Prestaties / Tactiek

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Bombaman schreef: 04 dec 2021, 10:17 Ja, dat er meerdere spelers voor de spitspositie waren weet ik wel. Waar ik op reageerde was je quote:

AZ had voorheen ook bijna altijd 2 redelijk gelijkwaardige spitsen die met elkaar de concurrentie aankonden gaan.

Jouw rijtje gaat meer terug dan 10 jaar, ik reken dan ook het rijtje El Hamdaoui / Ari / Pelle niet mee. En dan blijft er voor de spitspositie van de afgelopen 10 jaar bijzonder weinig redelijk gelijkwaardige concurrentie over voor de 1e spits.
Je hebt gelijk dat ze in de praktijk niet altijd gelijkwaardig bleken te zijn, maar dat was wel de bedoeling. 2 spitsen die de concurrentie met elkaar konden aangaan. Als je nu kijkt heb je Pavlidis en Duin als spits. Maar Duin zit daar niet om de concurrentie met Pavlidis aan te gaan. Hij heeft dezelfde status als Kramer afgelopen jaren. Hij mag meetrainen en op de bank zitten, maar is absoluut geen concurrent met de 1e spits.
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Met weemoed denk ik terug aan de tijd met Kist, Tol en Welzl waarbij er steeds één teleurgesteld op de bank zat.

Terug naar de realiteit.
Ik zag trouwens ergens in de analyse deze week dat AZ koploper is qua kopgoals. Dat is toch al jaren niet het sterkste punt normaal gesproken.
Nu nog de invulling van corners verbeteren, daar moet toch veel meer rendement uit komen? Eens een keer een bal voor de 1e paal leggen en dan doorkoppen en een inlopende man. Vaak is de aandacht voor de bal en kan de inlopende speler aan de aandacht van zijn directe man ontsnappen. Nu wordt alles maar zo voor de keeper van de tegenstander gelegd. Of m voorbij de 2e paal leggen en dan terugbrengen in de doelmond.
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Hebben nu wat meer spelers aan het werk gezien. We kunnen denk ik wel concluderen dat we gewoonweg veel kwaliteit missen. We hebben spelers die op sommige vlakken best aardig zijn, een Gudmundsson heeft een fantastische aanname, de Wit werkt hard, Aboukhlal kan hard rennen, Reijnders kan dribbelen. Uiteindelijk zijn het allemaal net niet spelers. Onze centrale verdedigers missen gewoon bijna alles, waar ik Beukema nog wel even tijd wil geven. Karlsson, Wijndal, en Midtsjo zijn de enige met echt kwaliteit. Clasie, Yuki en Witry kunnen wel meehobbelen in een goed elftal. Pavlidis zie ik nog wel groeien, pakt nu al zijn goals mee, dat komt wel. Keepertje, tjah, ik geef/gaf hem ook wel tijd, zeer goed aan de bal, maar het ziet er niet echt overtuigend uit allemaal. Evjen leuke pot, helaas blessure, nog een kans geven.

Goed, in hoeverre kunnen we Pascal Jansen echt de schuld geven van het matige voetbal? We zijn niet bij machte echt te domineren, zijn niet vast goed genoeg aan de bal, dus Jansen bouwt zekerheid in, meer dan we normaliter van een AZ gewent zijn. En dan ziet het er saai en stroperig uit, pijnlijk om te zien.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Eens met je constatering. Dat had ik stiekem in de voorbereiding van dit seizoen al gezien.

Ze hebben momenteel te weinig kwaliteit aan de bal om tegenstanders hun wil op te leggen. En dat probleem ligt met name in de as achterin en op het middenveld, met Midstjo uit vorm, Clasie wisselvallig en Reijnders die het nog niet aankan.

Vroeger creëerden we nog weleens een man-meer-situatie als een centrale verdediger inschoof. Nu gebeurt dat nooit meer waardoor de opbouw megavoorspelbaar is. Namelijk: een bal naar de back(die meteen tegen 2 man staat ingesloten tegen de zijlijn), een kort ziekenhuisballetje naar de verdedigende middenvelder, of een lange haal naar voren op goed geluk. Ik snap overigens wel dat Panta en BMI niet inschuiven, want ze raken continu in paniek als ze onder druk iets met een bal moeten doen. Dat zouden we nog kunnen accepteren als zij kneitergoed zouden kunnen verdedigen en als ons middenveld de opbouw moeiteloos zou kunnen oplossen. Maar van beide zijn geen sprake, en zie hier het stroperige spel.

De Wit is geen spelmaker maar een teamspeler. Gudmundsson is al met zijn hoofd bij zijn nieuwe club. Pavlidis en Jensen moeten nogsteeds wennen. Tel daarbij op dat Yuki maar weer als noodverband op rechtsbuiten is gezet en Witry ook nog te verlegen is om echt zijn stempel te drukken en we moeten voorlopig maar accepteren dat het niet sprankelend is. Dan maar hard werken, slim spelen en hopen op een doorbraak van een Barasi of verse aankopen. Met deze spelersgroep is de 4e plek echt het maximaal haalbare.
Hup AZ.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Ja en nee.

Natuurlijk zijn er verzachtende omstandigheden. Maar er zijn veel keuzes gemaakt door Jansen in balbezit, die juist het spel stroperig en moeilijker maakt. Dan heb ik het over de vele mensen in de as, waardoor we heel veel wedstrijden geen kansen creëerde uit veldspel.
Ik heb een pagina geleden dit al aangegeven, ook aangeven dat hierdoor Karlsson slecht presteerde een hele tijd, samen met Wijndal die beter kon presteren. Wijndal houdt nu (eindelijk) het spel weer breed, waardoor Karlsson een extra optie er bij heeft én de tegenstanders rekening moeten houden met een opkomende Wijndal.
Sinds dat gebeurt creëren we veel meer uit veldspel én zijn beide heren ineens veel effectiever.
Jansen heeft dus zelf compleet de schwung uit onze linkerkant gehaald voor veel wedstrijden.

Yuki is ook één van de weinige die het spel breed houdt, niet heel verwonderlijk dat hij het dus goed doet nu op RB in plaats van Gudmundsson die eigenlijk als nummer 10 speelde in een overvol middenveld. Doordat Yuki nu breed houdt, komen er ook meer gaten/ruimte tussen de verdedigers en linies.

Ik ben er wel mee eens dat we minder kwaliteit hebben dan vorig jaar en plaats 3/4 het maximaal haalbare is.
Toch kijk ik vooral naar tactische keuzes, ideeën en uitvoering. Daarbij zie ik gewoon weinig terugkomen wat echt werkt en goed uitgedacht is, dat idee heb ik wel bij Slot altijd sterk gehad (alsjeblieft begin niet over Slot vs Jansen, het is gewoon voor de beeldvorming en het gaat ook niet over de resultaten van beide maar over het veldspel en de uitvoering daarvan, voor ik die discussie weer oplaai).
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Slot zitten we af te branden in het anti-010-topic :D , maar dat is verder voor Jansen inderdaad niet zo relevant.

Ik kan me best vinden in je kritiek op Jansen, maar de laatste weken wordt het spel op links en rechts prima breed gehouden maar zie je alsnog dat de opbouw om te huilen is. Dat heeft uiteindelijk toch met kwaliteit aan de bal te maken.
Hup AZ.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Bob Ross schreef: 15 dec 2021, 22:45 Slot zitten we af te branden in het anti-010-topic :D , maar dat is verder voor Jansen inderdaad niet zo relevant.

Ik kan me best vinden in je kritiek op Jansen, maar de laatste weken wordt het spel op links en rechts prima breed gehouden maar zie je alsnog dat de opbouw om te huilen is. Dat heeft uiteindelijk toch met kwaliteit aan de bal te maken.
Maar je ziet ook dat we nu veel meer creëren dan hiervoor toch? Je ziet toch ook wel dat sinds 3 á 4 wedstrijden onze linkerkant weer voor gevaar zorgt. Zowel Wijndal als Karlsson zijn de laatste wedstrijden echt sterk bezig, er komen eindelijk weer lage teruggetrokken voorzetten.
Sinds we dat doen winnen we van ajax en winnen we eindelijk is met meer dan 1 doelpunt verschil.

Lijkt me toch wel heel relevant dan.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

SchoorlAZ schreef: 16 dec 2021, 06:22 Maar je ziet ook dat we nu veel meer creëren dan hiervoor toch? Je ziet toch ook wel dat sinds 3 á 4 wedstrijden onze linkerkant weer voor gevaar zorgt. Zowel Wijndal als Karlsson zijn de laatste wedstrijden echt sterk bezig, er komen eindelijk weer lage teruggetrokken voorzetten.
Sinds we dat doen winnen we van ajax en winnen we eindelijk is met meer dan 1 doelpunt verschil.

Lijkt me toch wel heel relevant dan.
Is ook wel relevant, en gelukkig gaat dit alweer beter, maar alsnog vind ik dat de opbouw veel beter moet. Het is ook niet zo dat we tegen Heracles een karrenvracht aan mooie uitgespeelde aanvallen hebben gecreeerd. Ik vind ajax en Vitesse uit ook niet perse wedstrijden waarin we meer creeerden, dat was gewoon goed verdedigen, hard werken en counteren. Realistische tactiek van Jansen.

Wat jij (en ik) zouden willen is dat we dominant aanvallend voetbal spelen met vlot combinatiespel. Met de huidige kwaliteit van de selectie moet je daar nog even geduld voor hebben denk ik, welke tactiek je dan ook speelt. Je kan van alles bedenken, maar de uitvoering is vaak matig (kijk alleen al naar het aantal vrije ballen dat Pavlidis verprutst). Veel moeilijke, snelle ballen die nodig zjin om een verdediging te doorsnijden gaan heel vaak al fout.
Hup AZ.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Rendement 2021 helft.png
Rendement 2021 helft.png (83.87 KiB) 1753 keer bekeken
(Competitie, Europa en Beker)
Genoeg context bij te plaatsen verder.
-Benieuwd wat Pavlidis kan halen als hij in vorm is, maar dit zijn toch gewoon prima cijfers voor een spits.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

SimonPoulsen schreef: 01 jan 2022, 14:56 Rendement 2021 helft.png

(Competitie, Europa en Beker)
Genoeg context bij te plaatsen verder.
-Benieuwd wat Pavlidis kan halen als hij in vorm is, maar dit zijn toch gewoon prima cijfers voor een spits.
Ouwejan?? Misschien je excel even updaten ;). Overigens vind ik de cijfers met Europa en beker vertekenend, omdat de niveauverschillen enorm zijn.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

DiepeMast schreef: 01 jan 2022, 17:57 Ouwejan?? Misschien je excel even updaten ;). Overigens vind ik de cijfers met Europa en beker vertekenend, omdat de niveauverschillen enorm zijn.
Ja Druijf en Ouwejan hebben nog een contract bij AZ, gewoon voor de gein erbij gezet.

Waarom is dat vertekenend? iedereen speelt toch tegen dezelfde tegenstanders in hetzelfde team. Het is wat anders als je spelers tussen seizoenen gaat vergelijken. Maar je haalt toch ook niet de resultaten tegen PECzwolle eruit omdat die er geen reet van kunnen. Tevens is er geen enkele bekerwedstrijd of Europeese wedstrijd geweest met een rare hoge uitslag, en is er niet met een B-elftal gespeeld door AZ.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

SimonPoulsen schreef: 01 jan 2022, 18:13 Ja Druijf en Ouwejan hebben nog een contract bij AZ, gewoon voor de gein erbij gezet.

Waarom is dat vertekenend? iedereen speelt toch tegen dezelfde tegenstanders in hetzelfde team. Het is wat anders als je spelers tussen seizoenen gaat vergelijken. Maar je haalt toch ook niet de resultaten tegen PECzwolle eruit omdat die er geen reet van kunnen. Tevens is er geen enkele bekerwedstrijd of Europeese wedstrijd geweest met een rare hoge uitslag, en is er niet met een B-elftal gespeeld door AZ.
En Oosting, Barasi en Poku? ik geloof dat Taabouni nog niks nuttigs heeft gedaan?
Glory Hunter
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

SimonPoulsen schreef: 01 jan 2022, 18:13 Ja Druijf en Ouwejan hebben nog een contract bij AZ, gewoon voor de gein erbij gezet.

Waarom is dat vertekenend? iedereen speelt toch tegen dezelfde tegenstanders in hetzelfde team. Het is wat anders als je spelers tussen seizoenen gaat vergelijken. Maar je haalt toch ook niet de resultaten tegen PECzwolle eruit omdat die er geen reet van kunnen. Tevens is er geen enkele bekerwedstrijd of Europeese wedstrijd geweest met een rare hoge uitslag, en is er niet met een B-elftal gespeeld door AZ.
Ja, dat doe ik eigenlijk steeds in mn achterhoofd. Mss mijn manco :wink:
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Jack schreef: 01 jan 2022, 18:39 En Oosting, Barasi en Poku? ik geloof dat Taabouni nog niks nuttigs heeft gedaan?
Die hebben amper meegedaan, zoals al bleek uit het lijstje in het Huiberts topic.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

SimonPoulsen schreef: 01 jan 2022, 19:04 Die hebben amper meegedaan, zoals al bleek uit het lijstje in het Huiberts topic.
Er waren doelpunten en assists toch? lijkt mij juist bijzonder presterend. Voor een deel eagerness..? maar wellicht schuilt er waarde in eigen opgeleide spelers?

Ik kan mij blessures herinneren van jeugdspelers die zo graag in het eerste wilden presteren. Ernstige blessures. Zo erg is 't eigenlijk.
Glory Hunter
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Bob Ross schreef: 15 dec 2021, 20:08 De Wit is geen spelmaker maar een teamspeler. Gudmundsson is al met zijn hoofd bij zijn nieuwe club. Pavlidis en Jensen moeten nogsteeds wennen. Tel daarbij op dat Yuki maar weer als noodverband op rechtsbuiten is gezet en Witry ook nog te verlegen is om echt zijn stempel te drukken en we moeten voorlopig maar accepteren dat het niet sprankelend is. Dan maar hard werken, slim spelen en hopen op een doorbraak van een Barasi of verse aankopen. Met deze spelersgroep is de 4e plek echt het maximaal haalbare.
Maar het is óók een tactische keuze dat het niet sprankelend is, althans, dat de opbouw zeer stroperig gaat. Jouw analyse over de gevolgen van het voetbal van dit team, en de directe oorzaken ervan (kwaliteit van de spelers), die deel ik wel. Maar de indirecte oorzaak lijk jij vaak te vergeten. Er zijn namelijk best jongens in het team die wél comfortabel aan de bal zijn en meer voetbal zullen brengen als ze spelen. Daar wordt de opbouw beter van en het voetbal sprankelender. We hebben de laatste paar weken van het seizoen kunnen zien wat dat brengt. Alleen ben je ook verdedigend wat kwetsbaarder. Een Reijnders is anders dan Clasie, Hatzidiakos anders dan Beukema, De Wit anders dan Gudmundsson/Evjen en over Barasi is iedereen het wel eens dat hij meer had moeten spelen, zeker als je ziet wat hij brengt in die paar wedstrijden dat ie wel mocht meespelen.

Dat wil niet zeggen dat de resultaten er beter van zouden zijn geworden, maar het voetbal toch zeker wel.
____________
Hoc est nihil
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Grifo schreef: 02 jan 2022, 11:12 Dat wil niet zeggen dat de resultaten er beter van zouden zijn geworden, maar het voetbal toch zeker wel.
Ja, alleen komen we dan weer uit bij de keuze tussen winnen met zakelijk voetbal of punten verspillen met 'leuk' voetbal. Inmiddels is wel duidelijk wat mijn voorkeur heeft op dit moment in dit seizoen. Ik ben eerst AZ-fan en op de 2e plek voetballiefhebber. En bovenal ben ik van de topsportmentaliteit. Het draait voor mij om winnen, winnen en winnen. Niet dat Nederlandse geneuzel met balbezitpercentages.

Ik heb meer genoten van de WK-finale onder van Gaal dan het sambavoetbal onder van Basten. Het is ook geen toeval dat we onze enige twee prijzen in dit decennium gewonnen hebben op een zakelijke manier. Van Gaal ging in het kampioensseizoen bewust anders speler omdat hij meer degelijkheid wilde. Als je ook ziet hoe vaak wij in de laatste 20 jaar naïef hebben verloren in topwedstrijden of Europa.. dan ben ik blij als er slimmer wordt gespeeld. Met als sublieme voorbeeld de winst in de Arena laatst. Dat we dan niet hebben gedomineerd en lekker hebben gecombineerd interesseert me dan precies helemaal niets, ben alleen maar dolgelukkig geweest :D .
Veel punten pakken en heel aanvallend spelen is alleen voor teams in competities die financieel en kwalitatief ver boven de rest uitstijgen. ajax, City, München, Madrid... mensen mogen dat van mij wel wat vaker loslaten hier. Want die categorie zijn wij gewoon niet.

Als Barasi weggaat, en daar lijkt het toch sterk op, zijn we overigens ook al weer snel door serieuze alternatieven heen om het team te prikkelen op voetbalgebied. Beukema is ook geen Wuytens, Tabouni heeft nog niets laten zien en Evjen moeten we maar weer afwachten wat het wordt.
Hup AZ.
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

Ik ben wel benieuwd wat corona voor effect gaat hebben op de tweede seizoenshelft. Zowel bij AZ als bij concurrenten kan het erin hakken als je een paar weken een aantal belangrijke spelers moet missen (zie Engeland, Portugal en Spanje momenteel). Om het beste elftal op te kunnen blijven stellen is een beetje geluk maar ook goed preventief handelen nodig denk ik (bijv. discipline om niet zoals Messi een feest te bezoeken tijdens een vrije week).
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

AZuid-Scharwoude schreef: 02 jan 2022, 14:38 Om het beste elftal op te kunnen blijven stellen is een beetje geluk maar ook goed preventief handelen nodig denk ik
Klopt, zo gaat Feyenoord nu er enkele spelers corona hebben niet op trainingskamp als voorbereiding op de wedstrijd met Vitesse.
De club acht het niet verantwoord om met de overige spelers en staf af te reizen naar Zuid-Spanje vanwege het risico op nog meer bestemmingen met mogelijk ook nog eens quarantaineplicht tot gevolg.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Bob Ross schreef: 02 jan 2022, 12:53 Ja, alleen komen we dan weer uit bij de keuze tussen winnen met zakelijk voetbal of punten verspillen met 'leuk' voetbal. Inmiddels is wel duidelijk wat mijn voorkeur heeft op dit moment in dit seizoen.
Klopt. Ik dacht er nog aan om een zin met deze strekking ook toe te voegen, maarja, waar onze voorkeuren naar uitgaan weten we beiden inmiddels wel.

Conclusie: we hebben betere spelers nodig om ons beiden te behagen ;).
____________
Hoc est nihil
Plaats reactie