Jordy Clasie (2024)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11146
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

vriend schreef: 05 jun 2023, 19:19 Dat heb ik eerder al in een post betoogd. De meeste nederlagen zijn veroorzaakt door een in defensief opzicht falend middenveld. Tegenstanders konden moeiteloos het veld oversteken. Vooral die 5-5 tegen Utrecht was schrijnend. Maar ook de nederlagen bij bijv. Excelsior, RKC en Twente. En de verliespartijen tegen WHU.
Mwsh, dat vind ik dan weer niet de beste voorbeelden. Tegen Utrecht maakt Sugawara gewoon 4 blunders en Ryan 1. Utrecht kreeg toen wel vrij spel, maar met betere verdedigers win je die gewoon als je zelf 5 keer scoort.

Excelsior was nog met De Wit, die samen met Verhulst liep te kloten. RKC was eerst met Bazoer en later De Wit, met 2 bizarre blunders van Verhulst. Twente begon met een blunder van Hatzidiakos.

West Ham heeft bijna geen kansen gehad omdat AZ niet durfde. Blunder van Ryan en een corner. Natuurlijk waren die fysiek veel sterker maar dat vond ik niet echt de doorslag geven.

Met andere woorden: de pijnpunten op het middenveld zijn duidelijk, maar ze worden ook totaal niet geholpen door bekwame verdedigers.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10193
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Grifo schreef: 05 jun 2023, 19:47 Dus nee, niet doorselecteren.
Er zijn natuurlijk verschillende niveaus van doorselecteren.

Het is - voor mij in ieder geval - duidelijk dat hij niet het niveau heeft dat AZ nastreeft: finale Conference League.

Dan moet je ook in acht nemen dat hij - nagenoeg - geen transferwaarde meer vertegenwoordigt.

Ik zou hem (in de geest van Indi en Vlaar) best bij de selectie willen houden, maar niet als eerste naam die je op het formulier zet.

Of het moet al een thuiswedstrijd tegen Emmen zijn ...

Misschien schiet ik wat door in de negativiteit, maar ik vind de mediahype op dit moment ook buiten proportie. Zeker gezien zijn wanvertoning tegen West Ham (en in iets mindere mate PSV).
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10193
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

vriend schreef: 05 jun 2023, 19:19 Dat heb ik eerder al in een post betoogd. De meeste nederlagen zijn veroorzaakt door een in defensief opzicht falend middenveld.
Als je overigens hele wedstrijden op Clasie let dan zal je opvallend hoe vaak hij lucht staat te dekken voor de verdediging.

Positief gezien dekt hij dan een zone af, maar feitelijk is dat de simpelste plek om te lopen. De rest jaagt af en jij vangt de ballen op met twee verdedigers kort in je rug.

Het is overigens ook wel te begrijpen, want als hij "in stapt" is hij gezien, omdat hij elke vorm van fysiek mist.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Antti Opdam schreef: 06 jun 2023, 06:14 Als je overigens hele wedstrijden op Clasie let dan zal je opvallend hoe vaak hij lucht staat te dekken voor de verdediging.

Positief gezien dekt hij dan een zone af, maar feitelijk is dat de simpelste plek om te lopen. De rest jaagt af en jij vangt de ballen op met twee verdedigers kort in je rug.

Het is overigens ook wel te begrijpen, want als hij "in stapt" is hij gezien, omdat hij elke vorm van fysiek mist.
Dat luchtdekken is vaak ook vooral om de snelle passlijnen eruit te halen, om zo "tijd te rekken" zodat je als team weer in positie kunt gaan staan. Enige kritiek kan ik best inkomen, maar jullie slaan wel een beetje door hoor wat mij betreft. Speelt gewoon een ijzersterk seizoen.

Net als met backs, is er geen enkele defensieve middenvelder die elk duel erin vliegt. Let maar eens op de Casemiros en Rodris van deze wereld. Simpelweg omdat je dan altijd grote kans hebt om uitgespeeld te worden, hoe goed je ook bent. Als je hapt, vallen er gaten.
vriend
Basisspeler
Berichten: 2601
Lid geworden op: 15 sep 2006, 23:38
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 05 jun 2023, 20:42 Mwsh, dat vind ik dan weer niet de beste voorbeelden. Tegen Utrecht maakt Sugawara gewoon 4 blunders en Ryan 1. Utrecht kreeg toen wel vrij spel, maar met betere verdedigers win je die gewoon als je zelf 5 keer scoort.

Excelsior was nog met De Wit, die samen met Verhulst liep te kloten. RKC was eerst met Bazoer en later De Wit, met 2 bizarre blunders van Verhulst. Twente begon met een blunder van Hatzidiakos.

West Ham heeft bijna geen kansen gehad omdat AZ niet durfde. Blunder van Ryan en een corner. Natuurlijk waren die fysiek veel sterker maar dat vond ik niet echt de doorslag geven.

Met andere woorden: de pijnpunten op het middenveld zijn duidelijk, maar ze worden ook totaal niet geholpen door bekwame verdedigers.
Zeker, Verhulst maakte fouten. Maar in mijn ogen werd de verdediging van AZ steeds geconfronteerd met een numerieke overmacht. Zo kon Viergever ongehinderd scoren tijdens die 5-5. Moet Sugawara dan de linksback opvangen? Ik dacht het niet.
Ander voorbeeld: de rechtsback van Anderlecht kan ongehinderd het strafschopgebied van AZ binnen wandelen om de 1-0 te maken.

En Bazoer en De Wit zijn middenvelders hè.
Morele winnaars zijn slechte verliezers.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13941
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Antti Opdam schreef: 06 jun 2023, 06:11 Er zijn natuurlijk verschillende niveaus van doorselecteren.

Het is - voor mij in ieder geval - duidelijk dat hij niet het niveau heeft dat AZ nastreeft: finale Conference League.

Dan moet je ook in acht nemen dat hij - nagenoeg - geen transferwaarde meer vertegenwoordigt.

Ik zou hem (in de geest van Indi en Vlaar) best bij de selectie willen houden, maar niet als eerste naam die je op het formulier zet.

Of het moet al een thuiswedstrijd tegen Emmen zijn ...

Misschien schiet ik wat door in de negativiteit, maar ik vind de mediahype op dit moment ook buiten proportie. Zeker gezien zijn wanvertoning tegen West Ham (en in iets mindere mate PSV).
Hype in de media valt wel mee. Staat wel eens in een elftal van de week, maar vooral de supporters zijn lovend. En terecht. Voegt voetballend zoveel toe dat alle lof terecht is. Sterker nog, ik had hem eerder bij Oranje gehaald dat Reijnders. Waarmee ik niet zeg dat Reijnders het niet verdient, alleen vond ik Clasie afgelopen seizoen nog beter.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12465
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

AZ 4 Life schreef: 06 jun 2023, 11:47 Hype in de media valt wel mee. Staat wel eens in een elftal van de week, maar vooral de supporters zijn lovend. En terecht. Voegt voetballend zoveel toe dat alle lof terecht is. Sterker nog, ik had hem eerder bij Oranje gehaald dat Reijnders. Waarmee ik niet zeg dat Reijnders het niet verdient, alleen vond ik Clasie afgelopen seizoen nog beter.
Vind ik ook wel, maar hangt ook af wat je precies in je elftal denkt nodig te hebben
we can come an end
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3395
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

AZ 4 Life schreef: 02 jun 2023, 11:36 AZ-West Ham vind ik wel het slechtste voorbeeld want daar kwam praktisch iedereen fysiek tekort.
Dit dus. Sowieso bijzonder om een speler praktisch af te branden.
Antti Opdam schreef: 05 jun 2023, 13:38 in een wedstrijd als tegen West Ham heb je meer aan een Bazoer denk ik.
Waar je dit op baseert is me echt een raadsel. Afgezien van lengte scoort Clasie op echt alle onderdelen beter. Als je het dan toch over doorselecteren hebt, lijkt me dit een beter voorbeeld.

"Ik zeg toch het hele seizoen..."
Mwoah, ik zie vooral argumenten over West Ham voorbij komen.

"Ik zeg toch in de topwedstrijden..."
Dat valt ook nog wel te bezien. Tegen ajax-uit was hij één van de beste spelers. Tegen PSV bleek hij één van de betere spelers (maar daar zal je het ongetwijfeld wel niet mee eens zijn. Er zijn vast voorbeelden te noemen). In de Kuip? Jawel, ook hier was hij één van de belangrijkste spelers bij AZ.

Ja, hij zal ongetwijfeld er wel eens naast hebben gezeten (wie niet). Nee, hij is niet de man van de doelpunten etc. (is ook niet zijn taak). Hem neerzetten als een speler die totaal niet functioneert is echt niet terecht.

Statistisch gezien over het gehele seizoen zit hij qua algemene score in de top 5 van AZ. Hij geeft de meeste lange passes per wedstrijd (en verlegt daarmee regelmatig het spel). Hij heeft van alle AZ spelers na Reijnders de meeste balveroveringen. Sterker nog: hij staat daarmee in de top10 van de Eredivisie. Weet je wie er van PAF in de top 10 staat in dat aspect? Juist: niemand. Passzekerheidpercentage? Van alle middenvelders die meer dan een halve competitie hebben gespeeld staan Reijnders en Clasie weer in de top10. Met elkaar vormen ze wat dat betreft een goed blok. Hij zat ook meerdere malen bij de voorselectie van Oranje. Maar laat me raden: Koeman zal het ook wel verkeerd gezien hebben.

Kortom: je kunt best vinden dat Clasie niet goed genoeg is voor het niveau dat AZ nastreeft. Dat betekent echter automatisch dat het gros van de selectie niet goed genoeg is. Misschien zijn de verwachtingen dan ook niet heel realistisch. Ben ik dan zo'n megafan van Clasie? Zeker niet. Sterker nog: toen hij kwam had ik zware bedenkingen. Hij is momenteel echter één van de dragende spelers van het elftal.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Gewoon veruit de beste middenvelder die we hebben?
Had zeker een oproep verdiend. Is in alles zo belangrijk.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10193
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

SchoorlAZ schreef: 08 jun 2023, 20:36 Gewoon veruit de beste middenvelder die we hebben?
Had zeker een oproep verdiend.
Hij heeft toch ook al bedankt?

Ik denk trouwens ook niet dat Koeman hem erbij zou nemen. Defensief veel te kwetsbaar en voegt aanvallend veel te weinig toe.

Wil je hem dan op de plek van Koopmeiners of De Jong zetten?

:?
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Antti Opdam schreef: 09 jun 2023, 06:10 Hij heeft toch ook al bedankt?

Ik denk trouwens ook niet dat Koeman hem erbij zou nemen. Defensief veel te kwetsbaar en voegt aanvallend veel te weinig toe.

Wil je hem dan op de plek van Koopmeiners of De Jong zetten?

:?
Zie hem binnen NL XI talselectie als een beter alternatief voor de Roon en Wieffer
Zowel Ten als Frenkie hebben hele andere (ook verschillende) kwaliteiten en zijn ook nog een niveau beter
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12465
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Clasie lijkt te gaan verlengen bij AZ
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 5_77117428
we can come an end
MB80
Invaller
Berichten: 2239
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

differentcook schreef: 16 jul 2023, 11:53 Clasie lijkt te gaan verlengen bij AZ
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 5_77117428
Goed voor de stabiliteit en met het oog op de jeugd ook een goede transitie tijd. Smit, Buurmeester en Schouten kunnen genoeg opsteken en komend seizoen al wat munten pakken in de rotatie.
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 916
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

Ik denk dat we met Clasie wel het risico lopen dat hij best wel eens een lange blessure kan oplopen. Als dat gebeurd moeten we echt wel een bekwame middenvelder hebben die het kan opvangen
"One swallow does not make a summer"
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Shota-Arveladze schreef: 16 jul 2023, 12:22 Ik denk dat we met Clasie wel het risico lopen dat hij best wel eens een lange blessure kan oplopen.
Geldt voor elke speler,
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Shota-Arveladze schreef: 16 jul 2023, 12:22 Ik denk dat we met Clasie wel het risico lopen dat hij best wel eens een lange blessure kan oplopen. Als dat gebeurd moeten we echt wel een bekwame middenvelder hebben die het kan opvangen
Het is een klein wondertje dat hij zon beetje alles heeft gespeeld. Heeft permanent pijntjes gehad en veelal niet tot nauwelijks getraind. Plusje voor de medische staf? :lol:
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9118
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Shota-Arveladze schreef: 16 jul 2023, 12:22 Ik denk dat we met Clasie wel het risico lopen dat hij best wel eens een lange blessure kan oplopen. Als dat gebeurd moeten we echt wel een bekwame middenvelder hebben die het kan opvangen
Dit is mede waarom ik Eiting niet zie zitten

Clasie is al kwetsbaar zat mede door zijn leeftijd.
Het is een wonder dat hij afgezegd heeft voor Oranje om zo AZ verder te kunnen brengen.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10193
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

differentcook schreef: 16 jul 2023, 11:53 Clasie lijkt te gaan verlengen bij AZ
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 5_77117428
Jammer.
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1818
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

Premium artikelen mogen niet geplaatst worden.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12465
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

AlkmaarForever schreef: 17 jul 2023, 07:10 Premium artikelen mogen niet geplaatst worden.
De tekst ervan.
Dit is een link; degenen die hebben betaald kunnen het lezen, de anderen (waaronder ik) niet
we can come an end
Plaats reactie