Prestaties / Tactiek

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

ForzAZ schreef: 13 mar 2022, 23:29 IK ben bijvoorbeeld het met jou eens dat Karlsson gewoon op links moet blijven. Vrijwel iedere keer dat ie naar rechts gaat zet ie zichzelf buitenspel. Wijndal mist dan zijn maatje en de linkerkant valt dood. Is dat opdracht van Jansen en tactisch of doet Jesper dat dan uit zichzelf? In ieder geval laat Jansen het gebeuren.
Lijkt me heel sterk dat Wijndal zomaar CM of AM gaat spelen terwijl hij dit vorig jaar nog niet deed en Karlsson uit zichzelf even naar rechts gaat.

Zeker in de wedstrijd tegen Bodo zag je nog duidelijker dat Wijndal naar binnen dook en Karlsson ging zwerven. Uiteindelijk stond er soms helemaal niemand (behalve Sugawara) op links. Terwijl dat de kant is waar 80% van het gevaar vandaan komt dit jaar.

Het is een hele rare keuze wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Wat me vooral opvalt is dat alles op een sukkeldrafje gaat bij een omschakeling naar voren. “Ah we hebben de bal weer, even rustig positie kiezen.” Als ik het modewoord intensiteit weer van stal mag halen, die is ver te zoeken. Het gaat allemaal veel te traag en profiteer je nooit van de potentiële ruimte die er ligt als de tegenstander ook nog niet georganiseerd staat na hun balverlies. Vaak komt het gevoel van urgentie pas na een achterstand. AZ is de koning van het terugkomen na een achterstand. Tegen Twente lukte dat een keer niet.
Als ze die drive nu eens vanaf minuut één op de mat leggen, dat wordt het al snel een stuk beter. Hoe vaak we al moeten horen dat er te slap aan de wedstrijd begonnen werd.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Metalingus schreef: 14 mar 2022, 16:26 Wat me vooral opvalt is dat alles op een sukkeldrafje gaat bij een omschakeling naar voren. “Ah we hebben de bal weer, even rustig positie kiezen.” Als ik het modewoord intensiteit weer van stal mag halen, die is ver te zoeken. Het gaat allemaal veel te traag en profiteer je nooit van de potentiële ruimte die er ligt als de tegenstander ook nog niet georganiseerd staat na hun balverlies. Vaak komt het gevoel van urgentie pas na een achterstand. AZ is de koning van het terugkomen na een achterstand. Tegen Twente lukte dat een keer niet.
Als ze die drive nu eens vanaf minuut één op de mat leggen, dat wordt het al snel een stuk beter. Hoe vaak we al moeten horen dat er te slap aan de wedstrijd begonnen werd.
Heeft ook met tactiek te maken. Controlerend spelen en zo min mogelijk balverlies in het middenveld en de verdedigende zone. Tel daarbij op dat Reijnders en debutant Koopmeiners nog niet het vertrouwen hebben om met veel risico in hun spel te spelen. In de statistieken wordt balverlies nauwkeurig bijgehouden.
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Ook met Clasie/Midtsjø gaat het vaak hemeltergend traag en lijkt de bereidheid om er direct extra veel energie in te steken afwezig. Ook veel wedstrijden met hen hebben we om moeten buigen.
Met Reijnders/Koopmeiners is het uiteraard nog extra onwennig. Koopmeiners begon ook slecht aan de wedstrijd. Reijnders ging na een half uur pas eens wat dynamischer te werk.

Jansen had het over toegeven aan de vermoeidheid, dat is dus iets mentaals om het op te brengen om er energie in te stoppen. Het is dus niet de bedoeling en niet de tactiek om zo te spelen. Ik neem Jansen wel kwalijk dat hij ze niet weet te motiveren om vanaf minuut 1 gas te geven.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

ForzAZ schreef: 13 mar 2022, 22:29 Je zegt best zinnige dingen, maar Jansen moet wel roeien met de roeispanen die hij nu heeft.
Daar gaat het mis. Hij moet riemen gebruiken, geen roeispanen.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

Langedijk schreef: 14 mar 2022, 18:59 Daar gaat het mis. Hij moet riemen gebruiken, geen roeispanen.
De spijker op z'n kop. Hier gaat het mis. Jansen geeft aan bij Huiberts dat hij riemen nodig heeft en vervolgens komt Huiberts met tweedehands roeispanen van een andere club aan waarvan hij denkt dat die ook prima als riemen gebruikt kunnen worden.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZuid-Scharwoude schreef: 14 mar 2022, 21:17 De spijker op z'n kop. Hier gaat het mis. Jansen geeft aan bij Huiberts dat hij riemen nodig heeft en vervolgens komt Huiberts met tweedehands roeispanen van een andere club aan waarvan hij denkt dat die ook prima als riemen gebruikt kunnen worden.
Het volgende personeelsuitje kan dus naar De Bosbaan en dan pakken ze volgend seizoen een CL ticket. Het leven kan zo simpel zijn :wink:
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Langedijk schreef: 15 mar 2022, 07:54 Het volgende personeelsuitje kan dus naar De Bosbaan en dan pakken ze volgend seizoen een CL ticket. Het leven kan zo simpel zijn :wink:
Niet de selectie, maar de directie en de RVC moeten volgens mij maar eens naar De Bosbaan! :wink:
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Ik vind het altijd wel grappig hoe vaak 'de wil om te winnen' als zere plek wordt genoemd. Terwijl het gewoon overduidelijk gebrek aan kwaliteit is. De ~25 keer dat AZ dit jaar tegen laagvliegers heeft gespeeld kwam het zon beetje 20x achter, en 23x was het niet om aan te gluren en creëerde AZ nauwelijks kansen. Je hebt een middenveld zonder goals/assists, een tombola op rechtsbuiten waar geen enkel gevaar van komt en de slechtste bank van de eredivisie. Al doe je nog zo je best, ze kunnen gewoon echt niet beter.

Karlsson is zichtbaar gefrustreerd en gaat de laatste tijd maar veel op doel schieten uit wanhoop. Pavlidis krijgt geen ballen (Wie moet hem ook bedienen?!) maar maakt gelukkig alsnog regelmatig wondergoals.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

SimonPoulsen schreef: 11 apr 2022, 08:15 Ik vind het altijd wel grappig hoe vaak 'de wil om te winnen' als zere plek wordt genoemd. Terwijl het gewoon overduidelijk gebrek aan kwaliteit is. De ~25 keer dat AZ dit jaar tegen laagvliegers heeft gespeeld kwam het zon beetje 20x achter, en 23x was het niet om aan te gluren en creëerde AZ nauwelijks kansen. Je hebt een middenveld zonder goals/assists, een tombola op rechtsbuiten waar geen enkel gevaar van komt en de slechtste bank van de eredivisie. Al doe je nog zo je best, ze kunnen gewoon echt niet beter.

Karlsson is zichtbaar gefrustreerd en gaat de laatste tijd maar veel op doel schieten uit wanhoop. Pavlidis krijgt geen ballen (Wie moet hem ook bedienen?!) maar maakt gelukkig alsnog regelmatig wondergoals.
Correct. De kwaliteit is ondermaats, zeker in de breedte. Daardoor wordt het altijd een gevecht en op den duur krijg je dan wedstrijden waarin je dat moeilijker op kunt brengen. De selectie is niet op het gewenste niveau.
we can come an end
AZ fanatic 4-life
Fanatic
Berichten: 631
Lid geworden op: 28 feb 2004, 12:12
Locatie: alkmaar

SimonPoulsen schreef: 11 apr 2022, 08:15 Ik vind het altijd wel grappig hoe vaak 'de wil om te winnen' als zere plek wordt genoemd. Terwijl het gewoon overduidelijk gebrek aan kwaliteit is.
Het is een combinatie van beiden. De selectie is niet van het gewenste niveau, eens. Maar in bijvoorbeeld de omschakeling en ook het druk zetten kan het wel eens een tandje sneller allemaal. De gretigheid ontbreekt daarin te vaak. Dit kan je de spelers zelf aanrekenen maar zeker ook de trainer. Die moet zorgen dat dit op orde is.
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

SimonPoulsen schreef: 11 apr 2022, 08:15 Ik vind het altijd wel grappig hoe vaak 'de wil om te winnen' als zere plek wordt genoemd. Terwijl het gewoon overduidelijk gebrek aan kwaliteit is. De ~25 keer dat AZ dit jaar tegen laagvliegers heeft gespeeld kwam het zon beetje 20x achter, en 23x was het niet om aan te gluren en creëerde AZ nauwelijks kansen. Je hebt een middenveld zonder goals/assists, een tombola op rechtsbuiten waar geen enkel gevaar van komt en de slechtste bank van de eredivisie. Al doe je nog zo je best, ze kunnen gewoon echt niet beter.

Karlsson is zichtbaar gefrustreerd en gaat de laatste tijd maar veel op doel schieten uit wanhoop. Pavlidis krijgt geen ballen (Wie moet hem ook bedienen?!) maar maakt gelukkig alsnog regelmatig wondergoals.
Individueel zijn veel AZ spelers echt wel een stuk beter dan de jongens van PEC Zwolle en Willem 2. Alleen ze werken niet hard genoeg, worden constant afgetroefd door de werklust en energie van de tegenstander.
"One swallow does not make a summer"
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Shota-Arveladze schreef: 11 apr 2022, 08:36 Individueel zijn veel AZ spelers echt wel een stuk beter dan de jongens van PEC Zwolle en Willem 2. Alleen ze werken niet hard genoeg, worden constant afgetroefd door de werklust en energie van de tegenstander.
Dat kan wel zijn. Maar als team is AZ gewoon niet een stuk beter dan de gemiddelde laagvlieger. Naast Karlsson en Pavlidis is niemand in staat om Bram van Polen, Freek Heerkens of een oostblokker van fc hutje op de hei voorbij te spelen. Bij AZ kunnen ze allemaal heel erg veel lopen, met als toppunt deWit die altijd onderweg is naar nergens. AZ staat fier bovenaan in de klassementen met buitenspel, overtredingen, vroege achterstand en kilometers gerent, daar kunnen PEC en W2 inderdaad niet aan tippen. Maar zodra we de bal hebben heeft men structureel geen flauw wat ze ermee moeten doen. Afstandsschoten, diepgang, goede eerste aanname, opendraaien, steekpasses en creativiteit zijn chronisch tekort binnen de selectie. Je kunt individueel op papier misschien betere spelers hebben, maar de spelers van AZ vullen elkaar niet aan en er is veel te veel van hetzelfde. Waardoor je als team telkens wordt afgetroefd door dergelijke zwakke broeders die inderdaad een beetje de beuk erin gooien. Wachten op balverlies en dan snel in de ruimtes duiken die AZ achterlaat. Dat Midtsjo en Clasie dat niet 30x per wedstrijd kunnen dichtlopen lijkt me niet gek.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Best knap overigens dat van de 33 keepers die gespeeld hebben dit seizoen alleen Wellenreuther, Leeuwenburg en DeKeijzer een lager cleansheat percentage hebben dan Vindahl (14.8%). En dat terwijl Jansen voortdurend defensieve zekerheid probeert in te bouwen en we in feite met 8/9 verdedigende spelers spelen.

Aanval is de beste verdediging?
Az564
Oude garde
Berichten: 1076
Lid geworden op: 12 jun 2007, 10:14

SimonPoulsen schreef: 21 apr 2022, 12:03 Best knap overigens dat van de 33 keepers die gespeeld hebben dit seizoen alleen Wellenreuther, Leeuwenburg en DeKeijzer een lager cleansheat percentage hebben dan Vindahl (14.8%). En dat terwijl Jansen voortdurend defensieve zekerheid probeert in te bouwen en we in feite met 8/9 verdedigende spelers spelen.

Aanval is de beste verdediging?
Volgend jaar gewoon 1-3-4-2-1 gaan spelen. De wit en Yuki op de wing back.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Az564 schreef: 21 apr 2022, 12:29 Volgend jaar gewoon 1-3-4-2-1 gaan spelen. De wit en Yuki op de wing back.
Moeten alle jongere elftallen ook zo gaan spelen. Zou mooi zijn als ze alle (of tenminste vanaf een bepaalde leeftijd) verschillende systemen aanleren
we can come an end
AZ fanatic 4-life
Fanatic
Berichten: 631
Lid geworden op: 28 feb 2004, 12:12
Locatie: alkmaar

differentcook schreef: 21 apr 2022, 15:03 Moeten alle jongere elftallen ook zo gaan spelen.
Waarom moet dat?

Jeugdspelers moeten mijn inziens niet in een vast spelsysteem spelen. Het gaat voornamelijk om het leren van: positie kiezen, ruimtes herkennen, lezen van het spel en technische vaardigheden. Dat komt in ieder systeem van pas. Dan kan er in jong en het 1e elftal gekeken worden naar de kwaliteiten van de selectie om daar een systeem bij te bedenken.

Kies je een systeem en ga je daar je spelers op selecteren en naar opleiden dat sluit je een hoop talent uit.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

Als ik Feyenoord zo zie spelen in de Kuip tegen Marseille, dan mis ik dat soort wedstrijden toch wel heel erg hoor.
Vol lef, passie en druk. Spelers die maar blijven gaan en blijven lopen. Tempo aan én zonder bal

We kunnen concluderen dat Jansen dat er in bijna twee jaar tijd eigenlijk nooit in heeft gekregen. Ook niet met de selectie van vorig seizoen.

Voor mij was het spel onder Slot (en laatste jaar Brom) echt geweldig om te zien, het verschil met dit hele seizoen is enorm groot in spelopvatting, tempo en drukzetten. Ik weet dat de kwaliteit nu ook stukken minder is, maar heb het nu niet over de kwaliteit van de selectie. Laat dat dus even duidelijk zijn. We hebben namelijk zeker veel jongens die kunnen blijven gaan, zoals tegen een ajax wél het geval was. Maar ik zie dat te weinig terug zonder bal. Aan de bal is het loopvoetbal al 1.5 jaar...
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SchoorlAZ schreef: 28 apr 2022, 21:31 Als ik Feyenoord zo zie spelen in de Kuip tegen Marseille, dan mis ik dat soort wedstrijden toch wel heel erg hoor.
Vol lef, passie en druk. Spelers die maar blijven gaan en blijven lopen. Tempo aan én zonder bal

We kunnen concluderen dat Jansen dat er in bijna twee jaar tijd eigenlijk nooit in heeft gekregen. Ook niet met de selectie van vorig seizoen.

Voor mij was het spel onder Slot (en laatste jaar Brom) echt geweldig om te zien, het verschil met dit hele seizoen is enorm groot in spelopvatting, tempo en drukzetten. Ik weet dat de kwaliteit nu ook stukken minder is, maar heb het nu niet over de kwaliteit van de selectie. Laat dat dus even duidelijk zijn. We hebben namelijk zeker veel jongens die kunnen blijven gaan, zoals tegen een ajax wél het geval was. Maar ik zie dat te weinig terug zonder bal. Aan de bal is het loopvoetbal al 1.5 jaar...
Laten we eerlijk zijn: zo'n Linssen is 31 en blijft gewoon tot minuut 94 doorjagen. Onze staf heeft al moeite om Pavlidis de 90 minuten vol te laten maken.

Nee ik snap het sentiment heus wel, was daar zelf ook heel hard in. Maar Slot stevent helaas zonder ons, maar met Til, af op een Europese finale.

Jansen koerst voorlopig op plek 5 en de playoffs.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2166
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

SchoorlAZ schreef: 28 apr 2022, 21:31 Als ik Feyenoord zo zie spelen in de Kuip tegen Marseille, dan mis ik dat soort wedstrijden toch wel heel erg hoor.
Vol lef, passie en druk. Spelers die maar blijven gaan en blijven lopen. Tempo aan én zonder bal

We kunnen concluderen dat Jansen dat er in bijna twee jaar tijd eigenlijk nooit in heeft gekregen. Ook niet met de selectie van vorig seizoen.

Voor mij was het spel onder Slot (en laatste jaar Brom) echt geweldig om te zien, het verschil met dit hele seizoen is enorm groot in spelopvatting, tempo en drukzetten. Ik weet dat de kwaliteit nu ook stukken minder is, maar heb het nu niet over de kwaliteit van de selectie. Laat dat dus even duidelijk zijn. We hebben namelijk zeker veel jongens die kunnen blijven gaan, zoals tegen een ajax wél het geval was. Maar ik zie dat te weinig terug zonder bal. Aan de bal is het loopvoetbal al 1.5 jaar...
Om mezelf maar even te quoten. Wat ik het meest vervelende vind aan zo'n wedstrijd, is dat we Sparta - dat overigens totaal niet kan voetballen- gewoon niet of nauwelijks vastzetten. We laten ze vaak gewoon tot de middenlijn komen. Het verschil met Feyenoord wat Marseille helemaal vastzet met hoge druk en aggressiviteit is dag en nacht.

Ik weet nog hoe ik op de bank zat te juichen 2 jaar geleden terwijl we niet de bal hadden, omdat we gewoon teams ajax, PSV en Feyenoord helemaal afjaagde en ze geen kans gaven.

Dat we dat nu niet doen tegen deze teams, oké.
Maar ik zie géén enkele reden waarom we dit Sparta Rotterdam niet kunnen afjagen in hun eigen 16.

Je staat gewoon met 6 verdedigers in het veld op een gegeven moment. Ze kunnen niet eens normaal overspelen. Echt een blamage.
Plaats reactie