maar wel belangrijk, zeker met zo'n kwetsbare centrale verdediging.
Hup AZ.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Hij speelt onopvallend een hele belangrijke rol in ons team. In bepaalde fases van de wedstrijd is hij onze enige middenvelder die de ploeg bij elkaar moet houden en de gaten dicht. Daar tussendoor geeft hij nog belangrijke passes in voorwaartse beweging. Maar je moet dit wel willen zien!

Dani de Wit speelt behalve de wedstrijd tegen onze zuiderburen als valse spits. Midtsjö en Reijnders pendelen daar tussen. De laatste van de twee is niet van de duels om de bal. Dat mag dan Clasie opknappen. Niet onbelangrijk. Zeg maar dat hij de 'Jan Wouters' is van ons team. Voor de kenners en zieners zeer belangrijk. Maar het gros ziet alleen de opvallende aanvallende dingen en die spelers krijgen dan de credits, terwijl zij niet het belangrijke werk van de speler(s) in hun rug waarderen.

Als Clasie ook nog eens diep op het middenveld vlak achter de aanval gaat lopen en ons 'trage' centrum sluit niet aan dan krijg je een groot gat op ons middenveld. Als ik mij goed herinner speelde AZ in de tijd van Theo Vonk of het was Henk van Stee zo'n beetje met twee linies. Een aanval en een verdediging. Geen goede veldbezetting en kansloos liepen we te vaak in het mes van de tegenstander. Dat moet vooral Clasie met zijn rol voorkomen. Niet onbelangrijk dus.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Goed uitgelegd Forza =D>
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

ForzAZ schreef: 22 dec 2021, 15:26 Hij speelt onopvallend een hele belangrijke rol in ons team. In bepaalde fases van de wedstrijd is hij onze enige middenvelder die de ploeg bij elkaar moet houden en de gaten dicht. Daar tussendoor geeft hij nog belangrijke passes in voorwaartse beweging. Maar je moet dit wel willen zien!

Dani de Wit speelt behalve de wedstrijd tegen onze zuiderburen als valse spits. Midtsjö en Reijnders pendelen daar tussen. De laatste van de twee is niet van de duels om de bal. Dat mag dan Clasie opknappen. Niet onbelangrijk. Zeg maar dat hij de 'Jan Wouters' is van ons team. Voor de kenners en zieners zeer belangrijk. Maar het gros ziet alleen de opvallende aanvallende dingen en die spelers krijgen dan de credits, terwijl zij niet het belangrijke werk van de speler(s) in hun rug waarderen.

Als Clasie ook nog eens diep op het middenveld vlak achter de aanval gaat lopen en ons 'trage' centrum sluit niet aan dan krijg je een groot gat op ons middenveld. Als ik mij goed herinner speelde AZ in de tijd van Theo Vonk of het was Henk van Stee zo'n beetje met twee linies. Een aanval en een verdediging. Geen goede veldbezetting en kansloos liepen we te vaak in het mes van de tegenstander. Dat moet vooral Clasie met zijn rol voorkomen. Niet onbelangrijk dus.
Dit zie ik allemaal wel. Maar ik vind dat hij die rol niet - bijzonder - goed uitvoert.

Koopmeiners had je ook op die positie en die leverde zowel opbouwend, verdedigend én aanvallend meer.

Clasie maakt zich te makkelijk ervan af.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 22 dec 2021, 15:55 Dit zie ik allemaal wel. Maar ik vind dat hij die rol niet - bijzonder - goed uitvoert.

Koopmeiners had je ook op die positie en die leverde zowel opbouwend, verdedigend én aanvallend meer.

Clasie maakt zich te makkelijk ervan af.
Dan heb het ook over iemand die top Serie A speelt, international is en ook CL speelt.
Is het realistisch te verwachten dat AZ iemand met deze kwaliteiten kan kopen of met regelmaat kan opleiden?
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Antti Opdam schreef: 22 dec 2021, 15:55 Dit zie ik allemaal wel. Maar ik vind dat hij die rol niet - bijzonder - goed uitvoert.

Koopmeiners had je ook op die positie en die leverde zowel opbouwend, verdedigend én aanvallend meer.

Clasie maakt zich te makkelijk ervan af.
Teun Koopmeiners staat bij mij als eerste op het wedstrijdformulier heb ik kort na zijn debuut al gezegd. Maar later heb ik hem ook bekritiseerd dat ie soms te zwak de duels in ging of zelfs ontliep. Misschien zijn manier om heel te blijven.

Teun viel o.a. op door zijn afgemeten lange ballen. Toen hadden we echter veel meer lopende spelers en diepte in ons spel dan heden met ons huidige team. Nu hebben we helemaal geen diepgang in de basisopstelling. Dus opdracht aan Huiberts om heel snel een speler met die kernkwaliteit te halen.

Voetbal is beweging. Lopende mensen. Dan kun je als passer je ding doen. Nu willen alle spelers zo'n beetje de bal in de voeten en voorin staan drie/vier man vrijwel op één lijn. Met een onderschepping door de tegenstander ben je dus al vier man kwijt die de bal weer kunnen veroveren. Vandaar dat er ietwat 'voorzichtig' de bal van de één naar de ander gaat.

Ik zag Teun laatst invallen in Oranje bij een 2-0 voorsprong. Teun die wilde allemaal 'mooie' balletjes spelen met het nodige risico in de passing. Het resultaat later was duidelijk en in de analyses werd ie geslacht.

Laat Clasie dan nu maar wat minder risico in zijn spel leggen in het belang van AZ en het resultaat.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

kuifje schreef: 22 dec 2021, 16:06 Is het realistisch te verwachten dat AZ iemand met deze kwaliteiten kan kopen of met regelmaat kan opleiden?
Ja. Of doe in ieder geval een poging.

Joey Veerman?

:wink:

En spelers als Sofyan Amrabat en Jerdy Schouten hadden ze ook tijdig kunnen pakken en met winst kunnen doorverkopen.

Aan Clasie weet je wat je hebt: weinig. Maar hij zet ook nog eens het verdienmodel (transferinkomsten) van je club onder druk.

Nu besef ik ook wel dat je niet alleen maar jeugdspelers kan kopen, maar met Indi, Hatzdiakos en Midtsjo - en zo langzamerhand ook De Wit - hebben we mijns inziens voldoende ervaring in de as.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Antti Opdam schreef: 22 dec 2021, 16:29 Ja. Of doe in ieder geval een poging.

Joey Veerman?

:wink:

En spelers als Sofyan Amrabat en Jerdy Schouten hadden ze ook tijdig kunnen pakken en met winst kunnen doorverkopen.

Aan Clasie weet je wat je hebt: weinig. Maar hij zet ook nog eens het verdienmodel (transferinkomsten) van je club onder druk.

Nu besef ik ook wel dat je niet alleen maar jeugdspelers kan kopen, maar met Indi, Hatzdiakos en Midtsjo - en zo langzamerhand ook De Wit - hebben we mijns inziens voldoende ervaring in de as.
Joey Veerman is niet te vergelijken met Clasie. Twee verschillende types. De eerste een stylist die het vooral van zijn passing moet hebben en de ander een controleur met veel inzet.

Dat je weinig aan hem bent vind ik een onderschatting en dat heb ik al beschreven.

De verwijzing naar Amrabat en Schouten is niet te doen, want ik weet niet waarom AZ die spelers niet gehaald heeft. Misschien wilden ze wel helemaal niet en waren al op een ander spoor gezet.

Je noemt Indi, Panta en Midtsjö als ervaren spelers. Ja dat zou zo moeten zijn. Maar vind jij dat zij dat ook laten zien in het veld?

Op dit moment is Clasie belangrijk voor de ploeg vind ik. Zo lang er geen andere speler is met zijn kwaliteiten en voor zijn rol hoort ie in de basis.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

@forAZ

Kanttekening die hierbij geplaatst moet worden is dat ik Jordy zijn passing niet stabiel vindt. Hij kan wel mooie ballen geven, maar het komt er zeker niet altijd uit. Heb hem ook zeker regelmatig ziekenhuisballen zien geven, zowel aanvallend als verdedigend. Zo ook tegen Feyenoord, (ajax ook meen ik?) en nog enkele andere wedstrijden.

Toch zien we denk ik wel allemaal meerwaarde in Clasie, maar als basisspeler zonder restwaarde én die niet beter kan worden, is het net even te karig voor onze ambities.

Ik denk dat clasie een geval is 'te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet.'
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

ForzAZ schreef: 22 dec 2021, 16:47 Op dit moment is Clasie belangrijk voor de ploeg vind ik. Zo lang er geen andere speler is met zijn kwaliteiten en voor zijn rol hoort ie in de basis.
Tja. Daar valt natuurlijk niets tegenin te brengen.

Maar als ik AZ was zou ik toch nog even zoeken naar een betere speler - met potentiële marktwaarde - voor deze positie.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Antti Opdam schreef: 23 dec 2021, 09:10 Tja. Daar valt natuurlijk niets tegenin te brengen.

Maar als ik AZ was zou ik toch nog even zoeken naar een betere speler - met potentiële marktwaarde - voor deze positie.
AZ is een ontwikkelingsclub en kijkt ook naar eigen talent. In Jong AZ loopt Zico Buurmeester en in Onder 18 loopt Lewis Schouten. Twee grote talenten. Die moeten door een nieuwe aankoop niet in de weg gezeten worden. Als Clasie over twee jaar klaar is bij ons dan moeten zij klaar zijn om dit gat te vullen.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

ForzAZ schreef: 23 dec 2021, 09:14 AZ is een ontwikkelingsclub en kijkt ook naar eigen talent. In Jong AZ loopt Zico Buurmeester en in Onder 18 loopt Lewis Schouten. Twee grote talenten. Die moeten door een nieuwe aankoop niet in de weg gezeten worden. Als Clasie over twee jaar klaar is bij ons dan moeten zij klaar zijn om dit gat te vullen.
Ook prima.

Het hoefde van mij ook geen aankoop te zijn.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Antti Opdam schreef: 23 dec 2021, 09:19 Ook prima.

Het hoefde van mij ook geen aankoop te zijn.
=D>
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Jordy Clasie kreeg gisteren van de ESPN crew terecht veren in zijn reet. Speelt goed.
we can come an end
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

differentcook schreef: 10 feb 2022, 11:20 Jordy Clasie kreeg gisteren van de ESPN crew terecht veren in zijn reet. Speelt goed.
Ook Owen complimenteerde hem uitgebreid dat hij (samen met Frederik) het hele seizoen zo belangrijk is voor het team
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 23 dec 2021, 09:10 Tja. Daar valt natuurlijk niets tegenin te brengen.

Maar als ik AZ was zou ik toch nog even zoeken naar een betere speler - met potentiële marktwaarde - voor deze positie.
Begin van het seizoen stond ik in de rij bij de kassa voor een wedstrijd om mijn seizoenskaart op te halen. Voor mij stond de vader van Clasie om zijn gastenkaartje op te halen. We werden tegelijk bediend en maakten een praatje. Koopmeiners was nog niet verkocht, onderhandelingen met Atalanta waren gaande. Clasie zat op de bank. Ik vroeg naar de kansen van Clasie op speeltijd. Zijn vader, vrij nuchter, reageerde dat die kans vrijwel nihil zou zijn als Koopmeiners niet verkocht zou worden en hij leek het zelfs logisch te vinden dat Koopmeiners zou spelen en niet zijn zoon. Zoveel indruk heeft Koopmeiners dus gemaakt, ook op direct betrokkenen. Om andere spelers naast die meetlat te leggen is niet helemaal eerlijk. Clasie heeft andere, belangrijke kwaliteiten. Het probleem is dat óók onze nummer 10 en óók onze twee CD's de kwaliteiten om iemand vrij voor de goal te zetten niet bezitten en onze nummer 6 nu het gevoel heeft dat hij die rol op zich moet nemen, terwijl ook hij die kwaliteiten nauwelijks bezit. Hierdoor valt het gemis aan die kwaliteiten bij Clasie erg op. Maar als je ziet hoe goed Clasie zonder bal is, dan kan je hem dat eigenlijk nauwelijks verwijten.

Koopmeiners is echt van een andere orde dan de spelers die wij doorgaans bij AZ op die positie hebben gehad, zelfs Schaars was niet van eenzelfde niveau. Hooguit dat Elm als 6 in de buurt kwam. Dat gegeven mag best óók in het achterhoofd gehouden worden. De laatste weken staat Clasie lekker te ballen.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Grifo schreef: 10 feb 2022, 12:02 Begin van het seizoen stond ik in de rij bij de kassa voor een wedstrijd om mijn seizoenskaart op te halen. Voor mij stond de vader van Clasie om zijn gastenkaartje op te halen. We werden tegelijk bediend en maakten een praatje. Koopmeiners was nog niet verkocht, onderhandelingen met Atalanta waren gaande. Clasie zat op de bank. Ik vroeg naar de kansen van Clasie op speeltijd. Zijn vader, vrij nuchter, reageerde dat die kans vrijwel nihil zou zijn als Koopmeiners niet verkocht zou worden en hij leek het zelfs logisch te vinden dat Koopmeiners zou spelen en niet zijn zoon. Zoveel indruk heeft Koopmeiners dus gemaakt, ook op direct betrokkenen. Om andere spelers naast die meetlat te leggen is niet helemaal eerlijk. Clasie heeft andere, belangrijke kwaliteiten. Het probleem is dat óók onze nummer 10 en óók onze twee CD's de kwaliteiten om iemand vrij voor de goal te zetten niet bezitten en onze nummer 6 nu het gevoel heeft dat hij die rol op zich moet nemen, terwijl ook hij die kwaliteiten nauwelijks bezit. Hierdoor valt het gemis aan die kwaliteiten bij Clasie erg op. Maar als je ziet hoe goed Clasie zonder bal is, dan kan je hem dat eigenlijk nauwelijks verwijten.

Koopmeiners is echt van een andere orde dan de spelers die wij doorgaans bij AZ op die positie hebben gehad, zelfs Schaars was niet van eenzelfde niveau. Hooguit dat Elm als 6 in de buurt kwam. Dat gegeven mag best óók in het achterhoofd gehouden worden. De laatste weken staat Clasie lekker te ballen.
Leuk verhaal. En ook een terechte constatering.

Maar als ik AZ was zou ik toch nog even zoeken naar een betere speler - met potentiële marktwaarde - voor deze positie.

Hoewel die urgentie nu wel iets minder is geworden ....
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

Telegraaf is opvallend positief over AZ laatste maanden en nu weer over Clasie. Terecht trouwens. Was gisteren van grote klasse. Stukje uit de Telegraaf:

Wat ook is veranderd: Clasie toont zich steeds meer de leider die hij gezien zijn status hoort te zijn. Hij houdt zich nadrukkelijker bezig met de coaching van zijn medespelers. „Daar heb ik de laatste tijd veel over gesproken met Pascal (Jansen, red.)”, legt hij uit. „Zo moeilijk is dat niet, ook al ben ik van nature geen schreeuwer. Het enige wat ik moet doen, is iets vaker mijn mond open trekken.”
Praat geen Poep, doos.
Plaats reactie